gepubliceerd op 13 juli 2007
Stafdienst Personeel en organisatie Incompetitiestelling in de klasse A3 van 6 betrekkingen waaraan de titel van directeur is verbonden bij de Algemene administratie der thesaurie I. Onderwerp Bij toepassing van artikel 47 van het konin II. Toepasselijke reglementering De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door : -h(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN
Stafdienst Personeel en organisatie Incompetitiestelling in de klasse A3 van 6 betrekkingen waaraan de titel van directeur is verbonden bij de Algemene administratie der thesaurie I. Onderwerp Bij toepassing van artikel 47 van het koninklijk besluit van 29 oktober 1971 (organiek reglement) worden vacante betrekkingen waaraan de titel van directeur is verbonden, in competitie gesteld, op datum van 1 juni 2007.
II. Toepasselijke reglementering De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door : -het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 29 oktober 1971 tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die er voorzien in de uitvoering van het statuut van het rijkspersoneel, zoals gewijzigd bij het koninklijk besluit van 27 april 2007; - het koninklijk besluit van 4 augustus 2004 betreffende de loopbaan van niveau A van het rijkspersoneel. - De wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966, en het koninklijk besluit van 8 maart 2001 tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, samengevat op 18 juli 1966.
De benoemingen worden verleend binnen de perken van het personeelsplan 2007.
Een administratief comité dat wordt opgericht per administratie of functie, brengt van alle kandidaten de verdiensten in kaart en bepaalt hun klasseanciënniteit en niveauanciënniteit, op basis van een individueel dossier. Dit dossier omvat per kandidaat : de kandidaatstelling, de motivatie, een rapport over zijn/haar competenties en elementen van het persoonlijk dossier.
Deze gegevens worden door de Administratiechef medegedeeld aan het Directiecomité dat uitsluitend bevoegd is om de kandidaten te rangschikken en aan de Minister voor te dragen.
Elk administratief comité is tweetalig samengesteld. Vanzelfsprekend kunnen in dit comité geen leden zetelen die zelf kandidaat zouden zijn voor één van de in competitie gestelde betrekkingen.
III. Benoemingsvoorwaarden Mogen zich kandidaat stellen voor Directeur : - door verandering van titel : De adviseurs laureaten van de proef over de beroepsbekwaamheid die toegang geeft tot de betrekkingen waaraan de titel van eerste attaché van financiën is verbonden (oude loopbaan van auditeur); - door bevordering : De eerste attachés van financiën die ten minste zes jaar anciënniteit tellen in niveau A Alle benoemingsvoorwaarden moeten vervuld zijn op datum van 1 juni 2007.
IV. Indiening van de kandidaturen De ambtenaren die wensen te solliciteren, zullen gebruik maken van het aangehechte formulier (bijlage 1).
Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te doen gelden is een beschrijving van de functie bijgevoegd (bijlage 2).
Het staat hen vrij hun kandidatuur te motiveren.
De kandidaturen moeten worden ingediend bij een ter post aangetekend schrijven op onderstaand adres, uiterlijk op 31 augustus 2007 (poststempel geldt als bewijs).
FOD Financiën, Algemene administratie van de Thesaurie, ter attentie van de heer J. HAMBURSIN, Auditeur-generaal van financiën, Kunstlaan 30 1040 Brussel (contactpersoon Wim Baetens 02/233.71.84).
De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de ambtenaren; het gebruik van administratieve briefomslagen is ter zake verboden.
Sollicitaties onder voorbehoud worden niet in aanmerking genomen.
Er zal ontvangst van de kandidaturen worden gemeld.
De Minister van Financiën, D. REYNDERS Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld PROFIEL VAN DE DIRECTEUR CDVU- PENSIOENEN Doel van de functie Het leiden, ontwikkelen, beheren en coördineren van de dienst CDVU-pensioenen (Centrale dienst der vaste uitgaven, sector pensioenen) in het kader van de SLA (Service Level Agreement) afgesloten met PDOS (Pensioendienst voor de overheidssector) teneinde het management bij te staan bij het nemen van strategische beslissingen, met het oog op het bieden van een efficiëntere, meer doeltreffende dienstverlening naar de gepensioneerde toe.
Permanente resultaatgebieden (volgens prioriteit) Als beheersconsultant het geven van informatie en adviezen aan het management teneinde mee te helpen om het strategisch beleid van de dienst CDVU-pensioenen uit te stippelen en te verbeteren Mogelijke taken ? het uitdenken van nieuwe processen op basis van zijn ervaring in de sector, ze implementeren en waken over de efficiëntie van de organisatie die hieruit voortvloeit; ? het uitdenken, opstellen en opvolgen van de SLA met PDOS (boordtabellen, indicatoren); ? het stimuleren, bestuderen en promoten van projecten en actieplannen die beantwoorden aan de strategische doelstellingen; ? zorgen voor de ontwikkeling van een algemeen instrument voor projectbeheer om de lopende projecten te coördineren; ? het geven van informatie en advies over de werking van de dienst CDVU-pensioenen.
Als organisatieadviseur helpen bij de analyse van de organisatieprocessen en het bepalen van een optimale organisatiestructuur teneinde een efficiënt en doeltreffend werkend geheel te creëren, aangepast aan de eisen van de gepensioneerde en de politiek Mogelijke taken ? het ter beschikking stellen van de kennis en ervaring inzake projectmanagement, bestuursovereenkomst, bestuursplan, interne werking en organisatie van de CDVU-pensioenen om de situatie AS IS te verbeteren; ? het aanbieden van de verworven kennis i.v.m. de wettelijke bepalingen inzake pensioenen; ? het invoeren van nieuwe sturingsmechanismen; ? het maken van vergelijkende studies over de goede praktijken in andere organisaties.
Als leidinggevende het organiseren en beheren van de dienst teneinde de vooropgestelde strategische doelstellingen zo efficiënt mogelijk te verwezenlijken Mogelijke taken ? het geven van nauwkeurige en duidelijke instructies aan de medewerkers, het delegeren van bepaalde taken en toezien op hun correcte uitvoering; ? het organiseren van de interne werking van de dienst en het plannen van interne vergaderingen; ? toezien op de werking van de dienst, de kwaliteit, het respecteren van de deadlines,... ? ervoor zorgen dat de medewerkers de draagwijdte van de verschillende projecten kennen; ? het bepalen van de prioriteiten in de dienst.
Als coördinator/bemiddelaar zorgen voor het centraal beheer van de verschillende projecten teneinde toe te zien op hun realisatie binnen de vooropgestelde deadlines Mogelijke taken ? adviseren aan en het ondersteunen van de projectleiders; ? het plannen, opvolgen en evalueren van de evolutie van de verschillende projecten; ? het bestuderen van de samenhang en de wederzijdse afhankelijkheid van de verschillende projecten; ? het plannen van de valideringsprocedures en de termijnen van de projecten; ? proberen de eisen van verschillende afdelingen, die betrokken zijn bij een project, te verzoenen.
Als coach het motiveren, ondersteunen en begeleiden van de medewerkers en de projectleiders teneinde hun persoonlijke competenties te bevorderen en hun autonomie te stimuleren Mogelijke taken ? het motiveren van de medewerkers en de projectleiders; ? het geven van nauwkeurige en duidelijke instructies en het regelmatig geven van constructieve feedback; ? helpen bij de ontwikkeling van de competenties van de medewerkers en de projectleiders; ? het stimuleren van het teamwerk; ? bereid zijn te luisteren naar de medewerkers en hen te helpen bij het zoeken naar oplossingen.
Als contactpersoon het onderhouden van de interne en externe relaties teneinde een goede samenwerking met de andere diensten en organisaties te verzekeren Mogelijke taken ? het officieel vertegenwoordigen van de instelling in vergaderingen met PDOS. Positionering De functie krijgt leiding van de auditeur-generaal van de CDVU De functie geeft leiding aan een groep van 40-50 personen van Niveau A Niveau B Niveau C Niveau D VEREISTE COMPETENTIES 1.TECHNISCHE COMPETENTIES ? theoretische informaticakennis, ? kennis over projectmanagement, ? brede kennis over de pensioenberekening, ? grondige kennis van de structuur en werking van de organisatie, ? grondige kennis van de wettelijke bepalingen die de activiteiten van de organisatie regelen. 2. GENERIEKE COMPETENTIES ? De dagelijkse leiding kunnen waarnemen van de pensioenen en van de oorlogspensioenen; ? Rapporteert aan de auditeur-generaal van de CDVU en de administrateur van de Betalingen, ? Heeft een analytische geest, trekt conclusies en is praktisch gericht; ? Moet duidelijke instructies kunnen geven en kunnen anticiperen op onvoorzienbare situaties; ? Is verondersteld hervormingen te implementeren onder de leiding van de auditeur-generaal van financiën; ? stuurt, coacht en motiveert groepen van mensen; ? Is bereid zich permanent bij te scholen.
PROFIEL VAN DE DIRECTEUR BILATERALE FINANCI"LE EN HANDELSBETREKKINGEN DOEL VAN DE FUNCTIE Het coördineren van de relaties van de FOD Financiën met de bilaterale en internationale instellingen, exporteurs, banken en andere FOD's en optreden als aanspreekpunt voor welbepaalde materies (leningen van Staat tot Staat, exportkredieten, Club van Parijs, consultatieve groepen, enz.) zowel voor de Belgische gesprekpartners als voor derden; het coördineren van de activiteiten van de medewerkers teneinde de opdrachten uit te voeren die de hiërarchie de betrokkene toevertrouwt en bij te dragen tot de uitvoering van het beleid van de Minister van Financiën en de doelstellingen beschreven in het managementplan van IEFA (Internationale en Europese Financiële aangelegenheden).
Het secretariaat van het interministerieel adviescomité van Finexpo waarnemen voor wat betreft de leningen van Staat tot Staat teneinde het comité maandelijks te laten samenkomen om de bevoegde ministers te informeren over de aanvragen van financiële steun die door de exporteurs of banken ingediend worden en hun de elementen te bezorgen die hun besluitvorming kunnen bevorderen.
PERMANENTE RESULTAATGEBIEDEN (volgens prioriteit) Als vertegenwoordiger deelnemen aan en interveniëren tijdens vergaderingen op nationaal en internationaal vlak teneinde het Belgisch standpunt te vertegenwoordigen en te verdedigen met betrekking tot aan de directie toegewezen materies (leningen van Staat tot Staat, exportkredieten, Club van Parijs, consultatieve groepen, gemengde commissies, NDD,enz) Mogelijke taken ? het voorbereiden van dossiers; ? het onderhouden en versterken van en overleg met een nationaal en internationaal netwerk; ? het zoeken naar partnerschappen en synergieën; ? het voorbereiden van tussenkomsten en argumentaties; ? onderhandelen over standpunten en posities; ? nauwgezet rapporteren; ? interveniëren tijdens vergaderingen, standpunten uiteenzetten en verdedigen; ? het vervangen van de Administrateur tijdens vergaderingen.
Als secretaris van het Finexpo-comité de secretariaatstaken van het Finexpo-comité en van de vergaderingen ervan organiseren, voorbereiden en uitvoeren teneinde het comité productieve werkvergaderingen te laten houden en te zorgen voor een optimale werking van dit adviesorgaan Mogelijke taken ? een agenda voorstellen, de materiële zaken organiseren; ? vooraf ontmoetingen organiseren via vergaderingen met collega's ( ook andere FOD's); ? nota nemen van de inhoud van de debatten; ? processen-verbaal opstellen, ze laten goedkeuren, ze verspreiden en de archivering ervan verzekeren; ? de beslissingen opvolgen.
Als leidinggevende Het leiden, coördineren, aansturen, begeleiden en adviseren van de interne medewerkers teneinde de taken die door de hiërarchie aan de betrokkene worden toevertrouwd tot een goed einde te brengen; te waken over het tijdig opstellen en overmaken van standpunten, te waken over de coherentie van de ingenomen standpunten en over de volledigheid en de correctheid van de informatie die ter beschikking wordt gesteld van de hiërarchie, de Minister, de bilaterale en internationale instellingen Mogelijke taken ? organisatie van het werk in het team en erop toezien dat binnen de dienst een teamgeest groeit; ? verdediging van de belangen van de dienst ten opzichte van de hiërarchie; ? precieze, duidelijke en relevante instructies geven aan de medewerkers; ? het begeleiden van nieuwkomers en het toelichten van de procedures Als contactpersoon als aanspreekpunt dienen voor de verschillende actoren (bedrijven, banken, andere FOD's, hiërarchie, Nationale Delcrederedienst, andere overheidsdiensten, internationale instellingen,...) teneinde te voldoen aan hun informatiebehoefte in de vorm van een "single point of contact" Mogelijke taken ? inlichtingen verstrekken aan exporteurs, intermediaire banken, andere bilaterale en internationale instellingen, de hiërarchie, de Minister ? de gevraagde informatie of de informatie die van belang is voor de actoren doorgeven binnen de dienst ? het opzoeken en laten opzoeken van de nodige informatie Als expert Het verwerven en aanbieden van expertise met betrekking tot aan de directie toegewezen materies (leningen van Staat tot Staat, exportkredieten, Club van Parijs, consultatieve groepen, gemengde commissies, NDD, enz) Teneinde De Minister, de hiërarchie en derden te adviseren en informeren over mogelijke standpunten, evoluties, tendensen en de wijze waarop de doelstellingen van het departement met de meeste kans op succes kunnen verdedigd worden binnen het nationale en internationale werkveld Mogelijke taken ? adviseren; ? informeren; ? lezen, leren en instuderen; ? beantwoorden van vragen.
Meewerken aan reflectiegroepen Teneinde nieuwe instrumenten van financiële steun voor de uitvoer te ontwikkelen Mogelijke taken ? de ontwikkelingen hieromtrent volgen; ? de situatie in het buitenland onderzoeken; ? bevoorrechte contacten onderhouden met de actoren van het domein; ? voorstellen doen aan de hiërarchie om de financieringswijze van de export te verbeteren.
POSITIONERING De functie krijgt leiding van De Administrateur van IEFA : N-2 De functie geeft leiding aan een groep van 1-10 personen van Niveau A Niveau B Niveau C VEREISTE COMPETENTIES 1. TECHNISCHE COMPETENTIES ? Financieringstechnieken van de export en de internationale akkoorden in dit verband, ? de werking van de bilaterale instellingen en internationale organisaties, ? macro-economie, ? onderhandelingstechnieken, ? talen (NL, FR, EN), ? interne werking en regelgeving FOD, ? managementtechnieken en bureautica 2.GENERIEKE COMPETENTIES ? vernieuwend denken door het aanbrengen van creatieve ideeën; ? aansturen van interne medewerkers door het geven van duidelijke instructies, het opvolgen en bijsturen van de resultaten van de medewerkers in functie van de doelstellingen en de middelen; ? interveniëren tijdens vergaderingen, het Belgisch standpunt uiteenzetten en verdedigen en onderhandelen over standpunten en posities; ? gericht advies geven aan exporteurs, intermediaire banken, andere bilaterale en internationale instellingen, de hiërarchie en de Minister; ? openstaan voor en zich flexibel aanpassen aan veranderingen en zich nieuwe inzichten en kennis eigen maken in functie van de professionele behoeften.
Bereidheid tot buitenlandse dienstreizen van korte duur.
PROFIEL VAN DIRECTEUR ONDERSTEUNENDE DIENST VAN DE SCHULD (ODS)- THESAURIEVOORUITZICHTEN DOEL VAN DE FUNCTIE Leiding van de dienst die zich bezighoudt met het analyseren, synthetiseren en rapporteren van financiële gegevens, het opmaken van de thesaurievooruitzichten en de maandelijkse schatkisttoestand teneinde het verschaffen van beleidsinformatie voor het berekenen van het netto te financieren saldo en het verzorgen van het passief kasbeheer.
PERMANENTE RESULTAATGEBIEDEN (volgens prioriteit) Als analist het verzamelen en analyseren van een geheel van financiële gegevens en het formuleren van conclusies in het specifieke domein van de schatkistramingen teneinde de meest gepaste besluiten te kunnen trekken in termen van financiële strategie, vooruitzichten en begroting.
Mogelijke taken ? het studeren, opvolgen en beoordelen van modellen van financiële analyse om er de nodige besluiten te kunnen uit trekken voor de strategische opties op het vlak van begroting en kasramingen; ? het opbouwen van contacten met allerlei instanties om de gegevens te verzamelen (begroting, fiscale administraties, andere FOD's, De Post, ); ? het ramen van de liquiditeitspositie van de Schatkist.
Als deskundige/specialist leveren van relevante beleidsinformatie ex-ante (maandelijkse schatkistramingen) en ex-post (rapporteren en analyseren van gegevens m.b.t. de kasevolutie) teneinde bij te dragen tot een goed beheer van de staatsschuld en het algemene financieel beleid.
Mogelijke taken ? verschaffen van dagramingen inzake liquiditeitsbehoeften aan het Agentschap van de Schuld; ? geven van een planning van de betalingen aan de Centraliserend rekenplichtige rekening houdend met de kaspositie; ? zorgen van een mandaat voor de dagelijkse provisie opdat alle betalingen effectief kunnen worden uitgevoerd; ? het opstellen van de maandelijks schatkisttoestand en driemaandelijkse schatkistramingen.
Als beleidsadviseur zicht krijgen op de mogelijke oriëntaties en de strategische doelstellingen van de Thesaurie en erover rapporteren aan het management teneinde mee te werken aan de besluitvorming inzake strategische keuzes inzonderheid op het vlak van het beheer van de schuld.
Mogelijke taken ? het voorstellen van te volgen strategische opties (conceptie van ramingsmodellen, rapporten, vergelijkende studies,...); ? het evalueren van de genomen beslissingen.
Als Leidinggevende/coach aansturen, opvolgen en evalueren van medewerkers teneinde een optimale medewerking te hebben van de medewerkers.
Mogelijke taken ? instructies geven aan en opvolgen van de medewerkers; ? bepalen van de doelstellingen en prioriteiten van het team; ? motiveren en evalueren van de medewerkers.
Als deskundige/specialist meewerken aan het bijsturen van het gebruikte informaticasysteem teneinde een performant systeem te behouden.
Mogelijke taken ? het opstellen van een lastenboek voor wijzigingen aan het systeem; ? het testen van nieuwigheden en de integratie ervan in het bestaande systeem; ? bepalen en bijsturen van de prioriteiten.
Vereiste COMPETENTIES 1. TECHNISCHE COMPETENTIES ? Kennis van openbare financiën, rijkscomptabiliteit, openbare schuld, begrotingsrecht en gegevensbeheer. ? Kennis van bureautica (inzonderheid Excel) 2. GENERIEKE COMPETENTIES ? Zowel op zelfstandige basis, als in groepsverband kunnen werken, ? Moet openstaan voor veranderingen, ? Een team kunnen coachen, motiveren en ontwikkelen, ? Zin voor initiatief en verantwoordelijkheid hebben en kunnen beslissingen ondersteunen, ? Resultaatgericht werken en respecteren van de opgelegde deadlines, ? Methodisch en nauwgezet functioneren, ? Beschikken over sterke vaardigheden op het gebied van planning, organisatie, beheer en coördinatie, ? Beschikken over goede analytische en synthesevaardigheden en in de mogelijkheid zijn financiële gegevens op een heldere en accurate manier toe te lichten. Een ruime relevante ervaring hebben met bovenvermelde opdrachten.
PROFIEL VAN DIRECTEUR BIJ DE DIENST DEPOSITO'S, CONSIGNATIES EN VERZETBETEKENINGEN DOEL VAN DE FUNCTIE De leiding nemen van het N.K.R.W. (Nationaal Kantoor voor Roerende Waarden) en de doelstellingen en prioriteiten van het Kantoor bepalen in al haar aspecten. ten einde De verzetbetekeningen op roerende waarden te ontvangen, deze te behandelen en ze te publiceren overeenkomstig de wet en andere wettelijke en reglementaire bepalingen.
Het diensthoofd van de pijler DCV (Deposito's, Consignaties en Verzetbetekeningen) helpen om de operationele werking van de dienst te verzekeren en te anticiperen op ontwikkeling ervan op langere termijn. ten einde De doelstellingen van het N.K.R.W. op een efficiënte en een doeltreffende manier realiseren en dit onder controle van de autoriteiten.
PERMANENTE RESULTAATGEBIEDEN (volgens prioriteit) Als leidinggevende helpen bij het maken van de strategische keuzes van het N.K.R.W. en de operationele keuzes voor de diensten, hun realisatie ondersteunen en controleren; helpen bij het plannen, organiseren, het opvolgen en het verbeteren van de werking van de diensten door het doeltreffend en efficiënt beheren en aanwenden van de middelen als mede door het zoeken naar de oplossingen voor problemen; ten einde de werking van de diensten te verbeteren, een optimale samenwerking te verzekeren en een kwaliteitsvolle dienstverlening te leveren; de dienstchefs en de collega's motiveren en responsabiliseren door optimaal gebruik te maken van hun ontwikkeling;
Mogelijke taken ? bijwonen van interne vergaderingen; ? moderniseringsprojecten aanmoedigen en daarvoor de nodige middelen zoeken; ? het personeel van de N.K.R.W. optimaal beheren door onder andere de demotivatie tegen te gaan en dit zowel door op vlak van de groep als van het individu te handelen; ? de medewerkers zich betrokken laten voelen door te delegeren, hen seminaries te laten volgen en te voorzien in een individuele begeleiding; ? ten gepaste tijde, helpen om het proces van de dematerialisatie van de effecten bij de D.C.V. te implementeren. Helpen bij de organisatie en de voorbereiding van deze dematerialisatie, die een volledig nieuwe taak is.
Als organisator in functie van de beschikbare middelen de taken bepalen die moeten worden uitgevoerd door het personeel van de N.K.R.W. ten einde de vastgestelde objectieven te bereiken en duidelijke richtlijnen te geven aan de medewerkers.
Mogelijke taken ? het werkvolume inschatten en dit verdelen over de diensten; ? de taken die moeten worden uitgevoerd bepalen als ook de te bereiken objectieven; ? het werk over de verschillende diensten organiseren; ................. .................. .................. .................. .................. .................. .................. .................. .................. ? een continu overleg met de diensthoofden onderhouden; ? de goede uitvoering van het plan volgen.
Als beheerder deelnemen aan de analyse van het N.K.R.W betreffende haar plaats in de schoot van de D.C.V.; de doelstellingen bepalen zowel wat betreft de werkmethodes als wat betreft de evaluatie en de financiële gevolgen. ten einde beslissingen en informatie meedelen aan de medewerkers en de N.K.R.W laten bijdragen in de goede werking van de Thesaurie met inachtname van de belangen van de klanten.
Mogelijke taken ? Zorgen dat er een overeenstemming is tussen de budgetten van de FOD Financiën en de Thesaurie en rekening houdend met eventuele wijzigingen die door de Regering werd beslist of met wijzigingen ingevolge het beheer van de FOD Financiën; ? Zorgen dat de verschuldigde bedragen tijdig worden betaald, misbruiken en fraude voorkomen zelfs binnen de schoot van het N.K.R.W.; ? De beslissingen die door de Regering of andere instanties genomen werden inzake de bevoegdheden van het N.K.R.W., bestuderen. ? De noden van de klanten van het N.K.R.W. analyseren; ? De prioriteiten inzake de doelstellingen en de beheersmethodes opstellen voor het N.K.R.W en de D.C.V. Als controleur De kwantitatieve en kwalitatieve opvolging van het werk van de medewerkers opvolgen ten einde Na te gaan of de vooropgestelde doelstellingen werden bereikt in functie van de ter beschikking gestelde middelen.
Mogelijke taken ? regelmatig de boordtabel van zijn divisie raadplegen; ? de medewerkers bevragen en de gepaste conclusies trekken; ? op zoek gaan naar verbeteringen ? inspanningen en positieve resultaten weten te erkennen en te appreciëren; ? er over waken dat het beroepsgeheim wordt gerespecteerd, Als contactpersoon Interne en externe formele en informele contacten leggen met instanties, instellingen, federale gewestelijke en internationale overheden in materies die tot de bevoegdheid van het N.K.R.W. behoren. ten einde De goede werking en de permanente innovatie in de schoot van de N.K.R.W te garanderen en op de hoogte te blijven van de recentste ontwikkelingen.
Mogelijke taken ? zich eventueel spontaan richten tot deskundigen om zich te informeren; ? het N.K.R.W vertegenwoordigen op interne en externe vergaderingen van hoog niveau en deelnemen aan seminaries en conferenties; ? instaan voor de verspreiding van de ontvangen of de gevraagde informatie aan de medewerkers of klanten; ? Een netwerk van professionele relaties opbouwen om zo nodig de noodzakelijke informatie te vinden; ? Hetzelfde is van toepassing in de schoot van de D.C.V. voor toepassing in de tijd van de dematerialisatie.
Als rapporteur Regelmatig en stipt informatie geven over de activiteiten en de resultaten van het N.K.R.W aan de Administrateur-generaal der thesaurie, het diensthoofd van de dienst van de Deposito's, Consignaties en Verzetbetekeningen en iedere andere hiërarchische autoriteit. ten einde hen in staat te stellen de informatie de evalueren en te integreren in de algemene politiek van beheer en toezicht;
Mogelijke taken ? rapporten opstellen; ? deelname aan vergaderingen; ? mondeling verslag uitbrengen;
Positionering De functie krijgt leiding van Administrateur-generaal van de Thesaurie;
Het diensthoofd van de Deposito's, Consignaties en Verzetbetekeningen;
De functie geeft leiding aan een groep van 1 tot 10 personen van niveau A, B en C VEREISTE COMPETENTIES 1. TECHNISCHE COMPETENTIES ? Kennis van de reglementering die van toepassing is op de opdrachten die eigen zijn aan het N.K.R.W; ? Algemene juridische kennis van de Belgische overheidsdienst en haar werkingsregels, inzonderheid in de schoot van de FOD Financiën; ? Praktische kennis inzake het beheer van personeel (technieken om het werk te organiseren, van leiding en motivatie van het personeel, conflictbeheersing, .) en van een organisatie (structureel kader, analyse en strategie, ontwikkeling, interacties met de omgeving); ? Informaticakennis : kunnen werken met Word, Exel, Powerpoint, het intranet en het internet. 2. GENERIEKE COMPETENTIES ? Goed kunnen communiceren (de vergadering- en presentatietechnieken beheersen, het overleg aanmoedigen, onderhandelen, overredingskracht hebben, met conflicten kunnen omgaan, een luisterend oor hebben, raad geven, etc.) ? Informatie beheersen (verzamelen van informatie, de informatie begrijpen, synthetiseren, analyseren, integreren en conceptualiseren); ? Zelfstandig beslissingen kunnen nemen en verantwoordelijkheid nemen; ? Delegeren; ? Initiatief nemen; ? Resultaten willen behalen; ? Aandacht hebben voor de belangen van de klanten; ? Stressbestendig zijn.
PROFIEL VAN DE DIRECTEUR FINANCI"LE MARKTEN EN DIENSTEN Doel van de functie Opvolgen van de ontwikkelingen inzake financiële markten en diensten, ontwerpen, begeleiden, centraliseren en coördineren van het opmaken van complexe wettelijke en reglementaire teksten en onderhandelen met diverse instanties teneinde de uitvoering van het beleid te garanderen.
Permanente resultaatgebieden (volgens prioriteit) Als specialist in een welbepaald rechtsdomein complexe normatieve teksten opstellen en/of aanpassen teneinde deel te nemen aan de normering van de financiële markten en diensten zoals uitgestippeld werd door het beleid en door de oriëntaties van het managementplan Mogelijke taken ? complexere projecten leiden die een grotere ervaring of een hoge graad van deskundigheid vereisen; ? de bestaande teksten analyseren die moeten worden aangepast of die in overeenstemming moeten worden gebracht met internationale teksten; ? nieuwe normatieve teksten opstellen samen met een team van wetgevingsjuristen; ? de normatieve teksten aanpassen in een specifiek rechtsdomein op basis van nieuwe; doelstellingen, institutionele eisen en de ontwikkeling van het recht.
Als vertegenwoordiger het vertegenwoordigen van de FOD op nationaal, Europees en internationaal vlak (vergaderingen, seminaries, colloquia, congressen, conferenties, diplomatieke conferenties,... teneinde de FOD te informeren en te zorgen voor de communicatie van doelstellingen, prioriteiten,...
Mogelijke taken ? deelnemen aan vergaderingen, seminaries, colloquia, congressen, conferenties en diplomatieke conferenties; ? optreden bij dergelijke evenementen om de visie van de FOD kenbaar te maken.
Als adviseur algemene of specifieke vragen beantwoorden van particulieren, ondernemingen, openbare organisaties, diverse overheden (nationaal en internationaal), het kabinet, parlementsleden en het management betreffende de concrete toepassing van normatieve teksten uit een specifiek rechtsdomein waarbij een ruime ervaring is vereist teneinde hen hierover zo goed mogelijk te adviseren Mogelijke taken ? complexere mondelinge of schriftelijke vragen beantwoorden als specialist ter zake; ? feitelijke omstandigheden van complexere of minder bekende gevallen analyseren; ? schriftelijk of mondeling antwoord geven bij ingewikkelde dossiers; ? de aanvrager correct doorverwijzen naar andere instanties indien het aangehaalde geval niet onder de (verantwoordelijkheid of bevoegdheid van de) ambtenaar valt.
Als onderhandelaar deelnemen aan vergaderingen met diverse instanties, vaak tot op het hoogste niveau, waarin over de richtlijnen en de concrete toepassing van de normatieve teksten in een welbepaald domein van gedachten gewisseld wordt, zowel op nationaal als op internationaal vlak teneinde de deskundige kennis van het rechtsdomein en de procedures betreffende de redactie van normatieve teksten in de wetgevende aanpak te integreren Mogelijke taken ? een deskundig wetgevingstechnisch standpunt ten opzichte van de politieke doelstellingen geven; ? de haalbaarheid en de eisen van de redactie en de aanpassing van de normatieve teksten bespreken; ? de opgestelde en/of aangepaste teksten aan de beslissende instanties voorstellen; ? een akkoord/een consensus over deze teksten bereiken.
Als initiator proactief helemaal bij zijn wat betreft de kennis van het rechtsdomein en de socio-economische context ervan teneinde voorstellen te kunnen formuleren om de normatieve teksten te verbeteren en te ontwikkelen, op basis van meer expertise-ervaring Mogelijke taken ? verbetermogelijkheden voor bestaande teksten aan het management voorstellen; ? de hiaten in het rechtsdomein identificeren; ? normatieve teksten van Belgisch recht vergelijken met normatieve teksten van het buitenland en/of internationaal recht.
Als dossierbeheerder vragen en dossiers van particulieren, ondernemingen, organisaties en diverse overheden, betreffende de toepassing van specifieke normatieve teksten behandelen teneinde in naam van de minister het meest geschikte antwoord of de meest geschikte oplossing ten aanzien van het algemeen wettelijk kader te geven Mogelijke taken ? het dossier/het verzoek/de vraag in ontvangst nemen; ? zo nodig de contextuele en specifieke informatie opzoeken waarmee het dossier kan worden aangevuld; ? de kern van het volledig dossier analyseren; ? (in naam van de minister) op basis van de bestaande elementen het antwoord/de oplossing voor een dossier/verzoek/vraag geven.
Als projectleider voor welbepaalde specifieke onderwerpen een project leiden van meerdere wetgevingsjuristen en eventueel andere specialisten teneinde erg complexe projectdoelstellingen te realiseren die veel evaring vereisen Mogelijke taken ? projectdoelstellingen definiëren en het project afbakenen; ? de projectgroep samenstellen; ? de projectfiche opmaken en de planning opstellen; het project leiden en opvolgen en verslag uitbrengen aan de stuurgroep.
VEREISTE COMPETENTIES 1. TECHNISCHE COMPETENTIES ? Deskundige in het rechtsgebied van de financiële markten en diensten; ? Wetgevingsprocedures; ? Bij voorkeur goed tweetalig, ten minste passieve kennis van het Frans en ook van het Engels; ? Bureautica. 2. GENERIEKE COMPETENTIES ? Verantwoordelijkheidszin hebben en proactief zijn; ? Gegevens op kritische wijze kunnen analyseren en informatie kunnen beoordelen; ? Een visie kunnen ontwikkelen en inhoudelijk verschillende gegevens kunnen integreren, alternatieve oplossingen kunnen bedenken en coherente conclusies kunnen trekken; ? Blijk geven van innovatief, creatief en flexibel denken; ? In team kunnen werken; ? Uitstekend kunnen communiceren, zowel schriftelijk als mondeling; ? Klant - en resultaatgericht zijn; ? Loyaal en integer zijn; ? Beschikken over sterke vaardigheden op het gebied van planning, organisatie, beheer en coördinatie; ? Beschikken over goede analytische en synthesevaardigheden en in de mogelijkheid zijn financiële gegevens op een heldere en accurate manier toe te lichten.
PROFIEL VAN EEN DIRECTEUR BIJ DE STAFDIENST PERSONEEL EN ORGANISATIE BIJ DE ADMINISTRATIE DER THESAURIE Doel van de functie De directeur P&O bij de Thesaurie heeft de leiding van een team dat bestaat uit twee onderafdelingen : personeelszaken enerzijds en anderzijds opleiding en informatie.
Personeelszaken overspant zowat alle processen en domeinen van HR, van werving, inzetten van personeel over het beheren van verloven (tijdsbeheer), loopbanen, bezoldiging tot transitie (ontslag, pensioen).
De afdeling opleiding en informatie houdt zich vooral bezig met vorming ( o.a.organiseren gecertificeerde opleidingen), stagebegeleiding en algemene informatie.
De directeur P&O is in de eerste plaats het aanspreekpunt voor het Algemeen Secretariaat en andere personeelsdiensten van de FOD Financiën.
Hij/zij implementeert de verschillende projecten en acties die door de directeur van P&O van de FOD worden opgezet en vertaalt de operationele doelstellingen naar de administratie toe.
Hij/zij adviseert de leiding van de algemene administratie inzake personeelsaangelegenheden.
De directeur vertegenwoordigt zijn administratie in het sociaal overleg met de syndicale organisaties.
Permanente resultaatgebieden (volgens prioriteit) Als expert het bestuderen, analyseren en (doen) toepassen van reglementering, instructies in verschillende HR-domeinen teneinde de doelstellingen van het HR-beleid in die domeinen kunnen worden gehaald Mogelijke taken ? fungeren als contactpersoon in het expertisedomein ? het verlenen van advies inzake de toepassing van de reglementering ? vertegenwoordiger van de administratie in het sociaal overleg ? implementeren van acties die gestuurd worden door de leiding van P&O Als specialist adviseren van de algemene leiding, de lijnmanagers en personeelsleden wat betreft HR. teneinde een coherent personeelsbeleid bij de administratie te kunnen voeren.
Mogelijke taken ? advies verlenen op alle HR-domeinen aan de leiding en de managers ? beantwoorden van vragen van personeelsleden ? (algemene) informatie verspreiden over HR-domeinen (nl. via intranet) ? goede contacten onderhouden met de lijnchefs Als Deelnemer aan diverse werkgroepen actief deelnemen aan de vergaderingen teneinde de doelstellingen van de P&O-stafdienst mee helpen uitvoeren Mogelijke taken ? uitvoering geven aan de acties die op het getouw worden gezet door de hogere leiding ? voorbereiden van dossiers ( personeelsplan, benoemingen, bevorderingen, ontslag, tuchtmaatregelen) ? het uitbouwen van netwerken zowel binnen als buiten de FOD Als Leidinggevende/coördinator het leiden, motiveren en evalueren van het team teneinde een vlotte en optimale samenwerking van het team te garanderen Mogelijke taken ? het bepalen van de doelstellingen en prioriteiten van het team in overleg met de leiding ? aansturen, opvolgen van de resultaten en ondersteunen van het team ? het toekennen van de middelen en tijd ? het evalueren, motiveren en coachen van de medewerkers ? het onderhouden van goede contacten nodig voor een vlotte samenwerking Als kennisbeheerder constant actualiseren en verder uitbouwen van de eigen kennis teneinde grondige kennis te bewaren en te vergroten Mogelijke taken ? het opvolgen van nieuwe ontwikkelingen ? het raadplegen van vakliteratuur ? het uitwisselen van ervaring en informatie met zowel de collega's van de eigen stafdienst als met de collega's van de andere lijn - en stafdiensten Positionering De functie krijgt leiding van van de directeur van P&O van de FOD, de administrateur-generaal van de Thesaurie en het diensthoofd van Algemene zaken van de Thesaurie.
De functie geeft leiding aan een groep van 15 personen van alle niveaus.
VEREISTE COMPETENTIES 1. TECHNISCHE COMPETENTIES ? Zeer grondige kennis van administratief recht, grondwettelijk recht, arbeids- en sociaal zekerheidsrecht; ? Kennis van management- en communicatietechnieken; ? Kennis van de wetgeving op de rijkscomptabiliteit en begrotingsrecht. 2. GENERIEKE COMPETENTIES ? Leiding kunnen geven aan een team, het coachen en kunnen motiveren; ? Vlotte communicatie en relaties uitbouwen zowel met de medewerkers, de personeelsleden van de administratie, met de leiding en de lijnchefs van de administratie als met het Algemeen Secretariaat en andere personeelsdiensten van de FOD; ? Prioriteiten kunnen leggen en acties initiëren in overleg met de leiding en de directeur P&O ? Kunnen onderhandelen op verschillende niveaus en in het bijzonder met de syndicale organisaties; ? Bereid zijn zich verder continu bij te scholen; ? Veranderingen kunnen implementeren inzake gebruikte beheersmethoden en structuren.