Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 03 maart 2006

Project Oproep 2005-2006. - Programma 2005-2007 Inleiding Het Europees Vluchtelingenfonds, aanvankelijk beperkt tot de periode 2000-2004, werd in 2004 verlengd met 6 jaar . Dit tweede Europees Vluchtelingenfonds wordt opgesplitst i(...) De wettelijke basis van het EVF II is terug te vinden in de Beslissing van de Raad 2004/904/EC. (...)

bron
europees vluchtelingenfonds
numac
2006022229
pub.
03/03/2006
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

EUROPEES VLUCHTELINGENFONDS


Project Oproep 2005-2006. - Programma 2005-2007 Inleiding Het Europees Vluchtelingenfonds, aanvankelijk beperkt tot de periode 2000-2004, werd in 2004 verlengd met 6 jaar (EVF II). Dit tweede Europees Vluchtelingenfonds wordt opgesplitst in twee meerjarenprogramma's, die telkens drie jaar duren (2005-2007 en 2008-2010). De huidige projectoproep heeft betrekking op de periode 2005-2007.

De wettelijke basis van het EVF II is terug te vinden in de Beslissing van de Raad 2004/904/EC. Zoals bij het eerste EVF programma, is Fedasil ook deze keer de verantwoordelijke autoriteit en staat hij in voor het beheer van het EVF. Het EVF II hanteert in grote lijnen dezelfde principes als het EVF I maar verschilt op de volgende punten : - Het EVF II richt zich op de implementering van de Europese richtlijnen wat betreft asiel. - De projecten kunnen ingediend worden voor een periode van drie jaar, onder voorbehoud van een jaarlijkse beslissing van de EC met betrekking tot de bedragen die worden toegewezen aan de Lidstaten.

Het bedrag dat in 2005 werd toegekend aan België, werd reeds gedeeltelijk toegewezen voor de verlenging van de lopende projecten, binnen het kader van een beperkte projectoproep dat in april 2005 werd gepubliceerd.

Het saldo van dit budget zal worden toegewezen via deze projectoproep.

Algemeen kader De uitvoering van een gemeenschappelijk asielbeleid op Europees niveau moet berusten op solidariteit tussen de lidstaten. Het veronderstelt het bestaan van mechanismen die een evenwicht bevorderen tussen de inspanningen van de Lidstaten voor de opvang en het dragen van de consequenties van de opvang van vluchtelingen en ontheemden.

Het Europees Vluchtelingenfonds stimuleert daarom de inspanningen van de Lidstaten om gepaste opvangwaarden aan te bieden en billijke en efficiënte asielprocedures toe te passen voor de vluchtelingen en de ontheemden.

Het Fonds ondersteunt maatregelen met betrekking tot : - De voorwaarden voor de opvang van asielzoekers en de procedures voor de erkenning van de status van vluchteling of van de noodzaak tot subsidiaire bescherming; - De integratie van asielzoekers en van vluchtelingen wier verblijf in de betrokken lidstaat een duurzaam en stabiel karakter draagt - De vrijwillige terugkeer van deze zelfde doelgroep Bijzondere aandacht zal uitgaan naar de projecten die deze hervormingen kunnen voorbereiden en ondersteunen.

De huidige projectoproep heeft betrekking op de EVF budgetten van het jaar 2005 en 2006.

Het saldo van het jaar 2005 bedraagt 600 000 euro Het bedrag voor het jaar 2006 bedraagt 1 644 000 euro Het totale bedrag voor deze projectoproep bedraagt 2 244 000 euro De projecten die gefinancierd worden uit het budget 2005 dienen te starten ten laatste op 30 juni 2006 en gerealiseerd zijn op 31 december 2006 (1).

Enkel de projecten die beantwoorden aan de voorwaarden die hieronder zijn opgesomd, komen in aanmerking.

Prioriteiten van het programma 2005-2007 De Europese Commissie heeft de richtlijnen vastgelegd voor de periode 2005-2007 die van toepassing zijn op alle lidstaten. Rekening houdend met deze richtlijnen heeft België vier prioriteiten opgesteld : 1ste prioriteit : Kwaliteit van de beslissingen met betrekking tot de asielprocedure en de opvang van asielzoekers.

De Regering heeft in de maand december 2005 zijn akkoord gegeven voor enkele belangrijke wetsontwerpen die de bedoeling hebben om de Europese asielwetgeving te integreren binnen het Belgisch recht. De asielprocedure wordt vereenvoudigd, versneld en rechtszekerder gemaakt door het invoeren van een beroep bij een instantie met volle rechtsmacht. Een statuut voor subsidiaire bescherming zal ingevoerd worden. De opvangvoorwaarden zullen verbeterd worden en vastgelegd worden in een wetgevend kader met betrekking tot de materiële hulpverlening voor de asielzoekers. - Vormingen en informatie over de hervorming van de asielprocedure en de subsidiaire bescherming - Vormingen en informatie over de nieuwe wet over de opvangvoorwaarden van asielzoekers - Het stimuleren van een laagdrempelige en verzekerde toegang voor asielzoekers tot een professionele juridische begeleiding - Een kwalitatieve verbetering van de verhaalanalyses van asielzoekers en een beperking van de beslissingstermijnen - Een verspreiding van de informatie over de rechten en plichten van asielzoekers - Een ondersteuning (kwalitatief) en een uitbreiding (kwantitatief) van het actieterrein van de vertaaldiensten die zich op asielzoekers richten. 2e prioriteit : Een aangepaste opvang voor kwetsbare groepen - Een aangepaste omkadering van bepaalde kwetsbare groepen (alleenstaande vrouwen, eenoudergezinnen, fysiek of mentaal gehandicapte asielzoekers, slachtoffers die gefolterd of mishandeld werden, minderjarigen) - Gespecialiseerde opvang en begeleiding van asielzoekers die ernstige psychische problemen hebben. 3de prioriteit : Kwaliteit van de opvang - Het uitwerken van opleidingsprogramma's voor asielzoekers die hun specifieke individuele vaardigheden valoriseren, rekening houdend met de specifieke verblijfstitel van deze doelgroep Deze prioriteit kadert in de evolutie van het concept opvang, waarbij een ondersteuning van de realisatie van geïndividualiseerde projecten betracht wordt.

Een belangrijk element hierbij is de uitwerking en het operationeel maken van instrumenten die de opvangperiode constructief dient te maken. 4de prioriteit : Vrijwillige terugkeer - De coördinatie van programma's voor vrijwillige terugkeer - Het sensibiliseren van de doelgroepen en de vorming van het personeel dat zich met vrijwillige terugkeer bezighoudt - Het opbouwen van ervaring en contactpunten binnen het netwerk van de opvang van asielzoekers - Het ontwikkelen van gedifferentieerde vrijwillige-terugkeerprogramma's gekenmerkt door een individuele benadering en een bijzondere aandacht voor de reïntegratie van diegenen die terugkeren naar hun land van oorsprong Deze prioriteit wenst een kapitalisatie te bereiken van de resultaten die reeds bereikt werden binnen de structurele programma's alsook binnen de experimentele projecten die, onder andere dankzij de steun van het EVF, reeds gerealiseerd werden binnen het opvangnetwerk.

Vanaf nu zal er daarom speciaal aandacht besteed worden aan de inbedding van dit aanbod in het reguliere sociaal werk.

Subsidiabiliteitsvoorwaarden - Enkel de projecten die de eerder vermelde prioriteiten helpen te verwezenlijken, komen in aanmerking voor een medefinanciering door het EVF. - Enkel de projecten met een niet-winstgevend karakter zijn subsidiabel. Indien het project inkomsten met zich meebrengt, dan zullen deze beschouwd worden als medefinanciering en als dusdanig worden gebruikt. - De medefinanciering door EVF mag niet meer bedragen dan 50 % van de uitgaven die gerealiseerd, bewijsbaar en subsidiabel zijn (cfr.

Document over de subsidiabiliteit van de uitgaven) - Het EVF ondersteunt projecten, en niet organisaties. Aanvragen die ingediend worden met als enige doel de werking van een organisatie te versterken, worden daarom als structureel beschouwd en kunnen bijgevolg niet in aanmerking komen - De doelgroepen voor de maatregelen zijn uitsluitend diegenen die gedefinieerd zijn onder het artikel 3 van de Beslissing van de Raad 2004/904/EC. Het niet respecteren van deze strikt afgelijnde bepaling van de doelgroepen kan aanleiding geven tot een teruggave van het toegekende EVF budget. - Een objectieve en controleerbare registratie van de doelgroep dient voorzien te worden tijdens de uitvoering van het project. Uit deze registratie moet tevens duidelijk het verschil blijken tussen de doelgroep van de organisatie en deze van het project. - Een project kan maximaal drie jaar overspannen. De uitgaven met betrekking tot het EVF II dienen ten laatste afgesloten te zijn op 31 december 2008. - De projecten die voor langer dan één jaar worden weerhouden, krijgen een budget toegekend per jaar. De budgetten per project kunnen namelijk gewijzigd worden afhankelijk van de jaarlijkse bedragen die beschikbaar zijn. - Een project kan slechts door één organisatie worden ingediend. In het geval er een partnerschap wordt aangegaan, is de organisatie die het project indient de enige gesprekspartner van Fedasil. Deze organisatie zal bovendien de coördinerende rol op zich nemen en verantwoordelijkheid dragen voor het doorgeven van alle informatie en gegevens aan de partners van het project. - Een organisatie dient betrouwbaar te zijn; een specifieke ervaring rond projectbeheer zal daarom in aanmerking komen. Tevens wordt er binnen deze context een jaarlijks rapport verwacht van de activiteiten. - Een medefinanciering door het EVF kan niet gecombineerd worden met een ondersteuning door andere Europese fondsen zoals ESF/EQUAL. Procedure van de selectie van de projecten De projectvoorstellen dienen verplicht ingediend te worden per post EN elektronisch (erf@fedasil.be), aan de hand van een standaard aanvraagformulier dat naar behoren ingevuld, ondertekend en gedateerd dient te worden. Dit aanvraagformulier dient volgende bijlagen te bevatten : - Het laatste jaarrapport van de organisatie; - De wettelijke statuten van de organisatie; - Een bewijs van medefinanciering. De verklaringen van medefinanciering of de intentieverklaringen dienen ondertekend voor akkoord aan Fedasil te worden bezorgd na bericht van selectie van het project; - Een gedetailleerd en uitgewerkt budget volgens het formulier; - In het geval van een partnerschap, een partnerovereenkomst Termijn voor het indienen van projecten De termijn voor het indienen van projecten bedraagt 6 weken. Deze vangt aan op de dag van publicatie van de huidige projectoproep en wordt 6 weken later afgesloten, meer bepaald op 14 april 2006.

Rekening houdend met het feit dat projecten voor meerdere jaren kunnen toegekend worden, is er geen garantie dat er een projectoproep in 2007 zal plaatshebben.

Fedasil maakt een eerste analyse van de projecten op basis waarvan een voorstel wordt voorgelegd aan het Selectiecomité. In de analyse worden volgende elementen in aanmerking genomen : - De mate waarin het project beantwoordt aan de bovenvermelde voorwaarden en de bijdrage van het project aan de realisatie van de vermelde prioriteiten. - De kostenefficiëntie; - De competentie van de kandidaat-organisatie - De coherentie tussen de maatregelen en de voorgestelde doelstellingen - De duurzaamheid en verspreiding van de resultaten van het project Selectie van de projecten Een Selectiecomité, samengesteld uit vertegenwoordigers van de federale regering, de Gemeenschappen en de Gewesten, bepaalt welke projecten er weerhouden worden en welke de daarmee samenhangende bedragen zijn, die ondersteund zullen worden door EVF. Dit selectiecomité wordt voorgezeten door een vertegenwoordiger van de Minister van Maatschappelijke Integratie.

De projectindieners worden schriftelijk op de hoogte gebracht van de beslissingen die door het Selectiecomité worden genomen.

Meer info kunt u bekomen bij de Europadesk te Fedasil 02-213 43 69 02-213 44 45 Alle documenten die vermeld werden in deze projectoproep, alsook een vademecum, kunnen geraadpleegd worden op onze website : www.fedasil.be/EVF. _______ Nota's (1) DOC ERF/2005/14.

^