Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 23 mei 2002

Beheerscontract tussen de Waalse Regering en de « Société wallonne des Eaux » Inhoudstafel : Hoofdstuk I :Inleiding Hoofdstuk II : Algemene bepalingen Hoofdstuk III : Openbare opdrachten van de « SWDE » Ho(...) Hoofdstuk V : Bijkomende opdrachten van de « SWDE » Hoofdstuk VI : Personeel Hoofdstuk VII : (...)

bron
ministerie van het waalse gewest
numac
2002027462
pub.
23/05/2002
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST


Beheerscontract tussen de Waalse Regering en de « Société wallonne des Eaux » (Waalse Watermaatschappij) Inhoudstafel : Hoofdstuk I :Inleiding Hoofdstuk II : Algemene bepalingen Hoofdstuk III : Openbare opdrachten van de « SWDE » Hoofdstuk IV : Verbintenissen van de « SWDE » Hoofdstuk V : Bijkomende opdrachten van de « SWDE » Hoofdstuk VI : Personeel Hoofdstuk VII : Verbintenissen van het Waalse Gewest Hoofdstuk VIII : Controle Hoofdstuk IX : Evaluatie Hoofdstuk X : Sancties Hoofdstuk XI : Rekeningcommissarissen van de « SWDE » Hoofdstuk XII : Diverse bepalingen HOOFDSTUK I. - Inleiding In de zin van dit contract wordt verstaan onder : 1. « Minister » : de Minister van het Waalse Gewest die bevoegd is voor het waterbeleid;2. « SWDE » : de « Société wallonne des Eaux », opgericht bij het decreet van 23 april 1986 houdende oprichting van een « Société wallonne des Distributions d'Eau » (Waalse Watervoorzieningsmaatschappij) en vallende onder het decreet van 7 maart 2001 houdende hervorming van de « Société wallonne des Distributions d'Eau ».1. Context De bepalingen van dit beheerscontract moeten gezien worden in een drievoudige context. 1.1. Gewestelijke beleidsverklaring Wallonie Horizon 2004 In deze verklaring staat het volgende te lezen : « Eén van de voornaamste rijkdommen van Wallonië is de waterkwaliteit.

Het water moet beschermd worden en degenen die het verontreinigen, moeten voor de schade opkomen. (...) Het water moet beschermd worden door zuiver wetenschappelijke maatregelen te nemen voor de bescherming van de winningslagen en door de kwaliteit van de waterlopen te verbeteren via een geïntegreerd beheer per bekken.

Voor de gezinnen zal de Regering aansporen tot tarifaire en reglementaire maatregelen met het oog op een zuinig watergebruik. De Regering zal zorgen voor de harmonisatie van de waterprijs (productie en voorziening) door het solidariteitsprinciep in acht te nemen, billijke tarieven toe te passen en een minimale voorziening te waarborgen.

Het decreet betreffende de kringloop van het water en houdende oprichting van een "Société publique de Gestion de l'Eau" beoogt de responsabilisering van alle actoren. De Regering zal zorgen voor een vermeerdering van de investeringen om de creatie van een industrïele waterfilière in Wallonië te bevorderen. In deze context zal een bijzondere inspanning geleverd worden om de ontwikkeling van de Waalse watertechnologieën te bevorderen.

Er moet gezocht worden naar samenwerkingsverbanden met het Brusselse Gewest en met de aangrenzende regio's. » 1.2. Het toekomstcontract voor Wallonië Het toekomstcontract bevat o.a. de volgende doelstellingen : -toepassing van het preventiebeginsel dat met name een rationeel gebruik van de hulpbron beoogt, waterbesparingen bevordert en aanzet tot ecologische gedragen bij het hanteren van polluenten; - harmonisatie van de waterprijs (bepaling van een uniforme tariefstructuur door de Regering en vervolgens van een eenheidsprijs voor waterproductie, aansporing van de betrokken instellingen om te streven naar een eenheidsprijs voor waterdistributie); - oprichting van een Waals sociaal waterfonds dat zijn financiële middelen in de geharmoniseerde tariefstructuur zou vinden; - de invoering van een minimale voorziening in de geest van de Verklaring van Rio van 1992, waarbij elke inwoner gratis dezelfde hoeveelheid krijgt; - de omzetting van de richtlijn betreffende de kwaliteit van het water bestemd voor menselijk gebruik; - de toepassing van het princiep verontreiniger-betaler; - het beheer per hydrografisch bekken en onderbekken; - de toenadering van de actoren uit de watersector binnen nieuwe of bestaande entiteiten; - een grotere samenwerking met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de aangrenzende regio's; - een reële bescherming van de grondwaterlagen.

Sommige van de bovenvermelde punten hebben reeds aanzienlijke vorderingen gemaakt sinds de bekendmaking van het Toekomstcontract voor Wallonië in januari 2000. 1.3. Decreet van 7 maart 2001 houdende hervorming van de « Société wallonne des Distributions d'Eau ».

Het decreet van 7 maart 2001 houdende hervorming van de « Société wallonne des Distributions d'Eau » is de wettekst die ten grondslag ligt aan het beheerscontract.

In de memorie van toelichting bij dat decreet staat met name het volgende : « Dit ontwerp van decreet spitst zich toe op twee hoofdlijnen, meer bepaald de toenadering van de actoren uit de watersector en de harmonisatie van de prijs van het water. Het beoogt de bevordering van samenwerkingsverbanden (...) inzake waterproductie en -distributie, waarbij de grondslag zal worden gelegd voor een gewestelijke waterproductiemaatschappij die, in samenwerking met de andere producenten, de Waalse Regering zal helpen bij het bepalen van een eenheidsprijs voor waterdistributie die veel rechtvaardiger is dan de huidige tarieven. (...) De « SWDE » geniet geen enkel specifiek voordeel of voorrecht t.o.v. de andere waterproducenten en -leveranciers. Anderzijds moet ze ook niet meer verplichtingen opgelegd krijgen dan de gelijkaardige operatoren. (...) Met ongeveer 737.297 bestaande aansluitingen, in beheer of in eigendom, zorgt de « SWDE » voor de voorziening van ongeveer 60 % van de Waalse bevolking. De laatste jaren is haar activiteit steeds toegenomen en de Regering wil dat ze in de toekomst als katalysator fungeert voor een grote waterproductiemaatschappij waarin de betrokken actoren op optimale wijze verenigd worden, en dat ze één van de voornaamste motoren wordt voor het beheer van de waterdistributie op het vlak van het hydrografisch onderbekken, dat de Regering tijdens haar zitting van 3 februari 2000 heeft aangewezen als de operationele eenheid voor het geïntegreerde beleid van de waterkringloop. (...) Om de watersector zo rationeel mogelijk aan te pakken is het de bedoeling de « SWDE » autonomie te verlenen op grond van een beheerscontract. Er wordt zoveel mogelijk gestreefd naar parallelisme met de configuratie van het beheerscontract van de « SPGE ». Het beheerscontract zal het bedrijf de nodige souplesse geven om het hoofd te kunnen bieden aan de uitdagingen die eigen zijn aan een concurrentiële sector. Het bevat de modaliteiten voor de uitvoering van de openbare opdrachten van de Maatschappij, preciseert de verplichtingen van het Waalse Gewest en van de « SWDE » en voert alle instrumenten in die nodig zijn om na te gaan of ze haar verplichtingen nakomt. (...) Tot slot, dit ontwerp van decreet heeft als doel de « SWDE » te laten kaderen met de strategische logica van de Regering, van haar een belangrijke operator van de sector te maken om de doelstellingen van het toekomstcontract voor Wallonië te kunnen concretiseren en haar tegelijkertijd autonomie te waarborgen door het invoeren van een beheerscontract en van een controle die door twee regeringscommissarissen zal worden uitgeoefend zodat ze voldoende soepel zal zijn om het hoofd te bieden aan de uitdagingen van de 21e eeuw ». 2. PRINCIEPEN Om de princiepen van bovenbedoeld decreet in acht te nemen en ze volgens de geest van de gewestelijke beleidsverklaring en van het toekomstcontract voor Wallonië toe te passen hebben de Regering en de « SWDE » besloten een beheerscontract aan te gaan overeenkomstig artikel 9 van het decreet. Van meetaf aan valt evenwel op te merken dat, in de context die resulteert uit de bepalingen van het decreet en waarin de partijen financieel onafhankelijk zijn van elkaar, het beheerscontract een volkomen specifieke draagwijdte zal hebben in vergelijking met de toestand in een traditioneel autonoom openbaar bedrijf.

Het beheerscontract moet beschouwd worden als een strategisch plan met een reeks doelstellingen die beide partijen zich tegen het jaar 2005 eigen moeten maken of bereiken. Daartoe zijn ze vrij zijn middelen te gebruiken die ze wensen.

De uitvoeringsmodaliteiten en de timing van bepaalde doelstellingen kunnen eventueel in aanhangsels vastgelegd worden.

Er dient ook rekening te worden gehouden met het evolutieve karakter van de sector, die ruim afhankelijk is van het Europese recht en van de omzetting daarvan in het gewestelijke recht (vb.: er wordt gewerkt aan de omzetting van Richtlijn 2000/60/EG van het Europees Parlement en van de Raad van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid). Men moet dus blijk geven van souplesse bij het bepalen van de doelstellingen en rekening houden met dat gegeven bij de evaluatie van de uitvoering van het beheerscontract.

Het doel van de "SWDE" en meer bepaald de haar toegewezen openbare opdrachten liggen vast in het beheerscontract.

Luidens artikel 7 van het decreet « staat de Maatschappij in voor : - de waterproductie; - de watervoorziening via leidingen; - de bescherming van de grondwaterbronnen; - elke handeling betreffende de waterkringloop. » De openbare opdrachten van de Maatschappij, die uitsluitend op het grondgebied van het Waalse Gewest worden vervuld, worden opgesomd in artikel 8 van het decreet, met name : « 1° de waterproductie; 2° de watervoorziening via leidingen;3° de bescherming van het tot drinkwater verwerkbare water in het kader van de opdrachten die aan de « SPGE » worden toevertrouwd bij artikel 6, § 2, 2°, van het decreet van 15 april 1999 betreffende de kringloop van het water en houdende oprichting van een « Société publique de Gestion de l'Eau »;4° de nakoming van alle verplichtingen voortvloeiend uit wettelijke en reglementaire voorschriften betreffende de waterkringloop;5° het vervullen van elke opdracht die aan de verdelers toevertrouwd wordt in het kader van de reglementaire bepalingen betreffende de berekening, de heffing, de inning, de vrijstelling en de terugbetaling van de belasting op het lozen van industrieel en huishoudelijk afvalwater;6° de dienstverleningen van sociale of humanitaire aard inzake de drinkwatervoorziening.» Naast de verplichtingen betreffende de uitvoeringsmodaliteiten van de openbare opdrachten van de « SWDE » bepaalt het beheerscontract de verplichtingen betreffende : « - de vastlegging van de tarieven voor diensten verleend in het kader van haar openbare opdrachten; - de princiepen die de Maatschappij in acht moet nemen i.v.m. haar betrekkingen met de begunstigden van de openbare dienstverleningen; - haar financiële structuur; - de indicatoren die in het driemaandelijkse situatie-overzicht moeten voorkomen, alsmede de termijnen waarbinnen het aan de Regering moet worden overgemaakt. » « Het beheerscontract bepaalt ook de verplichtingen van het Gewest i.v.m. : - de algemene beschermingsmaatregelen betreffende de door de Maatschappij geëxploiteerde waterwinningen; - de behandeling of de bijsturing van de door de Maatschappij ingediende dossiers m.b.t. de aanvragen om een waterwinningsvergunning; - de controle op de toegang tot de alternatieve watervoorzieningsbronnen; - de toegang tot zijn databanken betreffende de watersector en zijn medewerking aan alle communicatiemiddelen en alle andere middelen die het beheer van die sector kunnen verbeteren; - de financiële verplichtingen voor specifieke of bijzondere opdrachten die het Gewest aan de Maatschappij toevertrouwt. » Bij het uitwerken van dit beheerscontract moet bovendien rekening worden gehouden met het dienstencontract voor de bescherming van het tot drinkwater verwerkbaar water, dat de « SWDE » en de « SPGE » op 21 november 2000 hebben gesloten en dat de rol van beide partijen inzake de bescherming van de waterwinningen bepaalt. Luidens dat dienstencontract doet de « SWDE » een beroep op de diensten van de « SPGE » om haar wettelijke verplichtingen inzake de bescherming van het tot drinkwater verwerkbaar water na te komen. Tegelijkertijd doet de « SPGE » een beroep op de diensten van de « SWDE » voor de uitvoering van de bijzondere maatregelen die betrekking hebben op de door haar geëxploiteerde waterwinningen en in haar beschermingsprogramma opgenomen zijn.

Het eerste beheerscontract wordt gesloten voor een periode die loopt tot 31 december 2005.

De Regering eist dat het contract bepaalt hoe de « SWDE » haar openbare opdrachten moet vervullen. Die opdrachten kunnen aangevuld worden met andere opdrachten die de Regering bepaalt.

HOOFDSTUK II. - Algemene bepalingen 2.1. Doel van het contract Het contract bepaalt de lijst van de doelstellingen en verbintenissen die aan de partijen worden toegewezen na onderhandelingen in het kader van het geïntegreerd beheer van de watersector.

Het beheerscontract beoogt tegelijkertijd het meest rationele gebruik van de hulpbron en een optimale dienstverlening.

De contractuele relatie waarborgt de "SWDE" een beheersautonomie die verenigbaar is met de specificiteiten van haar juridisch statuut.

Het beheerscontract wordt jaarlijks geëvalueerd. Er zal worden nagegaan of de partijen hun verbintenissen nakomen en in welke mate de doelstellingen worden gehaald.

Daartoe moet een geordend geheel van indicatoren worden overgelegd op grond waarvan voor elke handeling om de in het beheerscontract bedoelde doelstellingen te bereiken de volgende parameters kunnen worden geëvalueerd : - doeltreffenheid : resultaten/doelstellingen - doelmatigheid : middelen/resultaten; - relevantie : middelen/doelstellingen.

Het jaarlijks evaluatieverslag helpt de methode formaliseren en de maatregelen uitstippelen die nodig zijn om de doelstellingen te bereiken.

De evaluatie betreft met name de bescherming van de winplaatsen, de productie, de distributie, de investeringen en alle handelingen i.v.m. de waterkringloop. 2.2. Kenmerken van het contract A. MEERJARIGHEID Het beheerscontract loopt tot 31 december 2005.

Alle doelstellingen die het beheerscontract aan de « SWDE » toewijst, zullen niet op die datum gehaald worden. De verplichtingen moeten gespreid worden over een periode die de vervaldatum van het eerste beheerscontract overschrijdt en de terreinimperatieven in overweging neemt.

B. CONTINUITEIT Het beheerscontract moet het princiep van de continuïteit van de openbare dienst in acht nemen en mede instaan voor een duurzaam beheer van de hydraulische hulpbronnen.

C. AANPASSING Een optimaal waterbeheer vereist een constante aanpassing van de handelingen. Daarbij moet gezorgd worden voor de coördinatie van alle investeringen inzake bescherming, productie en distributie.

Het prijsbeleid moet nauwkeurig uitgestippeld worden met het oog op een optimale dienstverlening en op het vrijmaken van de nodige financiële middelen om te investeren in een duurzaam waterbeheer.

Rekening houdende met deze imperatieven kan dit contract d.m.v. aanhangsels gewijzigd of aangepast worden.

D. WAARBORG VAN DE OPENBARE DIENST De duurzame ontwikkeling van Wallonië steunt onder andere op een rationeel beheer van het water en op het behoud van de kwaliteit en hoeveelheid ervan.

De Regering waarborgt de burger een dienstverlening waarbij voldoende water tegen een minimumprijs ter beschikking wordt gesteld, zowel kwalitatief als kwantitatief. Het beheerscontract moet de optimalisering van die openbare dienst bevorderen via de bestaande instellingen, die zich naar de toekomstige reglementaire bepalingen moeten schikken.

E. EIGEN DOELSTELLINGEN Rekening houdende met de beheersautonomie van de Maatschappij en met de responsabilisering van de leiders die een mandaat van beperkte duur bekleden, wordt de inachtneming van bepaalde doelstellingen beoordeeld op grond van de verplichtingen die uitsluitend op de "SWDE" rusten, meer bepaald : - haar vermogen om in de behoeften van de klanten (abonnees, gebruikers,...) te voorzien; - haar bijdrage in kostenbesparingen, met name via een beleid dat een beter rendement van de netten beoogt; - haar vermogen om een analytische boekhouding toe te toepassen per exploitatielijn en/of -site op het vlak van de productie en per dienst en/of zone op het vlak van de distributie; - haar vastberadenheid om een previsionele begrotingsboekhouding met controlecijfers te ontwikkelen.

Ook de gemeentelijke en intergemeentelijke vennoten worden betrokken bij de verbetering van de performantie. De statutaire regel voor de resultaatverdeling bepaalt immers dat na het aanleggen van een wettelijke reserve wat de distributiediensten betreft, 50 % van het saldo na advies van het adviescomité van de dienst waarvan ze deel uitmaken, gestort kan worden aan de gemeentelijke en intergemeentelijke vennoten die inrichtings-, verbeterings-, vernieuwings- en verbouwingswerken hebben uitgevoerd, meer bepaald na uitvoering van wegeniswerken en werken in openbare gebouwen. Die werken moeten bijdragen tot een zuinig gebruik van het water en de kwaliteit ervan waarborgen.

Het aansporen tot groeperingen van vennoten binnen omvangrijke distributiediensten moet een betere adekwatie tussen investeringen en verleende diensten mogelijk maken. Daarbij moet de gemeentelijke autonomie in acht worden genomen.

F. Bijdrage in het waterbeleid van het Waalse Gewest De belangrijke inspanning om de door de Europese Unie opgelegde kwaliteitsdoelstellingen te halen en de noodzaak een tarifair beleid uit te stippelen waarbij de reële waterprijs in aanmerking wordt genomen, vereisen een geïntegreerde en pertinente aanpak van het beheer van de waterkringloop.

In die context impliceert het beheerscontract dat de « SWDE » actief meewerkt : - aan de bescherming van de hulpbron : de verbintenissen van de « SWDE » slaan op de bescherming van de waterhulpbronnen en op het zuinige gebruik van de verschillende bevoorradingsbronnen, waarbij samengewerkt moet worden met het waarnemingscentrum voor grondwater; - aan het duurzaam maken van de werken voor waterproductie- en distributie door borg te staan voor hun vervanging en vernieuwing, met inachtneming van de boekhoudregels die stroken met de situatie op het terrein; - aan de bepaling van een uniforme tariefstructuur voor de waterdistributie in Wallonië. Dit beheerscontract verzoekt de « SWDE » immers om actief deel te nemen aan de werkzaamheden die de bepaling van een homogene tariefstructuur in het Waalse Gewest beogen, en om een Waalse regelgeving inzake waterdistributie op te maken; - aan rationele keuzes bij de ingebruikname en hantering van de hulpbronnen van tot drinkwater verwerkbaar water, waarbij structuur moet worden gegeven aan een methodologie die gemeen is aan de verschillende operatoren met het oog op de bepaling van het optimale beheer van de kostencentra; - aan de strategie en structuren voor de ontwikkeling van een industriële waterfilière in Wallonië, alsmede aan de opleiding tot de beroepen m.b.t. de watersector.

Het totstandbrengen van een geïntegreerd beheer per hydrografisch bekken en onderbekken in het Waalse Gewest moet de « SWDE » in staat stellen om mee te werken aan een globalere aanpak van de waterkringloop. In die context moet de Maatschappij, wat de waterdistributie betreft, aansporend optreden om dat beleid zo efficiënt mogelijk te maken op het grondgebied dat ze bevoorraadt.

Wat meer bepaald de waterproductie in het Waalse Gewest betreft, heeft de huidige versnippering van de sector de Waalse Regering ertoe gebracht algemene doelstellingen te bepalen met het oog op herstructurering.

Aangezien de waterproductie een fundamentele openbare opdracht is waaraan de « SWDE » in ruime mate meewerkt, wil de Maatschappij duidelijk te kennen geven dat ze de katalysator wenst te zijn van een grote waterproductiemaatschappij die de betrokken actoren op optimale wijze verenigt.

De oprichting van een enige waterproductiemaatschappij die een homogenere structuur van de watersector in Wallonië beoogt, zal het Waalse Gewest ook in staat stellen om de door de Europese Unie opgelegde doelstellingen vlotter te bereiken.

Een gewaarborgd parallelisme tussen de structuren van de beheerscontracten van de « SPGE » en de « SWDE » zal voor beide operatoren bovendien een geïntegreerde aanpak van de sector bevorderen. De opdrachten van de enen en de anderen worden duidelijk omschreven in één en dezelfde geïntegreerde aanpak van het beheer van de antropische waterkringloop.

HOOFDSTUK III. - Openbare opdrachten van de « SWDE » De « SWDE » staat in voor de volgende openbare opdrachten : 1° waterproductie;2° waterdistributie via leidingen;3° bescherming van het tot drinkwater verwerkbare water in het kader van de opdrachten die aan de « SPGE » worden toevertrouwd krachtens artikel 6, § 2, 2°, van het decreet van 15 april 1999 betreffende de kringloop van het water en houdende oprichting van een « Société publique de Gestion de l'Eau »;4° nakoming van alle verplichtingen opgelegd bij wettelijke en reglementaire voorschriften betreffende de waterkringloop;5° vervulling van elke opdracht toevertrouwd aan de verdelers in het kader van de reglementaire bepalingen betreffende de berekening, de heffing, de inning, de vrijstelling en de terugbetaling van de belasting op het lozen van industrieel en huishoudelijk afvalwater;6° dienstverleningen van sociale of humanitaire aard inzake de drinkwatervoorziening. Die openbare opdrachten, die uitsluitend op het grondgebied van het Waalse Gewest worden vervuld, zijn hoe dan ook de prioritaire opdrachten van de « SWDE ».

De « SWDE » mag de Regering doorgaans alle voorstellen doen die ze nuttig acht voor de uitvoering van haar opdrachten. De reglementaire maatregelen vallen onder de exclusieve bevoegdheid van de Regering.

HOOFDSTUK IV. - Verbintenissen van de « SWDE » Modaliteiten voor de uitoefening van de openbare opdrachten ? Gewaarborgde kwalitatieve dienstsverlening, met de volgende garanties : - voortzetting van de distributie, behalve in geval van overmacht, defect, ongeval of niet-naleving van de bepalingen van het reglement voor waterdistributie; - organisatie van alternatieve middelen om te voorzien in de vitale behoeften van de klanten als de distributie meer dan 8 uur wordt stopgezet; - onder normale voorzieningsomstandigheden, druk tussen 2 en 10 bar op het distributiepunt in statische toestand. Voor aansluitingen die niet beschikken over een druk die in bovenbedoelde gamma voorkomt (ongeveer 20 000 van de 737 000 aansluitingen op 1 januari 2002), verbindt de « SWDE » zich ertoe maatregelen te treffen om dat saldo jaarlijks met 5 % te verminderen, behalve voor buitengewone toestanden (afgelegen plaatsen en geïsoleerde gevallen); - waterdistributie met inachtneming van de parameters inzake waterkwaliteit waarin de geldende regelgeving voorziet. In geval van een probleem dat aan non-conformiteit te wijten is, verbindt de « SWDE » zich ertoe de nodige maatregelen te treffen om de toestand onmiddellijk te verhelpen en om de overheden en de betrokken bevolking te informeren. In voorkomend geval wordt voorzien in een alternatieve distributie. ? Voortzetting van een actief beleid om het rendement van de netten te verhogen en tegen 31 december 2004 een globaal rendement van 75 % te bereiken, onder voorbehoud van plaatselijke bijzonderheden die te maken hebben met een vermindering van het verbruik bijvoorbeeld, of van algemene bijzonderheden te wijten aan buitengewone, onvoorzienbare omstandigheden of aan overmacht bijvoorbeeld; ? Vastlegging, tegen einde 2003, van een procedure voor de bepaling van het vernieuwingspercentage van de netten al naar gelang hun levensduur en de afschrijvingsregels en toepassing van dat percentage in de praktijk vanaf het boekjaar 2004; ? Vastlegging, tegen einde 2004, van een leidend schema per productie- of distributie-eenheid en per onderbekken waarbij voorzien wordt in de nodige investeringen (met de rechtvaardiging ervan als bewijs), alsmede een studie van de financiële en economische uitvoerbaarheid ervan; ? Opstelling, tegen einde 2003, van een programma voor de renovatie en het onderhoud van de bestaande gebouwen en installaties en uitvoering ervan; ? Bevordering van gemeenschappelijke opdrachten voor wegeniswerken om de hinder voor de omwoners te beperken en om schaalvoordelen te verwezenlijken; ? Opstelling, tegen einde 2003, van een versneld algemeen uitrustingsplan voor installaties van beheersmiddelen op afstand; ? Studies, uitvoeringen en opvolgingen van projecten inzake waterbehandeling wanneer de voorafgaande preventiemaatregelen onvoldoende of ondoeltreffend zijn op het vlak van de waterkwaliteit; ? Oprichting, na de ondertekening van het beheerscontract, van een studiesyndicaat met het oog op de oprichting van één enkele gewestelijke productiemaatschappij; ? Oprichting, tegen einde 2003, van een openbare waterproductiemaatschappij met een gewestelijke roeping, met een meerderheidsparticipatie in het kapitaal van de « SWDE » en met de optimale vereniging van alle betrokken actoren, waarbij elke partner de garantie van een rechtvaardige representativiteit krijgt; ? Meewerking, wat de waterdistributie betreft, aan de oprichting van gedecentraliseerde structuren die geschikter zijn voor het beheer van de waterkringloop per bekken of onderbekken.

Princiepen voor de bepaling van de tarieven ? Toepassing, vanaf de inwerkingtreding van dit contract, van een eenheidsprijs voor waterproductie, onverminderd de bijzondere overeenkomsten of contracten; ? Het in overweging nemen van de gezamenlijke reële kosten om de toepassing van de reële prijs te waarborgen; ? Bepaling van een uniforme tariefstructuur voor waterdistributie op grond van de reële prijs; ? Aansporing van de vennoten tot een rationeel gebruik van de distributiediensten, met name via het investeringsbeleid; ? Geleidelijke invoering van een geharmoniseerde distributieprijs die overeenstemt met de reële prijs, wat een noodzakelijke etappe naar het uniforme tarief is.

Princiepen die de Maatschappij moet naleven in haar betrekkingen met de gebruikers ? Optimalisering van de kwaliteit van de dienstverlening en van de procedures die in acht moeten worden genomen in de contacten met de gebruikers (briefwisseling, telefoon, op het terrein...), waarbij personeelsleden nagaan of ze in acht worden genomen; ? Betere leesbaarheid van de factuur, waarbij gewag wordt gemaakt van het verbruik van het vorige jaar en, tegen aanvang 2004, van de gegevens die de klant tonen hoe zijn verbruik over verschillende boekjaren evolueert; ? Verbetering en uniformering van de schriftelijke communicatie door alle diensten van de Maatschappij tegen einde 2003 uit te rusten met software om elektronische post te beheren; ? Permanente vorming van de personeelsleden inzake klantencontacten; ? Vastlegging, tegen einde 2003, van prestatiecriteria inzake het klantenbeheer; ? Oprichting, tegen einde 2002, van een cel voor klachtenbeheer met bevoorrechte gesprekspartner; ? Klanteninformatie, minstens één keer per jaar, met name over de kwaliteit van het distributiewater en periodieke herhaling van aanbevelingen betreffende o.a. de private binneninstallaties en het zuinige watergebruik; ? Maximale en vlotte informatie van de omwoners en klanten betrokken bij interventies op het net (bij voorzienbare onderbreking van de distributie moeten de omwoners en de klanten minstens 48 uur op voorhand verwittigd worden); ? Uivoering van de nieuwe gewone aansluitingen binnen twintig werkdagen na de aanvraag, zodra dit beheerscontract in werking treedt. ? Bepaling en inachtneming van de termijnen voor de tussenkomsten op het net in geval van defect, voor de uitvoering van nieuwe industriële en speciale aansluitingen en voor netuitbreidingen die geformaliseerd moeten worden tegen einde 2003; ? Permanente bijwerking en ontwikkeling van de website van de « SWDE », met terbeschikkingstelling van algemene gegevens over de Maatschappij, van de vigerende regelgeving; mogelijke visualisatie van de laatste factuur, opmaken van interactieve formulieren om de klant die het wenst de mogelijkheid te geven met name een abonnement of de sluiting van een rekening aan te vragen, of een verandering van gebruiker per computer mee te delen.

Financiële structuur van de Maatschappij ? Optimalisering van de analytische boekhouding per exploitatielijn of -site voor de productie en per dienst en/of zone voor de distributie; ? Ontwikkeling van de previsionele begrotingsboekhouding en oprichting, tegen einde 2002, van een cel voor de beheerscontrole; ? Instemming van de Maatschappij met de opstelling van een boekhoudplan voor het geheel van de producenten en voorzieningsmaatschappijen; ? Bepaling van regels voor het gebruik van eigen fondsen, voor de dekking van de gemeentelijke lasten, de verdeling van de positieve saldi en de overname van de negatieve saldi.

Indicatoren te vermelden in het driemaandelijkse situatie-overzicht ? Aantal m3 producten gekocht bij andere operatoren, of aan hen geleverd of verkocht; ? Aantal verzonden « verbruikers »-facturen en gefactureerde bedragen; ? Oninvorderbare bedragen « waterverkoop »; ? Vastleggingsniveau van de investeringen (bescherming, productie, distributie); ? Volume van de aankopen (winkels, diensten en goederen); ? Rotatiesnelheid van de voorraden; ? Aantal wateranalyses; ? Personeelstoestand; ? Thesaurietoestand en beleggingen.

Die indicatoren worden binnen een maand na hun voorlegging aan de Raad van bestuur door de regeringscommissarissen meegedeeld aan de bevoegde Ministers. Hetzelfde geldt ook voor markante exploitatiefeiten. De driemaandelijkse situatie-overzichten worden jaarlijks door de « SWDE » aan de Regering overgemaakt, samen met het jaarlijkse evaluatieverslag bedoeld in hoofdstuk IX. Kwaliteit ? Actieve voortzetting van de vastlegging en toepassing van de procedures; ? Ontwikkeling van een beleid voor het kwaliteitsbeheer door het invoeren van certificeringen (ISO 9001 voor alle sectoren van de Maatschappij tegen begin 2004); ? Inachtneming van de milieuaspecten in het beheer van de Maatschappij en verlening van EMAS certificeringen aan het adviesbureau tegen einde 2003; ? Handhaving van de accreditatie van het laboratorium (ISO 17025) Communicatie, public relations ? Optimalisering van het imago van de « SWDE » via regelmatige informatie in de diverse media; ? Opstelling en uitvoering van een communicatiehandvest met de vennoten en met de andere overheden; ? Formalisering van de transmissie aan de gewestelijke overheden van gegevens, opgaven, verslagen of berichten voor een beter begrip van de sector.

HOOFDSTUK V. - Bijkomende opdrachten van de « SWDE » Naast haar prioritaire opdrachten kan de « SWDE » belast worden met andere opdrachten die, alhoewel ze niet rechtstreeks onder het toepassingsveld van dit beheerscontract vallen, niettemin een weerslag op het globale beheer van de Maatschappij kunnen hebben en daarom als verbintenissen van de « SWDE » mogen worden beschouwd.

Het gaat met name om : ? de ontwikkeling van een beleid voor de valorisatie van de know how van de Maatschappij inzake consultancy, klantenadvisering, dienstverleningen voor rekening van derden en operationeel beheer van de waterkringloop, onder meer voor haar opdrachten in het buitenland; ? het zoeken naar en oprichten van partnerschappen met adviesbureaus, klassieke engineeringbureaus en universiteiten; ? de betrokkenheid van de « SWDE » bij de polygoon van het water; ? de formalisering van een harmonisch operationeel kader voor de relaties van de Maatschappij met de andere operatoren; ? de deelneming aan diverse commissies of instellingen in het kader van het Waalse waterbeleid en de betrokkenheid bij de burgerlijke participatie aangeprezen in Richtlijn 2000/60/EG van het Europees Parlement en van de Raad van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid.

HOOFDSTUK VI. - Personeel Een succesvolle hervorming van de « SWDE » en de daarmee gepaard gaande modernisering van het beheer vereisen de medewerking van het personeel van de Maatschappij. Het beleid betreffende het human resources-beheer spitst zich toe op drie hoofdassen : motivering, valorisatie en betrokkenheid van de personeeleden bij het beheer van de Maatschappij.

Om de watersector in Wallonië te rationaliseren, wat het doel is van de gezamenlijke bepalingen van dit beheerscontract, verbindt de « SWDE » zich bovendien tot het voeren van een dynamisch personeelsbeleid om de uniformisatie van de rechten en plichten van het personeel na te streven, zowel voor de waterproductie als voor de waterdistributie.

Daartoe zal de « SWDE » de voordelen en loonschalen over verschillende jaren in de mate van het mogelijke aanpassen aan die welke worden toegepast door de intercommunales van de sector, met inachtneming van de bovenwettelijke voordelen (pensioenen, premies,...) en het aantal tewerkgestelde personeelsleden in verhouding tot het aantal bevoorrade aansluitingen.

De « SWDE » zal het personeelsstatuut en het arbeidsreglement in de loop van het jaar 2002 goedkeuren, overeenkomstig de decreetsbepalingen houdende organisatie, binnen een bijzonder comité, van de onderhandelingen in het sectorcomité XVI. Zodoende kunnen de personeelsleden van de voormalige « ERPE » die het wensen, spoedig geïntegreerd worden, overeenkomstig het akkoordprotocol nr. 315 van het sectorcomité XVI. De « SWDE » zal het beleid inzake human resources-beheer actief voortzetten d.m.v. personeelsvorming. Er wordt een jaarlijks algemeen vormingsprogramma opgemaakt en uitgevoerd. Het kaderpersoneel is bovendien onderworpen aan een permanente vorming en wordt geëvalueerd op grond van doelstellingen.

De « SWDE » ziet toe op de inachtneming van het syndicaal statuut dat onder de wet valt van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel en de uitvoeringsbesluiten ervan.

De Maatschappij zal bijzonder attent zijn op de juridische consolidering van de pensioenkas en op de regelmatige verhoging van de dekking van de pensioenlasten.

Er wordt ten slotte regelmatig informatie verstrekt over de doelstellingen en verbintenissen van het beheerscontract en over de evaluatie ervan.

HOOFDSTUK VII. - Verbintenissen van het Waalse Gewest Algemene maatregelen Algemene maatregelen voor het geheel van de producenten verdelers ? een beleid voeren waarbij de operatoren aangespoord, gesteund en geholpen worden om één enkele waterproductiemaatschappij in het Waalse Gewest op te richten; ? in gelijke mate met de producenten-verdelers die een beheerscontract met het Waalse Gewest gesloten hebben, de meerkosten dragen die bij een besluit van het Waalse Gewest aan de « SWDE » zouden worden opgelegd om de kwaliteit van de openbare dienst te handhaven; ? een ontwerp van reglement voor waterdistributie opmaken waarin gewag wordt gemaakt van de algemene waterverkoopvoorwaarden die gelden voor alle operatoren van de sector, waaronder de modaliteiten voor universele voorziening; ? in geval van invoering van een kosteloze minimumvoorziening, voorzien in de middelen om de kosten te dekken; ? de nodige stappen bij de bevoegde instanties ondernemen op het vlak van de tarifering; ? een oriëntatienota opstellen m.b.t. de sociale tariefmaatregelen (progressieve tarifering); ? de nodige maatregelen opnemen in de decreten en reglementen zodat de aannemers en verdelers verplicht worden te voorzien in een watervoorzieningsinstallatie; ? een algemeen boekhoudplan ontwikkelen dat toepasselijk is op het geheel van de producenten en verdelers van de sector; ? een pro-actief beleid inzake prijsharmonisatie voeren.

Algemene maatregelen die uitsluitend de « SWDE » betreffen ? voorkomen dat een besluit of gevoerd beleid de uitvoering van de krachtens het decreet, de statuten of dit beheerscontract aan de « SWDE » toevertrouwde opdrachten of de activiteit van de Maatschappij in het gedrang brengt; ? overplaatsing van het personeel van de voormalige « ERPE » overeenkomstig het decreet van 7 maart 2001 houdende hervorming van de « Société wallonne des Distributions d'Eau » (Waalse watervoorzieningsmaatschappij) en van het akkoordprotocol nr. 315 van het sectorcomité VXI, opgemaakt op 6 juli 2000; ? oprichting van het bijzonder comité binnen het sectorcomité XVI in het kader van de krachtens hetzelfde decreet aan de « SWDE » verleende autonomie inzake het statuut, de personeelsformatie en het arbeidsreglement; ? voorzien in de financiële middelen voor specifieke of bijzondere opdrachten die ze aan de « SWDE » zou toevertrouwen; ? de Waalse Gewestraad maatregelen voorleggen voor de juridische consolidering van de pensioenkas.

Algemene beschermingsmaatregelen i.v.m. de door de Maatschappij geëxploiteerde waterwinningen ? het programma van de « SPGE » voor de bescherming van de winningen 2000-2004 binnen de voorgeschreven termijnen laten uitvoeren; ? erin voorzien dat het volgende investeringsprogramma dat de « SPGE » zal aannemen, maatregelen bevat voor de bescherming van de door de « SWDE » geëxploiteerde waterwinningen; ? snellere behandeling of herziening van de door de « SWDE » ingediende aanvraagdossiers voor waterwinvergunningen en snellere behandeling van de dossiers betreffende de afbakening van de door de « SWDE » geëxploiteerde beschermingszones.

Controle op de toegang tot de alternatieve waterhulpbronnen ? alle beschikbare middelen ontwikkelen en inzetten opdat elke burger in gelijke mate kan bijdragen in de reële waterprijs; ? de nodige maatregelen treffen opdat het totaal van de hoeveelheden geloosd afvalwater in de reële prijs wordt berekend.

Communicatie ? vlotte toegang verlenen tot de databanken i.v.m. de watersector; ? wijzen op de belangrijke rol van het distributiewater in het beleid inzake gezondheid en openbare hygiëne; ? vermenigvuldiging van de communicatie- en bewustmakingsacties om een zuinig gebruik van het distributiewater te bevorderen en tegelijkertijd de voedingskwaliteiten ervan te prijzen.

HOOFDSTUK VIII. - Controle De nakoming van de verbintenissen die de partijen in het kader van dit contract hebben aangegaan, wordt gecontroleerd op grond van drie parameters, met name : 1. DOELMATIGHEID Eerste fase van de evaluatie : vergelijking van de resultaten met de doelstellingen. De evaluatie wordt uitgevoerd op basis van de volgende indicatoren : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld ? niet-geregistreerde dagelijkse waterhoeveelheid : geproduceerde jaarlijkse waterhoeveelheid + jaarlijkse waterhoeveelheid gekocht bij een groothandelaar - verkochte jaarlijkse waterhoeveelheid (particulieren en andere voorzieningsmaatschappijen) gedeeld door 365 dagen ? lengte van de leidingen : lengte van de productieleidingen, distributieleidingen en privé aansluitigen (gemiddelde lengte SWDE : 12 m) Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 2. DOELTREFFENDHEID Het niveau van de middelen die ingezet worden naar gelang van de behaalde resultaten kan gemeten worden door de doelmatigheid te controleren. De volgende indicatoren worden jaarlijks overgelegd en geëvalueerd : - gemiddelde prijs van de geproduceerde m3; - gemiddelde prijs van de geleverde m3; - prijs van de geleverde m3 per dienst; - gemiddelde prijs per geproduceerde m3 voor de bescherming van de winplaatsen; - gemiddelde prijs per geproduceerde m3 voor de productiesites; - gemiddelde prijs per geproduceerde m3 voor de toevoerleidingen; - gemiddelde prijs van de netten per geleverde m3; - gemiddelde prijs van het personeel per geproduceerde m3, geleverde m3, per aansluiting. 3. RELEVANTIE De evaluatie van de relevantie bestaat erin de ingezette middelen met de doelstellingen te confronteren.Voor de « SWDE » slaat de controle voornamelijk op de verhouding opbrengsten/lasten.

De onderstaande ratio's worden jaarlijks overgelegd en geëvalueerd : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 4. BEHEERSCONTROLE EN SPECIFIEKE TOEPASSINGEN - De indicatoren inzake doeltreffenheid, doelmatigheid en relevantie, die op een meerjarige basis worden geanalyseerd, dienen de raad van bestuur als basis om een strategisch plan op te stellen waarin de voor het volgende jaar te bereiken doelstellingen gekwantificeerd worden. - De « SWDE » zal al naargelang de beschikbare gegevens voortdurend het niveau van haar prestatie vergelijken met dat van andere Belgische en Europese actoren die in dezelfde sector actief zijn. - De controle valt onder de bevoegdheid van de Regering, zoals bepaald bij het decreet. In dat kader vervullen de twee commissarissen hun opdracht namens de Regering en brengen ze haar daarover verslag uit.

HOOFDSTUK IX. - Evaluatie Voor de evaluatie van de verbintenissen die in het kader van dit beheerscontract worden gesloten, maakt de raad van bestuur van de « SWDE » een jaarverslag op over het afgelopen boekjaar. Dat verslag bevat de ratio's betreffende de beheerscontrole en een uitvoerige analyse van de resultaten van de ratio's.

Het evaluatieverslag wordt onderworpen aan het advies van een evaluatiecollege dat bestaat uit : - de voorzitter of een lid van de raad van bestuur van de « Union des villes et communes de Wallonie » (Vereniging van de Waalse Steden en Gemeenten) dat het voorzitterschap van het college waarneemt; - de voorzitter van het comité voor watercontrole; - de twee commissarissen van de Waalse Regering.

Het wordt aan het college overgemaakt vóór 15 maart van het jaar na dat waarop het slaat.

Het verslag van de raad van bestuur en het advies van het evaluatiecollege worden aan de Minister overgemaakt binnen een maand na de gewone algemene vergadering en voor het eerst in juni 2003. De Minister maakt beide stukken over aan de Regering en aan de Waalse Gewestraad.

HOOFDSTUK X. - Sancties Wanneer na afloop van een boekjaar wordt geconstateerd dat de in dit beheerscontract bedoelde verbintenissen niet werden nagekomen, plegen beide partijen overleg over de te treffen corrigerende maatregelen en wordt de datum van de volgende evaluatie vastgelegd.

Als er op die datum wordt vastgesteld dat voormelde maatregelen geen resultaat hebben opgeleverd, kunnen sancties toegepast worden.

De Regering kan de « SWDE » onder toezicht van haar twee commissarissen verplichten haar beleid te heroriënteren door per boekjaar een aanvullend bedrag van maximum een vijftigste van haar omzet prioritair te besteden aan de verwezenlijking van doelstellingen bedoeld in dit contract.

Het Waalse Gewest verbindt zich ertoe de « SWDE » geen verplichtingen op te leggen waaraan de andere actoren uit de sector, die dezelfde opdrachten uitoefenen, niet moeten voldoen krachtens een regelgeving.

Als die bepaling niet in acht wordt genomen en als het gaat om een eis van het Waalse Gewest, is laatstgenoemd, ongeacht de toestand van de reserves en de bestemming ervan, een bedrag verschuldigd dat gelijk is aan de opgelegde meerkosten waarvan het bedrag door een expert wordt geëvalueerd.

De sancties mogen in geen geval afbreuk doen aan de rechten waarover derden beschikken wegens de uitvoering van dit beheerscontract.

De partijen mogen niet gestraft worden met één van de sancties waarin het beheerscontract voorziet. Ze kunnen evenmin verplicht worden tot de betaling van schadevergoeding wegens niet-uitvoering van hun opdrachten als deze te wijten is aan toeval of overmacht of aan gebrekkige financiële middelen resulterende uit een opgelegd begrotings- of tariefbeleid, of als verboden is door gerechtelijke of reglementaire beslissingen.

HOOFDSTUK XI. - Rekeningcommissarissen van de « SWDE » - De opdrachten van het college van de rekeningcommissarissen worden vervuld overeenkomstig de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen. Hun actiemiddelen zijn die welke dat wetboek aan de commissarissen verleent; - Het door de algemene vennotenvergadering aangewezen lid van het college van de rekeningcommissarissen is voorzitter en heeft de hoedanigheid van commissaris-revisor; - De commissarissen worden aangewezen voor een vernieuwbaar mandaat van drie jaar; - De emolumenten van de commissaris-revisor worden door de algemene vergadering bepaald overeenkomstig het Wetboek van vennootschappen; de twee andere leden van het college ontvangen elk jaarlijks een bedrag van euro 11.4000 (BEF 459 874,86).

HOOFDSTUK XII. - Diverse bepalingen De Minister vertegenwoordigt de Regering voor elk probleem betreffende de uitvoering van dit beheerscontract.

Dit beheerscontract treedt in werking na de mededeling ervan door de Minister aan het Parlement en na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad .

^