gepubliceerd op 29 januari 2002
Federale Diensten voor Wetenschappelijke, Technische en Culturele Aangelegenheden Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België Te begeven leidinggevende functies Bij de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Museumstraat 9, Deze functies zijn toegankelijk voor kandidaten ingeschreven op de Nederlandse of Franse taalrol of(...)
DIENSTEN VAN DE EERSTE MINISTER
Federale Diensten voor Wetenschappelijke, Technische en Culturele Aangelegenheden Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België Te begeven leidinggevende functies Bij de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Museumstraat 9, 1000 Brussel, zijn de hierna vermelde leidinggevende functies te begeven.
Deze functies zijn toegankelijk voor kandidaten ingeschreven op de Nederlandse of Franse taalrol of die op de Nederlandse of Franse taalrol kunnen ingeschreven worden. De betrekkingen zullen toegekend worden met naleving van de regels welke op het gebied van het gebruik van de talen in bestuurszaken van toepassing zijn, inzonderheid de taalkaders van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België.
Eén der vacante betrekkingen van de leidinggevende functies is een betrekking in het tweetalig kader (betrekking voorbehouden aan een kandidaat van de Franse taalrol).
Om een betrekking in het tweetalig kader te kunnen innemen, dient de kandidaat te voldoen aan de voorwaarde voor toelating tot dit tweetalig kader : dit betekent dat de kandidaat, ten laatste op de datum waarop hij/zij zijn/haar kandidatuur indient, in het bezit moet zijn van het bewijs van kennis van de tweede landstaal overeenkomstig het peil van het te begeven ambt (d.w.z. : het bewijs van de taalkennis welke gevergd wordt voor toelating tot het tweetalig kader bedoeld bij artikel 43, § 3, 3e lid, van de gecoördineerde taalwetten), afgeleverd door het SELOR (voorheen : Vast Wervingssecretariaat), Esplanadegebouw, Oratoriënberg 20, 1000 Brussel. 1. Hoofd van het Departement II « Moderne Kunst » (trap II der leidinggevende functies). Deze functie is te begeven met ingang van 1 februari 2002.
De gegadigden moeten houder zijn van een diploma van doctor in het studiegebied van de archeologie en de kunstwetenschappen (specialiteit: plastische kunsten, van de XIXde eeuw tot op heden).
Afgezien van deze specifieke kennis moeten zij competent zijn om het beheer van de diverse collecties in het departement op zich te nemen, in rechtstreeks en constant overleg met de andere leden (hoofden van een afdeling, assistenten, attachés,...) van dit departement. Zij moeten dus ook bekwaam zijn leiding te geven aan het personeel en de werkverdeling te organiseren. Een museologische ervaring in het organiseren van tentoonstellingen en culturele evenementen is vereist.
De gegadigden moeten kunnen bewijzen gepubliceerd en deelgenomen te hebben aan wetenschappelijke activiteiten op hoog niveau, zowel op nationaal als internationaal vlak. Zij zullen een nota aan hun kandidatuur moeten toevoegen die hun conceptie van het ambt verklaart met hun eventuele projecten en de middelen om ze uit te voeren. Kennis van tekstverwerking, bestandsbeheer en gebruik van gegevensbanken is gewenst. 2. Hoofd van de Afdeling 1 « Oude Schilderkunst (XIVe tot XVIIIe eeuw) » van het departement I « Oude Kunst » (trap III der leidinggevende functies). De gegadigden, moeten houder zijn van een diploma van doctor in het studiegebied van de archeologie en de kunstwetenschappen (specialiteit : schilderkunst, van de XIVde tot het einde van de XVIIIde eeuw).
Afgezien van deze specifieke kennis moeten zij ook bekwaam zijn om het beheer van de diverse collecties in de afdeling op zich te nemen, in rechtstreeks en constant overleg met de andere leden (assistenten, attachés,...) der afdeling. Zij moeten dus in groepsverband kunnen werken. Een ruime ervaring in het organiseren van tentoonstellingen en het opstellen van wetenschappelijke teksten en catalogi is vereist. De gegadigden moeten kunnen bewijzen gepubliceerd te hebben op het gebied van de afdeling. Kennis van tekstverwerking, bestandsbeheer en gebruik van gegevensbanken is gewenst. 3. Hoofd van de Afdeling 2 « Beeldhouwkunst en Tekeningen (XIVe tot XVIIIe eeuw) » van het departement I « Oude Kunst » (trap III der leidinggevende functies). De gegadigden, moeten houder zijn van een diploma van doctor in het studiegebied van de archeologie en de kunstwetenschappen (specialiteit : beeldhouwkunst en tekeningen van de 14de tot het einde van de 18de eeuw). Afgezien van deze specifieke kennis moeten zij ook bekwaam zijn om het beheer van de diverse collecties in de afdeling op zich te nemen, in rechtstreeks en constant overleg met de andere leden (assistenten, attachés,...) der afdeling. Zij moeten dus in groepsverband kunnen werken. Een ruime ervaring in het organiseren van tentoonstellingen en het opstellen van wetenschappelijke teksten en catalogi is vereist. De gegadigden moeten kunnen bewijzen gepubliceerd te hebben op het gebied van de afdeling. Kennis van tekstverwerking, bestandsbeheer en gebruik van gegevensbanken is gewenst.
De kandidaturen voor deze 3 functies worden voor advies voorgelegd aan de Wetenschappelijke Raad van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België die in zijn advies een rangschikking van de kandidaten opmaakt volgens hun titels, hun wetenschappelijke verdiensten en hun geschiktheid inzake leidinggeven en organiseren.
De gegadigden voor bovenvermelde functies dienen bovendien de hierna vermelde algemene toegangsvoorwaarden te vervullen : A. Voor de kandidaten die lid zijn van het wetenschappelijk personeel van de wetenschappelijke instellingen van de Staat, opgericht bij koninklijk besluit ter uitvoering van het koninklijk besluit van 20 april 1965 (statuut der wetenschappelijke instellingen van de Staat) : 1° hetzij houder zijn van het doctorsdiploma, vereist voor de gesolliciteerde functie(s), dat behaald werd na verdediging in het openbaar van een verhandeling; hetzij voor de commissie voor werving en bevordering, bij toepassing van de artikelen 11, 2°, of 13, 2°, van het koninklijk besluit van 21 april 1965 tot vaststelling van het statuut van het wetenschappelijk personeel van de wetenschappelijke instellingen van de Staat, het bewijs geleverd hebben dat zij wetenschappelijk werk hebben verricht dat kan vergeleken worden met een doctoraatsverhandeling vereist voor het behalen van het diploma vereist voor de gesolliciteerde functie(s); 2° voor de toegang tot de functies van trap II (hoofd van een departement), ten minste de rang B van de wetenschappelijke loopbaan van het wetenschappelijk personeel bereikt hebben;3° voor de toegang tot de functies van trap III (hoofd van een afdeling), bevestigd zijn in rang A van de wetenschappelijke loopbaan van het wetenschappelijk personeel. B. Voor de kandidaten die geen lid zijn van het wetenschappelijk personeel van de sub A bedoelde wetenschappelijke instellingen van de Staat : 1° houder zijn van een diploma zoals vereist voor de gesolliciteerde functie(s), dat behaald werd, na verdediging in het openbaar van een verhandeling, in een Belgische universiteit of in een instelling die ermede gelijkgesteld is door één van de Gemeenschappen of voor een examencommissie die voor het toekennen van de academische graden door de Staat of één van de Gemeenschappen is ingesteld; voor een burger van de Europese Unie, houder van een diploma gelijkwaardig aan het diploma bedoeld in de vorige alinea, zal de Wetenschappelijke Raad vooraf de geldigheid van het door de kandidaat voorgelegde diploma nagaan, overeenkomstig de procedure die omschreven is in bijlage I, hoofdstuk II, § 2, van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende statuut van het rijkspersoneel; 2° Belg zijn of burger van de Europese Unie;de burgerlijke en politieke rechten genieten; aan de dienstplichtwetten voldaan hebben; een gedrag hebben dat in overeenstemming is met de eisen van de gesolliciteerde functie; 3° het bewijs leveren van een wetenschappelijke anciënniteit, in de zin van artikel 5 van het koninklijk besluit van 21 april 1965 (statuut wetenschappelijk personeel) welke de Wetenschappelijke Raad voldoende vindt voor het gesolliciteerd ambt voor zover die door dezelfde Raad geacht wordt : - ten minste twaalf jaar volledige prestaties te bedragen, waarvan zes te dateren vanaf het diploma, bedoeld sub 1°, voor de toegang tot de functies van trap II (hoofd van een departement); - ten minste zes jaar volledige prestaties te bedragen, te dateren vanaf het diploma bedoeld sub 1°, voor de toegang tot de functies van trap III (hoofd van een afdeling).
De kandidaten worden verzocht volgende documenten bij aangetekend schrijven in te dienen, binnen vijftien werkdagen volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad, bij de heer G. Auquier, Hoofd van de Dienst human resources van de Federale diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele aangelegenheden, Wetenschapsstraat 8 (1ste verdieping), 1000 Brussel : - een afzonderlijke kandidatuur voor elke gesolliciteerde functie; - een curriculum vitae, vergezeld van de verantwoordingsstukken waaruit blijkt dat de kandidaat aan de voormelde voorwaarden voldoet (3 exemplaren); - een lijst van de werken (3 exemplaren); - een exemplaar van iedere publicatie. Deze moeten toegestuurd worden aan Mevr. de Voorzitster van de Wetenschappelijke Raad bij de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Museumstraat 9, 1000 Brussel. Zij zullen na onderzoek terugbezorgd worden.