Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 01 september 2000

Federale diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele aangelegenheden. - Koninklijk Museum voor Midden-Afrika. - Te begeven betrekking Bij het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika is de betrekking(...) De leidinggevende functies van het wetenschappelijk personeel van deze instelling zijn toegankelijk(...)

bron
diensten van de eerste minister
numac
2000021418
pub.
01/09/2000
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

DIENSTEN VAN DE EERSTE MINISTER


Federale diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele aangelegenheden. - Koninklijk Museum voor Midden-Afrika. - Te begeven betrekking Bij het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (Leuvensesteenweg 13, 3080 Tervuren) is de betrekking van directeur (trap I der leidinggevende functies van het wetenschappelijk personeel) te begeven. Deze betrekking is toegankelijk voor vrouwelijke en mannelijke kandidaten.

De leidinggevende functies van het wetenschappelijk personeel van deze instelling zijn toegankelijk voor kandidaten van de Nederlandse of Franse taalrol of die kunnen ingeschreven worden op één van beide taalrollen.

Het profiel voor deze functie van directeur, met inbegrip van de vereiste speciale wetenschappelijke geschiktheid, werd als volgt vastgesteld : De kandidaat moet getuigen van hoogstaande wetenschappelijke activiteiten, op nationaal en internationaal vlak, in één van de domeinen van wetenschappelijk onderzoek van het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika. Hij moet eveneens bewijzen leiding te kunnen geven, te kunnen organiseren en beheren.

De kandidaat moet ook een erkende ervaring bewijzen in verscheidene van de hieronder opgesomde werkdomeinen : - ervaring in wetenschappelijk onderzoek met betrekking tot Midden-Afrika; - wetenschappelijke of museologische ervaring in internationaal samenwerkingsverband; - ervaring in het voorleggen en het beheer van wetenschappelijke of culturele projecten met externe, gewestelijke, federale, Europese, internationale financiering; - ervaring in het beheer van collecties en gegevensbanken; - ervaring in het uitdenken, de voorbereiding of de realisatie van vaste of tijdelijke tentoonstellingen; - ervaring in het beheer van human resources management; - ervaring in communicatie; - ervaring in boekhoudkundig en budgettair beheer; - andere ervaring waarvan de kandidaat meent dat ze nuttig is voor deze betrekking.

De kandidaten dienen bovendien de hierna vermelde algemene toegangsvoorwaarden te vervullen : A. De kandidaten die lid zijn van het wetenschappelijk personeel van de wetenschappelijke instellingen van de Staat, opgericht bij koninklijk besluit ter uitvoering van het koninklijk besluit van 20 april 1965 (statuut der wetenschappelijke instellingen van de Staat) : 1° hetzij houder zijn van een doctorsdiploma dat behaald werd na verdediging in het openbaar van een verhandeling; hetzij voor de commissie voor werving en bevordering van een wetenschappelijke instelling van de Staat het bewijs geleverd hebben, bedoeld in de artikelen 11, 2°, of 13, 2°, van het koninklijk besluit van 21 april 1965 tot vaststelling van het statuut van het wetenschappelijk personeel van de wetenschappelijke instellingen van de Staat; 2° ten minste de rang B van de wetenschappelijke loopbaan bereikt hebben. B. De kandidaten die geen lid zijn van het wetenschappelijk personeel van de sub A bedoelde wetenschappelijke instellingen van de Staat : 1° houder zijn van een doctorsdiploma dat behaald werd, na verdediging in het openbaar van een verhandeling, in een Belgische universiteit of in een instelling die ermede gelijkgesteld is door één van de Gemeenschappen of voor een examencommissie die voor het toekennen van de academische graden door de Staat of één van de Gemeenschappen is ingesteld; in geval van benoeming van een burger van de Europese Unie, houder van een diploma zoals bedoeld in het eerste lid, moet de Gemeenschappelijke Wetenschappelijke Raad voor de Wetenschappelijke Instellingen van de Staat ressorterend onder de Minister van Wetenschappelijk Onderzoek vooraf de geldigheid van het door de kandidaat voorgelegde diploma nagaan, overeenkomstig de procedure die omschreven is in bijlage I, hoofdstuk II, § 2, van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel; 2° Belg zijn of burger van de Europese Unie;de burgerlijke en politieke rechten genieten; aan de dienstplichtwetten voldaan hebben; een gedrag hebben dat in overeenstemming is met de eisen van de gesolliciteerde functie; 3° het bewijs leveren van een wetenschappelijke anciënniteit, in de zin van artikel 5 van het koninklijk besluit van 21 april 1965 (statuut wetenschappelijk personeel) welke de Gemeenschappelijke Wetenschappelijke Raad voor de Wetenschappelijke Instellingen van de Staat ressorterend onder de Minister van Wetenschappelijk Onderzoek voldoende vindt voor het ambt voor zover die door dezelfde Raad geacht wordt ten minste 12 jaar volledige prestaties te bedragen, waarvan 6 te dateren vanaf het diploma, bedoeld sub 1°. De kandidaten worden verzocht volgende documenten bij aangetekend schrijven in te dienen, binnen vijftien werkdagen volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad, bij Mevr. J. Decrock-Beyrus, hoofd van de Dienst van de federale wetenschappelijke instellingen van de Federale diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele aangelegenheden, Wetenschapsstraat 8 (1ste verdieping), 1000 Brussel : - een kandidatuur voor de gesolliciteerde betrekking; - een curriculum vitae, vergezeld van de verantwoordingsstukken waaruit blijkt dat de kandidaat aan de voormelde voorwaarden voldoet (3 exemplaren); - een lijst van de werken (3 exemplaren); - een exemplaar van de vijf publicaties die de kandidaat het belangrijkst of het meest representatief inzake zijn activiteit vindt.

Deze moeten toegestuurd worden aan de heer D. Cahen, Voorzitter van de Gemeenschappelijke Wetenschappelijke Raad voor de Wetenschappelijke Instellingen van de Staat, Vautierstraat 29, 1000 Brussel. Zij zullen na onderzoek terugbezorgd worden.

De kandidaat moet in de kandidatuur zijn visie verduidelijken op de rol van de directeur van het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika bij de ontwikkeling en de valorisatie van de wetenschappelijke onderzoeksopdrachten van deze instelling en de dienstverlening aan het publiek.

Het curriculum vitae en de lijst van de werken moeten overeenkomstig een bepaald model opgesteld worden. Dit document is beschikbaar : - bij het directiesecretariaat van het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (Leuvensesteenweg 13, 3080 Tervuren, tel. : 02 - 769 52 88, fax : 02 - 767 02 42, e-mail : aflahou@africamuseum.be) of op Internet : www.africamuseum.be; - bij het secretariaat van de voorzitter van de Gemeenschappelijke Wetenschappelijke Raad voor de Wetenschappelijke Instellingen van de Staat (tel. : 02 - 627 42 63/ 64, fax : 02 - 646 44 33, e-mail : jacqueline.verheyen@kbinirsnb.be) of op Internet : www.kbinirsnb.be.

De Gemeenschappelijke Wetenschappelijke Raad die de kandidaten evalueert en rangschikt, behoudt zich het recht voor hen om bijkomende inlichtingen te vragen en ze te interviewen.

^