gepubliceerd op 11 december 2015
Gemeenschappelijke Verklaring betreffende de ontwikkeling en de implementatie van het BelRAI-instrument
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU
19 OKTOBER 2015. - Gemeenschappelijke Verklaring betreffende de ontwikkeling en de implementatie van het BelRAI-instrument
Deze Gemeenschappelijke Verklaring vormt de basis voor de samenwerking tussen de gemeenschappen, de gewesten en de federale overheid in het kader van de toekomstige ontwikkeling en de implementatie van het BelRAI-instrument, waaronder ook de BelRAI-screener wordt verstaan.
Gelet op de oriëntaties die sinds 2005 door de Interministeriële Conferentie zijn weerhouden, en in het bijzonder : - Het Protocol 3 gesloten tussen de federale Regering en de Overheden bedoeld in de artikelen 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet, over het te voeren ouderenzorgbeleid : http://reflex.raadvst-consetat.be/reflex/pdf /Mbbs/2006/04/28/97672.pdf - Het aanhangsel nr 7 bij protocol 3 (punt 2.1) : http://reflex.raadvst-consetat.be/reflex/pdf /Mbbs/2012/07/24/121910.pdf - De nota "Implementatie en ontwikkeling van het BelRAI-instrument » goedgekeurd op de IMC van 10 december 2012.
Gelet op de stappen die reeds zijn uitgevoerd op vlak van : - Ontwikkeling van het instrument BelRAI, gebaseerd op internationaal gevalideerde schalen; - Het in overeenstemming brengen van dit instrument met de behoeften van de zorgverleners.
Gelet op de wens, zowel van de federale overheid als van de deelstaten : - Om de multidisciplinaire aanpak rond de patiënt te ondersteunen; - Om het delen van informatie tussen de actoren binnen het zorgproces mogelijk te maken; - Om de koppeling tussen elektronische instrumenten aan te moedigen en om op die manier het elektronisch patiëntendossier te kunnen aanvullen; - Om uniformiteit na te streven van de evaluatie-instrumenten, gebruikt voor het meten van de afhankelijkheid van de meest kwetsbare groepen.
Gelet op de wens van bepaald deelstaten om de BelRAI te hanteren in het kader van de persoonsvolgende financiering.
De ministers die deze gemeenschappelijke verklaring ondertekenen gaan akkoord om de principes zoals hierna zijn beschreven te volgen bij de toekomstige ontwikkelingen en implementatie van het instrument BelRAI. Deze principes hebben als doel de volgende zeven doelstellingen te bereiken : - optimaliseren van de technische ontwikkeling van het instrument en een optimale gebruiksvriendelijkheid van het instrument waarborgen waarbij dubbele inbreng van gegevens zoveel mogelijk wordt vermeden; - gefaseerd uitbreiden van het gebruik van het instrument naar heel de doelpopulatie (kwetsbare personen); - de tool permanent aanvullen/bijsturen; - de implementatie ondersteunen en aanmoedigen; - het instrument in een stevig juridisch kader te plaatsen; - een efficiënte communicatie uitwerken naar de actoren die betrokken zijn bij de ontwikkeling en de implementatie van het instrument; - het oprichten van een governance aangepast aan de uitdagingen van het actieplan. 1. Optimaliseren van de technische ontwikkeling van het instrument Daartoe worden de volgende keuzes weerhouden : - De weerhouden optie is om niet te herinvesteren in de huidige webapplicatie (enkel het onderhoud in afwachting dat de alternatieven voldoende zijn uitgerold op het terrein); - Integratie van BelRAI in de professionele software van de zorg- en hulpverleners, wat een maximale interactie garandeert en elke weder-codering of weder input vermijdt; - Het opmaken van een Cookbook BelRAI waarin de BelRAI standaarden worden opgenomen, en alle voorwaarden die moeten nageleefd worden in het kader van de integratie van BelRAI binnen een software of softwaresuite. Hierin zit ook de voorwaarden vervat m.b.t. de webservice BelRAI, de voorwaarden rond circle of trust en de verwijzing naar eHealth Platform en de beraadslaging van 19 mei 2009 van het sectoraal comité (desgevallend bijgestuurd in functie van dit implementatieplan); - Continue afstemming tussen het implementatieplan BelRAI en de rol-out van het actieplan e-gezondheid (o.a. multidisciplinaire patiëntdossier, incentives, opleiding, terminologiebeleid en homologatie van de softwares en apps); - Er blijft 1 centrale database met de individuele BelRAI-gegevens en waarbij de toegang geregeld wordt via het eHealth Platform : enerzijds via de webtoepassing (on-line) en anderzijds via webservice vanuit een plaatselijke softwaretoepassing (of-line) waarvoor de voorwaarden zijn opgenomen in het Cookbook BelRAI. De toegang tot de centrale database wordt mogelijk gemaakt voor alle actoren die nood hebben aan de BelRAI-gegevens in het kader van hun wettelijke opdrachten en wordt niet beperkt tot beroepsgroepen in Wet van 10 mei 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009276 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009275 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009277 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent sluiten ("KB nr. 78"); - Naast deze centrale database worden de individuele BelRAI-gegevens gesynchroniseerd met andere databases bij ondermeer de deelstaten en dit in overeenstemming met de afspraken die hierover worden gemaakt op niveau van de IMC; - Tenslotte wordt een gecodeerde database (datawarehouse) behouden die als basis kan dienen voor onderzoek, als ondersteuning voor beleidskeuzes (zowel op niveau van de overheid als op niveau van een zorgvoorziening). Ook hierover zullen afspraken gemaakt worden op niveau van de IMC; - De database zal gehost worden bij een TTP ("trusted third party").
Er wordt onderzocht of de ondersteuning voor de organisatie van de centrale database en de datawarehouse (anonieme gecodeerde patiëntengegevens) kan toevertrouwd worden aan Healthdata.be. De organisatie van de externe database - bijvoorbeeld bij de deelstaten - valt onder de bevoegdheid en verantwoordelijkheid van deze deelstaten; - Het op korte termijn aanbieden van een APP-versie (gratis downloadbaar) van de BelRAI-screener, waarbij de communicatie met de centrale database wordt voorzien. 2. Uitbreiden het gebruik van het instrument naar heel de doelpopulatie Daartoe worden de volgende keuzes weerhouden : - De gekozen optie is om zich te focussen op de veralgemening van volgende modules : o BelRAI Screener o Home Care - Thuiszorg o Long Term care Facilities - Rusthuizen o Acute Care - Ziekenhuizen o Palliative Care - Palliatieve Zorg - De timing waarbinnen dit kan gebeuren hangt af van de vervulling van een aantal belangrijke randvoorwaarden met name : beschikbaarheid van de noodzakelijke software (zie punt 1), de eventuele budgettaire consequenties, de beschikbaarheid van een voldoende gebruiksvriendelijk instrument en het draagvlak binnen de betrokken sectoren.De federale overheid en de verschillende deelstaten zullen, elk voor wat hun bevoegdheid betreft, in de loop van 2016 bepalen welke intenties ze hebben op vlak van invoering van de BelRAI en/of BelRAI-screener en welke timing ze hierbij vooropstellen. - Het op korte termijn aanbieden van een APP-versie (gratis downloadbaar) van de BelRAI-screener, waarbij de communicatie met de centrale database wordt voorzien. - Tegelijkertijd met de ontplooiing van deze modules, zal onderzoek gebeuren naar en desgevallend testen uitgevoerd voor de mogelijke invoering van de modules : o "Mental Health", "Community Mental Health" en sreener Mental Health o "personen met een handicap", "kinderen en jeugd", "Post Acute Care (revalidatie)"/"Emergency Department Screener" 3. De tool permanent aanvullen en bijsturen Daartoe worden de volgende keuzes weerhouden : - Oprichting van een "gebruikersgroep" die voorstellen formuleert om het instrument verder te laten evolueren door het gebruik ervan op meso- en macroniveau : formuleren van kwaliteitsindicatoren, indeling van patiënten in iso-resource groepen (RUG's), benchmarking tussen onderscheiden diensten binnen dezelfde organisatie of tussen organisaties, ... - Deze groep stelt een praktische operationele gids voor ten behoeve van alle gebruikers. 4. De implementatie ondersteunen en aanmoedigen Daartoe worden de volgende keuzes weerhouden : - Formulering van een duidelijke positionering van de verschillende beleidsniveaus met betrekking tot het gebruik (al dan niet verplicht) van de verschillende instrumenten. - De noodzakelijke koppeling met andere belangrijke initiatieven, zoals bijvoorbeeld : het `Plan Geïntegreerde Zorg voor Chronisch Zieken', de screening van geriatrische patiënten. - De beschrijving van de mogelijke incentives (bijv : regels in verband met goedkeuring, inpassing in de nomenclatuur, specifieke premies of het verhogen van bestaande premies en het aantonen van verbeterde zorg en kwaliteit van zorg door de verschillende verstrekkers). - Voorzien in een uitgebreid opleidings-programma in overeenstemming met het actieplan e-gezondheid : o Het opnemen in de basisopleiding voor alle studenten van het multidisciplinaire gebruik van BelRAI o een structurele wetenschappelijke opvolging van het instrument BelRAI uit te bouwen op interfederaal niveau, ook met het oog op opleiding o Voorzien in een permanente vorming voor de actoren op het terrein in het multidisciplinair gebruik van BelRai (waaronder e-learning-modules) o Formuleren van hefbomen opdat deze opleidingen worden gevolgd en op het terrein concreet worden toegepast. 5. Het instrument in een stevig juridisch kader te plaatsen Daartoe worden de volgende keuzes weerhouden : - De ondertekening van een nieuwe overeenkomst met InterRAI. - De ontwikkeling en ondertekening van een protocolakkoord tussen de verschillende beleidsniveaus (federale overheid en deelstaten). Dit protocolakkoord herneemt de belangrijkste punten die in dit document zijn beschreven, net als de verbintenissen van elke partij in de ondersteuning en bevordering van de implementatie (zie hierboven). De verschillende punten die onderdeel zullen vormen van dit protocolakkoord zullen tevens geïnventariseerd worden. Het protocolakkoord zal worden afgerond en ondertekend doorheen de eerste helft van 2016. 6. Een efficiënte communicatie naar de actoren die betrokken worden door de ontwikkeling en de implementatie van het instrument Daartoe worden de volgende keuzes weerhouden : - Voorzien in een logo `BelRAI'; - Opmaak van een nieuwe website gericht aan professionelen, aan burgers en aan de administraties, ondermeer met linken naar Youtube en sociale netwerken om zo het aantal bezoekers te verhogen. - Voorzien in e-learning vorming . 7. Het oprichten van een governance aangepast aan de uitdagingen van het actieplan Daartoe worden de volgende keuzes weerhouden : - Installatie van twee niveaus van governance : o De algemene strategische governance o De operationele governance - De IMC verzekert het hoogste niveau van algemene strategische governance.Het gaat om het bepalen van de globale oriëntatie, het toekennen van specifieke budgetten, de evaluatie van gerealiseerde projecten... De beslissingen die de IMC moet maken worden voorbereid door de IKW en een stuurgroep BelRAI, aangeduid door de IKW. - De IMC delegeert de operationele werking aan een projectteam dat in staat is om alle dimensies, essentieel voor het slagen van BelRAI te verzekeren : o Het beheer van het algemene project o De technische coördinatie en data-analyse o De coördinatie van opleiding en communicatie o Helpdesk-functie Tegen het eerste trimester 2016 zal worden gedefinieerd wat de noden zijn voor wat de human resources betreft voor de uitvoering van het gehele plan, rekening houdend met de weerhouden timing en de specifieke noden van de verschillende entiteiten.
Om op de verschillende niveaus op simultane manier te handelen is een nauwe samenwerking tussen de verschillende bevoegdheidsniveaus (federaal, gemeenschappen, gewesten en lokaal) essentieel. De bedoeling is om alle actoren te verenigen en de aanwezige, beschikbare middelen optimaal te gebruiken.
Gezamenlijk wordt een planmatig beleid gevoerd. Daartoe zal in een protocolakkoord de planning worden opgenomen voor de uitvoering van alle initiatieven waarbij rekening zal worden gehouden met de beschikbare budgetten, de partnerschappen die moeten worden voorzien en de prioriteiten van de verschillende overheden.
Voor de Federale Regering : De Minister van Sociale zaken en Volksgezondheid, Mevr. M. DE BLOCK Voor de Vlaamse Regering : De Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, J. VANDEURZEN Für die Regierung der Deutschsprachigen Gemeinschaft: Der Minister für Familie, Gesundheit und Soziales A. ANTONIADIS Pour le Gouvernement Wallon : Le Vice-Président et Ministre des Travaux publics, de la Santé, de l'Action sociale et du Patrimoine, M. PREVOT Pour la Fédération Wallonie-Bruxelles : Le Ministre-Président de la Fédération Wallonie-Bruxelles, R. DEMOTTE Pour le Collège de la Commission Communautaire Française de la Région de Bruxelles-Capitale : La Secrétaire d'Etat chargée du Commerce extérieur et de la Lutte contre l'Incendie et l'Aide médicale urgente (compétence déléguée par le Ministre Didier Gosuin) Ministre, Membre du Collège chargée de la Fonction publique et de la Politique de la Santé, Mme C. JODOGNE Voor het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : De Minister, Lid van het Verenigd College, bevoegd voor het Gezondheidsbeleid, de Financiën, de Begroting, het Openbaar Ambt, het Patrimonium en de Externe Betrekkingen, G. VANHENGEL