Etaamb.openjustice.be
Document van 15 december 2004
gepubliceerd op 17 januari 2005

Nationaal akkoord tandheelkundigen-ziekenfondsen 2005-2006

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2004023031
pub.
17/01/2005
prom.
15/12/2004
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID


15 DECEMBER 2004. - Nationaal akkoord tandheelkundigen-ziekenfondsen 2005-2006


In toepassing van de artikelen 26, 50 en 51 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, heeft de Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen, die heeft vergaderd onder het voorzitterschap van de heer Gabriel PERL, op 15 december 2004 het volgende akkoord gesloten, dat geldt voor de jaren 2005 en 2006. 1. Accreditering van tandheelkundigen 1.1. De partijen komen overeen dat het accrediteringssysteem 2005 geregeld wordt door de tekst die hierbij als bijlage gaat. Hij zal de basis vormen voor het accrediteringssysteem 2006. 1.2. Niettegenstaande de opzegging van dit akkoord door één van de partijen blijven de bepalingen met betrekking tot punt 1.1. van toepassing tot 31 december 2006. 1.3. De Nationale commissie richt een werkgroep op die belast wordt met de uitwerking, naar analogie van de bestaande reglementering voor de geneesheren, van een voorstel van reglementering gebaseerd op artikel 36bis, § 2 W140794 waarbij de accreditering losgekoppeld wordt van het akkoord als systeem voor de bevordering van de kwaliteit bij de tandartsen. Die reglementering zal in werking treden op 1 januari 2007. 2. Nomenclatuur 2.1. De nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen waarop dit akkoord van toepassing is, is die van toepassing op 1 januari 2005, zijnde de nomenclatuur gepubliceerd op 27 april 2001 en aangepast met de wijzigingen die zijn gepubliceerd op 17 augustus 2001 (koninklijk besluit van 15 juni 2001), 23 november 2001 (koninklijk besluit van 13 november 2001), 29 maart 2002 (koninklijk besluit van 28 februari 2002), 17 oktober 2002 (koninklijk besluit van 20 september 2002), 28 december 2002 (koninklijk besluit van 20 december 2002) en 30 januari 2004 (koninklijk besluit van 21 januari 2004). 2.2. Die nomenclatuur zal zo vlug mogelijk worden aangepast binnen de hieronder vermelde termijnen op basis van de voorstellen die de Technische tandheelkundige raad (TTR) zal doen met betrekking tot de volgende voorstellen : * Nomenclatuur 2005 : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld (*) Deze voorstellen worden op de volgende manier gefinancierd : De besparingen die voortvloeien uit de schrapping van de heelkundige extracties overschrijden met 900.000 euro de door de Regering gevraagde besparingen (4.900.000 euro besparingen tegen 4.000.000 euro besparingen die de Regering vraagt); (**) De Commissie vraagt dat voor 2006 een jaarbegroting van 8.367.000 euro wordt voorzien om de continuïteit van de totale tenlasteneming van de tandverzorging bij kinderen tot 12 jaar te waarborgen (Voorstel N0506/04). * NOMENCLATUUR 2006 : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Die maatregel treedt in werking indien, na de evaluatie van de uitgaven 2004 in april 2005, de overschrijding ( euro 12.347.000) zoals die in de nota van de Minister van Sociale Zaken was geraamd, zich niet voordoet en op voorwaarde dat in september 2005 wordt bevestigd dat de uitgaven van de sector 2005 onder de ramingen liggen die aan de basis lagen van de vaststelling van de partiële begrotingsdoelstelling 2005.

De prioritaire voorstellen zoals hieronder vastgelegd door de Nationale commissie worden uitgevoerd voor zover het partiëel begrotingsobjectief 2006 dit toelaat : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor 2006 vraagt de Nationale commissie dat effectief een begroting wordt voorzien voor de continuïteit van de sensibilisering van de kinderen tot de 12de verjaardag. Dat was voorzien door de Strategische Cel van de Minister van Sociale Zaken in een brief van 1 oktober 2004. 2.3. Geen enkele wijziging van het koninklijk besluit tot vaststelling van de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen, buiten de onder punt 2.2 bedoelde wijzigingen en de onder punt 5, bedoelde correctiemaatregelen, kan tegen de tandheelkundige worden aangevoerd tot het einde van het jaar tijdens hetwelk hij de bedingen van het akkoord heeft aanvaard.

Bij ontstentenis van een andersluidende wilsuiting van de tandheelkundige binnen dertig dagen na de bekendmaking van een dergelijke wijziging, wordt deze evenwel geacht begrepen te zijn in de bedingen van dit akkoord. 3. Honoraria 3.1. Alle verstrekkingen van het artikel 5 van de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen worden vanaf 1 januari 2005 lineair geïndexeerd met 1,55 %. 3.2. In het raam van de wettelijke beperkingen zal vóór 30 november 2005 over de indexering van de honoraria worden onderhandeld opdat ze op 1 januari 2006 in werking treedt. 4. Het goed gebruik van de derdebetalersregeling. 4.1. De partijen in de NCTZ komen overeen de Paritaire groep te behouden die ermee belast was de geschillen te onderzoeken die voortvloeien uit de toepassing van de derdebetalersregeling en die opgericht was bij het Akkoord van 9 december 1992. 4.2. De verzekeringsinstellingen zullen, op een door de Nationale Commissie vastgestelde wijze, cijfermateriaal verzamelen over het afwijkend gebruik van de derdebetalersregeling zoals bepaald in het koninklijk besluit van 10 oktober 1986.. Hierbij kan rekening worden gehouden met de meetbare sociale karakteristieken van het patientele van de tandarts. De verzekeringsinstellingen zullen deze gegevens op een geanonimiseerde manier overmaken aan de Nationale Commissie. De Nationale Commissie bepaalt vervolgens vanaf welk punt de individuele tandartsen zullen geselecteerd worden die door de verzekeringsinstellingen in een procedure op tegenspraak nader zullen worden gecontroleerd op het naleven van hun verbintenissen. 4.3. Door toetreding tot dit Akkoord verbindt de tandarts zich er tot toe de reglementering inzake de derdebetalersregeling te respecteren en verklaart de tandarts de juistheid van deze cijfergegevens te aanvaarden tot het door hem te leveren bewijs van het tegendeel.. 4.4. De verzekeringsinstellingen zullen jaarlijks bij de Nationale Commissie verslag uitbrengen van het resultaat van deze controle. Naar aanleiding van deze verslagen verschaffen de verzekeringsinstellingen alle in de loop van het voorbije jaar ter beschikking gekomen informatie die nuttig kan zijn om de problematiek van het afwijkende gebruik van de derdebetalersregeling in het algemeen en het gebruik van de notie van « financiële individuele noodsituatie » beter te beheersen.

Op basis van de bovenvermelde procedure en gegevens, kan het Nationaal Intermutualistisch College de toetreding tot het geldende Nationaal akkoord tandheelkundigen-ziekenfondsen voor een overtredende tandarts intrekken voor een periode die tot het einde van dit Akkoord loopt. In geval van recidief binnen een termijn van vijf jaar, kan die intrekking definitief zijn. 4.5. De Commissie vraagt dat artikel 4bis, §5 van het koninklijk besluit van 10 oktober 1986 tot uitvoering van artikel 53, lid 8, W140794 voorziet in een wijziging die een reglementaire sanctie oplegt ingeval van misbruik van het begrip « individuele financiële noodsituatie », namelijk de inlassing van de woorden « 3° de zorgverlener maakt misbruik van de uitzonderingssituaties die zijn vastgesteld in artikel 6 van dit besluit. » 5. Correctiemaatregelen De door het Verzekeringscomité vastgestelde partiële begrotingsdoelstelling voor 2005 bedraagt 536.328 duiz euro .

Van zodra de partiële begrotingsdoelstelling wordt overschreden of dreigt te worden overschreden als bedoeld in de bepalingen van het koninklijk besluit van 5 oktober 1999 tot uitvoering van artikel 51, § 4, van de voornoemde wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, zullen, een of meer correctiemaatregelen uit de niet- limitatieve lijst moeten worden toegepast, rekening houdende met de analyses van de vastgestelde uitgaven en uitsluitend op voorstel van de Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen.

Deze maatregelen zullen nochtans niet worden genomen indien de overschrijding te wijten is aan een significante stijging van de uitgaven die hetzij toe te schrijven zijn aan wettelijke of reglementaire bepalingen genomen tegen het advies van de Nationale commissie tandartsen-ziekenfondsen, hetzij beschouwd worden als uitzonderlijke of bijzondere uitgaven zoals bedoeld in artikel 40, § 1, vierde lid, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. Alleen de Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen is bevoegd om te oordelen of deze significante toename zich al dan niet heeft voorgedaan. Correctiemaatregelen : * aanpassing van de leeftijdsgrenzen voor de protheses; * aanpassingen van de rubriek « preventie »; * vanaf 2006 aanpassingen van de leeftijdsgrenzen voor het onderzoek parodontologische screening.

De eventuele overschrijding van de begroting van het project N0506/04 zal geen aanleiding geven tot correctiemaatregelen in andere sectoren van de tandheelkundige nomenclatuur.

Ingeval de voormelde correctiemechanismen ontoereikend zijn of niet in werking worden gesteld, of indien de correctiemaatregelen zoals bedoeld in artikel 51, § 3, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, niet tijdig worden genomen of indien ze ontoereikend zijn, wordt voorzien in een automatische en onmiddellijk toepasselijke vermindering van de honoraria of andere bedragen of van de vergoedingstarieven in geval van beduidende overschrijding of van risico van beduidende overschrijding van de partiële jaarlijkse begrotingsdoelstelling, volgens de regels die zijn vastgesteld in vorenbedoeld artikel 51, § 2, vijfde tot zevende lid. 6. Sociaal statuut Voor de jaren 2005 en 2006 brengt de Commissie het advies uit dat die voordelen jaarlijks zouden moeten worden geïndexeerd overeenkomstig de evolutie van het gezondheidsindexcijfer die op 30 juni van het vorige jaar is vastgesteld.De Commissie beveelt bijgevolg aan dat het bedrag voor 2005 op 1850,48 EUR wordt vastgesteld.

De NCTZ dringt er op aan dat geen enkele wijziging wordt aangebracht aan de uitvoeringsmodaliteiten van het sociaal statuut, tenzij na overleg met haar.

De NCTZ dringt eveneens erop aan dat de koninklijke besluiten met de bedragen van de sociale voordelen zo vlug mogelijk worden gepubliceerd in het betrokken jaar. De Commissie beveelt een wetswijziging aan waarin wordt bepaald op welke datum de jaarlijkse bedragen met betrekking tot de sociale voordelen uiterlijk moeten worden bekendgemaakt. 7. Varia 7.1. Naar analogie van de medische sector en op basis van artikel 36sexies W140794 zal de Nationale Commissie een tekstvoorstel uitwerken volgens hetwelk de verzekering voor geneeskundige verzorging een financiële tegemoetkoming toekent aan de tandartsen voor het gebruik van telematica. Als de Nationale Commissie vaststelt dat er op 1 september 2005 een toereikende begrotingsmarge is, zullen die maatregelen op 1 januari 2006 worden uitgevoerd. 7.2. Op basis van artikel 36 nonies W140794 eist de Nationale Commissie dat indien ter zake een initiatief voor de geneesheren wordt genomen, een analoog initiatief zal genomen worden voor de beroepsverenigingen van de tandheelkundigen. 8. Duur van het akkoord Dit akkoord wordt gesloten voor een periode van twee jaar d.w.z. vanaf 1 januari 2005 tot 31 december 2006. Het akkoord is niet stilzwijgend verlengbaar. Het mag evenwel met een ter post aangetekende gemotiveerde brief die is gericht aan de Voorzitter van de Nationale Commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen, worden opgezegd : 1. door één van de partijen : a) vóór 1 december 2005 voor het volgend jaar, wanneer die partij meent dat één van de punten van dit akkoord niet in acht is genomen;b) indien de nomenclatuuraanpassingen op de onder punt 2 voorziene data niet worden doorgevoerd, kan één van de partijen van de Nationale Commissie het lopend akkoord opzeggen per aangetekende brief.c) binnen dertig dagen na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad, van correctiemaatregelen die niet voortvloeien uit de toepassing van punt 5 en van correctiemaatregelen die niet zijn goedgekeurd door de vertegenwoordigers van de tandheelkundigen overeenkomstig de regelen die zijn vastgesteld in artikel 50, § 8, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994.d) binnen dertig dagen na de niet-uitvoering van één van de punten van het akkoord waarin een uitvoeringsdatum is vastgesteld. Die opzegging kan algemeen zijn of beperkt zijn tot bepaalde verstrekkingen of groepen van verstrekkingen, waarop de correctiemaatregelen betrekking hebben.

In geval van gedeeltelijke opzegging moet in de aangetekende brief ook duidelijk worden verwezen naar de bedoelde verstrekkingen of groepen van verstrekkingen.

Die opzegging heeft uitwerking met ingang van de datum waarop de bedoelde correctiemaatregelen in werking treden.

Een partij is deugdelijk vertegenwoordigd als ze op zijn minst zes van de leden die haar vertegenwoordigen, verenigt; 2. door een tandheelkundige : a) binnen dertig dagen na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van correctiemaatregelen zoals bedoeld onder punt 1.b) hiervoren.

Die opzegging kan algemeen zijn of beperkt zijn tot bepaalde verstrekkingen of groepen van verstrekkingen.

In geval van gedeeltelijke opzegging moet in de aangetekende brief ook duidelijk worden verwezen naar de bedoelde verstrekkingen of groepen van verstrekkingen.

Die opzegging heeft uitwerking met ingang van de datum waarop de bedoelde correctiemaatregelen in werking treden. b) vóór 15 december 2005 voor het volgende jaar. In geval van beperkte opzegging van het akkoord in de loop van 2005 wordt de opzegging geacht betrekking te hebben op het hele akkoord vanaf 1 januari 2006. 9. Voorwaarden waaronder het akkoord wordt toegepast 9.1. Behalve ingeval de rechthebbende bijzondere eisen stelt zoals de plaats of het tijdstip van de behandeling zonder dat hiervoor een absolute tandheelkundige of medische noodzaak bestaat, worden de honorariumbedragen, vastgesteld overeenkomstig de bedingen van dit akkoord, toegepast op de raadplegingen en op de technische verstrekkingen die onder de volgende voorwaarden worden verricht : a) Wanneer de tandheelkundige minstens 32 uur gespreid over minstens 4 dagen opgeeft als zijn activiteit volgens de voorwaarden van het akkoord met vermelding van de plaats(en) van deze activiteit.b) Wanneer de tandheelkundige 3/4 van zijn totale activiteit opgeeft als de activiteit volgens de voorwaarden van het Akkoord, met een minimum van 8 uren, met vermelding van de uren en plaats(en) van de totale activiteit. 9.2. Ingeval de bij dit akkoord vastgestelde honoraria worden overschreden, mag de rechthebbende van de tandheelkundige een vaste vergoeding vorderen gelijk aan drie maal het bedrag van de overschrijding, met een minimum van euro 12,50. 9.3. Het brutogrensbedrag van de jaarlijkse inkomsten tot hetwelk de in dit akkoord vastgestelde honorariabedragen worden toegepast, wordt vastgesteld op : - euro 54.676,00 per gezin, verhoogd met euro 1.822,00 per persoon ten laste, wanneer er maar één gerechtigde is; - euro 36.450,00 per gerechtigde, verhoogd met euro 1.822,00 per persoon ten laste, wanneer er verscheidene gerechtigden zijn 9.4. De Nationale Commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen is bevoegd om de geschillen bij te leggen die kunnen rijzen inzake de interpretatie of de uitvoering van de akkoorden; zij kan het advies van de Technische tandheelkundige raad inwinnen wanneer het geschil betrekking heeft op de interpretatie van de nomenclatuur. 10. Formaliteiten 10.1. De tandheelkundigen die weigeren toe te treden tot de termen van dit akkoord, geven kennis van hun weigering binnen dertig dagen na de bekendmaking van dit akkoord in het Belgisch Staatsblad, met een ter post aangetekende brief, gericht aan de Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen, waarvan de zetel is gevestigd in de Dienst voor geneeskundige verzorging van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering, Tervurenlaan 211, 1150 Brussel.

In die brief moet het volgende staan : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld verklaar dat ik weiger toe te treden tot termen van het op 15 december 2004 gesloten Nationaal akkoord tandheelkundigen-ziekenfondsen.

Datum : . . . . .

Handtekening : . . . . . 10.2. De andere tandheelkundigen dan degene die, overeenkomstig de bepalingen welke zijn vermeld onder 10.1., kennis hebben gegeven van hun weigering tot toetreding tot de termen van het akkoord dat op 15 december 2004 in de Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen is gesloten, worden ambtshalve geacht tot dit akkoord te zijn toegetreden voor hun volledige beroepsactiviteit, behalve als zij, binnen dertig dagen na de bekendmaking van dit akkoord in het Belgisch Staatsblad, de voorwaarden inzake tijd en plaats hebben meegedeeld waaronder zij, overeenkomstig de bedingen van dit akkoord, de honorariumbedragen zullen toepassen die daarin zijn vastgesteld.

Die mededeling moet worden gedaan met een ter post aangetekende brief, gericht aan de Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen op het onder 10.1 vermelde adres. In de brief moet het volgende staan : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld verklaar mijn beroepsactiviteit, uitgeoefend overeenkomstig de bedingen van het op 15 december 2004 gesloten nationaal akkoord tandheelkundigen-ziekenfondsen, te beperken onder de volgende voorwaarden inzake tijd en plaats : a) Beroepsactiviteit die ten minste 32 uren onder Akkoord per week omvat : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld b) Beroepsactiviteit van minder dan 32 uren onder Akkoord die ten minste drie vierde van de totale beroepsactiviteit omvat met een minimum van 8 uren onder Akkoord : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld De activiteit, uitgeoefend buiten de voorwaarden van het Nationaal akkoord tandheelkundigen-ziekenfondsen, is de volgende : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Datum : .. . . .

Handtekening : . . . . . 10.3. Alle latere wijzigingen van de voorwaarden inzake tijd en plaats waaronder de onder 10.2 bedoelde tandheelkundigen, overeenkomstig de bedingen van het akkoord, de daarin vastgestelde honorariumbedragen zullen toepassen, mogen worden toegepast, ofwel na een opzegging van dertig dagen, ofwel, zonder opzegging, na aanplakking van die wijzigingen in hun spreekkamer.

Die wijzigingen moeten door de betrokken praktizerenden worden meegedeeld aan het secretariaat van de Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen, ofwel onverwijld, van bij de toepassing ervan, als ze worden toegepast na aanplakking en zonder opzegging, ofwel dertig dagen vóór de toepassing ervan, waarbij de datum van de mededeling ervan de aanvang van de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn is. 10.4. De tandheelkundigen die binnen de bij de wet vastgestelde termijn geen kennis hebben gegeven van hun weigering tot toetreding tot het akkoord, moeten in hun wachtkamer en, waar het gaat om de inrichtingen, ofwel in de wachtkamers, ofwel in het ontvangstlokaal, ofwel in het inschrijvingslokaal, een document aanplakken dat is opgemaakt volgens de richtlijnen van de Dienst voor geneeskundige verzorging van het R.I.Z.I.V. en waarin is vermeld of zij tot het akkoord zijn toegetreden en waarin ook de raadplegingsdagen en -uren zijn opgegeven waarop ze de tarieven van dit akkoord toepassen alsmede de raadplegingsdagen en -uren waarop ze die tarieven niet toepassen.

Brussel, 15 december 2004.

De vertegenwoordigers van de beroepsverenigingen van de tandheelkundigen, De vertegenwoordigers van de verzekeringsinstellingen,

Bijlage Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering Openbare Instelling opgericht bij de wet van 9 augustus 1963 Tervurenlaan 211 - 1150 Brussel Dienst voor Geneeskundige Verzorging DE ACCREDITERING VAN TANDHEELKUNDIGEN IN 2005 Om in 2005 in aanmerking te komen voor de Accreditering moet er door de tandheelkundige geen aanvraag meer ingediend worden en moet de tandheelkundige aan volgende voorwaarden voldoen. 1. Tussen 1 januari 2005 en 31 december 2005 accrediteringseenheden in het kader van de bijscholing verwerven, zoals vastgelegd in punt 1.2. Tussen 1 januari 2005 en 31 december 2005 aan activiteiten in het kader van de intercollegiale toetsing deelnemen, zoals vastgelegd in punt 2.3. Op uitdrukkelijke schriftelijke vraag van de Stuurgroep Kwaliteitsbevordering (hieronder genoemd de Stuurgroep) meewerken aan de verzameling van gegevens in verband met het mondverzorgingsbeleid in het kader van het RIZIV, zoals vastgelegd in punt 3.4. Voldoen aan de voorwaarde van drempelactiviteit gedurende het jaar 2005, zoals vastgelegd in punt 4.5. Het Individueel Aanwezigheidsblad vóór 31 maart 2006 ingevuld en per aangetekend schrijven terugsturen aan de heer voorzitter van de Stuurgroep « Kwaliteitspromotie » Tandheelkundigen, Tervurenlaan 211, 1150 Brussel, zoals vastgelegd in punt 4. Indien de accreditering voor de eerste maal gebeurt of de praktijkgegevens veranderd zijn, wordt het praktijkregister ingevuld en meegestuurd met het individueel aanwezigheidsblad (Bijlage 1.2.). 1. BIJSCHOLING IN HET KADER VAN DE ACCREDITERING 1.Structuur en Inhoud.

De bijscholing in het kader van de accreditering verloopt in cycli van 5 jaar. Teneinde de accreditering te bekomen en na de vijfjarige cyclus verder in aanmerking te komen voor accreditering, moet de tandheelkundige tijdens deze cyclus een pakket bijscholing volgen dat het volledig domein van de tandheelkunde bestrijkt. Daartoe worden alle bijscholingsactiviteiten ingedeeld in volgende deelgebieden : 1. Algemeen medisch;2. Ethische, socio-economische en organisatorische aspecten van het beroep;3. Beeldvorming van de orofaciale regio met inbegrip van de stralingsbescherming;4. Preventie, restauratieve tandheelkunde en endodontie;5. Pedodontie en orthodontie;6. Orale pathologie, mondheelkunde en parodontologie;7. Vaste en uitneembare prothese, occlusieleer, cranio-mandibulaire (dys)functie;0. Deelgebiedoverschrijdend; Voor alle bijscholingsactiviteiten (met inbegrip van de buitenlandse) worden het onderwerp, de spreker(s), de inhoud en de tijdsduur duidelijk vermeld.

Teneinde in aanmerking te komen voor deelgebied 3 moeten bijscholingsactiviteiten over beeldvorming ook de stralingsbescherming behandelen.

Om voor accreditering in aanmerking te blijven komen, moeten alle deelgebieden in de loop van de vijfjarencyclus doorlopen worden, waarbij een uitzondering wordt gemaakt voor het deelgebied 0, dat niet verplicht is. De tandheelkundige kan hierbij zijn bijscholing eventueel op de persoonlijke praktijk afstemmen door het kiezen van een zwaartepunt.De praktische uitwerking van deze principes houdt het verwerven in van 500 accrediteringseenheden in een periode van 5 jaar, waarvan 50 verplicht uit het deelgebied 2. 2. Erkenning van Organisatoren van Bijscholingsactiviteiten. 2.1. De organisator van bijscholingsactiviteiten zal « niet commercieel » zijn. Dit houdt o.a. in dat : 2.1.1. Een organisator een open boekhouding moet hebben die op vraag van de Stuurgroep kan gecontroleerd worden.

De gelden gegenereerd door het organiseren van cursussen mogen enkel gebruikt worden voor het voorbereiden, organiseren, bevorderen van de bijscholing met inbegrip van wetenschappelijk onderzoek. 2.1.2. Een bedrijf (dentaal labo, dentaal firma, farmaceutisch bedrijf, enz..) niet als organisator kan erkend worden, maar wel als sponsor kan optreden. 2.1.3. Aankondigingsdrukwerk, uitnodigingsbrieven, cursusmateriaal e.d. het briefhoofd van de organisator moeten dragen. De sponsoring kan hierbij evenwel diskreet worden vermeld. 2.1.4. De organisator tijdens de bijscholingsactiviteiten binnen de leslokalen geen reclamestands van de sponsors zal toelaten. Deze kunnen wel toegelaten worden in een afzonderlijke ruimte (receptieruimte, hall, enz...). 2.1.5. De sponsoring alle modaliteiten kan betreffen met uitzondering van de honoraria van de sprekers en moderatoren. Teneinde de onafhankelijkheid te waarborgen moeten de honoraria altijd betaald worden door de organisator. 2.1.6. De organisator de sponsor altijd goed identificeert. De publicitaire boodschap zal eveneens altijd goed geïdentificeerd worden en in tijd en ruimte beperkt gehouden worden. 2.1.7. De organisatoren aanvaarden de aanwezigheid van observatoren die door de Stuurgroep gestuurd worden, naar de door de organisatoren georganiseerde bijscholing. 2.2. De organisator moet voor elke bijscholingsactiviteit het evaluatieformulier in bijlage 4 op het einde van de activiteit door de deelnemers laten invullen en gedurende 5 jaar bijhouden. Hij registreert op waarheidsgetrouwe wijze de aanwezigheden van de deelnemers en maakt na elke bijscholingsactiviteit aan de Stuurgroep een e-mail over met de lijst van de deelnemers op de manier zoals vastgelegd in bijlage 6. Indien de bijscholingsactiviteit door de Stuurgroep erkend werd voor het plaatsvinden ervan, gebeurt het opsturen van de e-mail binnen de 60 dagen na de activiteit. Indien de bijscholingsactiviteit door de Stuurgroep erkend werd na het plaatsvinden ervan, gebeurt het opsturen van de e-mail binnen de 60 dagen na de erkenning. De organisator moet de evaluatieresultaten van de activiteit, opgemaakt aan hand van het formulier uit bijlage 5, verplicht opsturen bij de accrediteringsaanvraag van een herhalingsactiviteit of op vraag van de Stuurgroep. 2.3. De organisator bijscholing moet bereid zijn gratis mee te werken aan de vorming van de organisatoren /moderatoren voor de intercollegiale toetsingen teneinde deze te harmoniseren. Een organisator bijscholing die een activiteit wenst te organiseren met het oog op een dergelijke vorming, kan voor die activiteit de accreditering aanvragen. 2.4. Elke organisator aanvaardt het reglement van de accreditering en het werkingsreglement betreffende de organisatoren van bijscholingsactiviteiten en peer review-sessies. Het formulier ter kennisname in bijlage bij het werkingsreglement dient hij binnen de 30 dagen na ontvangst ervan ondertekend terug te sturen naar de Stuurgroep. Iedere organisator moet voorgedragen worden door minstens 10 tandartsen (met R.I.Z.I.V. nummer). Een organisator engageert zich regelmatig activiteiten te organiseren. Het organisatornummer verdwijnt automatisch indien een organisator gedurende een kalenderjaar geen enkele activiteit in het kader van de accreditering organiseert. Een organisator die zijn nummer verliest, moet de gewone procedure van nieuwe organisator doorlopen indien hij opnieuw bijscholing wil organiseren. Een organisator verbindt zich elke verandering in zijn statuten mee te delen aan de Stuurgroep. 3. Erkenning van Bijscholingsactiviteiten De erkenning van de bijscholingsactiviteiten gebeurt door de Stuurgroep op gemotiveerd advies van de Evaluatiecommissie. Buitenlandse bijscholingsactiviteiten kunnen door de Stuurgroep erkend worden. Dit gebeurt per voorafgaandelijke aanvraag door de tandheelkundige zelf, via het standaardformulier in bijlage 2/1 en 2/2 vóór datum van de activiteit en het opmaken nadien van een persoonlijk verslag van de desbetreffende activiteit. Dit persoonlijk verslag moet het geheel van de cursus en alle deelgebieden omvatten die door de deelnemers werd aangevraagd. Het maximum aantal eenheden verworven in het buitenland bedraagt 50 per jaar. Dit aantal kan op 80 gebracht worden voor organisatoren waarvan de aanvrager aantoont dat ze in een officieel systeem van accreditering erkend zijn.

Binnenlandse bijscholingsactiviteiten kunnen door de Stuurgroep erkend worden. Dit gebeurt per voorafgaandelijke aanvraag door de organisator, via het standaardformulier in bijlage 3/1 en 3/2, vóór de datum van de activiteit.

Wil men op voorhand zekerheid in verband met de al dan niet toegekende accreditering, moet de aanvraag 120 dagen voor de activiteit gebeuren.

Herhalingscursussen : herhalingscursussen zijn cursussen die identiek zijn aan reeds geaccrediteerde cursussen, zowel qua inhoud, tijdsduur als qua spreker(s). Bij indiening van een dossier voor een herhalingscursus, voegt de organisator een kopie toe van de erkenning door de Stuurgroep van de originele cursus en de laatste beschikbare evaluatie van deze cursus. 4. De Accrediteringsbijscholing in 2005. In 2005 wordt een module per erkende 90 minuten bijscholingsactiviteit, 10 accrediteringseenheden toegekend.

De accreditering in 2005 moet gezien worden als een onderdeel van een cyclus van 5 jaar. Binnen deze 5 jaar moet elke tandheelkundige een pakket bijscholingsactiviteiten volgen dat het volledige domein van de tandheelkunde bestrijkt; in de praktijk betekent dit dat elke tandheelkundige binnen de cyclus van 5 jaar over elk van de deelgebieden van 1 tot en met 7 minstens één bijscholingsactiviteit dient te volgen. Deelgebied 0 is voor de accrediterende tandarts facultatief. Van de 500 accrediteringseenheden die in een periode van 5 jaar moeten verworven worden, komen er 50 verplicht uit het deelgebied 2 "Ethische, socio-economische en organisatorische aspecten van het beroep".

In die optiek zullen de deelgebieden, die werden toegekend aan de bijscholingsactiviteiten uit de voorgaande erkende accrediteringsjaren van die cyclus (ook deze die de 160 A.E. overschrijden), in rekening gebracht worden voor de volledige cyclus.

In een periode van 5 jaar moeten 500 accrediteringseenheden verworven worden, waarbij in het eerste jaar van de cyclus minimaal 100 en maximaal 160 accrediteringseenheden moeten worden behaald.

Voor de verdere jaren is een minimum van 40 en een maximum van 160 accrediteringseenheden vereist, met die beperking dat het gemiddelde van de voorbije jaren van de cyclus minstens 100 eenheden per jaar moeten bedragen.

Binnen de cyclus is een overdracht van accrediteringseenheden van de voorgaande erkende accrediteringsjaren naar het lopende jaar mogelijk.

Indien het gemiddeld aantal accrediteringseenheden, behaald tijdens de voorbije jaren, hoger ligt dan 100, dan kan het overschot gebruikt worden bij een tekort in het lopende jaar.

Overdracht van deelgebieden en accrediteringseenheden zijn niet overdraagbaar van ene cyclus naar een andere cyclus.

Enkele voorbeelden en consequenties : * Een tandheelkundige die in het eerste jaar van zijn cyclus 100 eenheden verzamelde en in het tweede jaar 80 eenheden, bereikt slechts een gemiddelde van 90 over die twee jaar, en voldoet in het tweede jaar dus niet aan de vereisten. * Een tandheelkundige die in het eerste jaar 100 eenheden bereikte, in het tweede jaar 150 eenheden, volstaat in het derde jaar met 50 eenheden om aan deze vereiste te voldoen. * Wie voor de eerste keer deelneemt aan de accreditering en slechts 60 punten verzamelt, voldoet dus niet aan de vereisten, daar er een minimum vereist wordt van 100 punten in het eerste jaar van de cyclus 2. INTERCOLLEGIALE TOETSING. Een belangrijk onderdeel van kwaliteitszekering in de tandheelkunde is toetsing onder gelijken, in het internationaal jargon « peer review ».

Het begrip « peer review », dat is gebaseerd op de uitwisseling van persoonlijke ervaring, moet door de tandheelkundige als een positief element worden beschouwd, omdat het de benadering van doorgaans verwaarloosde maar leerrijke onderwerpen zoals de gezondheidseconomie bevordert en de negatieve aspecten van het vaak alleen zijn in de praktijk vermindert.

De peer reviewgroeperingen kunnen van de diensten van het R.I.Z.I.V. en van de werkgroep Medicometrie van de Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen de voor hun evaluatie nuttige statistische gegevens krijgen.

Het uiteindelijke doel is, door uitwisseling van praktische kennis en ervaring onder collegae, de kwaliteit van de zorgverlening aan de patiënt te verbeteren.

In 2005 moeten de tandheelkundigen minstens 2 sessies met een effectieve duurtijd van 90 minuten volgen. Dit gebeurt in groepen van minimum 8 en maximum 20 tandheelkundigen.

De groepen worden op vrijwillige basis gevormd. De peer review-sessies worden niet in aanmerking genomen voor accrediteringseenheden bijscholing.

Als enige voorwaarde voor de lokalisatie wordt gevraagd dat de ruimte aangepast is in verhouding tot het aantal deelnemers.

De Stuurgroep kan jaarlijks enkele nationaal bepaalde thema's voorstellen.

Iedere peer review-groep wordt begeleid door een tandheelkundige, die zich verbindt om voor minstens een periode van 1 jaar de administratie en organisatie te doen. Deze organisator is een tandheelkundige die geaccrediteerd was in 2003. Hij organiseert, nodigt uit (in onderling overleg), vult het individueel aanwezigheidsblad in, registreert op waarheidsgetrouwe wijze de aanwezigheden van de deelnemers, maakt binnen de 60 dagen na de sessie aan het R.I.Z.I.V. de aanwezigheidsdiskette en het verslag over.

De tandheelkundige die zich wenst aan te kondigen als organisator, dient zich hiertoe aan te melden bij het R.I.Z.I.V. aan de hand van het formulier in bijlage 7. Hij krijgt dan een volgnummer als organisator, een typebrief om sessies aan te kondigen, informatie over de wijze waarop de gegevens op diskette aan het R.I.Z.I.V. dienen overgemaakt te worden, een type formulier om het verslag op te maken en het werkingsreglement betreffende de organisatoren van bijscholingsactiviteiten en peer review-sessies. Het formulier ter kennisname in bijlage 4 bij het werkingsreglement moet hij binnen de 30 dagen na ontvangst ondertekend terugsturen naar de Stuurgroep.

De vergaderingen worden begeleid door een moderator. De moderator, gekozen op voorstel van de peer review-groep, leidt het onderwerp in en zorgt voor het goede verloop van de discussies. De moderator kan per sessie wisselen.

De werkingskosten van de organisator moeten redelijk zijn en worden verdeeld over de aanwezigen. 3. DATAREGISTRATIE. De dataregistratie waarvoor tijdens de accreditering de medewerking van de tandheelkundige kan gevraagd worden, bestaat uit een gerichte, en dus in de tijd beperkte gegevensinzameling waarbij per onderwerp slechts een beperkt aantal geaccrediteerde tandheelkundigen wordt betrokken. Over verschillende duidelijk gedifferentieerde onderwerpen zullen afzonderlijke campagnes inzake dataregistratie gevoerd worden.

Die gegevensinzameling heeft tot doel instrumenten aan te reiken voor het bepalen van het concrete beleid inzake mondverzorging in de Nationale commissie tandheelkundigen ziekenfondsen en in de Technische tandheelkundige raad.

Voor de dataregistratie gebruikte methode. 1. De dataregistratie is niet permanent. Er wordt niet gevraagd dat de voorbije activiteit wordt onderzocht (dus geen opzoekwerk in het patiëntenbestand over de in het verleden verleende verzorging).

Er wordt gevraagd de registratie op een bepaalde datum aan te vatten voor een duur die is beperkt tot een, twee of drie maanden. (voorbeeld : informatie optekenen over de extracties die, vanaf vandaag, gedurende 2 maanden worden verricht). 2. De tandheelkundigen die worden gevraagd om aan de enquête mee te werken, worden geselecteerd op grond van statistische criteria voor de samenstelling van een representatieve steekproef, zoals : woonplaats (arrondissement), leeftijd van de tandheelkundige, enz.3. Uitzonderlijk kan de opgeroepen tandheelkundige zijn medewerking weigeren als hij zijn houding motiveert.De deugdelijk gemotiveerde weigering tot medewerking moet naar de Stuurgroep worden gestuurd, die binnen de dertig dagen beslist of de weigering al dan niet wordt aanvaard. 4. De gegevens worden geregistreerd op een papieren drager.5. De manier van registratie en verwerking van de gegevens gebeurt na gunstig advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en conform de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoongegevens en zijn uitvoeringsbesluiten.6. De verwerking van de gegevens en de analyse van de resultaten worden verricht onder de verantwoordelijkheid van de Stuurgroep, waarin de universiteiten, de verzekeringsinstellingen en de vertegenwoordigers van de tandheelkundigen paritair vertegenwoordigd zijn. De verzamelde gegevens mogen in geen geval worden gebruikt om een geïndividualiseerd beeld te krijgen van de activiteit van een tandheelkundige noch van het verzorgingspatroon van de patiënt. De verzamelde gegevens zijn exclusief eigendom van de Stuurgroep. 4. INDIVIDUEEL AANWEZIGHEIDSBLAD. Het individueel aanwezigheidsblad dient men vóór 31 maart 2006 per aangetekend schrijven terug te sturen aan de heer voorzitter van de Stuurgroep « Kwaliteitspromotie » Tandheelkundigen, Tervurenlaan 211, 1150 Brussel (Bijlage 1/1).

Tijdens elke bijscholingsactiviteit ontvangt de tandheelkundige een evaluatieformulier van de organisator. Dit formulier wordt na afloop ingevuld en teruggegeven aan de organisator. Deze zal dan het afscheurbaar strookje of elk ander document dat minstens dezelfde gegevens bevat teruggeven, getekend en voorzien van een stempel, dat als bewijs van aanwezigheid zal kunnen dienen, indien dit betwist zou worden op basis van de door de organisator per e-mail opgestuurde gegevens.

Het individueel aanwezigheidsblad wordt voor bijscholingsactiviteiten door de Stuurgroep niet in aanmerking genomen als bewijs van aanwezigheid.

Op het einde van een peer review-sessie moet de organisator zijn handtekening en stempel zetten op de daartoe voorziene plaats op het individueel aanwezigheidsblad. Dit kan als bewijs van aanwezigheid dienen voor die peer review, indien dit betwist zou worden op basis van de door de organisator opgestuurde gegevens.

In eerste instantie worden dus enkel aanwezigheden van bijscholing en peer reviews in aanmerking genomen die respectievelijk per e-mail en diskette worden doorgegeven.

De afscheurbare strookjes afkomstig van het evaluatieformulier of elk ander document dat minstens dezelfde gegevens bevat, worden niet opgestuurd ! Praktijkregister Indien de accreditering voor de eerste maal gebeurt of de praktijkgegevens veranderd zijn, wordt het praktijkregister ingevuld en meegestuurd met het individueel aanwezigheidsblad (Bijlage 1/2).

Drempelactiviteit Het individueel aanwezigheidsblad voor het jaar 2005 is voorzien van een rubriek waarin de tandheelkundige op eer verklaart in de loop van 2005 minimum 300 prestaties te hebben verricht in het kader van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging. Op het einde van de vijfjarige cyclus zullen de verklaringen op eer voor de respectievelijke cyclusjaren aan de hand van de dan beschikbare gegevens geverifieerd worden en zal desgevallend een evaluatie gemaakt worden van de reëel vastgestelde activiteit in functie van de drempelactiviteit. Indien uit deze verificatie en deze evaluatie blijkt dat de drempelactiviteit niet werd gerealiseerd, zal het accrediteringshonorarium voor het laatste cyclusjaar niet verschuldigd zijn.

Voor tandheelkundigen die pas afgestudeerd zijn, zal het criterium betreffende de drempelactiviteit van 300 prestaties per jaar invoege treden vanaf het vijfde jaar van de vijfjarige cyclus.

Zoals voor alle verklaringen in het raam van de accreditering moet evenwel van in het begin opgemerkt worden dat onjuiste verklaringen aanleiding kunnen geven tot een onmiddellijke schorsing van de accreditering met terugbetaling van het accrediteringshonorarium. 5. FORFAITAIR ACCREDITERINGSHONORARIUM. Het bedrag van het forfaitair accrediteringshonorarium voor het jaar 2005 is 2.137,81 euro.

Het accrediteringshonorarium dat toegekend wordt aan de tandheelkundige die aan de jaarlijkse vereisten voldoet, blijft behouden en is niet terugvorderbaar, tenzij achteraf zou blijken dat de tandheelkundige niet aan die voorwaarden voldoet. Enkel de tandheelkundige die op het einde van de vijfjarige cyclus voldoet aan de vereisten van het vijfde jaar en van de vereisten van de volledige cyclus, heeft recht op het accrediteringshonorarium voor het vijfde jaar.

De procedure tot goedkeuring van de individuele accreditering 2005 verloopt als volgt : 1) Na het ontvangen van het individueel aanwezigheidsblad en op basis van de aanwezigheden die per e-mail en diskette door respectievelijk de organisatoren bijscholing en peer review werden opgestuurd naar het R.I.Z.I.V., zal de Stuurgroep beslissen over de individuele accreditering. Bij toekenning wordt het accrediteringshonorarium aansluitend overgemaakt op de bankrekening die de tandheelkundige vermeldt op het individueel aanwezigheidsblad. 2) Indien de Stuurgroep de accreditering niet toekent en de tandheelkundige niet akkoord kan gaan met deze beslissing, kan hij hiertegen volgens een daartoe voorziene procedure beroep aantekenen bij de Commissie van Beroep.Het individueel aanwezigheidsblad (voor de peer reviews) en de afscheurbare strookjes van het evaluatieformulier of elk ander document dat minstens dezelfde gegevens bevat (voor de bijscholing), worden pas op dit niveau als bewijs van aanwezigheid in aanmerking genomen.

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^