Etaamb.openjustice.be
Document van 15 april 2004
gepubliceerd op 20 april 2004

Administratieve onderrichtingen voor de voorzitters van de stembureaus met geautomatiseerde stemming

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2004000226
pub.
20/04/2004
prom.
15/04/2004
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN


15 APRIL 2004. - Administratieve onderrichtingen voor de voorzitters van de stembureaus met geautomatiseerde stemming


VERKIEZINGEN VAN HET EUROPESE PARLEMENT EN VAN DE RADEN VAN 13 JUNI 2004

Mevrouw de Voorzitter, Mijnheer de Voorzitter, - Ik heb de eer U de onderrichtingen betreffende de opeenvolgende handelingen van uw stembureau mede te delen. - Deze onderrichtingen bevatten algemene regels die bij bovengenoemde verkiezingen toepasbaar zijn.

INHOUDSTAFEL I. INLEIDING. II. INSTRUCTIES VOOR DE VOORZITTER EN DE LEDEN VAN HET STEMBUREAU MET BETREKKING TOT DE GEAUTOMATISEERDE STEMMING. A. Voorbereidend werk voor de voorzitter van het stembureau voorafgaand aan de verkiezingsdag. 1. Aanduiding van de bijzitters en het ontvangen van de kiezerslijsten.2. Aanduiding van de secretaris.3. Inrichting van het stemlokaal.4. Bureaubenodigdheden en verkiezingsmaterieel.5. Ontvangst van de verkiezingsdiskettes. B. Werking van het stembureau op de verkiezingsdag. 6. Samenstelling van het stembureau.7. Tellen van de magneetkaarten.8. Taakverdeling in het stembureau.9. Technische handelingen vóór het openen van het stembureau voor het publiek.10. Referentiestemmen.11. Technische bijstand bij de verkiezingen.12. Taalkwesties.13. De stemming.14. Ordehandhaving in het stemlokaal en algemene voorzorgen.15. Toegelaten kiezers.16. Niet toegelaten kiezers.17. Hulpverlening aan een kiezer.18. Inrichting van een stemhokje voor gehandicapten.19. Stemmen bij volmacht.20. Teruggenomen magneetkaarten.21. Einde van de stemming.22. Handelingen bij de sluiting. III. PRESENTIEGELDEN EN VERPLAATSINGSVERGOEDINGEN VOOR DE LEDEN VAN HET STEMBUREAU. 23. Presentiegelden voor de leden van het bureau.24. Verplaatsingsvergoeding voor de leden van het bureau. IV. OPSOMMING EN UITLEG BIJ DE TOEPASSELIJKE FORMULIEREN. 25. Formulieren te gebruiken door het gemeenschappelijk stembureau in geval van geautomatiseerde stemming voor de verkiezingen van het Europese Parlement en de Raden. BIJLAGE I CONTROLELIJST BIJLAGE II MODEL PROCES-VERBAAL (PV) STEMBUREAU U kunt eveneens de website van het departement raadplegen www.verkiezeingen.fgov.be Op deze website bevinden zich ook de vermelde formulieren, alsook andere nuttige toelichtingen inzake de verkiezingen.

I. INLEIDING. De gemeente organiseert, in overleg met het de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, de voorbereidende vorming voor de voorzitters van het stembureau. Een praktische handleiding, opgemaakt door de Federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken, wordt tijdens de opleiding aan de voorzitters overhandigd. De voorzitter vindt in deze handleiding alle nodige instructies met betrekking tot de werking van het bureau.

Om het voor de voorzitter te vereenvoudigen, vindt U bij deze onderrichtingen een controlelijst (Bijlage I) van uit te voeren verrichtingen door de voorzitter en het proces-verbaal van het stembureau (Bijlage II). Bestudeer en volg deze twee documenten nauwgezet en raadpleeg deze handleiding waar nodig.

Bij de Grondwetsherziening in 1993 werd een artikel 117 ingevoegd. Dit artikel bepaalt dat de verkiezingen van de Raden op dezelfde dag plaatsvinden als de verkiezing van het Europese Parlement.

Dit betekent dat naast de verkiezing van het Europese Parlement respectievelijk in Vlaanderen, het Brusselse Gewest en Wallonië tezelfdertijd de verkiezingen geschieden van de Vlaamse Raad, de Brusselse Hoofdstedelijke Raad, de Waalse Gewestraad en de Raad van de Duitstalige Gemeenschap. De verkiezing van deze Raden wordt georganiseerd door aparte hoofdbureaus.

De formulieren voor deze verkiezingen zijn gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. De voor U toepasselijke formulieren zijn achteraan in dit rondschrijven opgesomd. Bij al de formulieren waar namen en voornamen moeten worden ingevuld, dient elke naam en voornaam te worden voorafgegaan door de vermelding : Mevrouw (Mw.) of Mijnheer (M.).

De formulieren voor de verkiezing van het Europese Parlement beginnen met een C, voor de Vlaamse Raad met een D, voor de Waalse Gewestraad met een E, voor de Brusselse Hoofdstedelijke Raad met een F en voor de Raad van de Duitstalige Gemeenschap met een G. Formulieren die van toepassing zijn bij meerdere verkiezingen hebben samengestelde letters (bijvoorbeeld : formulier CD/1bis).

Bij de formulieren van het Europese Parlement, de Vlaamse Raad en Waalse Gewestraad die aangepast zijn voor het elektronisch stemmen wordt een bis toegevoegd. Daar in alle kieskantons van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest en het Duitstalige kiesgebied nog enkel elektronisch wordt gestemd zijn alle formulieren in functie van deze manier van stemmen aangepast voor deze kieskantons en is bij deze formulieren een bis toegevoegd.

Luidens artikel 22 van de wet van 11 april 1994 tot organisatie van de geautomatiseerde stemming wordt het hoofdbureau van de kantons waar geautomatiseerde stemming wordt georganiseerd niet opgesplitst in een bureau A en een bureau B. Er is een enig kantonhoofdbureau voor de verkiezingen van het Europese Parlement en de Raden.

In de kieskantons met geautomatiseerde stemming zijn er geen stemopnemingsbureaus meer. De stemdiskettes worden rechtstreeks na de stemming aan de voorzitter van het kantonhoofdbureau bezorgd.

De voorzitter dient zijn taak te vervullen in overeenstemming met : 1° Het Algemeen Kieswetboek B afgekort KWB en de kieswetten voor het Europese Parlement (WVEP) en de Raden;2° De wet van 11 april 1994 tot organisatie van de geautomatiseerde stemming;3° De wet van 11 april 1994 betreffende de verplichte vermeldingen op bepaalde verkiezingsdocumenten. In de gemeente van de kieskantons waar de stemming geautomatiseerd is, is er geen stemopnemingsbureau (telbureau) meer.

Na de verkiezing gaat de voorzitter van het stembureau naar het kantonhoofdbureau. Hij/zij geeft aan de voorzitter van het kantonbureau, de diskettes (« origineel » en « kopie ») met de resultaten van de verkiezingen af, samen met de documenten voor het kantonhoofdbureau.

II. INSTRUCTIES VOOR DE VOORZITTER EN DE LEDEN VAN HET STEMBUREAU MET BETREKKING TOT DE GEAUTOMATISEERDE STEMMING A. Voorbereidend werk voor de voorzitter van het stembureau voorafgaand aan de verkiezingsdag.

De samenstelling van het bureau is de volgende : -de voorzitter van het stembureau; - een secretaris; - een adjunct-secretaris (als het bureau meer dan 800 kiezers telt); - vijf bijzitters (vier bijzitters als het bureau 800 of minder dan 800 kiezers telt).

De secretaris maakt deel uit van het bureau, maar heeft geen beraadslagende stem. Dit geldt ook voor de eventuele adjunct-secretaris.

De getuigen van de partijen bij de verkiezingshandelingen, leggen de eed af, maar maken geen deel uit van het bureau.

De vijf plaatsvervangende bijzitters (vier plaatsvervangende bijzitters als het bureau 800 of minder dan 800 kiezers telt) opgeroepen door de voorzitter (voor zover ze geen bijzitter moeten vervangen), maken geen deel uit van het bureau. Ze trekken zich terug vóór de eedaflegging. 1. Aanduiding van de bijzitters en het ontvangen van de kiezerslijsten. De stembureaus zijn gemeenschappelijk voor de verkiezingen van het Europese Parlement en de Raden.

Formulieren CD/bis : Vlaanderen Formulieren CE/bis : Wallonië Formulieren CF/bis : Brussels Gewest Formulieren CEG/bis : Duitstalig Kiesgebied De voorzitter van het stembureau ontvangt volgende zaken : - een brief van de kantonvoorzitter betreffende zijn aanduiding (formulier CD/5bis, CF/3bis of CEG/3bis); - de formulieren voor de aanduiding van de bijzitters en de samenstelling van zijn bureau (formulieren CD/6bis en 7bis, CF/4bis en 5bis en CEG/4bis en 5bis); - de kiezerslijsten van zijn stembureau in duplo.

De voorzitters van de stembureaus worden uiterlijk de dertigste dag vóór die van de verkiezingen aangewezen door de voorzitter van het kantonhoofdbureau (art. 95, § 4, tweede lid KWB).

In dezelfde periode voor de verkiezingen ontvangt U ook twee exemplaren van de kiezerslijst van uw stembureau.

Tot de dag van de verkiezingen zenden de gemeentebesturen rechtstreeks aan de voorzitters van de stembureaus eventuele wijzigingen.

Tijdens de tweede maand die voorafgaat aan die van de verkiezing maakt het College van Burgemeester en Schepenen een lijst op van de kiezers die, overeenkomstig art. 95, § 9 van het Kieswetboek, aangewezen kunnen worden als bijzitter. Die lijst van minimaal 12 personen per stembureau wordt eveneens een dertig dagen voor de verkiezing toegestuurd. De 5 bijzitters en de 5 plaatsvervangende bijzitters (respectievelijk 4 bijzitters en 4 plaatsvervangende bijzitters indien zijn bureau minder dan 800 kiezers telt) worden door de voorzitter van het stembureau ten minste 14 dagen vóór de verkiezingen aangewezen uit de jongste kiezers van het stembureau die op de dag van de stemming ten minste dertig jaar oud zijn en kunnen lezen en schrijven (art.95 §9 Kieswetboek).

De te verkiezen kandidaten mogen geen deel uitmaken van het bureau.

Indien het aantal bijzitters, titularissen en plaatsvervangers, die geen reden van verhindering hebben doen gelden, telkens ten minste vijf is, is het overbodig in de vervanging te voorzien van hen die niet aangenomen hebben. (Is vier in geval van bureaus met 800 of minder dan 800 kiezers).

Ik vestig tevens uw aandacht op artikel 95, § 10, eerste en laatste lid van het Kieswetboek : « Binnen achtenveertig uren na de aanwijzing van de bijzitters en plaatsvervangende bijzitters, geeft de voorzitter van het stembureau hun daarvan kennis bij ongesloten aangetekende brief, in geval van verhindering, moeten zij de voorzitter daarvan bericht geven binnen achtenveertig uren na de kennisgeving.

Met geldboete van vijftig tot tweehonderd euro wordt gestraft de bijzitter of de plaatsvervangende bijzitter die binnen de bepaalde tijd de reden van zijn verhindering niet opgeeft, of die zonder wettige reden nalaat het hem opgedragen ambt te vervullen. » Iemand kan slechts van de opdracht vrijgesteld worden om ernstige redenen (bijvoorbeeld beroepsactiviteit gestaafd door een attest van de werkgever of overmacht). Louter hinder (bijvoorbeeld vrijetijdsbesteding) vormt geen afdoende reden, terwijl fysieke onmogelijkheid door een nauwkeurig doktersattest moet worden gestaafd (in vage en algemene termen opgestelde getuigschriften volstaan niet, evenmin als medische attesten opgemaakt enkel met het oog op vrijstelling op de verkiezingsdag zelf). Ook politieke motieven om niet als bijzitter te zetelen vormen geen wettige reden om zich aan zijn democratische burgerplicht te onttrekken.

Via de bijlage van het formulier CD/14, CF/12bis of CEG/12bis worden de namen van de afwezige kandidaat-bijzitters zonder een wettige reden medegedeeld aan de vrederechter van het kanton, die hiervan kennis geeft aan het Parket.

Als verhinderd kunnen beschouwd worden, de bijzitters die de plaats waar zij wonen moeten verlaten vanaf de vooravond van de verkiezingen om te moeten helpen bij de opening van de stemverrichting. Geen enkele wettelijke bepaling laat toe om hen een dagvergoeding toe te kennen, waarop zij aanspraak zouden kunnen maken.

Opmerking : Volgens de vaste rechtspraak van de Vaste Commissie voor Taaltoezicht moeten in de gemeenten van Brussel-Hoofdstad, de gemeenten met een speciale regeling (de randgemeenten), de taalgrensgemeenten, de gemeenten uit het Duitse taalgebied en de gemeenten uit het Malmedyse de oproepingsbrieven uitsluitend gesteld worden in de taal (Nederlands of Frans; Frans of Duits voor de twee laatstgenoemde categorieën van gemeenten) waarvan de burger in kwestie gebruik maakt in zijn betrekkingen met de plaatselijke overheid (ministeriële omzendbrief van 4 augustus 1987 B Belgisch Staatsblad van 14 augustus 1987).

Het gebruik van oproepingsbrieven met twee eentalige zijden is in bovengenoemde gemeenten niet toegestaan. 2. Aanduiding van de secretaris. De voorzitter van het stembureau kan de secretaris van zijn bureau vrij kiezen uit de kiezers van de gemeente waar het stembureau gelegen is (art. 100 KWB en art. 15 WVEP). De secretaris heeft geen beraadslagende stem in het bureau.

De voorzitter van het stembureau die niet in de mogelijkheid is om de kiezer aan te spreken of in te lichten in de taal die de wet voorziet in het kader van de betrekkingen tussen de lokale diensten en de particulieren, moet een secretaris aanduiden die hem ter zake kan helpen (Art.49 van de wetten op het taalgebruik in administratieve zaken, gecoördineerd op 18 juli 1966 - gemeenten met speciale taalregeling en de gemeenten in Brussel-Hoofdstad, die tweetalig zijn).

De aanduiding van een secretaris die de vereiste talenkennis dient te hebben, maar waarvan de keuze vrij is, maakt deel uit van de opdracht van de voorzitter. Die kan zich niet verschuilen achter de onmogelijkheid een dergelijke secretaris te vinden om zich te onttrekken aan zijn taak.

In de stembureaus met meer dan 800 kiezers duidt de voorzitter van het stembureau tevens een adjunct-secretaris aan, die zo mogelijk kennis heeft van informatica. Die adjunct-secretaris wordt benoemd onder dezelfde voorwaarden als de secretaris. Hij legt tevens de voorgeschreven eed af. 3. Inrichting van het stemlokaal. Het meubilair van het verkiezingslokaal bestaat uit (art. 138 KWB) : - tafels. - stoelen. - tussenwanden die het stembureau afscheiden van de wachtzaal. - stemhokjes. - legplanken.

De voorzitter van het stembureau moet er zich van vergewissen bij de gemeentelijke administratie dat het materieel dat nodig is voor de verkiezingsverrichtingen op de dag van de verkiezingen klaar zal staan.

Verschillende reglementeringen verbieden het roken in openbare plaatsen die deel uitmaken van de gebouwen waar de Staat of een andere publiekrechtelijke rechtspersoon het recht van gebruik uitoefent of waarin een openbare dienst verzekerd wordt.

De gemeentelijke administraties dienen erover te waken dat : - de nodige verbodstekens aangebracht zijn op het verkiezingsmaterieel; - de nodige verbodstekens aangebracht zijn op de dag van de verkiezingen in het stemlokaal en in de wachtzaal (cfr. Koninklijk Besluit 15 mei 1990 betreffende het verbod tot roken in zekere publieke plaatsen B Belgisch Staatsblad 13 juni 1990, gewijzigd door het Koninklijk besluit van 7 februari 1991 B Belgisch Staatsblad 19 april 1991).

Elk kieshokje van een stembureau bevat een stemmachine. De installatie moet zodanig opgesteld worden dat het kiesgeheim niet kan geschonden worden.

Elke stemmachine bevat : - een beeldscherm, - een PC-eenheid met magneetkaartlezer, - een lichtpen, - een alarmsysteem.

De voorzitter van een stembureau beschikt over een systeem dat hem toelaat : - magneetkaarten te initialiseren; - de magneetkaarten na de stemming te stockeren; - de stemmen te memoriseren; - de tellers en de verschillende boodschappen te visualiseren; - te communiceren via een klavier.

Het systeem dat ter beschikking gesteld wordt van de voorzitter is verschillend voor de twee systemen (systeem DIGIVOTE B systeem JITES).

Verder in deze tekst wordt dit het « voorzitterssysteem » genoemd. De conceptuele en technische specificaties zijn uiteengezet in een technisch document, eigen aan elk systeem.

Traditionele stemming geautomatiseerde stemming Gewone stembus Elektronische stembus Rood potlood Lichtpen Stembiljetten Magneetkaarten Bureaustempel Initialisatie van de magneetkaarten De magneetkaarten zijn in voldoende aantal aanwezig in het stembureau.

Deze laatsten worden rechtstreeks geleverd aan het stembureau via de gemeente.

De gemeente voorziet : a) in de wachtzaal : - een exemplaar van de wet op de geautomatiseerde stemming; - het Kieswetboek, de kieswet Europese Parlement en de kieswet Raden; - de kiezerslijsten; - affiches met vermelding van titel V en de artikelen 110 en 111 van het Kieswetboek; - affiches met vermelding van de instructies voor de kiezer (model Ia). b) in elk stembureau : - een exemplaar van de wet op de geautomatiseerde stemming; - het Kieswetboek, de kieswet Europese Parlement en de kieswet Raden; - een paneel wordt geïnstalleerd in elk stembureau waar voor elke verkiezing de lijst van de kandidaten wordt geafficheerd, in overeenstemming met het model in bijlage bij de wet en zoals die zullen verschijnen op het scherm. c) in het stemhokje : - de lijst met de kandidaten in het stemhokje kan een kopie zijn van een stembiljet verschaft door het hoofdbureau.4. Bureaubenodigdheden en verkiezingsmaterieel. - Schrijfgerief; - zelfklevende etiketten genummerd van 1 tot 8 (= naar het aantal stemmachines), bestemd voor de referentiestemmen; - papier.

Er is tevens een stempel, met stempeldoos met zwarte inkt, ten einde de naam van het kieskanton en de datum van de verkiezing aan te brengen op de uitnodigingen.

De stempel moet overeenkomen met de volgende beschrijving : - Diameter van de tekst is 22 mm; - De cijfers en letters hebben een hoogte van 3 mm.

Bovendien is er ook een stempel aanwezig met de volgende tekst : « heeft bij volmacht gestemd ».

De elektronische stembus wordt verzegeld met een zwarte verzegelstrip geleverd door de gemeente. Enkele reserve-verzegelstrips moeten voorzien worden in elk gebouw, om bij de vervanging van een deck van de urne de verzegeling opnieuw mogelijk te maken.

Indien in de opvangbak van de urne een zak geplaatst wordt, dan kan deze zak (na de stemming) uit de urne gehaald worden en onder toezicht van het voltallige bureau verzegeld worden. Dit heeft als voordeel dat, bij een eventuele hertelling, men niet met de elektronische stembus naar het hoofdbureau moet, maar enkel met de verzegelde opvangzak.

Er is geen harmonicaomslag meer bestemd voor de stembiljetten na de stemming te bevatten. De magneetkaarten blijven in de verzegelde elektronische urne of in de verzegelde opvangzak.

De gemeente moet voorzien in de volgende witte omslagen : - een omslag voor de Vrederechter van het kanton met : * de lijst van de afwezige kiezers; * de rechtvaardiging van de afwezigen; * de volmachten; * de lijst met de kiezers die niet ingeschreven zijn op de kiezerslijsten maar eraan toegevoegd worden; * Een lijst met de « kandidaat bijzitters » die zich niet aangeboden hebben; - een omslag voor het proces-verbaal, in twee exemplaren, voor het kantonhoofdbureau; - een omslag voor de aanstippingslijsten voor het kantonhoofdbureau; - een omslag voor de geannuleerde en ongeldig verklaarde magneetkaarten voor het kantonhoofdbureau; - een omslag voor de referentiestemmen voor het kantonhoofdbureau; - een omslag voor de geheugendrager (master) bestemd voor het kantonhoofdbureau; - een omslag voor de geheugendrager (backup) bestemd voor het kantonhoofdbureau; - een omslag voor de lijst van de presentiegelden voor het kantonhoofdbureau. - een omslag voor de niet-gebruikte magneetkaarten bestemd voor de verantwoordelijke van het College van Burgemeester en Schepenen. 5. Ontvangst van de verkiezingsdiskettes. Vóór de verkiezingen ontvangt de voorzitter van de voorzitter van het kantonhoofdbureau op een door deze laatste vastgestelde dag en plaats, tegen ontvangstbewijs : - een verzegelde omslag met de verkiezingsdiskettes; - een verzegelde omslag met het bijhorend paswoord van de verkiezingsdiskettes.

De verzegelde omslagen mogen enkel geopend worden in het bijzijn van de leden van het bureau.

Alle onregelmatigheden betreffende de omslagen moeten in het proces-verbaal vermeld worden.

De voorzitter deelt U ook mede waar de verkiezingsdiskettes en de omslagen terzake moeten worden afgegeven bij de kantonvoorzitter (formulier C/21bis, CF/10bis of CEG/10bis).

B. Werking van het stembureau op de verkiezingsdag. 6. Samenstelling van het stembureau. Op de verkiezingsdag begeeft de voorzitter zich, tussen 7.00 uur en 7.15 uur s morgens, naar zijn bureau samen met zijn secretaris, ten einde, indien nodig, dadelijk defecten of andere vastgestelde gebreken aan de verkiezingsinstallaties en het materieel te verhelpen en om de bijzitters en de getuigen van de partijen te ontvangen.

De bijzitters worden gevraagd om 7.15uur te komen, zodat het bureau onmiddellijk kan samengesteld worden, ten einde met de voorbereidingen te kunnen beginnen.

De voorzitter signaleert later aan de Vrederechter de afwezige bijzitters of zij die zonder wettige reden weigeren hun functie te vervullen (Bijlage bij het formulier CD/14, CF/12bis of CEG/12bis).

Om toelating te krijgen om te zetelen in het stembureau, moeten de getuigen een brief kunnen voorleggen die ondertekend werd door één van de kandidaten, en meeondertekend door de kantonvoorzitter, die hen aanwijst te zetelen in dit bureau (formulier CD/11bis, CF/8bis of CEG/8bis).

De getuigen kunnen toegelaten worden en kunnen aanwezig zijn bij het samenstellen van het bureau. Als daar reden toe is, kunnen hun bezwaren tegen de aanwijzing van die of die aanwezige kiezer in de hoedanigheid van bijzitter worden genoteerd in het proces-verbaal zodra het bureau is samengesteld. Het bureau beslist onherroepelijk en definitief op elk bezwaar.

De bijzitters, de secretaris, de adjunct-secretaris en de getuigen leggen de eed af in handen van de voorzitter (volgens de formule vermeld in het proces-verbaal CD/13bis, CF/11bis of CEG/11bis B art. 104 KWB).

Vervolgens legt ook de voorzitter de eed af in het bijzijn van het samengestelde bureau.

De plaatsvervangende bijzitters en de plaatsvervangende getuigen kunnen enkel worden toegelaten bij de eedaflegging, indien de titularissen verstek laten.

Alvorens het stembureau samen te stellen moeten de kiezers, die geen functie uitoefenen als bijzitter of als getuige, zich terugtrekken. 7. Tellen van de magneetkaarten. Voor het openen van het stembureau wordt het totaal aantal magneetkaarten geteld en dit aantal wordt vermeld in het proces-verbaal.

Een aantal magneetkaarten worden vooraf geïnitialiseerd zodat, bij het openen van het bureau om 8.00uur, de kiezers onmiddellijk hun stem kunnen uitbrengen. 8. Taakverdeling in het stembureau. Alvorens de verkiezingen te starten, verdeelt de voorzitter van het stembureau de taken zodat elk lid van het bureau deelneemt aan de handelingen ten einde een goede werking van de verkiezingen te verzekeren. 9. Technische handelingen vóór het openen van het stembureau voor het publiek. De voorzitter (of een aangeduid lid van het bureau) stelt het voorzitterssysteem en de stemmachines in werking vóór 8.00uur, door middel van de diskettes voorzien door het kantonhoofdbureau. De opstartprocedure moet conform gebeuren volgens de voorschriften (vervat in een technisch document ontworpen door de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken en gespecificeerd voor elk systeem) overgemaakt door het kantonhoofdbureau.

De verschillende stappen zijn : - De voorzitter gaat na of de opvangbak van de stembus bestemd om de magneetkaarten in op te vangen leeg is, en naderhand wordt die stembus verzegeld. - Hij zet zijn voorzittersmachine in werking (cfr. technisch document). - Hij start de stemmachines in de stemhokjes op (cfr. technisch document). 10. Referentiestemmen. Vóór 8.00uur en alvorens de kiezers binnen te laten, moet de voorzitter van het bureau referentiestemmen uitbrengen ( één referentiestem per stemmachine) en dient hij die in een verzegelde omslag te steken.

De referentiestemmen bestaan uit magneetkaarten waarop de stemmen geregistreerd zijn en de vermelding van die stemmen op de bijlage 1 van het proces-verbaal.

Het doel van het referentiestemmen is om het kantonhoofdbureau in de mogelijkheid te stellen een eventuele controle door te voeren van de registratie op de magneetkaarten. De magneetkaarten zullen gelezen worden op een aangepaste machine en het resultaat zal vergeleken worden met hetgeen op papier vermeld staat.

Te volgen procedure : In aanwezigheid van het bureau, stelt de voorzitter de volgende handelingen : 1. hij neemt het formulier bestemd om de referentiestemmen op te vermelden;2. hij neemt evenveel geïnitialiseerde magneetkaarten als er stemmachines zijn; 3 hij begeeft zich naar het eerste stemhokje; 4. hij brengt een willekeurige stem uit en noteert voor welke lijst en welke kandidaat of kandidaten hij gestemd heeft;5. zodra de magneetkaart terug uit de magneetkaartlezer komt, brengt hij op die magneetkaart het zelfklevend etiket aan dat het nummer van het stemhokje draagt;6. hij gaat naar het volgende stemhokje en herneemt de procedure vanaf punt 4. Op het einde van de procedure wordt het formulier, dat getekend dient te worden door de voorzitter en het bureau, samen met de genummerde magneetkaarten in een speciale verzegelde omslag gestoken die bestemd is voor de voorzitter van het kantonhoofdbureau. De voorzitter noteert tevens in het proces-verbaal hoeveel magneetkaarten er gebruikt werden voor het uitbrengen van de referentiestemmen.

Steek dus de genummerde magneetkaarten voor het referentiestemmen in de desbetreffende omslag en NIET in de urne! Opmerking : Op het ogenblik van de referentiestemmen dient de voorzitter gelijktijdig op een kladblad, maar apart van de leden van zijn bureau, de uitgebrachte stemmen te noteren om te voorkomen dat de uitgebrachte referentiestemmen verkeerd worden genoteerd op het officiële formulier. 11. Technische bijstand bij de verkiezingen. De gemeente duidt één of meerdere verantwoordelijken aan met het oog op het klaarzetten van het materieel en het terugnemen ervan na de stemming en zeker voor het in bewaring nemen van de urne en de niet-gebruikte magneetkaarten na de stemming.

Per kanton zal een ambtenaar van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken de technische bijstandshandelingen van de bureaus opvolgen en hij zal de coördinatie van de geautomatiseerde stemming verzekeren. De technische bijstand wordt verzekerd door de leverancier van het materiaal.

In geval van een technisch defect van één of meer stemmachines, kunnen de handelingen van de verkiezingen zonder problemen worden verder gezet.

De voorzitter of zijn aangestelde roept de technische bijstand op, conform de technische instructies.

De leverancier zal zo snel mogelijk de machine herstellen of vervangen. De magneetkaart die eventueel in de stemmachine vast zat wordt eruit gehaald en wordt geannuleerd. De kiezer krijgt een nieuwe magneetkaart om te stemmen.

In geval van een technisch defect aan de voorzittersmachine, zijn de verkiezingshandelingen tijdelijk opgeschort. De voorzitter of zijn aangestelde roept de technische bijstand op, conform de technische instructies. Na herstelling wordt de voorzittersmachine terug opgestart onder het oog van het bureau door de technicus die belast is met de bijstand.

Indien op het ogenblik van het technisch defect, een magneetkaart bezig was met de registratie in de stembus zonder dat die registratie volledig was afgelopen (ze blijft dan vastzitten in de stembuslezer), wordt die door de technicus uit de stembus genomen en wordt ze geannuleerd.

De betrokken kiezer krijgt een nieuwe magneetkaart. Het incident wordt vermeld in het proces-verbaal. Indien het nodig is om de stembus te openen, dan dient het zegel verbroken te worden. Nadat de stembus werd hersteld, dient de voorzitter erover te waken dat de stembus opnieuw wordt verzegeld. Reserve verzegelstrips kan men verkrijgen bij de gemeenteverantwoordelijke.

Er wordt nogmaals op gewezen dat elk incident, wat de aard er ook van is, dient genoteerd te worden in het proces-verbaal met vermelding van het ogenblik van de oproep voor de herstelling en de beëindiging van de herstelling. 12. Taalkwesties. De voorzitter, de secretaris en de bijzitters van een stembureau in een gemeente van het Vlaams Gewest die geen speciaal regime heeft, gebruiken de Nederlandse taal voor de mondelinge verrichtingen die hen worden opgelegd door de Kieswet, maar ook voor de mondelinge contacten tussen hen en de kiezers.

Onder andere stipuleert het decreet van 16 juni 1982 (Belgisch Staatsblad 14 september 1982) dat in gemeenten van het Vlaams Gewest die geen speciaal regime hebben, niemand kan aangeduid worden als voorzitter, bijzitter of secretaris van een stembureau als hij de streektaal niet machtig is. Dit heeft tot gevolg dat alle leden van een stembureau Nederlands dienen te kennen.

Verder bepaalt het decreet van 18 mei 1994 van de Vlaamse Raad, dat het taalgebruik regelt bij verkiezingen (Belgisch Staatsblad van 31 mei 1994) dat de autoriteiten en de diensten belast met de verkiezingsoperaties, in dit geval de kiesbureaus, enkel het Nederlands gebruiken bij de kiesoperaties. Alle documenten die geheel of deels opgesteld zijn in een andere taal dan het Nederlands, zoals de stembiljetten en de stemopnemingstabellen, en die een inbreuk vormen op hogervermelde regeling, zijn nietig.

De voorzitter, de secretaris en de bijzitters van een stembureau in een gemeente van het Waals Gewest, die geen speciaal regime heeft, gebruiken de Franse taal voor de verrichtingen die hen worden opgelegd door de Kieswet, maar ook voor de mondelinge contacten tussen hen en de kiezers.

De voorzitter, de secretaris en de bijzitters van een stembureau in een gemeente van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gebruiken de Nederlandse of de Franse taal voor de mondelinge verrichtingen die hen worden opgelegd door de Kieswet, maar ook voor de mondelinge contacten tussen hen en de kiezers. Alle documenten worden in het Frans en het Nederlands opgesteld.

In de Duitstalige kieskantons geschieden de kiesverrichtingen in het Duits.

Uit het bovenstaande volgt dat de taalfaciliteiten er enkel zijn ten voordele van de kiezer en niet van toepassing zijn voor de administratieve taken te vervullen in elk kiesbureau. De kiesdocumenten van het bureau zijn uitsluitend in de taal van het gewest en tweetalig in het Brusselse gewest. 13. De stemming. Belangrijke opmerking B de rol van de deskundigen - De wet van 11 april 1994 tot organisatie van de geautomatiseerde stemming stelt een algemene parlementaire controle in op de verscheidene geautomatiseerde stemsystemen. Het parlement wijst experten aan, die de aangewende software bij de geautomatiseerde stemming kunnen controleren, alsmede het gebruik en het goed functioneren van de stemsystemen. - Tijdens de verkiezingen zien die deskundigen toe op het gebruik en de goede werking van alle geautomatiseerde stem- en stemopnemingssystemen.

De deskundigen ontvangen van het Ministerie van Binnenlandse Zaken het materieel, alsook alle gegevens, inlichtingen en informatie die nodig zijn voor het uitoefenen van controle op de geautomatiseerde stem- en stemopnemingssystemen.

Met behulp van de contolesoftware die het Ministerie van Binnenlandse Zaken hen ter beschikking heeft gesteld, kunnen zij met name de betrouwbaarheid controleren van de software in de stemmachines, alsook nagaan of de uitgebrachte stemmen correct werden overgeschreven door de elektronische stembus alsook werden getotaliseerd, en of de optische lezing van de uitgebrachte stemmen naar behoren verliep.

Zij verrichten die controle vanaf de 40ste dag vóór de verkiezingen, alsook op de verkiezingsdag zelf in de stembureaus en in de hoofdbureaus, en na de stemming tot de indiening van hun verslag. - Dit betekent dus dat deze experten, na hun legitimatie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken te hebben getoond, de stemsystemen kunnen controleren in uw stembureau. De expert kan zijn opmerkingen formuleren op de desbetreffende bijlage in uw proces-verbaal. Vermeld de naam van de deskundige en het uur van zijn bezoek in uw proces-verbaal.

U dient derhalve de deskundige bij te staan in zijn wettelijke controle-opdracht.

De deskundige kan onder meer het volgende doen : ? met magneetkaarten, die door U zijn gevalideerd, referentiestemmen uitbrengen op de stemmachines in uw bureau ? kopie nemen van de stemdiskette van uw stembureau met zijn draagbare PC (zonder uw paswoord mede te delen aan de expert) en de magneetkaarten, waarop de deskundige referentiestemmen heeft uitgebracht, meenemen.

De verkiezing wordt open verklaard om 8.00uur.

De kiezers worden toegelaten tot de stemming tot 15.00uur.

BELANGRIJKE OPMERKINGEN : 1° De kiezers met een nationaliteit van de Europese Unie die zich hebben ingeschreven op de Belgische kiezerslijst zijn onderscheiden vermeld op de kiezerslijst van uw stembureau.Deze kiezers kunnen enkel stemmen voor de verkiezing van het Europese Parlement. Zij ontvangen hiertoe een speciaal gevalideerde magneetkaart (zie uw technische instructie). Deze kiezers geven hun blauwe oproepingsbrief en identiteitsbewijs af. 2° Bij de stemming van een kiezer uit de Europese Unie, kan de identiteit worden aangetoond door een ander document dan de identiteitskaart.3° De Belgische kiezers overhandigen hun witte oproepingsbrief en hun identiteitskaart;deze kiezers stemmen voor alle verkiezingen.

De magneetkaart vervangt het stembiljet en registreert de keuze van de kiezers voor de beide verkiezingen.

De voorzitter dient erover te waken dat de magneetkaarten in goede staat bewaard blijven, zodat bij het aanbieden van een magneetkaart aan de kiezers op die manier de verkiezingen geen vertraging kunnen oplopen.

Het bureau gaat na dat het aantal kiezers dat toegelaten wordt in het stemlokaal nooit hoger ligt dan dat van de beschikbare stemhokjes.

Daarom kan de bijzitter die belast is met die taak in de wachtzaal of de secretaris zich bevinden aan de ingang van het stemlokaal.

De kiezers mogen niet langer dan noodzakelijk is voor te stemmen verblijven in dat lokaal.

Zij mogen niet gewapend komen.

Zij worden verzocht hun oproepingsbrief en hun identiteitskaart in handen te hebben bij het betreden van dat lokaal.

Een exemplaar van de kiezerslijst wordt klaargelegd met het oog op het afpunten (via een punt, een lijn of een kruis) van de kiezers die zich aanbieden. Het andere exemplaar wordt afgepunt door een bijzitter na verificatie van de overeenstemming van de vermeldingen op de oproepingsbrief met deze op de lijst. De voorzitter kan dit laatste ook zelf doen.

Op het ogenblik dat de kiezer zich aanmeldt voor de stemming, duidt de secretaris of een bijzitter zijn naam aan op de lijst.

De voorzitter of de bijzitter die hij aanduidt doet hetzelfde op de andere lijst, na verificatie van de overeenstemming van de vermeldingen op de lijst met deze op de oproepingsbrief en de identiteitskaart.

Het bureau laat op de lijst ingeschreven kiezers ter stemming toe, zelfs indien zij niet van hun oproepingsbrief voorzien zijn, als het hun identiteit en hoedanigheid erkent.

In geval van twijfel, dient men zijn toevlucht te nemen tot wijzigingen meegedeeld door de gemeentelijke administratie, die werden meegebracht sinds het opstellen van de kiezerslijst (art.92 Kwb; zie punten 15 en 16).

Opmerking : Vanaf de vorige verkiezingen werden volgende maatregelen met succes genomen met het oog op het verminderen van de wachtfiles voor de stembureaus en dit met toestemming van het departement : - splitsing van de kiezerslijst in twee in het stembureau (bijvoorbeeld van nummer 1 tot 500 en van nummer 501 tot 1000) en de aanstipping laten gebeuren door 2 bijzitters; - op de oproepingsbrief de kiezer uitnodigen om te komen stemmen op een vooraf bepaald tijdstip, zonder dat die tijdsbepaling dwingend is.

Het is toegelaten dat, met toestemming van de voorzitter van het kantonhoofdbureau en de gemeentelijke overheid, in het stembureau een PC gebruikt wordt voor de aanstipping van de kiezers, onder volgende voorwaarden : - de voorzitter van het stembureau moet steeds in het bezit zijn van een lijst van de kiezers van zijn bureau zoals voorzien door de wet; - hij moet de juistheid van de aanstipping van de kiezerslijst op PC controleren; - hij moet een lijst van de afwezige kiezers kunnen uitprinten, om die bij het formulier CD/14, CF/12bis of CEG/12bis te kunnen voegen; - de eventuele kosten van die automatische aanstipping zijn ten laste van de gemeenten; - de voorzitter van het kantonhoofdbureau draagt de verantwoordelijkheid van de geldigheid van het systeem.

Een kopie van de aanstippingslijst wordt bezorgd aan de Vrederechter, op voorwaarde dat op duidelijke wijze de letter A (voor afwezig), voor de naam van de kiezers die hun kiesplicht niet vervuld hebben, werd aangebracht. De kopie van die aanstippingslijst wordt gevoegd bij het formulier CD/14, CF/12bis of CEG/12bis voor de Vrederechter.

Alvorens zich te begeven naar het stemhokje ontvangt de kiezer van de voorzitter van het bureau of van de aangeduide bijzitter een magneetkaart die door de voorzitter of de bijzitter vooraf in werking werd gesteld (geïnitialiseerd of gevalideerd werd) met behulp van de voorzittersmachine.

Indien een kiezer stemt bij volmacht voor een andere kiezer, brengt de voorzitter op de oproepingsbrief van de mandataris (= de persoon die de volmacht ontvangen heeft) de vermelding « heeft gestemd bij volmacht » aan (zie ook punt 19 betreffende het stemmen bij volmacht).

Om zijn stem uit te brengen, brengt de kiezer zijn magneetkaart in de voorziene gleuf van de magneetkaartlezer van de stemmachine.

Opmerking : - In de gemeente met een bijzonder taalregime (gemeenten van het Brussels Gewest, van het Duitstalige kiesgebied en de gemeenten Kraainem, Wezembeek-Oppem en Voeren), wordt de kiezer, nadat hij zijn magneetkaart in de magneetkaartlezer van de stemmachine heeft ingebracht, eerst uitgenodigd de taal te kiezen in dewelke hij de stemprocedure wenst te doorlopen. Hij voert vervolgens de voorgeschreven verkiezingshandelingen uit. De gemaakte taalkeuze is definitief en kan niet meer worden veranderd. De gekozen taal dient als loutere begeleiding bij het stemmen, doch heeft geen enkele invloed op de stemkeuze zelf.

Het scherm van de stemmachine geeft volgende zaken : 1. Eerst het type verkiezingen;2. Daarna, na enkele seconden zonder dat de kiezer is moeten tussenkomen, alle lijsten die kandidaten hebben voorgesteld voor dat type van verkiezingen.Die lijsten worden voorgesteld door hun letterwoord of logo en hun volgnummer. De kiezer kiest een lijst door het loodrecht duwen van de lichtpen op het overeenstemmende vakje, hij doet hetzelfde als hij blanco wil stemmen; 3. Na de keuze van de lijst, vertoont het scherm de naam en de voornaam van de kandidaten (titularissen en opvolgers) van die lijst. De kiezer brengt zijn stem uit door het loodrecht duwen van de lichtpen op het beeldscherm : - op het vakje boven aan de lijst, indien hij het eens is met de voorgestelde volgorde van de kandidaten (titularissen en opvolgers); - of op de vakjes die overeenstemmen met één of meerdere kandidaten van diezelfde lijst.

Zodra de kiezer zijn stem heeft uitgebracht, wordt hij uitgenodigd die te bevestigen. De bevestiging sluit de stemming van de kiezer af voor de lopende verkiezing. Zolang de kiezer zijn stem niet heeft bevestigd voor een verkiezing, kan hij de kiesoperatie herbeginnen door met de lichtpen loodrecht te duwen op het vakje « doe uw stem teniet ».

Dezelfde procedure herbegint voor de andere verkiezing.

De verkiezingen komen in volgende volgorde : 1° Europee Parlement 2° Raden De gehele verkiezingsprocedure gebeurt met dezelfde magneetkaart die in de magneetkaartlezer blijft. Opmerking : In de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde dient de kiezer bij de verkiezing van het Europese Parlement voorafgaandelijk een keuze te maken tussen de Franstalige en de Nederlandstalige lijsten. - In het Brusselse Gewest dient de kiezer bij de verkiezing van de Brusselse Hoofdstedelijke Raad voorafgaandelijk een keuze te maken tussen de lijsten van de Nederlandse en Franse taalgroep. 4. Nadat de kiezer zijn stem heeft uitgebracht en zijn magneetkaart heeft teruggekregen uit de stemmachine, heeft hij de mogelijkheid om zijn uitgebrachte stemmen al dan niet te visualiseren.Het bericht, dat de kiezer zijn stem kan visualiseren, verschijnt automatisch en onmiddellijk nadat de kiezer definitief heeft gestemd.

De kiezer steekt hiervoor dezelfde magneetkaart terug in de gleuf van zijn stemmachine; er kan echter niet meer worden gewijzigd. Indien de kiezer een opmerking maakt over de visualisatie van zijn stem, wordt dit geacteerd in het proces-verbaal, doch de kiezer kan niet opnieuw stemmen. Zijn kaart wordt geregistreerd. De voorzitter doet hierop een referentiestem op de stemmachine in kwestie om de visualisatie te testen. Indien de visualisatie inderdaad problemen geeft, wordt de technische bijstand ingeroepen (zie punt 11 hierboven). Toelichting van het probleem wordt geacteerd in het proces-verbaal.

De kiezer die moeilijkheden ondervindt bij de handelingen voor het uitbrengen van zijn stem, kan zich laten bijstaan door de voorzitter of een bijzitter die wordt aangeduid door de voorzitter, met uitsluiting van de getuigen en alle andere personen.

Indien de voorzitter of een ander lid van het bureau de echtheid van de moeilijkheden betwist, dan oordeelt het bureau en de gemotiveerde beslissing wordt vermeld in het proces-verbaal.

Zodra de kiezer gestemd heeft (na de bevestiging van zijn stem voor de laatste verkiezingen), komt de magneetkaart uit de stemmachine; en na een gebeurlijke visualisatie.

De kiezer overhandigt zijn magneetkaart aan de voorzitter van het bureau of aan de door hem aangeduide bijzitter, die nagaat of de kaart geen markering, inscriptie of beschadiging heeft. Indien dit het geval is, wordt de kiezer uitgenodigd zijn magneetkaart in de elektronische stembus in te brengen en die kaart valt dan in de opvangbak van de stembus.

In de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde dient de kiezer bij de verkiezingen voorafgaandelijk een Indien naar aanleiding van de voorziene verificatie vastgesteld wordt dat een markering of een inscriptie vrijwillig werd aangebracht op de kaart (en dus de mogelijkheid biedt tot identificatie van de kiezer), dan wordt de magneetkaart geannuleerd en de kiezer ontvangt een nieuwe kaart. Indien bij die tweede poging de kiezer opnieuw zijn stem identificeerbaar maakt, dan wordt die tweede magneetkaart ook ingehouden. Zijn stem wordt dan ongeldig verklaard en hij kan niet meer opnieuw stemmen.

Indien ten gevolge van een slechte manipulatie of ten gevolge van een onvrijwillige handeling, de kiezer zijn kaart die hij gekregen heeft beschadigd heeft, dan wordt hij uitgenodigd zijn stem opnieuw uit te brengen via een andere kaart. De beschadigde kaart wordt dadelijk geannuleerd. Dit is ook zo indien omwille van een technische reden de registratie van de kaart door de elektronische stembus onmogelijk blijkt. In al die gevallen wordt de kiezer uitgenodigd zijn stem uit te brengen via een andere kaart.

Opmerking : - Bij een technische interventie voor de stemapparatuur in uw stembureau moet bijlage 4 van het proces-verbaal worden ingevuld.

Dit is van belang voor de evaluatie van de elektronische stemming voor de toekomstige verkiezingen.

Indien de kiezer te talrijke pogingen nodig heeft bij het uitbrengen van zijn stem, dan gaat het alarm van de stemmachine af. De voorzitter of de aangeduide bijzitter van het bureau komt dan tussen.

De voorzitter van het stembureau moet nagaan dat een kiezer het stemhokje niet verlaat zonder de magneetkaart mee te nemen die hij dient af te geven aan de voorzitter.

Na de stemming geeft de voorzitter aan de kiezer de met een datumstempel afgestempelde oproepingsbrief en zijn identiteitskaart terug. De kiezer verlaat onmiddellijk het stemlokaal. 14. Ordehandhaving in het stemlokaal en algemene voorzorgen. ? Handhaving van de orde in het kieslokaal.

De voorzitter van het stembureau moet met gepaste strengheid optreden tegen personen die niet gemachtigd zijn de stemlokalen of de stemhokjes te betreden. Hij beschikt over een politionele bevoegdheid die, indien het geval zich voordoet, hij dient te gebruiken om de sereniteit en het geheim van de stemming te bewaren.

De voorzitter dient erover te waken dat de orde bewaard wordt bij de ingang van het lokaal. Indien er zich moeilijkheden voordoen, dient hij onmiddellijk de lokale politie te verwittigen, zodat de orde wordt hersteld.

Een voorafgaand overleg met de gemachtigde van de burgemeester zal de voorzitter toelaten te kunnen beschikken over de diensten van de politie, niet enkel bij de toegangen van de stemlokalen, maar ook, indien het geval zich voordoet, tijdens het traject voor het transport van de diskettes na de verkiezing.

Geen enkele gewapende macht mag geplaatst worden in het stembureau of aan de ingangen van het lokaal, zonder het verzoek van de voorzitter.

De burgerlijke en militaire overheden moeten gehoorzamen aan die verzoeken.

De rechten van de voorzitter met betrekking tot de ordehandhaving in het stembureau zijn vermeld in de artikels 109,110 en 111 van het Kieswetboek. ? Algemene voorzorgen.

In het kader van de ontwikkeling in het internationale klimaat is het niet uitgesloten dat bepaalde personen de verkiezingen zullen aangrijpen om ofwel media-aandacht te bekomen of een probleem te veroorzaken tijdens de stemming.

Het is dan ook aangewezen om, bij de opening van het stembureau en in de loop van de dag een controle van de ruimten uit te voeren.

Eventuele verdachte pakjes kunnen naderhand gemakkelijk gedetecteerd worden. Indien er twijfel bestaat over een voorwerp dat nadien gevonden wordt in de ruimte, aarzel dan niet de lokale politie te waarschuwen voor een eventuele controle door de bevoegde diensten.

Deze maatregel kadert in een meer algemene voorzorgspolitiek die de Minister van Binnenlandse Zaken inzake de verkiezingen heeft aangekondigd en is zeker niet het gevolg van een verhoogde dreiging ten aanzien aan de Belgische verkiezingen. 15. Toegelaten kiezers. Zijn toegelaten tot de stemming in het stembureau, andere dan de kiezers ingeschreven op de lijst van de kieswijk (artikel 142 KWB) : 1° De voorzitter, de secretaris, de adjunct-secretaris en de getuigen die, alhoewel ingeschreven op de lijsten van een ander stembureau, kiezer zijn in de kieskring voor de Raad; De hogervermelde personen dienen kiezer te zijn in de kieskring waar het stembureau gevestigd is of moeten hun stemplicht volbrengen in de gemeente waar ze zijn ingeschreven op de kiezerslijst.

Een getuige kan maar aangeduid zijn door een kandidaat indien hij kiezer is in de kieskring waartoe de gemeente behoort (art. 131 KWB).

De kandidaten kunnen ook aangeduid worden als getuigen (plaatsvervangend).

De getuigen rechtvaardigen hun aanduiding via een aanstellingsbrief, die meeondertekend is door de voorzitter van het hoofdbureau (formulier CD/11bis, CF/8bis of CEG8/bis).

De getuigen die kiezers zijn in een andere gemeente van de kieskring,tonen die hoedanigheid aan door hun oproepingsbrief of door een uittreksel van de kiezerslijst. 2° Hij die, hetzij een uittreksel uit een arrest van het Hof van Beroep of uit een beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen voorlegt waarbij zijn inschrijving op de kiezerslijst wordt bevolen, hetzij een attest van het College van Burgemeester en Schepenen dat bevestigt dat hij de hoedanigheid van kiezer heeft. Er valt op te merken dat het bureau een kiezer tot de stemming kan toelaten, indien hij zijn oproepingsbrief vergeten is, als hij maar zijn identiteitskaart kan voorleggen. De kiezer die niet in het bezit is van zijn oproepingsbrief kan enkel maar toegelaten worden tot de stemming indien zijn identiteit en zijn hoedanigheid als kiezer door het bureau erkend is.

De namen van de kiezers die niet ingeschreven zijn op de lijsten en die toegelaten werden tot de stemming in een stembureau worden vermeld op de twee aanstippingslijsten. Bovendien zullen die kiezers vermeld worden op de lijst van de toegelaten kiezers aan de hand van het model CD/15, CF/13bis of CEG/13bis (artikel 146 KWB B Cfr. ook punt 22 hierna met betrekking tot de handelingen tijdens de sluiting).

Opmerking : - De kiezers wiens kieswoonplaats in de gemeenten VOEREN en KOMEN-WAASTEN ligt, kunnen toegelaten worden om respectievelijk in AUBEL of in HEUVELLAND te stemmen voor het Europese Parlement (doch niet voor de Raad) in een van de bureaus, aangeduid bij ministerieel besluit. Zij moeten hun speciaal vastgestelde oproepingsbrief meebrengen (art. 142bis KWB). Deze kiezers worden aangestipt op de kiezerslijst van hun gemeente, die is toegestuurd aan de voorzitter van hun stembureau (art. 96 KWB). 16. Niet toegelaten kiezers. Ondanks hun inschrijving op de kiezerslijst van een stembureau, kunnen volgende personen niet deelnemen aan de stemming, zonder zich bloot te stellen aan de sancties voorzien in artikel 202 van het Kieswetboek (artikel 142 KWB) : 1° Zij die door het Hof van Beroep of het College van Burgemeester en Schepenen werden geschrapt door middel van een arrest of een beslissing waarvan een afschrift wordt voorgelegd.2° Zij die onder de toepassing van één van de regels vallen van artikel 6 of 7 van het Kieswetboek en waarvan de onbekwaamheid wordt aangetoond via een document dat de wet voorziet. Die personen zijn vermeld in de documenten die u door de gemeentelijke administraties kunnen bezorgd worden tot op de dag van de verkiezingen in toepassing van artikel 92 van het Kieswetboek. Daarin kunnen ook opgenomen zijn, de personen die de Belgische nationaliteit verloren hebben of die afgevoerd werden uit het bevolkingsregister en die dus niet gemachtigd zijn om te stemmen. 3° Zij die op de dag van de verkiezingen de volle leeftijd van 18 jaar niet hebben die vereist is om te mogen stemmen, of die dezelfde dag reeds gestemd hebben in een ander stembureau of in een andere gemeente.Het bewijs van die omstandigheden wordt geleverd via documenten of door de bekentenis van de betrokkene.

Alvorens de stemoperaties te beginnen, gaat de voorzitter over tot de aanstipping van al diegenen die om hogervermelde redenen niet kunnen deelnemen aan de stemming en hij doorstreept hun namen met potlood, erover wakend dat die schrappingen geen verwarring veroorzaken met de aanstippingsmarkeringen van de kiezers die hebben deelgenomen aan de verkiezingen.

De motieven van de uitsluiting die hierboven werden vermeld, zullen vermeld worden op de lijst van de kiezers die niet deelgenomen hebben aan de stemming (formulier CD/14, CF/12bis of CEG/12/bis) (Cfr. ook punt 22 hierna met betrekking tot de handelingen tijdens de sluiting). 17. Hulpverlening aan een kiezer. Indien een kiezer, tengevolge van een fysische handicap, zich in de onmogelijkheid bevindt om alleen in het stemhokje te gaan of zelf zijn stem uit te brengen, kan de voorzitter hem toelaten zich te laten vergezellen door een begeleider of een helper. De naam van die personen worden vermeld in het proces-verbaal (artikel 143 KWB).

Indien een bijzitter of een getuige de echtheid of de ernst van de ingeroepen handicap betwist, oordeelt het bureau en de gemotiveerde beslissing wordt vermeld in het proces-verbaal.

Op te merken valt dat, indien een kiezer gemachtigd wordt zich te laten vergezellen door een begeleider of een helper, de voorzitter hem geen persoon kan opleggen die die taak dient te vervullen. De keuze van die persoon behoort exclusief toe aan de kiezer zelf.

Wat betreft de blinden is het zo dat die normaal gezien in het bezit zijn van een verminderingskaart voor de spoorwegen, die hen verstrekt werd in het kader van hun hoedanigheid van blinde en dat de verstrekking van die kaart reeds onderworpen was aan de voorlegging van een medisch attest. 18. Inrichting van een stemhokje voor gehandicapten. In elk gebouw waar één of meer stembureaus zijn dient per 5 stembureaus ten minste één speciaal stemhokje voorzien te worden dat aangepast is aan de noden van de gehandicapte kiezers, dit in concordantie met het Ministerieel Besluit van 6 mei 1980, in aanvulling van het Ministerieel Besluit van10 augustus 1894 met betrekking tot het verkiezingsmeubilair voor de Wetgevende, Provincieraads- en Gemeenteraadsverkiezingen (Belgisch Staatsblad 15 mei 1980).

Er zal een stoel ter beschikking gesteld worden van de gehandicapten die geen rolstoel gebruiken.

De kiezer die wenst gebruik te maken van dit stemhokje vraagt dit aan de voorzitter, die een bijzitter zal aanduiden die de betrokkene zal vergezellen tot aan het ingerichte stemhokje.

De voorzitter van het stembureau, waar de gehandicapte kiezer ingeschreven is, schrapt de kiezer van de kiezerslijst en meldt naast zijn naam het bureau waar hij stemt. De voorzitter van het stembureau waar dat aangepast stemhokje voor gehandicapten zich bevindt voegt de naam van de kiezer toe aan de aanstippingslijst en tevens op het formulier van de toegevoegde kiezers (formulier CD/15, CF/13bis of CEG/13/bis). Hij geeft hem een magneetkaart en laat hem stemmen.

Om de toegankelijkheid tot de stembureaus te vergemakkelijken voor gehandicapte personen, is het aangeraden hun een parkeerplaats voor te behouden in de nabijheid van de stembureaus en het gebouw waar de verkiezingen plaats vinden moet voldoende toegankelijk zijn of toegankelijk gemaakt worden voor de gehandicapte kiezers.

Nieuwe kieswetgeving voorziet aanvullende waarborgen voor het persoonlijk kiesrecht van mensen met een beperkte mobiliteit in het stemgebouw en in het stemhokje. Het gemeentebestuur ontvangt hierover een specifieke onderrichting. 19. Stemmen bij volmacht. Opmerking : De personen die tussenkomen in een stemming bij volmacht zijn de volgende : De volmachtgever (mandant) : de persoon die de volmacht geeft;

De gevolmachtigde (mandataris) : de persoon die de volmacht krijgt. a. Er is sedert de wet van 7 maart 2002 geen bloed- of aanverwantschap meer vereist tussen volmachtgever en gevolmachtigde. De volmacht kan voortaan gegeven worden aan gelijk welke andere kiezer. Iedere kiezer mag evenwel slechts 1 volmacht krijgen.

De volgende personen kunnen stemmen bij volmacht, dit wil zeggen, een andere kiezer machtigen om te stemmen in zijn naam, (artikel 147bis KWB) : 1° De kiezer die wegens ziekte of gebrekkigheid niet in staat is om zich naar het stembureau te begeven of er naartoe gevoerd te worden. Die onbekwaamheid moet blijken uit een medisch attest. De artsen die als kandidaat voor de verkiezingen zijn voorgedragen, mogen een dergelijk attest niet afgeven. 2° De kiezer die om beroeps- of dienstredenen : a) in het buitenland is opgehouden, alsook de kiezers leden van zijn gezin of van zijn gevolg die aldaar met hem verblijven;b) zich de dag van de verkiezing in het Rijk bevindt, maar in de onmogelijkheid verkeert zich in het stembureau te melden. Van de onder a en b bedoelde onmogelijkheid moet blijken door een attest van de militaire of burgerlijke overheid of van de werkgever onder wie betrokkene ressorteert. 3° De kiezer die het beroep van schipper, marktkramer of kermisreiziger uitoefent en de leden van zijn gezin die met hem samenwonen. Van de uitoefening van het beroep moet blijken door een attest van de Burgemeester van de gemeente waar betrokkene is ingeschreven in het bevolkingsregister. 4° De kiezer die op de dag van de verkiezing ten gevolge van een rechterlijke maatregel in een toestand van vrijheidsberoving verkeert. Deze toestand wordt bevestigd door de directie van de inrichting waar de betrokkene verblijft. 5° De kiezer die omwille van religieuze overtuigingen zich in de onmogelijkheid bevindt om zich aan te bieden op het stembureau. Deze onmogelijkheid moet blijken uit een attest dat is afgeleverd door de religieuze overheid. 6° De student die omwille van studieredenen zich in de onmogelijkheid bevindt om zich aan te bieden in het stembureau, op voorwaarde dat hij een attest voorlegt van de directie van de instelling waar hij studeert.7° De kiezer die, om andere dan de hiervoor genoemde redenen, de dag van de verkiezing niet in zijn woonplaats is wegens een tijdelijk verblijf in het buitenland, en zich dus in de onmogelijkheid bevindt om zich in het stembureau te melden, voor zover die onmogelijkheid door de Burgemeester van zijn woonplaats vastgesteld is, na overhandiging van de noodzakelijke bewijsstukken.De Koning bepaalt het model van het attest dat door de Burgemeester moet afgegeven worden. De aanvraag moet bij de Burgemeester van de woonplaats uiterlijk de vijftiende dag vóór de verkiezingen ingediend worden.

Elke gevolmachtigde mag maar beschikken over één volmacht. In geval van gelijktijdige verkiezingen, kan de mandant enkel maar volmacht geven aan één persoon-gevolmachtigde.

De volmacht is opgesteld op formulier CD/12, CF/9bis of CEG/9bis waarvan het model is vastgesteld door de Koning en dat gratis verstrekt wordt op het gemeentesecretariaat, de Belgische diplomatieke posten en Belgische consulaten.

De volmacht vermeldt de verkiezing voor dewelke ze geldig is alsook de naam, voornamen, geboortedatum en volledig adres van de mandataris en de gemandateerde.

Het volmachtformulier wordt getekend door de mandant en de gemandateerde.

Om toegelaten te worden tot de stemming, overlegt de gemandateerde aan de voorzitter van het stembureau waar de mandant had moeten stemmen de volmacht en het vereiste attest vermeld in art. 147bis Kieswetboek. De gemandateerde overhandigt ook zijn eigen identiteitskaart én zijn eigen oproepingsbrief (bewijs van zijn hoedanigheid als kiezer hetgeen een essentiële voorwaarde is om een volmacht te kunnen verkrijgen) waarop de voorzitter de melding « heeft bij volmacht gestemd » aanbrengt.

Die laatste vermelding is zeer belangrijk daar dit verhindert dat eenzelfde persoon meerdere volmachten zou ontvangen en meerdere malen zou stemmen als gemandateerde, hetgeen formeel door de wet verboden wordt. b. De volmachten en de bijhorende attesten, alsmede de uittreksels van de volmachten worden bij de lijst gevoegd van de afwezige kiezers (formulierCD/14, CF/12bis of CEG/12bis) en worden samen met die lijst naar de Vrederechter van het kanton opgezonden. De mandant en/of gemachtigde die met opzet een onjuist attest heeft gebruikt om toelating te verkrijgen om te kunnen stemmen via volmacht, is strafbaar. 20. Teruggenomen magneetkaarten. Zie de procedure ter zake beschreven in punt 13 (de stemming). 21. Einde van de stemming. Het einde van de stemming is bepaald op 15.00uur.

Vanaf 15.00uur worden enkel de kiezers toegelaten tot de stemming die zich vóór dat uur in het stemlokaal bevonden. Er wordt opdracht gegeven niemand meer binnen te laten. Zodra er geen kiezers meer in het stemlokaal zijn wordt de stemming gesloten verklaard nadat de voorzitter, de secretaris, de adjunct-secretaris, de bijzitters en de getuigen gestemd hebben.

Als stemlokaal wordt beschouwd, het gebouw waar de stemming plaats heeft en niet de plaats waar de stemhokjes geplaatst werden en waar maar enkele kiezers tegelijk toegelaten worden. 22. Handelingen bij de sluiting. Om tijdverlies te vermijden bij het afsluiten van de kiesverrichtingen, zal de voorzitter erop toezien dan het proces-verbaal wordt opgemaakt naarmate de kiesverrichtingen vorderen.

De voorzitter ziet erop toe dat vóór 15.00 uur de inventaris wordt opgemaakt van : - de teruggenomen magneetkaarten (geannuleerde en de kaarten met ongeldig verklaarde stemmen); - de niet-gebruikte magneetkaarten; - de afwezige kiezers; - de kiezers.

De voorzitter ziet erop toe dat vóór 15.00 uur de lijsten worden opgemaakt van : - de afwezige kiezers; - de afwezige kandidaat-bijzitters; - de toegelaten kiezers die niet ingeschreven zijn op de kiezerslijsten.

Tegelijk vervolledigt de voorzitter de lijst van de presentiegelden in tweevoud (bijlage 2 bij het proces-verbaal).

Hij steekt de ingevulde en ondertekende lijst bestemd voor de uitbetaling van de presentiegelden aan de leden van het stembureau in een aparte verzegelde omslag. Hij bewaart persoonlijk het dubbel ervan.

Na de sluiting van de stembureaus overhandigt de voorzitter deze briefomslag aan de voorzitter van het kantonhoofdbureau.

Te verrichten handelingen : 1° De lijst van de afwezige kiezers wordt onmiddellijk opgemaakt via formulier CD/14, CF/12bis of CEG/12bis met behulp van de 2 aanstippingslijsten.Zij vermeldt de datum van de verkiezingen, de naam van de gemeente en het nummer van het bureau. Ze wordt getekend door alle leden van het bureau. Daarbij worden de stukken ter rechtvaardiging gevoegd, gericht aan de voorzitter van het stembureau, alsook de documenten met betrekking tot zij die, hoewel ingeschreven op de kiezerslijst, niet kunnen deelnemen aan de stemming. Men moet alle gedane vaststellingen vermelden. De volmachtformulieren worden er eveneens bijgevoegd.

De kiezer die weigert een magneetkaart in ontvangst te nemen, wordt tevens als afwezig bij de verkiezingen beschouwd. Bij die lijst wordt tevens de lijst van de afwezige kandidaat-bijzitters of plaatsvervangende bijzitters van het stembureau gevoegd (bijlage aan formulier CD/14, CF/12bis of CEG/12bis).

De voorzitter voegt bij die lijst ook de lijst van de kiezers die toegelaten werden tot de stemming, hoewel die niet ingeschreven waren op de kiezerslijst van het stembureau. (formulier CD/15, CF/13bis of CEG/13bis). De lijsten en bijlagen worden binnen de 3 dagen opgezonden naar de Vrederechter van het kanton door de voorzitter van het stembureau.

Het bureau schrijft op het proces-verbaal het aantal kiezers, volgens de aanstippingslijst.

De voorzitter waakt erover dat de lijst van de afwezigen met zorg wordt opgesteld, om alzo vervolgingen mogelijk te maken tegen de afwezige kiezers.

De afzonderlijke omslag, die binnen de 3 dagen naar de Vrederechter dient opgestuurd te worden, omvat volgende zaken : - de lijst van de afwezige kiezers; - de rechtvaardigingsstukken opgezonden door de afwezige kiezers; - de volmachten en de bijhorende attesten en de uittreksels ven de volmachten; - de lijst van de niet-ingeschreven, doch toegelaten kiezers tot de stemming; - de lijst van de kandidaat-bijzitters die zich niet hebben aangeboden. 2° De aanstippingslijsten, ondertekend door de leden van het bureau, die ze hebben bijgehouden en door de voorzitter worden in een aparte verzegelde briefomslag gestoken voor het kantonhoofdbureau.3° De eindverrichtingen verlopen als volgt en het bureau stelt volgende zaken vast : a) het aantal geregistreerde magneetkaarten, aangeduid door de voorzittersmachine. - het aantal gevalideerde magneetkaarten. b) Het aantal geannuleerde kaarten ingevolge beschadiging of aantekeningen; - Het aantal geannuleerde kaarten die ongeldig (1) werden verklaard c) Het aantal magneetkaarten voor de referentiestemmen, die worden beschouwd als geannuleerd. De som van die getallen, onder punt b en onder punt c, geeft het totaal aantal geannuleerde kaarten. d) Het aantal niet-gebruikte magneetkaarten, inbegrepen de niet-gebruikte maar gevalideerde magneetkaarten.e) Het aantal geregistreerde kaarten en het aantal kaarten, die ongeldig verklaard zijn (1), geeft het totaal aantal kiezers. De geannuleerde kaarten (inclusief de ongeldig verklaarde kaarten) gaan in aparte omslagen en zijn bestemd voor de voorzitter van het kantonhoofdbureau.

De genummerde kaarten bestemd voor de referentiestemmen worden met het ingevuld model (bijlage 1 bij het proces-verbaal) in een apart verzegelde omslag gestoken en zijn bestemd voor de voorzitter van het kantonhoofdbureau.

Na afloop van de stemming zorgt de voorzitter van het stembureau ervoor dat de urne, na reglementaire afsluiting (zie technische instructies), niet meer kan gebruikt worden om verder te stemmen.

De informatie die geregistreerd is op de originele informatiedrager wordt overgedragen op een tweede informatiedrager, die de kopie vormt.

De originele informatiedrager en de kopie zijn bestemd voor de voorzitter van het kantonhoofdbureau.

Elke informatiedrager wordt in een afzonderlijke omslag gestoken, waarbij vermeld wordt of het gaat om het origineel of de kopie bestemd voor het kantonhoofdbureau, de datum van de verkiezingen, de identificatie van het stembureau, van de gemeente en het kieskanton.

Elke briefomslag wordt verzegeld en draagt op de keerzijde de handtekening van de voorzitter, de leden van het bureau en indien zij dat wensen van de getuigen.

Opmerking : Naargelang het gebruikte stemsysteem, dienen ook de twee groene stemdiskettes (die dienden om de stemmachines op te starten) in een aparte omslag te worden gestoken (systeem JITES) om aan de voorzitter van het kantonhoofdbureau te overhandigen.

De verzegelde stembus wordt onmiddellijk na de stemming overhandigd aan een verantwoordelijke die werd aangeduid door het College van Burgemeester en Schepenen van de gemeente, tegen ontvangstbewijs (bijlage aan formulier C/21bis, formulier CF/10bis of CEG/10bis), tezamen met de omslag met de niet-gebruikte magneetkaarten.

De voorzitter of de aangewezen bijzitter, eventueel vergezeld van één of meer getuigen en/of van één of meer leden van het bureau, geeft volgende zaken af, tegen ontvangstbewijs (formulier C/24bis, CF/14bis of CEG/14bis), op het kantonhoofdbureau : Op het kantonhoofdbureau door de voorzitter : (Witte omslagen.) - Een omslag per diskette voor de stemming(omslag voor de MASTER en omslag voor de KOPIE) - Een omslag met de geannuleerde (en ongeldig verklaarde) magneetkaarten - Een omslag met de aanstippingslijsten - Een omslag met de lijst met de betaling van de presentiegelden - Een omslag met het formulier van de referentiestemmen en de genummerde magneetkaarten - Een omslag met de twee exemplaren van het proces-verbaal - Een omslag met de twee groene diskettes (opstartdiskettes van de stemmachines in het systeem Jites). _______ Nota (1) In toepassing van artikel 8, derde lid van de wet van 11 april 1994 van de wet tot organisatie van de geautomatiseerde stemming.Dit is het geval bij een tweede vrijwillige fout door de kiezer (bvb terug merkteken aanbrengen op zijn tweede magneetkaart), waardoor ook de tweede magneetkaart van de kiezer wordt geannuleerd en zijn stem wordt ongeldig verklaard. De kiezer is dus aanwezig geweest op de stemming, en is aangeduid op de kiezerslijst maar heeft niet zijn stem doen registreren door eigen fout. Het aantal van de tweede geannuleerde magneetkaarten, ingevolge van een vrijwillige fout van de kiezer, komt overeen met het aantal kiezers van wie de stem ongeldig is verklaard.

III. PRESENTIEGELDEN EN VERPLAATSINGSVERGOEDINGEN VOOR DE LEDEN VAN HET STEMBUREAU. 23. Presentiegelden voor de leden van het bureau. De voorzitter, de bijzitters, de adjunct-secretaris en de secretaris van het stembureau ontvangen elk een presentiegeld waarvan het bedrag is vastgesteld bij Koninklijk Besluit. De persoon die niet gezeteld heeft, alhoewel hij de eed heeft mogen afleggen, heeft geen recht op enige vergoeding.

Het presentiegeld wordt via de post overgeschreven op de rekening van elk lid van het stembureau binnen de week volgend op de verkiezing.

Het presentiegeld en de reisvergoeding waarop de leden van de kiesbureaus aanspraak kunnen maken wordt bepaald door de Koning Het presentiegeld bedraagt 18,60 EUR voor alle leden van het stembureau.

Om tot de betaling van de presentiegelden op de rekeningen van de leden van het kiesbureau te kunnen overgaan, dienen de voorzitter en de leden van het bureau de bijlage 2 bij het proces-verbaal te vervolledigen. Die bijlage wordt opgemaakt in 2 exemplaren (formulier CD/13bis, CF/11bis of CEG/11bis). De dag van de verkiezingen brengt de voorzitter van het stembureau de lijst met de betaling van de presentiegelden naar de voorzitter van het kantonhoofdbureau in een afzonderlijke verzegelde omslag. De voorzitter behoudt het dubbel van die lijst.

Het bedrag van het presentiegeld moet door twee gedeeld worden, wat ook de duur en het belang van het geleverde werk is, indien de voorzitter, de bijzitter of de secretaris dienden vervangen te worden tijden het verloop van de handelingen. In dit geval dient dit vermeld te worden in de bijlage 2 van het proces-verbaal.

Opmerkingen : 1° De lijst van de presentiegelden moet volledig en duidelijk ingevuld worden ten einde elke vertraging in de uitbetaling te voorkomen.2° Rechtzettingen in betaling van de presentiegelden kunnen via DE POST tot 3 maanden na de verkiezingen geschieden.Nadien maakt DE POST zijn definitieve factuur op voor het departement. 3° Met de publicatie van omzendbrief nr.476 van 28 mei 1999 van de federale Minister van Ambtenarenzaken (Belgisch Staatsblad van 17 juni 1999 en errata in Belgisch Staatsblad van 9 november 1999) betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen werden alle voorgaande omzendbrieven van het Ministerie van Ambtenarenzaken inzake verloven en afwezigheden opgeheven. Dit geldt eveneens voor omzendbrief nr. 474 van 26 april 1999 (Belgisch Staatsblad van 11 mei 1999) inzake de aanbevelingen voor het verlenen van dienstvrijstelling ter gelegenheid van verkiezingen.

Concreet betekent dit dat een personeelslid tewerkgesteld in de federale administratie recht heeft op een omstandigheidsverlof voor de uitoefening van het ambt van voorzitter, van bijzitter of van secretaris van een stembureau of een opnemingsbureau voor de nodige tijd met een maximum van twee werkdagen (koninklijk besluit 19 november 1998 betreffende de verloven en de afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen, artikel 15, 14°). Dit verlof moet worden toegestaan volgens de volgende modaliteiten, zoals dit werd opgenomen in omzendbrief nr. 476 : ? een dag omstandigheidsverlof op zondag, de dag van de verkiezingen, aan de personeelsleden die optreden als voorzitter, bijzitter of secretaris van een stembureau of een opnemingsbureau maar die volgens hun werktijdregeling op diezelfde dag tot dienstprestaties gehouden zijn. ? een dag omstandigheidsverlof de maandag volgende op de verkiezingen, aan de personeelsleden die optreden als voorzitter, bijzitter of secretaris van een stem- of stemopnemingsbureau, of van een districts-, kanton-, of gemeentelijk hoofdbureau, of van een ander kiesbureau optreden wanneer dat bureau na middernacht (van zondag op maandag) heeft doorgewerkt.

De regeling om een bijkomende dienstvrijstelling te verlenen aan de betrokken personeelsleden, indien zij afzien van het presentiegeld, is dus niet langer van toepassing.

Tenslotte dient erop gewezen te worden dat de personeelsleden die tewerkgesteld zijn in de regionale en lokale administraties onderworpen zijn aan de desbetreffende reglementering inzake verloven en afwezigheden in hun administraties. 24. Verplaatsingsvergoeding voor de leden van het bureau. De leden van het stembureau hebben recht op een verplaatsingsvergoeding indien ze zitting hebben in een gemeente waar ze niet zijn ingeschreven in het bevolkingsregister en niet op de kiezerslijst.

Dit betekent dat een voorzitter of een bijzitter recht heeft op een vergoeding voor zijn verplaatsingen die hem worden opgelegd door wettelijke bepalingen en die hij met zijn eigen middelen uitvoert om documenten over te brengen.

Bij Koninklijk Besluit is het bedrag van de vergoeding vastgesteld op 0,15 EUR per afgelegde kilometer.

De schuldvordering dient te worden opgesteld op formulier CD/16, CF/16bis of CEG/16bis en opgestuurd te worden naar het adres dat is vermeld op dit formulier, binnen de 3 maanden na de verkiezingen.

Tevens wordt een verzekeringspolis afgesloten om, onder bepaalde voorwaarden, ongevallen te dekken die leden van een kiesbureau overkomen tijdens de vervulling van hun taak of op de heen- en terugweg van hun hoofdverblijfplaats naar de verzamelplaats van hun bureau.

IV. OPSOMMING EN UITLEG BIJ DE TOEPASSELIJKE FORMULIEREN. 25. Formulieren te gebruiken door het gemeenschappelijk stembureau in geval van geautomatiseerde stemming voor de verkiezingen van het Europese Parlement en de Raden. Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Brussel, 15 april 2004.

De Minister van Binnenlandse Zaken, P. DEWAEL

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^