gepubliceerd op 17 juni 2008
Beslissing van de Voorzitter van het Directiecomité houdende wijziging van de bevoegdheden van het eerste en tweede registratiekantoor Verviers
7 MEI 2008. - Beslissing van de Voorzitter van het Directiecomité houdende wijziging van de bevoegdheden van het eerste en tweede registratiekantoor Verviers
De Voorzitter van het Directiecomité, Gelet op artikel 40 van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten;
Gelet op de programmawet (I) van 24 december 2002, inzonderheid op artikel 390;
Gelet op het koninklijk besluit van 17 mei 1971 tot vaststelling van de bevoegdheden van de Administratie van de belasting over de toegevoegde waarde, registratie en domeinen;
Gelet op het koninklijk besluit van 29 oktober 1971 tot vaststelling van het organiek reglement van het Ministerie van Financiën en van de bijzondere bepalingen die er voorzien in de uitvoering van het statuut van het Rijkspersoneel, inzonderheid artikel 59;
Gelet op het koninklijk besluit van 17 februari 2002 houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Financiën, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 20 september 2002, 24 december 2002, 7 februari 2003 en 31 januari 2005;
Gelet op het koninklijk besluit van 31 maart 2003 tot regeling van de overdracht van bevoegdheden bij de overgang van het Ministerie van Financiën naar de Federale Overheidsdienst Financiën;
Gelet op het koninklijk besluit van 31 maart 2003 tot toekenning van bevoegdheden aan de Voorzitter van het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst Financiën gedurende het bestaan van de voorlopige cel;
Gelet op het ministerieel besluit van 10 oktober 1979 waarbij delegatie wordt verleend voor het uitoefenen van sommige bevoegdheden;
Gelet op het ministerieel besluit van 6 mei 2003 houdende delegatie van bevoegdheden aan de Voorzitter van het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst Financiën;
Gelet op de ministeriële beslissing van 5 juli 2007 waarbij de heer Jean-Pierre Arnoldi wordt aangewezen als dienstdoend voorzitter van het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst Financiën;
Overwegende dat door het toegenomen werkvolume, de complexiteit en de verscheidenheid van de taken die door een registratiekantoor worden verricht, zich een hergroepering van de bevoegdheden opdringt. Het samenstellen van homogene takenpakketten in de steden waar meerdere registratiekantoren gevestigd zijn, zal bijdragen tot de efficiënte werking en het doelmatig bestuur van de kantoren, Beslist :
Artikel 1.De bevoegdheden van het tweede registratiekantoor Verviers inzake de uitvoering van het Eerste en het Tweede boek van het Wetboek der successierechten (rechten van successie, rechten van overgang bij overlijden en de taks tot vergoeding van de successierechten) en van zijn uitvoeringsbesluiten, worden naar het eerste registratiekantoor Verviers overgedragen. Het werkgebied van het eerste registratiekantoor Verviers wordt uitgebreid tot het ganse grondgebied van de stad Verviers en de gemeenten Baelen, Dison, Limburg en Welkenraedt.
Art. 2.De bevoegdheden van het eerste registratiekantoor Verviers inzake de uitvoering van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten en van zijn uitvoeringsbesluiten worden naar het tweede registratiekantoor Verviers overgedragen. Het werkgebied van het tweede registratiekantoor Verviers wordt uitgebreid tot het ganse grondgebied van de stad Verviers en de gemeenten Baelen, Dison, Limbourg en Welkenraedt.
Het tweede registratiekantoor Verviers is tevens bevoegd voor de inning van het recht op geschriften op akten van notarissen van wie het repertorium door het kantoor wordt geviseerd.
Art. 3.De lopende dossiers waarvoor een dwangbevel werd uitgevaardigd of een gerechtelijke procedure hangende is, worden niet overgedragen.
Zij worden verder behandeld door het kantoor tot de integrale afwikkeling.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Art. 4.Deze beslissing heeft uitwerking met ingang van 1 april 2008.
Brussel, 7 mei 2008.
Voor de Minister van Financiën : De dienstdoende Voorzitter van het Directiecomité van de FOD Financiën, J.-P. ARNOLDI