gepubliceerd op 14 januari 2005
Akkoord tussen België en Nederland inzake de handhaving van sociale verzekeringsuitkeringen
FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID
7 DECEMBER 2004. - Akkoord tussen België en Nederland inzake de handhaving van sociale verzekeringsuitkeringen
De Belgische bevoegde autoriteiten enerzijds, De Nederlandse bevoegde autoriteit anderzijds, Wensende met betrekking tot de toepassing van artikel 84 van Verordening (EEG) nr. 1408/71 en artikel 51, tweede lid, van Verordening (EEG) nr. 574/72 nadere afspraken te maken met het oog op een rechtmatige uitvoering van de sociale zekerheidsregelingen, Zijn overeengekomen als volgt : TITEL I. - Algemene bepalingen Artikel 1 Definities Voor zover in dit Akkoord niet anders is bepaald, hebben de gebruikte termen de betekenis zoals daaraan is toegekend in Verordening (EEG) nr. 1408/71.
Artikel 2 Bevoegde organen en verbindingsorganen Voor de toepassing van dit Akkoord wordt verstaan onder « bevoegd orgaan » en « verbindingsorgaan » de organen zoals vermeld in Bijlage 2 respectievelijk Bijlage 4 van Verordening (EEG) nr. 574/72.
TITEL II. - Handhaving Artikel 3 Identificatie 1. Om het recht op een uitkering of de betaling van een uitkering krachtens de Nederlandse of de Belgische wetgeving vast te stellen, identificeert het bevoegde orgaan op het grondgebied waarvan de uitkeringsgerechtigde of het lid van zijn of haar gezin woont of verblijft betrokkene aan de hand van een officieel bewijs van zijn of haar identiteit.Een officieel identiteitsbewijs is een paspoort of een ander geldig identiteitsbewijs afgegeven op het grondgebied waar de betrokkene woont of verblijft. 2. Het betrokken bevoegde orgaan stelt het bevoegde orgaan van de andere Akkoordsluitende Partij ervan in kennis dat de identiteit van de uitkeringsgerechtigde of het lid van zijn of haar gezin is geverifieerd, door toezending van een voor eensluidend verklaard afschrift van het officiële identiteitsbewijs. Artikel 4 Verificatie 1. Voor de toepassing van dit artikel wordt verstaan onder « informatie »: gegevens betreffende identiteit, adres, sociaal verzekeringsnummer, gezinssituatie, werk, onderwijssituatie, inkomen, gezondheidstoestand, overlijden en detentie, of alle andere gegevens die relevant zijn voor de uitvoering van dit Akkoord.2. Voor de toepassing van dit artikel wordt verstaan onder « instantie »: elk orgaan dat betrokken is bij de uitvoering van dit Akkoord, en dat verantwoordelijk is voor dan wel beschikt over de informatie als bedoeld in het eerste lid.3. Met betrekking tot de behandeling van een aanvraag om een uitkering of de betaling van een uitkering, verifieert het bevoegde orgaan van een Akkoordsluitende Partij, op verzoek van het bevoegde orgaan van de andere Akkoordsluitende Partij, de informatie aangaande een uitkeringsgerechtigde of een lid van zijn gezin.Indien nodig wordt deze verificatie tezamen met de instanties verricht. Het bevoegde orgaan doet een verklaring inzake verificatie tezamen met voor eensluidend verklaarde afschriften van de relevante stukken toekomen aan het bevoegde orgaan van de andere Akkoordsluitende Partij. 4. Onverminderd het tweede lid brengt het bevoegde orgaan van een Akkoordsluitende Partij, zonder voorafgaand verzoek en voor zover mogelijk, het bevoegde orgaan van de andere Akkoordsluitende Partij op de hoogte van wijzigingen in de informatie aangaande een uitkeringsgerechtigde of een lid van zijn gezin.5. De bevoegde organen van de Akkoordsluitende Partijen kunnen zich rechtstreeks tot zowel elkaar wenden als tot de uitkeringsgerechtigde, een lid van zijn gezin of een vertegenwoordiger van de betrokken persoon.6. Bij de uitvoering van dit Akkoord zijn de bevoegde organen elkaar behulpzaam en handelen zij als betrof het de uitvoering van hun eigen wetgeving.De administratieve bijstand die door de bevoegde organen wordt verleend, is kosteloos. Deze organen kunnen echter overeenkomen dat bepaalde kosten worden vergoed.
Artikel 5 Bestandsvergelijking Voor het vaststellen van uitkeringsfraude stellen de bevoegde organen van beide Akkoordsluitende Partijen elkaar desgevraagd de informatie ter beschikking uit de relevante databanken die de in artikel 4 bedoelde gegevens bevatten teneinde deze te kunnen vergelijken.
Artikel 6 Gegevensbescherming 1. Indien de autoriteiten of de bevoegde organen van één van de Akkoordsluitende Partijen persoonsgegevens aan de autoriteiten of organen van de andere Akkoordsluitende Partij meedelen is deze mededeling onderworpen aan de wettelijke bepalingen inzake gegevensverstrekking van de Akkoordsluitende Partij die de gegevens verstrekt. Voor iedere volgende mededeling, alsmede voor de opslag, wijziging en vernietiging van de gegevens gelden de wettelijke bepalingen inzake gegevensbescherming van de Akkoordsluitende Partij die de gegevens ontvangt. 2. Het gebruik van de persoonsgegevens voor andere dan sociale zekerheidsdoeleinden is alleen mogelijk met goedkeuring van de betrokkene of overeenkomstig de in de nationale wetgeving neergelegde garanties. Artikel 7 Aanvullende Overeenkomsten De verbindingsorganen van beide Akkoordsluitende Partijen kunnen, in gezamenlijk overleg, aanvullende administratieve regelingen treffen voor de toepassing van dit Akkoord.
TITEL III. - Slotbepaling Artikel 8 Inwerkingtreding Dit Akkoord treedt in werking op de eerste dag van de tweede maand volgend op de datum van de ondertekening ervan.
Gedaan in tweevoud, te Brussel op 7 december 2004, in de Nederlandse en Franse taal.
Voor de Belgische bevoegde autoriteiten : De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, R. DEMOTTE Voor de Nederlandse bevoegde autoriteit : De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, H. VAN HOOF