gepubliceerd op 11 oktober 2004
Openbaarmaking van akten en stukken van verenigingen zonder winstoogmerk en van private stichtingen
FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE
4 OKTOBER 2004. - Openbaarmaking van akten en stukken van verenigingen zonder winstoogmerk en van private stichtingen
Mijnheer de Voorzitter van het College van procureurs-generaal De wet van 2 mei 2002 (Belgisch Staatsblad, 11 december 2002) betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen die de wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk wijzigt, heeft het stelsel van openbaarmaking van akten en stukken van verenigingen zonder winstoogmerk grondig gewijzigd en een nieuwe rechtsvorm ingevoerd, « de private stichting » De artikelen 26novies en 31 van de wet van 27 juni 1921 bepalen dat akten en stukken van v.z.w.'s en private stichtingen moeten worden neergelegd ter griffie van de rechtbank van koophandel van de plaats waar de zetel van de vereniging of stichting is gevestigd.
Om de uitvoering te vergemakkelijken van de hervorming, die in de praktijk enkele moeilijkheden met zich lijkt te brengen, is het volgens mij noodzakelijk de nieuwe procedure te verduidelijken.
Daarom breng ik u op de hoogte van de wezenlijke beginselen die aan die formaliteiten ten grondslag liggen. 1. Aard van de controle uitgeoefend door de griffies Overeenkomstig het koninklijk besluit van 26 juni 2003 op de openbaarmaking van akten en stukken van v.z.w.'s en van private stichtingen berust de controle uitgeoefend door de griffies van de rechtbanken van koophandel op vier principes : - nagaan of het neergelegde stuk moet worden neergelegd krachtens de wet; - nagaan of de juiste formulieren daadwerkelijk gebruikt en correct ingevuld werden; - nagaan of de betalingswijze daadwerkelijk in acht genomen werd; - nagaan of de vermeldingen bestemd voor de Kruispuntbank van Ondernemingen correct opgegeven werden.
Het betreft een louter formele controle. Noch de wet van 27 juni 1921, noch het voornoemde koninklijk besluit van 26 juni 2003 belasten de griffie met de opdracht de grond van de akten te controleren. Ik denk inzonderheid aan de inhoud van de akten waarvan de bekendmaking in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad voorgeschreven is en die voorkomt op luik B van formulier I. De griffie moet de wettigheid van statutaire clausules of van de inhoud van uittreksels uit processen-verbaal van algemene vergaderingen of van raden van bestuur niet nagaan. Zij kan de aandacht van de vereniging of van de private stichting vestigen op eventuele onjuistheden, maar kan de neerlegging niet weigeren wanneer alle formele voorwaarden nageleefd werden.
Enkel de steller is verantwoordelijk voor het gegeven dat de grondvoorwaarden van de wet niet nageleefd werden. De griffie is niet bevoegd om de grond van akten die haar voorgelegd worden te onderzoeken. 2. Stukken die neergelegd en bekendgemaakt moeten worden De artikelen 26novies en 31 van de wet van 27 juni voorzien enerzijds in de neerlegging van akten en stukken en anderzijds in de bekendmaking van enkele ervan in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad. Wanneer een akte of stuk enkel moet worden neergelegd, is het belangrijk te onderstrepen dat in tegenstelling tot het stelsel voor de handelsvennootschappen, noch de wet van 27 juni 1921 noch het koninklijk besluit van 26 juni 2003 voorzien in een bekendmaking bij mededeling van de neerlegging van de akte of het stuk.
Neerlegging Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Bekendmaking Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 3. Bepalingen voor de neerlegging en de bekendmaking 3.1. Neerlegging Elk neergelegd papieren stuk moet aan de volgende voorwaarden beantwoorden : 1° op wit of ivoorkleurig papier van goede kwaliteit zijn opgesteld;2° 297 millimeter lang en 210 millimeter breed zijn (formaat A4);3° alleen op de voorzijde beschreven zijn (4) 4° per neergelegd stuk slechts een zelfde taal gebruiken;5° getypt, gedrukt of gefotokopieerd zijn, uitsluitend in zwarte letters met een scherp contrast tussen tekst en papier en duidelijk leesbaar zijn;6° naargelang het geval ondertekend zijn door de notaris die de akte opmaakt of door personen die bevoegd zijn om de vereniging of stichting tegenover derden te vertegenwoordigen, waarbij de naam en de hoedanigheid van de ondertekenaars moeten worden vermeld (5) : 7° bovenaan elk blad een horizontale strook van ten minste twintig millimeter open laten. Bovenaan elk neergelegd stuk worden vermeld : 1° de naam van de vereniging of stichting zoals die in de statuten voorkomt;2° de rechtsvorm (6);3° de nauwkeurige aanwijzing van de zetel (postcode, gemeente, straat, nummer, eventueel busnummer);4° het ondernemingsnummer (7) 5° het precieze onderwerp van de bekendmaking, wanneer het stuk moet worden bekendgemaakt. Al deze voorschriften beantwoorden aan Luik B van formulier I dat als bijlage bij het koninklijk besluit van 26 juni 2003 gaat.
Wanneer bijgevolg een document moet worden neergelegd, stemt dit overeen met de hierboven opgesomde voorschriften, of wordt gebruik gemaakt van een of meer Luiken B van formulier I. De griffie bezorgt een ontvangstmelding voor alle neergelegde akten en documenten. 3.2. Bekendmaking Wanneer een neergelegd stuk eveneens moet worden bekendgemaakt, moet het vergezeld gaan van een afschrift ondertekend door de perso(o)n(en) bevoegd om de vzw of de private stichting (organen en/of bijzonder gemachtigde) te vertegenwoordigen.
Overeenkomstig artikel 5 van het koninklijk besluit is het gebruik van formulier I vereist.
Concreet moet dus formulier I neergelegd worden voor de bekendmaking in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad en een afschrift van de akte voor het dossier dat gehouden wordt ter griffie van de rechtbank van koophandel.
Het afschrift van de akte dat in het dossier moet worden opgenomen, kan de vorm aannemen van een kopie van Luik B van formulier I. Een zelfde bekendmaking kan verschillende onderwerpen bevatten zonder dat verschillende formulieren gebruikt worden en zonder dat bijkomende bekendmakingskosten teweeggebracht worden. Dat zou bijvoorbeeld het geval kunnen zijn bij een bekendmaking die tegelijk betrekking zou hebben op een wijziging van statuten en van de samenstelling van de raad van bestuur.
Een vzw en een private stichting kunnen beslissen hun volledige statuten, alsook andere statutaire bepalingen of beslissingen dan deze vereist in artikel 26novies, § 2, in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad te laten bekendmaken. 3.3. Formaliteiten bij de Kruispuntbank Bij de neerlegging van bepaalde akten moet de griffie gegevens invoeren in de Kruispuntbank van Ondernemingen.
Bij de oprichting van de vzw of de private stichting zijn die gegevens terug te vinden op formulier I, Luik A en C. Wanneer een van de identificatiegegevens in de Kruispuntbank van Ondernemingen gewijzigd wordt, moet gebruik worden gemaakt van formulier II. Dat formulier heeft enkel een Luik A en C. Indien de wijziging een bekendmaking vereist, zal gebruik worden gemaakt van formulier I, Luik A en B. Luik C van dit formulier wordt enkel gebruikt voor de ondertekening onderaan de bladzijde. 4. Overzichtstabel van het gebruik van de formulieren 4.1. Bestaande vzw's en private stichtingen Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 4.3. Algemene opmerkingen 4.3.1. Ondertekening 1° Ondertekening van het of de formulier(en) Elk formulier moet worden ondertekend door de perso(o)n(en) gemachtigd om de vzw of de private stichting te verbinden (organen en/of bijzonder gemachtigde).Deze handtekening(en) moet(en) geplaatst worden onderaan Luik C van formulier I en/of van formulier II. Luik B van formulier I moet eveneens ondertekend worden, maar enkel op de achterzijde, zodat de handtekening zich niet op het bekendgemaakt stuk bevindt en aldus geen frauduleus gebruik ervan kan worden gemaakt. Op de voorzijde van Luik B van formulier I zijn enkel de naam en de hoedanigheid van de persoon of de personen vermeld die bevoegd zijn om de v.z.w. of de private stichting ten aanzien van derden te vertegenwoordigen (organen en/of bijzonder gemachtigde), of desgevallend van de instrumenterende notaris.
Indien de handtekening op de voorzijde voorkomt, is dat op risico van de vereniging of stichting. De griffie kan de neerlegging om deze reden niet weigeren maar kan de aandacht vestigen op de gevaren van deze handelwijze. 2° Ondertekening van de documenten neer te leggen in het dossier Deze documenten moeten worden ondertekend door de perso(o)n(en) bevoegd om de vereniging of stichting te vertegenwoordigen (organen en/of bijzonder gemachtigde).3° Wie mag tekenen? De neergelegde formulieren en documenten moeten ondertekend worden door een of meer personen die gemachtigd zijn om de vereniging of stichting te vertegenwoordigen (organen en/of bijzonder gemachtigde). De statuten van de vereniging of van de stichting bepalen wie haar mag verbinden ten aanzien van derden. De vertegenwoordigingsbevoegdheid kan zowel aan bestuurders als aan derden opgedragen worden. De algemene vergadering of de raad van bestuur kan één of meer personen tevens ermee belasten de formaliteiten voor de bekendmaking te vervullen door gebruik te maken van de daaraan verbonden handtekening.
Hoewel de griffie bevoegd is om de identiteit na te gaan van de persoon die zich aanmeldt, mag de griffie zich niet mengen in de interne organisatie van de vereniging of de stichting inzake de bepaling van de hoedanigheid van en het aantal personen die de stukken en documenten moeten ondertekenen die bekendgemaakt moeten worden. 4.3.2. Exemplaar neer te leggen in het dossier Wanneer de akte ook bestemd is om te worden bekendgemaakt in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad (statuten - benoeming, ontslag - ontbinding), kan ze de vorm aannemen van Luik B van formulier I, op de gepaste wijze ondertekend.
Onder akte wordt verstaan : het uittreksel van de notulen van de beslissing die de bekendmaking verplicht maakt.
Voorbeeld : Wanneer het de benoeming betreft van bestuurders van een v.z.w., zal de akte dus het uittreksel zijn van de notulen van de algemene vergadering die tot de benoeming is overgegaan en zal zij, overeenkomstig artikel 9 van de wet van 27 juni 1921, de identiteit van die bestuurders, de omvang van hun bevoegdheden en de wijze waarop zij die uitoefenen vermelden.
Bijgevolg mag enkel een exemplaar van de akte die aanleiding geeft tot neerlegging geëist worden. Wanneer de bekendmaking in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad eveneens vereist is, moet een exemplaar neergelegd worden van de akte die aanleiding geeft tot die bekendmaking in de vorm van een uittreksel van de notulen van de beslissing of de vorm van een dubbel van Luik B van formulier I. Er moet ook een exemplaar van formulier I en desgevallend van formulier II neergelegd worden.
De griffie kan geen kopie eisen van de volledige notulen van de algemene vergadering, maar niets belet de v.z.w. de volledige notulen in plaats van een uittreksel voor te leggen.
Neerlegging Bekendmaking OFWEL 1 kopie van de akte (uittreksel van het proces-verbaal van de beslissing) OFWEL 1 exemplaar van Luik B van formulier 1 1 exemplaar van formulier I (13) 4.3.3 Nummer van de niet-verblijfhouders Natuurlijke personen Wanneer een bestuurder niet in België verblijft, moet hij het BIS-nummer vermelden. Dit bevindt zich in de rechterbovenhoek van de SIS-kaart van de sociale zekerheid.
Indien de bestuurder geen BIS-nummer heeft, moet in het vakje rijksregisternummer van Luik C van formulier I of II de geboortedatum ingevuld worden en moet een kopie van een identiteitsbewijs aan de griffie overhandigd worden.
Bij gebrek aan een BIS-nummer en in geval van ontslag van (een) bestuurder(s), ondertekenen de personen die de vereniging of stichting rechtsgeldig kunnen vertegenwoordigen een verklaring waaruit blijkt dat de ontslagnemende bestuurder(s) geen BIS-nummer hebben of gehad hebben.
De bepalingen voor een bestuurder gelden eveneens voor de algemene vertegenwoordigers en voor de personen aan wie het dagelijks bestuur is opgedragen.
Rechtspersonen Wanneer een buitenlands rechtspersoon bestuurder is van een vereniging of stichting, moet het ondernemingsnummer vermeld worden op Luik C voor : 1° de rechtspersonen naar buitenlands of internationaal recht die beschikken over een zetel in België of die zich moeten registreren overeenkomstig een verplichting opgelegd door de Belgische wetgeving;2° iedere natuurlijke persoon, rechtspersoon of vereniging die in België : - hetzij een handels- of ambachtsonderneming voert; - hetzij als werkgever onderworpen is aan de sociale zekerheid; - hetzij onderworpen is aan de belasting over de toegevoegde waarde; - hetzij als zelfstandige een intellectueel beroep, een vrij beroep of een dienstverlenend beroep uitoefent; 3° de vestigingseenheden van de personen bedoeld in 1°, 2° en 3°, voorzover de registratie van die vestigingseenheid noodzakelijk is voor de uitvoering van de Belgische wetgeving. Wanneer de punten 1°, 2° en 3° niet van toepassing zijn op de buitenlandse rechtspersoon, moet die het ondernemingsnummer niet vermelden op Luik C maar enkel zijn benaming en zijn hoedanigheid (zie infra). 4.3.4. Betalingsmiddelen De betaling van de bekendmakingskosten kan op drie wijzen gebeuren : - met een cheque op naam van het Belgisch Staatsblad ; - met een postwissel; - met een bankoverschrijving of storting.
Wanneer de v.z.w. en de stichting een bankcheque als betalingsmiddel gebruikt, wordt deze bij het document bestemd voor het Belgisch Staatsblad gevoegd.
Indien de betaling gebeurt met een postwissel, geldt een kopie van het strookje afgegeven door De Post als bewijs daarvan.
Wanneer de betaling geschiedt met een bankoverschrijving bestaat het bewijs hetzij in een afschrift van het formulier van de overschrijving of de storting op de rekening van het Belgisch Staatsblad waarop de stempel is aangebracht van de financiële instelling die de overschrijving heeft verricht, hetzij in een rekeninguittreksel (of een fotokopie daarvan) of in een ander document (of een fotokopie daarvan) dat bevestigt dat de betaling daadwerkelijk is verricht.
De betaling met een bankoverschrijving moet in geval van een wijzigende akte het ondernemingsnummer vermelden, of in geval van een oprichting de naam en het adres van de zetel.
Het bankrekeningnummer van het Belgisch Staatsblad waarop de som moet worden gestort is : 679-2005502-27 4.3.5. Bestuurders, met het dagelijks bestuur belaste personen, vertegenwoordiger Krachtens 3 en 4° moet in de Luiken C van de formulieren I en II de hoedanigheid worden vermeld van de bestuurder, de vertegenwoordiger of de persoon belast met het dagelijks bestuur.
De volgende hoedanigheden kunnen worden vermeld in het kader van een v.z.w. of een private stichting : - bestuurder; - vertegenwoordiger niet-bestuurder (14); - persoon belast met het dagelijks bestuur; - vereffenaar; - wettelijke vertegenwoordiger; - voorlopige bestuurder.
Indien er meer bestuurders, personen belast met het dagelijks bestuur of vertegenwoordigers zijn dan er plaats beschikbaar is op Luik C, moeten zoveel Luiken C gebruikt worden als nodig zijn om iedereen te vermelden. 4.3.6. Wijziging van zetel Wanneer een v.z.w. of een private stichting het adres van haar zetel in België wijzigt, is het van belang dat de volgende beginselen in acht genomen worden bij het invullen van de formulieren : - Formulier I, Luik A : het oude adres vermelden; - Formulier I, Luik B : het nieuwe adres vermelden; (15) - Formulier II, Luik A : het nieuwe adres vermelden.
Ingeval de vereniging of de private stichting haar zetel naar een ander gerechtelijk arrondissement overbrengt, moet zij de documenten met betrekking tot deze beslissing neerleggen bij de griffie van de oorspronkelijke rechtbank van koophandel, zoals bepaald in artikel 8 van het koninklijk besluit van 26 juni 2003 op de openbaarmaking van stukken van verenigingen zonder winstoogmerk en van private stichtingen. 4.3.7. Verlenging van het mandaat In geval van de verlenging van het mandaat van een bestuurder, een persoon belast met het dagelijks bestuur of een vertegenwoordiger, moet formulier II niet gebruikt worden omdat dit formulier enkel aangewend wordt ingeval een wijziging aangebracht werd in de vroegere situatie.
Formulier I kan worden gebruikt wanneer in de bekendmaking die de identiteit vermeldt van de bestuurders waarvan het mandaat werd verlengd, de duur van hun mandaat is aangegeven.
Indien de namen van de bestuurders van wie het mandaat is verlengd echter in Luik C van formulier II werden opgenomen, is er evenwel geen reden om de neerlegging van het formulier te weigeren. 4.3.8. Aantal beslissingen in een bekendmaking Noch de wet van 27 juni 1921, noch het koninklijk besluit van 26 juni 2003 verbieden dat een zelfde bekendmaking diverse beslissingen bevat die op verschillende data genomen werden.
Voorbeeld :Luik B van formulier I kan in de rubriek « voorwerp van de akte » vermelden : « Wijzigingen van statuten en van de raad van bestuur » zelfs ingeval de beslissingen genomen werden tijdens twee algemene vergaderingen gehouden op verschillende data.
We wensen tevens te onderstrepen dat zelfs indien een bekendmaking verschillende onderwerpen betreft, de bekendmakingskosten eenmalig blijven en dus niet mogen vermenigvuldigd worden met het aantal beslissingen in de bekendmaking. 4.3.9. Termijnen voor de neerlegging en de bekendmaking Behalve in sommige gevallen bepaalt de wet van 27 juni 1921 geen termijn voor de neerlegging en de bekendmaking. De vereniging of de private stichting moet ervoor zorgen dat die formaliteiten binnen een redelijke termijn vervuld worden.
De neerlegging van de lijst van de leden moet echter geschieden binnen een maand te rekenen van de datum van de eerste neerlegging van de statuten. Voor de v.z.w.'s die voor 1 juli 2003 werden opgericht, is de verjaardag de datum van bekendmaking van de statuten in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad. De overschrijding van deze termijn kan niet ertoe leiden dat de neerlegging geweigerd wordt maar de vereniging of stichting zou eventueel aansprakelijk gesteld kunnen worden.
Wanneer de akte die leidt tot neerlegging en bekendmaking eveneens een wijziging van de inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen meebrengt, is in artikel 3, § 2, eerste lid, bepaald dat het daartoe bestemde formulier II binnen een maand na de wijziging moet worden neergelegd. De neerlegging mag echter niet alleen om die reden geweigerd worden. 4.3.10. Tweetalige bekendmakingen Wanneer een vereniging of private stichting een bekendmaking in een tweede landstaal kan doen, moeten twee formulieren I van bekendmaking worden gebruikt. Luik B van het eerste formulier I bevat de tekst in de ene taal, Luik B van het tweede formulier I de bekend te maken tekst in de andere taal.
De taal van formulier I als dusdanig moet de taal zijn die gebruikt wordt ter griffie van de rechtbank van koophandel waarbij om de bekendmaking verzocht wordt. 4.3.11. Statutenwijzigingen Wanneer een vereniging of stichting haar statuten wijzigt, zijn daartoe twee mogelijkheden : - of ze neemt nieuwe statuten aan; - of ze neemt gedeeltelijke wijzigingen aan Wanneer het de aanname van nieuwe statuten betreft, worden deze hernomen op luik B van Formulier I. Het is dan vbijgevolg ook niet meer nodig een gecoördineerde versie neer te leggen van de statuten. 4.3.12. Adres van de bestuurders 5.
Luik B van Formulier I kan het beroepsadres van de bestuurder vermelden rekening houdend met het feit dat door de kruispuntbank ondernemingen het privaat adres bekend is via de opgave ervan op Luik C van formulieren I of II 5. Buitenlandse verenigingen, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen van openbaar nut 5.1. Buitenlandse verenigingen Volgens artikel 26octies van de wet van 27 juni 1921 wordt op de griffie van de rechtbank van koophandel een dossier gehouden voor iedere vereniging zonder winstoogmerk die op geldige wijze in het buitenland is opgericht overeenkomstig de wet van de Staat waartoe zij behoort en die in België een centrum van werkzaamheden opent.
Het betreft dus het geval waarin een buitenlandse vereniging die overeenkomstig haar nationaal recht rechtspersoonlijkheid heeft verworven een of meer centra van werkzaamheden in België wil vestigen.
In dat geval moet ze ter griffie van de rechtbank van koophandel van de plaats waar haar centrum van werkzaamheden gevestigd is de volgende documenten neerleggen : 1° de statuten van de vereniging;2° het adres van de zetel van de vereniging, de opgave van de doeleinden en van de activiteiten, het adres van de centra van werkzaamheden alsook de naam ervan ingeval die niet overeenstemt met de naam van de vereniging;3° de akten betreffende de benoeming van de personen gemachtigd om de vereniging ten aanzien van derden te verbinden en haar in rechte te vertegenwoordigen voor de activiteiten van de centra van werkzaamheden, alsook de akten betreffende de benoeming van de personen belast met het dagelijks bestuur;deze akten bevatten de gegevens bedoeld in artikel 3, § 1, tweede lid, van het koninklijk besluit van 26 juni 2003.
De wijzigingen in de akten en gegevens bedoeld in het vorige lid worden eveneens neergelegd ter griffie van de rechtbank van koophandel en bewaard in het dossier.
De bedoelde stukken moeten met het oog op de neerlegging ervan worden opgesteld of vertaald in de taal of in een van de officiële talen van de rechtbank waar het dossier wordt gehouden. 5.2. Internationale verenigingen zonder winstoogmerk Het betreft de verenigingen bedoeld in titel III van de wet van 27 juni 1921, die vroeger geregeld werden door de wet van 25 oktober 1919. Het zijn verenigingen volgens Belgisch recht waarvan de oprichting een koninklijk besluit tot erkenning vereist en waarvan het dossier gehouden wordt op de Federale Overheidsdienst Justitie, Waterloolaan 115 te 1000 Brussel. 5.3. Stichtingen van openbaar nut Het betreft de stichtingen waarvan de oprichting de goedkeuring van een koninklijk besluit tot erkenning vereist en waarvan het dossier gehouden wordt op de Federale Overheidsdienst Justitie, Waterloolaan 115, te 1000 Brussel.
Gelieve de hoofdgriffiers van de rechtbanken van koophandel in kennis te stellen van het voorgaande zodat zij dit aan hun personeel kunnen meedelen.
Ik dring erop aan dat het personeel van de griffies van de rechtbanken van koophandel deze informatie goed kent en dat de toepassing ervan voldoende soepel gebeurt, gelet op het gegeven dat de meeste v.z.w.'s en private stichtingen door vrijwilligers beheerd worden. Het is ook essentieel dat deze instructies op uniforme wijze toegepast worden door alle griffies en dat dit binnen de griffies ook het geval is.
Met bijzondere hoogachting, De Minister van Justitie, Mevr. L. ONKELINX _______ Nota (1) Een stichting heeft geen leden.Zij bestaat uitsluitend uit een raad van bestuur en in voorkomend geval uit personen aan wie het dagelijks bestuur is opgedragen of uit vertegenwoordigers. (2) Indien de vereniging of de private stichting nieuwe statuten heeft goedgekeurd, zal de gecoördineerde versie overeenstemmen met die nieuwe statuten en moet ze dus geen tweemaal neergelegd worden.(3) Idem.(4) Deze voorwaarde geldt niet voor expedities van authentieke akten, evenmin als voor de vermelding van de naam en handtekening van de ondertekenaars.(5) Deze voorwaarde geldt niet voor de tekst van de vermeldingen. (6) De afkorting « v.z.w. » wordt aanvaard. (7) Deze bepaling is niet van toepassing op akten en uittreksels van papieren akten betreffende de oprichting van de vereniging of stichting.(8) Enkel kosten voor de bekendmaking met een bankoverschrijving of storting, cheque of postwissel op naam van het Belgisch Staatsblad.(9) Overeenkomstig het ministerieel besluit van 30 juni 2003, worden de bedragen jaarlijks op 1 januari aangepast aan de index der consumptieprijzen.Deze bedragen worden jaarlijks ten laatste op 15 december in het Belgisch Staatblad bekendgemaakt.De aangegeven bedragen zijn dus van toepassing van 1 januari 2004 tot 31 december 2004. Voor de aangepaste bedragen wordt derhalve verwezen naar deze bekendgemaakt in het Staatsblad.(10) Enkel kosten voor de bekendmaking met een bankoverschrijving of storting, cheque of postwissel op naam van het Belgisch Staatsblad.(11) Enkel kosten voor de bekendmaking met een bankoverschrijving of storting, cheque of postwissel op naam van het Belgisch Staatsblad.(12) Enkel kosten voor de bekendmaking met een bankoverschrijving of storting, cheque of postwissel op naam van het Belgisch Staatsblad. Geen registratie van de statuten op een registratiekantoor van FOD Financiën vereist. (13) Dit formulier gaat desgevallend vergezeld van formulier II wanneer gegevens van de inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen gewijzigd werden.(14) Onder voorbehoud van de invoeging van deze overeenstemmende code door Kruispuntbank van Ondernemingen.(15) Het nieuwe adres wordt vermeld in de bekend te maken tekst van luik B.Onder « zetel » bovenaan de titel van het onderwerp van de akte, vermelde men het oude adres. Hetzelfde geldt bij naamswijziging.