gepubliceerd op 20 juni 2012
Stelplaats Schone Bussen
3 MEI 2012. - Stelplaats Schone Bussen
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op artikel 16 van de Grondwet;
Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen, gewijzigd bij de bijzondere wet van 16 juli 1993 tot vervollediging van de federale staatsstructuur;
Gelet op de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte;
Gelet op de ordonnantie van 22 februari 1990 betreffende de onteigeningen van algemeen nut doorgevoerd of toegestaan door de Brusselse Hoofdstedelijke Executieve;
Gelet op de ordonnantie van 22 november 1990 betreffende de organisatie van het openbaar vervoer in het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, meer bepaald de artikels 3 en 16;
Gelet op de beslissing van 21 februari 2012 van de Raad van Bestuur van de MIVB;
Gelet op het algemeen nut om in te staan voor de optimale exploitatie van de openbare dienst die het openbaar personenvervoer is;
Gelet op het algemeen nut om noodzakelijke infrastructuur te ontwikkelen voor het onderhoud van "schone" bussen, met het oog op de vervanging van de bussen die op diesel rijden;
Overwegende onder meer dat de Richtlijn 2009/33/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 de aankoop aanmoedigt van voertuigen bestemd voor diensten van openbaar vervoer op vervangingsbrandstoffen;
Dat deze richtlijn verplicht om bij de aankoop van wegvoertuigen rekening te houden met energie- en milieueffecten van die voertuigen tijdens de hele levenscyclus ervan, met inbegrip van het energieverbruik en de uitstoot van CO2 en van bepaalde verontreinigende stoffen;
Dat ze de voorkeur geeft aan de aankoop van schone en energiezuinige voertuigen;
Dat het van algemeen nut is nieuwe infrastructuur te creëren voor dat type "schone" voertuigen;
Dat die laatste onderhouden moeten worden in specifieke installaties ad hoc;
Dat die nieuwe installaties gelegen moeten zijn nabij een openbare toegang;
Dat de overwogen percelen de ideale plaats zijn door de onmiddellijke nabijheid van terreinen die de MIVB toebehoren en van de remise van Haren, waardoor een synergie gecreëerd wordt;
Overwegende de hoogdringende aard ingegeven door de omstandigheid dat het autoverkeer in en naar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gestaag toeneemt, dermate dat dichtslibbing vastgesteld wordt;
Dat deze dichtslibbing gevolgen heeft niet alleen op de verplaatsingen, maar ook op de economische bedrijvigheid van het Gewest;
Dat de ontwikkeling van het autoverkeer de vervuiling en de productie van broeikasgassen doet toenemen, die België zich via het Kyotoprotocol verbonden heeft te verminderen tegen 2012;
Dat bovendien de recente toepassingen van het plan voor de beperking van het autoverkeer wegens gemiddelde pieken van concentratie van kleine deeltjes zich herhalen en steeds vaker voorkomen, en zo het belang onderstrepen van de ontwikkeling van het openbaarvervoernet;
Dat de Brusselse ministerraad de grote lijnen van het nieuw beheerscontract 2012-2016 van de MIVB heeft vastgesteld en onder meer voorziet in de aankoop van "schone bussen" vanaf medio 2013;
Dat de aankoop van die schone bussen significant zal bijdragen tot de vermindering van de uitstoot van vervuilende deeltjes en van broeikasgassen;
Overwegende de hoogdringendheid ingegeven door de noodzaak om onmiddellijk eigenaar van de grond te worden om elke speculatie op het betrokken goed te voorkomen en dit project zo vlug mogelijk te kunnen realiseren;
Dat het dan ook hoogdringend is zo snel mogelijk de constructie uit te voeren van een buswerkplaats waar de bussen op vervangingsbrandstof onderhouden kunnen worden in het licht van de toename van de cliënteel van de MIVB, waarvoor de aanpassing van haar voertuigenpark noodzakelijk zal zijn;
Overwegende dus dat er algemeen nut is om onmiddellijk in bezit te treden van de onroerende goederen, alsook van de bouwwerken die er opgetrokken zijn, op de percelen gelegen : A. Haachtsesteenweg 1275, gekadastreerd in de stad Brussel, 21e afdeling, sectie B, nr. 0065/C4 voor een oppervlakte van 3 a 52 ca;
B. Haachtsesteenweg 1277, gekadastreerd in de stad Brussel, 21e afdeling, sectie B, nr. 0065/D4 voor een oppervlakte van 4 a 19 ca;
C. Haachtsesteenweg 1279, gekadastreerd in de stad Brussel, 21e afdeling, sectie B, nr. 0065/E4 voor een oppervlakte van 1 a 57 ca;
D. Haachtsesteenweg 1281, gekadastreerd in de stad Brussel, 21e afdeling, sectie B, nr. 0065/G4 voor een oppervlakte van 64 a 87 ca;
E. Haachtsesteenweg 1283, gekadastreerd in de stad Brussel, 21e afdeling, sectie B, nr. 0065/H2 voor een oppervlakte van 1 a 60 ca;
F. Haachtsesteenweg 1285, gekadastreerd in de stad Brussel, 21e afdeling, sectie B, nr. 0065/E2 voor een oppervlakte van 1 a 60 ca;
Zoals aangegeven op het onteigeningsplan van 7 februari 2012 nummer 12-013PRC03200E00AR-001.
Het onteigeningsplan kan geraadpleegd worden op de maatschappelijke zetel van de MIVB, Koningsstraat 76, 1000 Brussel - Directie Infrastructuur, Transport Systems.
Op voorstel van de minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Vervoer;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.Er is algemeen nut voor de realisatie van een specifieke werkplaats voor het onderhoud van de schone bussen in Haren en om de navermelde percelen te onteigenen : A. Haachtsesteenweg 1275, gekadastreerd in de stad Brussel, 21e afdeling, sectie B, nr. 0065/C4 voor een oppervlakte van 3 a 52 ca;
B. Haachtsesteenweg 1277, gekadastreerd in de stad Brussel, 21e afdeling, sectie B, nr. 0065/D4 voor een oppervlakte van 4 a 19 ca;
C. Haachtsesteenweg 1279, gekadastreerd in de stad Brussel, 21e afdeling, sectie B, nr. 0065/E4 voor een oppervlakte van 1 a 57 ca;
D. Haachtsesteenweg 1281, gekadastreerd in de stad Brussel, 21e afdeling, sectie B, nr. 0065/G4 voor een oppervlakte van 64 a 87 ca;
E. Haachtsesteenweg 1283, gekadastreerd in de stad Brussel, 21e afdeling, sectie B, nr. 0065/H2 voor een oppervlakte van 1 a 60 ca;
F. Haachtsesteenweg 1285, gekadastreerd in de stad Brussel, 21e afdeling, sectie B, nr. 0065/E2 voor een oppervlakte van 1 a 60 ca;
Zoals aangegeven op het onteigeningsplan van 7 februari 2012 nummer 12-013PRC03200E00AR-001.
Art. 2.Het is absoluut noodzakelijk omwille van algemeen nut over te gaan tot de onmiddellijke inbezitneming van de onroerende goederen opgesomd in artikel 1.
Art. 3.Bij gebrek aan afstand in der minne wordt aan de MIVB toegestaan de onteigening van dit goed overeenkomstig de bepalingen van de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte uit te voeren;
Art. 4.De minister die bevoegd is voor Vervoer wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 3 mei 2012.
Namens de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-Voorzitter, Ch. PICQUE De Minister belast met Vervoer, B. GROUWELS
Onteigeningsplan nr. 12-013PRC03200E00AR-001
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij ons besluit van 3 mei 2012.
Vanwege de Brusselse Hoofdstedelijk Gewest Regering : De Minister-Voorzitter, Ch. PICQUE De Minister belast met Vervoer, B. GROUWELS