Etaamb.openjustice.be
Decreet
gepubliceerd op 19 april 2024

Decreet tot wijziging van het decreet van 5 maart 2009 betreffende het aanbod van ambulante diensten in de domeinen van de sociale actie, het gezin en de gezondheid

bron
franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2024003383
pub.
19/04/2024
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

1 FEBRUARI 2024. - Decreet tot wijziging van het decreet van 5 maart 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/03/2009 pub. 08/05/2009 numac 2009031234 bron franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest Decreet betreffende het aanbod van ambulante diensten in de domeinen van de sociale actie, het gezin en de gezondheid sluiten betreffende het aanbod van ambulante diensten in de domeinen van de sociale actie, het gezin en de gezondheid


De Vergadering van de Franse Gemeenschapscommissie heeft aangenomen en Wij, de Regering, bekrachtigen hetgeen volgt:

Artikel 1.Dit decreet regelt, krachtens artikel 138 van de Grondwet, een aangelegenheid als bedoeld in artikel 128 van de Grondwet.

Art. 2.In het hele decreet van 5 maart 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/03/2009 pub. 08/05/2009 numac 2009031234 bron franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest Decreet betreffende het aanbod van ambulante diensten in de domeinen van de sociale actie, het gezin en de gezondheid sluiten betreffende het aanbod van ambulante diensten in de domeinen van de sociale actie, het gezin en de gezondheid worden enerzijds de woorden "actieve diensten op het vlak van de toxicomanie", "diensten die actief zijn op het vlak van de toxicomanie" en "diensten die actief zijn op het gebied van drugsverslaving" en anderzijds de woorden "dienst die actief is op het vlak van de toxicomanie" en "dienst actief op het vlak van de toxicomanie" vervangen door de woorden "diensten die actief zijn op het gebied van drugs en verslavingen" enerzijds en door "dienst die actief is op het gebied van drugs en verslavingen" anderzijds.

Art. 3.In het hele decreet worden de woorden "centrum voor coördinatie van thuisverzorging en -hulp" vervangen door de woorden "dienst voor coördinatie van thuisverzorging en -hulp" en de woorden "centra voor coördinatie van thuisverzorging en -hulp" worden vervangen door de woorden "diensten voor coördinatie van thuisverzorging en -hulp".

Art. 4.In artikel 2 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) in 2° wordt het woord "begunstigden" vervangen door het woord "gebruikers" en wordt de zin aangevuld met ", een geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum";2) in 3° wordt het woord "begunstigde" vervangen door het woord "gebruiker";3) 5° wordt aangevuld met de woorden "met uitzondering van het geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum";4) in 7° worden de woorden "voorkomen en" ingevoegd tussen de woorden "gericht is op het" en het woord "bestrijden";5) in 8° worden de woorden "het coördinatie-organisme of" geschrapt; 6) 9° wordt vervangen door wat volgt: "9° het grondgebied: geografische entiteit van het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad waarop het ambulante aanbod is georganiseerd;"; 7) 10°, 11°, 12°, 13°, 14°, 15°, 16° en 17° worden ingevoegd, die luiden als volgt: "10° de coördinatie: actie gericht op het verzekeren van het beheer en de organisatie van de ambulante dienst, het leiden van het team en het waken over een goede werking ervan en het toezicht op de naleving van de verschillende administratieve en wettelijke kaders die van kracht zijn.Ze draagt actief bij tot het opzetten van netwerken van partners van andere welzijns- en gezondheidsdiensten in het werkgebied, en met name in de overlegruimten waar die bestaan, om zo de intra- en intersectorale samenwerking op welzijns- en gezondheidsgebied te vergemakkelijken; 11° de hulp- en zorgzones: ononderbroken geografische zones die elkaar niet overlappen en die hele gemeenten en/of delen ervan omvatten en het hele grondgebied van het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad bestrijken.Ze vormen het tussenliggende niveau tussen het gewest en de gemeenten belast met de coördinatie en het overleg tussen de actoren van de ambulante sector en de residentiële diensten en hun interacties met het gewestelijke of nationale niveau; 12° de groepen wijken: ononderbroken geografische zones die elkaar niet overlappen en die het hele grondgebied van het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad bestrijken.Ze vormen het niveau waarop het hulp- en zorgbeleid het dichtst mogelijk bij de burgers kan worden georganiseerd; 13° inclusieve functie: functie die door de actoren van de ambulante sector wordt vervuld om de integratie van zeer kwetsbare groepen in het welzijns- en gezondheidssysteem mogelijk te maken door te zorgen voor en toe te stappen naar de personen die geen toegang hebben tot de zorg, hun behoeften op te vangen en hen te helpen toegang te krijgen tot het traditionele zorgsysteem, ongeacht de reden(en) waarom ze geen toegang hebben;14° gemeenschapsactie: aanpak, uitgaande van de actiekracht van de bevolking, die erop gericht is met en voor de gebruikers collectieve antwoorden op collectieve problemen uit te werken en te ontwikkelen met het oog op sociale verandering, de verbetering van de gezondheidsdeterminanten, de bestrijding van isolement en mechanismen van sociale en culturele uitsluiting. Dat progressieve analyse- en actieproces is gebaseerd op de effectieve deelname van de gebruikers en hun synergie met de welzijns- en gezondheidsprofessionals, de lokale actoren en de hulpbronnen van het grondgebied; 15° ontmoetingsplaats: plaats van gemeenschapsactie met als algemene doelstelling het bevorderen van de inclusie en de creatie van sociale banden.Die laagdrempelige onthaalplaatsen richten zich ook op de sociale en gemeenschapsdeterminanten van geestelijke gezondheid; 16° peer-helper: de persoon die gedurende minimaal zes opeenvolgende maanden minstens een soortgelijke problematiek heeft gekend als het doelpubliek en die zijn ervaring wenst te delen om die ten dienste van de gebruikers te stellen.De hoedanigheid van peer-helper wordt geformaliseerd met een verklaring op erewoord; 17° outreaching: praktijken waarbij mensen worden bereikt die ver afstaan van hulp en zorg en mobiele begeleidingsdiensten.".

Art. 5.Artikel 3 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "Art. 3 § 1. - De dienst voor geestelijke gezondheid is een ambulante dienst die door een multidisciplinaire benadering bijdraagt tot de diagnose, therapeutische behandeling, preventie en gemeenschapsactie ten dienste van de gebruikers en hun familie. § 2. - Deze multidisciplinaire benadering maakt het mogelijk om verschillende functies af te stemmen en complexe situaties aan te pakken, met name op psychiatrisch, psychologisch, psychotherapeutisch, logopedisch en sociaal vlak. § 3. - De dienst voor geestelijke gezondheid werkt nauw samen met de welzijns- en gezondheidspartners uit de buurt en pakt de problemen aan waarvoor gespecialiseerde opvolging noodzakelijk is, waarbij de continuïteit van de algemene geestelijke gezondheidszorg wordt gewaarborgd.".

Art. 6.Artikel 4 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 4.§ 1. - De dienst voor geestelijke gezondheid voert de volgende algemene opdrachten uit: 1° een eerste opvang bieden, de aanvraag van elke begunstigde gebruiker analyseren en, in voorkomend geval, oriënteren: - de dienst voor geestelijke gezondheid zorgt voor een minimale klinische opvang met een analyse van de vraag en, in voorkomend geval, een doorverwijzing; - de dienst verwijst de doorverwezen gebruikers door naar de voor het probleem gepaste voorzieningen of actoren.

De dienst kan: - doorverwijzen naar psychologen van de eerste lijn (geconventioneerd door het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering) of uit de privésector van gebruikers van wie de problematiek valt in het kader van die voorzieningen; - tussenkomen op vraag van psychologen van de eerste lijn (geconventioneerd door het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering), uit de privésector of gebruikers of hun families voor gevallen waarin een psychiatrische opvolging of een gespecialiseerde multidisciplinaire behandeling aangewezen is; 2° een diagnose stellen en de psycho-medisch-sociale behandeling van de geestelijke gezondheidsproblemen verzekeren;3° zorgen voor multidisciplinaire psychologische begeleiding.De aanwezigheid van een psychiater in het team zorgt voor medische waakzaamheid en is essentieel voor de begeleiding van de situatie van de gebruiker in al haar complexiteit. De aanwezigheid van een maatschappelijk assistent zorgt ervoor dat sociale begeleiding wordt verleend wanneer dat nodig is.

De dienst voor geestelijke gezondheid verzekert de behandeling van de gebruikers met name door: a) een samenwerking met alle betrokken personen en instellingen;b) een opvolging van de gebruikers die ondergebracht zijn in residentiële of ziekenhuisinrichtingen, in samenspraak met de artsen van die inrichtingen;c) een opvolging van de gebruikers die ondergebracht werden in residentiële of ziekenhuisinrichtingen;d) een taak die gericht is op de sociale re-integratie van de gebruikers die, ten gevolge van geestelijke gezondheidsproblemen, moeilijkheden ondervinden in hun familiaal, school-, beroeps- of sociaal leven;4° activiteiten rond preventie en gemeenschapsactie organiseren, uitwerken of eraan meewerken.De dienst voor geestelijke gezondheid organiseert of werkt mee aan activiteiten rond preventie en gemeenschapsactie die nauw verbonden zijn aan zijn opdrachten en, in voorkomend geval, aan de specifieke projecten die hij ontwikkelt, al dan niet in samenwerking met andere diensten.

Die activiteiten kunnen met name bestaan uit: a) het informeren, sensibiliseren en opleiden op het vlak van geestelijke gezondheid van de bevolking;b) het informeren, sensibiliseren en opleiden op het vlak van geestelijke gezondheid van de werknemers van het netwerk van gezondheids- en welzijnszorg;c) specifieke tussenkomsten op het vlak van preventie tegenover doelgroepen, met name in de middens van de kinderopvang;d) het creëren van plaatsen voor ontmoetingen en gemeenschapsactie op het gebied van geestelijke gezondheid;e) de mobiliteit van zorg, outreaching;f) aanbod van steun aan andere actoren op het terrein. § 2. - De dienst voor geestelijke gezondheid werkt in coördinatie met het gezondheids-, psychosociaal en schoolnet. In dat opzicht is hij ertoe gehouden: 1° actief deel te nemen aan de plaatselijke partnershipstructuur of, bij gebrek eraan, een gelijkaardig initiatief op te zetten samen met de betrokken personen, instellingen en diensten;2° stappen te ondernemen om partnershipakkoorden te sluiten met de openbare en private personen, instellingen en diensten;3° deel te nemen aan het Overlegplatform Geestelijke Gezondheidszorg in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. § 3. - De dienst voor geestelijke gezondheid kan ook zorg verstrekken aan daders van seksuele misdrijven. In dat opzicht kan die ermee instemmen daders van seksuele misdrijven op te volgen die door het Brussels Steunpunt zijn doorverwezen.

In het kader van het samenwerkingsakkoord van 13 april 1999 tussen de Federale Staat en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie inzake de begeleiding en de behandeling van daders van seksueel misbruik stelt het College de diensten voor geestelijke gezondheidszorg aan om gespecialiseerde teams op te richten die erkend zijn voor de opvolging en de behandeling van daders van seksuele misdrijven.".

Art. 7.In afdeling 1 van hoofdstuk I van titel I van hetzelfde decreet wordt een artikel 5bis ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 5bis.- Om de integratie van zijn actie met die van een geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum in zijn werkgebied te versterken, kan de dienst voor geestelijke gezondheid een samenwerking opzetten met het betrokken centrum.".

Art. 8."De dienst die actief is op het gebied van drugs en verslavingen is een ambulante dienst die, door een multidisciplinaire benadering, op een permanente en geprivilegieerde manier een specifieke actie gericht op preventie, vermindering van risico's, begeleiding, verzorging of herinschakeling voert voor personen, instellingen en gemeenschappen die geconfronteerd worden of kunnen worden met het gebruik en misbruik van psychoactieve stoffen (alcohol, tabak, geneesmiddelen en andere legale en illegale drugs) en verslavingsgedrag (met of zonder producten).".

Art. 9.Artikel 7 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 7.- De dienst die actief is op het gebied van drugs en verslavingen zorgt voor de opvang en het informeren van de druggebruikers, van hun familie en hun omgeving en voert minstens één van de volgende algemene opdrachten uit: 1° de begeleiding De dienst die actief is op het gebied van drugs en verslavingen begeleidt de aanvraag van de gebruikers en verzekert de psychosociale en administratieve begeleiding, door een geïndividualiseerde of collectieve opvolging in overleg met de betrokken personen en instellingen, met name de sociosanitaire, school- en socioculturele actoren.Hij kan de gebruikers vervolgens, in functie van hun behoeften, oriënteren of heroriënteren naar de meest geschikte personen of instellingen. 2° de zorgverlening a) De dienst die actief is op het gebied van drugs en verslavingen stelt een diagnose en verzekert de behandeling van de gebruikers die te kampen hebben met problemen die gekoppeld zijn aan hun druggebruik of verslavingsgedrag.De behandeling van die problemen omvat de medische, psychiatrische, psychologische en sociale problemen. Hij streeft ernaar het welzijn van de gebruikers te verzekeren in hun vertrouwd leefmilieu, wat niet noodzakelijkerwijze de ontwenning inhoudt. b) De dienst betrekt de door de gebruiker aangewezen huisarts bij de behandeling van de gebruiker, mits zijn akkoord, evenals, in de mate van het mogelijke, alle externe professionals die kunnen bijdragen tot de behandeling.3° de preventie a) De dienst die actief is op het gebied van drugs en verslavingen organiseert preventie-activiteiten of werkt mee aan de organisatie van activiteiten die gericht zijn op milieu-, universele, selectieve of aangewezen preventie.b) De preventie-activiteiten kunnen met name bestaan uit: 1.het informeren, sensibiliseren en opleiden van de bevolking alsook van de sociosanitaire, psychosociale, school- en socioculturele actoren op het vlak van drugs en verslavingen; 2. de specifieke interventies inzake preventie tegenover doelgroepen, met name tegenover personen, instellingen of gemeenschappen die met problemen rond druggebruik of verslavingsgedrag geconfronteerd zijn, of het kunnen zijn.4° de risicobeperking De dienst die actief is op het gebied van drugs en verslavingen organiseert risicobeperkende activiteiten. De risicobeperkende activiteiten kunnen met name bestaan uit: a) het informeren, sensibiliseren en opleiden van de druggebruikers, de bevolking in het algemeen en onder meer de sociosanitaire, psychosociale, school- en socioculturele actoren over de risico's van druggebruik en de manieren om die te beperken;b) specifieke interventies, waaronder de distributie van medisch en paramedisch materiaal, activiteiten in risicobeperkende gebruiksruimten, de distributie van naloxon en steriel water, begeleidings- en educatieprogramma's over de risico's van injecteren, stoffenanalyse, werk in leefomgevingen, en de betrokkenheid van druggebruikers;c) de diensten die zijn erkend om de onder b) genoemde activiteiten uit te voeren, kunnen ook een risicobeperkende gebruiksruimte ontwikkelen, dat wil zeggen een ambulante dienst die druggebruikers een beschermde plaats biedt om te verbruiken onder optimale sociale en medische omstandigheden en onder toezicht van een multidisciplinair team om de risico's voor de gezondheid, hun omgeving en het milieu te verminderen en om re-integratie in de samenleving mogelijk te maken, in overeenstemming met artikel 37bis;d) de diensten die zijn erkend om de onder b) genoemde activiteiten uit te voeren, zijn verplicht hun doelgroepen binnen de beschikbare middelen geneesmiddelen en medische hulpmiddelen aan te bieden die de schade voor de volksgezondheid als gevolg van bepaalde bijzonder risicovolle gebruiksmethodes helpen beperken.Daartoe moeten de erkende actoren die activiteiten rond risicobeperking uitvoeren, zoals gedefinieerd in het decreet betreffende het aanbod van ambulante diensten in de domeinen van de sociale actie, het gezin en de gezondheid, in staat zijn om: dat materiaal en die geneesmiddelen rechtstreeks aan te kopen bij leveranciers; ze op te slaan; ze te verdelen onder de diensten en ervoor te zorgen dat gebruikers er toegang toe hebben; e) de diensten die zijn erkend om de onder b) genoemde activiteiten uit te voeren, zijn gemachtigd om kits met steriele materialen en medische hulpmiddelen te bestellen bij apothekers, distributeurs, groothandelaars, importeurs en fabrikanten die erkend zijn door de federale minister van Volksgezondheid;f) de onder d) bedoelde lijst van geneesmiddelen en medische hulpmiddelen die nodig zijn voor de opdracht van risicobeperking wordt opgesteld door het College van de Franse Gemeenschapscommissie.5° de herinschakeling De dienst die actief is op het gebied van drugs en verslavingen voert een omkaderingstaak uit die noodzakelijk is voor de sociale, familiale, school- en professionele herinschakeling van de gebruikers. Hij werkt samen met de betrokken personen en instellingen, met name de sociosanitaire, administratieve, school- en socioculturele actoren en de arbeidswereld.".

Art. 10.Artikel 8 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 8.- De dienst die actief is op het gebied van drugs en verslavingen kan bovendien één of verschillende van de volgende bijzondere opdrachten vervullen. 1° de verbinding De dienst voert een verbindingsactie uit tussen de verschillende interveniënten of entiteiten die geconfronteerd worden of kunnen worden met het gebruik en misbruik van psychoactieve stoffen en verslavingsgedrag.Hij organiseert de vormen van samenwerking opdat op adequate wijze voldaan zou worden aan de behoeften van de gebruikers en gemeenschappen. 2° de opleiding Hij verzekert de sensibilisering, de opleiding, de voortgezette opleiding, de intervisie of de supervisie van interveniënten die geconfronteerd worden of geconfronteerd kunnen worden met de problemen van druggebruikers en verslavend gedrag. 3° de outreaching Hij rolt zijn activiteit uit voor een persoon of een groep personen in hun leefomgeving, binnen andere residentiële of virtuele structuren of in de openbare ruimte.".

Art. 11.In afdeling III van hoofdstuk I van titel I van hetzelfde decreet wordt een artikel 8bis ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 8bis.- Om de integratie van zijn actie met die van een geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum in zijn werkgebied te versterken, kan de dienst die actief is op het gebied van drugs en verslavingen een samenwerking opzetten met het betrokken centrum.".

Art. 12.In artikel 9 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) het woord "begunstigde" wordt vervangen door het woord "gebruiker" en het woord "begunstigden" door het woord" gebruikers";2) de woorden "volgens de modaliteiten" worden vervangen door de woorden "door collectieve, individuele of gemeenschapsacties";3) de woorden "- zelfs wanneer die een beroep kan doen op instellingen die gespecialiseerd zijn in bepaalde types steun of opdrachten -" worden opgeheven.

Art. 13.Artikel 10 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 10.- De centra staan in voor de volgende opdrachten: 1° personen globaal helpen, door hen een eerste opvang te bieden, hun situatie te analyseren, alle integratiemogelijkheden te bekijken en begeleiding en opvolging te bieden;2° de sociale band versterken en de personen een betere toegang tot de collectieve voorzieningen en hun grondrechten waarborgen;inwerken op alle factoren die de sociale onzekerheid veroorzaken; 3° een beroep doen op de actieve medewerking van de geholpen personen, hun inburgering alsmede die van hun families in de hand werken;4° uitsluiting voorkomen en positieve acties met het oog op sociale integratie bevorderen;5° het consolideren van het werken in een netwerk en, indien nodig, het doorverwijzen naar meer gespecialiseerde instellingen om specifieke noodsituaties op te lossen;6° de opgespoorde institutionele tekortkomingen en leemten in de regelgeving aan de bevoegde overheden melden en voorstellen formuleren om die weg te werken.

Art. 14.Artikel 11, 2°, van hetzelfde decreet wordt aangevuld met de volgende zin: "De analyse wordt opgenomen in het in artikel 163, § 1, bedoeld meerjarig activiteitenrapport.".

Art. 15.In artikel 12 van hetzelfde decreet wordt het woord "relationele, " ingevoegd tussen de woorden "van hun" en de woorden "gevoels- en seksleven".

Art. 16.Artikel 13 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 13.§ 1. - Het centrum voor gezinsplanning voert de volgende opdrachten uit: 1° het opvangen, informeren en begeleiden van personen, koppels, gezinnen of groepen wat betreft hun relationele, affectieve en seksuele leven en hun seksuele en reproductieve gezondheid;2° voorlichting over vrijwillige zwangerschapsafbreking geven en, in voorkomend geval, de persoon die ervan gebruik wenst te maken begeleiden of doorverwijzen naar een ander centrum voor gezinsplanning of een instelling die dat uitvoert;3° de ontwikkeling van een strategie voor preventie en gezondheidsbevordering, gericht op het relationele, affectieve en seksuele leven en de seksuele en reproductieve gezondheid voor personen, koppels, gezinnen of groepen, met name op school. § 2. - Om de in § 1 bedoelde opdrachten uit te voeren, moet het centrum voor gezinsplanning: 1° elke persoon opvangen wat betreft zijn relationele, affectieve en seksuele leven en hem een luisterend oor, een antwoord en een oriëntatie geven;2° ten minste medische, psychologische, sociale en juridische raadplegingen organiseren;3° activiteiten rond preventie en gezondheidsbevordering organiseren, zodat elk individu een volwaardig relationeel, affectief en seksueel leven kan hebben, zorgen voor informatie en reflectie over die thema's opwekken, met name door het verzorgen van voorlichtingsactiviteiten op het gebied van het relationele, affectieve en seksuele leven, met name op school. Het minimumaantal uren voorlichtingsactiviteiten op het gebied van het relationele, affectieve en seksuele leven op school is vastgelegd door het College.

In naleving van de van kracht zijnde wetgeving inzake vrijwillige zwangerschapsonderbreking kan het centrum activiteiten ontwikkelen in het gespecialiseerd domein van de vrijwillige zwangerschapsonderbreking.

Het centrum voor gezinsplanning kan specifieke activiteiten ontwikkelen in meer gespecialiseerde domeinen die met zijn opdrachten te maken hebben, met name in het kader van de echtelijke en gezinsconsultaties, gezinsbemiddeling en seksuologische consultaties.

Het centrum voor gezinsplanning kan ook ondersteunende activiteiten ontwikkelen voor professionals op het gebied van het relationele, affectieve en seksuele leven en de seksuele en reproductieve gezondheid.".

Art. 17.In afdeling IV van hoofdstuk I van titel I van hetzelfde decreet wordt een artikel 13bis ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 13bis.- Om de integratie van zijn actie met die van een geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum op het grondgebied van zijn hulp- en zorgzone te versterken, kan het centrum voor gezinsplanning een samenwerking met het betrokken centrum opzetten.".

Art. 18.In artikel 14 van hetzelfde decreet worden de woorden "zieke" en "patiënt" vervangen door het woord "gebruiker".

Art. 19.In artikel 15 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) 2° wordt vervangen door wat volgt: "2° de functies van gemeenschapsactie waarborgen, op basis van de in 3° bedoelde opdracht om een gunstige invloed uit te oefenen op de gezondheidsdeterminanten van de betrokken bevolking;"; 2) 4° wordt aangevuld met de woorden "die verschillende vormen kunnen aannemen, met ten minste een fysieke opvang van de gebruiker" net voor het punt.

Art. 20.Artikel 16 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "De dienst voor schuldbemiddeling is een ambulante dienst die diensten verleent, met uitzondering van het afsluiten van een kredietcontract, om preventief en curatief ter hulp te komen aan personen die diep in de schulden zitten, d.w.z. natuurlijke personen die financiële moeilijkheden hebben of die in de onmogelijkheid verkeren om het hoofd te bieden aan hun opeisbare of te vervallen schulden. Het doel van de dienst voor schuldbemiddeling is een duurzame oplossing te vinden voor het probleem van overmatige schuldenlast van de schuldenaar. Het is de bedoeling om hem menswaardige levensomstandigheden te verzekeren door hem te helpen, in de mate van het mogelijke, bij het naleven van zijn verbintenissen tegenover zijn schuldeisers.".

Art. 21.Artikel 17 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "De dienst voor schuldbemiddeling oefent de volgende opdrachten uit: 1° het onthaal De dienst voor schuldbemiddeling voert de opdrachten inzake onthaal en voorlichting uit voor personen en gezinnen met een overmatige schuldenlast of met financiële moeilijkheden en hun familie.2° de opvolging bij schuldbemiddeling De dienst voor schuldbemiddeling voert een budgetanalyse uit (middelen en uitgaven van het gezin) en een inventaris van de schulden en onderzoekt met de hulp van een jurist de wettigheid van de gevorderde bedragen.In de mate van het mogelijke stelt de dienst in overleg met de gebruiker(s) een budget op waarbij de menselijke waardigheid van het huishouden wordt gerespecteerd en onderhandelt hij met de schuldeisers over een afbetalingsplan of een moratorium. 3° de begeleiding De dienst voor schuldbemiddeling verzekert zelf en in overleg met de gebruiker de budgettaire, psychosociale en administratieve begeleiding die nodig is voor een goed verloop van het afbetalingsplan.Hij kan de gebruikers vervolgens, in functie van hun behoeften, oriënteren of heroriënteren naar de meest geschikte personen of instellingen. 4° de preventie De dienst voor schuldbemiddeling kan preventie-activiteiten organiseren of meewerken aan de organisatie van activiteiten die gericht zijn op het voorkomen van overmatige schuldenlast. De preventie-activiteiten kunnen met name bestaan uit: 1. het informeren, sensibiliseren en opleiden van de bevolking alsook van de sociosanitaire, psychosociale, school- en socioculturele actoren op het vlak van overmatige schuldenlast en budgetbeheer; 2. specifieke interventies inzake preventie tegenover doelgroepen, met name tegenover personen die met overmatige schuldenlast geconfronteerd zijn, of het kunnen zijn.".

Art. 22.In afdeling VI van hoofdstuk I van titel I van hetzelfde decreet wordt een artikel 17bis ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 17bis.- Om de integratie van zijn actie met die van een geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum op het grondgebied van zijn hulp- en zorgzone te versterken, kan de dienst voor schuldbemiddeling een samenwerking met het betrokken centrum opzetten.".

Art. 23.In artikel 22 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: - eerste zin: 1) de woorden "Het centrum" en "centrum" worden respectievelijk vervangen door de woorden "De dienst" en "dienst";2) het woord "of" tussen de woorden "zijn ziekte" en de woorden "zijn handicap" wordt vervangen door een komma;3) de woorden "of zijn ouderdom" worden ingevoegd tussen de woorden "zijn handicap" en de woorden "thuis"; - derde zin: 1) het woord "begunstigde" wordt vervangen door het woord "gebruiker".

Art. 24.In hetzelfde decreet wordt een artikel 22bis ingevoegd, dat luidt als volgt: "Bij de organisatie van zijn opdrachten zorgt de dienst voor coördinatie ervoor dat de actoren die gevestigd zijn in het zorggebied waarin de gebruiker verblijft met voorrang worden ingezet.

Art. 25.In artikel 23 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) in 1° worden de woorden ", indien nodig" ingevoegd tussen de woorden "behandelende geneesheer" en de woorden "het geheel van zorgen";2) in 2° wordt het woord "toezicht" vervangen door het woord "opvolging";3) het woord "begunstigde" wordt vervangen door het woord "gebruiker".

Art. 26.Artikel 24 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 24.- Om de integratie van zijn actie met die van een geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum in zijn werkgebied te versterken, kunnen de diensten voor coördinatie van thuisverzorging en -diensten een samenwerking opzetten met het betrokken centrum.".

Art. 27.In artikel 25 van hetzelfde decreet worden de woorden "gerechtigde patiënten" vervangen door het woord "gebruikers".

Art. 28.In artikel 26 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) het woord "patiënt" en de woorden "begunstigde patiënt" worden vervangen door het woord "gebruiker";2) de vierde paragraaf wordt opgeheven.

Art. 29.In artikel 28 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) het woord "begunstigden" wordt vervangen door het woord "gebruikers";2) het woord "begunstigde" wordt vervangen door het woord "gebruiker";3) de woorden "van de begunstigde" worden vervangen door de woorden "van de gebruiker".

Art. 30.In hetzelfde decreet wordt een artikel 28bis ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 28bis.- De dienst voor thuishulp organiseert binnen hetzelfde gebied zorgrondes om de verplaatsingen van zijn team te beperken.".

Art. 31.In artikel 29 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) het woord "begunstigden" wordt vervangen door het woord "gebruikers";2) het woord "begunstigde" wordt vervangen door het woord "gebruiker";3) de woorden "van de begunstigde" worden vervangen door de woorden "van de gebruiker".

Art. 32.In afdeling XII van hoofdstuk I van titel I van hetzelfde decreet wordt een artikel 31bis ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 31bis.- Het centrum voor teleonthaal kan zich ook specialiseren in bepaalde problematieken waarvoor het de volgende specifieke opdrachten uitvoert: - psychologische begeleiding van de persoon in moeilijkheden; - de begeleiding van families en naasten van de persoon in moeilijkheden; - de begeleiding van diensten en structuren waar de persoon in moeilijkheden een beroep op doet; - de oprichting van een ondersteuningscel voor preventie.".

Art. 33.In titel I van hetzelfde decreet wordt een hoofdstuk III ingevoegd, met als opschrift: "Hoofdstuk III. - Definities en opdrachten van het geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum".

Art. 34.In het bij artikel 30 ingevoegde hoofdstuk III wordt een artikel 31ter ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 31ter.- Het geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum is een ambulante dienst die de gebruikers geïntegreerde generalistische zorg biedt voor somatische en geestelijke gezondheid en welzijn.".

Art. 35.In het bij artikel 30 ingevoegde Hoofdstuk III wordt er een artikel 31quater ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 31quater.- Het geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum voert de volgende algemene opdrachten uit: 1° de persoon in zijn geheel en in al zijn integratiemogelijkheden helpen door de gebruikers een eerste opvang te bieden, hun situatie te analyseren en hun vraag indien nodig door te verwijzen naar de bevoegde dienst binnen het centrum of naar een andere gespecialiseerde dienst;2° de sociale band versterken en de personen een betere toegang tot de collectieve voorzieningen en hun grondrechten waarborgen.Inwerken op alle factoren die de sociale onzekerheid veroorzaken; 3° een beroep doen op de actieve medewerking van de geholpen personen, hun inburgering alsmede die van hun families in de hand werken;4° primaire gezondheidszorg toedienen zoals bedoeld in de artikelen 14 en 15;5° zorgen voor begeleiding en opvolging van de gebruiker op lange termijn;6° zorgen voor generalistische psychologische begeleiding;7° de functies van het Observatorium voor Gezondheid en Welzijn waarborgen zoals bedoeld in artikel 15, 3° ;8° de functies van gemeenschapsactie waarborgen;9° de banden met bepaalde andere ambulante diensten versterken, met name door samenwerkingsverbanden op te zetten;10° zorg waarborgen voor alle gebruikers, ongeacht hun administratief statuut en financiële verzekerbaarheid;11° de gebruiker begeleiden bij de administratieve procedures voor financiële verzekerbaarheid;12° interprofessionele verbindingsmechanismen invoeren; 13° met de mogelijkheid voor de gebruiker om van ambulante dienst te veranderen praktijken invoeren die de continuïteit van de hulp en zorg binnen het geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum mogelijk maken, ook wanneer de gebruiker er vrij voor kiest van ambulante dienst te veranderen om hem in het zorgsysteem te houden.".

Art. 36.In het bij artikel 30 ingevoegde hoofdstuk III wordt een artikel 31quinquies ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 31quinquies.§ 1. - Het geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum kan ook een specifieke inclusieve functie hebben, die moet bestaan uit: 1° het opzetten van een outreachende dienst om groepen te bereiken die moeilijker toegang hebben tot zorg- of dienstverlening;2° het verzekeren van de opvang en verzorging van een door het Verenigd College vastgelegd minimumpercentage van rechthebbenden op dringende medische hulp door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn of op het requisitorium van FEDASIL;3° het voorzien in een reactievermogen in noodsituaties om externe maatregelen voor de toegang tot rechten en diensten die nodig zijn voor het beheer van de noodsituatie op te nemen. § 2. - Om die inclusieve functie uit te oefenen, moet de ambulante dienst: 1° een aanvraag tot uitbreiding van het kader indienen, die moet worden ingediend bij de diensten van het College; 2° samen met die aanvraag een verslag indienen met de behoeften van de bevolking uit de wijkengroep.".

Art. 37.In het bij artikel 30 ingevoegde hoofdstuk III wordt een artikel 31sexies ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 31sexies.- Het geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum kan een beroep doen op begeleiding om de uitvoering van zijn opdrachten te verzekeren. Het College bepaalt de modaliteiten van die begeleiding.".

Art. 38.In artikel 32 van hetzelfde decreet worden in het begin van de zin de volgende woorden ingevoegd "Tot de aanname van een gezamenlijke programmering met de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie" en worden de woorden "Het College maakt" vervangen door de woorden "maakt het College".

Art. 39.Artikel 33 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 33.- Om te worden erkend, voldoet de ambulante dienst aan de volgende voorwaarden: 1° opgericht zijn onder de vorm van een persoon zonder winstoogmerk, waarvan het maatschappelijk doel verband houdt met de sector waarvoor hij de erkenning aanvraagt;2° zijn activiteiten hoofdzakelijk uitoefenen op het grondgebied van het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad;3° in het team van de werknemers van de vereniging zonder winstoogmerk een persoon hebben die de contactpersoon is van de ambulante dienst;4° voor iedereen toegankelijk zijn, zonder onderscheid van geslacht of van politieke, culturele, raciale, filosofische, religieuze of seksuele geaardheid, zonder de minste discriminatie in de zin van het decreet van 9 juli 2010Relevante gevonden documenten type decreet prom. 09/07/2010 pub. 03/09/2010 numac 2010031358 bron franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest Decreet ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie en de toepassing van het beginsel van gelijke behandeling sluiten ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie en de toepassing van het beginsel van gelijke behandeling, met in het bijzonder aandacht voor de toegankelijkheid en het onthaal van personen met een handicap, of die nu lichamelijk, zintuiglijk of verstandelijk is;5° de deontologische regels en het beroepsgeheim naleven die van toepassing zijn op de verschillende beroepen;6° de vertrouwelijkheid in de organisatie van zijn lokalen garanderen;7° stappen ondernemen voor een kwalitatieve evaluatie overeenkomstig titel IV;8° de sectorale erkenningsvoorwaarden en de erkenningsnormen eerbiedigen;9° een verzekeringscontract sluiten voor burgerlijke beroepsaansprakelijkheid;10° een verzekeringscontract sluiten voor de aansprakelijkheid van de bestuurders;11° de algemene verplichtingen naleven die krachtens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen van toepassing zijn op vzw's;12° toegankelijk zijn voor iedereen en in het bijzonder voor doelgroepen die kwetsbaar zijn op socio-economisch en gezondheidsvlak; 13° garanderen dat alle zorgverleners de geconventioneerde tarieven die zijn vastgesteld door het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering toepassen.".

Art. 40.In artikel 34 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) § 4 wordt vervangen als volgt: " § 4.- Daarenboven kan de dienst een pluridisciplinair team omvatten dat gespecialiseerd is in de begeleiding en behandeling van daders van seksuele misdrijven, dat ten minste de psychiatrische, psychologische en sociale functies verzekert. Om elke van die functies te verzekeren, is dit team samengesteld uit personen die prestaties verzekeren die minstens overeenstemmen met een kwart voltijds arbeidsequivalent voor de psychiatrische functie, met een half voltijds arbeidsequivalent voor de psychologische functie en met een kwart voltijds arbeidsequivalent voor de sociale functie."; 2) § 5 wordt ingevoegd, dat luidt als volgt: " § 5.- Het team mag eveneens aanvullende functies vervullen, met name op het vlak van de geneeskunde, verpleegzorgen, pedagogie, sociologie, antropologie en humane en sociale wetenschappen, criminologie, psychomotoriek, logopedie, ergotherapie, opvoedkunde en met inbegrip van de functie van peer-helper. Die aanvullende functies zijn rechtstreeks gelinkt aan de activiteiten die de dienst voor geestelijke gezondheid uitoefent in het kader van zijn algemene opdrachten en, in voorkomend geval, van zijn specifieke projecten.".

Art. 41.In artikel 35 van hetzelfde decreet wordt het woord "patiënten" vervangen door het woord "gebruikers".

Art. 42.In artikel 37 van hetzelfde decreet worden de woorden "een team van minimum een halftijdse kracht per erkende opdracht" vervangen door de woorden "een basisteam van ten minste vier voltijdsequivalenten, waarvan ten minste een halftijdse kracht per erkende opdracht en met inbegrip van een coördinatiefunctie waaraan ten minste een kwarttijdse kracht wordt gewijd.".

Art. 43.In artikel 37bis, § 2, van hetzelfde decreet worden de woorden "die de medische functie vervult" vervangen door het woord "arts".

Art. 44.In artikel 38 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) 1° wordt vervangen door wat volgt: "1° onverminderd de bepalingen voorzien in artikel 40, toegang garanderen voor personen volgens de voorwaarden die door het College zijn bepaald;"; 2) 2° wordt vervangen door wat volgt: "2° een sociale, vrije permanentie zonder afspraak verzekeren in of buiten de lokalen van het centrum voor globale sociale actie om de vraag van de persoon te behandelen.Het College bepaalt de modaliteiten voor de werking van de sociale permanenties;"; 3) 3° wordt ingevoegd, dat luidt als volgt: "3° samenwerken met de erkende centra voor globale sociale actie, overeenkomstig artikel 11.Het College bepaalt de voorwaarden van de samenwerking tussen de centra.".

Art. 45.Artikel 39 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 39.§ 1. - Om als centrum voor globale sociale actie erkend te worden, omvat het centrum een team van ten minste drie voltijdsequivalenten die de sociale functie uitoefenen en een voltijdsequivalent die de administratieve functie invult. § 2. - Met het oog op de verdere uitbreiding van de opdrachten kan dat basisteam, indien nodig, worden aangevuld met een extra team volgens de door het College vastgestelde criteria. § 3. - Een van de professionals die de sociale functie vervult, heeft de verantwoordelijkheid over de coördinatie. De arbeidstijd die verbonden is aan de coördinatie is gekoppeld aan de arbeidstijd van de sociale functie volgens de door het College vastgestelde modaliteiten.".

Art. 46.In artikel 41 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) in § 1, 6°, wordt het woord "administratief" vervangen door de woorden "administratieve ondersteuning";2) in § 1, worden 7° en 8° ingevoegd, die luiden als volgt: "7° preventie en activiteiten op het gebied van voorlichting over het relationele, affectieve en seksuele leven, met name op school; 8° coördinatie."; 3° in § 2 worden de woorden "administratieve functie" vervangen door de woorden "administratieve ondersteuningsfunctie".

Art. 47.In artikel 42 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) in het eerste lid, 3°, worden de woorden "verpleger maatschappelijk gegradueerde (M/V)" vervangen door de woorden "maatschappelijk verpleegkundige";2) in het eerste lid, 3°, worden de woorden "of een verpleegkundige gespecialiseerd in gemeenschapsgezondheid" ingevoegd tussen de woorden "verpleger maatschappelijk gegradueerde" en de woorden "(M/V) à rato van minstens nul zestien voltijds equivalent"; 3) in het eerste lid wordt een punt 6° ingevoegd, dat luidt als volgt: "6° een coördinatieverantwoordelijke van minstens een kwart voltijds equivalent."; 4) in het tweede lid worden de punten 3°, 4°, 5° en 6° ingevoegd, die luiden als volgt: "3° een verloskundige à rato van minstens nul zestien voltijds equivalent;4° een werknemer met een specialisatie in gemeenschapsgezondheid à rato van minstens nul zestien voltijds equivalent;5° een gespecialiseerde opvoeder à rato van minstens nul zestien voltijds equivalent; 6° ) een assistent-psycholoog à rato van minstens nul zestien voltijds equivalent.".

Art. 48.Artikel 43 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "Om als medisch huis erkend te worden, omvat de dienst een pluridisciplinair team van minstens twee artsen die erkend zijn als houder van de bijzondere beroepstitel van huisarts, een gezondheidsprofessional, die geen arts is, die een erkenning heeft op grond van de gecoördineerde wet van 10 mei 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009276 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009275 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009277 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent sluiten betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen en onthaalpersoneel.".

Art. 49.In hetzelfde decreet wordt een artikel 44bis ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 44bis.- De dienst kan door middel van een verzoek tot wijziging van de erkenning zoals bepaald is in de artikelen 77, 78 en 78bis, een uitbreiding van het kader aanvragen voor een halftijdse werkkracht met de functie maatschappelijk assistent.".

Art. 50.Artikel 46 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 46.- In afwijking op artikel 33, 1°, mag de dienst voor schuldbemiddeling, overeenkomstig de wet van 12 juni 1991 op het consumentenkrediet, georganiseerd worden door een publiekrechtelijk rechtspersoon die zijn activiteiten uitoefent in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest als die daartoe erkend is.".

Art. 51.Artikel 47 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "Om als dienst voor schuldbemiddeling erkend te worden, moet het maatschappelijk doel of de wettelijke opdracht van de dienst bestaan uit de bijstand aan personen in moeilijkheden. De dienst omvat een pluridisciplinair team dat minstens de volgende functies verzekert: 1° de functie van schuldbemiddeling.Om de uitoefening van deze functie te garanderen, wijst de dienst minstens 3 VTE's maatschappelijk assistent met een gespecialiseerde opleiding of beroepservaring toe aan schuldbemiddeling; 2° de juridische functie.Om de uitoefening van deze functie te garanderen, levert de dienst het bewijs dat de juridische diensten worden verleend door een jurist à rato van minstens nul drieëndertig voltijds equivalent die een gespecialiseerde opleiding of beroepservaring op het gebied van schuldbemiddeling heeft en die aan de instelling gebonden is door een arbeidscontract of overeenkomst.

Die overeenkomst kan ook worden gesloten met een vereniging die een of meer juristen tewerkstelt waarbij er voldaan wordt aan de voorwaarden bedoeld in het eerste lid of met de erkende instelling overeenkomstig artikel 143 van het decreet van 5 maart 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/03/2009 pub. 08/05/2009 numac 2009031234 bron franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest Decreet betreffende het aanbod van ambulante diensten in de domeinen van de sociale actie, het gezin en de gezondheid sluiten; 3° de onthaal- en secretariaatsfunctie.Om de uitoefening van deze functie te garanderen, wijst de afdeling 0,5 VTE toe aan onthaal en secretariaat.

Het College kan de minimuminhoud van de gespecialiseerde opleiding bedoeld in 1° en 2° bepalen.".

Art. 52.In artikel 48 van hetzelfde decreet wordt het woord "begunstigden" vervangen door het woord "gebruikers".

Art. 53.Het opschrift van onderafdeling IX van afdeling II van hoofdstuk I van titel II van het decreet wordt vervangen door de volgende woorden: "Erkenningsvoorwaarden voor de diensten voor coördinatie van thuisverzorging en -hulp".

Art. 54.Artikel 52 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 52.§ 1. - Om als dienst voor coördinatie van thuisverzorging en -hulp erkend te worden in het kader van de in artikel 23, 1°, bedoelde opdracht, verzekert de dienst voor elke gebruiker alle nodige diensten om thuis te blijven wonen, met name: a) hulp bij de dagelijkse handelingen, door een erkende dienst zoals de dienst voor gezins- en bejaardenhulp;b) sociale begeleiding;c) verpleegkundige zorgen thuis;d) verdeling van maaltijden thuis;e) kinesitherapie;f) uitlenen van materieel;d) logopedie;h) ergotherapie;i) podologie;j) telebewaking;k) psychologische steun;l) mond- en tandverzorging;m) coiffure. § 2. - De coördinatiedienst organiseert een wachtdienst waardoor die kan beantwoorden aan de noodoproepen van de gebruikers en dit, vierentwintig uur op vierentwintig en zeven dagen op zeven.".

Art. 55.In artikel 53 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) het woord "coördinatiecentrum" wordt vervangen door het woord "coördinatiedienst";2) in 1° wordt het woord "voornaamste" opgeheven, net als ", 1° ";3) in 2° wordt het woord "wacht-" vervangen door het woord "toezicht-";4) in 2° wordt het woord "patiënten" vervangen door het woord "gebruikers";5) in 2° worden de woorden "binnen het uur een dringende interventie organiseert door verpleegkundig personeel" vervangen door de woorden "indien nodig een dringende interventie organiseert".

Art. 56.In artikel 54 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) de woorden "coördinatiecentra voor thuisverzorging en -diensten" worden vervangen door de woorden "diensten voor coördinatie van thuisverzorging en -hulp";2) in 1°, a) en b), worden de woorden "het coördinatiecentrum" vervangen door de woorden "de coördinatiedienst"; in 2° wordt het woord "begunstigde" vervangen door het woord "gebruiker"; 3) 3° wordt vervangen door wat volgt: "3° de organisatie van de dienst en van het gebruikte type systeem voor telefonisch onthaal: a) de coördinatiedienst categorie 1 of 2 kan via een externe dienstverlener een eerste telefonisch onthaal organiseren voor de gebruikers; b) de coördinatiedienst categorie 3 is een geïntegreerde coördinatiedienst die telefonisch onthaal (analyse van de situatie, antwoord en oriëntatie) van alle aanvragen uitsluitend binnen het centrum organiseert.".

Art. 57.In artikel 55 van hetzelfde decreet: 1) worden in § 1, eerste en tweede lid, de woorden "het coördinatiecentrum" vervangen door de woorden "de coördinatiedienst" en in § 2 wordt het woord "coördinatiecentra" vervangen door het woord "coördinatiediensten";2) worden in § 1, eerste lid, de woorden "hierna de Coördinator genoemd" vervangen door de woorden "hierna de zorg- en hulpcoördinator genoemd".

Art. 58.In artikel 56 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) de woorden "Het coördinatiecentrum" worden vervangen door de woorden "De coördinatiedienst";2) in 1° wordt het woord "begunstigde" vervangen door het woord "gebruiker" en de woorden "het coördinatiecentrum" door de woorden "de coördinatiedienst";3) in 2° wordt het woord "begunstigde" vervangen door het woord "gebruiker".

Art. 59.In artikel 57 van hetzelfde decreet worden de woorden "het coördinatiecentrum" vervangen door de woorden "de coördinatiedienst".

Art. 60.In artikel 58 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) in § 2 worden de woorden "gerechtigde patiënten" vervangen door het woord "gebruikers";2) in § 3 worden de woorden "verpleegkundig personeel" vervangen door de woorden "een verpleegkundige".

Art. 61.In artikel 59 van hetzelfde decreet worden de woorden "gerechtigde patiënten" vervangen door de woorden "gebruikers".

Art. 62.In artikel 60 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) in het eerste lid wordt het getal "4" vervangen door het getal "3";2) 4° wordt opgeheven.

Art. 63.In artikel 61 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) in 1° worden de woorden "die houder zijn van het in artikel 132 bedoeld inschrijvingsbewijs" opgeheven;2) in 4° worden het woord ", bejaarden-" en de woorden "die de functie van algemeen coördinator vervult" opgeheven.

Art. 64.In titel II, hoofdstuk I, van hetzelfde decreet wordt een afdeling II ingevoegd met als opschrift "Afdeling II. - Erkenningsvoorwaarden voor het geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum".

Art. 65.In afdeling II, ingevoegd bij artikel 54, wordt een artikel 63bis ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 63bis.- Het geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum is opgericht in de vorm van een vzw die voldoet aan een van de volgende kenmerken: 1° tot doel hebben de opdrachten te vervullen van een geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum;2° tot doel hebben samenwerking tot stand te brengen tussen verschillende structuren die verschillende erkende diensten exploiteren om een dienst aan te bieden die voldoet aan de erkenningsnormen van een geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum; 3° beschikken over verschillende erkenningen die allemaal voldoen aan de erkenningsnormen van een geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum.".

Art. 66.In afdeling II, ingevoegd bij artikel 61, wordt een artikel 63ter ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 63ter.- Om ervoor te zorgen dat het toegankelijk is, heeft het geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum verlengde, flexibele openingstijden en een aantal inloopmomenten zonder afspraak.

Die modaliteiten worden door het College vastgelegd.".

Art. 67.In afdeling II, ingevoegd bij artikel 61, wordt een artikel 63quater ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 63quater.- In afwijking van artikel 33, 1°, houdt het maatschappelijk doel van het geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum verband met de in artikel 31bis bedoelde opdrachten.".

Art. 68.In afdeling II, ingevoegd bij artikel 61, wordt een artikel 63quinquies ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 63quinquies.- Het geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum beschikt over een multidisciplinair team dat ten minste uit het volgende personeel bestaat: - drie voltijdsequivalenten voor de functie van maatschappelijk werker; - een voltijdsequivalent voor de administratieve functie; - anderhalf voltijdsequivalent voor de onthaalfunctie; - een half voltijdsequivalent voor de functie van gemeenschapsactie; - een voltijdsequivalent voor de coördinatiefunctie; - twee artsen die de functie van huisarts vervullen; - een gezondheidsprofessional, die geen arts is, die een erkenning heeft op grond van de gecoördineerde wet van 10 mei 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009276 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009275 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009277 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent sluiten betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen; - een half voltijdsequivalent voor de psychologische functie.".

Art. 69.Artikel 64 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 64.§ 1. - De ambulante dienst dient een aanvraag om erkenning in bij de diensten van het College.

Het College bepaalt de modaliteiten voor de indiening van die aanvraag. Deze aanvraag om erkenning is vergezeld van een nota waarin gepreciseerd wordt hoe de dienst beantwoordt of overweegt te beantwoorden aan de opdrachten waarvoor hij om een erkenning vraagt en waarin hij zich ertoe verbindt de erkenningsvoorwaarden en de algemene of sectorale normen of die van het geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum die in deze titel bedoeld worden, na te leven. § 2. - De volgende documenten worden bij de aanvraag om erkenning bijgevoegd: 1° de naam van de vereniging zonder winstoogmerk;2° de naam van de ambulante dienst;3° het ondernemingsnummer;4° het attest bankidentiteit;5° de naam van de persoon die ertoe gemachtigd is de vereniging zonder winstoogmerk te vertegenwoordigen;6° het adres van de activiteitenzetel(s);7° de naam van de persoon die de contactpersoon is met de administratie de diensten van het College en zijn aanstelling door de raad van bestuur;8° een document dat aantoont dat de dienst het vruchtgebruik van de lokalen heeft;9° een attest tot staving van de aansprakelijkheidsverzekering van de bestuurders;10° een attest van de verzekeringspolis dat de burgerlijke beroepsaansprakelijkheid van de dienst gedekt is;11° een voorbegroting van de ambulante dienst met vermelding van alle verkregen of gevraagde openbare subsidies, waaronder de toelage voor mantelzorgers;12° de samenstelling van het team, aanwezig en gevraagd, met de functies, kwalificaties en arbeidstijd;13° alle overheidsmiddelen waarover de vzw beschikt. § 3. - De diensten van het College verklaren de aanvraag ontvankelijk wanneer zij alle hogerop bedoelde documenten bevat, die oprecht en conform verklaard zijn, en wanneer zij ondertekend zijn door de persoon die ertoe gemachtigd is om de vereniging zonder winstoogmerk te vertegenwoordigen.".

Art. 70.In artikel 65 van hetzelfde decreet worden de woorden ", laat het College overgaan tot het onderzoek ervan en tot een inspectie" vervangen door "door de diensten van het College wordt het dossier onderzocht en wordt een inspectie uitgevoerd".

Art. 71.Artikel 66, eerste lid, van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "De diensten van het College leggen vervolgens het erkenningsaanvraagdossier met de administratieve analyse en het inspectieverslag voor advies voor aan de Adviesraad.".

Art. 72.In artikel 67 van hetzelfde decreet wordt het woord "project" vervangen door het woord "erkenningsaanvraag".

Art. 73.Artikel 68 van hetzelfde decreet wordt opgeheven.

Art. 74.In artikel 69 van hetzelfde decreet wordt het woord "voorlopige" opgeheven.

Art. 75.In afdeling II van hoofdstuk II van titel II van hetzelfde decreet wordt een artikel 69bis ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 69bis.- De aanvraag om erkenning gebeurt in twee fasen, eerst via de aanvraag van een voorlopige erkenning en vervolgens via de aanvraag van een definitieve erkenning.

Art. 76.Artikel 70 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 70.- Het College kent een voorlopige erkenning toe voor een duur van twee jaar die maximaal één keer hernieuwbaar is, voor zover de aanvrager: 1° het volgende naleeft: a) voor erkenningen per sector, punt 1° van artikel 33;b) voor de erkenning van een geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum, artikel 63bis;2° zich ertoe verbindt de punten 2° tot en met 13° van artikel 33 na te leven, uiterlijk drie maanden na de uitbetaling van het eerste voorschot van zijn subsidie;3° een aanvraag om tijdelijke erkenning heeft ingediend bij het College en de diensten van het College samen, vergezeld van de documenten bedoeld in artikel 64, § 1 en § 2, 1°, 2°, 3°, 4°, 5°, 11°, 12° en 13° ;4° zich ertoe verbindt de documenten bedoeld in artikel 64, § 2, 6° tot en met 10°, aan het College over te maken, uiterlijk drie maanden na de uitbetaling van het eerste voorschot van zijn subsidie. In de beslissing van het College tot toekenning van de voorlopige erkenning worden de opdrachten waarvoor de ambulante dienst voorlopig wordt erkend en, behalve voor de diensten voor thuishulp, de samenstelling van het gesubsidieerde team nader bepaald.".

Art. 77.In artikel 71 van hetzelfde decreet worden de woorden ", laat het College overgaan tot een inspectie en bepaalt het" vervangen door "wordt een inspectie uitgevoerd door de diensten van het College om te controleren".

Art. 78.In artikel 72 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) in de eerste zin worden de woorden "laat het College" vervangen door de woorden "laten de diensten van het College";2) in de eerste zin worden de woorden "door de ambulante dienst" ingevoegd tussen de woorden "de in artikel 64, § 2 bedoelde documenten" en het woord "actualiseren";3) in het tweede lid wordt het woord "Het" vervangen door "Het College".

Art. 79.Artikel 73 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met de woorden "binnen de maand die volgt".

Art. 80.In artikel 77 van hetzelfde decreet wordt het woord "ambulante" ingevoegd voor het woord "dienst".

Art. 81.In artikel 78 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) het eerste lid wordt paragraaf 1;2) de woorden "het College" worden vervangen door "de diensten van het College";3) het tweede lid wordt opgeheven en vervangen door paragraaf 2, die luidt als volgt: " § 2.- In afwijking van het eerste lid dient de ambulante dienst bij wijzigingen van het kader die geen gevolgen hebben voor de begroting en voor de naleving van de werkings- en personeelsnormen een aanvraag in bij de diensten van het College via een eenvoudige brief met ontvangstbewijs of via elektronische weg met ontvangstbewijs.".

Art. 82.In artikel 79 van hetzelfde decreet wordt de laatste zin "Het College kan de ambulante dienst een voorstel van gedwongen wijziging van erkenning doen." vervangen door de zin "Wanneer de normen niet worden nageleefd of wanneer de opdrachten niet meer worden uitgevoerd, kan het College ook een wijziging van de erkenning opleggen met als gevolg een vermindering van de subsidie.".

Art. 83.In artikel 83 van hetzelfde decreet worden de woorden "aan de dienst" vervangen door de woorden "aan de ambulante dienst".

Art. 84.In artikel 84 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) in § 1 wordt het woord "ambulante" ingevoegd tussen de woorden "de betrokken" en het woord "dienst";2) in § 1 wordt het woord "begunstigden" vervangen door het woord "gebruikers";3) in § 2 wordt het woord "ambulante" ingevoegd tussen de woorden "de betrokken" en het woord "dienst".

Art. 85.In artikel 86 van hetzelfde decreet wordt het woord "begunstigden" vervangen door het woord "gebruikers".

Art. 86.In artikel 92 van hetzelfde decreet wordt het woord "begunstigden" vervangen door het woord "gebruikers".

Art. 87.In artikel 93 van hetzelfde decreet wordt het woord "begunstigden" vervangen door het woord "gebruikers".

Art. 88.In artikel 94 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) in de eerste zin van het eerste lid worden de woorden "informeert hij het College van zijn intentie om te sluiten en" ingevoegd tussen de woorden "stop te zetten," "deelt hij deze beslissing";2) in de eerste zin van het eerste lid wordt het woord "drie" vervangen door het woord "zes";3) in de tweede zin van het eerste lid worden de woorden "De dienst" vervangen door het woord "Hij".

Art. 89.In artikel 95 van hetzelfde decreet worden de woorden "het paneel" vervangen door de woorden "de drager".

Art. 90.In artikel 96 van hetzelfde decreet wordt het woord "begunstigden" vervangen door het woord "gebruikers".

Art. 91.In artikel 97 wordt de eerste zin van het eerste lid aangevuld met de woorden "en overgemaakt door de ambulante dienst aan de diensten van het College".

Art. 92.Artikel 98 van hetzelfde decreet wordt als volgt aangevuld: "De andere modaliteiten worden door het College vastgelegd.".

Art. 93.In artikel 99 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) in § 1 wordt het woord "begunstigden" vervangen door het woord "gebruikers";2) in § 2 wordt het woord "ambulante" ingevoegd tussen de woorden "de" en "dienst" en wordt het woord "begunstigden" vervangen door het woord "gebruikers";3) in § 3 wordt het woord "ambulante" ingevoegd tussen de woorden "de" en "dienst" en wordt het woord "begunstigde" vervangen door het woord "gebruiker";4) in § 4 wordt het woord "begunstigden" vervangen door het woord "gebruikers".

Art. 94.In artikel 100 van hetzelfde decreet worden de woorden "en voor de geïntegreerde welzijns- en gezondheidscentra" ingevoegd tussen de woorden "per sector" en ", het minimumaantal".

Art. 95.In artikel 101 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) in § 1 wordt het woord "begunstigde" vervangen door het woord "gebruiker" en de woorden "van de begunstigde" door "van de gebruiker";2) er wordt een nieuwe § 2 ingevoegd, die luidt als volgt: " § 2.- Om de anonimiteit van de gebruikers te respecteren, is de in § 1 bedoelde verplichting niet van toepassing op het centrum voor teleonthaal in het kader van zijn luisteropdracht."; 3) de oude § 2 wordt artikel 102.

Art. 96.Artikel 102 van hetzelfde decreet wordt opgeheven.

Art. 97.Artikel 103 van hetzelfde decreet wordt opgeheven.

Art. 98.In artikel 104 van hetzelfde decreet wordt het eerste lid § 1 en wordt een § 2 ingevoegd, die luidt als volgt: " § 2. - In het geval van een geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum maakt de ambulante dienst één jaarlijks activiteitenverslag over dat goedgekeurd is door de algemene vergadering van de dienst, zelfs als die uit verschillende erkende diensten bestaat. De inhoud wordt bepaald door het College, na advies van de Adviesraad.".

Art. 99.In artikel 105 van hetzelfde decreet wordt het woord "begunstigden" vervangen door het woord "gebruikers".

Art. 100.Artikel 106 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 106.§ 1. - De vermelding "agréé par la Commission communautaire française" is verplicht op alle documenten, affiches en publicaties, met inbegrip van digitale publicaties, van de ambulante dienst en is zichtbaar aan de buitenkant van het gebouw. § 2. - De ambulante diensten moeten erop toezien dat ze voldoen aan de verplichtingen die zijn vastgelegd in het grafisch handvest van de Europese Unie en Richtlijn (EU) 2016/2102 inzake de toegankelijkheid van de websites en mobiele applicaties van overheidsinstanties, zoals omgezet door het decreet van 9 mei 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 09/05/2019 pub. 06/06/2019 numac 2019012800 bron franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest Decreet houdende de toegankelijkheid van websites en mobiele applicaties van de openbare instellingen van de Franse Gemeenschapscommissie sluiten houdende de toegankelijkheid van websites en mobiele applicaties van de openbare instellingen van de Franse Gemeenschapscommissie. § 3. - De in § 1 voorziene verplichtingen zijn niet van toepassing wanneer dat om redenen van veiligheid of anonimiteit van de werknemers gerechtvaardigd is.".

Art. 101.In artikel 107 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) de woorden "en geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum" worden ingevoegd na de woorden "centrum voor teleonthaal";2) de woorden "centrum voor coördinatie van thuisverzorging en -diensten" worden vervangen door de woorden "dienst voor coördinatie van thuisverzorging en -hulp".

Art. 102.In artikel 108 van hetzelfde decreet worden de woorden "de regels voorzien in het besluit 2001/549 betreffende de toepassing van het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 12 juli 2001 tot wijziging van diverse wetten betreffende de subsidies toegekend in de gezondheids- en de welzijnssector en betreffende de wijziging van diverse toepassingsbesluiten betreffende de welzijns-, de gezondheids- en de gehandicaptensector en de sector van de socio-professionele inschakeling" vervangen door "de geldende wetgeving met betrekking tot de non-profitsector die van toepassing is op de Franse Gemeenschapscommissie van het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad".

Art. 103.Artikel 110 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 110.- De ambulante dienst organiseert de voortgezette opleiding van het erkend team zoals bepaald in artikel 89 van het besluit 2001/549 betreffende de toepassing van het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 12 juli 2001 tot wijziging van diverse wetten betreffende de subsidies toegekend in de gezondheids- en de welzijnssector en betreffende de wijziging van diverse toepassingsbesluiten betreffende de welzijns-, de gezondheids- en de gehandicaptensector en de sector van de socio-professionele inschakeling.

Het College bepaalt de minimumcriteria waaraan die opleidingen moeten beantwoorden.".

Art. 104.In artikel 111 van hetzelfde decreet worden de woorden "coordinateur général" vervangen door de woorden "point de contact".

Art. 105.In titel II, hoofdstuk III, afdeling I, onderafdeling II, wordt een artikel 111bis ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 111bis.- De ambulante dienst kan binnen het erkende team een of meerdere personen aanstellen die de coördinatiefunctie vervullen.".

Art. 106.In artikel 118 van hetzelfde decreet wordt het woord "ambulante" ingevoegd tussen de woorden "de" en "dienst".

Art. 107.Artikel 119 wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 119.- Behoudens tegengestelde bepalingen worden de voorschotten van de subsidie voor vijftig procent vereffend tegen uiterlijk 15 februari, voor vijfentwintig procent tegen 15 juni en voor vijfentwintig procent tegen 15 september.".

Art. 108.In artikel 120 van hetzelfde decreet wordt het woord "sectorale" opgeheven.

Art. 109.Artikel 122 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 122.- Behoudens tegengestelde bepalingen wordt het saldo van de subsidie vereffend tegen 31 oktober van het volgende jaar. De bewijsstukken in verband met de in de artikelen 116 en 118 bedoelde personeels-, werkings- en opleidingskosten worden uiterlijk tegen 15 april overgemaakt en volgens de door de diensten van het College bepaalde modaliteiten.".

Art. 110.In artikel 123, tweede lid, van hetzelfde decreet worden de derde en vierde zin "Zij moeten overgemaakt worden tegen 30 april van het volgend jaar, in duplo. Zij zullen vergezeld zijn van een activiteitenverslag in duplo waaruit de naleving van de met het College gesloten overeenkomst blijkt." vervangen door de volgende derde zin: "De bewijsstukken gaan vergezeld van een activiteitenverslag en beide moeten uiterlijk tegen 30 april worden overgemaakt.".

Art. 111.In artikel 125 van hetzelfde decreet wordt het woord "begunstigden" vervangen door het woord "gebruikers".

Art. 112.Artikel 127 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 127.- Om de diversiteit van de door ambulante diensten ontwikkelde praktijken te garanderen en ze in staat te stellen een of meerdere specifieke benaderingen te ontwikkelen, kan het College bijkomende middelen toekennen voor werkingskosten en personeelskosten.".

Art. 113.In onderafdeling I van afdeling II van hoofdstuk III van titel II van hetzelfde decreet wordt een artikel 127ter ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 127ter.- Om een toelage te ontvangen voor het opzetten van een samenwerking zoals bedoeld in artikel 8bis dient de dienst die actief is op het gebied van drugs en verslavingen een aanvraag in bij het College.

Die aanvraag moet een verantwoording bevatten van de reële noodzaak voor het opzetten van die samenwerking, die afkomstig is van het geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum waarmee de samenwerking wordt aangegaan en een overeenkomst waarin met name de betrokken opdrachten, de bepaalde werktijd en de daartoe voorziene middelen worden vermeld.".

Art. 114.n titel II, hoofdstuk III, afdeling II, van hetzelfde decreet wordt het opschrift van onderafdeling III vervangen door het volgende opschrift: "Sectorale normen en bepalingen betreffende de toelagen aan de diensten voor coördinatie van thuisverzorging en -hulp".

Art. 115.In titel II, hoofdstuk III, afdeling II, onderafdeling III, van hetzelfde decreet wordt een artikel 129bis ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 129bis.§ 1. - Wanneer verschillende diensten voor de coördinatie van thuisverzorging en -hulp fuseren tot één vzw, met inachtneming van de erkenningsvoorwaarden, worden de toelagen die zij respectievelijk ontvingen voor coördinatieopdrachten gehandhaafd en toegewezen aan de vzw die uit die fusie ontstaat, op voorwaarde dat de som van de activiteiten die oorspronkelijk door de gefuseerde diensten voor de coördinatie van thuisverzorging en -hulp werden aangeboden, cumulatief is. § 2. - Het College bepaalt de voorwaarden en de procedure van de in § 1 bedoelde fusie.".

Art. 116.In titel II, hoofdstuk III, afdeling II, onderafdeling III, van hetzelfde decreet wordt een artikel 129ter ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 129ter.- Om een toelage te ontvangen voor het opzetten van een samenwerking zoals bedoeld in artikel 24 dient de dienst voor de coördinatie van thuisverzorging en -hulp een aanvraag in bij het College.

Die aanvraag moet een verantwoording bevatten van de reële noodzaak voor het opzetten van die samenwerking, die afkomstig is van het geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum waarmee de samenwerking wordt aangegaan, en een overeenkomst waarin met name de betrokken opdrachten, de bepaalde werktijd en de daartoe voorziene middelen worden vermeld.".

Art. 117.In artikel 130 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) het woord "begunstigde" wordt vervangen door het woord "gebruiker";2) in 2° wordt het woord "algemene" opgeheven.

Art. 118.In artikel 133 van hetzelfde decreet wordt het woord "begunstigde" vervangen door het woord "gebruiker".

Art. 119.In artikel 134 van hetzelfde decreet wordt het woord "begunstigde" vervangen door het woord "gebruiker".

Art. 120.Artikel 135, eerste lid, wordt vervangen door wat volgt: "Het College kan de vereffeningsmodaliteiten van de financiering van de diensten voor thuishulp vastleggen.".

Het tweede en derde lid van artikel 135 van hetzelfde decreet worden opgeheven.

Art. 121.In titel II, hoofdstuk III, afdeling II, van hetzelfde decreet, wordt het opschrift van onderafdeling V "Bepaling betreffende de toelagen aan de centra voor teleonthaal" vervangen door "Sectorale normen en bepalingen betreffende de toelagen aan de centra voor teleonthaal".

Art. 122.In titel II, hoofdstuk III, afdeling II, van hetzelfde decreet wordt een onderafdeling VI ingevoegd met als opschrift "Onderafdeling VI. - Sectorale normen en bepalingen betreffende de toelagen aan de diensten voor geestelijke gezondheidszorg".

Art. 123.In titel II, hoofdstuk III, afdeling II, onderafdeling VI, van hetzelfde decreet worden de artikelen 138bis en 138ter ingevoegd, die luiden als volgt: "

Art. 138bis.- Om een toelage te ontvangen voor het opzetten van een samenwerking zoals bedoeld in artikel 5bis dient de dienst voor geestelijke gezondheidszorg een aanvraag in bij het College.

Die aanvraag moet een verantwoording bevatten van de reële noodzaak voor het opzetten van die samenwerking, die afkomstig is van het geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum waarmee de samenwerking wordt aangegaan, en een overeenkomst waarin met name de betrokken opdrachten, de bepaalde werktijd en de daartoe voorziene middelen worden vermeld.

Art. 138ter.- Het College bepaalt de minimale geïndexeerde forfaitaire toelage die aan de dienst voor geestelijke gezondheidszorg wordt toegekend voor de activiteiten uit artikel 4, § 1, 4°, d), e) en f).".

Art. 124.In titel II, hoofdstuk III, afdeling II, van hetzelfde decreet wordt een onderafdeling VII ingevoegd met als opschrift "Onderafdeling VII. - Sectorale normen en bepalingen betreffende de toelagen aan de centra voor gezinsplanning".

Art. 125.In titel II, hoofdstuk III, afdeling II, onderafdeling VII, van hetzelfde decreet wordt een artikel 138quater ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 138quater.- Om een toelage te ontvangen voor het opzetten van een samenwerking zoals bedoeld in artikel 13bis dient het centrum voor gezinsplanning een aanvraag in bij het College.

Die aanvraag moet een verantwoording bevatten van de reële noodzaak voor het opzetten van die samenwerking, die afkomstig is van het geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum waarmee de samenwerking wordt aangegaan en een overeenkomst waarin met name de betrokken opdrachten, de bepaalde werktijd en de daartoe voorziene middelen worden vermeld.".

Art. 126.In titel II, hoofdstuk III, afdeling II, van hetzelfde decreet wordt een onderafdeling VIII ingevoegd met als opschrift "Onderafdeling VIII. - Sectorale normen en bepalingen betreffende de toelagen aan de diensten voor schuldbemiddeling".

Art. 127.In titel II, hoofdstuk III, afdeling II, onderafdeling VIII, van hetzelfde decreet wordt een artikel 138quinquies ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 138quinquies.- Om een toelage te ontvangen voor het opzetten van een samenwerking zoals bedoeld in artikel 17bis dient de dienst voor schuldbemiddeling een aanvraag in bij het College.

Die aanvraag moet een verantwoording bevatten van de reële noodzaak voor het opzetten van die samenwerking, die afkomstig is van het geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum waarmee de samenwerking wordt aangegaan en een overeenkomst waarin met name de betrokken opdrachten, de bepaalde werktijd en de daartoe voorziene middelen worden vermeld.".

Art. 128.In titel II, hoofdstuk III, van hetzelfde decreet wordt een afdeling III ingevoegd met als opschrift "Afdeling III. - Sectorale normen en bepalingen betreffende de toelagen aan de geïntegreerde welzijns- en gezondheidscentra".

Art. 129.In titel II, hoofdstuk III, afdeling III, van hetzelfde decreet worden de artikelen 138sexies, 138septies en 138octies ingevoegd, die luiden als volgt: "

Art. 138sexies.§ 1. - Het geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum dat is opgericht overeenkomstig artikel 63bis, 1°, wordt gefinancierd voor zijn volledige werking.

Art. 138septies.- Het geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum dat is opgericht overeenkomstig artikel 63bis, 2° of 3°, wordt gefinancierd voor de administratieve kosten en de kosten van het onthaal, de coördinatie en de psychologische functie.

Art. 138octies.- Om een toelage te krijgen voor het vervullen van een specifieke inclusieve functie als bedoeld in artikel 31quinquies, dient het geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum een aanvraag in bij het College waarin de reële behoefte aan die functie in het interventiegebied van het centrum wordt gemotiveerd."

Art. 130.Het opschrift van titel III van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "Titel III. - De representatieve instellingen voor sectorale coördinatie".

Art. 131.In artikel 141, eerste zin, van hetzelfde decreet wordt het woord "sectorale" ingevoegd tussen de woorden "tot doel van" en het woord "activiteiten".

Art. 132.In artikel 142 van hetzelfde decreet vormen de eerste twee leden § 1 van een uit twee paragrafen bestaand artikel.

In het eerste lid worden de woorden "vanuit een territoriale logica" ingevoegd tussen het woord "heeft" en "tot doel".

In het eerste lid, 5°, wordt het punt vervangen door een puntkomma.

In het eerste lid worden 6° en 7° ingevoegd, die luiden als volgt: "6° de diensten die lid zijn te vertegenwoordigen bij de overheid; 7° de verzameling van geanonimiseerde gegevens voor de vertegenwoordigde sector te centraliseren.".

Er wordt ook een § 2 ingevoegd, die luidt als volgt: " § 2. - De instelling onthaalt en integreert de geïntegreerde welzijns- en gezondheidscentra die zich willen aansluiten zo goed mogelijk.".

Art. 133.In artikel 143 van hetzelfde decreet worden de woorden "één instelling per sector" vervangen door de woorden "een sectorale instelling".

Art. 134.Artikel 144 van hetzelfde decreet wordt opgeheven.

Art. 135.In artikel 147 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) in § 2, 11°, worden de woorden "de naam van de met de algemene coördinatie belaste persoon en het bewijs van zijn mandaat" vervangen door de woorden "de naam van de persoon die de contactpersoon van de instelling is met de diensten van het College en het bewijs van zijn aanstelling door de raad van bestuur."; 2) in § 3 worden de woorden "ertoe gemachtigd is om de vereniging zonder winstoogmerk te vertegenwoordigen" vervangen door de woorden "de contactpersoon is van de vereniging zonder winstoogmerk".

Art. 136.In artikel 148 van hetzelfde decreet worden de woorden "laat het College overgaan" vervangen door de woorden "laten de diensten van het College overgaan".

Art. 137.In artikel 152/1, § 1, van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) de woorden "le Collège fait" worden vervangen door de woorden "les services du Collège font";2) de woorden "Il soumet" worden vervangen door de woorden "Ils soumettent".

Art. 138.In artikel 154 van hetzelfde decreet worden de woorden "aan het College" vervangen door de woorden "aan de diensten van het College".

Art. 139.In artikel 163, § 1, 3°, van hetzelfde decreet wordt het woord "met" vervangen door de woorden "in het licht van de territoriale programmering en".

Art. 140.In artikel 164 van hetzelfde decreet: 1) worden de woorden "euro 36.600" vervangen door de woorden "65.000 euro"; 2) worden de woorden "euro 5.250" vervangen door de woorden "7.550 euro".

Art. 141.In hetzelfde decreet wordt een titel IIIbis ingevoegd met als opschrift "Titel IIIbis. - De representatieve instellingen voor intersectorale coördinatie".

Art. 142.In titel IIIbis, ingevoegd bij artikel 111, wordt een hoofdstuk I ingevoegd met als opschrift "Hoofdstuk I. - Definities en opdrachten".

Art. 143.In hoofdstuk I, ingevoegd bij artikel 112, worden de artikelen 168bis en 168ter ingevoegd, die luiden als volgt: "

Art. 168bis.- Het College kan een representatieve instelling voor intersectorale coördinatie erkennen op basis van de criteria en modaliteiten die het vaststelt.

Art. 168ter.- Het organisme heeft de opdracht om: 1° de representatieve instellingen voor sectorale coördinatie te coördineren en hen een gemeenschappelijke ruimte voor overleg te bieden;2° een transversale kwalitatieve evaluatie uit te voeren;3° coördinatie met de ondersteuningsstructuren van de drie gemeenschappen aanwezig in Brussel te ontwikkelen op het vlak van welzijn en gezondheid;4° informatie voor professionals binnen de ambulante diensten te produceren en te verspreiden, ook in samenwerking met de overheid;5° bij te dragen tot de kwalitatieve evaluatie en opvolging van de uitvoering van het Brussels Geïntegreerd Welzijns- en Gezondheidsplan zoals goedgekeurd door het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en het College van de Franse Gemeenschapscommissie op 7 juli 2022; 6° op eigen initiatief of op vraag van het College adviezen en aanbevelingen uit te brengen over het welzijns- gezondheidsbeleid vanuit een algemeen en transversaal perspectief.".

Art. 144.In titel IIIbis, ingevoegd bij artikel 111, wordt een titel II ingevoegd met als opschrift "Hoofdstuk II. - Erkenningsvoorwaarden".

Art. 145.In het bij artikel 114 ingevoegde hoofdstuk II wordt een artikel 168quater ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 168quater.§ 1. - Om erkend te worden, moet de representatieve instelling voor intersectorale coördinatie: 1° ten minste 50% van de in artikel 2, 2° gedefinieerde ambulante diensten die bij dit decreet zijn erkend en ten minste negen sectoren zoals gedefinieerd in artikel 2, 5°, verenigen; 2° aan de in artikel 146 bepaalde voorwaarden voldoen.".In titel IIIbis, ingevoegd bij artikel 111, wordt een hoofdstuk III ingevoegd met als opschrift "Hoofdstuk III. - Erkenningsprocedure".

Art. 146.In titel IIIbis, ingevoegd bij artikel 111, wordt een hoofdstuk III ingevoegd met alsopschrift "Hoofdstuk III. - Erkeningsprocedure".

Art. 147.In het bij artikel 116 ingevoegde hoofdstuk III wordt een artikel 168quinquies ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 168quinquies.- De in de artikelen 147 tot 162 vastgestelde erkenningsprocedure voor representatieve instellingen voor intersectorale coördinatie is van toepassing op representatieve instellingen voor intersectorale coördinatie.".

Art. 148.In titel IIIbis, ingevoegd bij artikel 111, wordt een hoofdstuk IV ingevoegd met als opschrift "Hoofdstuk IV. - Normen en bepalingen betreffende de toelagen aan de representatieve instellingen voor intersectorale coördinatie".

Art. 149.In het bij artikel 118 ingevoegde hoofdstuk IV wordt een artikel 168sexies ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 168sexies.- De normen en bepalingen betreffende de in de artikelen 163 tot 166 voorziene toelagen zijn van toepassing op de representatieve instellingen voor intersectorale coördinatie.".

Art. 150.In titel IIIbis, ingevoegd bij artikel 111, wordt een hoofdstuk V ingevoegd met als opschrift "Hoofdstuk V. - Controle en inspectie".

Art. 151.In het bij artikel 120 ingevoegde hoofdstuk V wordt een artikel 168quinquies ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 168septies.- De bepalingen betreffende de controle en inspectie van de representatieve instellingen voor intersectorale coördinatie waarin is voorzien in de artikelen 167 en 168 zijn van toepassing op de representatieve instellingen voor intersectorale coördinatie.".

Art. 152.In artikel 169 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) in § 1 wordt het woord "ambulante" ingevoegd tussen het woord "de" en het woord "dienst";2) in § 3, vierde lid, worden de woorden "en aan het geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum" ingevoegd tussen de woorden "die eigen zijn aan elke sector" en de woorden "kunnen de begunstigden";3) het woord "begunstigden" wordt vervangen door het woord "gebruikers".

Art. 153.Artikel 170 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 170.§ 1. - De kwalitatieve evaluatie heeft betrekking op een of verschillende werkthema's die door elke ambulante dienst of instelling gekozen werd uit een lijst van thema's die eigen zijn aan hun sector of gekoppeld zijn aan zijn opdrachten. § 2. - In het kader van een geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum dat is opgericht door een overkoepelende vzw of een vzw met meerdere erkenningen hoeven de geïntegreerde diensten geen kwalitatieve evaluatie uit te voeren voor elke erkenning, maar alleen voor de erkenning van het geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum.".

Art. 154.In artikel 171 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) in § 1 worden de woorden "of aan het geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum" ingevoegd tussen "aan elke sector" en "eigen opdrachten";2) in § 2 worden de woorden "en voor de geïntegreerde welzijns- en gezondheidscentra" ingevoegd tussen de woorden "per sector" en de woorden ", een selectie";3) in § 3 worden de woorden "en voor de geïntegreerde welzijns- en gezondheidscentra" ingevoegd tussen de woorden "per sector" en de woorden "en maakt die over".

Art. 155.In artikel 172 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) in 2° wordt het woord "ambulante" ingevoegd tussen het woord "de" en het woord "dienst";2) in 5° wordt het woord "ambulante" ingevoegd tussen het woord "de" en het woord "dienst".

Art. 156.In artikel 176 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) de woorden "een sectorale, intersectorale analyse" worden vervangen door de woorden "een sectorale analyse, een intersectorale analyse";2) de woorden "en een analyse van de geïntegreerde welzijns- en gezondheidscentra" worden ingevoegd tussen de woorden "een intersectorale analyse" en de woorden "van de tenuitvoerbrenging".

Art. 157.In artikel 177 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) in § 1 wordt het woord "geografische" vervangen door het woord "territoriale";2) in § 1 wordt de tweede zin opgeheven;3) in § 3 wordt het woord "begunstigde" vervangen door het woord "gebruiker";4) § 4 wordt ingevoegd en luidt als volgt: " § 4.- Het net pleegt overleg met de coördinerende instantie van het grondgebied waarop de activiteiten worden uitgeoefend. De netten kunnen met elkaar verbonden zijn op het niveau van het gewest, een zone of een wijk.".

Art. 158.In artikel 178 van hetzelfde decreet wordt het woord "of" vervangen door het woord "met inbegrip van".

Art. 159.In artikel 181 van hetzelfde decreet worden de woorden "of uit een geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum" ingevoegd tussen de woorden "uit verschillende sectoren" en "afkomstig zijn".

Art. 160.Artikel 182 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met "door een geïntegreerde aanpak van deze verschillende gebieden te bevorderen".

Art. 161.In artikel 183 van hetzelfde decreet wordt het woord "begunstigden" vervangen door het woord "gebruikers".

Art. 162.Artikel 185 wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 185.- Het College erkent een net voor een periode van vijf jaar die hernieuwbaar is wanneer een financiering gerechtvaardigd blijft rekening houdend met de bestaande kredieten en de erkenning van andere netten en wanneer de evaluatie ervan door de diensten van het College gunstig is.

Het College bepaalt de modaliteiten van die evaluatie.".

Art. 163.In artikel 187 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) in 10° wordt het woord "begunstigden" vervangen door het woord "gebruikers";2) in 11° worden de woorden ", in voorkomend geval," opgeheven;3) 12° wordt opgeheven;4) in 13° wordt het woord "drie" vervangen door het woord "vijf";5) in 14° wordt het woord "drie" vervangen door het woord "vijf".

Art. 164.In artikel 188 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) in het eerste lid worden de woorden "Het College legt" vervangen door de woorden "De diensten van het College leggen";2) in 9° wordt het woord "drie" vervangen door het woord "vijf".

Art. 165.In artikel 190 van hetzelfde decreet worden de woorden "aan het College" vervangen door de woorden "aan de diensten van het College".

Art. 166.In hetzelfde decreet wordt titel Vbis opgeheven.

Art. 167.In artikel 201 van hetzelfde decreet worden de woorden "Onderhavig decreet treedt in werking op de door het College vastgestelde datum en uiterlijk op 1 januari 2010. Het College evalueert zijn tenuitvoerbrenging tussen 1 juli en 31 december 2012.

Het deelt haar evaluatierapport mede aan de Vergadering van de Franse Gemeenschapscommissie en dit, uiterlijk op 31 januari 2013" vervangen door de woorden "Onderhavig decreet treedt op 1 januari 2024 in werking".

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Brussel, 1 februari 2024.

De Minister-voorzitster van het College, bevoegd voor Gezondheidsbevordering, Gezin, Begroting en Openbaar Ambt B. TRACHTE

^