Etaamb.openjustice.be
Decreet
gepubliceerd op 05 april 2024

Decreet tot wijziging van de regelgeving over de organisatie van de eerstelijnszorg voor de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood, de zorgraden en de verwerking van persoonsgegevens in het kader van het digitale zorg- en ondersteuningsplan, de financiering van eerstelijnszorgaanbieders en voor beleidsdoeleinden

bron
vlaamse overheid
numac
2024003034
pub.
05/04/2024
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

1 MAART 2024. - Decreet tot wijziging van de regelgeving over de organisatie van de eerstelijnszorg voor de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood, de zorgraden en de verwerking van persoonsgegevens in het kader van het digitale zorg- en ondersteuningsplan, de financiering van eerstelijnszorgaanbieders en voor beleidsdoeleinden (1)


Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt: Decreet tot wijziging van de regelgeving over de organisatie van de eerstelijnszorg voor de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood, de zorgraden en de verwerking van persoonsgegevens in het kader van het digitale zorg- en ondersteuningsplan, de financiering van eerstelijnszorgaanbieders en voor beleidsdoeleinden HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling

Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid. HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van het decreet van 18 mei 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/05/2018 pub. 17/08/2018 numac 2018013215 bron vlaamse overheid Decreet houdende de Vlaamse sociale bescherming sluiten houdende de Vlaamse sociale bescherming

Art. 2.In artikel 2, eerste lid, van het decreet van 18 mei 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/05/2018 pub. 17/08/2018 numac 2018013215 bron vlaamse overheid Decreet houdende de Vlaamse sociale bescherming sluiten houdende de Vlaamse sociale bescherming, gewijzigd bij de decreten van 15 februari 2019 en 18 juni 2021, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in punt 20° /1 wordt het woord "zorgteam" vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsteam";2° in punt 21° /1 en 48° /1 wordt het woord "zorgteam" telkens vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsteam". HOOFDSTUK 3. - Wijzigingen van het Woonzorg decreet van 15 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/02/2019 pub. 26/04/2019 numac 2019011711 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het jeugddelinquentierecht type decreet prom. 15/02/2019 pub. 03/05/2019 numac 2019030252 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de woonzorg sluiten

Art. 3.In artikel 2, § 1, van het Woonzorg decreet van 15 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/02/2019 pub. 26/04/2019 numac 2019011711 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het jeugddelinquentierecht type decreet prom. 15/02/2019 pub. 03/05/2019 numac 2019030252 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de woonzorg sluiten, gewijzigd bij het decreet van 20 december 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/12/2019 pub. 09/03/2020 numac 2020030067 bron vlaamse overheid DECREET houdende de uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2020 type decreet prom. 20/12/2019 pub. 31/01/2020 numac 2020020115 bron franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest Decreet houdende de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschapscommissie voor het begrotingsjaar 2020 sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in punt 3°, 5° en 23° worden de woorden "zorg- en ondersteuningsvraag" vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsnood"; 2° punt 22° wordt vervangen door wat volgt: "22° zorg- en ondersteuningsplan: een zorg- en ondersteuningsplan als vermeld in artikel 2, 17°, van het decreet van 26 april 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 26/04/2019 pub. 24/05/2019 numac 2019030471 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders sluiten betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders;".

Art. 4.In artikel 4 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1, derde lid, 3°, worden de woorden "zorg- en ondersteuningsvraag" vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsnood" en de woorden "zorg- en ondersteuningsvragen" door de woorden "zorg- en ondersteuningsnoden";2° in paragraaf 2, eerste lid, 3°, worden de woorden "zorg- en ondersteuningsvragen" vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsnoden";3° in paragraaf 2, eerste lid, 12°, worden de woorden "zorg- en ondersteuningsvraag" vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsnood";4° in paragraaf 2, tweede lid, worden de woorden "vragen naar zorg- en ondersteuning" vervangen door de woorden "noden aan zorg en ondersteuning".

Art. 5.In artikel 11 en 15 van hetzelfde decreet worden de woorden "zorg- en ondersteuningsvraag" vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsnood".

Art. 6.In artikel 18, tweede lid, van hetzelfde decreet worden de woorden "zorg- en ondersteuningsvraag" telkens vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsnood".

Art. 7.In artikel 23, 25, 26, § 1, tweede lid, 1°, artikel 31, tweede lid, artikel 33, 34, § 1, eerste lid, 9°, en artikel 52, § 1, tweede lid, van hetzelfde decreet worden de woorden "zorg- en ondersteuningsvraag" vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsnood".

Art. 8.In artikel 59, § 2, van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 20 december 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/12/2019 pub. 09/03/2020 numac 2020030067 bron vlaamse overheid DECREET houdende de uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2020 type decreet prom. 20/12/2019 pub. 31/01/2020 numac 2020020115 bron franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest Decreet houdende de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschapscommissie voor het begrotingsjaar 2020 sluiten, worden de woorden "zorg- en ondersteuningsvraag" telkens vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsnood". HOOFDSTUK 4. - Wijzigingen van het decreet van 5 april 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/04/2019 pub. 17/05/2019 numac 2019012372 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de organisatie en ondersteuning van het geestelijke gezondheidsaanbod sluiten betreffende de organisatie en ondersteuning van het geestelijke gezondheidsaanbod

Art. 9.In artikel 18, tweede lid, van het decreet van 5 april 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/04/2019 pub. 17/05/2019 numac 2019012372 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de organisatie en ondersteuning van het geestelijke gezondheidsaanbod sluiten betreffende de organisatie en ondersteuning van het geestelijke gezondheidsaanbod worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in punt 1° wordt het woord "zorgteam" telkens vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsteam";2° in punt 2° worden tussen het woord "van" en het woord "het" de woorden "de zorg- en ondersteuningsnood of" ingevoegd;3° in punt 2° wordt het woord "zorgteam" vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsteam". HOOFDSTUK 5. - Wijzigingen van het decreet van 26 april 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 26/04/2019 pub. 24/05/2019 numac 2019030471 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders sluiten betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders

Art. 10.In artikel 2 van het decreet van 26 april 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 26/04/2019 pub. 24/05/2019 numac 2019030471 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders sluiten betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° voor punt 1°, dat punt 1° /1 wordt, wordt een punt 1° ingevoegd, dat luidt als volgt: "1° algemene verordening gegevensbescherming: verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);"; 2° in punt 3°, 5°, 8°, 14° en 18° worden de woorden "zorg- en ondersteuningsvraag" vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsnood";3° in punt 4°, 11° en 16° worden de woorden "zorg- en ondersteuningsvraag" telkens vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsnood"; 4° er wordt een punt 6° /1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "6° /1 levensdoel: een persoonlijke doelstelling van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood, gebaseerd op zijn waarden en wensen, die toelaat doelgerichte zorg te verlenen en zorg- en ondersteuningsdoelen op te stellen;"; 5° in punt 12° en 13° worden de woorden "zorg- of ondersteuningsvraag" vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsnood"; 6° punt 17° wordt vervangen door wat volgt: "17° zorg- en ondersteuningsplan: een al dan niet digitaal werkinstrument waarin, na vraagverheldering of indicatiestelling, op aangeven van en in samenspraak met de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood, de zorg- en ondersteuningsdoelen en de werkafspraken over de geplande zorg en ondersteuning voor die persoon zijn opgenomen en waarmee het zorg- en ondersteuningsteam met elkaar samenwerkt en communiceert;"; 7° in punt 19° wordt het woord "zorgteam" vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsteam" en worden de woorden "zorg- en ondersteuningsvraag" telkens vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsnood".

Art. 11.In artikel 4 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid, 1° en 6°, a) en c), en het tweede lid, 1°, 4° en 6°, worden de woorden "zorg- en ondersteuningsvraag" vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsnood";2° in het eerste lid, 2°, worden de woorden "zorg- en ondersteuningsvraag" telkens vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsnood";3° in het eerste lid, 8°, wordt de zinsnede "verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming)" vervangen door de woorden "algemene verordening gegevensbescherming".

Art. 12.In hetzelfde decreet, gewijzigd bij de decreten van 21 april 2023 en 1 december 2023, wordt het opschrift van hoofdstuk 3 vervangen door wat volgt: "Hoofdstuk 3. Organisatie van de eerstelijnszorg voor de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood".

Art. 13.In artikel 5 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste en tweede lid worden de woorden "zorg- en ondersteuningsvraag" vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsnood"; 2° er wordt een derde lid toegevoegd, dat luidt als volgt: "De Vlaamse Regering kan nadere regels bepalen voor de organisatie van de eerstelijnszorg voor de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood en de samenwerkingsafspraken, vermeld in het tweede lid.".

Art. 14.In artikel 6 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1, eerste, tweede en vierde lid, 1° en 3°, en paragraaf 3, tweede lid, worden de woorden "zorg- en ondersteuningsvraag" vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsnood";2° in paragraaf 1, eerste, vierde en vijfde lid, en paragraaf 3, tweede lid, wordt het woord "zorgteam" vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsteam";3° in paragraaf 2 worden het eerste en vierde lid opgeheven;4° in de bestaande paragraaf 2, tweede lid, die paragraaf 2, eerste lid, wordt, wordt het woord "zorgteam" vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsteam";5° in de bestaande paragraaf 2, derde lid, die paragraaf 2, tweede lid, wordt, wordt het woord "zorgteam" vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsteam";6° in paragraaf 3, eerste lid, wordt het woord "zorgteam" telkens vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsteam" en worden de woorden "zorg- of ondersteuningsvragen" vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsnood"; 7° in paragraaf 3 wordt het derde lid vervangen door wat volgt: "Als de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood of zijn vertegenwoordiger dat niet wil of kan opnemen, of bij scharniermomenten, wijst de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood in samenspraak en na beraadslaging met het zorg- en ondersteuningsteam een zorgaanbieder als zorgcoördinator aan."; 8° aan paragraaf 3 wordt een vierde lid toegevoegd, dat luidt als volgt: "In het derde lid wordt verstaan onder scharniermomenten: situaties waarbij de context van de zorg en ondersteuning, de frequentie waarmee de zorg en ondersteuning wordt toegediend, of de complexiteit wijzigt.".

Art. 15.In artikel 7 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1 worden tussen het woord "van" en het woord "het" de woorden "de zorg- en ondersteuningsnood of" ingevoegd;2° in paragraaf 1 wordt het woord "zorgteam" vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsteam";3° paragraaf 2 wordt opgeheven;4° paragraaf 3 wordt vervangen door wat volgt: " § 3.Het aanstellen van een zorgaanbieder, die de taak van casemanagement op zich neemt, kan alleen in de volgende gevallen: 1° in zorgsituaties waarbij voldaan is aan al de volgende voorwaarden: a) de personen met een zorg- en ondersteuningsnood ontvangen niet de zorg die volgens hun noden aanwezig moet zijn;b) er is geen zorg- en ondersteuningsteam aanwezig of samengesteld;c) geen enkele zorgaanbieder is bij machte om door de hoge complexiteit het zorgproces aan te vatten;2° bij zorgprocessen waarbij het bestaande zorg- en ondersteuningsteam er niet in slaagt om de zorg- en ondersteuningsdoelen te bereiken of waarbij de personen met een zorg- en ondersteuningsnood, hun informele verzorger of een zorgaanbieder aangeven dat er verbetering moet komen in het zorgproces. De zorgaanbieder die de taak van casemanagement opneemt: 1° maakt geen deel uit van het zorg- en ondersteuningsteam;2° treedt niet in de plaats van het zorg- en ondersteuningsteam; 3° neemt de taak van casemanagement tijdelijk op.".

Art. 16.In artikel 11 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 21 april 2023Relevante gevonden documenten type decreet prom. 21/04/2023 pub. 16/05/2023 numac 2023042279 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van diverse decreten door de fusie van het Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin en het intern verzelfstandigd agentschap Zorg en Gezondheid tot het Departement Zorg sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° het eerste lid wordt vervangen door wat volgt: "Een zorgraad als vermeld in artikel 9, voert al de volgende opdrachten uit: 1° de organisatie en het aanbod van kwaliteitsvolle zorg en ondersteuning binnen zijn werkgebied afstemmen op de zorg- en ondersteuningsnoden door prioriteiten te bepalen die vastgesteld zijn op het bevolkingsniveau binnen het werkgebied van een zorgraad als vermeld in artikel 9.De voormelde zorgraad voert de voormelde opdracht uit in samenspraak met de volgende actoren: a) de verenigingen van personen met een zorg- en ondersteuningsnood, de verenigingen van mantelzorgers en de verenigingen van vrijwilligers;b) de eerstelijnszorgaanbieders;c) de personen, diensten of organisaties met een gespecialiseerd zorgaanbod waarvoor de Vlaamse Gemeenschap bevoegd is;d) de lokale besturen, die hun beleidslijnen en inhoudelijke prioriteiten bepalen in het kader van het lokaal sociaal beleid, en die een gezamenlijk initiatief kunnen nemen om een bovenlokaal sociaal beleid te ontwikkelen. De voormelde zorgraad stemt voor de voormelde opdracht eveneens af met de personen, diensten of organisaties met een gespecialiseerd zorg- aanbod waarvoor de Vlaamse Gemeenschap niet bevoegd is, in functie van de beleidsprioriteiten; 2° een lokaal sociaal beleid ondersteunen;3° het brede veld van beroepsgroepspecifieke verenigingen, eerstelijnszorgaanbieders, verenigingen van mantelzorgers, personen met een zorg- en ondersteuningsnood en vrijwilligers ondersteunen bij de organisatie van kwaliteitsvolle en geïntegreerde zorg en ondersteuning van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood als vermeld in hoofdstuk 3, met inbegrip van digitale gegevensdeling bij de interdisciplinaire en multidisciplinaire samenwerking bij het aanbieden van die zorg; 4° meewerken aan de uitvoering van de beleidsdoelstellingen voor het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin en, als dat nodig is, andere prioritaire doelstellingen voor het werkgebied voorstellen aan de Vlaamse Gemeenschap."; 2° tussen het eerste en het tweede lid wordt een lid ingevoegd, dat luidt als volgt: "Als de opdracht, vermeld in het eerste lid, 1°, wordt uitgevoerd, kan de zorgraad, vermeld in artikel 9, doelgroepspecifiek en/of wijkgericht te werk gaan en zich baseren op de uitgewerkte zorgstrategische planning en het populatiemanagement.De uitgewerkte zorgstrategische planning zet maximaal in op een geïntegreerd zorg- en ondersteuningsaanbod en respecteert de keuzevrijheid van de patiënt.

De zorgraad evalueert het proces van populatiemanagement continu met het oog op kwaliteit en stelt het proces bij wanneer nodig."; 3° de inleidende bepaling van het bestaande tweede lid, dat het derde lid wordt, wordt vervangen door wat volgt: "In het eerste en tweede lid wordt verstaan onder:"; 4° in het bestaande tweede lid, dat het derde lid wordt, wordt een punt 1° /1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "1° /1 lokaal sociaal beleid: het lokaal sociaal beleid, vermeld in artikel 3, 4°, van het decreet van 9 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 09/02/2018 pub. 26/02/2018 numac 2018030504 bron vlaamse overheid DECREET betreffende het lokaal sociaal beleid sluiten betreffende het lokaal sociaal beleid;"; 5° in het bestaande tweede lid, 2°, dat het derde lid, 2°, wordt, worden de woorden "zorg- en ondersteuningsvraag" vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsnood";6° in het bestaande tweede lid, dat het derde lid wordt, wordt een punt 2° /1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "2° /1 populatiemanagement: een stapsgewijs en cyclisch proces om via weloverwogen interventies, ondersteund door data en kennis en al dan niet gesegmenteerd, de toestand van een welomschreven populatie te behouden of te verbeteren op verschillende domeinen en de socio-economische gradiënt in sterven, ziekte en gezondheid te reduceren.De voormelde verschillende domeinen kunnen zowel organisatorische, medische, preventieve als welzijnsdoelstellingen bevatten;"; 7° in het bestaande tweede lid, dat het derde lid wordt, wordt punt 4° vervangen door wat volgt: "4° zorgstrategische planning: een plan waarbij op basis van gezondheidsindicatoren en demografische gegevens de zorgnood binnen de eerstelijnszorg wordt bepaald en die toelaat om op basis van die zorgnood het toekomstige aanbod in de eerste lijn te bepalen.".

Art. 17.In artikel 12, tweede lid, van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in punt 3° worden de woorden "zorg- en ondersteuningsvraag" vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsnood"; 2° er wordt een punt 5° toegevoegd, dat luidt als volgt: "5° de voorzieningen die erkend, vergund of gesubsidieerd zijn door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap, vermeld in artikel 3 van het decreet van 7 mei 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/05/2004 pub. 11/06/2004 numac 2004035909 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap sluiten tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap, en de voorzieningen die erkend, vergund of gesubsidieerd zijn door het agentschap Opgroeien regie, vermeld in artikel 3 van het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie.".

Art. 18.In artikel 13 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het tweede lid, 4°, wordt het getal "70.000" vervangen door het getal "60.000"; 2° aan het tweede lid wordt een punt 5° toegevoegd, dat luidt als volgt: "5° de eerstelijnszones worden afgestemd op de grenzen van de referentie- regio's, vermeld in artikel 5 van het Regio decreet van 3 februari 2023Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/02/2023 pub. 28/02/2023 numac 2023015168 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, wat betreft de rol van de centra voor leerlingenbegeleiding type decreet prom. 03/02/2023 pub. 20/02/2023 numac 2023015167 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad sluiten."; 3° er wordt een derde lid toegevoegd, dat luidt als volgt: "De Vlaamse Regering kan afwijken van de voorwaarde, vermeld in het tweede lid, 5°.".

Art. 19.In artikel 16, eerste lid, 2°, en artikel 17, tweede lid, 6°, van hetzelfde decreet worden de woorden "zorgen ondersteuningsvraag" vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsnood".

Art. 20.In artikel 18 worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° aan het tweede lid wordt een punt 5° toegevoegd, dat luidt als volgt: "5° onder voorbehoud van de voorwaarden, vermeld in punt 1° tot en met 3°, worden de regionale zorgzones afgestemd op de grenzen van de referentieregio's, vermeld in artikel 5 van het Regio decreet van 3 februari 2023Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/02/2023 pub. 28/02/2023 numac 2023015168 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, wat betreft de rol van de centra voor leerlingenbegeleiding type decreet prom. 03/02/2023 pub. 20/02/2023 numac 2023015167 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad sluiten."; 2° er wordt een derde lid toegevoegd, dat luidt als volgt: "De Vlaamse Regering kan afwijken van de voorwaarde, vermeld in het tweede lid, 5°.".

Art. 21.In hoofdstuk 10 van hetzelfde decreet wordt het volgende opschrift ingevoegd: "Afdeling 1. Verwerking van persoonsgegevens in het kader van de financiering, vermeld in artikel 8, en voor beleidsdoeleinden".

Art. 22.Artikel 23 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 23.§ 1. De bevoegde dienst die de Vlaamse Regering aanwijst, verzamelt persoonsgegevens over de eerstelijnszorgaanbieders die in het Nederlandse taalgebied en het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad werken. De voormelde gegevens worden verzameld voor de volgende doeleinden: 1° de afhandeling en controle van de financiering om de eerstelijnszorgaanbieders en de interdisciplinaire samenwerking in de praktijkvoering te ondersteunen, vermeld in artikel 8;2° het nemen van beleidsmaatregelen om de eerstelijnszorg te versterken;3° het contacteren van de eerstelijnszorgaanbieders om hen een bevraging te laten invullen die het aanbod van de eerstelijnszorg in het Nederlandse taalgebied in kaart brengt;4° als de eerstelijnszorgaanbieder daarmee instemt, het contacteren van de eerstelijnszorgaanbieder met het oog op crisiscommunicatie en informatiecampagnes van de Vlaamse overheid. In het eerste lid wordt verstaan onder Vlaamse overheid: de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest, inclusief de instellingen die daaronder vallen. § 2. Voor het doeleinde, vermeld in paragraaf 1, 1°, verwerkt de bevoegde dienst die de Vlaamse Regering aanwijst, de volgende persoonsgegevens van de eerstelijnszorgaanbieders die actief zijn in het Nederlandse taalgebied en het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad en die een financiering als vermeld in artikel 8, aanvragen: 1° de identificatiegegevens van de aanvrager, met inbegrip van het RIZIV-nummer en het INSZ-nummer;2° de contactgegevens van de aanvrager;3° de volgende gegevens over de praktijk waarin de aanvrager werkt: a) het adres;b) het KBO-nummer;c) het aanbod en de aanwezige disciplines;d) het aantal tewerkgestelden en hun tewerkstellingsgraad;e) het gehanteerde vergoedingssysteem;4° het bankrekeningnummer van de aanvrager;5° de erkenningsdatum als gezondheidszorgbeoefenaar van de aanvrager;6° in voorkomend geval, de datum van terugkeer naar België als de aanvrager gedurende meer dan een jaar actief was in het buitenland;7° de documenten en de gegevens die bewijzen dat de aanvrager voldoet aan de voorwaarden om een financiering te ontvangen;8° als de financiering wordt verleend in de vorm van een lening: de burgerlijke staat van de aanvrager en, als de aanvrager getrouwd of wettelijk samenwonend is, de identificatiegegevens, met inbegrip van het INSZ-nummer, van de partner van de aanvrager;9° de identificatiegegevens, met inbegrip van het INSZ-nummer, en de tewerkstellingsgegevens van de werknemer of werknemers die de aanvragers in hun praktijk tewerkstellen. Voor het doeleinde, vermeld in paragraaf 1, 2°, verwerkt de bevoegde dienst die de Vlaamse Regering aanwijst, de volgende persoonsgegevens van de eerstelijnszorgaanbieders die actief zijn in het Nederlandse taalgebied: 1° de identificatiegegevens van de eerstelijnszorgaanbieder, met inbegrip van het RIZIV-nummer;2° de volgende gegevens over de praktijk waarin de eerstelijnszorgaanbieder werkt: a) het adres;b) de praktijkvorm;c) het gehanteerde vergoedingssysteem;d) het aanbod, de aanwezige disciplines en de tewerkstellingsgraad van de verschillende disciplines;e) de geografische afbakening;f) de gegevens over de werklast binnen de praktijk;g) de gegevens over het al dan niet invoeren van een beperking op de toegankelijkheid van de praktijk;h) de gegevens over de continuïteit van de zorg in de praktijk;i) de gegevens over een uitbreiding van de capaciteit van de praktijk;3° het geboortejaar van de eerstelijnszorgaanbieder;4° de gegevens over het beroep en het statuut van de eerstelijnszorgaanbieder;5° de gegevens over de werklast van de eerstelijnszorgaanbieder, de ervaren werkdruk en het welzijn van de eerstelijnszorgaanbieder bij het uitoefenen van zijn werk. Voor de doeleinden, vermeld in paragraaf 1, 3° en 4°, verwerkt de bevoegde dienst die de Vlaamse Regering aanwijst, de volgende persoonsgegevens van de eerstelijnszorgaanbieders die actief zijn in het Nederlandse taalgebied: 1° de voor- en achternaam van de eerstelijnszorgaanbieder;2° de contactgegevens van de eerstelijnszorgaanbieder en van zijn praktijk. De Vlaamse Regering kan, na advies van de bevoegde toezichthoudende autoriteit, vermeld in artikel 4, 21), van de algemene verordening gegevensbescherming, de persoonsgegevens, vermeld in het eerste tot en met derde lid, nader preciseren. § 3. De bevoegde dienst die de Vlaamse Regering aanwijst, bewaart de persoonsgegevens, vermeld in paragraaf 2, eerste lid, maximaal tien jaar na de datum van de toekenning van de financiering, vermeld in artikel 8, of, als het een lening betreft, na de datum waarop de laatste afbetaling heeft plaatsgevonden.

De bevoegde dienst die de Vlaamse Regering aanwijst, bewaart de persoonsgegevens, vermeld in paragraaf 2, tweede lid, maximaal tien jaar na de datum waarop die gegevens zijn ontvangen.

De bevoegde dienst die de Vlaamse Regering aanwijst, bewaart de persoonsgegevens, vermeld in paragraaf 2, derde lid, maximaal achttien maanden. § 4. Het Departement Zorg, vermeld in artikel 23, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni 2005Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/05/2018 pub. 17/08/2018 numac 2018013215 bron vlaamse overheid Decreet houdende de Vlaamse sociale bescherming sluiten0 met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie, is verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming, voor de verwerking van de persoonsgegevens, vermeld in paragraaf 2. § 5. De persoonsgegevens, vermeld in paragraaf 2, tweede lid, worden bezorgd aan de zorgraden, partnerorganisaties en organisaties met terreinwerking als die gegevens noodzakelijk zijn om hun taken te vervullen om initiatieven te nemen voor de versterking van de eerstelijnszorg.

De persoonsgegevens, vermeld in het eerste lid, zijn, waar mogelijk, geanonimiseerd of gepseudonimiseerd. Als pseudonimisering of anonimisering van de persoonsgegevens onmogelijk is of niet geschikt is om de doeleinden, vermeld in het eerste lid, te bereiken, worden die gegevens altijd tot het noodzakelijke beperkt. § 6. Voor de toepassing van dit artikel neemt het departement, vermeld in paragraaf 4, passende technische en organisatorische maatregelen conform artikel 32 van de algemene verordening gegevensbescherming om een beveiligingsniveau te waarborgen dat op het risico afgestemd is.

In het kader van de toepassing van dit artikel voldoet het departement, vermeld in paragraaf 4, aan de principes van gegevensbescherming door ontwerp en door standaardinstellingen, vermeld in artikel 25 van de algemene verordening gegevensbescherming.".

Art. 23.Aan hoofdstuk 10 van hetzelfde decreet wordt een afdeling 2 toegevoegd, die luidt als volgt: "Afdeling 2. Gegevensverwerking in het kader van het digitale zorg- en ondersteuningsplan".

Art. 24.In hetzelfde decreet wordt in afdeling 2, toegevoegd bij artikel 23, een artikel 23/1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 23/1.In deze afdeling wordt verstaan onder: 1° elektronischecommunicatiegegevens: de inhoud die via elektronischecommunicatiediensten wordt uitgewisseld, en metagegevens over die elektronische communicatie, namelijk de gegevens die worden verwerkt in een elektronischecommunicatienetwerk met het oog op de transmissie, de distributie of de uitwisseling van elektronischecommunicatie-inhoud;2° overig lid van het zorg- en ondersteuningsteam: elk lid van het zorg- en ondersteuningsteam, vermeld in artikel 6, § 1, vierde lid, dat niet de persoon met de zorg- en ondersteuningsnood of zijn vertegenwoordiger, de zorgaanbieder of de mantelzorger is; 3° zorg- en ondersteuningstaak: elke handeling die aan een lid of aan verschillende leden van het zorg- en ondersteuningsteam wordt toegewezen om de zorg- en ondersteuningsdoelen te bereiken.".

Art. 25.In hetzelfde decreet wordt in dezelfde afdeling 2 een artikel 23/2 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 23/2.De persoonsgegevens, vermeld in artikel 23/3, worden in het kader van de opmaak van het digitale zorg- en ondersteuningsplan verwerkt voor de volgende verwerkingsdoeleinden: 1° het bepalen van de levensdoelen van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;2° het opstellen en, als dat nodig is, toewijzen van de zorg- en ondersteuningsdoelen door de leden van het zorg- en ondersteuningsteam aan de leden van het zorg- en ondersteuningsteam;3° het opstellen en toewijzen van de zorg- en ondersteuningstaken door het zorg- en ondersteuningsteam aan de leden van het zorg- en ondersteuningsteam;4° het samenstellen en valideren van het zorg- en ondersteuningsteam;5° het mogelijk maken van niet-dringende communicatie tussen de leden van het zorg- en ondersteuningsteam in de communicatiemodule van het digitale zorg- en ondersteuningsplan over de inhoud ervan;6° het in kaart brengen van de complexe context van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;7° het bepalen van de kalender en tijdslijn aan de hand van interne en externe agenda's, die de ingeplande zorg- en ondersteuningstaken voor de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood weergeven;8° het mogelijk maken van beleidsrapportering;9° het bevorderen en verbeteren van de kwaliteit van de zorg en ondersteuning en ook van het zorg- en ondersteuningsplan. In het eerste lid wordt verstaan onder: 1° communicatiemodule: het elektronische communicatiemiddel voor veilige en eenvoudige niet-dringende communicatie dat toegankelijk is voor alle leden van het zorg- en ondersteuningsteam, inclusief de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood, en dat de mogelijkheid biedt om gericht te communiceren tussen alle leden van het zorg- en ondersteuningsteam;2° complexe context: de multidimensionale biopsychosociale context van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood, die beknopte biomedische informatie en uitgebreide niet-medische informatie over de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood bevat over zijn psychologische en socio-economische achtergrond;3° externe agenda: een agenda vanuit een extern softwarepakket waarin een lid van het zorg- en ondersteuningsteam zorg- en ondersteuningstaken voor de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood opneemt, die wordt geïmporteerd in het digitale zorg- en ondersteuningsplan of waarnaar de zorg- en ondersteuningstaken voor de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood worden geëxporteerd;4° interne agenda: de zorg- en ondersteuningstaken die een lid van het zorg- en ondersteuningsteam manueel inplant in het digitale zorg- en ondersteuningsplan;5° niet-dringende communicatie: de communicatie, in welke vorm ook, tussen de leden van het zorg- en ondersteuningsteam over zaken die betrekking hebben op het digitale zorg- en ondersteuningsplan en op de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood, zonder dat het urgente medische of niet-medische communicatie betreft.Onder urgent wordt van vitaal belang of met de nood aan dringende medische tussenkomst verstaan.".

Art. 26.In hetzelfde decreet wordt in dezelfde afdeling 2 een artikel 23/3 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 23/3.De volgende categorieën van persoonsgegevens van een persoon met een zorg- en ondersteuningsnood worden verwerkt voor de verwerkingsdoeleinden, vermeld in artikel 23/2: 1° de identificatiegegevens;2° de contactgegevens;3° het INSZ-nummer;4° de gegevens over de gezondheid en het welzijn van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;5° de relevante gegevens die nodig zijn om zorg en ondersteuning te verlenen aan de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood, en die verschillen van gegevens over gezondheid, namelijk: a) de sociaaleconomische situatie, op grond van opleiding, beroep en inkomen, die tevens betrekking kan hebben op tegemoetkomingen, van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood en de gegevens over de welzijnstoestand van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;b) de aangewezen zorg- en ondersteuningstaken voor de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;c) de zorg- en ondersteuningsplanning, -coördinatie en -communicatie;d) de verzameling van gegevens die de graad van zorgbehoevendheid van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood meten;e) de levens-, zorg- en ondersteuningsdoelen van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;f) de gegevens over de religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;6° de elektronischecommunicatiegegevens die uitgewisseld worden tussen de leden van het zorg- en ondersteuningsteam;7° de gegevens over de hoedanigheid van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;8° de technische gegevens over de identiteit van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood en zijn gebruik van het digitale zorg- en ondersteuningsplan;9° de statistische gegevens over het gebruik van het digitale zorg- en ondersteuningsplan. De volgende categorieën van persoonsgegevens van de zorgaanbieder worden verwerkt voor de verwerkingsdoeleinden, vermeld in artikel 23/2: 1° de identificatiegegevens;2° de contactgegevens;3° het INSZ-nummer en het erkenningsnummer;4° de elektronischecommunicatiegegevens die uitgewisseld worden tussen de leden van het zorg- en ondersteuningsteam;5° de gegevens over de hoedanigheid van de gebruiker;6° de technische gegevens over de identiteit van de zorgaanbieder en zijn gebruik van het digitale zorg- en ondersteuningsplan;7° de statistische gegevens over het gebruik van het digitale zorg- en ondersteuningsplan. De volgende categorieën van persoonsgegevens van de mantelzorger worden verwerkt voor de verwerkingsdoeleinden, vermeld in artikel 23/2: 1° de identificatiegegevens;2° de contactgegevens;3° het INSZ-nummer;4° de elektronischecommunicatiegegevens die uitgewisseld worden tussen de leden van het zorg- en ondersteuningsteam;5° de gegevens over de hoedanigheid van de gebruiker;6° de technische gegevens over de identiteit van de mantelzorger en zijn gebruik van het digitale zorg- en ondersteuningsplan;7° de statistische gegevens over het gebruik van het digitale zorg- en ondersteuningsplan. De volgende categorieën van persoonsgegevens van de overige leden van het zorg- en ondersteuningsteam worden verwerkt voor de verwerkingsdoeleinden, vermeld in artikel 23/2: 1° de identificatiegegevens;2° de contactgegevens;3° het INSZ-nummer;4° de elektronischecommunicatiegegevens die uitgewisseld worden tussen de leden van het zorg- en ondersteuningsteam;5° de gegevens over de hoedanigheid van de gebruiker;6° de technische gegevens over de identiteit van de overige leden van het zorg- en ondersteuningsteam en hun gebruik van het digitale zorg- en ondersteuningsplan;7° de statistische gegevens over het gebruik van het digitale zorg- en ondersteuningsplan. De Vlaamse Regering kan, na advies van de bevoegde toezichthoudende autoriteit, vermeld in artikel 4, 21), van de algemene verordening gegevensbescherming, de lijst van gegevens, vermeld in dit artikel, nader preciseren.".

Art. 27.In hetzelfde decreet wordt in dezelfde afdeling 2 een artikel 23/4 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 23/4.De volgende gebruikers ontvangen bepaalde persoonsgegevens als vermeld in artikel 23/3, conform hun rol in het digitale zorg- en ondersteuningsplan: 1° de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;2° de zorgaanbieder;3° de mantelzorger;4° de overige leden van het zorg- en ondersteuningsteam; 5° de bevoegde dienst die de Vlaamse Regering aanwijst.".

Art. 28.In hetzelfde decreet wordt in dezelfde afdeling 2 een artikel 23/5 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 23/5.De personen met een zorg- en ondersteuningsnood hebben toegang tot de volgende persoonsgegevens, vermeld in artikel 23/3: 1° hun identificatie- en contactgegevens;2° hun INSZ-nummer;3° de identificatie- en contactgegevens van de zorgaanbieders;4° het erkenningsnummer van de zorgaanbieders;5° de identificatie- en contactgegevens van de mantelzorgers;6° de identificatie- en contactgegevens van de overige leden van het zorg- en ondersteuningsteam;7° de gegevens over hun gezondheid;8° de relevante gegevens die nodig zijn om zorg en ondersteuning te verlenen aan de personen, en die verschillen van de gegevens over gezondheid, namelijk: a) hun sociaaleconomische situatie, op grond van opleiding, beroep en inkomen, die tevens betrekking kan hebben op tegemoetkomingen, en gegevens over hun welzijnstoestand;b) de zorg- en ondersteuningstaken die voor die personen aangewezen zijn;c) de zorg- en ondersteuningsplanning, -coördinatie en -communicatie;d) de verzameling van gegevens die hun graad van zorgbehoevendheid meten;e) hun levens-, zorg- en ondersteuningsdoelen;f) de gegevens over hun religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen;9° de elektronischecommunicatiegegevens die uitgewisseld worden tussen de leden van het zorg- en ondersteuningsteam;10° de gegevens over de hoedanigheden van de leden van het zorg- en ondersteuningsteam. De zorgaanbieder die lid is van het zorg- en ondersteuningsteam, heeft toegang tot de volgende persoonsgegevens, vermeld in artikel 23/3: 1° de identificatie- en contactgegevens van de zorgaanbieders;2° het erkenningsnummer van de zorgaanbieders;3° de identificatie- en contactgegevens van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;4° het INSZ-nummer van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;5° de identificatie- en contactgegevens van de mantelzorgers;6° de identificatie- en contactgegevens van de overige leden van het zorg- en ondersteuningsteam;7° de gegevens over de gezondheid van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;8° de relevante gegevens die nodig zijn om zorg en ondersteuning te verlenen aan de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood, en die verschillen van de gegevens over gezondheid, namelijk: a) de sociaaleconomische situatie, op grond van opleiding, beroep en inkomen, die tevens betrekking kan hebben op tegemoetkomingen, van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood en de gegevens over de welzijnstoestand van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;b) de aangewezen zorg- en ondersteuningstaken voor de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;c) de zorg- en ondersteuningsplanning, -coördinatie en -communicatie;d) de verzameling van gegevens die de graad van zorgbehoevendheid van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood meten;e) de levens-, zorg- en ondersteuningsdoelen van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;f) de gegevens over de religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;9° de elektronischecommunicatiegegevens die uitgewisseld worden tussen de leden van het zorg- en ondersteuningsteam;10° de gegevens over de hoedanigheden van de leden van het zorg- en ondersteuningsteam. De mantelzorger heeft toegang tot de volgende persoonsgegevens, vermeld in artikel 23/3: 1° de eigen identificatie- en contactgegevens;2° de identificatie- en contactgegevens van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;3° het INSZ-nummer van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;4° de identificatie- en contactgegevens van zorgaanbieders;5° het erkenningsnummer van de zorgaanbieders;6° de identificatie- en contactgegevens van de overige leden van het zorg- en ondersteuningsteam;7° de relevante gegevens die nodig zijn om zorg en ondersteuning te verlenen aan de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood, en die verschillen van de gegevens over gezondheid, namelijk: a) de sociaaleconomische situatie, op grond van opleiding, beroep en inkomen, die tevens betrekking kan hebben op tegemoetkomingen, van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood en de gegevens over de welzijnstoestand van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;b) de aangewezen zorg- en ondersteuningstaken voor de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;c) de zorg- en ondersteuningsplanning, -coördinatie en -communicatie;d) de verzameling van gegevens die de graad van zorgbehoevendheid van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood meten;e) de levens-, zorg- en ondersteuningsdoelen van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;f) de gegevens over de religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;8° de elektronischecommunicatiegegevens die uitgewisseld worden tussen de leden van het zorg- en ondersteuningsteam;9° de gegevens over de hoedanigheden van de leden van het zorg- en ondersteuningsteam. De overige leden van het zorg- en ondersteuningsteam hebben toegang tot de volgende persoonsgegevens, vermeld in artikel 23/3: 1° de eigen identificatie- en contactgegevens;2° de identificatie- en contactgegevens van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;3° de identificatie- en contactgegevens van zorgaanbieders;4° het erkenningsnummer van de zorgaanbieders;5° de identificatie- en contactgegevens van de mantelzorgers;6° de identificatie- en contactgegevens van de overige leden van het zorg- en ondersteuningsteam;7° als de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood daarmee instemt, de relevante gegevens die nodig zijn om zorg en ondersteuning te verlenen aan de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood, en die verschillen van de gegevens over gezondheid, namelijk: a) de sociaaleconomische situatie, op grond van opleiding, beroep en inkomen, die tevens betrekking kan hebben op tegemoetkomingen, van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood en de gegevens over de welzijnstoestand van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;b) de aangewezen zorg- en ondersteuningstaken voor de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;c) de zorg- en ondersteuningsplanning, -coördinatie en-communicatie;d) de verzameling van gegevens die de graad van zorgbehoevendheid van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood meten;e) de levens-, zorg- en ondersteuningsdoelen van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;f) de gegevens over de religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood;8° de elektronischecommunicatiegegevens die uitgewisseld worden tussen de leden van het zorg- en ondersteuningsteam;9° de gegevens over de hoedanigheden van de leden van het zorg- en ondersteuningsteam. De bevoegde dienst die de Vlaamse Regering aanwijst, heeft toegang tot de volgende persoonsgegevens, vermeld in artikel 23/3: 1° de technische gegevens over het gebruik van het digitale zorg- en ondersteuningsplan door de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood, de zorgaanbieder, de mantelzorger en de overige leden van het zorg- en ondersteuningsteam; 2° de statistische gegevens over het gebruik van het digitale zorg- en ondersteuningsplan door de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood, de zorgaanbieder, de mantelzorger en de overige leden van het zorg- en ondersteuningsteam.".

Art. 29.In hetzelfde decreet wordt in dezelfde afdeling 2 een artikel 23/6 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 23/6.De rechten van de leden van het zorg- en ondersteuningsteam, vermeld in artikel 12 tot en met 22 en artikel 34 van de algemene verordening gegevensbescherming, en de beginselen, vermeld in artikel 5 van de voormelde verordening, kunnen conform artikel 23, lid 1, van voormelde verordening worden beperkt om de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van handelingen die tegen de eer en de waardigheid van de uitoefening van gereglementeerde beroepen ingaan, te waarborgen. Dit is slechts mogelijk vanaf de ont- vangst van het verzoek tot uitoefening van een van deze rechten en voor de duur van het onderzoek, de opsporing en/of de vervolging van handelingen die tegen de eer en de waardigheid van de uitoefening van gereglementeerde beroepen ingaan. Dit doet geen afbreuk aan de verplichting die rust op de verwerkingsverantwoordelijke om juistheid van de persoonsgegevens te waarborgen, zoals vermeld in artikel 5, lid 1, d), van de algemene verordening gegevensbescherming.".

Art. 30.In hetzelfde decreet wordt in dezelfde afdeling 2 een artikel 23/7 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 23/7.§ 1. De verwerkte persoonsgegevens, vermeld in artikel 23/3, eerste lid, 1° tot en met 7°, worden maximaal zes maanden na het overlijden van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood, of na de opschorting van zijn gebruikersprofiel in het digitale zorg- en ondersteuningsplan bewaard.

De verwerkte persoonsgegevens, vermeld in artikel 23/3, eerste lid, 8° en 9°, worden maximaal vijf jaar na de laatste verwerking ervan bewaard. § 2. De verwerkte persoonsgegevens, vermeld in artikel 23/3, tweede lid, 1° tot en met 5°, worden maximaal zes maanden bewaard nadat de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood is overleden, of maximaal zes maanden nadat zijn gebruikersprofiel in het digitale zorg- en ondersteuningsplan is opgeschort.

De verwerkte persoonsgegevens, vermeld in artikel 23/3, tweede lid, 6° en 7°, worden maximaal vijf jaar na de laatste verwerking ervan bewaard. § 3. De verwerkte persoonsgegevens, vermeld in artikel 23/3, derde lid, 1° tot en met 5°, worden maximaal zes maanden bewaard nadat de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood is overleden, of maximaal zes maanden nadat zijn gebruikersprofiel in het digitale zorg- en ondersteuningsplan is opgeschort.

De verwerkte persoonsgegevens, vermeld in artikel 23/3, derde lid, 6° en 7°, worden maximaal vijf jaar na de laatste verwerking ervan bewaard. § 4. De verwerkte persoonsgegevens, vermeld in artikel 23/3, vierde lid, 1° tot en met 5°, worden maximaal zes maanden bewaard nadat de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood is overleden, of maximaal zes maanden nadat zijn gebruikersprofiel in het digitale zorg- en ondersteuningsplan is opgeschort.

De verwerkte persoonsgegevens, vermeld in artikel 23/3, vierde lid, 6° en 7°, worden maximaal vijf jaar na de laatste verwerking ervan bewaard. § 5. De verwerkte persoonsgegevens over het digitale zorg- en ondersteuningsplan, namelijk de gebruikersprofielen en de contactgegevens van de gebruikers, vermeld in artikel 23/4, worden bewaard voor maximaal zes maanden nadat de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood is overleden, of maximaal zes maanden nadat zijn gebruikersprofiel in het digitale zorg- en ondersteuningsplan is opgeschort.

Als de gegevens, vermeld in het eerste lid, technische gegevens zijn, worden die maximaal vijf jaar na de laatste verwerking ervan bewaard. § 6. De Vlaamse Regering kan voor specifieke gegevens een bewaartermijn bepalen die korter is dan de bewaartermijnen, vermeld in paragraaf 1 tot en met 5.".

Art. 31.In hetzelfde decreet wordt in dezelfde afdeling 2 een artikel 23/8 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 23/8.Het Departement Zorg, vermeld in artikel 23, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni 2005Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/05/2018 pub. 17/08/2018 numac 2018013215 bron vlaamse overheid Decreet houdende de Vlaamse sociale bescherming sluiten0 met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie, is de verwerkingsverantwoordelijke, vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming, voor het beheer van het digitale zorg- en ondersteuningsplan.

In het kader van andere verwerkingen binnen het digitale zorg- en ondersteuningsplan in het kader van het aanbieden van zorg kunnen het departement, vermeld in het eerste lid, en de zorgaanbieders optreden als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken als vermeld in artikel 26 van de algemene verordening gegevensbescherming. In dat geval leggen ze hun respectieve rollen, verantwoordelijkheden en verplichtingen vast in een overeenkomst conform artikel 26, lid 1, van de algemene verordening gegevensbescherming.

In andere gevallen dan het geval, vermeld in het tweede lid, treden de zorgaanbieders binnen hun gezondheidsrechtelijke verplichtingen waaraan ze moeten voldoen, op als verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de voormelde verordening, en het departement, vermeld in het eerste lid, als verwerker als vermeld in artikel 4, 8), van de voormelde verordening.

Het departement, vermeld in het eerste lid, en elke gebruiker die persoonsgegevens ontvangt, conform artikel 23/4, leggen hun onderlinge afspraken over de gegevensuitwisseling schriftelijk vast.

De gebruikers, vermeld in artikel 23/4, zijn verantwoordelijk voor de inhoud die ze ter beschikking stellen en uitwisselen via het digitale zorg- en ondersteuningsplan, en voor het zorgvuldige gebruik van de gegevens die ze verkregen hebben via het digitale zorg- en ondersteuningsplan.

Het departement, vermeld in het eerste lid, heeft nooit toegang tot een individueel zorg- en ondersteuningsplan van een persoon met een zorg- en ondersteuningsnood, noch kan het een individueel zorg- en ondersteuningsplan beheren in het kader van zorg en welzijn. Dit laat de mogelijkheden van het departement, vermeld in het eerste lid, echter onverlet om nodige maatregelen te treffen in het kader van zijn verantwoordelijkheden en plichten als verwerkingsverantwoordelijke.".

Art. 32.In hetzelfde decreet wordt in dezelfde afdeling 2 een artikel 23/9 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 23/9.Voor de toepassing van deze afdeling neemt het departement, vermeld in artikel 23/8, eerste lid, passende technische en organisatorische maatregelen conform artikel 32 van de algemene verordening gegevensbescherming om een beveiligingsniveau te waarborgen dat op het risico afgestemd is.

In het kader van de toepassing van deze afdeling voldoet het departement, vermeld in artikel 23/8, eerste lid, aan de principes van gegevensbescherming door ontwerp en door standaardinstellingen, vermeld in artikel 25 van de algemene verordening gegevensbescherming.". HOOFDSTUK 6. - Wijziging van het decreet van 3 mei 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/05/2019 pub. 26/06/2019 numac 2019013366 bron vlaamse overheid Decreet houdende de sociale kaart sluiten houdende de sociale kaart

Art. 33.In artikel 2, derde lid, 1°, van het decreet van 3 mei 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/05/2019 pub. 26/06/2019 numac 2019013366 bron vlaamse overheid Decreet houdende de sociale kaart sluiten houdende de sociale kaart worden de woorden "zorg- en ondersteuningsvraag" vervangen door de woorden "zorg- en ondersteuningsnood". HOOFDSTUK 7. - Inwerkingtredingsbepaling

Art. 34.Artikel 2 tot en met 17, artikel 19, en artikel 21 tot en met 33 treden in werking op 1 januari 2025.

De Vlaamse Regering kan voor iedere bepaling, vermeld in het eerste lid, een datum van inwerkingtreding vaststellen die voorafgaat aan de datum, vermeld in het eerste lid.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 1 maart 2024.

De minister-president van de Vlaamse Regering, J. JAMBON De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, H. CREVITS _______ Nota (1) Zitting 2023-2024 Documenten: - Ontwerp van decreet : 1924 - Nr.1 - Verslag : 1924 - Nr. 2 - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 1924 - Nr. 3 Handelingen - Bespreking en aanneming: Vergadering van 28 februari 2024.

^