Etaamb.openjustice.be
Decreet van 28 juni 2021
gepubliceerd op 08 juli 2021

Decreet inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie

bron
ministerie van de duitstalige gemeenschap
numac
2021203255
pub.
08/07/2021
prom.
28/06/2021
ELI
eli/decreet/2021/06/28/2021203255/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN DE DUITSTALIGE GEMEENSCHAP


28 JUNI 2021. - Decreet inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie


Het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt: HOOFDSTUK I - ALGEMENE BEPALINGEN Artikel 1 - Europese clausule Dit decreet voorziet in de gedeeltelijke omzetting van de Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie.

Art. 2 - Definities In de zin van dit decreet wordt verstaan onder: 1° overheid: a) de Duitstalige Gemeenschap;b) de publiekrechtelijke instellingen die onder de Duitstalige Gemeenschap ressorteren;c) de gemeenten, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en overige territoriale entiteiten van het Duitse taalgebied;d) iedere instelling, van welke aard en juridische vorm ook, die - opgericht is met het specifieke doel te voorzien in behoeften van algemeen belang die niet van industriële of commerciële aard zijn, en - rechtspersoonlijkheid heeft, en - waarvan hetzij de activiteiten in hoofdzaak door de overheden of instellingen vermeld onder a) en b) worden gefinancierd, hetzij het beheer is onderworpen aan het toezicht door deze laatste, hetzij de meerderheid van de leden van het bestuursorgaan, het leidinggevend orgaan of het toezichthoudend orgaan door deze overheden of instellingen zijn aangewezen;e) de verenigingen gevormd door één of meer onder a), b), c) of d) vermelde overheden;2° overheidsbedrijf: een onderneming die actief is op de gebieden vermeld in artikel 3, eerste lid, 2°, waarop de overheden rechtstreeks of onrechtstreeks een overheersende invloed kunnen uitoefenen uit hoofde van eigendom, financiële deelneming of de op de onderneming van toepassing zijnde voorschriften.De overheersende invloed wordt in elk van de volgende gevallen vermoed wanneer deze overheden, rechtstreeks of onrechtstreeks: a) de meerderheid van het maatschappelijk kapitaal van de onderneming bezitten;b) over de meerderheid van de stemmen beschikken die verbonden zijn aan de door de onderneming uitgegeven aandelen;c) meer dan de helft van de leden van het bestuursorgaan, leidinggevend orgaan of toezichthoudend orgaan van de onderneming kunnen aanwijzen;3° Richtlijn 2019/1024: de Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie;4° universiteit: een overheid die postsecundair hoger onderwijs verstrekt dat tot een academische graad leidt;5° standaardlicentie: een reeks vooraf bepaalde voorwaarden voor hergebruik, in een digitaal formaat, bij voorkeur verenigbaar met gestandaardiseerde openbare licenties die online beschikbaar zijn;6° document: eender welke informatie, ongeacht het medium, waarover een overheid beschikt of eender welk deel van een dergelijke informatie;7° anonimisering: het proces waarbij documenten worden omgezet in anonieme documenten die geen betrekking hebben op een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon, of het proces waarbij persoonsgegevens zodanig anoniem worden gemaakt dat de betrokkene niet of niet meer identificeerbaar is;8° dynamische gegevens: documenten in digitale vorm die frequent of in real time worden geactualiseerd, met name wegens hun volatiliteit of omdat ze snel verouderd zijn;gegevens die door sensoren zijn gegenereerd, worden doorgaans als dynamische gegevens beschouwd; 9° onderzoeksgegevens: andere documenten in digitale vorm dan wetenschappelijke publicaties, die worden verzameld of geproduceerd tijdens wetenschappelijke onderzoeksactiviteiten en die als bewijs in het onderzoeksproces worden gebruikt, of waarvan binnen de onderzoeksgemeenschap algemeen wordt erkend dat ze noodzakelijk zijn om onderzoeksresultaten te valideren;10° hoogwaardige datasets: documenten waarvan het hergebruik belangrijke voordelen biedt voor de samenleving, het milieu en de economie, met name vanwege hun geschiktheid voor het ontwikkelen van diensten met toegevoegde waarde en van toepassingen, en voor het scheppen van nieuwe, hoogwaardige en fatsoenlijke banen, en vanwege het aantal potentiële begunstigden van op basis van die datasets ontwikkelde diensten of toepassingen met toegevoegde waarde;11° hergebruik: het gebruik door natuurlijke personen of rechtspersonen van documenten die in het bezit zijn van: a) overheden voor andere commerciële of niet-commerciële doeleinden dan het oorspronkelijk doel binnen de publieke taak waarvoor de documenten zijn geproduceerd, met uitzondering van de uitwisseling van documenten tussen overheden uitsluitend met het oog op de vervulling van hun openbare taken, of b) overheidsbedrijven voor andere commerciële of niet-commerciële doeleinden dan het oorspronkelijk doel van dienstverlening in het algemeen belang waarvoor de documenten zijn geproduceerd, met uitzondering van de uitwisseling van documenten tussen overheidsbedrijven en overheden uitsluitend met het oog op de vervulling van de openbare taken van overheden;12° persoonsgegevens: persoonsgegevens als gedefinieerd in artikel 4, punt 1, van de Algemene Verordening Gegevensbescherming;13° machinaal leesbaar formaat: een bestandsformaat dat zodanig is gestructureerd dat softwaretoepassingen specifieke gegevens, met inbegrip van individuele feitenbeschrijvingen, en hun interne structuur gemakkelijk kunnen identificeren, herkennen en extraheren;14° open formaat: een bestandsformaat dat platformonafhankelijk is en voor het publiek beschikbaar is zonder enige beperking die het hergebruik van documenten belemmert;15° formele open standaard: een standaard die schriftelijk is vastgesteld, met vermelding van specificaties voor de vereisten betreffende de wijze waarop de interoperabiliteit van de software moet worden gegarandeerd;16° redelijk rendement op investeringen: een percentage van het totale tarief, bovenop de kosten die mogen worden doorberekend, dat maximaal vijf procentpunten hoger ligt dan de vaste rente van de Europese Centrale Bank;17° derde partij: een natuurlijke persoon of rechtspersoon die geen overheid of overheidsbedrijf is en die de gegevens in zijn bezit heeft;18° Algemene Verordening Gegevensbescherming: de Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG. Art. 3 - Doel en toepassingsgebied Dit decreet is van toepassing op: 1° bestaande documenten die in het bezit zijn van een overheid;2° bestaande documenten die in het bezit zijn van overheidsbedrijven die: a) werkzaam zijn op de gebieden bepaald in titel 3, hoofdstuk I, afdeling 2, van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten sluiten inzake overheidsopdrachten;b) werkzaam zijn als exploitant van openbare diensten op grond van artikel 2 van Verordening (EG) nr.1370/2007 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2007 betreffende het openbaar personenvervoer per spoor en over de weg en tot intrekking van Verordening (EEG) nr. 1191/69 van de Raad en Verordening (EEG) nr. 1107/70 van de Raad; c) werkzaam zijn als luchtvaartmaatschappij openbaredienstverplichtingen vervullen op grond van artikel 16 van Verordening (EG) nr.1008/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 24 september 2008 inzake gemeenschappelijke regels voor de exploitatie van luchtdiensten in de Gemeenschap (herschikking); d) als reder openbare diensten verrichten op grond van artikel 4 van Verordening (EEG) nr.3577/92 van de Raad van 7 december 1992 houdende toepassing van het beginsel van het vrij verrichten van diensten op het zeevervoer binnen de lidstaten (cabotage in het zeevervoer); 3° onderzoeksgegevens op grond van de voorwaarden van artikel 11. Dit decreet is niet van toepassing op: 1° documenten waarvan de verstrekking een activiteit is die niet valt onder de openbare taak van de betrokken overheden, als bepaald bij wet of ander bindend voorschrift, mits de afbakening van de overheidstaken transparant is en aan toetsing is onderworpen;2° documenten die in het bezit zijn van overheidsbedrijven: a) die zijn geproduceerd buiten de context van de levering van diensten van algemeen belang als gedefinieerd in de wetgeving of andere bindende regels;b) die verband houden met activiteiten die rechtstreeks blootstaan aan concurrentie en bijgevolg op grond van artikel 116 van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten sluiten inzake overheidsopdrachten niet onder aanbestedingsregels vallen;3° documenten waarvan de intellectuele-eigendomsrechten bij derden berusten;4° documenten, zoals bijvoorbeeld gevoelige gegevens, waartoe de toegang is uitgesloten op basis van de geldende toegangsregelingen, onder meer wegens: a) de bescherming van de nationale veiligheid (namelijk staatsveiligheid), defensie of openbare veiligheid;b) het statistisch geheim;c) het handelsgeheim, met inbegrip van bedrijfs- of beroepsgeheim;5° documenten waartoe de toegang uitgesloten of beperkt is op grond van de bescherming van gevoelige informatie in verband met de bescherming van kritieke infrastructuur in de zin van de wet van 1 juli 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/07/2011 pub. 15/07/2011 numac 2011000399 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de beveiliging en de bescherming van de kritieke infrastructuren type wet prom. 01/07/2011 pub. 31/10/2011 numac 2011000679 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de beveiliging en de bescherming van kritieke infrastructuren. - Duitse vertaling sluiten betreffende de beveiliging en de bescherming van de kritieke infrastructuren;6° documenten waartoe de toegang beperkt is uit hoofde van de toegangsregelingen, onder meer in gevallen waarin burgers of rechtspersonen moeten aantonen dat zij er een bijzonder belang bij hebben toegang tot de documenten te krijgen;7° logo's, wapens en insignes;8° documenten waartoe de toegang uit hoofde van de toegangsregelingen uitgesloten of beperkt is op grond van de bescherming van persoonsgegevens, en gedeelten van documenten die uit hoofde van die regelingen toegankelijk zijn, maar persoonsgegevens bevatten waarvan het hergebruik wettelijk onverenigbaar is verklaard met het recht betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens of waarvan het hergebruik wettelijk is aangemerkt als een ondermijning van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de integriteit van het individu, met name in overeenstemming met het Unierecht of het Belgische recht betreffende de bescherming van persoonsgegevens;9° documenten in het bezit van openbare omroepen of hun dochterondernemingen en van andere lichamen of hun dochterondernemingen ten behoeve van de vervulling van een publieke omroeptaak;10° documenten in het bezit van andere culturele instellingen dan bibliotheken (met inbegrip van universiteitsbibliotheken), musea en archieven;11° documenten in het bezit van onderwijsinstellingen van het secundair of lager niveau, en, in het geval van alle andere onderwijsinstellingen, andere dan de documenten bedoeld in het eerste lid, 3°;12° andere dan de in het eerste lid, 3°, bedoelde documenten van onderzoeksinstellingen en organisaties die onderzoek financieren, met inbegrip van organisaties die zijn opgericht voor de overdracht van onderzoeksresultaten. HOOFDSTUK 2 - VOORWAARDEN VOOR HERGEBRUIK Afdeling 1 - Algemene voorwaarden Art. 4 - Persoonsgegevens Het hergebruik van documenten waarop dit decreet van toepassing is, geschiedt met behoud van de toepassing van de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Art. 5 - Databanken Het recht dat bij artikel XI.307 van het Wetboek van Economisch Recht aan de fabrikant van databanken wordt verleend, mag niet gebruikt worden om het hergebruik van documenten tegen te gaan of om het hergebruik buiten de bij dit decreet bepaalde grenzen te beperken.

Art. 6 - Doel van het hergebruik De documenten waarop dit decreet van toepassing is, kunnen worden hergebruikt voor commerciële of niet-commerciële doeleinden.

Dit geldt ook voor documenten waarvoor intellectuele-eigendomsrechten berusten bij bibliotheken (met inbegrip van universiteitsbibliotheken), musea en archieven en voor documenten van overheidsbedrijven, indien toestemming is verleend voor het hergebruik ervan.

Art. 7 - Beschikbare formaten Onverminderd artikel 12 stellen overheden en overheidsbedrijven hun documenten beschikbaar in de reeds bestaande formaten of talen en, indien mogelijk en passend, elektronisch, in formaten die open, machinaal leesbaar, toegankelijk, vindbaar en herbruikbaar zijn, samen met hun metadata. Zowel het formaat als de metadata dienen zo veel mogelijk aan formele open standaarden te voldoen.

Documenten die binnen het toepassingsgebied van dit decreet vallen, worden door de overheden en overheidsbedrijven geproduceerd en ter beschikking gesteld overeenkomstig het beginsel "open door ontwerp en door standaardinstellingen" ("open by design and by default").

Het eerste lid behelst geen verplichting voor overheden om documenten te produceren of aan te passen of om uittreksels te verstrekken indien dit een onevenredig grote inspanning vereist die verder gaat dan een eenvoudige handeling.

Overheden kunnen op basis van dit decreet niet worden verplicht een bepaalde soort documenten te blijven produceren en op te slaan met het oog op het hergebruik van die documenten door een particuliere of publieke organisatie.

Overheden stellen dynamische gegevens onmiddellijk nadat ze zijn verzameld via passende API's en, in voorkomend geval, in de vorm van een bulksgewijze download, beschikbaar voor hergebruik.

Wanneer het beschikbaar stellen van dynamische gegevens onmiddellijk na het verzamelen ervan, zoals bedoeld in het vijfde lid, de financiële en technische mogelijkheden van de overheid zou overstijgen omdat dit een onevenredige inspanning zou vergen, worden die dynamische gegevens voor hergebruik beschikbaar gesteld binnen een termijn of met tijdelijke technische beperkingen die de exploitatie van hun economisch en sociaal potentieel niet onnodig in het gedrang brengen.

Het eerste tot het zesde lid is van toepassing op bestaande documenten die in het bezit zijn van overheidsbedrijven en die voor hergebruik beschikbaar zijn.

De hoogwaardige datasets, waarvan de lijst wordt vastgesteld door de Europese Commissie ter uitvoering van Richtlijn 2019/1024, worden in een machinaal leesbaar formaat voor hergebruik beschikbaar gesteld via API's en, in voorkomend geval, in de vorm van een bulksgewijze download.

Art. 8 - Tarifering § 1 - Voor het hergebruik van documenten wordt geen vergoeding aangerekend.

De terugvordering van de marginale kosten voor de vermenigvuldiging, verstrekking en verspreiding van documenten, evenals voor de anonimisering van persoonsgegevens en voor maatregelen ter bescherming van commercieel vertrouwelijke informatie kan evenwel worden toegestaan. § 2 - De bepalingen van paragraaf 1 zijn niet van toepassing op: 1° overheden die verplicht zijn inkomsten te genereren om een aanzienlijk deel van de kosten van de uitoefening van hun openbare taken te dekken;2° bibliotheken, met inbegrip van universiteitsbibliotheken, musea en archieven;3° overheidsbedrijven. § 3 - De Regering publiceert een lijst van de overheden bedoeld in § 2, 1°, op de website van het Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap. § 4 - In de in § 2, 1° en 3°, bedoelde gevallen wordt de totale vergoeding berekend aan de hand van objectieve, transparante en controleerbare criteria die door de Regering worden vastgesteld.

De totale inkomsten uit het verstrekken van documenten en het verlenen van toestemming voor het hergebruik van documenten mogen over de desbetreffende berekeningsperiode genomen niet hoger zijn dan de kosten van de verzameling, productie, vermenigvuldiging, verspreiding en opslag ervan, vermeerderd met een redelijk rendement op investeringen, en ù indien van toepassing ù de anonimisering van persoonsgegevens en maatregelen ter bescherming van commercieel vertrouwelijke informatie.

De vergoeding wordt berekend overeenkomstig de boekhoudkundige beginselen die op de betrokken overheid van toepassing zijn. § 5 - Indien er door de in § 2, 2°, bedoelde overheden een vergoeding wordt verlangd, mogen de totale inkomsten uit het verstrekken en het verlenen van toestemming voor hergebruik van documenten over de desbetreffende berekeningsperiode genomen niet hoger zijn dan de kosten van de verzameling, productie, vermenigvuldiging, verspreiding, opslag, conservering en vereffening van rechten en, indien van toepassing, de anonimisering van persoonsgegevens en maatregelen ter bescherming van commercieel vertrouwelijke informatie, vermeerderd met een redelijk rendement op investeringen.

De vergoeding wordt berekend overeenkomstig de boekhoudkundige beginselen die op de betrokken overheid van toepassing zijn. § 6 - Hergebruik van volgende gegevens is kosteloos voor de gebruiker: 1° hoogwaardige datasets die door de Europese Commissie ter uitvoering van Richtlijn 2019/1024 worden opgelijst, onder voorbehoud van andere, door de Europese Commissie ter uitvoering van Richtlijn 2019/1024 vastgelegde bepalingen;2° onderzoeksgegevens als bedoeld in artikel 3, eerste lid, 3°. Art. 9 - Transparantie In het geval van standaardvergoedingen voor het hergebruik van documenten worden de eventuele voorwaarden en het eigenlijke bedrag van die vergoedingen, met inbegrip van de berekeningsgrondslag ervoor, vooraf vastgesteld en bekendgemaakt, indien mogelijk en passend langs elektronische weg.

In het geval van andere dan de in het eerste lid genoemde vergoedingen voor hergebruik geven de overheden en de overheidsbedrijven vooraf aan met welke factoren rekening wordt gehouden bij de berekening van die vergoedingen. Op verzoek geeft de houder van de documenten in kwestie ook aan hoe die vergoedingen zijn berekend met betrekking tot een specifiek verzoek om hergebruik.

Art. 10 - Nadere voorwaarden § 1 - Onverminderd paragraaf 2 mag het hergebruik van documenten niet worden onderworpen aan voorwaarden, tenzij die voorwaarden objectief, evenredig en niet-discriminerend zijn en gerechtvaardigd worden door een doel van algemeen belang.

Wanneer hergebruik aan voorwaarden wordt onderworpen, mogen die voorwaarden de mogelijkheden tot hergebruik niet nodeloos beperken, noch gebruikt worden om de mededinging te beperken. § 2 - De documenten die uit het hergebruik resulteren, vermelden de bron en de datum van de laatste actualisering. Ze respecteren de integriteit en de aard van de ter beschikking gestelde documenten.

Afdeling 2 - Bijzondere voorwaarden Art. 11 - Onderzoeksgegevens Met overheidsmiddelen gefinancierde onderzoeksgegevens worden in een openaccesbeleid beschikbaar gesteld volgens het beginsel "open door standaardinstellingen" ("open by default") en verenigbaar met het beginsel dat onderzoeksgegevens vindbaar, toegankelijk, interoperabel en herbruikbaar moeten zijn. Hierbij worden problemen met betrekking tot intellectuele-eigendomsrechten, bescherming en vertrouwelijkheid van persoonsgegevens, beveiliging en rechtmatige handelsbelangen in aanmerking genomen in overeenstemming met het beginsel "zo open als mogelijk, zo gesloten als nodig" ("as open as possible, as closed as necessary").

Onverminderd artikel 3, tweede lid, 3°, zijn onderzoeksgegevens herbruikbaar voor commerciële of niet-commerciële doeleinden overeenkomstig dit hoofdstuk, voor zover die gegevens met overheidsmiddelen zijn gefinancierd en onderzoekers, onderzoeksinstellingen of organisaties die onderzoek financieren ze al openbaar hebben gemaakt via een institutionele of thematische databank. In dat verband moet rekening worden gehouden met rechtmatige handelsbelangen, activiteiten inzake kennisoverdracht en reeds bestaande intellectuele-eigendomsrechten.

Art. 12 - Hoogwaardige datasets Hoogwaardige datasets die door de Europese Commissie ter uitvoering van Richtlijn 2019/1024 in een lijst zijn vastgesteld, moeten: 1° met inachtneming van het tweede, het derde en het vierde lid kosteloos beschikbaar zijn;2° machinaal leesbaar zijn;3° via API's beschikbaar worden gesteld;4° in voorkomend geval, in de vorm van bulksgewijze downloads worden verstrekt. Overeenkomstig de bepalingen die door de Europese Commissie ter uitvoering van Richtlijn 2019/1024 werden vastgesteld, geldt de kosteloze beschikbaarstelling van hoogwaardige datasets in afwijking van het eerste lid, 1°, niet voor specifieke hoogwaardige datasets die in het bezit zijn van overheidsbedrijven indien dat tot concurrentieverstoring in de relevante markten zou leiden.

De vereiste om hoogwaardige datasets kosteloos beschikbaar te stellen op grond van het eerste lid, 1°, geldt niet voor bibliotheken (met inbegrip van universiteitsbibliotheken), musea en archieven.

Indien de kosteloze beschikbaarstelling van hoogwaardige datasets door overheden die verplicht zijn inkomsten te genereren om een aanzienlijk deel van de kosten voor de uitoefening van hun openbare taken te dekken, een belangrijk effect zou hebben op de begroting van de overheden, zijn die overheden vrijgesteld van de vereiste om die hoogwaardige datasets kosteloos beschikbaar te stellen voor een maximale duur van twee jaar na de inwerkingtreding van de relevante bepalingen die de Europese Commissie ter uitvoering van Richtlijn 2019/1024 heeft vastgesteld.

HOOFDSTUK 3 - VERZOEKEN OM HERGEBRUIK Afdeling 1 - Algemene vereisten Art. 13 - Discriminatieverbod De voorwaarden voor het hergebruik van documenten mogen niet discriminerend zijn voor vergelijkbare categorieën van hergebruik, met inbegrip van hergebruik over de landsgrenzen heen.

Indien documenten door een overheid worden hergebruikt als basismateriaal voor commerciële activiteiten van die overheid die buiten de openbare taak vallen, zijn op de verstrekking van documenten voor deze activiteiten dezelfde vergoedingen en andere voorwaarden van toepassing als die welke gelden voor andere gebruikers.

Art. 14 - Verbod op exclusiviteitsregelingen § 1 - Het hergebruik van documenten staat open voor alle potentiële marktdeelnemers, zelfs indien één of meer marktdeelnemers reeds op deze documenten gebaseerde producten met toegevoegde waarde exploiteren. Contracten of andere overeenkomsten tussen overheden of overheidsbedrijven die deze documenten in bezit hebben en derden mogen geen exclusiviteitsrechten verlenen. § 2 - Wanneer een exclusief recht echter noodzakelijk is voor het verlenen van een dienst van algemeen belang, dient periodiek, doch in ieder geval om de drie jaar, te worden nagegaan of de redenen daarvoor nog steeds geldig zijn. Exclusiviteitsregelingen die op of na 17 juli 2021 zijn gesloten, worden minstens twee maanden voor hun inwerkingtreding online openbaar gemaakt.

Deze paragraaf is niet van toepassing op de digitalisering van culturele hulpbronnen. § 3 - Niettegenstaande paragraaf 1 duurt, wanneer een exclusief recht betrekking heeft op de digitalisering van culturele hulpbronnen, de periode van exclusiviteit in het algemeen niet langer dan tien jaar.

Indien die periode meer dan tien jaar bedraagt, wordt de duur ervan tijdens het elfde jaar en, indien van toepassing, daarna om de zeven jaar, getoetst.

De in het eerste lid bedoelde regelingen die exclusieve rechten toekennen zijn transparant en worden openbaar gemaakt.

In geval van een in het eerste lid bedoeld exclusief recht wordt in de desbetreffende overeenkomst vastgesteld dat de desbetreffende overheid gratis een kopie van de gedigitaliseerde culturele hulpbronnen krijgt.

Die kopie is na afloop van de exclusiviteitsperiode beschikbaar voor hergebruik. § 4 - Juridische of praktische regelingen die, zonder expliciet in de toekenning van exclusiviteitsrechten te voorzien, tot doel hebben of redelijkerwijs kunnen worden geacht de beschikbaarheid van documenten voor hergebruik door andere partijen dan de derde partij bij de regeling te beperken, worden minstens twee maanden voor de inwerkingtreding van die regeling online openbaar gemaakt. De gevolgen van die juridische of praktische regelingen voor de beschikbaarheid van gegevens voor hergebruik worden regelmatig, en in elk geval om de drie jaar, geëvalueerd. De uiteindelijke regelingen zijn transparant en worden online openbaar gemaakt. § 5 - Door overheden gesloten exclusiviteitsregelingen die al bestonden op 17 juli 2013 en die niet voor een uitzondering als bedoeld in de § § 2 en 3 in aanmerking komen, worden aan het eind van het contract en in elk geval uiterlijk op 18 juli 2043 beëindigd.

Door overheidsbedrijven gesloten exclusiviteitsregelingen die al bestaan op 16 juli 2019 en die niet voor een uitzondering als bedoeld in de § § 2 en 3 in aanmerking komen, worden aan het eind van het contract en in elk geval uiterlijk op 17 juli 2049 beëindigd.

Afdeling 2 - Procedure Art. 15 - Verzoek om hergebruik § 1 - Het verzoek om hergebruik wordt schriftelijk ingediend en bevat minstens de precieze identificatie van het aangevraagde document, een beschrijving van het geplande hergebruik, de vorm waarin de documenten bij voorkeur ter beschikking dienen te worden gesteld, alsook het doel van het hergebruik.

De overheid die niet onmiddellijk op een aanvraag op openbaarheid kan ingaan of ze afwijst, geeft binnen een termijn van dertig kalenderdagen na ontvangst van de aanvraag aan de verzoeker kennis van de redenen van het uitstel of de afwijzing. In geval van uitstel kan de termijn met vijftien kalenderdagen worden verlengd.

Bij ontstentenis van een kennisgeving binnen de voorgeschreven termijn, wordt de aanvraag geacht te zijn geweigerd.

Als een afwijzende beslissing gebaseerd is op artikel 3, tweede lid, 3°, verwijst de overheid in haar beslissing naar de natuurlijke persoon of rechtspersoon bij wie de rechten berusten, indien deze bekend is, of naar de licentiegever van wie de overheid het betrokken materiaal heeft verkregen. Bibliotheken (met inbegrip van universiteitsbibliotheken), musea en archieven zijn niet verplicht deze verwijzing op te nemen.

De overheid kan de terbeschikkingstelling van documenten eenzijdig en te allen tijde beëindigen, zonder dat enig recht op vergoeding ontstaat, wanneer de aanvrager één of meer voorwaarden vermeld in hoofdstuk 2 niet naleeft. § 2 - In elke beslissing over hergebruik wordt verwezen naar de rechtsmiddelen die de verzoeker ter beschikking staan indien hij de beslissing wenst aan te vechten. § 3 - De bepalingen van dit artikel zijn niet van toepassing op: 1° overheidsbedrijven;2° onderwijsinstellingen, onderzoeksinstellingen en organisaties die onderzoek financieren. Art. 16 - Standaardlicenties Indien de inhoud van een document het gebruik van een licentie vereist, bezorgt de overheid die de aanvraag heeft ontvangen, de aanvrager binnen de termijn gesteld in artikel 15, § 1, tweede lid, een standaardlicentie, die aan bijzondere licentieaanvragen kan worden aangepast.

De overheid kan een licentie eenzijdig en te allen tijde beëindigen, zonder dat een recht op vergoeding ontstaat, wanneer de aanvrager niet voldoet aan één of meer licentievoorwaarden.

HOOFDSTUK 4 - DIVERSE BEPALINGEN Art. 17 - Bekendmakingen § 1 - De voor hergebruik beschikbare documenten, de eventuele voorwaarden en de eventuele vergoedingen worden geïnventariseerd en in het bijzonder bekendgemaakt op de website van het Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap. § 2 - De overheden stellen overzichtslijsten van de belangrijkste documenten met relevante metagegevens ter beschikking die, indien mogelijk en passend, online en in machinaal leesbare formaten toegankelijk zijn, alsook portaalsites met links naar de overzichtslijsten. Indien mogelijk vergemakkelijken de overheden het taaloverschrijdend zoeken naar documenten.

De overheden vergemakkelijken de toegang tot datasets via elektronische weg, in formaten die toegankelijk, gemakkelijk vindbaar en herbruikbaar zijn.

HOOFDSTUK 5 - SLOTBEPALINGEN Art. 18 - Opheffingsbepaling Het decreet van 18 december 2006Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/12/2006 pub. 15/03/2007 numac 2007033015 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet inzake het hergebruik van overheidsdocumenten sluiten inzake het hergebruik van overheidsdocumenten, gewijzigd bij de decreten van 29 juni 2015 en 23 april 2018, wordt opgeheven.

Art. 19 - Inwerkingtreding Dit decreet treedt in werking op 17 juli 2021.

Wij kondigen dit decreet af en bevelen dat het door het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Eupen, 28 juni 2021.

O. PAASCH De Minister-President, Minister van Lokale Besturen en Financiën A. ANTONIADIS De Viceminister-President, Minister van Gezondheid en Sociale Aangelegenheden, Ruimtelijke Ordening en Huisvesting I. WEYKMANS De Minister van Cultuur en Sport, Werkgelegenheid en Media L. KLINKENBERG De Minister van Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek _______ Nota Zitting 2020-2021 Parlementaire stukken : 150 (2020-2021) Nr. 1 Ontwerp van decreet 150 (2020-2021) Nr. 2 Verslag 150 (2020- 2021) Nr. 3 Tekst aangenomen door de plenaire vergadering Integraal verslag: 28 juni 2021 - Nr. 26 Bespreking en aanneming

^