gepubliceerd op 21 januari 2004
Decreet houdende goedkeuring van de Samenwerkingsovereenkomst tussen de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest inzake de milieuopleiding
27 NOVEMBER 2003. - Decreet houdende goedkeuring van de Samenwerkingsovereenkomst tussen de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest inzake de milieuopleiding (1)
De Waalse Gewestraad heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : Enig artikel. De Samenwerkingsovereenkomst tussen de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest inzake de milieuopleiding zal, wat het Waalse Gewest betreft, volkomen gevolg hebben.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Namen, 27 november 2003.
De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Economie, K.M.O.'s, Onderzoek en Nieuwe Technologieën, S. KUBLA De Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie, J. DARAS De Minister van Begroting, Huisvesting, Uitrusting en Openbare Werken, M. DAERDEN De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu, M. FORET De Minister van Landbouw en Landelijke Aangelegenheden, J. HAPPART De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken, Ch. MICHEL De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid, Th. DETIENNE De Minister van Tewerkstelling, Vorming en Huisvesting, Ph. COURARD _______ Nota (1) Zitting 2003-2004. Stukken van de Raad 585 (2003-2004), nrs. 1 en 2.
Volledig verslag, openbare vergadering van 19 november 2003.
Bespreking - Stemming.
Samenwerkingsovereenkomst tussen de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest inzake de milieuopleiding Gelet op de artikelen 1, 38, 39, 127 en 134 van de Grondwet;
Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, inzonderheid op de artikelen 6 en 92bis, § 1;
Overwegende dat de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest middelen hebben ontwikkeld voor de bewustmaking en de opleiding inzake leefmilieu;
Overwegende dat de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest, bewust dat zij elk afzonderlijk gelijkwaardige doelstellingen nastreven, besloten hebben hun wederzijdse bevoegdheden gezamenlijk uit te oefenen ten einde de milieuopleiding te bevorderen en te ontwikkelen;
De Franse Gemeenschap, vertegenwoordigd door haar Regering, in de persoon van haar Minister-President, H. HASQUIN, van de Minister van Secundair Onderwijs en Buitengewoon Onderwijs, P. HAZETTE, van de Minister van Kinderwelzijn, belast met het Basisonderwijs, J.-M. NOLLET, en van de Minister van Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek, F. DUPUIS, en Het Waalse Gewest, vertegenwoordigd door zijn Regering, in de persoon van haar Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE, en van de Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu, M. FORET, Zijn overeen gekomen wat volgt :
Artikel 1.Om aan te zetten tot een gemeenschappelijke uitoefening van de respectieve bevoegdheden van de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest inzake de bevordering en de ontwikkeling van de milieuopleiding en -sensibilisering, wijst deze samenwerkingsovereenkomst hierna op de samenwerkingsregels die terzake vastgelegd zijn.
Art. 2.Voor de toepassing van dit decreet wordt verstaan onder : 1o DGRNE : het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu van het Ministerie van het Waalse Gewest; 2o AGERS : de Algemene Administratie Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek van het Ministerie van de Franse Gemeenschap; 3o CRIE : de gewestelijke centra voor milieu-initiatie opgericht krachtens het decreet van de Waalse gewestraad van 6 mei 1999 betreffende de milieu-initiatie in het Waalse Gewest; 4o CDPA : de recreatie- en openluchtcentra van de Franse Gemeenschap, opgericht krachtens het besluit van de Franse Gemeenschap van 30 augustus 1996.
Art. 3.De samenwerking tussen de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest inzake de milieuopleiding streeft de volgende doelstellingen na : 1. de ontwikkeling van informatie over de milieuacties en -campagnes gevoerd door de Franse Gemeenschap of het Waalse Gewest;2. de totstandbrenging van pedagogische kwaliteitsinstrumenten op het vlak van milieuopleiding;3. de ontwikkeling van een betere integratie van de milieuopleiding in de schoolcursus om de leerlingen een verantwoordelijke burgerlijke opleiding te geven;4. een gestructureerde hulpverlening aan de scholen die de duurzame ontwikkeling in het project van hun inrichting opnemen;5. de waarborg van een uitwisseling van kennis en ervaringen onder de acteurs van de milieuopleiding met het oog op de verbetering van de pedagogische praktijken;6. de waarborg van een logistieke samenwerking inzake de milieuopleiding.
Art. 4.De samenwerking inzake de milieuopleiding wordt doorgevoerd d.m.v. een actieprogramma.
De voorschriften van het actieprogramma worden door de Regeringen van de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest goedgekeurd vóór de verstrijkdatum bedoeld in het derde lid en liggen vast in de bijlage bij deze samenwerkingsovereenkomst.
Ze zullen het voorwerp uitmaken van bijsturingen en herzieningen, uiterlijk vier jaar na de aanneming ervan. Daartoe zullen de Regeringen van de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest uitgaan van de activiteitenrapporten van het begeleidingscomité bedoeld in artikel 5.
Art. 5.De voorschriften van het actieprogramma betreffende de CRIE kunnen krachtens een besluit van de Regeringen van de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest toepasselijk gemaakt worden op de andere gewestelijke centra die krachtens een decreet van de Waalse Gewestraad opgericht worden om het publiek te informeren en te sensibiliseren inzake de vraagstukken betreffende het leefmilieu en de duurzame ontwikkeling.
Art. 6.De supervisie en de regelmatige evaluatie van deze samenwerking wordt verzekerd door een begeleidingscomité dat samengesteld is als volgt : 1o voor de Franse Gemeenschap : a) drie vertegenwoordigers van de Regering van de Franse Gemeenschap;b) de algemeen bestuurder van de AGERS, belast met de pedagogische sturing van het internetwerk;c) de adjunct-directeur-generaal van de AGERS, belast met de CDPA;d) 4 inspecteurs van het onderwijs van de Franse Gemeenschap, belast met de pedagogische en wetenschappelijke coördinatie van de CDPA;e) de inspecteur van de cursussen agronomie van het onderwijs van de Franse Gemeenschap; 2o voor het Waalse Gewest : a) drie vertegenwoordigers van de Waalse Regering;b) de directeur-generaal van het directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu;c) drie vertegenwoordigers van de dienst Sensibilisatie en Communicatie van het directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu;d) drie vertegenwoordigers van het gewestelijk begeleidingscomité van de CRIE, van wie minstens één lid vertegenwoordiger is van de gewestelijke centra voor milieu-initiatie opgericht krachtens het decreet van de Waalse Gewestraad van 6 mei 1999 betreffende de milieu-initiatie in het Waalse Gewest Art.7. Het begeleidingscomité bedoeld in artikel 5 wordt beurtelings door de algemeen bestuurder van de AGERS en de directeur-generaal van het DGRNE voorgezeten voor een periode van twee jaar, die ingaat op de datum van de eerste vergadering van het comité.
Het begeleidingscomité stelt een jaarlijks activiteitenrapport op dat het elk jaar aan de Regeringen van de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest voorlegt.
Art. 8.Deze samenwerkingsovereenkomst wordt gesloten voor vier jaar.
Ze is stilzwijgend hernieuwbaar bij gebrek aan verzet van één van de ondertekenende partijen dat vóór de verstrijkdatum aan de andere ondertekenende partij betekend wordt.
Namen, 3 juli 2003, in zes originele exemplaren.
Voor de Franse Gemeenschap : De Minister-President, H. HASQUIN De Minister van Secundair Onderwijs en Bijzonder Onderwijs, P. HAZETTE De Minister van Kinderwelzijn, belast met het Basisonderwijs, J.-M. NOLLET De Minister van Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek, F. DUPUIS Voor het Waalse Gewest : De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu, M. FORET
Actieprogramma 1. Samenwerking op het vlak van informatie De samenwerking op het vlak van informatie wordt tot stand gebracht d.m.v. het volgende actieprogramma : 1o een lijst van de elektronische adressen van de scholen georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap zal door de AGERS opgesteld worden; 2o een netwerk van contactpersonen binnen de scholen georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap zal door de AGERS tot stand gebracht worden om o.a. de door het DGRNE voorgestelde initiatieven inzake milieuopleiding te relayeren; bovenbedoelde initiatieven zullen per omzendbrief van de AGERS meegedeeld worden aan de schoolinrichtingen, van het basisonderwijs tot het niet-universitair pedagogisch hoger onderwijs, alsmede aan de schoolinspectiediensten van de Franse Gemeenschap; 3o nuttige links zullen aangelegd worden tussen de databaken en de websites opgericht door het DGRNE, de AGERS en de schoolinspectie van de Franse Gemeenschap; de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest zullen de nodige maatregelen treffen om de medewerking van de CDPA en de CRIE aan de aanleg van dergelijke links te bevorderen; 4o de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest zullen de nodige maatregelen treffen om de medewerking van de CDPA en de CRIE aan de verdeling van informatie over de dossiers en de pedagogische hulpmiddelen waarover ze beschikken, te bevorderen. 2. Samenwerking op pedagogisch vlak Ten einde pedagogische kwaliteitsinstrumenten inzake milieuopleiding te creëren, wordt een samenwerking tot stand gebracht d.m.v. van het volgende actieprogramma : 1o de AGERS, het DGRNE en de schoolinspectie van de Franse Gemeenschap zullen de referenties van de operatoren uitwisselen die volgens hen gespecialiseerd zijn in het ontwerpen van pedagogische documenten; de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest zullen de nodige maatregelen treffen om de deelneming van de CDPA en de CRIE aan die informatie-uitwisseling te bevorderen; 2o de AGERS, het DGRNE en de schoolinspectie van de Franse Gemeenschap zullen jaarlijks informatie- en coördinatievergaderingen organiseren om overleg te kunnen plegen over de prioritair te ontwikkelen thema's en de aan te wenden pedagogische instrumenten; de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest zullen de nodige maatregelen treffen om de deelneming van de CDPA en de CRIE aan die informatievergaderingen te bevorderen; 3o de AGERS en het DGRNE zullen een inventaris maken van de pedagogische documenten die o.a. door de CDPA en de gewestelijke centra opgesteld worden; 4o een wetenschappelijk en pedagogisch comité, dat paritair samengesteld is uit inspecteurs belast door de AGERS met de wetenschappelijke en pedagogische coördinatie van de CDPA en uit deskundigen van het Waalse Gewest aangewezen door het directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu, zal regelmatig nagaan of het geheel van de overeenkomstig 2o en 3o tot stand gebrachte pedagogische documenten en instrumenten stroken met de doelstellingen van het onderwijs van de Franse Gemeenschap; 5o een gemeenschappelijke brochure met de activiteiten en programma's van elk van de CDPA en CRIE zal door de AGERS en het DGRNE uitgegeven worden; ze zal bijgewerkt worden aan het einde van elk schooljaar. 3. Samenwerking op het vlak van de integratie van de milieuopleiding in de schoolcursus Er wordt een samenwerking tot stand gebracht opdat de doelstellingen inzake milieuopleiding vlotter in de schoolcursus geïntegreerd kunnen worden d.m.v. het volgende actieprogramma : 1o de AGERS en het DGRNE zullen een werkgroep oprichten om het kaderprogramma inzake milieuopleiding voor het middelbaar onderwijs in de Franse Gemeenschap bij te werken; 2o dezelfde maatregelen zullen genomen worden voor het basisonderwijs in de Franse Gemeenschap. 4. Samenwerking om een gestructureerde hulp te verlenen aan de scholen die de duurzame ontwikkeling in de projecten van hun inrichting opnemen Om een gestructureerde hulp te verlenen aan de scholen die de duurzame ontwikkeling in de projecten van hun inrichting opnemen wordt een samenwerking tot stand gebracht meer bepaald d.m.v. het volgende actieprogramma : 1o het DGRNE en de AGERS zullen de personeelsleden van de CDPA en de CRIE sensibiliseren i.v.m. hun rol van menselijke hulpbronnen die door de scholen als deskundigen gevraagd kunnen worden in het kader van de projecten van inrichtingen; 2o het DGRNE en de AGERS zullen de CDPA en de CRIE aanmoedigen tot samenwerking in het kader van hun opdracht van milieuopleiding en zodoende voorstellen te formuleren die gemeen zijn aan de scholen van hun streek; 3o het DGRNE en de AGERS zullen meewerken aan het opstellen van gemeenschappelijke en aanvullende activiteitenprogramma's tussen de CDPA en de CRIE die het wensen, op basis van duidelijke pedagogische doelstellingen vastgelegd met een gemeenschappelijke wil tot samenhang en kwaliteit; de scholen die voor die activiteitenprogramma's kiezen, zullen in aanmerking komen voor een voorkeurstarief wat de animaties van de CRIE betreft. 5. Samenwerking op het vlak van de uitwisseling van ervaringen en kennis Er wordt een samenwerking tot stand gebracht met het oog op wederzijdse uitwisselingen van ervaringen en kennis ten einde pedagogische praktijken te verbeteren d.m.v. van het volgende actieprogramma : 1o het DGRNE, de AGERS en de schoolinspectie van de Franse Gemeenschap zullen ontmoetingsdagen en uitwisselingen van ervaringen en kennis organiseren tussen de animatoren van de CDPA en de CRIE; 2o het DGRNE, de AGERS en de schoolinspectie van de Franse Gemeenschap zullen meedoen aan informatieverstrekking aan de gezamenlijke animatoren van de CDPA en de CRIE bij het begin van het kalenderjaar en bij de openingen van de opleidingen. 6. Logistieke samenwerking Er wordt een samenwerking tot stand gebracht om te zorgen voor een logistieke samenwerking d.m.v. van het volgende actieprogramma : 1o de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest zullen de nodige maatregelen treffen opdat de CDPA en de CRIE hun lokalen wederzijds ter beschikking zouden stellen volgens de financiële modaliteiten die de CDPA en de CRIE bepalen; 2o de AGERS zal zoeken naar samenwerkingsverbanden met de infrastructuren van de Franse Gemeenschap opdat de onthaalde groepen in de gewestelijke centra gehuisvest zouden kunnen worden; 3o als een toelating van het DGRNE vereist wordt voor de organisatie van activiteiten in de natuurlijke sites, zal de afdeling Natuur en Bossen van het DGRNE ervoor zorgen dat de CDPA en de CRIE die erom verzoeken, er jaarlijks hun activiteiten mogen organiseren.