Etaamb.openjustice.be
Decreet van 26 april 2024
gepubliceerd op 07 juni 2024

Decreet tot wijziging van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid, wat betreft de lokale besturen, de initiatieven met betrekking tot biotische factoren, de initiatieven met betrekking tot fysische en chemische factoren, de initiatieven met betrekking tot gezondheidsimpact door klimaatverandering en de verwerking van persoonsgegevens

bron
vlaamse overheid
numac
2024005594
pub.
07/06/2024
prom.
26/04/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

26 APRIL 2024. - Decreet tot wijziging van het decreet van 21 november 2003Relevante gevonden documenten type decreet prom. 21/11/2003 pub. 03/02/2004 numac 2004035090 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet betreffende het preventieve gezondheidsbeleid sluiten betreffende het preventieve gezondheidsbeleid, wat betreft de lokale besturen, de initiatieven met betrekking tot biotische factoren, de initiatieven met betrekking tot fysische en chemische factoren, de initiatieven met betrekking tot gezondheidsimpact door klimaatverandering en de verwerking van persoonsgegevens (1)


Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt: Decreet tot wijziging van het decreet van 21 november 2003Relevante gevonden documenten type decreet prom. 21/11/2003 pub. 03/02/2004 numac 2004035090 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet betreffende het preventieve gezondheidsbeleid sluiten betreffende het preventieve gezondheidsbeleid, wat betreft de lokale besturen, de initiatieven met betrekking tot biotische factoren, de initiatieven met betrekking tot fysische en chemische factoren, de initiatieven met betrekking tot gezondheidsimpact door klimaatverandering en de verwerking van persoonsgegevens

HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling

Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschaps- en gewestaangelegenheid.

HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van titel I van het decreet van 21 november 2003Relevante gevonden documenten type decreet prom. 21/11/2003 pub. 03/02/2004 numac 2004035090 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet betreffende het preventieve gezondheidsbeleid sluiten betreffende het preventieve gezondheidsbeleid

Art. 2.In artikel 2 van het decreet van 21 november 2003Relevante gevonden documenten type decreet prom. 21/11/2003 pub. 03/02/2004 numac 2004035090 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet betreffende het preventieve gezondheidsbeleid sluiten betreffende het preventieve gezondheidsbeleid, het laatst gewijzigd bij het decreet van 15 juli 2016, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° er wordt een punt 1° /1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "1° /1 algemene verordening gegevensbescherming: verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (al-gemene verordening gegevensbescherming);"; 2° er wordt een punt 8° /1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "8° /1 exposoom: de totaliteit van de blootstellingen van een persoon aan chemische, fysische, sociale en biotische factoren en de samenhang met biologische interne reacties tijdens de levensloop.Het exposoom geeft een algemeen en geïntegreerd beeld van de accumulatie en combinatie van blootstellingen op het individu;"; 3° er worden een punt 14° /1 en 14° /2 ingevoegd, die luiden als volgt: "14° /1 gezondheidskundige advieswaarde voor fysische en chemische factoren: een blootstellingswaarde die verondersteld wordt geen of verwaarloosbare negatieve effecten te hebben op de gezondheid van mensen bij een langdurige blootstelling en die vanuit gezondheidskundig oogpunt richtinggevend is voor een milieukwaliteitsniveau dat afgestemd is op een duurzame ontwikkeling van mens en milieu; 14° /2 gezondheidsimpact door klimaatverandering: huidige of toekomstige, directe en indirecte gezondheidseffecten, die veroorzaakt zijn door biotische, fysische, chemische, ruimtelijke of materiële factoren die het gevolg zijn van klimaatverandering;"; 4° er wordt een punt 16° /1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "16° /1 humane zeer zorgwekkende stof: een stof waarbij humane toxiciteit vermoed wordt of vastgesteld is, die relevant is voor een Vlaamse setting en die voldoet of mogelijk voldoet aan een of meer van de criteria, vermeld in artikel 57 van verordening nr.1907/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 18 december 2006 inzake de registratie en beoordeling van en de autorisatie en beperkingen ten aanzien van chemische stoffen (REACH), tot oprichting van een Europees Agentschap voor chemische stoffen, houdende wijziging van Richtlijn 1999/45/EG en houdende intrekking van Verordening (EEG) nr. 793/93 van de Raad en Verordening (EG) nr. 1488/94 van de Commissie alsmede Richtlijn 76/769/EEG van de Raad en de Richtlijnen 91/155/EEG, 93/67/EEG, 93/105/EG en 2000/21/EG van de Commissie;"; 5° er wordt een punt 19° /1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "19° /1 medisch milieukundige: een medewerker van een Logo met medisch milieukundige expertise, die wordt belast met taken rond milieugerelateerde gezondheid en die zo de eerstelijnsfunctie medische milieukunde invult in het kader van het preventief gezondheidsbeleid inzake milieugezondheidszorg;"; 6° er worden een punt 20° /1 en 20° /2 ingevoegd, die luiden als volgt: "20° /1 milieugezondheidskundig aandachtsgebied: een afgebakende zone in tijd en ruimte waarbinnen de aanwezige biotische, chemische, fysische, ruimtelijke of materiële factoren een hoger risico vormen voor de gezondheid van de mens dan in andere gebieden binnen de Europese Unie met gelijkaardige kenmerken; 20° /2 milieugezondheidszorg: het onderdeel van het preventieve gezondheidsbeleid dat door een multidisciplinaire benadering, met minstens de wetenschappelijke disciplines geneeskunde, toxicologie, epidemiologie, gezondheidszorg, milieutechnologie en milieukunde, inzet op het voorkomen, vroegdetectie en interventie van milieugezondheidsschade;"; 7° punt 27° wordt opgeheven; 8° punt 29° wordt vervangen door wat volgt: "29° vaccinator: een arts, verpleegkundige of andere gezondheidszorgbeoefenaar die door de overheid die daarvoor bevoegd is, gemachtigd is om vaccinaties toe te dienen;".

HOOFDSTUK 3. - Wijziging van titel II van hetzelfde decreet

Art. 3.In artikel 6 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° de woorden "of die" worden vervangen door de zinsnede ", die";2° tussen het woord "ontwikkelingsfase" en de woorden "met als doel" wordt de zinsnede "of die in een milieugezondheidskundig aandachtsgebied verblijven," ingevoegd. HOOFDSTUK 4. - Wijzigingen van titel III van hetzelfde decreet

Art. 4.Aan artikel 27 van hetzelfde decreet wordt een paragraaf 3 toegevoegd, die luidt als volgt: " § 3. De Vlaamse Regering kan de besturen, vermeld in paragraaf 1, subsidieren voor de afspraken, vermeld in paragraaf 2. De Vlaamse Regering bepaalt de subsidie en de subsidievoorwaarden en regelt de uitbetaling van de subsidie, de verantwoording voor de subsidie en het toezicht op de aanwending van de subsidie.".

Art. 5.In artikel 34/2 van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 24 juni 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/06/2022 pub. 16/09/2022 numac 2022015459 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van diverse bepalingen in de wet van 28 december 1967 betreffende de onbevaarbare waterlopen, van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 type decreet prom. 24/06/2022 pub. 15/07/2022 numac 2022015232 bron vlaamse overheid Decreet houdende diverse bepalingen over de beleidsvelden Vlaamse sociale bescherming, gezondheidspreventie, algemene ziekenhuizen en gezondheids- en woonzorg sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1 wordt punt 1° opgeheven;2° in paragraaf 3, vierde lid, wordt punt 2° opgeheven;3° er wordt een paragraaf 3/1 ingevoegd, die luidt als volgt: " § 3/1.De gegevens van de deelnemer, vermeld in paragraaf 3, eerste lid, worden bewaard tot maximaal tien jaar na de laatste deelname van de deelnemer aan het betreffende initiatief.

De gegevens van de individuele zorgaanbieder, vermeld in paragraaf 3, tweede lid, worden bewaard tot maximaal tien jaar na het moment waarop de individuele zorgaanbieder het laatst het betreffende initiatief op het terrein heeft uitgevoerd.

In afwijking van de bewaartermijnen, vermeld in het eerste en tweede lid, kan de Vlaamse Regering een kortere termijn bepalen waarin specifieke verwerkte persoonsgegevens bewaard worden.".

Art. 6.In hetzelfde decreet, het laatst gewijzigd bij het decreet van 28 april 2023Relevante gevonden documenten type decreet prom. 28/04/2023 pub. 08/05/2023 numac 2023031073 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid, wat de opheffing van de bepalingen over de tijdelijke afzondering in het kader van COVID-19 betreft type decreet prom. 28/04/2023 pub. 18/07/2023 numac 2023042515 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 en het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs, wat betreft het gebruik van persoonsgegevens in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en het deeltijds kunstonderwijs type decreet prom. 28/04/2023 pub. 18/07/2023 numac 2023042514 bron vlaamse overheid Decreet over de Vlaamse toetsen in het onderwijs type decreet prom. 28/04/2023 pub. 05/06/2023 numac 2023042521 bron vlaamse overheid Decreet over de transitie van personeelsleden van sommige instellingen van Onderwijs naar Welzijn sluiten, wordt een artikel 34/3 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 34/3.§ 1. In dit artikel wordt verstaan onder: 1° aanvrager: de persoon die op grond van een persoonlijk belang advies vraagt of meldingen doet in het kader van initiatieven of maatregelen als vermeld in artikel 39, 44, 51, 53, 53/1 of 55.De aanvrager kan een andere persoon zijn dan de betrokkene, vermeld in punt 2° ; 2° betrokkene: de natuurlijke persoon die ofwel: a) naar aanleiding van gezondheidsklachten, milieumetingen of een mogelijke blootstelling aan schadelijke chemische, fysische of biotische factoren het voorwerp is van een adviesaanvraag over blootstellingsbeperkingen of bronmaatregelen, in het kader van initiatieven of maatregelen als vermeld in artikel 39, 44, 51, 53, 53/1 of 55;b) woont op een plaats of in de nabijheid van een plaats waar milieugegevens zijn gemeten, waarover om advies gevraagd wordt in het kader van initiatieven of maatregelen als vermeld in artikel 39, 44, 51, 53, 53/1 of 55;3° milieumeetgegevens: concentraties of randomstandigheden die gemeten worden in de omgeving, in het binnenmilieu en in de milieucompartimenten lucht, bodem en water en die belangrijk zijn om de impact van humane blootstelling en belasting te bepalen. § 2. De administratie, de organisatie die in het kader van een overheidsopdracht een initiatief als vermeld in artikel 39, 44, 51, 53, 53/1 of 55, uitvoert, de medisch milieukundigen die werkzaam zijn bij de Logo's en de partnerorganisaties die werken rond het thema milieugezondheidszorg kunnen persoonsgegevens verwerken met het oog op de volgende doeleinden: 1° het onderzoeken en behandelen van meldingen van gezondheidsklachten of vragen over gezondheid of over de interpretatie van milieumeetgegevens;2° het verlenen van advies over blootstellingsbeperkingen;3° het adviseren van bronmaatregelen. Indien een partnerorganisatie die werkt rond het thema milieugezondheidszorg bestaat uit een samenwerkingsverband, kunnen de organisaties die deel uitmaken van dit samenwerkingsverband zelf ook de gegevens, vermeld in paragraaf 3, verwerken. § 3. In het kader van de doelstellingen, vermeld in paragraaf 2, kunnen de volgende persoonsgegevens van de betrokkene verwerkt worden: 1° de persoonsgegevens om de betrokkene te identificeren, waaronder het rijksregisternummer of het identificatienummer van de sociale zekerheid, vermeld in artikel 8 van de wet van 15 januari 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/01/1990 pub. 08/07/2010 numac 2010000396 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid;2° het adres van de betrokkene;3° de volgende contactgegevens van de betrokkene: a) het gsm- en telefoonnummer;b) het e-mailadres;4° in geval van een melding of vraag over een gezondheidsklacht, informatie over de gezondheidsklacht in kwestie;5° de informatie over de leefstijl van de betrokkene die noodzakelijk is om advies inzake blootstellingsbeperkingen te kunnen geven;6° de socio-economische gegevens van de betrokkene die noodzakelijk zijn om gedifferentieerd advies inzake blootstellingsbeperkingen te kunnen geven;7° de woonomstandigheden;8° in geval van een melding of vraag over een gezondheidsklacht, de gegevens over de preventieve begeleiding die is aangeboden aan de betrokkene in het kader van het initiatief of de maatregel in kwestie;9° relevante milieumeetgegevens, op voorwaarde dat de betrokkene een persoonlijk belang heeft;10° de relevante gegevens uit stalen die afgenomen worden van het lichaam van de betrokkene in het kader van het initiatief, vermeld in artikel 39, 44, 51, 53, 53/1 of 55;11° de gegevens uit stalen die genomen worden in het milieu in het kader van het initiatief, vermeld in artikel 39, 44, 51, 53, 53/1 of 55. De administratie, de organisatie die in het kader van een overheidsopdracht een initiatief als vermeld in artikel 39, 44, 51, 53, 53/1 of 55 uitvoert, de medisch milieukundigen die werkzaam zijn bij de Logo's en de partnerorganisaties die werken rond het thema milieugezondheidszorg, vermeld in paragraaf 2, eerste lid, kunnen de persoonsgegevens, vermeld in het eerste lid, onderling uitwisselen.

De gegevens, vermeld in het eerste lid, worden bewaard tot maximaal tien jaar na afhandeling van de vraag of melding, vermeld in paragraaf 2.

De Vlaamse Regering kan, na advies van de Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens, vermeld in artikel 10/1 van het decreet van 18 juli 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/07/2008 pub. 29/10/2008 numac 2008036273 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer sluiten betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer, de lijst van gegevens, vermeld in het eerste lid, inclusief de gegevens over gezondheid, vermeld in artikel 4, 15), van de algemene verordening gegevensbescherming, nader preciseren.

De Vlaamse Regering kan, na advies van de Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens, vermeld in artikel 10/1 van het decreet van 18 juli 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/07/2008 pub. 29/10/2008 numac 2008036273 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer sluiten betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer, de volgende modaliteiten bepalen: 1° de regels voor en de wijze van de verwerking van de gegevens;2° de vorm en de wijze waarop gegevens worden uitgewisseld. § 4. De gegevens, vermeld in paragraaf 3, eerste lid, kunnen onder de voorwaarden, vermeld in het tweede tot en met zesde lid, uitgewisseld worden tussen de actoren, vermeld in paragraaf 3, tweede lid, of met de volgende actoren: 1° de betrokkene;2° de arts of specialist die de betrokkene behandelt;3° de aanvrager, voor zover het niet om de betrokkene gaat;4° laboratoria die milieugegevens onderzoeken;5° een organisatie waarmee de Vlaamse Regering een overeenkomst heeft gesloten voor het nemen of onderzoeken van stalen of het interpreteren van resultaten;6° overheidsinstanties die opgericht zijn binnen het beleidsdomein Omgeving. De betrokkene, vermeld in het eerste lid, 1°, en de arts of specialist, vermeld in het eerste lid, 2°, kan alle gegevens ontvangen, vermeld in paragraaf 3, eerste lid, evenals resultaten van onderzoeken en adviezen, vermeld in paragraaf 2.

De aanvrager kan alleen de gegevens uit de lijst, vermeld in paragraaf 3, eerste lid, ontvangen waarvoor hij een persoonlijk belang heeft, evenals de adviezen, vermeld in paragraaf 2.

De laboratoria, vermeld in het eerste lid, 4°, kunnen alleen de gegevens, vermeld in paragraaf 3, 2°, 9° en 11°, ontvangen.

De organisatie, vermeld in het eerste lid, 5°, kan alle gegevens, vermeld in paragraaf 3, eerste lid, ontvangen.

Alleen de persoonsgegevens, vermeld in paragraaf 3, eerste lid, 1°, 2°, 3°, 7°, 9° en 11°, kunnen uitgewisseld worden met de overheidsinstanties, vermeld in het eerste lid, 6°. § 5. Wanneer een advies, in het kader van initiatieven of maatregelen als vermeld in artikel 39, 44, 51, 53, 53/1 of 55, wordt aangevraagd door een andere natuurlijke persoon dan de betrokkene, worden de volgende persoonsgegevens van de adviesvrager verwerkt: 1° de persoonsgegevens om de adviesvrager te identificeren;2° de volgende contactgegevens van de adviesvrager: a) het gsm- en telefoonnummer;b) het e-mailadres. De persoonsgegevens, vermeld in het eerste lid, worden verwerkt met het oog op de doeleinden vermeld in de tweede paragraaf.

De administratie, de organisatie die in het kader van een overheidsopdracht een initiatief als vermeld in artikel 39, 44, 51, 53, 53/1 of 55 uitvoert, de medisch milieukundigen die werkzaam zijn bij de Logo's en de partnerorganisaties die werken rond het thema milieugezondheidszorg, vermeld in paragraaf 2, eerste lid, kunnen de persoonsgegevens, vermeld in het eerste lid, onderling uitwisselen.

De gegevens, vermeld in het eerste lid, hebben eenzelfde bewaartermijn als vermeld in paragraaf 3, derde lid.

De Vlaamse Regering kan, na advies van de Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens, vermeld in artikel 10/1 van het decreet van 18 juli 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/07/2008 pub. 29/10/2008 numac 2008036273 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer sluiten betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer, de lijst van gegevens, vermeld in het eerste lid, nader preciseren.

De Vlaamse Regering kan, na advies van de Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens, vermeld in artikel 10/1 van het decreet van 18 juli 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/07/2008 pub. 29/10/2008 numac 2008036273 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer sluiten betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer, de volgende modaliteiten bepalen: 1° de regels voor en de wijze van de verwerking van de gegevens;2° de vorm en de wijze waarop gegevens worden uitgewisseld. De gegevens, vermeld in het eerste lid, kunnen uitgewisseld worden tussen de actoren, vermeld in paragraaf drie, tweede lid, of met de volgende actoren: 1° de betrokkene;2° de arts of specialist die de betrokkene behandelt;3° de adviesvrager, voor zover de adviesvraag niet door de betrokkene gebeurt;4° een organisatie waarmee de Vlaamse Regering een overeenkomst heeft gesloten voor het nemen of onderzoeken van stalen of het interpreteren van resultaten;5° overheidsinstanties die opgericht zijn binnen het beleidsdomein Omgeving. § 6. De administratie, de medisch milieukundigen die werkzaam zijn bij de Logo's en de partnerorganisaties die werken rond het thema milieugezondheidszorg zijn gezamenlijk de verwerkingsverantwoordelijke voor de persoonsgegevens, vermeld in paragraaf 3, eerste lid.

De Vlaamse Regering kan bepalen welke technische en organisatorische maatregelen de verwerkingsverantwoordelijke moet treffen om de persoonsgegevens te beschermen conform artikel 32 van de algemene verordening gegevensbescherming.".

Art. 7.In hetzelfde decreet, het laatst gewijzigd bij het decreet van 28 april 2023Relevante gevonden documenten type decreet prom. 28/04/2023 pub. 08/05/2023 numac 2023031073 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid, wat de opheffing van de bepalingen over de tijdelijke afzondering in het kader van COVID-19 betreft type decreet prom. 28/04/2023 pub. 18/07/2023 numac 2023042515 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 en het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs, wat betreft het gebruik van persoonsgegevens in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en het deeltijds kunstonderwijs type decreet prom. 28/04/2023 pub. 18/07/2023 numac 2023042514 bron vlaamse overheid Decreet over de Vlaamse toetsen in het onderwijs type decreet prom. 28/04/2023 pub. 05/06/2023 numac 2023042521 bron vlaamse overheid Decreet over de transitie van personeelsleden van sommige instellingen van Onderwijs naar Welzijn sluiten, wordt een artikel 34/4 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 34/4.§ 1. In dit artikel wordt verstaan onder: 1° betrokkene: de natuurlijke persoon die deelneemt aan het programma voor humane biomonitoring, vermeld in artikel 54, § 2;2° preventiewerker milieu-gezondheid: een persoon die aangeworven wordt of ingezet wordt in ondersteuning van de medisch milieukundigen bij de Logo's, voor de uitvoering van het preventief gezondheidsbeleid inzake milieugezondheidszorg door de Logo's. § 2. De administratie, of de organisatie die een subsidie ontvangt van de Vlaamse Regering om het programma voor humane biomonitoring, vermeld in artikel 54, § 2, te realiseren, kan persoonsgegevens verwerken van betrokkenen voor de uitvoering van het programma voor humane biomonitoring, vermeld in artikel 54, § 2. § 3. In het kader van de doeleinden, vermeld in paragraaf 4, kunnen de volgende persoonsgegevens van de betrokkene verwerkt worden: 1° de persoonsgegevens om de betrokkene te identificeren, waaronder het rijksregisternummer of het identificatienummer van de sociale zekerheid, vermeld in artikel 8 van de wet van 15 januari 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/01/1990 pub. 08/07/2010 numac 2010000396 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid;2° de volgende contactgegevens van de betrokkene: a) het gsm- en telefoonnummer;b) het e-mailadres;c) het adres;3° de volgende gegevens over de gezondheid van de betrokkene: a) de gegevens over de milieugerelateerde gezondheidseffecten van de betrokkene die noodzakelijk zijn om het initiatief of de maatregel te realiseren, waaronder ook gegevens uit bevraging, lichamelijk onderzoek of beeldvormend onderzoek;b) de relevante gegevens uit stalen die worden afgenomen van het lichaam van de betrokkene in het kader van de humane biomonitoring;4° de gegevens over de leefstijl van de betrokkene die noodzakelijk zijn om het initiatief of de maatregel te realiseren;5° de socio-economische gegevens van de betrokkene die noodzakelijk zijn om het initiatief of de maatregel te realiseren;6° de gegevens over de preventieve begeleiding die is aangeboden aan de betrokkene in het kader van het initiatief of de maatregel in kwestie;7° de gegevens over de persoonlijke blootstelling van de betrokkene aan omgevingsfactoren, zoals bodem, lucht, water, lokale voeding en binnenmilieu. De Vlaamse Regering kan, na advies van de Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens, vermeld in artikel 10/1 van het decreet van 18 juli 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/07/2008 pub. 29/10/2008 numac 2008036273 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer sluiten betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer, de lijst van gegevens, vermeld in het eerste lid, inclusief de gegevens over gezondheid, vermeld in artikel 4, 15), van de algemene verordening gegevensbescherming, nader preciseren.

De gegevens, vermeld in het eerste lid, worden maximaal dertig jaar bewaard na de afronding van het eerste onderzoek waaraan de betrokkene deelnam in het kader van de humane biomonitoring. De Vlaamse Regering kan, na advies van de Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens, vermeld in artikel 10/1 van het decreet van 18 juli 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/07/2008 pub. 29/10/2008 numac 2008036273 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer sluiten betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer, een kortere termijn bepalen waarin de verwerkte persoonsgegevens worden bewaard.

De Vlaamse Regering kan, na advies van de Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens, vermeld in artikel 10/1 van het decreet van 18 juli 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/07/2008 pub. 29/10/2008 numac 2008036273 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer sluiten betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer, de volgende modaliteiten bepalen: 1° de regels voor en de wijze van de verwerking van de gegevens;2° de vorm en de wijze waarop gegevens worden uitgewisseld. § 4. De gegevens, vermeld in paragraaf 3, eerste lid, worden verwerkt voor de volgende doeleinden: 1° de uitvoering van het programma voor humane biomonitoring, vermeld in artikel 54, § 2;2° het opnieuw contacteren van de betrokkene in het kader van gezondheids-opvolging of in het kader van een nieuw, gerelateerd onderzoek;3° wetenschappelijke of beleidsdoeleinden, na anonimisering of minstens na pseudonimisering, als anonimisering niet toelaat om het doeleinde te bereiken. Met het oog op het doeleinde, vermeld in het eerste lid, 3°, kunnen de gegevens, vermeld in paragraaf 3, eerste lid: 1° gekoppeld worden met gegevens die onttrokken worden uit gegevensbanken met milieugegevens, die opgericht zijn door overheidsinstanties binnen het beleidsdomein Omgeving;2° gekoppeld worden met gegevens die onttrokken worden uit de volgende gegevensbanken: a) gegevensbanken met gezondheidsgegevens van het Intermutualistisch Agentschap;b) gegevensbanken met gezondheidsgegevens van netwerken waarin de Vlaamse huisartsen verenigd zijn;c) gegevensbanken met geboorte- of mortaliteitsgegevens;d) gegevensbanken waarin gegevens in verband met kanker geregistreerd worden;e) gegevensbanken met gegevens over opnames in ziekenhuizen;f) gegevensbanken van de centra voor leerlingenbegeleiding, vermeld in artikel 2, 3°, van het decreet van 27 april 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 27/04/2018 pub. 25/06/2018 numac 2018012790 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding sluiten betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding;3° geheranalyseerd worden op basis van nieuwe statistische technieken en wetenschappelijke kennis. De gegevens, vermeld in paragraaf 3, eerste lid, en de interpreteerbare individuele resultaten van de humane biomonitoring worden meegedeeld aan de betrokkene.

De gegevens, vermeld in paragraaf 3, eerste lid, 1°, 3°, 4° en 5°, en de interpreteerbare individuele resultaten van de humane biomonitoring worden meegedeeld aan de behandelend arts van de betrokkene.

De gegevens, vermeld in paragraaf 3, eerste lid, en de interpreteerbare individuele resultaten van de humane biomonitoring kunnen desgevallend meegedeeld worden aan een preventiewerker milieu-gezondheid.

De gegevens, vermeld in paragraaf 3, eerste lid, 1°, 3° en 4°, worden ontsloten naar het elektronisch medisch dossier van de betrokkene, behalve in de gevallen waarin de betrokkene zich verzet tegen de ontsluiting. § 5. De organisatie die een subsidie ontvangt van de Vlaamse Regering om het programma voor humane biomonitoring, vermeld in artikel 54, § 2, te realiseren, is de verwerkingsverantwoordelijke voor de persoonsgegevens, vermeld in paragraaf 3, eerste lid, die verwerkt worden in het kader van het programma voor humane biomonitoring.

De Vlaamse Regering kan bepalen welke technische en organisatorische maatregelen de verwerkingsverantwoordelijke moet treffen om de persoonsgegevens te beschermen conform artikel 32 van de algemene verordening gegevensbescherming. § 6. Als de administratie zelf het programma voor humane biomonitoring realiseert of als dat gebeurt in het kader van een overheidsopdracht, is de administratie zelf de verwerkingsverantwoordelijke.

De Vlaamse Regering kan bepalen welke technische en organisatorische maatregelen de verwerkingsverantwoordelijke moet treffen om de persoonsgegevens te beschermen conform artikel 32 van de algemene verordening gegevensbescherming.".

HOOFDSTUK 5. - Wijzigingen van titel V van hetzelfde decreet

Art. 8.In artikel 41 van hetzelfde decreet, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° er wordt een paragraaf 5/1 ingevoegd, die luidt als volgt: " § 5/1.Als er een dreigend of ernstig gevaar voor de volksgezondheid bestaat, kunnen de ambtenaren die krachtens artikel 40 aangewezen zijn, ook maatregelen bevelen die strekken tot: a) de desinfectie van de plaats, ruimte, inrichting of installatie die de oorzaak kan zijn van de besmetting;b) het aanbrengen van wijzigingen in de procesvoering die de oorzaak kan zijn van de besmetting; c) de uitvoering van werkzaamheden aan de plaats, ruimte, inrichting of installatie die de oorzaak kan zijn van de besmetting."; 2° in paragraaf 6 wordt de zinsnede "de aanmaningen en bevelen, bedoeld in § 5," vervangen door de zinsnede "de aanmaningen en bevelen, vermeld in § 5 en § 5/1,";3° in paragraaf 7 wordt tussen de zinsnede " § 5" en de zinsnede "en § 6" de zinsnede ", § 5/1" ingevoegd.

Art. 9.In artikel 43 van hetzelfde decreet wordt paragraaf 3 opgeheven.

Art. 10.In hetzelfde decreet, het laatst gewijzigd bij het decreet van 28 april 2023Relevante gevonden documenten type decreet prom. 28/04/2023 pub. 08/05/2023 numac 2023031073 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid, wat de opheffing van de bepalingen over de tijdelijke afzondering in het kader van COVID-19 betreft type decreet prom. 28/04/2023 pub. 18/07/2023 numac 2023042515 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 en het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs, wat betreft het gebruik van persoonsgegevens in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en het deeltijds kunstonderwijs type decreet prom. 28/04/2023 pub. 18/07/2023 numac 2023042514 bron vlaamse overheid Decreet over de Vlaamse toetsen in het onderwijs type decreet prom. 28/04/2023 pub. 05/06/2023 numac 2023042521 bron vlaamse overheid Decreet over de transitie van personeelsleden van sommige instellingen van Onderwijs naar Welzijn sluiten, wordt een artikel 43/1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 43/1.§ 1. De vaccinatoren registreren de vaccinaties die toegediend zijn in het Nederlandse taalgebied en die deel uitmaken van het vaccinatieschema, vermeld in artikel 43, § 1, in het registratiesysteem Vaccinnet.

De Vlaamse Regering kan bepalen dat vaccinaties die geen deel uitmaken van het vaccinatieschema, vermeld in artikel 43, § 1, die toegediend zijn in het Nederlandse taalgebied en die kaderen in de preventieve gezondheidszorg, door de vaccinatoren geregistreerd worden in het registratiesysteem Vaccinnet, behalve in de gevallen waarin de persoon aan wie het vaccin werd toegediend zich verzet tegen de registratie.

De Vlaamse Regering bepaalt om welke vaccinaties het gaat.

In afwijking van het eerste en tweede lid registreren de vaccinatoren de vaccinaties met vaccins die de Vlaamse Gemeenschap gratis ter beschikking stelt van de vaccinatoren en die zijn toegediend in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad, ook in het registratiesysteem Vaccinnet.

In afwijking van het eerste, tweede en derde lid kunnen de vaccinatoren ook vaccinaties registreren in Vaccinnet die in het buitenland of in het Franse of Duitse taalgebied zijn toegediend of die zijn toegediend in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad, maar die niet gratis ter beschikking gesteld zijn door de Vlaamse Gemeenschap, als voldaan is aan al de volgende voorwaarden: 1° de vaccinatie kadert in de preventieve gezondheidszorg;2° de registratie gebeurt op vraag van de persoon aan wie het vaccin werd toegediend;3° de persoon aan wie het vaccin werd toegediend kan de vaccinatie bewijzen door middel van officiële documenten. § 2. Met betrekking tot elke vaccinatie, vermeld in paragraaf 1, worden de volgende categorieën van gegevens geregistreerd: 1° identificatiegegevens van de persoon aan wie het vaccin wordt toegediend, namelijk: a) het identificatienummer van het Rijksregister of het identificatienummer van de sociale zekerheid, vermeld in artikel 8 van de wet van 15 januari 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/01/1990 pub. 08/07/2010 numac 2010000396 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende oprichting en organisatie van een Kruispunt-bank van de Sociale Zekerheid;b) de naam en voornaam;c) de geboortedatum;d) de hoofdverblijfplaats;e) het geslacht;f) in voorkomend geval, de overlijdensdatum;2° identiteits- en eventuele contactgegevens van de persoon die het vaccin heeft toegediend: a) het rijksregisternummer;b) in voorkomend geval, het RIZIV-nummer;c) het beroepsadres;d) als het gaat om een arts, het adres dat gekoppeld is aan het RIZIV-nummer;e) de voor- en achternaam;f) in voorkomend geval, via welke entiteit de vaccinator het vaccin heeft toegediend;g) het telefoonnummer;h) het e-mailadres;3° gegevens van het vaccin: a) het merk;b) het type vaccin;c) als dat bekend is, het lotnummer;4° de datum van de toediening van het vaccin;5° in voorkomend geval, gegevens over de ongewenste bijwerkingen die vastgesteld zijn tijdens of na de vaccinatie van de betrokken persoon, waarvan de persoon die het vaccin heeft toegediend of zijn gevolmachtigde kennis heeft. De gegevens, vermeld in het eerste lid, 1°, a), 2°, 3°, a) en b), en 4°, worden door de vaccinatoren in Vaccinnet geregistreerd.

In afwijking van het tweede lid registreert de vaccinator de gegevens, vermeld in het eerste lid, 1°, b), c) en d), als de vaccinator de gegevens, vermeld in het eerste lid, 1°, a), niet kent.

De gegevens, vermeld in het eerste lid, 1°, die niet door de vaccinator worden geregistreerd conform het tweede en derde lid, worden opgehaald uit het Rijksregister of uit de kruispuntbankregisters, vermeld in artikel 4 van de wet van 15 januari 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/01/1990 pub. 08/07/2010 numac 2010000396 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid.

In geval van een registratie van een vaccinatie als vermeld in paragraaf 1, vierde lid, registreert de vaccinator ook het land waar het vaccin werd toegediend. § 3. De gegevens, vermeld in paragraaf 2, kunnen verwerkt worden voor de volgende doeleinden: 1° het beheer van vaccinatieschema's per te vaccineren of gevaccineerde persoon en het inplannen van vaccinatiemomenten;2° de logistieke organisatie van de vaccinatie na anonimisering of ten minste pseudonimisering van de gegevens als de anonimisering de logistieke organisatie niet mogelijk maakt;3° de controle en het beheer van de bestellingen van vaccins om geheel of gedeeltelijk te kunnen ingrijpen op de automatische doorstroom van bestellingen;4° het contacteren van de vaccinator met het oog op: a) het signaleren van het belang van specifieke vaccinaties in het kader van de opvolging van infectieziekten die door vaccinaties voorkomen kunnen worden;b) het controleren en in voorkomend geval corrigeren of verwijderen van gegevens die opgenomen zijn in Vaccinnet;5° het uitvoeren van wetenschappelijke of statistische studies na anonimisering of ten minste pseudonimisering van de gegevens als anonimisering de uitvoering van een wetenschappelijke of statistische studie belemmert;6° het bepalen door het Departement Zorg, vermeld in artikel 23, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/04/2019 pub. 14/05/2019 numac 2019041141 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet inzake de kwaliteitsvolle praktijkvoering in de gezondheidszorg sluiten0 met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie, of door een organisatie die hiervoor de opdracht heeft gekregen, van een anonieme vaccinatiegraad van de bevolking en van bepaalde segmenten van de bevolking, per infectieziekte, met als enig doel strategisch of operationeel bij te dragen aan de primaire of secundaire preventie van de infectieziekte in kwestie;7° het gebruik van Vaccinnet door de vaccinatoren om kennis te nemen van de eerder toegediende vaccinaties om: a) te vermijden dat vaccins die al zijn toegediend aan een persoon, onnodig nogmaals worden toegediend;b) te kunnen detecteren welke vaccinaties nog niet toegediend zijn aan een persoon;8° het ontsluiten van de gegevens naar andere zorgverleners in het kader van een therapeutische relatie in de zin van artikel 37 van de wet van 22 april 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/04/2019 pub. 14/05/2019 numac 2019041141 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet inzake de kwaliteitsvolle praktijkvoering in de gezondheidszorg sluiten inzake de kwaliteitsvolle praktijkvoering in de gezondheidszorg, met het oog op het verlenen van zorg, waaronder ook preventieve zorg;9° het nemen van maatregelen door de ambtenaren-artsen, vermeld in artikel 44, § 3, 2° ;10° het onderzoeken van een melding, vermeld in artikel 45;11° de organisatie van de bevolkingsonderzoeken, vermeld in artikel 31, § 1;12° de evaluatie en organisatie van het vaccinatiebeleid. Met het oog op de doeleinden, vermeld in het eerste lid, kunnen alleen de gegevens, vermeld in paragraaf 2, verwerkt worden die noodzakelijk zijn om het doeleinde in kwestie te bereiken.

Voor het doeleinde, vermeld in het eerste lid, 5°, kunnen de gegevens, vermeld in paragraaf 2, doorgegeven worden aan onderzoeksinstellingen.

Als dat voor de naleving van het doeleinde, vermeld in het eerste lid, 6°, noodzakelijk is, kunnen de gegevens, vermeld in paragraaf 2, worden gekoppeld aan gegevens die toelaten om de segmentering uit te voeren en die ontsloten worden vanuit andere gegevensbanken waarin gegevens zijn opgenomen die relevant zijn om de anonieme vaccinatiegraad van de bevolking of van bepaalde segmenten van de bevolking te bepalen.

De vaccinatoren hebben toegang tot alle gegevens, vermeld in paragraaf 2, die noodzakelijk zijn voor het doeleinde, vermeld in het eerste lid, 7°.

De zorgverleners, vermeld in het eerste lid, 8°, hebben toegang tot alle gegevens, vermeld in paragraaf 2, die noodzakelijk zijn voor het doeleinde, vermeld in het eerste lid, 8°.

De ambtenaren-artsen kunnen in het kader van de doeleinden, vermeld in het eerste lid, 9° en 10°, zowel de noodzakelijke gegevens, vermeld in paragraaf 2, ontvangen van personen die besmet zijn met een infectieziekte die gevaarlijk is vanwege de ernst of besmettelijkheid ervan, als van personen die na contact met een geïnfecteerde persoon of na contact met een andere besmettingsbron mogelijk besmet zijn met een voormelde infectie.

Als dat voor de naleving van het doeleinde, vermeld in het eerste lid, 11°, noodzakelijk is, kunnen de gegevens, vermeld in paragraaf 2, worden doorgegeven aan gegevensbanken waarin gegevens geregistreerd worden in het kader van de bevolkingsonderzoeken, vermeld in artikel 31, § 1, en kunnen de gegevens, vermeld in paragraaf 2, worden gekoppeld aan de gegevens in deze gegevensbanken.

Als dat voor de naleving van het doeleinde, vermeld in het eerste lid, 12°, noodzakelijk is, kunnen de gegevens, vermeld in paragraaf 2, worden gekoppeld aan gegevens die ontsloten worden vanuit andere gegevensbanken met gegevens die relevant zijn voor de organisatie en de evaluatie van het vaccinatiebeleid.

De Vlaamse Regering kan, na advies van de Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens, vermeld in artikel 10/1 van het decreet van 18 juli 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/07/2008 pub. 29/10/2008 numac 2008036273 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer sluiten betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer, de gegevensbanken, vermeld in het vierde, achtste en negende lid, nader preciseren. § 4. De gegevens, vermeld in paragraaf 2, worden in het registratiesysteem, vermeld in paragraaf 1, maximaal bewaard tot het overlijden van de persoon aan wie de vaccinatie is toegediend.

In afwijking van het eerste lid worden, als de persoon aan wie het vaccin is toegediend overlijdt binnen dertig jaar na de toediening van het laatste vaccin, de gegevens, vermeld in paragraaf 2, in het registratiesysteem, vermeld in paragraaf 1, bewaard tot dertig jaar na het moment dat het vaccin in kwestie is toegediend. § 5. Het Departement Zorg, vermeld in artikel 23, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/04/2019 pub. 14/05/2019 numac 2019041141 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet inzake de kwaliteitsvolle praktijkvoering in de gezondheidszorg sluiten0 met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie is de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens, vermeld in paragraaf 2.".

Art. 11.Aan artikel 44, § 3, van hetzelfde decreet, gewijzigd bij de decreten van 18 december 2020, 23 december 2022 en 28 april 2023, worden een punt 4° en 5° toegevoegd, die luiden als volgt: "4° tot het bepalen van de infecties die door biotische factoren veroorzaakt zijn en die op geanonimiseerde wijze gerapporteerd moeten worden om de epidemiologie ervan binnen de Vlaamse populatie te kunnen opvolgen en het algemene beleid te informeren. De Vlaamse Regering kan bepalen welke geanonimiseerde gegevens gerapporteerd moeten worden en op welke wijze de geanonimiseerde gegevens gerapporteerd moeten worden; 5° tot aanwijzing van ambtenaren die bevoegd zijn om de maatregelen te nemen, vermeld in artikel 47/1.".

Art. 12.In artikel 46, eerste lid, van hetzelfde decreet, wordt de zinsnede " § 3, 2° en 3° " vervangen door de zinsnede " § 3, 2°, 3° en 5° ".

Art. 13.In artikel 47 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 10 juli 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/07/2020 pub. 13/07/2020 numac 2020010414 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van artikel 47 en 81 van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid type decreet prom. 10/07/2020 pub. 23/07/2020 numac 2020042293 bron vlaamse overheid Decreet betreffende instemming met het samenwerkingsakkoord van 19 maart 2020 tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap en de Duitstalige Gemeenschap met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenschappen en van de federale staat inzake het taxshelterstelsel voor audiovisuele werken en podiumwerken en tot informatie-uitwisseling sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1 wordt punt 1° vervangen door wat volgt: "1° personen die aangetast zijn door een infectie die gevaarlijk is vanwege de ernst of besmettelijkheid ervan en die een bijzonder gevaar van besmetting vormen voor andere personen, verplichten een gepaste medische behandeling te volgen om die besmettelijkheid te bestrijden;"; 2° in paragraaf 1 wordt een punt 1° /1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "1° /1 het bevel geven tot tijdelijke afzondering in een door de ambtenarenartsen bepaalde ziekenhuisafdeling of andere gepaste plaats aan personen die: a) aangetast zijn door een infectie als vermeld in punt 1° en die een bijzonder gevaar van besmetting voor andere personen vormen;b) een verhoogd risico hebben om een infectie als vermeld in punt 1° te hebben opgelopen;c) tegen het advies van de behandelende arts in vroegtijdig de behandeling tegen een infectie als vermeld in punt 1° stopzetten en daardoor opnieuw besmettelijk kunnen worden. De verplichte afzondering eindigt zodra de persoon aan wie het bevel is gegeven, niet meer besmettelijk is en zodra het gevaar op besmettelijkheid is geweken;"; 3° in paragraaf 1 wordt punt 4° vervangen door wat volgt: "4° de nodige ruimten in ziekenhuizen en andere zorginstellingen of in toeristische logies opeisen voor de opname, verzorging en de afzondering van personen die besmet zijn of bij wie een ernstig vermoeden van besmetting bestaat.De Vlaamse Regering kan bepalen door wie, op welke wijze en onder welke voorwaarden het gebruik van de ruimten in ziekenhuizen en andere zorginstellingen en in toeristische logies vergoed wordt, en kan de omvang van die vergoeding bepalen;"; 4° aan paragraaf 1 worden een punt 7° en 8° toegevoegd, die luiden als volgt: "7° gemotiveerde aanmaningen en bevelen geven aan eigenaars en uitbaters van installaties die minstens waarschijnlijk de oorzaak of medeoorzaak zijn van meerdere gevallen van een infectie die krachtens artikel 44, § 3, 1°, meldingsplichtig is, en, om dat in te schatten, elk onderzoek, elke controle en elke enquête instellen, alsook alle inlichtingen inwinnen die ze nodig achten; 8° als niet onmiddellijk gevolg wordt gegeven aan de maatregelen, vermeld in 7°, de nodige maatregelen ambtshalve uitvoeren of doen uitvoeren."; 5° in paragraaf 2 wordt de zinsnede " § 1, 1° en 3°, " vervangen door de zinsnede " § 1, 1°, 1° /1 en 3°, ";6° in paragraaf 3 wordt de zinsnede " § 1, 1° en 3," vervangen door de zinsnede " § 1, 1°, 1° /1, 3°, 7° en 8°, ".

Art. 14.Artikel 47/1 van het decreet, opgeheven bij het decreet van 28 april 2023Relevante gevonden documenten type decreet prom. 28/04/2023 pub. 08/05/2023 numac 2023031073 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid, wat de opheffing van de bepalingen over de tijdelijke afzondering in het kader van COVID-19 betreft type decreet prom. 28/04/2023 pub. 18/07/2023 numac 2023042515 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 en het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs, wat betreft het gebruik van persoonsgegevens in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en het deeltijds kunstonderwijs type decreet prom. 28/04/2023 pub. 18/07/2023 numac 2023042514 bron vlaamse overheid Decreet over de Vlaamse toetsen in het onderwijs type decreet prom. 28/04/2023 pub. 05/06/2023 numac 2023042521 bron vlaamse overheid Decreet over de transitie van personeelsleden van sommige instellingen van Onderwijs naar Welzijn sluiten, wordt opnieuw opgenomen in de volgende lezing: "

Art. 47/1.§ 1. De ambtenaren, vermeld in artikel 44, § 3, 5°, kunnen, na overleg met de ambtenaren-artsen, vermeld in artikel 44, § 3, 2° : 1° monitoring bevelen om de oorzaak van de verdere verspreiding van biotische factoren in de leefomgeving op te sporen en te karakteriseren;2° maatregelen in de leefomgeving bevelen om de oorzaak van de verdere verspreiding van de schadelijke effecten door biotische factoren via de leefomgeving tegen te gaan.De ambtenaren kunnen daarbij onder meer: a) de sluiting bevelen van de plaats, ruimte of inrichting die kan leiden tot de verdere verspreiding van de besmetting;b) de stopzetting bevelen, al dan niet gedeeltelijk in tijd en ruimte, van de activiteit of installatie die kan leiden tot de verdere verspreiding van de besmetting;c) de desinfectie bevelen van de plaats, ruimte, inrichting of installatie die kan leiden tot de verdere verspreiding van de besmetting;d) bevelen dat wijzigingen worden aangebracht in de procesvoering die kan leiden tot de verdere verspreiding van de besmetting;e) bevelen dat werkzaamheden worden uitgevoerd aan de plaats, ruimte, inrichting of installatie die kan leiden tot de verdere verspreiding van de besmetting. De ambtenaren, vermeld in artikel 44, § 3, 5°, passen de maatregel, vermeld in het eerste lid, aan of beëindigen de maatregel in functie van de vermindering van het risico op verdere verspreiding van de besmetting vanuit de plaats, ruimte, inrichting of installatie. § 2. De ambtenaar die de maatregel, vermeld in paragraaf 1, genomen heeft, deelt aan de betrokkene schriftelijk minstens de volgende gegevens mee: 1° de inhoud van de maatregel;2° de motivering van de maatregel;3° de periode waarbinnen gevolg gegeven moet worden aan de maatregel;4° de naam, functie en standplaats van de betrokken ambtenaar;5° de vermelding van de mogelijkheid om beroep aan te tekenen;6° de beroepsprocedure;7° de wijze van evaluatie van de genomen maatregel, de duur ervan, alsook de wijze van een eventuele aanpassing van de maatregel. De elementen, vermeld in het eerste lid, 1°, 2°, 3° en 6°, worden voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is ook mondeling toegelicht aan de betrokkene.

In afwijking van het eerste en tweede lid kunnen de elementen, vermeld in het eerste lid, in geval van hoogdringendheid ook mondeling aan de betrokkene worden meegedeeld, op voorwaarde dat de maatregelen binnen een periode van vijf werkdagen schriftelijk bekrachtigd worden. § 3. Als niet binnen de periode, vermeld in paragraaf 2, eerste lid, 3°, gevolg wordt gegeven aan de bevelen, vermeld in paragraaf 1, eerste lid, kunnen de ambtenaren die conform artikel 44, § 3, 5°, aangewezen zijn, de nodige maatregelen ambtshalve uitvoeren of doen uitvoeren.".

Art. 15.In artikel 48 van hetzelfde decreet wordt de zinsnede " § 3, 3°, " vervangen door de zinsnede " § 3, 3° en 5°, ".

Art. 16.In artikel 51, tweede lid, van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 5 april 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/04/2019 pub. 23/04/2019 numac 2019011953 bron vlaamse overheid Decreet houdende wijziging van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid, wat betreft de sensibiliseringsplicht en het preventieve beleid met betrekking tot de blootstelling aan chemische stoffen die de normale hormonale werking van het menselijk organisme ontregelen of kunnen ontregelen sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° de zinsnede "chemische stoffen die de normale hormonale werking tijdens belangrijke ontwikkelingsfasen van het menselijk organisme ontregelen of kunnen ontregelen," wordt vervangen door de woorden "humane zeer zorgwekkende stoffen";2° de woorden "die chemische" worden vervangen door het woord "deze".

Art. 17.In artikel 52, § 1, van hetzelfde decreet wordt het woord "streefwaarden" vervangen door de woorden "gezondheidskundige advieswaarden".

Art. 18.In artikel 53, § 1, van hetzelfde decreet wordt tussen het woord "regering" en de woorden "de bevolking" de zinsnede "op basis van het voorzorgsbeginsel," ingevoegd.

Art. 19.In hetzelfde decreet, het laatst gewijzigd bij het decreet van 28 april 2023Relevante gevonden documenten type decreet prom. 28/04/2023 pub. 08/05/2023 numac 2023031073 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid, wat de opheffing van de bepalingen over de tijdelijke afzondering in het kader van COVID-19 betreft type decreet prom. 28/04/2023 pub. 18/07/2023 numac 2023042515 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 en het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs, wat betreft het gebruik van persoonsgegevens in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en het deeltijds kunstonderwijs type decreet prom. 28/04/2023 pub. 18/07/2023 numac 2023042514 bron vlaamse overheid Decreet over de Vlaamse toetsen in het onderwijs type decreet prom. 28/04/2023 pub. 05/06/2023 numac 2023042521 bron vlaamse overheid Decreet over de transitie van personeelsleden van sommige instellingen van Onderwijs naar Welzijn sluiten, wordt een artikel 53/1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 53/1.Ter ondersteuning van de initiatieven, vermeld in artikel 52, § 1, en de maatregelen, vermeld in artikel 53, § 1, neemt de Vlaamse Regering minstens het initiatief om een programma voor milieugerelateerde gezondheidskundige impactinschattingen te ontwikkelen en uit te voeren.".

Art. 20.In hetzelfde decreet, het laatst gewijzigd bij het decreet van 28 april 2023Relevante gevonden documenten type decreet prom. 28/04/2023 pub. 08/05/2023 numac 2023031073 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid, wat de opheffing van de bepalingen over de tijdelijke afzondering in het kader van COVID-19 betreft type decreet prom. 28/04/2023 pub. 18/07/2023 numac 2023042515 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 en het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs, wat betreft het gebruik van persoonsgegevens in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en het deeltijds kunstonderwijs type decreet prom. 28/04/2023 pub. 18/07/2023 numac 2023042514 bron vlaamse overheid Decreet over de Vlaamse toetsen in het onderwijs type decreet prom. 28/04/2023 pub. 05/06/2023 numac 2023042521 bron vlaamse overheid Decreet over de transitie van personeelsleden van sommige instellingen van Onderwijs naar Welzijn sluiten, wordt een artikel 53/2 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 53/2.§ 1. De Vlaamse Regering wijst ambtenaren aan die bevoegd zijn om maatregelen te nemen om blootstelling aan chemische factoren in het leefmilieu, die een potentieel gevaar voor schadelijke gezondheidseffecten bij de mens inhouden, tegen te gaan. § 2. De ambtenaren, vermeld in paragraaf 1: 1° nemen, zo nodig, contact op met andere binnenlandse, buitenlandse of internationale gezondheidsautoriteiten die ter zake bevoegd zijn om de gezondheidsrisico's van blootstelling aan chemische factoren tegen te gaan;2° hebben, binnen de perken van hun opdracht en als dat noodzakelijk wordt geacht, van vijf uur 's morgens tot negen uur 's avonds vrije toegang tot alle plaatsen en ruimten waar een mogelijke bron is vastgesteld of wordt vermoed van een chemische factor die een bijzonder gevaar vormt voor de volksgezondheid.Tussen negen uur 's avonds en vijf uur 's morgens is de toegang beperkt tot collectieve inrichtingen waar personen overnachten; 3° mogen binnen de perken van hun opdracht en als dat noodzakelijk wordt geacht: a) elk onderzoek, elke controle en elke enquête instellen, alsook alle inlichtingen inwinnen die ze nodig achten om zich ervan te vergewissen dat de decreets- en reglementsbepalingen worden nageleefd;b) bij de uitoefening van hun ambt de bijstand van de lokale of federale politie vorderen. § 3. De ambtenaren, vermeld in paragraaf 1, kunnen, met behoud van de toepassing van de verantwoordelijkheden van de toezichthoudende ambtenaren die aangewezen zijn in het kader van titel XVI van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en na voorafgaand overleg met die toezichthoudende ambtenaren: 1° monitoring bevelen om de oorzaak van de verspreiding van de chemische factoren in het leefmilieu, vermeld in paragraaf 1, op te sporen en te karakteriseren;2° maatregelen als vermeld in paragraaf 1 bevelen die onder meer kunnen strekken tot: a) de sluiting van de plaats, ruimte of inrichting die de oorzaak kan zijn van het gevaar, vermeld in paragraaf 1;b) de stopzetting, al dan niet gedeeltelijk in tijd en ruimte, van de activiteit of installatie die de oorzaak kan zijn van het gevaar, vermeld in paragraaf 1;c) de detoxificatie van de plaats, ruimte, inrichting of installatie die de oorzaak kan zijn van het gevaar, vermeld in paragraaf 1;d) het aanbrengen van wijzigingen in de procesvoering die de oorzaak kan zijn van het gevaar, vermeld in paragraaf 1;e) het uitvoeren van werkzaamheden aan de plaats, ruimte, inrichting of installatie die de oorzaak kan zijn van het gevaar, vermeld in paragraaf 1. De ambtenaren, vermeld in artikel 44, § 3, 5°, passen de maatregel, vermeld in het eerste lid, aan of beëindigen de maatregel in functie van de vermindering van het risico op verdere verspreiding van de contaminatie vanuit de plaats, ruimte, inrichting of installatie. § 4. De ambtenaar die de maatregelen, vermeld in paragraaf 3, eerste lid, 1° en 2°, genomen heeft deelt aan de betrokkene schriftelijk minstens de volgende gegevens mee: 1° de inhoud van de maatregel;2° de motivering van de maatregel;3° de periode waarbinnen gevolg gegeven moet worden aan de maatregel;4° de naam, de functie en de standplaats van de betrokken ambtenaar;5° de vermelding van de mogelijkheid om beroep aan te tekenen;6° de beroepsprocedure;7° de wijze van evaluatie van de genomen maatregel, de duur ervan, alsook de wijze van een eventuele aanpassing van de maatregel. De elementen, vermeld in het eerste lid, 1°, 2°, 3° en 6°, worden voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is ook mondeling toegelicht aan de betrokkene.

In afwijking van het eerste en tweede lid kunnen de elementen, vermeld in het eerste lid, in geval van hoogdringendheid ook mondeling aan de betrokkene worden meegedeeld, op voorwaarde dat de maatregelen binnen een periode van vijf werkdagen schriftelijk bekrachtigd worden. § 5. Iedere betrokkene heeft de plicht de ambtenaren, vermeld in paragraaf 1, de aanvullende informatie mee te delen die de ambtenaren noodzakelijk achten om de maatregelen te bevelen die aan de situatie aangepast zijn. § 6. Als niet binnen de periode, vermeld in paragraaf 4, eerste lid, 3°, gevolg wordt gegeven aan de bevelen, vermeld in paragraaf 3, eerste lid, kunnen de ambtenaren, vermeld in paragraaf 1, de nodige maatregelen ambtshalve uitvoeren of doen uitvoeren. § 7. Als de bevolen maatregelen, vermeld in paragraaf 3, niet worden nageleefd, zijn de ambtenaren, vermeld in paragraaf 1, onverminderd de bevoegdheden van de toezichthoudende ambtenaren die aangewezen zijn in het kader van titel XVI het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, bevoegd om een proces-verbaal op te stellen. Hun processen-verbaal hebben bewijskracht tot het tegendeel bewezen is. Een afschrift van hun proces-verbaal wordt de betrokkene binnen vijf werkdagen aangetekend toegestuurd.".

Art. 21.In hetzelfde decreet, het laatst gewijzigd bij het decreet van 28 april 2023Relevante gevonden documenten type decreet prom. 28/04/2023 pub. 08/05/2023 numac 2023031073 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid, wat de opheffing van de bepalingen over de tijdelijke afzondering in het kader van COVID-19 betreft type decreet prom. 28/04/2023 pub. 18/07/2023 numac 2023042515 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 en het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs, wat betreft het gebruik van persoonsgegevens in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en het deeltijds kunstonderwijs type decreet prom. 28/04/2023 pub. 18/07/2023 numac 2023042514 bron vlaamse overheid Decreet over de Vlaamse toetsen in het onderwijs type decreet prom. 28/04/2023 pub. 05/06/2023 numac 2023042521 bron vlaamse overheid Decreet over de transitie van personeelsleden van sommige instellingen van Onderwijs naar Welzijn sluiten, wordt een artikel 53/3 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 53/3.§ 1. De Vlaamse Regering wijst ambtenaren aan die bevoegd zijn om maatregelen te nemen om blootstelling aan fysische factoren in het leefmilieu, die een potentieel gevaar voor schadelijke gezondheidseffecten bij de mens inhouden, tegen te gaan. § 2. De ambtenaren, vermeld in paragraaf 1: 1° nemen, zo nodig, contact op met andere binnenlandse, buitenlandse of internationale gezondheidsautoriteiten die ter zake bevoegd zijn, om de gezondheidsrisico's van blootstelling aan fysische factoren tegen te gaan;2° hebben, binnen de perken van hun opdracht en als dat noodzakelijk wordt geacht, van vijf uur 's morgens tot negen uur 's avonds vrije toegang tot alle plaatsen en ruimten waar een mogelijke bron is vastgesteld of wordt vermoed van een fysische factor die een bijzonder gevaar vormt voor de volksgezondheid.Tussen negen uur 's avonds en vijf uur 's morgens is de toegang beperkt tot collectieve inrichtingen waar personen overnachten; 3° mogen binnen de perken van hun opdracht en als dat noodzakelijk wordt geacht: a) elk onderzoek, elke controle en elke enquête instellen, alsook alle inlichtingen inwinnen die ze nodig achten om zich ervan te vergewissen dat de decreets- en reglementsbepalingen worden nageleefd;b) bij de uitoefening van hun ambt de bijstand van de lokale of federale politie vorderen. § 3. De ambtenaren, vermeld in paragraaf 1, kunnen, met behoud van de toepassing van de verantwoordelijkheden van de toezichthoudende ambtenaren die aangewezen zijn in het kader van titel XVI van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en in geval die verantwoordelijkheden van toepassing zijn na voorafgaand overleg met die toezichthoudende ambtenaren: 1° monitoring bevelen om de oorzaak van de verspreiding van de fysische factoren in het leefmilieu, vermeld in paragraaf 1, op te sporen en te karakteriseren;2° maatregelen als vermeld in paragraaf 1 bevelen die onder meer kunnen strekken tot: a) de sluiting van de plaats, ruimte of inrichting die de oorzaak kan zijn van het gevaar, vermeld in paragraaf 1;b) de stopzetting, al dan niet gedeeltelijk in tijd en ruimte, van de activiteit of installatie die de oorzaak kan zijn van het gevaar, vermeld in paragraaf 1;c) de detoxificatie van de plaats, ruimte, inrichting of installatie die de oorzaak kan zijn van het gevaar, vermeld in paragraaf 1;d) het aanbrengen van wijzigingen in de procesvoering die de oorzaak kan zijn van het gevaar, vermeld in paragraaf 1;e) het uitvoeren van werkzaamheden aan de plaats, ruimte, inrichting of installatie die de oorzaak kan zijn van het gevaar, vermeld in paragraaf 1. De ambtenaren, vermeld in artikel 44, § 3, 5°, passen de maatregel, vermeld in het eerste lid, aan of beëindigen de maatregel in functie van de vermindering van het risico op verdere verspreiding van de contaminatie vanuit de plaats, ruimte, inrichting of installatie. § 4. De ambtenaar die de maatregelen, vermeld in paragraaf 3, eerste lid, 1° en 2°, genomen heeft, deelt aan de betrokkene schriftelijk minstens de volgende gegevens mee: 1° de inhoud van de maatregel;2° de motivering van de maatregel;3° de periode waarbinnen gevolg gegeven moet worden aan de maatregel;4° de naam, de functie en de standplaats van de betrokken ambtenaar;5° de vermelding van de mogelijkheid om beroep aan te tekenen;6° de beroepsprocedure;7° de wijze van evaluatie van de genomen maatregel, de duur ervan, alsook de wijze van een eventuele aanpassing van de maatregel. De elementen, vermeld in het eerste lid, 1°, 2°, 3° en 6°, worden voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is ook mondeling toegelicht aan de betrokkene.

In afwijking van het eerste en tweede lid kunnen de elementen, vermeld in het eerste lid, in geval van hoogdringendheid ook mondeling aan de betrokkene worden meegedeeld, op voorwaarde dat de maatregelen binnen een periode van vijf werkdagen schriftelijk bekrachtigd worden. § 5. Iedere betrokkene heeft de plicht de ambtenaren, vermeld in paragraaf 1, de aanvullende informatie mee te delen die de ambtenaren noodzakelijk achten om de maatregelen te bevelen die aan de situatie aangepast zijn. § 6. Als niet binnen de periode, vermeld in paragraaf 4, eerste lid, 3°, gevolg wordt gegeven aan de bevelen, vermeld in paragraaf 3, eerste lid, kunnen de ambtenaren, vermeld in paragraaf 1, de nodige maatregelen ambtshalve uitvoeren of doen uitvoeren. § 7. Als de bevolen maatregelen, vermeld in paragraaf 3, niet worden nageleefd, zijn de ambtenaren, vermeld in paragraaf 1, onverminderd de bevoegdheden van de toezichthoudende ambtenaren die aangewezen zijn in het kader van titel XVI het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, bevoegd om een proces-verbaal op te stellen. Hun processen-verbaal hebben bewijskracht tot het tegendeel bewezen is. Een afschrift van hun proces-verbaal wordt de betrokkene binnen vijf werkdagen aangetekend toegestuurd.".

Art. 22.In artikel 54 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° er worden een paragraaf 2/1 en 2/2 ingevoegd, die luiden als volgt: " § 2/1.De Vlaamse Regering kan een initiatief nemen om een programma om het exposoom vast te stellen, te ontwikkelen en uit te voeren. § 2/2. De Vlaamse Regering neemt het initiatief om een netwerk voor milieugerelateerde gezondheidsgegevens op te richten."; 2° paragraaf 3 wordt opgeheven.

Art. 23.In hetzelfde decreet, het laatst gewijzigd bij het decreet van 28 april 2023Relevante gevonden documenten type decreet prom. 28/04/2023 pub. 08/05/2023 numac 2023031073 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid, wat de opheffing van de bepalingen over de tijdelijke afzondering in het kader van COVID-19 betreft type decreet prom. 28/04/2023 pub. 18/07/2023 numac 2023042515 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 en het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs, wat betreft het gebruik van persoonsgegevens in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en het deeltijds kunstonderwijs type decreet prom. 28/04/2023 pub. 18/07/2023 numac 2023042514 bron vlaamse overheid Decreet over de Vlaamse toetsen in het onderwijs type decreet prom. 28/04/2023 pub. 05/06/2023 numac 2023042521 bron vlaamse overheid Decreet over de transitie van personeelsleden van sommige instellingen van Onderwijs naar Welzijn sluiten, wordt een artikel 54/1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 54/1.§ 1. De initiatieven of maatregelen, vermeld in artikel 51, 53, 53/1 en 54, kunnen gefinancierd worden door middel van het fonds, vermeld in artikel 2 van het decreet van 7 juli 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/07/1998 pub. 28/08/1998 numac 1998035917 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet houdende bepalingen tot begeleiding van de aanpassing van de begroting 1998 sluiten houdende bepalingen tot begeleiding van de aanpassing van de begroting 1998. De Vlaamse Regering kan de werking en de wijze van financiering van het fonds nader preciseren voor de voormelde initiatieven of maatregelen en voor de inkomsten, vermeld in paragraaf 2 en 3. § 2. Voor de financiering van het fonds, vermeld in paragraaf 1, kan een vrijwillige financiële bijdrage geleverd worden door bedrijven of burgers die medeverantwoordelijk zijn voor de aanwezigheid van fysische of chemische factoren die schadelijk zijn voor de gezondheid. § 3. De financiering van het fonds, vermeld in paragraaf 1, laat ook een vrijwillige financiële bijdrage toe in het kader van: 1° het vervuilerbetaaltprincipe;2° gedeelde beleidsmatige verantwoordelijkheid, als er een duidelijke beleidsmatige verantwoordelijkheid is vastgesteld;3° gemeenschappelijke wetenschappelijke interesse, met het oog op puren van leereffecten uit de vervuiling. Het fonds kan in geen geval gefinancierd worden door de Vlaamse Gemeenschap of het Vlaamse Gewest.".

Art. 24.Aan titel V, hoofdstuk I, van hetzelfde decreet wordt een afdeling IV toegevoegd, die luidt als volgt: "Afdeling IV. Initiatieven met betrekking tot gezondheidsimpact door klimaatverandering

Art. 56/1.De Vlaamse Regering kan initiatieven nemen om gezondheidsimpact door klimaatverandering te detecteren, te voorkomen en te bestrijden.

De initiatieven, vermeld in het eerste lid, hebben onder meer betrekking op: 1° gezondheidsimpactanalyse;2° surveillance van gezondheidsimpact door klimaatverandering;3° de gezondheidsaspecten van klimaatmitigatie en -adaptatie;4° sensibilisering. De Vlaamse Regering neemt minstens initiatieven om een klimaatgezondheidsplan te ontwikkelen en uit te voeren.".

HOOFDSTUK 6. - Wijzigingen van titel VIII van hetzelfde decreet

Art. 25.In hetzelfde decreet, het laatst gewijzigd bij het decreet van 28 april 2023Relevante gevonden documenten type decreet prom. 28/04/2023 pub. 08/05/2023 numac 2023031073 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid, wat de opheffing van de bepalingen over de tijdelijke afzondering in het kader van COVID-19 betreft type decreet prom. 28/04/2023 pub. 18/07/2023 numac 2023042515 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 en het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs, wat betreft het gebruik van persoonsgegevens in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en het deeltijds kunstonderwijs type decreet prom. 28/04/2023 pub. 18/07/2023 numac 2023042514 bron vlaamse overheid Decreet over de Vlaamse toetsen in het onderwijs type decreet prom. 28/04/2023 pub. 05/06/2023 numac 2023042521 bron vlaamse overheid Decreet over de transitie van personeelsleden van sommige instellingen van Onderwijs naar Welzijn sluiten, wordt een artikel 73/1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 73/1.De initiatieven en maatregelen, vermeld in artikel 51, 52, 53, 53/1, 53/2, 53/3 en 55, worden uitgevaardigd na een voorafgaande causaliteitsanalyse van de relatie tussen de betreffende fysische of chemische factor en de mogelijke gezondheidseffecten van de betreffende factor.

Bij de causaliteitsanalyse, vermeld in het eerste lid, wordt rekening gehouden met de volgende criteria: 1° de sterkte van de afhankelijkheid tussen de factor en het gezondheidseffect;2° de consistentie waarmee de afhankelijkheid al is vastgesteld;3° de specificiteit van het verband tussen de factor en het gezondheidseffect;4° de temporaliteit, waarbij de factor voorafgaat aan het gezondheidseffect;5° het biologische verloop van de afhankelijkheid;6° de plausibiliteit van de afhankelijkheid;7° de coherentie van de afhankelijkheid;8° het experimentele bewijs dat aanwezig is voor de afhankelijkheid. De initiatieven en maatregelen, vermeld in artikel 53, 53/2 en 53/3, worden onderbouwd door middel van een milieugerelateerde gezondheidskundige impactinschatting.".

HOOFDSTUK 7. - Wijzigingen van titel X van hetzelfde decreet

Art. 26.In artikel 76, § 1, van hetzelfde decreet, gewijzigd bij de decreten van 20 maart 2009, 15 juli 2016 en 23 december 2022, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in punt 5° wordt de zinsnede "zoals bedoeld in artikel 43, § 3" vervangen door de zinsnede "vermeld in artikel 43/1"; 2° er wordt een punt 5° /1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "5° /1 geanonimiseerd rapporteren van de infectieziekten, vermeld in artikel 44, § 3, 4° ;".

Art. 27.Aan artikel 79 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij de decreten 21 juni 2013, 18 december 2020 en 28 april 2023, worden een punt 5° en 6° toegevoegd, die luiden als volgt: "5° degenen die de verplichting tot melding van infectieziekten, vermeld in artikel 45, § 1, niet naleven; 6° degenen die geen gevolg geven aan de bevelen of dwangmaatregelen, vermeld in artikel 41, § 5/1, of artikel 47/1.".

Art. 28.In hetzelfde decreet, het laatst gewijzigd bij het decreet van 28 april 2023Relevante gevonden documenten type decreet prom. 28/04/2023 pub. 08/05/2023 numac 2023031073 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid, wat de opheffing van de bepalingen over de tijdelijke afzondering in het kader van COVID-19 betreft type decreet prom. 28/04/2023 pub. 18/07/2023 numac 2023042515 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 en het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs, wat betreft het gebruik van persoonsgegevens in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en het deeltijds kunstonderwijs type decreet prom. 28/04/2023 pub. 18/07/2023 numac 2023042514 bron vlaamse overheid Decreet over de Vlaamse toetsen in het onderwijs type decreet prom. 28/04/2023 pub. 05/06/2023 numac 2023042521 bron vlaamse overheid Decreet over de transitie van personeelsleden van sommige instellingen van Onderwijs naar Welzijn sluiten, wordt een artikel 79/1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 79/1.Onverminderd de toepassing van de in het Strafwetboek gestelde straffen, worden degenen die geen gevolg geven aan de bevelen of dwangmaatregelen, vermeld in artikel 53/2 of artikel 53/3, gestraft met een geldboete van 26 tot 500 euro en met een gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden of met een van deze straffen alleen.".

HOOFDSTUK 8. - Wijzigingen van titel XI van hetzelfde decreet

Art. 29.In artikel 81, § 1, van hetzelfde decreet wordt de zinsnede " § 1, 1° en 3°, " vervangen door de zinsnede " § 1, 1°, 1° /1 en 3°, ".

HOOFDSTUK 9. - Inwerkingtreding

Art. 30.De Vlaamse Regering bepaalt voor elk van de volgende bepalingen van dit decreet de datum van inwerkingtreding: 1° artikel 5;2° artikel 22, 2° ;3° artikel 23. Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 26 april 2024.

De minister-president van de Vlaamse Regering, J. JAMBON De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, H. CREVITS De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme, Z. DEMIR _______ Nota (1) Zitting 2023-2024 Documenten: - Ontwerp van decreet : 1998 - Nr.1 - Verslag van de hoorzitting : 1998 - Nr. 2 - Verslag : 1998 - Nr. 3 - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 1998 - Nr. 4 Handelingen - Bespreking en aanneming: Vergadering van 24 april 2024.


^