gepubliceerd op 23 april 2021
Besluit van de Regering tot uitvoering van het decreet van 27 april 2020 betreffende de adoptie van kinderen
25 MAART 2021. - Besluit van de Regering tot uitvoering van het decreet van 27 april 2020 betreffende de adoptie van kinderen
De Regering van de Duitstalige Gemeenschap, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 20;
Gelet op de wet van 31 december 1983 tot hervorming der instellingen voor de Duitstalige Gemeenschap, artikel 7;
Gelet op het decreet van 27 april 2020 betreffende de adoptie van kinderen, artikel 5, tweede lid, artikel 11, 5° en 6°, artikel 12, § 1, tweede lid, en § 4, artikel 13, tweede lid, artikel 14, § 1, eerste lid, § 2 en § 3, tweede lid, artikel 15, tweede lid, artikel 16, artikel 18, tweede lid, artikel 20, § 1, vierde lid, artikel 23, § 2, artikel 25, § 1, derde lid, artikel 27, § 2, derde lid, artikel 28, derde lid, artikel 29, tweede lid, artikel 31, tweede en derde lid, artikel 33, § 1 en § 2, eerste lid, artikel 35, vierde lid, artikel 36, § 1, derde lid, en § 2, artikel 37, derde lid, artikel 38, derde lid, artikel 40, § 1, tweede lid, en § 2, artikel 42, tweede en derde lid, artikel 43, artikel 44, § 4, vierde lid, artikel 45, § 4, vierde lid, en § 5, tweede lid, 2°, artikel 49, § 2, eerste lid, artikel 50, eerste en derde lid, artikel 51, 2°, artikel 53, artikel 54, § 3, 3°, artikel 55, derde en vierde lid, artikel 56, derde en vierde lid, artikel 60, derde lid, en artikel 62, vijfde lid;
Gelet op het besluit van de Regering van 28 september 2006 betreffende de adoptie;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 17 december 2020;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister-President, bevoegd voor Begroting, d.d. 18 december 2020;
Gelet op advies 06/2021 van de Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 5 februari 2021;
Gelet op advies 68.666/1 van de Raad van State, gegeven op 12 februari 2021, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Sociale Aangelegenheden;
Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1 - Algemene bepalingen
Artikel 1.Definities Naast de definities vermeld in artikel 3 van het decreet wordt voor de toepassing van dit besluit verstaan onder: 1° decreet: het decreet van 27 april 2020 betreffende de adoptie van kinderen;2° departement: het departement van het Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap dat bevoegd is voor adoptie;3° Minister: de minister van de Regering van de Duitstalige Gemeenschap die bevoegd is voor adoptie;4° consumptieprijsindex: het indexcijfer van de consumptieprijzen berekend overeenkomstig artikel 4, tweede lid, van de wet van 1 maart 1977 houdende inrichting van een stelsel waarbij sommige uitgaven in de overheidssector aan het indexcijfer van de consumptieprijzen van het Rijk worden gekoppeld;5° Samenwerkingsakkoord: het samenwerkingsakkoord van 12 december 2005 tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie inzake de tenuitvoerlegging van de wet van 24 april 2003 tot hervorming van de adoptie.
Art. 2.Nadere regels voor ondersteuning bij taalproblemen Kandidaat-adoptanten die bij een adoptiedienst van een andere Belgische autoriteit op taalproblemen stuiten, kunnen, binnen de perken van de beschikbare begrotingsmiddelen, bij de ZBGA een aanvraag tot overname van de volgende kosten indienen: 1° tolkkosten die ontstaan in het kader van de samenwerking met de adoptiedienst;2° kosten voor de vertaling van documenten, voor zover die vertaling door de adoptiedienst geëist wordt. Het formulier voor de aanvraag vermeld in het eerste lid wordt ter beschikking gesteld door de ZBGA. HOOFDSTUK 2. - Adoptiediensten Afdeling 1 - Erkenning
Art. 3.Kwalificatie van het personeel Het diensthoofd van de adoptiedienst heeft minstens een bachelordiploma uit een sociale richting of een daarmee gelijkgesteld studiegetuigschrift en minstens drie jaar beroepservaring in de sociale sector.
De maatschappelijk werkers van de adoptiedienst hebben minstens een bachelordiploma uit een sociale richting of een daarmee gelijkgesteld studiegetuigschrift.
De psychologen van de adoptiedienst hebben minstens een bachelordiploma psychologie of een daarmee gelijkgesteld studiegetuigschrift.
De administratief medewerkers van de adoptiedienst hebben minstens het getuigschrift van het hoger secundair algemeen of technisch onderwijs of een daarmee gelijkgesteld studiegetuigschrift.
De Minister kan houders van andere kwalificaties toelaten als zij een voor de beoogde functie buitengewoon nuttige beroepservaring of bijzondere opleiding kunnen bewijzen of als er een bewezen gebrek aan personeel is voor de vereiste kwalificatie. De Minister beslist na een advies van het departement binnen zestig dagen na ontvangst van de volledige schriftelijke aanvraag. Indien binnen de gestelde termijn geen beslissing is genomen, wordt de aanvraag als goedgekeurd beschouwd.
Art. 4.Infrastructuur en werkwijze De infrastructuur van de adoptiedienst is van dien aard dat de uitvoering van de diensten vermeld in artikel 24, § § 2 en 3, artikel 25, § 1, en de artikelen 26, 44, 45, 50, 55, 56 en 62 van het decreet wordt gewaarborgd en dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de kandidaat-adoptanten, families van herkomst, adoptanten en geadopteerden wordt gewaarborgd.
De adoptiediensten zijn minstens negentien uur per week bereikbaar, gespreid over drie dagen per week.
Art. 5.Erkenningsprocedure § 1 - Een vereniging zonder winstoogmerk of een publiekrechtelijke rechtspersoon die erkend wil worden als adoptiedienst, dient daartoe een schriftelijke aanvraag in bij het departement. § 2 - Bij de aanvraag worden minstens de volgende stukken en gegevens gevoegd: 1° de statuten van de vereniging zonder winstoogmerk of van de publiekrechtelijke rechtspersoon;2° de beschrijving van de infrastructuur;3° de beschrijving van de werkwijze, welke beschrijving minstens de volgende inlichtingen bevat: a) de organisatiestructuur;b) de criteria voor kwaliteitsbewaking;c) de missie en visie;d) de aanpak in het kader van de adoptiebemiddeling, de adoptiebegeleiding en de nazorg;4° de identiteit, kwalificaties en ervaringen, de eensluidend verklaarde kopieën van de studiegetuigschriften en een uittreksel uit het strafregister overeenkomstig artikel 596, tweede lid, van het Wetboek van Strafvordering voor de leden van het leidinggevend orgaan en voor het aangestelde personeel;5° een aanvraag tot organisatie van binnenlandse adopties, interlandelijke adopties of beide vormen van adoptie, waarbij - in het geval van interlandelijke adopties - de vermoedelijke samenwerkingspartners moeten worden vermeld. De aanvraag wordt per post of elektronisch ingediend. Het departement bevestigt de ontvangst van de aanvraag binnen dertig kalenderdagen. De datum van de poststempel of - naargelang van het geval - van de elektronische tijdstempel geldt als indieningsdatum. § 3 - Het departement onderzoekt of de ingediende aanvraag om erkenning volledig is en onderzoekt de bijgevoegde stukken en gegevens. Indien de aanvraag volledig is, bezorgt het departement de aanvrager een bevestiging. Indien de aanvraag niet volledig is, vraagt het departement de ontbrekende gegevens of - naargelang van het geval - de ontbrekende stukken aan bij de aanvrager.
Binnen zestig dagen, te rekenen vanaf de ontvangst van de volledige aanvraag, stelt het departement op basis van zijn bevindingen een advies op en zendt het over aan de Minister. Indien binnen die termijn geen advies wordt verstrekt, wordt dit beschouwd als een positief advies.
Binnen zestig dagen na ontvangst van het advies van het departement of na het verstrijken van de termijn vermeld in het tweede lid beslist de Minister of de erkenning wordt geweigerd of wordt toegekend. Indien binnen de gestelde termijn geen beslissing is genomen, geldt de erkenning als toegekend.
De beslissing over de toekenning of weigering van de erkenning wordt onmiddellijk aan de adoptiedienst bezorgd. § 4 - Als overeenkomstig artikel 12, § 3, 2°, van het decreet vastgesteld wordt dat de in de erkenning vermelde gegevens niet meer kloppen of als de in de erkende vermelde gegevens om andere redenen moeten worden gewijzigd, dient de adoptiedienst een nieuwe aanvraag om erkenning in bij het departement om de erkenning te wijzigen.
De aanvraag bevat de stukken en gegevens vermeld in § 2, eerste lid, voor zover die verschillen van de stukken en gegevens in de oorspronkelijke aanvraag.
Het departement onderzoekt of een wijziging van de erkenning gerechtvaardigd is en bezorgt de Minister een advies binnen zestig dagen na ontvangst van de aanvraag. Indien binnen die termijn geen advies wordt verstrekt, wordt dit beschouwd als een positief advies.
Binnen zestig dagen na ontvangst van het advies van het departement of na het verstrijken van de termijn vermeld in het derde lid beslist de Minister of de wijziging wordt goedgekeurd of wordt geweigerd. Indien binnen de gestelde termijn geen beslissing is genomen, wordt de wijziging als goedgekeurd beschouwd.
De beslissing over de goedkeuring of weigering van de wijziging wordt onmiddellijk aan de adoptiedienst bezorgd.
Het departement legt elke goedkeuring of weigering van de wijziging, alsook de motivering en de duur ervan, schriftelijk vast. § 5 - Om de erkenning te verlengen, dient de adoptiedienst een nieuwe aanvraag om erkenning in bij het departement en dit uiterlijk drie maanden voordat de erkenning afloopt.
De aanvraag bevat de stukken en gegevens vermeld in § 2, eerste lid, voor zover die verschillen van de stukken en gegevens in de oorspronkelijke aanvraag.
Het departement onderzoekt de ingediende aanvraag overeenkomstig de bepalingen van § 3. § 6 - Indien de erkenning geweigerd wordt of indien de wijziging geweigerd wordt, kan de adoptiedienst beroep instellen bij de Regering. Het beroep is niet opschortend.
De adoptiedienst zendt het met redenen omklede beroep, samen met alle relevante stukken, aangetekend of tegen ontvangstbewijs aan de Regering en dit binnen 21 dagen, te rekenen vanaf de derde dag na het verzenden van de in § 3, vierde lid, vermelde beslissing waarbij de erkenning geweigerd wordt of van de in § 4, vijfde lid, vermelde beslissing waarbij de wijziging geweigerd wordt.
De Regering beslist binnen zestig dagen, te rekenen vanaf de ontvangst van het beroep, of het beroep ontvankelijk is. Indien binnen de gestelde termijn geen uitspraak wordt gedaan, geldt de beslissing waartegen beroep werd ingesteld als bevestigd.
De Regering licht het departement over het beroep in. Het departement deelt zijn standpunt mee aan de Regering binnen een door de Regering gestelde termijn.
Art. 6.Behoud van de erkenning Voor het behoud van de erkenning vermeld in artikel 13 van het decreet komen de erkende adoptiediensten minstens de volgende verdere verplichtingen na: 1° ze vervullen hun taken en verrichten hun diensten zonder discriminatie en met respect ten aanzien van de betrokkenen en ten aanzien van hun persoonlijke levenssfeer en gezinsleven;2° ze houden een individueel dossier bij voor elke kandidaat-adoptant en voor elk ter adoptie voorgesteld kind;3° met behoud van de toepassing van de bepalingen inzake gegevensbescherming en het beroepsgeheim verlenen ze de medewerkers van de ZBGA toegang tot de individuele dossiers vermeld in 2°;4° op het einde van elk kwartaal bezorgen ze de ZBGA een afschrift van hun wachtlijsten van de kandidaat-adoptanten;5° ze bezorgen de ZBGA elk jaar tegen 1 mei een activiteitenverslag over de uitvoering van hun taken in het voorgaande jaar;6° ze aanvaarden een controle ter plaatse door het departement;7° ze stellen het departement op de hoogte van elke gebeurtenis die aanzienlijke uitwerkingen kan hebben op de adoptiedienst of op de ZBGA of die het aanzien van de Duitstalige Gemeenschap zou kunnen schaden;8° ze informeren de ZBGA over elke nieuwe overeenkomst als vermeld in artikel 42 van het decreet en over elke wijziging van die overeenkomst;9° ze doen een beroep op extern advies, als een specifieke situatie dat vereist;10° ze zorgen ervoor dat het aangesteld personeel deelneemt aan bijscholingen en supervisies;11° ze nemen deel aan coördinatievergaderingen met de ZBGA;12° ze delen elke wijziging van de internationale samenwerking vermeld in artikel 20 van het decreet onmiddellijk mee aan de ZBGA.
Art. 7.Schorsing van de erkenning § 1 - Indien de adoptiedienst de verplichtingen vervat in het decreet of in dit besluit niet nakomt, maant het departement hem aan om die verplichtingen binnen dertig dagen na te komen.
Op gemotiveerd verzoek kan de adoptiedienst, uiterlijk tien dagen voor het verstrijken van de in het eerste lid gestelde termijn, het departement vragen om de termijn eenmaal met hoogstens dertig dagen te verlengen.
Het departement licht de Minister in over de niet-nakoming. § 2 - Indien de adoptiedienst na de aanmaning vermeld in § 1, eerste lid, de verplichtingen nog altijd niet nakomt, wordt de erkenning, op basis van een advies van het departement, door de Minister geschorst.
Vóór de schorsing deelt de Minister zijn voornemen aangetekend mee aan de betrokken adoptiedienst. Deze kan binnen zeven dagen, te rekenen vanaf de derde dag na toezending van dat voornemen, bij de Minister een verzoek indienen om te worden gehoord. Betrokkene wordt gehoord binnen dertig dagen na toezending van de aangetekende kennisgeving. De datum van de poststempel of - naargelang van het geval - van de elektronische tijdstempel geldt als indieningsdatum.
Binnen dertig dagen nadat betrokkene is gehoord, respectievelijk na het verstrijken van de in het tweede lid vermelde termijn, beslist de Minister of de erkenning wordt geschorst en voor hoelang.
De beslissing over de schorsing van de erkenning wordt onmiddellijk aan de adoptiedienst bezorgd. § 3 - Aan de personen die al een beroep deden op de adoptiebemiddeling voordat de beslissing tot schorsing van de erkenning ter kennis werd gebracht, deelt de adoptiedienst zo snel mogelijk schriftelijk mee waarom de erkenning wordt geschorst. § 4 - Overeenkomstig artikel 14, § 3, van het decreet biedt de adoptiedienst tijdens de duur van de schorsing van de erkenning geen nieuwe diensten meer aan.
Tijdens de duur van de schorsing van de erkenning worden geen subsidies meer uitbetaald aan de adoptiedienst voor zijn diensten. § 5 - Indien de adoptiedienst de verplichtingen nakomt, maakt de Minister een einde aan de schorsing van de erkenning en kan hij de tussentijds niet uitbetaalde subsidies terugwerkend uitbetalen. § 6 - Indien de erkenning geschorst wordt, kan de adoptiedienst beroep instellen bij de Regering. Het beroep is niet opschortend.
De adoptiedienst zendt het met redenen omklede beroep, samen met alle relevante stukken, aangetekend of tegen ontvangstbewijs aan de Regering en dit binnen 21 dagen, te rekenen vanaf de derde dag na het verzenden van de in § 2, vierde lid, vermelde beslissing waarbij de erkenning wordt geschorst.
De Regering beslist binnen zestig dagen, te rekenen vanaf de ontvangst van het beroep, of het beroep ontvankelijk is. Indien binnen de gestelde termijn geen uitspraak wordt gedaan, geldt de beslissing waartegen beroep werd ingesteld als bevestigd.
De Regering licht het departement over het beroep in. Het departement deelt zijn standpunt mee aan de Regering binnen een door de Regering gestelde termijn.
Art. 8.Intrekking van de erkenning § 1 - Indien de adoptiedienst na het verstrijken van de schorsing van de erkenning vermeld in artikel 7, § 2, derde lid, zijn verplichtingen nog altijd niet nakomt, trekt de Minister zijn erkenning in op basis van een advies van het departement.
Vóór de intrekking van de erkenning deelt de Minister zijn voornemen aangetekend mee aan de betrokken adoptiedienst. Deze kan binnen zeven dagen, te rekenen vanaf de derde dag na toezending van dat voornemen, bij de Minister een verzoek indienen om te worden gehoord. Betrokkene wordt gehoord binnen dertig dagen na toezending van de aangetekende kennisgeving. De datum van de poststempel of - naargelang van het geval - van de elektronische tijdstempel geldt als indieningsdatum.
Binnen dertig dagen nadat betrokkene is gehoord, respectievelijk na het verstrijken van de in het tweede lid vermelde termijn, beslist de Minister of de erkenning wordt ingetrokken.
De beslissing over de intrekking van de erkenning wordt onmiddellijk aan de adoptiedienst bezorgd. § 2 - Aan de personen die al een beroep deden op de adoptiebemiddeling voordat een intrekkingsprocedure werd ingesteld, deelt de adoptiedienst zo snel mogelijk schriftelijk mee waarom een intrekkingsprocedure wordt ingesteld. § 3 - Met de intrekking van de erkenning wordt de subsidiëring door de Duitstalige Gemeenschap stopgezet. § 4 - Indien de erkenning ingetrokken wordt, kan de adoptiedienst beroep instellen bij de Regering. Het beroep is niet opschortend.
De adoptiedienst zendt het met redenen omklede beroep, samen met alle relevante stukken, aangetekend of tegen ontvangstbewijs aan de Regering en dit binnen 21 dagen, te rekenen vanaf de derde dag na het verzenden van de in § 1, vierde lid, vermelde beslissing waarbij de erkenning wordt ingetrokken.
De Regering beslist binnen zestig dagen, te rekenen vanaf de ontvangst van het beroep, of het beroep ontvankelijk is. Indien binnen de gestelde termijn geen uitspraak wordt gedaan, geldt de beslissing waartegen beroep werd ingesteld als bevestigd.
De Regering licht het departement over het beroep in. Het departement deelt zijn standpunt mee aan de Regering binnen een door de Regering gestelde termijn.
Art. 9.Beëindiging van de adoptiebemiddeling De adoptiedienst deelt elke vrijwillige tijdelijke of definitieve stopzetting van zijn diensten die niet aan een intrekking van de erkenning overeenkomstig artikel 8 te wijten is, schriftelijk mee aan het departement. Een uitzondering daarop vormen vakantieperioden en feestdagen.
De adoptiedienst deelt zijn voornemen minstens drie maanden voor de geplande tijdelijke stopzetting en zes maanden voor de geplande definitieve stopzetting schriftelijk mee aan de Minister.
De definitieve stopzetting heeft tot gevolg dat de erkenning van rechtswege wordt ingetrokken en dat de eventuele subsidiëring door de Duitstalige Gemeenschap wordt beëindigd.
De adoptiedienst waarvan de erkenning ingetrokken werd of afgelopen is of de adoptiedienst die zijn diensten tijdelijk stopzet, neemt in overleg met de ZBGA alle passende maatregelen om in het belang van de betrokkenen de continuïteit van de adoptiebemiddelingen te waarborgen en draagt alle dossiers die in zijn bezit zijn, onmiddellijk over aan de ZBGA. Afdeling 2 - Subsidiëringsvoorwaarden en overeenkomst
Art. 10.Subsidiëringsvoorwaarden Om de subsidie vermeld in artikel 16 van het decreet te kunnen ontvangen, moet de erkende adoptiedienst minstens samengesteld zijn uit: 1° één dienstverrichter;2° een multidisciplinair team dat bestaat uit één of meer maatschappelijk werkers en uit één of meer psychologen;3° een administratie die bestaat uit één of meer medewerkers.
Art. 11.Overeenkomst De overeenkomst vermeld in artikel 18 van het decreet die tussen de Regering en de erkende adoptiedienst wordt gesloten, bevat minstens de volgende gegevens: 1° de beschrijving van de uit te voeren diensten;2° de gebruikers van de diensten;3° de personeelsformatie;4° de kwalitatieve en kwantitatieve vereisten die aan de uitvoering van de diensten worden gesteld;5° het bedrag van de subsidie;6° de nadere regels voor de uitbetaling van de subsidie;7° de aanneembare kosten;8° de niet-aanneembare kosten;9° de boekhoudkundige vereisten;10° de vereisten inzake evaluatie van de uitvoering van de overeenkomst;11° de vereisten inzake bescherming van de persoonsgegevens;12° de gevolgen bij niet-naleving van de overeenkomst;13° de duur van de overeenkomst. Afdeling 3 - Internationale samenwerking tussen erkende
adoptiediensten
Art. 12.Vragenlijst over de Staat of deelstaat De Minister stelt de vragenlijst vermeld in artikel 20, § 1, derde lid, 3°, van het decreet ter beschikking; via die vragenlijst worden minstens de volgende gegevens opgevraagd: 1° de politieke, historische, economische, sociale en etnische ontwikkelingen, religies en betrekkingen met andere staten of deelstaten;2° de private en politieke maatregelen om kinderen te beschermen;3° de procedures voor het plaatsen van kinderen in instellingen;4° informatie over het uitzetten van kinderen;5° de procedures voor binnenlandse adoptie;6° de procedures voor interlandelijke adoptie;7° de wettelijke voorwaarden inzake adopteerbaarheid van een kind;8° de wettelijke vereisten voor kandidaat-adoptanten uit het land van herkomst en uit het buitenland;9° informatie over de nazorg voor adoptiegezinnen. HOOFDSTUK 3. - Een kind afstaan voor adoptie
Art. 13.Maatregelen in het belang van het kind Overeenkomstig artikel 23, § 2, van het decreet kunnen de biologische ouders die niet meer in het belang van het kind voor hun kind kunnen zorgen en overwegen om hun kind af te staan voor adoptie, de ZBGA de taak toevertrouwen om passende maatregelen te nemen in het belang van het kind.
De ZBGA voert daartoe een gesprek met de biologische ouders, waarbij besproken wordt welke maatregelen nodig zijn en hoe die worden omgezet. Die worden vastgelegd in een overeenkomst tussen de ZBGA en de biologische ouders.
De ZBGA kan de uitvoering van de maatregelen toevertrouwen aan gespecialiseerde instellingen.
Voor elk kind dat in het kader van een maatregel uit zijn leefomgeving werd gehaald, controleert de ZBGA maandelijks of het belang van het kind gewaarborgd wordt en of de maatregel nog altijd passend en noodzakelijk is.
De ZBGA blijft tijdens de duur van de maatregelen in contact met de biologische ouders.
De maatregelen eindigen ten laatste met de adoptie van het kind.
Art. 14.Verslag over het te adopteren kind De Minister stelt het verslag vermeld in artikel 25, § 1, van het decreet ter beschikking; via dat verslag worden de volgende gegevens opgevraagd: 1° naam, voornaam, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, nationaliteit, woonplaats en verblijfsstatus van het kind;2° informatie over de adopteerbaarheid van het kind;3° naam, voornaam, geboortedatum, burgerlijke staat, woonplaats, verblijfsstatus van de biologische ouders, gezinscontext en redenen waarom het kind uit zijn gezinsomgeving werd gehaald;4° informatie over het gedrag van het kind, over zijn persoonlijke ontwikkeling en over de ontwikkeling van het gezin;5° informatie over de gezondheidstoestand van het kind en over zijn lichamelijke ontwikkeling na de geboorte;6° informatie over de gezondheidstoestand van de biologische ouders en over de zwangerschap en de bevalling;7° informatie over de specifieke behoeften van het kind op medisch, psychologisch, affectief, juridisch en administratief gebied. HOOFDSTUK 4. - Verschillende fasen van de adoptieprocedure Afdeling 1 - Inschrijving en voorbereiding
Art. 15.Vragenlijst De Minister stelt de vragenlijst vermeld in artikel 27, § 2, van het decreet ter beschikking; via die vragenlijst worden de volgende gegevens en stukken opgevraagd over: 1° de kandidaat-adoptanten: a) naam, voornaam, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, nationaliteit, verblijfsstatus, burgerlijke staat, gezinssamenstelling;b) informatie over de gezinssituatie;c) informatie over het gezinsverleden;d) een afschrift van het geschiktheidsvonnis;e) woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres;2° het te adopteren kind: a) naam, voornaam, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, nationaliteit, verblijfsstatus, gezinssamenstelling;b) informatie over de gezinssituatie;c) informatie over het gezinsverleden;d) woonplaats en e-mailadres;3° de biologische ouders van het te adopteren kind: a) naam, voornaam, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, nationaliteit, verblijfsstatus, burgerlijke staat, gezinssamenstelling;b) informatie over de gezinssituatie;c) informatie over het gezinsverleden;d) woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres;4° verstandhouding en frequentie van de contacten tussen de kandidaat-adoptanten en het te adopteren kind.
Art. 16.Inschrijvingsformulier De Minister stelt het inschrijvingsformulier vermeld in artikel 28, eerste lid, van het decreet ter beschikking; via dat formulier worden de volgende gegevens opgevraagd: 1° naam, voornaam, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, nationaliteit, verblijfsstatus, burgerlijke staat en gezinssamenstelling van de kandidaat-adoptanten;2° woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres van de kandidaat-adoptanten;3° informatie over de gezinssituatie van de kandidaat-adoptanten;4° informatie over het adoptieproject.
Art. 17.Inschrijving om deel te nemen aan de voorbereiding op de adoptie Om zich overeenkomstig artikel 29, tweede lid, van het decreet te kunnen laten inschrijven voor deelname aan de voorbereiding op de adoptie, dienen de kandidaat-adoptanten de volgende documenten in bij de ZBGA: 1° het ingevulde inschrijvingsformulier vermeld in artikel 16;2° een afschrift van de Belgische identiteitskaart of van het paspoort;3° een afschrift van de gezinssamenstelling dat niet ouder is dan drie maanden;4° als ze zich laten inschrijven voor een tweede extrafamiliale adoptie: een afschrift van het eerste geschiktheidsvonnis;5° als ze zich laten inschrijven voor een intrafamiliale binnenlandse adoptie: een afschrift van de geboorteakte van het kind waarop de adoptieprocedure betrekking heeft.
Art. 18.Voorbereiding op de adoptie § 1 - Overeenkomstig artikel 31, tweede lid, van het decreet kan de ZBGA de uitvoering van de voorbereiding op de adoptie via een overeenkomst geheel of gedeeltelijk opdragen aan derden.
De derden vermeld in het eerste lid moeten minstens aan de volgende voorwaarden voldoen: 1° ze hebben beroepservaring inzake opleiding en animatie van volwassenengroepen;2° ze hebben beroepservaring op het gebied van adoptie, kind of gezin;3° ze hebben een grondige kennis van het adoptiestelsel in België, van de psycho-sociale aspecten en van de internationale context van adoptie. De overeenkomst vermeld in het eerste lid bevat minstens de volgende gegevens en stukken: 1° het voorbereidingsprogramma;2° de kwalitatieve en kwantitatieve vereisten die aan de uitvoering van de voorbereiding worden gesteld;3° de nadere regels voor de financiering;4° de vereisten inzake evaluatie van de uitvoering van de overeenkomst;5° de vereisten inzake bescherming van de persoonsgegevens;6° de gevolgen bij niet-naleving van de overeenkomst;7° de duur van de overeenkomst. In afwijking van het tweede lid kan de ZBGA de uitvoering opdragen aan derden die niet voldoen aan de voorwaarden vermeld in het tweede lid, voor zover zij een buitengewoon nuttige beroepservaring of een bijzondere opleiding kunnen bewijzen. § 2 - Overeenkomstig artikel 31, derde lid, van het decreet kan een externe voorbereiding op de adoptie of de voorbereiding op een andere vorm van opvang van kinderen onder de volgende voorwaarden geheel of gedeeltelijk gelijkgesteld worden met de voorbereiding die door de ZBGA wordt aangeboden: 1° de kandidaat-adoptanten dienen een schriftelijke aanvraag tot gelijkstelling in bij de ZBGA.Die bevat de volgende gegevens en stukken: a) het ingevulde inschrijvingsformulier vermeld in artikel 16;b) een afschrift van de Belgische identiteitskaart of van het paspoort;c) gegevens over de organisator van de voorbereiding;d) een afschrift van het deelnemingsattest;e) informatie over het voorbereidingsprogramma;f) informatie over het adoptieproject;2° de externe voorbereiding op de adoptie of de voorbereiding op een andere vorm van opvang van kinderen laat hen bewust worden van de psychologische, familiale en relationele uitdagingen van de opvang van een kind. De ZBGA gaat na of de aanvraag tot gelijkstelling vermeld in het eerste lid, 1°, alsook de informatie vermeld in het eerste lid, 2°, volledig is. Indien de aanvraag volledig is, bezorgt de ZBGA de kandidaat-adoptanten een bevestiging. Indien de aanvraag niet volledig is, vraagt de ZBGA de ontbrekende gegevens of - naargelang van het geval - de ontbrekende stukken aan bij de kandidaat-adoptanten.
Binnen dertig dagen na ontvangst van de volledige aanvraag beslist de ZBGA of de voorbereiding op de adoptie volledig, gedeeltelijk of helemaal niet gelijkgesteld wordt met die van de ZBGA. Indien binnen de gestelde termijn geen beslissing is genomen, wordt de voorbereiding op de adoptie als volledig gelijkgesteld beschouwd.
Als de door de kandidaat-adoptanten gevolgde voorbereiding op de adoptie volledig gelijkgesteld wordt met die van de ZBGA, geeft de ZBGA aan de kandidaat-adoptanten het in artikel 34 van het decreet vermelde deelnemingsattest dat bewijst dat de voorbereiding op de adoptie werd voltooid.
Als de door de kandidaat-adoptanten gevolgde voorbereiding op de adoptie slechts gedeeltelijk gelijkgesteld wordt met die van de ZBGA, deelt de ZBGA de kandidaat-adoptanten het volgende mee: 1° de delen van de voorbereiding op de adoptie die nog voltooid moeten worden om het deelnemingsattest vermeld in artikel 34, eerste lid, van het decreet te krijgen;2° de bijdrage in de kosten van de delen van de voorbereiding op de adoptie die in 1° worden vermeld en die nog moeten worden voltooid.
Art. 19.Voorbereiding op een extrafamiliale adoptie § 1 - De voorbereiding op een extrafamiliale adoptie omvat: 1° een individueel voorafgaand gesprek met de sociale dienst van de ZBGA;2° een in groep georganiseerd of individueel voorbereidingsseminar;3° een individueel afsluitend gesprek met de sociale dienst van de ZBGA. Bij het voorafgaand gesprek vermeld in het eerste lid, 1°, worden de kandidaat-adoptanten ingelicht over het verloop van het voorbereidingsseminar vermeld in het eerste lid, 2°.
Het voorbereidingsseminar vermeld in het eerste lid, 2°, omvat bewustmakingsactiviteiten, waarbij de kandidaat-adoptanten ingelicht worden over de juridische, contextuele, culturele, ethische en menselijke aspecten van adoptie en bewust gemaakt worden van de psychologische, familiale en relationele uitdagingen van de adoptierelatie.
Bij het afsluitend gesprek vermeld in het eerste lid, 3°, worden de kandidaat-adoptanten ingelicht over het verdere verloop van de adoptieprocedure. § 2 - Aan het voorbereidingsseminar vermeld in § 1, eerste lid, 2°, kunnen hoogstens 24 personen deelnemen. § 3 - De duur van het voorbereidingsseminar vermeld in § 1, eerste lid, 2°, bedraagt minstens 20 uur.
De volledige voorbereiding op een extrafamiliale adoptie moet georganiseerd worden binnen vier maanden, te rekenen vanaf de datum van het begin van het voorbereidingsseminar vermeld in § 1, eerste lid, 2°.
De ZBGA kan die termijn met hoogstens twaalf maanden verlengen, als de kandidaat-adoptanten één van de geplande bewustmakingsactiviteiten niet kunnen bijwonen of zelf via een met redenen omkleed verzoek om een verlenging verzoeken. § 4 - De bijdrage in de kosten van de voorbereiding op een extrafamiliale adoptie bedraagt 200 euro per paar of per persoon, naargelang van de vraag of het om een gemeenschappelijk of een individueel adoptieproject gaat. De kandidaat-adoptanten storten het bedrag op de rekening die door de ZBGA werd meegedeeld.
Het bedrag vermeld in het eerste lid wordt jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen. De referentie voor die aanpassing is de consumptieprijsindex 109,69 op 1 januari 2020 die overeenstemt met 100 in het basisjaar 2013.
Art. 20.Voorbereiding op een intrafamiliale binnenlandse adoptie § 1 - De voorbereiding op een intrafamiliale binnenlandse adoptie omvat: 1° bewustmakingsactiviteiten, individueel of in groep;2° een individueel afsluitend gesprek met de sociale dienst van de ZBGA. Bij de bewustmakingsactiviteiten vermeld in het eerste lid, 1°, worden de kandidaat-adoptanten ingelicht over de juridische en menselijke aspecten van adoptie en bewust gemaakt van de psychologische, familiale en relationele uitdagingen van de adoptierelatie.
Bij het afsluitend gesprek vermeld in het eerste lid, 2°, worden de kandidaat-adoptanten ingelicht over het verdere verloop van de adoptieprocedure. § 2 - Aan de bewustmakingsactiviteiten vermeld in § 1, eerste lid, 1°, kunnen hoogstens 24 personen deelnemen. § 3 - De duur van de voorbereiding op een intrafamiliale binnenlandse adoptie bedraagt minstens twee uur. § 4 - De bijdrage van de kandidaat-adoptanten in de kosten van de voorbereiding op een intrafamiliale binnenlandse adoptie bedraagt 100 euro per paar of per persoon. De kandidaat-adoptanten storten het bedrag op de rekening die door de ZBGA werd meegedeeld.
Het bedrag vermeld in het eerste lid wordt jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen. De referentie voor die aanpassing is de consumptieprijsindex 109,69 op 1 januari 2020 die overeenstemt met 100 in het basisjaar 2013.
Art. 21.Voorbereiding op een intrafamiliale interlandelijke adoptie § 1 - De voorbereiding op een intrafamiliale interlandelijke adoptie omvat: 1° een individueel voorafgaand gesprek met de sociale dienst van de ZBGA;2° bewustmakingsactiviteiten, individueel of in groep;3° een individueel afsluitend gesprek met de sociale dienst van de ZBGA. Bij het voorafgaand gesprek vermeld in het eerste lid, 1°, onderzoekt de ZBGA samen met de kandidaat-adoptanten hun adoptieproject en de situatie van het betrokken kind, om zo goed mogelijk over de kans op slagen van dat adoptieproject te informeren.
Bij de bewustmakingsactiviteiten vermeld in het eerste lid, 2°, worden de kandidaat-adoptanten ingelicht over de juridische en menselijke aspecten van adoptie en bewust gemaakt van de psychologische, familiale en relationele uitdagingen van de adoptierelatie.
Bij het afsluitend gesprek vermeld in het eerste lid, 3°, worden de kandidaat-adoptanten ingelicht over het verdere verloop van de adoptieprocedure. § 2 - Aan de bewustmakingsactiviteiten vermeld in § 1, eerste lid, 2°, kunnen hoogstens 24 personen deelnemen. § 3 - De duur van de bewustmakingsactiviteiten vermeld in § 1, eerste lid, 2°, bedraagt minstens zes uur.
De volledige voorbereiding op een intrafamiliale interlandelijke adoptie moet georganiseerd worden binnen vier maanden, te rekenen vanaf de datum van het begin van het voorbereidingsseminar vermeld in § 1, eerste lid, 2°. De ZBGA kan die termijn met hoogstens twaalf maanden verlengen, als de kandidaat-adoptanten één van de geplande bewustmakingsactiviteiten niet kunnen bijwonen of zelf via een met redenen omkleed verzoek om een verlenging verzoeken. § 4 - De deelneming aan de gesprekken vermeld in § 1, eerste lid, 1° en 3°, is gratis.
De bijdrage in de kosten van de bewustmakingsactiviteiten vermeld in § 1, eerste lid, 2°, bedraagt 125 euro per paar of per persoon. De kandidaat-adoptanten storten het bedrag op de rekening die door de ZBGA werd meegedeeld.
Het bedrag vermeld in het tweede lid wordt jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen. De referentie voor die aanpassing is de consumptieprijsindex 109,69 op 1 januari 2020 die overeenstemt met 100 in het basisjaar 2013.
Art. 22.Voorbereiding op een tweede adoptie De voorbereiding op een tweede adoptie is facultatief en omvat individuele of in groep georganiseerde bewustmakingsactiviteiten, waarbij de kandidaat-adoptanten ingelicht worden over de juridische en menselijke aspecten van adoptie en bewust gemaakt worden van de psychologische, familiale en relationele uitdagingen van de adoptierelatie.
De duur van de voorbereiding op een tweede adoptie bedraagt minstens zes uur.
In afwijking van het eerste lid is het voorafgaand gesprek vermeld in artikel 21, § 1, eerste lid, 1°, verplicht voor kandidaat-adoptanten die zich laten inschrijven voor een tweede intrafamiliale interlandelijke adoptie.
De deelneming aan de voorbereiding op een tweede adoptie is gratis.
Art. 23.Voorbereiding op de adoptie van een kind met een beperking De bepalingen van artikel 19 zijn van toepassing op de adoptie van een kind met een beperking.
De ZBGA kan voorzien in aanvullende bewustmakingsactiviteiten. Die hebben tot doel de kandidaat-adoptanten voor te bereiden op de specifieke behoeften van kinderen met een beperking.
De deelneming aan de aanvullende bewustmakingsactiviteiten vermeld in het tweede lid is gratis. Afdeling 2 - Maatschappelijke onderzoeken
Art. 24.Maatschappelijk onderzoek naar de geschiktheid van de kandidaat-adoptanten voor interlandelijke adopties of extrafamiliale binnenlandse adopties § 1 - Overeenkomstig artikel 35 van het decreet wordt het maatschappelijk onderzoek naar de geschiktheid van de kandidaat-adoptanten dat met toepassing van artikel 1231-1/4 van het Gerechtelijk Wetboek door de familierechtbank bevolen wordt, uitgevoerd door de sociale dienst van de ZBGA. Dat onderzoek omvat: 1° minstens twee gesprekken met de kandidaat-adoptanten;2° drie gesprekken van de kandidaat-adoptanten met een psycholoog. Een van de gesprekken vermeld in het eerste lid, 1°, vindt plaats op de woonplaats van de kandidaat-adoptanten. Als de sociale dienst van de ZBGA het noodzakelijk acht, kunnen aanvullende gesprekken georganiseerd worden.
De psycholoog vermeld in het eerste lid, 2°, wordt aangewezen door de ZBGA en vult het in § 4 vermelde psychologische gedeelte van het verslag over het maatschappelijk onderzoek in. § 2 - De bijdrage in de kosten van de psychologische gesprekken vermeld in § 1, eerste lid, 2°, bedraagt 200 euro per kandidaat-adoptant. De kandidaat-adoptanten storten het bedrag op de rekening die door de ZBGA werd meegedeeld.
Het bedrag vermeld in het eerste lid wordt jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen. De referentie voor die aanpassing is de consumptieprijsindex 109,69 op 1 januari 2020 die overeenstemt met 100 in het basisjaar 2013. § 3 - De kandidaat-adoptanten bezorgen de sociale dienst van de ZBGA het ingevulde medisch attest vermeld in artikel 5, eerste lid, van het samenwerkingsakkoord. Dat wordt bij het verslag over het maatschappelijk onderzoek vermeld in § 4 gevoegd.
De Minister stelt het model van het document vermeld in artikel 5, tweede lid, van het Samenwerkingsakkoord ter beschikking; in dat document wordt het nut en de noodzaak van het in het eerste lid vermelde medisch attest voor de adoptieprocedure toegelicht.
De door de arts aangerekende kosten worden door de kandidaat-adoptanten gedragen. § 4 - De sociale dienst van de ZBGA maakt het verslag over het maatschappelijk onderzoek op. Dat omvat een sociaal, een medisch en een psychologisch gedeelte en de conclusies.
Art. 25.Maatschappelijk onderzoek voor de verlenging van het geschiktheidsvonnis In het kader van de 'actualisering van het maatschappelijk onderzoek' vermeld in artikel 1231-1/11, § 3, van het Gerechtelijk Wetboek - na ontvangst van het 'attest van gezinssamenstelling' vermeld in artikel 1231-1/9, tweede lid, van het Gerechtelijk Wetboek en de 'kopie van het verzoekschrift' vermeld in artikel 1231-1/11, § 1, van het Gerechtelijk Wetboek - onderzoekt de sociale dienst van de ZBGA de situatie van de kandidaat-adoptanten.
Als uit het onderzoek vermeld in het eerste lid blijkt dat de situatie van de kandidaat-adoptanten geen wijziging heeft ondergaan die uitwerkingen kan hebben op de geschiktheid die in het oorspronkelijke geschiktheidsvonnis was vastgesteld, deelt de ZBGA dit mee aan de familierechtbank en bezorgt ze de familierechtbank een dienoverkomstig attest.
Als uit het onderzoek vermeld in het eerste lid blijkt dat de situatie van de kandidaat-adoptanten wel een wijziging heeft ondergaan die uitwerkingen kan hebben op de geschiktheid die in het oorspronkelijke geschiktheidsvonnis was vastgesteld, voert de sociale dienst van de ZBGA een 'actualisering van het maatschappelijk onderzoek' uit. Die omvat minstens een gesprek op de woonplaats van de kandidaat-adoptanten.
Als de sociale dienst van de ZBGA het noodzakelijk acht, worden aanvullende gesprekken georganiseerd met een psycholoog die door de ZBGA werd aangewezen. Die gesprekken zijn gratis voor de kandidaat-adoptanten.
Art. 26.Maatschappelijk onderzoek naar de geschiktheid van de kandidaat-adoptanten voor intrafamiliale binnenlandse adopties en over het belang van het kind om geadopteerd te worden § 1 - Overeenkomstig artikel 35 en artikel 36, § 1, van het decreet wordt het maatschappelijk onderzoek naar de geschiktheid van de kandidaat-adoptanten en naar het belang van het kind om geadopteerd te worden dat met toepassing van artikel 1231-6, eerste lid, van het Gerechtelijk Wetboek door de familierechtbank bevolen wordt, uitgevoerd door de sociale dienst van de ZBGA. Dat onderzoek omvat: 1° een gesprek met elke biologische ouder van het te adopteren kind;2° minstens twee gesprekken met de kandidaat-adoptanten;3° drie gesprekken van de kandidaat-adoptanten met een psycholoog. In het gesprek vermeld in het eerste lid, 1°, worden de biologische ouders ingelicht over de adoptie en over de gevolgen van hun toestemming en worden inlichtingen gevraagd die noodzakelijk zijn om te beoordelen of het kind er belang bij heeft geadopteerd te worden.
Een van de gesprekken vermeld in het eerste lid, 2°, vindt plaats op de woonplaats van de kandidaat-adoptanten. Het kind moet bij minstens één gesprek aanwezig zijn. Als de sociale dienst van de ZBGA het noodzakelijk acht, worden er aanvullende gesprekken georganiseerd.
De psycholoog vermeld in het eerste lid, 3°, wordt aangewezen door de ZBGA en vult het in § 5, 3°, vermelde gedeelte van het verslag over het maatschappelijk onderzoek in. § 2 - De bijdrage in de kosten van de psychologische gesprekken vermeld in § 1, eerste lid, 3°, bedraagt 200 euro per kandidaat-adoptant. De kandidaat-adoptanten storten het bedrag op de rekening die door de ZBGA werd meegedeeld.
Het bedrag vermeld in het eerste lid wordt jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen. De referentie voor die aanpassing is de consumptieprijsindex 109,69 op 1 januari 2020 die overeenstemt met 100 in het basisjaar 2013. § 3 - Overeenkomstig artikel 36, § 2, van het decreet kunnen de volgende diensten om stellingname gevraagd worden: 1° de derden vermeld in artikel 18, § 1, eerste lid;2° de diensten die werkzaam zijn in de sociale, sociaal-psychologische of psychologische adviesverlening en in de begeleiding van kinderen, jongeren of volwassenen. Kosten die ontstaan in het kader van de stellingname vermeld in het eerste lid, worden gedragen door de ZBGA. § 4 - De kandidaat-adoptanten bezorgen de sociale dienst van de ZBGA het ingevulde medisch attest vermeld in artikel 5, eerste lid, van het samenwerkingsakkoord. Dat wordt bij het verslag over het maatschappelijk onderzoek vermeld in § 5 gevoegd.
De Minister stelt het model van het document vermeld in artikel 5, tweede lid, van het Samenwerkingsakkoord ter beschikking; in dat document wordt het nut en de noodzaak van het in het eerste lid vermelde medisch attest voor de adoptieprocedure toegelicht.
De door de arts aangerekende kosten worden door de kandidaat-adoptanten gedragen. § 5 - De sociale dienst van de ZBGA maakt het verslag over het maatschappelijk onderzoek op. Dat bevat drie delen met informatie over: 1° het kind;2° de biologische ouders;3° de kandidaat-adoptanten.
Art. 27.Maatschappelijk onderzoek over de beoordeling van de bekwaamheid van het kind Overeenkomstig artikel 37 van het decreet wordt het maatschappelijk onderzoek naar de beoordeling van de bekwaamheid van het kind om zijn mening te uiten over het adoptieproject, een maatschappelijk onderzoek dat met toepassing van artikel 1231-10, eerste lid, 3°, van het Gerechtelijk Wetboek door de familierechtbank bevolen wordt, uitgevoerd door de sociale dienst van de ZBGA. Dat onderzoek omvat minstens een gesprek met het betrokken kind.
In het kader van het gesprek vermeld in het eerste lid: 1° wordt het kind ingelicht over het adoptieproject en de gevolgen van zijn adoptie;2° worden gegevens gevraagd om te kunnen beoordelen of het kind in staat is om zijn mening over het adoptieproject te uiten. Als de sociale dienst van de ZBGA het noodzakelijk acht, worden aanvullende gesprekken georganiseerd met een psycholoog die door de ZBGA werd aangewezen.
De sociale dienst van de ZBGA maakt het verslag over het maatschappelijk onderzoek op.
Art. 28.Maatschappelijk onderzoek in het kader van een beroepsprocedure Overeenkomstig artikel 38 van het decreet wordt het maatschappelijk onderzoek in het kader van een beroepsprocedure dat met toepassing van artikel 1231-55 van het Gerechtelijk Wetboek door de familiekamer van het hof van beroep bevolen wordt, uitgevoerd door de sociale dienst van de ZBGA. Dat onderzoek omvat minstens een gesprek met de betrokken personen.
Als de sociale dienst van de ZBGA het noodzakelijk acht, worden aanvullende gesprekken georganiseerd met een psycholoog die door de ZBGA werd aangewezen. De kosten van die gesprekken worden door de betrokken personen gedragen.
De sociale dienst van de ZBGA maakt het verslag over het maatschappelijk onderzoek op.
Art. 29.Maatschappelijk onderzoek naar de adopteerbaarheid van het kind bij een interlandelijke adoptie van kinderen die hun gewone verblijfplaats in België hebben Overeenkomstig artikel 40, § 1, van het decreet wordt het maatschappelijk onderzoek naar de adopteerbaarheid van het kind dat met toepassing van artikel 1231-35 van het Gerechtelijk Wetboek door de familierechtbank bevolen wordt, uitgevoerd door de sociale dienst van de ZBGA. Dat onderzoek omvat minstens een gesprek met de ouders van het kind of met elke andere persoon die de ouderlijke verantwoordelijkheid of het ouderlijk gezag over het te adopteren kind uitoefent.
Overeenkomstig artikel 40, § 2, van het decreet kunnen de diensten die werkzaam zijn in de sociale, sociaal-psychologische of psychologische adviesverlening en in de begeleiding van kinderen, jongeren of volwassenen om een stellingname gevraagd worden.
Kosten die ontstaan in het kader van de stellingname vermeld in het tweede lid, worden gedragen door de ZBGA. De sociale dienst van de ZBGA maakt het verslag over het maatschappelijk onderzoek op; de stellingnames vermeld in het tweede lid worden bij dat verslag gevoegd. Afdeling 3 - Adoptiebemiddeling via een adoptiedienst
Onderafdeling 1 - Algemene bepalingen
Art. 30.Overeenkomst § 1 - De Minister stelt de overeenkomst vermeld in artikel 42, tweede lid, van het decreet ter beschikking; die overeenkomst bevat de volgende gegevens: 1° de rechten en plichten van de adoptiedienst;2° de rechten en plichten van de kandidaat-adoptanten;3° de kostenbijdrage van de kandidaat-adoptanten, alsook hoe die kostenbijdrage wordt overgeschreven;4° de nadere regels omtrent schorsing en beëindiging van de overeenkomst;5° de duur van de overeenkomst;6° de nadere regels inzake bescherming van de persoonsgegevens. § 2 - Onder de volgende voorwaarden geeft de ZBGA kandidaat-adoptanten die al een overeenkomst voor een interlandelijke extrafamiliale adoptie met een adoptiedienst ondertekend hebben, toestemming om een tweede overeenkomst met dezelfde of met een andere adoptiedienst te sluiten: 1° de eerste overeenkomst heeft betrekking op adoptie uit een Staat of deelstaat waar de adoptiebemiddeling buitengewoon lang of onvoorspelbaar lang duurt;of 2° de tweede overeenkomst heeft betrekking op adoptie van kinderen met bijzondere behoeften op medisch, psychologisch of sociaal gebied. Zodra een voorstel voor een kind werd ontvangen en aanvaard, wordt de andere adoptiebemiddeling stopgezet. Dat wordt vastgelegd in een aanhangsel bij de eerste overeenkomst.
De adoptiedienst brengt de buitenlandse bevoegde autoriteit van de betrokken Staat of deelstaat onmiddellijk op de hoogte van de stopzetting van de adoptiebemiddeling vermeld in het tweede lid. § 3 - Als de kandidaat-adoptanten een tweede overeenkomst met dezelfde adoptiedienst sluiten, is de uitvoering van het nieuwe psycho-medisch-sociaal onderzoek en van de adoptiebemiddeling gratis.
Als de kandidaat-adoptanten een tweede overeenkomst met een andere adoptiedienst sluiten, dan worden de reeds betaalde bijdrage in de kosten van het psycho-medisch-sociaal onderzoek en de adoptiebemiddeling van de eerste adoptiedienst niet terugbetaald, met uitzondering van de niet aangewende kosten en de kosten voor de adoptiebegeleiding en de nazorg.
Art. 31.Overzending van het voorstel voor een kind Het 'voorstel voor een kind' vermeld in artikel 43 van het decreet wordt schriftelijk overgezonden aan de ZBGA en bevat: 1° het in artikel 14 vermelde verslag over het te adopteren kind;2° een foto van het kind, voor zover de wetgeving van de Staat van herkomst dat toelaat;3° een afschrift van de stukken in verband met de identiteit van het kind, zijn adopteerbaarheid en zijn plaatsing;4° de redenen waarom de kandidaat-adoptanten werden gekozen. De foto van het kind vermeld in het eerste lid, 2°, wordt pas aan de kandidaat-adoptanten toegezonden nadat ze met het voorstel voor een kind hebben ingestemd.
Onderafdeling 2 - Extrafamiliale binnenlandse adoptie
Art. 32.Kostenbijdrage De bijdrage in de kosten van het psycho-medisch-sociaal onderzoek vermeld in artikel 44, § 4, vierde lid, van het decreet bedraagt hoogstens 900 euro per paar of per persoon.
De bijdrage in de kosten van de adoptiebemiddeling vermeld in artikel 44, § 4, vierde lid, van het decreet bedraagt hoogstens 4.100 euro per paar of per persoon.
De kandidaat-adoptanten storten de bedragen vermeld in het eerste en het tweede lid op de rekening die door de adoptiedienst werd meegedeeld.
De bedragen vermeld in het eerste en het tweede lid worden jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen. De referentie voor die aanpassing is de consumptieprijsindex 109,69 op 1 januari 2020 die overeenstemt met 100 in het basisjaar 2013.
Onderafdeling 3 - Extrafamiliale interlandelijke adoptie
Art. 33.Kostenbijdrage De bijdrage in de kosten van het psycho-medisch-sociaal onderzoek vermeld in artikel 45, § 4, vierde lid, van het decreet bedraagt hoogstens 900 euro per paar of per persoon.
De bijdrage in de kosten van de adoptiebemiddeling vermeld in artikel 45, § 4, vierde lid, van het decreet bedraagt hoogstens 3.100 euro per paar of per persoon.
De kandidaat-adoptanten storten de bedragen vermeld in het eerste en het tweede lid op de rekening die door de adoptiedienst werd meegedeeld.
De bedragen vermeld in het eerste en het tweede lid worden jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen. De referentie voor die aanpassing is de consumptieprijsindex 109,69 op 1 januari 2020 die overeenstemt met 100 in het basisjaar 2013.
Art. 34.Verslag over de kandidaat-adoptanten Het verslag over de kandidaat-adoptanten vermeld in artikel 45, § 5, tweede lid, 2°, van het decreet bevat de volgende gegevens: 1° naam, voornaam, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, nationaliteit, verblijfsstatus, burgerlijke staat en gezinssamenstelling van de kandidaat-adoptanten;2° moedertaal van de kandidaat-adoptanten;3° naam, voornaam, geslacht en geboortedatum van de biologische ouders van de kandidaat-adoptanten;4° informatie over de gezinssituatie en over de sociale omgeving van de kandidaat-adoptanten;5° informatie over het adoptieproject;6° gegevens over de geschiktheid van de kandidaat-adoptanten;7° medische en psychologische informatie over de kandidaat-adoptanten;8° woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres van de kandidaat-adoptanten. De ZBGA keurt het verslag vermeld in het eerste lid goed voordat het overeenkomstig artikel 45, § 5, tweede lid, 2°, van het decreet door de adoptiedienst overgezonden wordt aan de bevoegde buitenlandse autoriteiten. Afdeling 4 - Adoptiebemiddeling via de ZBGA
Art. 35.Kostenbijdrage De bijdrage in de kosten vermeld in artikel 49, § 2, eerste lid, van het decreet bedraagt hoogstens 1.000 euro per paar of per persoon. De kandidaat-adoptanten storten het bedrag op de rekening die door de ZBGA werd meegedeeld.
Het bedrag vermeld in het eerste lid wordt jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen. De referentie voor die aanpassing is de consumptieprijsindex 109,69 op 1 januari 2020 die overeenstemt met 100 in het basisjaar 2013.
Als de ZBGA de voortzetting van de adoptiebemiddeling overeenkomstig artikel 50, eerste lid, van het decreet toevertrouwd aan een adoptiedienst, dan betaalt ze het bedrag vermeld in het eerste lid terug aan de kandidaat-adoptanten.
Art. 36.Overeenkomst De Minister stelt de overeenkomst vermeld in artikel 50, tweede lid, van het decreet ter beschikking; die overeenkomst bevat minstens de volgende gegevens: 1° de rechten en plichten van de ZBGA;2° de rechten en plichten van de kandidaat-adoptanten;3° de kostenbijdrage van de kandidaat-adoptanten, alsook hoe die kostenbijdrage wordt overgeschreven;4° de nadere regels omtrent schorsing en beëindiging van de overeenkomst;5° de duur van de overeenkomst;6° de nadere regels inzake bescherming van de persoonsgegevens.
Art. 37.Verslag over de kandidaat-adoptanten § 1 - De ZBGA maakt het verslag over de kandidaat-adoptanten vermeld in artikel 51, 2°, van het decreet op. Dat verslag bevat de volgende gegevens: 1° naam, voornaam, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, nationaliteit, verblijfsstatus, burgerlijke staat en gezinssamenstelling van de kandidaat-adoptanten;2° moedertaal van de kandidaat-adoptanten;3° naam, voornaam, geslacht en geboortedatum van de biologische ouders van de kandidaat-adoptanten;4° informatie over de gezinssituatie en over de sociale omgeving van de kandidaat-adoptanten;5° informatie over het adoptieproject;6° gegevens over de geschiktheid van de kandidaat-adoptanten;7° medische en psychologische informatie over de kandidaat-adoptanten;8° woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres van de kandidaat-adoptanten. § 2 - In het kader van een intrafamiliale interlandelijke adoptie bevat het verslag vermeld in § 1 bovendien de volgende gegevens over: 1° het te adopteren kind: a) naam, voornaam, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, nationaliteit en verblijfsstatus;b) informatie over de gezinssituatie en over de sociale omgeving;c) woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres;2° de biologische ouders van het te adopteren kind: a) naam, voornaam, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, nationaliteit, verblijfsstatus, burgerlijke staat en gezinssamenstelling;b) moedertaal;c) informatie over de gezinssituatie en over de sociale omgeving;d) woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres;3° de relatie van de kandidaat-adoptanten met het te adopteren kind. Afdeling 5 - Regularisatie van adopties
Art. 38.Kostenbijdrage De bijdrage in de kosten vermeld in artikel 53 van het decreet bedraagt hoogstens 500 euro per paar of per persoon. De kandidaat-adoptanten storten het bedrag op de rekening die door de ZBGA werd meegedeeld.
Het bedrag vermeld in het eerste lid wordt jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen. De referentie voor die aanpassing is de consumptieprijsindex 109,69 op 1 januari 2020 die overeenstemt met 100 in het basisjaar 2013. Afdeling 6 - Interlandelijke adoptie van kinderen die hun gewone
verblijfplaats in België hebben
Art. 39.Verslag over het te adopteren kind Het verslag over het kind vermeld in artikel 54, § 3, 3°, van het decreet wordt opgemaakt door de ZBGA en bevat de gegevens vermeld in artikel 14. Afdeling 7 - Adoptiebegeleiding en nazorg
Art. 40.Adoptiebegeleiding § 1 - De ZBGA onderzoekt de aanvragen om begeleiding en ondersteuning die worden ingediend door de adoptanten, de geadopteerden en de biologische ouders. Daartoe voert ze met de aanvragers minstens één gesprek waarin de behoefte besproken wordt.
Als uit het onderzoek vermeld in het eerste lid blijkt dat er nood is aan een begeleiding en ondersteuning door externe diensten en personen die werkzaam zijn op het gebied van sociale, sociaal-psychologische of psychologische adviesverlening, alsook op het gebied van de begeleiding van kinderen, jongeren en volwassenen, kan de ZBGA de begeleiding en ondersteuning overeenkomstig artikel 55, derde lid, van het decreet aan die diensten en personen toevertrouwen.
De nadere regels voor de begeleiding en ondersteuning vermeld in het tweede lid worden vastgelegd in een overeenkomst tussen de ZBGA, de aanvragers vermeld in het eerste lid en de diensten en personen vermeld in het tweede lid. § 2 - De door de ZBGA uitgevoerde adoptiebegeleiding is gratis.
De kosten die in het kader van de begeleiding en ondersteuning vermeld in § 1, tweede lid, ontstaan, worden gedragen door de adoptanten, de geadopteerden of de biologische ouders. Op met redenen omkleed verzoek van de adoptanten, de geadopteerden of de biologische ouders kan de ZBGA die kosten overnemen.
Art. 41.Nazorg § 1 - Overeenkomstig artikel 56, derde lid, van het decreet kan de ZBGA de begeleiding en ondersteuning toevertrouwen aan externe diensten en personen die werkzaam zijn in de sociale, sociaal-psychologische of psychologische adviesverlening en in de begeleiding van kinderen, jongeren of volwassenen.
De nadere regels voor de begeleiding en ondersteuning vermeld in het eerste lid worden vastgelegd in een overeenkomst tussen de ZBGA, de adoptanten en de diensten en personen vermeld in het eerste lid. § 2 - De door de ZBGA uitgevoerde nazorg is gratis.
De kosten die in het kader van de begeleiding en ondersteuning vermeld in § 1, eerste lid, ontstaan, worden gedragen door de adoptanten. Op met redenen omkleed verzoek van de adoptanten kan de ZBGA die kosten overnemen.
Als de nazorg overeenkomstig artikel 56, tweede lid, van het decreet wordt uitgevoerd door een erkende adoptiedienst, dan wordt de bijdrage van de adoptanten in de kosten van de nazorg vastgelegd in de overeenkomst vermeld in artikel 36. Die bedraagt hoogstens 650 euro per paar of per persoon.
Het bedrag vermeld in het derde lid wordt jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen. De referentie voor die aanpassing is de consumptieprijsindex 109,69 op 1 januari 2020 die overeenstemt met 100 in het basisjaar 2013. HOOFDSTUK 5. - Bescherming van Persoonsgegevens
Art. 42.Verwerking van persoonsgegevens § 1 - Overeenkomstig artikel 60 van het decreet kunnen het Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap - waar de ZBGA gevestigd is - en de adoptiediensten, voor de duur vermeld in artikel 61 van het decreet, de volgende gegevens verwerken over: 1° de geadopteerden: a) naam, voornaam, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, nationaliteit, verblijfsstatus, gezinssamenstelling, woonplaats, adres, telefoonnummer, e-mailadres;b) gezinssituatie en sociale omgeving;c) gedrag, persoonlijke ontwikkeling;d) gezondheidstoestand, psychologische en lichamelijke ontwikkeling;2° de kandidaat-adoptanten: a) naam, voornaam, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, nationaliteit, verblijfsstatus, burgerlijke staat, gezinssamenstelling, woonplaats, adres, telefoonnummer, e-mailadres;b) einddiploma, opleiding, studiegetuigschriften;c) talenkennis;d) gezinssituatie;e) sociale omgeving, beroepssituatie, financiële situatie;f) interesses, hobby's, verenigingsleven;g) gezondheidstoestand, psychologische en lichamelijke ontwikkeling;h) raciale of etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen;i) strafrechtelijke veroordelingen en strafbare feiten;3° de biologische ouders: a) naam, voornaam, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, nationaliteit, verblijfsstatus, burgerlijke staat, gezinssamenstelling, woonplaats, adres, telefoonnummer, e-mailadres;b) gezinssituatie;c) sociale omgeving, beroepssituatie, financiële situatie;d) gezondheidstoestand. § 2 - In opdracht van het Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap - waar de ZBGA gevestigd is - kunnen de derden vermeld in artikel 18, § 1, eerste lid, voor de duur vermeld in artikel 61 van het decreet de volgende gegevens verwerken over de kandidaat-adoptanten: 1° naam, voornaam, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, nationaliteit, verblijfsstatus, burgerlijke staat, gezinssamenstelling, woonplaats, adres, telefoonnummer, e-mailadres;2° gezinssituatie en sociale omgeving. § 3 - In opdracht van het Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap - waar de ZBGA gevestigd is - kunnen de diensten en personen vermeld in artikel 26, § 3, 2°, artikel 29, tweede lid, artikel 40, § 1, tweede lid, en artikel 41, § 1, eerste lid, voor de duur vermeld in artikel 61 van het decreet, de volgende gegevens verwerken over: 1° de geadopteerden: a) naam, voornaam, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, nationaliteit, verblijfsstatus, gezinssamenstelling, woonplaats, adres, telefoonnummer, e-mailadres;b) gezinssituatie en sociale omgeving;c) gedrag, persoonlijke ontwikkeling;d) gezondheidstoestand, psychologische en lichamelijke ontwikkeling;2° de kandidaat-adoptanten: a) naam, voornaam, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, nationaliteit, verblijfsstatus, burgerlijke staat, gezinssamenstelling, woonplaats, adres, telefoonnummer, e-mailadres;b) einddiploma, opleiding, studiegetuigschriften;c) talenkennis;d) gezinssituatie;e) sociale omgeving, beroepssituatie, financiële situatie;f) interesses, hobby's, verenigingsleven;g) gezondheidstoestand, psychologische en lichamelijke ontwikkeling;h) raciale of etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen;i) strafrechtelijke veroordelingen en strafbare feiten;3° de biologische ouders: a) naam, voornaam, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, nationaliteit, verblijfsstatus, burgerlijke staat, gezinssamenstelling, woonplaats, adres, telefoonnummer, e-mailadres;b) gezinssituatie;c) sociale omgeving, beroepssituatie, financiële situatie;d) gezondheidstoestand. § 4 - In opdracht van het Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap - waar de ZBGA gevestigd is - kunnen de psychologen vermeld in artikel 24, § 1, eerste lid, 2°, artikel 25, vierde lid, artikel 26, § 1, eerste lid, 3°, en artikel 28, tweede lid, voor de duur vermeld in artikel 61 van het decreet, de volgende gegevens verwerken over de kandidaat-adoptanten: 1° naam, voornaam, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, nationaliteit, verblijfsstatus, burgerlijke staat, gezinssamenstelling, woonplaats, adres, telefoonnummer, e-mailadres;2° gezinssituatie en sociale omgeving;3° psychologische ontwikkeling. § 5 - In opdracht van het Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap - waar de ZBGA gevestigd is - kan de psycholoog vermeld in artikel 27, derde lid, voor de duur vermeld in artikel 61 van het decreet, de volgende gegevens verwerken over de geadopteerden: 1° naam, voornaam, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, nationaliteit, verblijfsstatus, gezinssamenstelling, woonplaats, adres, telefoonnummer, e-mailadres;2° gezinssituatie en sociale omgeving;3° gedrag, persoonlijke ontwikkeling;4° psychologische ontwikkeling. § 6 - In opdracht van het Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap - waar de ZBGA gevestigd is - kunnen de per prestatie vergoede deskundigen vermeld in artikel 35, derde lid, artikel 36, tweede lid, en artikel 38, tweede lid, van het decreet, voor de duur vermeld in artikel 61 van het decreet, de volgende gegevens verwerken over de kandidaat-adoptanten: 1° naam, voornaam, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, nationaliteit, verblijfsstatus, burgerlijke staat, gezinssamenstelling, woonplaats, adres, telefoonnummer, e-mailadres;2° einddiploma, opleiding, studiegetuigschriften;3° talenkennis;4° gezinssituatie;5° sociale omgeving, beroepssituatie, financiële situatie;6° interesses, hobby's, verenigingsleven;7° gezondheidstoestand, psychologische en lichamelijke ontwikkeling;8° raciale of etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen;9° strafrechtelijke veroordelingen en strafbare feiten. § 7 - In opdracht van het Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap - waar de ZBGA gevestigd is - kunnen de per prestatie vergoede deskundigen vermeld in artikel 37, tweede lid, van het decreet, voor de duur vermeld in artikel 61 van het decreet, de volgende gegevens verwerken over de geadopteerden: 1° naam, voornaam, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, nationaliteit, verblijfsstatus, gezinssamenstelling, woonplaats, adres, telefoonnummer, e-mailadres;2° gezinssituatie en sociale omgeving;3° gedrag, persoonlijke ontwikkeling;4° gezondheidstoestand, psychologische en lichamelijke ontwikkeling. HOOFDSTUK 6. - Recht op toegang tot informatie over de herkomst
Art. 43.Recht van toegang § 1 - Het recht van toegang bestaat daarin dat de geadopteerde of, in geval van overlijden van de geadopteerde, zijn nakomelingen inzage krijgen in een dossierstuk bij de ZBGA of bij een adoptiedienst, uitleg bij dat dossierstuk krijgen en een afschrift ervan kunnen krijgen.
Wanneer het om een dossierstuk gaat dat een inschatting of beoordeling bevat over een met naam genoemde of gemakkelijk identificeerbare natuurlijke persoon of de beschrijving bevat van een gedrag waarvan het ruchtbaar maken ervan een kennelijk nadeel kan berokkenen aan die persoon, moeten de personen vermeld in het eerste lid schriftelijk motiveren waarom ze een persoonlijk en direct belang hebben bij dat dossierstuk. Het ontbreken van een persoonlijk en direct belang bij het dossierstuk heeft de afwijzing van de aanvraag tot gevolg. § 2 - Inzage in een dossierstuk, uitleg over dat dossierstuk of een afschrift van dat dossierstuk worden verleend op basis van een schriftelijke aanvraag die moet worden gericht aan de ZBGA of aan de adoptiedienst die over het dossier beschikt.
Als de geadopteerde de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt, worden de geadopteerden door de ZBGA of door de adoptiedienst ingelicht over de aanvraag.
De ZBGA of de adoptiedienst controleren de aanvraag binnen een termijn van 45 dagen, te rekenen vanaf de ontvangst ervan.
Als de aanvraag ingewilligd wordt, wordt binnen een termijn van veertien dagen aan de aanvrager meegedeeld waar en wanneer hij het dossierstuk kan inzien.
Als de aanvraag overeenkomstig § 1, tweede lid, afgewezen wordt, wordt binnen een termijn van veertien dagen aan de aanvrager meegedeeld waarom zijn aanvraag wordt afgewezen.
Indien binnen de gestelde termijn geen beslissing is genomen, wordt de aanvraag als goedgekeurd beschouwd.
Alle aanvragen worden bijgehouden in een register. § 3 - De geadopteerde kan zich bij de inzage laten begeleiden door een meerderjarige vertrouwenspersoon van zijn keuze. HOOFDSTUK 7. - Slotbepalingen
Art. 44.Opheffingsbepaling Het besluit van de Regering van 28 september 2006 betreffende de adoptie, gewijzigd bij het besluit van 19 januari 2011, wordt opgeheven.
Art. 45.Inwerkingtreding Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2020.
Art. 46.Uitvoeringsbepaling De minister bevoegd voor Sociale Aangelegenheden is belast met de uitvoering van dit besluit.
Eupen, 25 maart 2021.
Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap, De Minister-President, Minister van Lokale Besturen en Financiën O. PAASCH De Viceminister-President, Minister van Gezondheid en Sociale Aangelegenheden, Ruimtelijke Ordening en Huisvesting A. ANTONIADIS