Etaamb.openjustice.be
Decreet van 25 april 2024
gepubliceerd op 19 augustus 2024

Decreet betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg en -begeleiding

bron
waalse overheidsdienst
numac
2024204203
pub.
19/08/2024
prom.
25/04/2024
ELI
eli/decreet/2024/04/25/2024204203/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

25 APRIL 2024. - Decreet betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg en -begeleiding (1)


Het Waalse Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, bekrachtigen hetgeen volgt:

HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling.

Artikel 1.Dit decreet regelt, overeenkomstig artikel 138 van de Grondwet, een aangelegenheid bedoeld in artikel 128 ervan.

HOOFDSTUK 2. - Wijzigingsbepalingen.

Art. 2.In Deel 1, Boek IV van het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid wordt een Titel VI ingevoegd met als opschrift "Gemeenschappelijke bepalingen voor de actoren en de instellingen van de eerstelijnszorg en -begeleiding".

Art. 3.In Titel VI, ingevoegd bij artikel 2, wordt een artikel 47/5 ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 47/5.Om erkend te worden of hun erkenning te behouden, worden de erkende actoren die deel uitmaken van de eerstelijnszorg en -begeleiding of die relaties hebben met de actoren in de eerstelijnszorg en -begeleiding aangewezen door de Regering op basis van de inleidende Boeken, IV, V en VI van Deel 2 van dit Wetboek.

Ze zijn aangesloten bij de lokale regionale gezondheidsorganisatie in het gebied waar ze voornamelijk hun activiteiten uitvoeren, en werken samen in het belang van de mensen.

Om subsidie te blijven ontvangen, moeten lokale multidisciplinaire netwerken en verpleegkundige consortia geïntegreerd zijn in de lokale en regionale gezondheidsorganisatie in het gebied waar hun belangrijkste activiteiten worden uitgevoerd.

De Regering is bevoegd de lijst van de in lid 1 bedoelde actoren aan te vullen of hun namen te wijzigen. "

Art. 4.In Deel III van hetzelfde Wetboek wordt een Boek met als opschrift "Inleidend Boek" ingevoegd".

Art. 5.In het inleidend Boek, ingevoegd bij artikel 4, wordt een hoofdstuk 1 met als opschrift "Begripsomschrijvingen en algemene bepalingen" ingevoegd.

Art. 6.In hoofdstuk 1, ingevoegd bij artikel 5, wordt een artikel 47/ ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 47/6.Voor de toepassing van dit Boek wordt verstaan onder: 1° de actoren en de instellingen van de eerstelijnszorg en -begeleiding: de in artikel 47/5 bedoelde actoren en instellingen die algemene zorg aanbieden, bevorderen of ondersteunen die zich richt op de overgrote meerderheid van de problemen waarmee mensen op het vlak van gezondheid en welzijn geconfronteerd worden;2° de eerstelijnszorg en -begeleiding: alle actoren en instellingen in de eerstelijnsbegeleiding en -zorg;3° gezondheid: het lichamelijk, geestelijk en sociaal welzijn, dat niet enkel bestaat uit het ontbreken van een ziekte of zwakte;4° de kennis inzake gezondheid: de kennis, motivatie en vaardigheden om toegang te krijgen tot gezondheidsinformatie, deze te begrijpen, te evalueren en toe te passen om in het dagelijkse leven oordelen te vellen en beslissingen te nemen over gezondheidszorg, ziektepreventie en gezondheidsbevordering met het oog op het behoud of de verbetering van de levenskwaliteit gedurende de hele levenscyclus;5° het levensproject: het begeleidingsproject inzake gezondheid dat samen met de patiënt of zijn familie en professionele teams wordt ontwikkeld;6° toegankelijkheid van zorg: de geografische, chronologische, financiële en culturele beschikbaarheid van zorg;7° geografische toegankelijkheid van de zorg: de beschikbaarheid van zorg binnen een redelijke afstand en tijd met het openbaar vervoer, of de mogelijkheid om zorg te ontvangen zonder te moeten reizen;8° chronologische toegankelijkheid van zorg: de beschikbaarheid van zorg op het juiste moment en binnen een redelijke termijn;9° financiële toegankelijkheid van de zorg: de beschikbaarheid van zorg via een gematigde eigen financiële bijdrage die mensen niet ontmoedigt om zorg te zoeken en die hen niet blootstelt aan financiële moeilijkheden;10° culturele toegankelijkheid van zorg: de beschikbaarheid van zorg zonder mensen te stigmatiseren, in het bijzonder door hun levensproject en culturele identiteit te respecteren, rekening houdend met de digitale kloof;11° transdisciplinariteit: de constructie van een eigen inhoud en methodes om een nieuwe visie op de werkelijkheid te bieden, die voortkomt uit de confrontatie van disciplines, in tegenstelling tot het benaderen van de wereld en haar problemen door de categorieën van de disciplines;12° geïntegreerde zorg: de gecoördineerde aanpak van zorg waarbij de actoren en instellingen van de eerste lijn samenwerken op het vlak van ondersteuning en zorg, met inbegrip van diagnose, behandeling, verzorging, gezondheidsbevordering, gezondheidsopvoeding en gezondheidsherstel;13° gezondheidsdoelstellingen: de kwantitatieve en kwalitatieve drempels die prioritair moeten worden bereikt op basis van een diagnose van een bepaald gebied;14° leefgebied: het kleinste gebied waarbinnen bewoners toegang hebben tot de meest voorkomende faciliteiten en diensten, zoals persoonlijke diensten, winkels, onderwijs, gezondheid, transport, sport, vrije tijd en cultuur;15° gemeenschap: een groep mensen binnen een bepaald territorium die een bepaalde cultuur, normen en waarden delen;16° gezondheidsbevorderende operatoren: de operatoren en actoren bedoeld in artikel 47/7, 9° en 10°;17° het plan : het plan bedoeld in artikel 47/7, 4°.18° de dienstverlener of de beroepsbeoefenaar uit de gezondheidssector: de beroepsbeoefenaar bedoeld in de gecoördineerde wet van 10 mei 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009276 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009275 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009277 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent sluiten betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen alsmede de beroepsbeoefenaar van een niet-conventionele praktijk bedoeld in de wet van 29 april 1999 Wet betreffende de niet-conventionele praktijken inzake de geneeskunde, de artsenijbereidkunde, de kinesitherapie, de verpleegkunde en de paramedische beroepen 19° de Waalse verzekeringsinstellingen: de in artikel 43/3 bedoelde Waalse verzekeringsinstellingen;20° de sociale partners: de organisaties die alle werkgevers en alle zelfstandigen vertegenwoordigen, alsook de organisaties die alle werknemers vertegenwoordigen, met een mandaat binnen het Agentschap, zoals bedoeld in artikel 4, § 1, 1° en 2° en § 2; 21° het "I.W.P.L": het "Institut wallon pour la première ligne d'accompagnement et de soins" (Waals Instituut voor Eerstelijnszorg en Begeleiding) bedoeld in de artikelen 47/6/13 en 47/6/14; 22° het Agentschap : het Agence wallonne de la sant, de la protection sociale, du handicap et des familles (Waals agentschap voor gezondheid, sociale bescherming, handicap en gezinnen), bedoeld bij artikel 2;23° het Comité: het Comité "Welzijn en Gezondheid" bedoeld in artikel 11 24° de omgeving: elke persoon die tussenkomt in een niet-professionele hoedanigheid, met het oog op het verzekeren van de continuïteit en de kwaliteit van de thuiszorg, aangeduid door de begunstigde, met inbegrip van de naaste verzorger in de zin van Deel 2, Boek 3, Titel 3;25° zorg: alle handelingen die als hoofddoel hebben de gezondheid te behouden, te verbeteren en te herstellen;26° eerstelijnszorg: deze zorg is de levering van geïntegreerde, multidisciplinaire gezondheidszorg in de gemeenschap.Deze zorg wordt gekenmerkt door universele toegankelijkheid en een globale, persoonsgerichte benadering. De zorg wordt verleend door een team van professionals die verantwoordelijk zijn voor het oplossen van de meeste gezondheidsproblemen. Deze dienst moet worden verleend in een duurzaam partnerschap met mensen, al dan niet gebruikers van gezondheidsdiensten, en hun verzorgers, in de context van het gezin en de lokale gemeenschap; 27° het "C.L.P.S": "centre local de promotion de la santé" (het lokaal centrum voor gezondheidsbevordering) bedoeld in artikel 47/7, 9°; 28° de "C.C.S.A.D": "le centre de coordination des soins et de l'aide à domicile" (het coordinatiecentrum voor thuiszorg en -hulp) bedoeld in artikel 434, 2°; 29° het locoregionaal klinisch ziekenhuisnetwerk: het ziekenhuisventwerk bedoeld in artikel 14/1, 1°, van de gecoördineerde wet van 10 juli 2008Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/07/2008 pub. 31/03/2011 numac 2011000186 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Gecoördineerde wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 10/07/2008 pub. 04/06/2010 numac 2010000299 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling sluiten op de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen.". 30° Populatiegericht beheer: de aanpak waarbij de doelstellingen worden gestuurd door een gedegen kennis van de behoeften en verwachtingen van de bevolking en de middelen die in het geografisch gebied beschikbaar zijn op het vlak van zorg en ondersteuning;31° geïntegreerde diensten voor thuisverzorging: diensten die vallen onder het koninklijk besluit van 8 juli 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/07/2002 pub. 05/10/2002 numac 2002022602 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Koninklijk besluit tot vaststelling van de normen voor de bijzondere erkenning van geïntegreerde diensten voor thuisverzorging sluiten tot vaststelling van de normen voor de bijzondere erkenning van geïntegreerde diensten voor thuisverzorging;32° gespecialiseerde zorgplatformen: gespecialiseerde zorgteams die ter ondersteuning van en in coördinatie met de eerstelijnszorg en -begeleiding kunnen tussenkomen om de ambulante zorg te optimaliseren voor patiënten die complexe technische zorg nodig hebben, al dan niet na een ziekenhuisopname;33° de leefplaats : de leefplaats bedoeld in artikel 43, 13°.

Art. 7.In hetzelfde hoofdstuk 1 wordt een artikel 47/6/1 ingevoerd, luidend als volgt : "Art. 12/2/3. § 1. De zorgverleners en instellingen van de eerstelijnszorg en -begeleiding voorzien in de behoeften van mensen, hun familie en beroepsbeoefenaars uit de gezondheidszorg op een rechtvaardige manier, gedurende het hele leven van de persoon, terwijl de rechten van patiënten worden gerespecteerd en zij hun vrije en geïnformeerde keuze kunnen maken.

Ze zorgen voor toegankelijkheid en dragen bij aan de continuïteit van de dienstverlening aan de bevolking, van gezondheidsbevordering tot en met quartaire preventie.

Ze implementeren gezondheidsbevordering en geïntegreerde zorgstrategieën op een gecoördineerde manier en houden rekening met het levensproject van de persoon in een geest van samenwerking om een globale en holistische visie op de persoon en zijn gezondheidsbehoeften mogelijk te maken. § 2. De Regering bepaalt de lijst van de actoren en instellingen van de eerstelijnszorg en -begeleiding. "

Art. 8.In het inleidend Boek, ingevoegd bij artikel 4, wordt een hoofdstuk 2 met als opschrift "Territoriale organisatie en doelstellingen van de eerstelijnszorg en -begeleiding" ingevoegd".

Art. 9.In hoofdstuk 2, ingevoegd bij artikel 9, wordt een artikel 47/6/2 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. 47/6/2. De eerstelijnszorg en -begeleiding is georganiseerd in drie territoriale niveaus: 1° het plaatselijk niveau.2° het locoregionale niveau;3° het gewestelijk niveau "

Art.10. In hetzelfde hoofdstuk 2 wordt een artikel 47/6/ ingevoerd, luidend als volgt : "Art. 12/2/3. Elk op hun eigen niveau vervullen de actoren en instellingen in de eerstelijnszorg en -begeleiding de volgende algemene opdrachten: 1° ze stellen de persoon, zijn keuzes, zijn behoeften en zijn levensproject centraal in hun begeleiding;2° ze bevorderen de autonomie en geïnformeerde zelfbeschikking van personen;3° ze versterken het niveau van kennis inzake gezondheid van de bevolking en de persoon;4° ze dragen bij tot een betere organisatie van de continuïteit van de begeleiding en de zorg;5° ze ontwikkelen en versterken geïntegreerde begeleiding en zorg en transdisciplinariteit;6° ze bevorderen de financiële en geografische toegankelijkheid tot de eerstelijnszorg en -begeleiding;7° ze streven naar een betere samenwerking tussen eerstelijnsbegeleiding en zorg;8° ze integreren curatieve benaderingen en gezondheidsbevordering, met inbegrip van preventieve maatregelen;9° ze versterken de communicatie binnen en tussen de verschillende organisatieniveaus van de eerstelijnszorg en -begeleiding en met andere lijnen of gespecialiseerde zorg;10° ze delen informatie en gegevens in het belang van de persoon of de gemeenschap;11° ze nemen deel aan het beheer van gezondheidscrisissen of elke andere crisis met een impact op de gezondheid;12° ze nemen deel aan de evaluatie van de behoeften aan eerstelijnsgezondheidszorg op het vlak van begeleiding en zorg, zowel gedekt als ongedekt."

Art. 11.In hoofdstuk 2, ingevoegd bij artikel 10, wordt een afdeling 1 met het opschrift « Het plaatselijk niveau" ingevoegd.

Art. 12.In afdeling 1, ingevoegd bij artikel 12, wordt een artikel 47/6/4 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. 12/2/3. § 1. Het lokale niveau bedoeld in artikel 47/6/2, 1°, is het niveau van het leefgebied.

Op lokaal niveau staan de actoren en instellingen van de eerstelijnszorg en -begeleiding in direct contact met mensen, groepen mensen en hun omgeving. § 2. De Regering bepaalt de gebieden en de manier waarop de leefgebieden worden georganiseerd en gefinancierd."

Art. 13.In dezelfde afdeling 1 wordt een artikel 47/6/5 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. 47/6/5. De actoren en instellingen in de eerstelijnsbegeleiding en zorg werken op het niveau van het leefgebied samen om de volgende specifieke taken uit te voeren: 1° ze overleggen en coördineren hun werk rond de behoeften van het individu en de gemeenschap om gepast te reageren en met het oog op de kwaliteit van de dienstverlening;2° ze ontwikkelen en onderhouden inter-kennis tussen diensten, actoren en de gemeenschap;3° ze delen gegevens en informatie tussen de actoren van de eerstelijnszorg en -begeleiding en de betrokken persoon om zorg en begeleiding te vergemakkelijken;4° ze diagnosticeren de behoeften en problemen van het leefgebied;5° zij voeren preventieve en gezondheidsbevorderende acties uit, met gezondheidsbevorderende operatoren, in overeenstemming met de richtlijnen van het plan;6° ze zorgen ervoor dat het zorgaanbod duidelijk is in de omgang met individuen en gemeenschappen;7° ze evalueren periodiek de eerstelijnsbegeleiding- en zorg die aan personen en de gemeenschap worden aangeboden en passen deze aan om ze zo goed mogelijk op hun behoeften af te stemmen;8° ze nemen deel aan het beheer van de gezondheidscrisis of elke crisis die een impact heeft op de gezondheid in het kader van de organisatie die door de bevoegde overheden is opgezet of aan de uitvoering van de maatregelen die door een andere overheid zijn genomen en die in het kader van het beheer van de crisis zijn geïdentificeerd;9° ze nemen deel aan de ontwikkeling en de werking van samenwerkingsverbanden met ziekenhuizen ten voordele van patiënten. De actoren en instellingen in de eerstelijnszorg en -begeleiding op lokaal niveau dragen bij aan de specifieke opdrachten van het lokaal-regionaal niveau: 1° door de geïdentificeerde gezondheidsbehoeften in hun leefgebied te rapporteren;2° door deel te nemen aan de dialoogfora die op lokaal en regionaal niveau worden voorgesteld."

Art. 14.In hoofdstuk 2 ingevoegd bij artikel 10, wordt een afdeling 2 ingevoegd met als opschrift "Het lokaal-regionaal niveau".

Art. 15.In afdeling 2, ingevoegd bij artikel 15, wordt een artikel 47/6/6 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. 47/6/6. § 1. Het lokaal-regionaal niveau integreert de diensten en zorgverleners van de eerstelijnszorg en -begeleiding in een bepaald aaneengesloten gebied dat werd gedefinieerd toen de lokaal-regionale gezondheidsorganisatie werd goedgekeurd.

Wanneer ze worden gecreëerd, hebben de gebieden van de lokale-regionale niveaus minimaal 200.000 en maximaal 550.000 inwoners. Ze kunnen bestaan uit een groep gemeenten of een hele provincie. § 2. De Regering bepaalt de criteria voor het organiseren van het gebied van de eerstelijnszorg en -begeleiding op lokaal-regionaal niveau. "

Art. 16.Dezelfde afdeling 2 wordt aangevuld met een artikel 47/6/7, luidend als volgt: "Art. 47/6/7. § 1. De Regering erkent een lokale-regionale gezondheidsorganisatie in de vorm van een vereniging zonder winstoogmerk.

De lokale-regionale gezondheidsorganisatie bestaat uit actoren en instellingen van de eerstelijnszorg en -begeleiding, of degenen die zij aanwijzen om hen te vertegenwoordigen, de Waalse verzekeringsorganen en, indien van toepassing, erkende verenigingen die patiënten of begunstigden vertegenwoordigen, die actief zijn op het lokale-regionale grondgebied.

Lokale overheden kunnen door de lokale regionale gezondheidsorganisatie worden uitgenodigd om de organisatie van de eerstelijnszorg en -begeleiding binnen het gebied te versterken.

De activiteiten van de lokale-regionale gezondheidszorgorganisatie omvatten alle actoren en instellingen van de eerstelijnszorg en -begeleiding die actief zijn op het lokale-regionale gebied.

Ze organiseert bovendien de relaties met actoren van de sociale actie.

De lokale regionale gezondheidsorganisatie heeft een team waarvan de samenstelling en opdrachten worden bepaald door de overheid en waarin ten minste één persoon zit die verantwoordelijk is voor het bevorderen van integratie. § 2. De Regering bepaalt de voorwaarden, de duur en de regels voor het verlenen, schorsen of intrekken van de erkenning van de lokaal-regionale gezondheidsorganisatie, alsmede haar werkwijze.

De Regering keurt de statuten goed van de verenigingen zonder winstoogmerk waarin de lokale-regionale gezondheidsorganisaties zijn ondergebracht. "

Art. 17.Dezelfde afdeling 2 wordt aangevuld met een artikel 47/6/8, luidend als volgt: "Art. 147/6/8. Binnen de grenzen van de beschikbare begrotingskredieten verleent de Regering een jaarlijkse subsidie aan de erkende lokale-regionale gezondheidsorganisaties om hun werkings- en personeelskosten te dekken.

De Regering bepaalt het bedrag, de wijze van berekening en de toekenningsvoorwaarden van de subsidie. Hierbij wordt rekening gehouden met het aantal inwoners op het grondgebied van de lokale-regionale gezondheidsorganisatie. "

Art. 18.Dezelfde afdeling 2 wordt aangevuld met een artikel 47/6/9, luidend als volgt: "Art. 12/2/3. § 1. De lokale-regionale gezondheidsorganisatie voert de volgende specifieke opdrachten uit in haar gebied: 1° ze ontwikkelt het bevolkingsbeheer zodat de besluitvorming gebaseerd is op bevolkingsgegevens; 2° ze consolideert de behoeften die op haar grondgebied niet gedekt zijn of aangepast moeten worden, op basis van de identificatie van die behoeften door de leefgebieden aanwezig in de lokaal-regionale gezondheidsorganisatie, met het oog op het opstellen van een actieplan en het doorsturen ervan naar het I.W.P.L bedoeld in artikel 47/6/13 en naar het Forum van de eerstelijnszorg en -begeleiding bedoeld in artikel 47/6/11; 3° ze onderhoudt contacten met de diensten en dienstverleners in het zorggebied en richt zich daarbij op de behoeften van de bevolking van het gebied. Het doel van dit overleg is om de organisatie van de eerstelijnszorg en -begeleiding te verbeteren door : a) veranderingen in het aanbod;b) de toegankelijkheid ervan te vergroten;4° het evalueert periodiek de aanpassing van het aanbod aan de behoeften met het oog op de aanpassing ervan binnen het gebied van de eerstelijnszorg en -begeleiding;5° ze verschaft kennis over het aanbod van diensten en dienstverleners aan aangesloten actoren en instellingen van de eerstelijnszorg en -begeleiding; 6° ze ondersteunt samen met de "C.L.P.S". de ontplooiing van acties door actoren vaan de eerstelijnszorg en -begeleiding op het vlak van preventie en gezondheidsbevordering, geestelijke gezondheid en verslaving, met het oog op de versterking van lokale en gemeenschapsinitiatieven inzake gezondheid, in overeenstemming met de bestaande gewestplannen ter zake; 7° ze zorgt ervoor dat de aangeboden diensten gemakkelijk te begrijpen zijn, ten voordele van de actoren van de eerstelijnszorg en -begeleiding en de mensen die van hun diensten gebruik maken. § 2. De Regering stelt de minimumsamenstelling van het personeel van de lokale regionale gezondheidsorganisatie vast, alsmede de werkings- en bestuursregelingen, met inbegrip van de eerbiediging van de neutraliteit van het personeel bij de uitvoering van zijn opdrachten. § 3. In het kader van de in paragraaf 1 bedoelde specifieke opdrachten sluit de lokale-regionale gezondheidsorganisatie partnerschapsovereenkomsten met de door de Regering aangewezen residentiële en institutionele centra en het (de) lokale-regionale ziekenhuisnetwerk(en) dat (die) op het lokale-regionale grondgebied aanwezig is (zijn).

Deze partnerschappen maken het mogelijk om de samenwerking te organiseren rond de behoeften van de bevolking in het gebied, in de leefgemeenschap of het leefgebied, en de transities die deel uitmaken van de gespecialiseerde zorg waarnaar wordt verwezen in paragraaf 4.

De Regering specificeert de partnerschapsregelingen en de minimale inhoud van de overeenkomst. § 4. Binnen het gebied van elke lokale-regionale gezondheidsorganisatie wordt een gespecialiseerd zorgplatform erkend voor een hernieuwbare periode van vijf jaar.

De Regering zal de doelstellingen, opdrachten en regelingen vaststellen voor de integratie van deze gespecialiseerde zorgplatforms met lokale-regionale gezondheidsorganisaties.

Binnen de grenzen van de beschikbare begrotingskredieten kan de Regering subsidies toekennen aan gespecialiseerde zorgplatforms. Ze stelt de modaliteiten voor de erkenning en de toekenning van deze subsidies vast."

Art. 19.In hoofdstuk 2 ingevoegd bij artikel 10, wordt een afdeling 3 ingevoegd met als opschrift "Het gewestelijk niveau".

Art. 20.In afdeling 3, ingevoegd bij artikel 20, wordt een onderafdeling 1 ingevoegd, met als opschrift "Opdrachten van het Agentschap".

Art. 21.In onderafdeling 1, ingevoegd bij artikel 21, wordt een artikel 47/6/10 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. 12/2/3. § 1. In samenwerking met het "I.W.P.L.", voert het Agentschap de volgende opdrachten uit : 1° stelt een register van het aanbod van de diensten van de eerstelijnszorg en -begeleiding op, houdt dit bij en publiceert het op zijn website op basis van de informatie waarover hij beschikt en die door de lokale regionale gezondheidsorganisatie wordt verstrekt;2° analyseert de praktijken en de organisatie van de eerstelijnszorg en -begeleiding en formuleert voorstellen als input voor de werkzaamheden van het Forum voor eerstelijnszorg en -begeleiding bedoeld in artikel 47/6/11. § 2. Het Comité brengt initiatiefadviezen uit: 1° over hoe de doeltreffendheid en de efficiëntie van de organisatie van de eerstelijnszorg en -begeleiding te garanderen;2° het ontwikkelen van de strategische visie op de eerstelijnszorg en -begeleiding. Het comité definieert, in de vorm van adviezen, prioritaire gezondheidsdoelstellingen op basis van beschikbare wetenschappelijke gegevens en het sociale en gezondheidsinformatiesysteem. § 3. Het comité neemt kennis van de werken van het Forum van de eerstelijnszorg en -begeleiding en van het I.W.P.L. en kan op eigen initiatief een advies over deze werken uitbrengen. "

Art. 22.In afdeling 3, ingevoegd bij artikel 20, wordt een onderafdeling 2 ingevoegd, met als opschrift "Algemeen personeelsstatuut".

Art. 23.In onderafdeling 2, ingevoegd bij artikel 23, wordt een artikel 135octodecies ingevoegd, luidend als volgt: "Art. 12/2/3. § 1.

Er wordt een Forum voor de eerstelijnszorg en -begeleiding opgericht, bestaande uit vertegenwoordigers van de actoren en instellingen van de eerstelijnszorg en -begeleiding, of degenen die zij hebben aangesteld om hen te vertegenwoordigen, de Waalse verzekeringsorganisaties, de sociale partners en vertegenwoordigers van het Agentschap en de Regering.

Het Forum voor de eerstelijnszorg en -begeleiding is een forum voor uitwisseling en dialoog tussen zijn leden.

Het betrekt iedereen wiens expertise en ervaring nuttig is voor zijn werk en zorgt ervoor dat zijn werk bekend wordt gemaakt.

Het rapporteert over zijn werk aan de Regering.

Het agentschap biedt onderdak aan de werkzaamheden van het Forum voor de eerstelijnsbegeleiding en zorg en verzorgt het secretariaat. § 2. Het Forum voor de eerstelijnsbegeleiding en zorg stelt zijn eigen huishoudelijk reglement op, dat wordt goedgekeurd door de Regering.

De Regering bepaalt de samenstelling en organisatorische regelingen voor de werkzaamheden van het Forum voorde eerstelijnszorg en -begeleiding. "

Art. 24.In dezelfde onderafdeling 2, wordt een artikel 47/6/12 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. 12/2/3. Het forum voor de eerstelijnszorg en -begeleiding vervult de volgende opdrachten: 1° het ondersteunt en helpt om belemmeringen weg te werken op het vlak van de respons of de adequaatheid van de respons op de behoeften;2° het ondersteunt het overleg en helpt de belemmeringen voor overleg weg te werken op het vlak van de organisatie van de eerstelijnsbegeleiding en zorg in functie van de behoeften van de bevolking, met het oog op een doeltreffende en efficiënte organisatie en de verbetering van de organisatie van de eerstelijnszorg en -begeleiding;3° het evalueert periodiek in welke mate het zorgaanbod beantwoordt aan de behoeften en belemmeringen wegneemt met het oog op aanpassingen;4° het ondersteunt en helpt om belemmeringen voor inter-kennis binnen de eerstelijnszorg en -begeleiding weg te werken en bevordert kennis tussen de lijnen;5° het ondersteunt en draagt bij tot het wegwerken van belemmeringen op het vlak van gezondheidsbevordering, met het oog op het versterken van lokale, gewestelijke en gemeenschapsinitiatieven op het vlak van gezondheid, in overeenstemming met het plan; 6° het ondersteunt en draagt bij tot het wegwerken van belemmeringen voor de leesbaarheid van het zorgaanbod."

Art. 25.In afdeling 3, ingevoegd bij artikel 20, wordt een onderafdeling 3 ingevoegd met als titel: "Institut wallon pour la première ligne d'accompagnement et de soins" (Waals Instituut voor Eerstelijnszorg en Begeleiding)".

Art. 26.In onderafdeling 3, ingevoegd bij artikel 26, wordt een artikel 47/6/13 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. 47/6/13. § 1. De Regering erkent een "Institut wallon pour la première ligne d'accompagnement et de soins" in de vorm van een vereniging zonder winstoogmerk.

Het is samengesteld uit vertegenwoordigers van de verschillende beroepen die betrokken zijn bij de eerstelijnszorg en -begeleiding, of degenen die zij hebben aangewezen om hen te vertegenwoordigen, evenals vertegenwoordigers van Waalse verzekeringsorganisaties.

De sociale partners zijn aanwezig als waarnemers.

Het betrekt iedereen wiens expertise en ervaring nuttig is voor zijn werk en zorgt ervoor dat zijn werk bekend wordt gemaakt.

Het kan zijn werk in afdelingen organiseren.

Het "I.W.P.L" heeft een team waarvan de samenstelling en opdrachten worden bepaald door de Regering en waarin ten minste één persoon zit die verantwoordelijk is voor het bevorderen van integratie. § 2. De Regering bepaalt de voorwaarden, de duur en de regels voor het verlenen, schorsen of intrekken van de erkenning van het "I.W.P.L", alsmede haar werkwijze.

De Regering keurt de statuten goed van de verenigingen zonder winstoogmerk waarin het "I.W.P.L" is ondergebracht. § 3. Het "I.W.P.L." stelt een actieplan op voor de duur van de erkenning, waarin ten minste de aard en de reikwijdte van de taken die de rechtspersoon zal uitvoeren, worden beschreven, evenals de indicatoren aan de hand waarvan de uitvoering van de opdrachten kan worden beoordeeld; § 4. Binnen de grenzen van de beschikbare begrotingskredieten verleent de Regering een jaarlijkse subsidie aan het "I.W.P.L." om bij te dragen aan de werkingskosten.

De Regering bepaalt het bedrag, de wijze van berekening en de toekenningsvoorwaarden van de subsidie.

De Regering bepaalt de minimumsamenstelling van het personeel van het "I.W.P.L." en de werkwijze. § 5. Indien geen enkele vzw tegen 1 januari 2025 de erkenning als "Institut wallon pour la première heeft aangevraagd of verkregen, kan de Regering een bestaande vzw waarvan het lidmaatschap gelijkaardig is aan dat vermeld in de leden 1 en 2 en waarvan de opdrachten gelijkaardig zijn aan deze vermeld in artikel 47/6/14, erkennen en financieren. "

Art. 27.In dezelfde onderafdeling 3, wordt een artikel 47/6/14 ingevoegd, luidend als volgt: "Art. 47/6/14. Het "I.W.P.L" vervult de volgende opdrachten : 1° het ondersteunt lokale-regionale zorgorganisaties bij het inzetten van instrumenten voor informatiedeling door de opleiding van de actoren van de eerstelijnszorg en -begeleiding op multidisciplinaire en transdisciplinaire wijze aan te moedigen;2° het ondersteunt lokale-regionale gezondheidsorganisaties bij de ontwikkeling van een populatiegericht beheer door samen met hen een methodologische aanpak, instrumenten en analyses te ontwikkelen zodat de besluitvorming op het niveau van de lokale en regionale gezondheidsorganisaties kan worden gebaseerd op populatiegegevens;3° het inventariseert de behoeften waarin niet is voorzien of die moeten worden aangepast met het oog op het ondersteunen van effectieve en efficiënte relaties en partnerschappen en legt ze voor aan het Forum voor eerstelijnszorg en -begeleiding bedoeld in artikel 47/6/11 met het oog op het bevorderen van verbeteringen in de organisatie van de eerstelijnszorg en -begeleiding;4° het ondersteunt het overleg tussen lokale en regionale gezondheidsorganisaties op het vlak van organisatie in antwoord op de behoeften van de bevolking, met het oog op de verbetering van deze organisatie;5° het ondersteunt de periodieke evaluatie van de aanpassing aan de behoeften, met het oog op de aanpassing van het aanbod, met behulp van transdisciplinaire instrumenten en opleidingen;6° het organiseert, in samenwerking met het Agentschap, de instrumenten om inzicht te krijgen in het aanbod van diensten en dienstverleners en de opleiding in het multidisciplinaire en transdisciplinaire gebruik ervan ten behoeve van lokale en regionale gezondheidsorganisaties; 7° het ondersteunt, in samenwerking met de "C.L.P.S."-federatie, de ontplooiing van initiatieven voor gezondheidsbevordering en de opleiding van de actoren van de eerstelijnszorg en -begeleiding inzake gezondheidsbevordering, met het oog op de versterking van de lokale-regionale dynamiek en de gezondheid van de gemeenschap, in overeenstemming met het plan; 8° het draagt bij tot de duidelijkheid van het dienstenaanbod ten voordele van lokale en regionale gezondheidsorganisaties, in samenwerking met het Agentschap;9° het draagt, waar nodig, bij tot de ontwikkeling van jaarlijkse en meerjarendoelstellingen voor lokale-regionale gezondheidsorganisaties. De Regering kan de in lid 1 bedoelde opdrachten specificeren en de voorwaarden en procedures voor de uitvoering ervan vaststellen.

Het "I.W.P.L." stelt het Comité aan het einde van het begrotingsjaar in kennis van zijn jaarlijks actieplan en activiteitenverslag, overeenkomstig de procedures en termijnen die door de Regering zijn vastgesteld. "

HOOFDSTUK 3. - Overgangs- en slotbepalingen.

Art. 28.Na goedkeuring nemen lokale en regionale gezondheidsorganisaties de rechten en plichten over van de geïntegreerde diensten voor thuisverzorging waarnaar wordt verwezen in het Koninklijk Besluit van 8 juli 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/07/2002 pub. 05/10/2002 numac 2002022602 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Koninklijk besluit tot vaststelling van de normen voor de bijzondere erkenning van geïntegreerde diensten voor thuisverzorging sluiten tot vaststelling van de normen voor de bijzondere erkenning van geïntegreerde diensten voor thuisverzorging. Als een geïntegreerde dienst voor thuisverzorging tegen 1 januari 2025 geen erkenning als lokale-regionale gezondheidsorganisatie heeft aangevraagd of gekregen, kan de Regering een vereniging zonder winstoogmerk die geen geïntegreerde dienst voor thuisverzorging is, als lokale regionale gezondheidsorganisatie erkennen of een territoriale uitbreiding van een lokale regionale gezondheidsorganisatie die al erkend is, toestaan.

Art. 29.Het koninklijk besluit van 8 juli 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/07/2002 pub. 05/10/2002 numac 2002022602 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Koninklijk besluit tot vaststelling van de normen voor de bijzondere erkenning van geïntegreerde diensten voor thuisverzorging sluiten tot vaststelling van de normen voor de bijzondere erkenning van geïntegreerde diensten voor thuisverzorging wordt opgeheven op de door de Regering bepaalde datum en ten vroegste wanneer de lokale-regionale gezondheidsorganisaties die het hele grondgebied van het Franse taalgebied bestrijken, zijn opgericht en erkend. De Regering bepaalt de modaliteiten van de overlegopdrachten op de datum van intrekking van het voornoemde Koninklijk Besluit van 8 juli 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/07/2002 pub. 05/10/2002 numac 2002022602 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Koninklijk besluit tot vaststelling van de normen voor de bijzondere erkenning van geïntegreerde diensten voor thuisverzorging sluiten.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Namen, 25 april 2024.

De Minister-President, E. DI RUPO De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, W. BORSUS De Vice-Minister-President en Minister van Klimaat, Energie, Mobiliteit en Infrastructuren, Ph. HENRY De Vice-Minister-President en Minister van Werk, Vorming, Gezondheid, Sociale Actie en Sociale Economie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, Ch. MORREALE De Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve Vereenvoudiging, belast met Kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en Verkeersveiligheid, V. DE BUE De Minister van Huisvesting, Plaatselijke Besturen en Stedenbeleid, Ch. COLLIGNON De Minister van Begroting en Financiën, Luchthavens en Sportinfrastructuren, A. DOLIMONT De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden en Dierenwelzijn, C. TELLIER _______ Nota (1) Zitting 2023-2024. Stukken van het Waalse Parlement 1673 (2023-2024) Nrs. 1 tot 3.

Volledig verslag, plenaire vergadering van 24 april 2024.

Bespreking.

Stemming.


^