Etaamb.openjustice.be
Decreet van 23 november 2023
gepubliceerd op 02 februari 2024

Decreet tot instemming met de samenwerkingsakkoorden van 2 februari 2005 en 20 oktober 2023 betreffende de ontwikkeling van een overlegd beleid inzake alfabetisering van volwassenen, gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2023048140
pub.
02/02/2024
prom.
23/11/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

23 NOVEMBER 2023. - Decreet tot instemming met de samenwerkingsakkoorden van 2 februari 2005 en 20 oktober 2023 betreffende de ontwikkeling van een overlegd beleid inzake alfabetisering van volwassenen, gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (1)


Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : Enig artikel. Instemming wordt verleend met : 1° het samenwerkingsakkoord van 2 februari 2005 betreffende de ontwikkeling van een overlegd beleid inzake alfabetisering van volwassenen, gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ;2° het samenwerkingsakkoord van 20 oktober 2023 tot wijziging van het samenwerkingsakkoord van 2 februari 2005 betreffende de ontwikkeling van een overlegd beleid inzake alfabetisering van volwassenen, gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 23 november 2023.

De Minister-President, belast met Internationale Betrekkingen, Sport en Onderwijs voor Sociale Promotie, P.-Y. JEHOLET De Vicepresident en Minister van Begroting, Ambtenarenzaken, Gelijke Kansen, en het Toezicht op « Wallonie-Bruxelles Enseignement », F. DAERDEN De Vicepresident en Minister van Kind, Gezondheid, Cultuur, Media en Vrouwenrechten, B. LINARD De Minister van Hoger Onderwijs, Wetenschappelijk Onderzoek, Universitaire Ziekenhuizen, Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Jeugd en de Promotie van Brussel, Fr. BERTIEAUX De Minister van Onderwijs, C. DESIR _______ Nota (1) ing 2023-2024 Stukken van het Parlement - Ontwerpdecreet, nr.601-1 - Commissieverslag, nr. 601-2 - Tekst aangenomen tijdens de plenaire vergadering, nr. 601-3.

Integraal verslag - Bespreking en aanneming - Vergadering van 22 november 2023.

BIJLAGE 1 : Samenwerkingsakkoord van 2 februari 2005 Samenwerkingsakkoord betreffende de ontwikkeling van een overlegd beleid inzake alfabetisering van volwassenen, gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Gelet op hoofdstuk V van titel II van de Grondwet ;

Gelet op de bijzondere wet van 08 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, gewijzigd door de bijzondere wetten van 08 augustus 1988 en 16 juli 1993, inzonderheid op artikel 92bis, § 1 en de bijzondere wet van 12 januari 1989 betreffende de Brusselse instellingen, inzonderheid op artikel 42 ;

Gelet op de beraadslagingen van de Regering van de Franse Gemeenschap van 10 december 2004 en 2 februari 2005 ;

Gelet op de beraadslaging van de Regering van het Waals Gewest van 10 december 2004 ;

Gelet op de beraadslaging van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van 02 februari 2005 ;

Overwegende dat in de verklaring van de 5de International Conference on Adult Education in Hamburg staat : « Alfabetisering, ruim gedefinieerd als het verwerven van de basiskennis en -vaardigheden die iedereen nodig heeft in een snel veranderende wereld, is een fundamenteel mensenrecht. In elke samenleving is het noodzakelijk op zich en het is een van de fundamenten van andere levensvaardigheden.

Alfabetisering stimuleert ook de deelname aan sociale, culturele, politieke en economische activiteiten en bevordert levenslang leren.

Het is meer dan ooit noodzakelijk om het recht op onderwijs en het recht op levenslang leren te erkennen, d.w.z. het recht om te lezen en te schrijven, het recht om kritiek te leveren en te analyseren, het recht op toegang tot hulpmiddelen en het recht om individuele en collectieve vaardigheden en competenties te ontwikkelen en toe te passen ». « [...] Miljoenen mensen, voor het merendeel vrouwen, hebben niet de mogelijkheid om te leren of beschikken niet over de nodige vaardigheden om dit recht uit te oefenen. De uitdaging is om hen daartoe in staat te stellen. Dit betekent vaak dat de weg naar leren moet worden voorbereid door bewustwording en empowerment. [...] » ;

Overwegende de beslissing van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties, tijdens haar 56ste zitting, om een decennium van de Verenigde Naties voor alfabetisering uit te roepen, uit te voeren door UNESCO, voor de periode van januari 2003 tot december 2012 ;

Overwegende dat er aanleiding toe bestaat om : - een bredere vorm van dialoog tussen de instellingen te ontwikkelen om de mobiliteit tussen de verschillende leerkaders mogelijk te maken en een beter gebruik te maken van het op dit gebied gevoerde beleid, met inachtneming van de bevoegdheden van de overeenkomstsluitende partijen ; - de kwaliteit van gegevens en informatie over alfabetisering te verbeteren ;

Overwegende dat alfabetisering van volwassenen een prioriteit is voor de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ;

Overwegende dat de middelen voor alfabetisering van volwassenen gericht moeten zijn op drie gebieden, namelijk : alfabetisering als middel tot « socioprofessionele integratie » en « sociale promotie » ; alfabetisering als middel tot « levenslang leren » ; alfabetisering als middel tot « opvang en sociale integratie, inzonderheid voor mensen met een immigrantenachtergrond » ;

Overwegende het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 22 november 2001Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 22/11/2001 pub. 09/05/2002 numac 2002029021 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot oprichting van een Technisch Tuinbouwcentrum van het Onderwijs van de Franse Gemeenschap in Gembloux type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 22/11/2001 pub. 13/02/2002 numac 2002029054 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van het indexcijfer « televisiekosten » voor het jaar 2000 sluiten om een specifieke interministeriële conferentie over alfabetisering op te richten ;

Overwegende dat de Franse Gemeenschap een centrale rol speelt op dit gebied door haar culturele en educatieve competenties ;

Overwegende dat er behoefte is aan een beter gecoördineerd beleid inzake alfabetisering van volwassenen, door een voortgezet proces van overleg en samenwerking tussen de verschillende betrokken overheidsniveaus op gang te brengen ;

Overwegende de wil die zij in hun gezamenlijke verklaring tijdens de Interministeriële Conferentie over alfabetisering van volwassenen op 04 september 2002 hebben geuit, om een beter gecoördineerd beleid inzake alfabetisering van volwassenen te ontwikkelen door een permanent proces van overleg en samenwerking tussen de verschillende betrokken overheidsniveaus op gang te brengen, ZIJN De Regering van de Franse Gemeenschap, vertegenwoordigd door de Minister-President belast met Onderwijs, door de Minister van Cultuur, belast met Permanente Opvoeding ;

De regering van het Waals Gewest, vertegenwoordigd door de Minister-President, de Minister van Opleiding en de Minister van Gezondheid, Sociale Actie en voor Gelijke Kansen ;

Het College van de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, vertegenwoordigd door de Minister-President van het College, de Minister, Lid van het College, belast met Sociale Cohesie en de Minister, Lid van het College, belast met Opleiding, HET VOLGENDE OVEREENGEKOMEN :

Artikel 1.- § 1. Hierbij wordt een jaarlijkse intra-Franstalige Interministeriële Conferentie voor alfabetisering van volwassenen, hierna de Interministeriële Conferentie, ingesteld.

De Interministeriële Conferentie wordt gehouden op gezamenlijke uitnodiging van de Minister-President van de Franse Gemeenschap en de Minister van de Franse Gemeenschap bevoegd voor permanente opvoeding.

Haar belangrijkste opdrachten zijn de evaluatie van het implementeren van de doelstellingen bepaald door deze overeenkomst, het onderzoeken van de voorstellen en analyses die haar worden voorgelegd door het Vast Stuurcomité Alfabetisering, met inbegrip van het onderzoeken van nuttige manieren en middelen om de trend naar een toename van functioneel analfabetisme om te buigen en het versterken van het beleid dat al werd ontwikkeld op het gebied van Alfabetisering. § 2. De Interministeriële Conferentie is als volgt samengesteld : - De Minister-President van de Franse Gemeenschap ; - De Minister-President van het Waals Gewest ; - De Minister-President van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ; - De Minister van de Franse Gemeenschap belast met Permanente Opvoeding ; - De Minister van de Franse Gemeenschap belast met het Onderwijs voor Sociale Promotie ; - De Minister van het Waals Gewest belast met Opleiding ; - De Minister van het Waals Gewest belast met Sociale Actie ; - De Minister, Lid van het College van de Franse Gemeenschapscommissie voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, belast met Onderwijs en Beroepsopleiding ; - De Minister, Lid van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, belast met Sociale Cohesie.

Artikel 2.- § 1. Hierbij wordt een Vast Stuurcomité Alfabetisering van Volwassenen ingesteld. § 2. De opdracht van dit Stuurcomité, dat zich inzonderheid baseert op de jaarlijkse inventaris die wordt gecoördineerd door de eenheid Alfabetisering van de Dienst voor Permanente Opvoeding van de Algemene Directie Cultuur van het Ministerie van de Franse Gemeenschap, is : 1°. binnen vier maanden na afloop van elk kalenderjaar aan de leden van de Interministeriële Conferentie haar analyses, op- en aanmerkingen en suggesties over te maken betreffende de coördinatie van het alfabetiseringsbeleid in de sectoren permanente vorming, beroepsopleiding, onderwijs voor sociale promotie, initiële en voortgezette opleiding van alfabetiseringsopleiders, socioprofessionele integratie en tewerkstelling, opvang van immigranten en nieuwkomers en gelijke kansen ; 2°. aanbevelingen te verwoorden ter bestemming van de Interministeriële Conferentie over de coördinatie van het beleid inzake de opleiding van opleiders en begeleiders voor de alfabetisering van volwassenen en over de coördinatie van de communautaire onderwijsprogramma's inzake sociale promotie en de regionale programma's inzake prekwalificerende en kwalificerende opleiding ; 3°. de ontwikkeling van het aantal personen dat gebruik maakt van alfabetiseringsinitiatieven in het kader van een geïntegreerd beleid te evalueren en nieuwe of verbeterde regelingen en initiatieven voor te stellen aan de Interministeriële Conferentie ; 4°. voorstellen te formuleren voor de zichtbaarheid en ontwikkeling van alfabetiseringskwesties.

Artikel 3.- § 1. Het Stuurcomité bestaat uit 12 stemgerechtigde leden en 6 adviserende leden. § 2. Het Stuurcomité bestaat uit : 1°. Voor de Franse Gemeenschap : - een vertegenwoordiger(-ster) van de Algemene dienst voor Permanente Opleiding ; - een vertegenwoordiger(-ster) van de Algemene directie Onderwijs voor Sociale Promotie ; - een vertegenwoordiger(-ster) van de Directie Gelijke Kansen ; 2°. Voor de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : - een vertegenwoordiger(-ster) van de Dienst Samenwonen en Integratie van de Franse Gemeenschapscommissie ; - een vertegenwoordiger(-ster) van « Bruxelles Formation » ; - een vertegenwoordiger(-ster) van de Directie Onderwijs en Beroepsopleiding ; 3°. Voor het Waals Gewest : - een vertegenwoordiger(-ster) van de Algemene Directie Sociale Actie en Gezondheid ; - een vertegenwoordiger(-ster) van de Directie Economische Zaken en Werkgelegenheid ; - een vertegenwoordiger(-ster) van FOREM ; 4°. Voor de associatieve sector gespecialiseerd in alfabetisering van volwassenen, 3 vertegenwoordigers van non-profitorganisaties die voldoen aan de volgende cumulatieve criteria : - erkend, goedgekeurd, gesubsidieerd of aangesloten zijn door/bij een overheidsinstantie ; - het hele Franse taalgebied bestrijken ; - op te treden als federerende coördinator van een pluralistisch net dat een zo groot mogelijk aantal alfabetiseringsorganisaties voor volwassenen omvat in alle gebieden waar zij hun activiteiten ontplooien.

In het licht van de bovenstaande criteria benoemen de ondertekenende partijen de volgende vertegenwoordigers van de vrijwilligerssector die gespecialiseerd zijn in alfabetisering van volwassenen, in het Stuurcomité : - een vertegenwoordiger (-ster) van de A.S.B.L. « Lire et Ecrire » in de Franse Gemeenschap ; - een verantwoordelijke van de A.S.B.L. « Lire et Ecrire Bruxelles » of zijn/haar vertegenwoordiger(-ster) ; - een verantwoordelijke van de A.S.B.L. « Lire et Ecrire Wallonie » of zijn/haar vertegenwoordiger(-ster).

In het geval dat de hierboven aangewezen vertegenwoordigers niet langer voldoen aan de criteria van dit artikel, wijzen de ondertekenende partijen van dit akkoord gezamenlijk nieuwe vertegenwoordigers aan uit de vrijwilligerssector die gespecialiseerd zijn in de alfabetisering van volwassenen. 5°. Het Stuurcomité wordt ook bijgewoond door waarnemers met een adviserende stem : - een vertegenwoordiger(-ster) van het Waarnemingscentrum voor het cultuurbeleid van de Franse Gemeenschap ; - een vertegenwoordiger(-ster) van de Adviescommissie Werkgelegenheid - Opleiding - Onderwijs van de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ; - een vertegenwoordiger(-ster) van het Waals Instituut voor Evaluatie, Vooruitzichten en Statistiek ; - een vast deskundige benoemd op elk van de overheidsniveaus die het bedoelde akkoord hebben ondertekend. § 3. Het secretariaat van het Stuurcomité wordt verzorgd door de eenheid Alfabetisering van de Dienst voor Permanente Opvoeding van de Algemene Directie Cultuur van het Ministerie van de Franse Gemeenschap.

Het Stuurcomité wordt voorgezeten en gecoördineerd door de verantwoordelijke van de Algemene Dienst Permanente Opvoeding.

Voor de uitvoering van zijn opdrachten nodigt het Stuurcomité, afhankelijk van de behandelde kwesties, deskundigen buiten zijn leden om en kan het gespecialiseerde werkgroepen oprichten.

Elk lid van het Stuurcomité is belast met het verspreiden van informatie en het coördineren van het werk van het Stuurcomité binnen de besturen, verenigingen of organen die betrokken zijn bij het beleid inzake volwassenalfabetisering.

Binnen twee maanden na zijn samensteling stelt het Stuurcomité zijn huishoudelijk reglement op en legt het ter goedkeuring voor aan de overeenkomstsluitende partijen. Het komt ten minste vier keer per jaar bijeen, de vergaderingen van de gespecialiseerde werkgroepen niet meegerekend.

De aanwezigheid van de leden van het Stuurcomité is verplicht, met uitzondering van de leden bepaald in artikel 3, § 2, 5°.

Artikel 4.- § 1. De Eenheid Alfabetisering van de Dienst voor Permanente Opvoeding van de Algemene Directie Cultuur van het Ministerie van de Franse Gemeenschap coördineert jaarlijks een inventaris van de Alfabetisering bij volwassenen op basis van een schema voor het verzamelen van gegevens, dat vooraf ter goedkeuring aan het Stuurcomité wordt voorgelegd. § 2. Dit schema moet het mogelijk maken om informatie te identificeren en te verzamelen over onder andere regelgevingskaders, begrotingen, soorten acties, financiering en betrekkingen. § 3. Een samenwerkingsprotocol tussen de administraties die betrokken zijn bij het alfabetiseringsbeleid voor volwassenen in het kader van dit akkoord en de Eenheid Alfabetisering van de Dienst voor Permanente Opvoeding van de Algemene Directie Cultuur van het Ministerie van de Franse Gemeenschap zal de deelname van elk van de administraties specificeren, afhankelijk van de sectoren die onder hun bevoegdheid vallen, aan de uitvoering van de inventaris, het instrument voor gegevensverzameling, het methodologische kader voor het verzamelen en doorsturen van de informatie en de statistische verwerking van deze informatie. § 4. Dit protocol wordt binnen drie maanden na de inwerkingtreding van dit akkoord ter goedkeuring voorgelegd aan de betrokken ministers.

Artikel 5.- Dit samenwerkingsakkoord wordt voor onbepaalde tijd gesloten.

Artikel 6.- Dit samenwerkingsakkoord treedt in werking op de dag van bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad van het laatste van de decreten waarbij toestemming wordt verleend.

Brussel, 2 februari 2005.

Voor de Regering van de Franse Gemeenschap : De Minister-President, belast met Onderwijs, M. ARENA De Minister van Cultuur, belast met Permanente Opvoeding, F. LAANAN Voor de Waalse regering : De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Opleiding, M. ARENA De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en voor Gelijke Kansen, Ch. VIENNE Voor het College van de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : De Minister-President van het College, B. CEREXHE De Minister, Lid van het College, belast met Beroepsopleiding, Fr. DUPUIS De Minister, Lid van het College, belast met Sociale Cohesie, Ch. PICQUE

BIJLAGE 2 : Samenwerkingsakkoord van 20 oktober 2023 Samenwerkingsakkoord tot wijziging van het samenwerkingsakkoord van 02 februari 2005 betreffende de ontwikkeling van een overlegd beleid inzake alfabetisering van volwassenen, gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Gelet op de Grondwet, gecoördineerd op 17 februari 1994, artikelen 127, 128, 136 en 138, gewijzigd bij de grondwetsherziening van 25 februari 2005 ;

Gelet op de bijzondere wet van 08 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, artikel 92bis, § 1, ingevoegd bij de bijzondere wet van 08 augustus 1988 en gewijzigd bij de bijzondere wetten van 16 juli 1993 en 06 januari 2014 ;

Gelet op het bijzonder decreet van 03 april 2014Relevante gevonden documenten type bijzonder decreet prom. 03/04/2014 pub. 25/06/2014 numac 2014029357 bron ministerie van de franse gemeenschap Bijzonder decreet betreffende de bevoegdheden van de Franse Gemeenschap waarvan de uitoefening naar het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie wordt overgedragen sluiten betreffende de bevoegdheden van de Franse Gemeenschap, waarvan de uitoefening wordt overgedragen aan het Waals Gewest en aan de Franse Gemeenschapscommissie, artikelen 3 en 4 ;

Gelet op het samenwerkingsakkoord van 02 februari 2005 betreffende de ontwikkeling van een overlegd beleid inzake alfabetisering van volwassenen, gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ;

Gelet op het advies van de gegevensbeschermingsautoriteit van 09 september 2022 ;

Overwegende het Actiekader en de stand van zaken (inventaris) die tijdens de zesde Internationale Conferentie over volwassenenopvoeding van 01 tot 04 december 2009 in Belém zijn goedgekeurd ;

Overwegende de Aanbeveling van de Raad van de Europese Unie van 22 mei 2018 inzake sleutelcompetenties voor een levenslang leren en vormen, inzonderheid op artikel 2.1 ;

Overwegende het Actieplan 2021-2024 voor de ontwikkeling van een gecoördineerd alfabetiseringsbeleid voor volwassenen, aangenomen tijdens de Interministeriële Conferentie van 03 juni 2021 ;

Overwegende dat alfabetisering, ruim gedefinieerd als het verwerven van de basiskennis en -vaardigheden die iedereen nodig heeft in een snel veranderende wereld, een fundamenteel mensenrecht is ; dat alfabetisering in elke samenleving een noodzaak op zich is en een van de fundamenten van andere levensvaardigheden vormt ;

Overwegende dat alfabetisering ook de deelname aan sociale, culturele, politieke en economische activiteiten stimuleert en levenslang leren bevordert ;

Overwegende dat alfabetisering van volwassenen een prioriteit is voor de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie ;

Overwegende dat het alfabetiseringsbeleid rond drie assen is georganiseerd : - Alfabetisering als vector voor permanente opvoeding ; - Alfabetisering als middel tot opvang, integratie, inclusie en sociale cohesie ; - Alfabetisering als vector voor sociaal-professionele integratie en sociale promotie ;

Overwegende dat de ondertekenende overheden op 02 februari 2005 een samenwerkingsakkoord hebben gesloten met het oog op de ontwikkeling van een overlegd beleid op het gebied van de alfabetisering van volwassenen ;

Overwegende dat dit akkoord niet ter goedkeuring aan het Parlement is voorgelegd, aangezien de Raad van State in zijn adviezen 38.246 en 38.321 geoordeeld heeft dat een dergelijke instemming niet vereist was ;

Overwegende dat dit samenwerkingsakkoord sindsdien is toegepast ;

Overwegende dat de uitvoering ervan echter duidelijk heeft gemaakt dat het systeem op bepaalde punten moet worden aangepast ;

Overwegende dat in het actieplan 2021-2024 het verbeteren van de kennis van de behoeften aan en het aanbod van opleidingen en diensten als eerste sectoroverschrijdend kwestie wordt aangemerkt ;

Overwegende dat een meer gedetailleerde kennis van het alfabetiseringslandschap in Franstalig België en van de vaardigheidsniveaus van de volwassen bevolking essentieel is om beter rekening te kunnen houden met laaggeletterdheid, om een multidisciplinair en gecoördineerd beleid ter voorkoming van lage niveaus Alfabetisering te kunnen ontwikkelen en om de geschiktheid van de aangeboden opleidings- en begeleidingsdiensten in verhouding tot de vastgestelde behoeften te kunnen beoordelen ;

Overwegende dat het verbeteren van kennis het verbeteren en systematiseren van het proces van het verzamelen en verwerken van gegevens van de verenigings- en semipublieke sector inhoudt ;

Overwegende dat het tevens noodzakelijk is de samenstelling van de Interministeriële Conferentie en het Stuurcomité aan te passen om rekening te houden met de terminologische wijzigingen die zich sinds 2005 hebben voorgedaan in de titels van de ministers of de namen van de betrokken departementen, organen en instellingen, ZIJN De Franse Gemeenschap, vertegenwoordigd door haar Regering in de personen van de Minister-President, de Minister van Cultuur en de Minister van Onderwijs voor Sociale Promotie ;

Het Waals Gewest, vertegenwoordigd door zijn Regering in de personen van de Minister-President en de Minister van Vorming en Sociale Actie ;

De Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, vertegenwoordigd door haar College in de persoon van de Minister-President, de Minister belast met de Beroepsopleiding, de Minister belast met Sociale Actie en de Staatssecretaris belast met Sociale Cohesie, Gezamenlijk hun eigen bevoegdheden uitoefenend, HET VOLGENDE OVEREENGEKOMEN :

Artikel 1.- In artikel 1, § 1, lid 2, van het samenwerkingsakkoord van 02 februari 2005 betreffende de ontwikkeling van een overlegd beleid inzake alfabetisering van volwassenen, gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, worden de woorden « de Minister-President van de Franse Gemeenschap en de Minister van de Franse Gemeenschap bevoegd voor levenslang leren » vervangen door de woorden « de Ministers van de Franse Gemeenschap belast met het Voorzitterschap van de Regering en met levenslang leren ».

In hetzelfde artikel wordt § 2 vervangen door hetgeen volgt : « § 2. De Interministeriële Conferentie is samengesteld uit de Ministers en de Leden van het College van de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : 1° die de Regering of het College voorzitten ;2° belast met de permanente vorming in de zin van artikel 4, 8°, van de bijzondere wet tot hervorming der instellingen van 08 augustus 1980 ;3° belast met het onderwijs voor sociale promotie in de zin van het decreet van 16 april 1991 houdende de organisatie van het onderwijs voor sociale promotie ;4° belast met sociale promotie, om- en bijscholing, beroepsopleiding en alternerend onderwijscursussen in de zin van artikel 4, 15° tot en met 17°, van de bijzondere wet tot hervorming der instellingen van 08 augustus 1980 ;5° belast met sociale actie in de zin van artikel 5, § 1, II, 2°, van de bijzondere wet tot hervorming der instellingen van 08 augustus 1980 ;6° belast met de opvang en de integratie van de immigranten in de zin van artikel 5, § 1, II, 3°, van de bijzondere wet tot hervorming der instellingen van 08 augustus 1980.».

Artikel 2.- In artikel 2 van hetzelfde samenwerkingsakkoord worden de woorden « Algemene Directie Cultuur » vervangen door de woorden « Algemene Administratie Cultuur ».

In hetzelfde artikel wordt punt 1° vervangen door : « 1° binnen negen maanden na afloop van elk kalenderjaar aan de leden van de Interministeriële Conferentie haar analyses, op- en aanmerkingen en suggesties te bezorgen over de coördinatie en de onderlinge afstemming van het alfabetiseringsbeleid in de sectoren permanente vorming, beroepsopleiding, onderwijs voor sociale promotie, intiële en voortgezette opleiding voor alfabetiseringsopleiders, socioprofessionele integratie, werkgelegenheid, integratie, sociale cohesie en gelijke kansen ; ».

Artikel 3.- In artikel 3 van hetzelfde samenwerkingsakkoord wordt § 1 vervangen door de volgende tekst : « § 1. In het Stuurcomité zijn vertegenwoordigd met stemrecht : 1° voor de Franse Gemeenschap : a) de Algemene Dienst voor Permanente Opvoeding en Jeugd ;b) de Directie Onderwijs voor Sociale Promotie ;c) de Directie Gelijke Kansen ;2° voor het Waals Gewest : a) het Departement Sociale Actie ;b) het Departement Werkgelegenheid en Beroepsopleiding;c) het agentschap « Office wallon de la Formation professionnelle et de l'Emploi (FOREm) » ;3° voor de Franse Gemeenschapscommissie : a) de Dienst Sociale Cohesie;b) de Dienst Beroepsopleiding ;c) het « Institut bruxellois francophone pour la Formation professionnelle (Bruxelles Formation) » ;4° voor verenigingen gespecialiseerd in de alfabetisering van volwassenen : a) een federerende vereniging die het grondgebied van de Franse Gemeenschap bestrijkt ;b) een federerende vereniging die het grondgebied van het Waals Gewest bestrijkt ;c) een federerende vereniging die het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bestrijkt. De verenigingen bedoeld in lid 1, 4°, worden gezamenlijk aangewezen door de ondertekenende overheden en moeten aan de volgende cumulatieve voorwaarden voldoen : 1° goedgekeurd, erkend of structureel gesubsidieerd zijn door één van de ondertekenende overheden ;2° het volledige grondgebied van de betrokken overheid bestrijken ;3° het federeren en coördineren van een zo representatief mogelijk pluralistisch netwerk van verenigingen gespecialiseerd in alfabetisering van volwassenen. Elk departement, elke directie, dienst, instelling of vereniging als bedoeld in lid 1 wijst : 1° een vertegenwoordiger(-ster) die zetelt als werkend lid aan ;2° een plaatsvervangend vertegenwoordiger(-ster) aan die zetelt bij afwezigheid van het werkend lid ». In hetzelfde artikel wordt § 2 vervangen door de volgende tekst : « § 2. De volgende personen kunnen ook met adviserende stem deelnemen aan de werkzaamheden van het Stuurcomité : 1° het Waarnemingscentrum voor het cultuurbeleid ;2° het « Institut wallon de l'Evaluation, de la Prospective et de la Statistique (IWEPS) » ;3° het « Institut bruxellois de Statistique et d'Analyse (IBSA) » ;4° de « Instance Bassin EFE de Bruxelles » ;5° drie permanente deskundigen. Elke dienst, elk orgaan of elke organisatie bedoeld in lid 1, 1° tot 4°, wijst een vertegenwoordiger(-ster) aan om in zijn(haar) naam te zetelen.

Elke ondertekenende overheid wijst een van de deskundigen bedoeld in het eerste lid, 5° aan. De deskundigen zetelen in eigen naam.

Voor elke persoon die is aangesteld als vertegenwoordiger of deskundige, wordt een persoon aangesteld die hem of haar vervangt in geval van afwezigheid. ».

In § 3, lid 1, van hetzelfde artikel worden de woorden « van de Algemene Directie » vervangen door de woorden « en van de Jeugd van de Algemene Administratie ».

In lid 2 van dezelfde paragraaf worden de woorden « de verantwoordelijke » vervangen door « de verantwoordelijke persoon » en worden de woorden « en van de Jeugd » ingevoegd na « van de Permanente Opvoeding ».

In lid 4 van dezelfde paragraaf worden de woorden « administraties, verenigingen of instanties » vervangen door de woorden « departementen, instellingen of verenigingen ».

In lid 5 van dezelfde paragraaf worden de woorden « overeenkomstsluitende partijen » vervangen door de woorden « ondertekenende overheden ».

In lid 6 van dezelfde paragraaf worden de woorden « in artikel 3, § 2, 5° » vervangen door de woorden « in de tweede paragraaf van dit artikel ».

Artikel 4.- Artikel 4 van hetzelfde samenwerkingsakkoord wordt vervangen door hetgeen volgt : «

Artikel 4.- § 1. De Franse Gemeenschap coördineert de opmaak van een inventaris van de alfabetisering van volwassenen, die onder meer gebaseerd is op de gegevens die overeenkomstig dit artikel worden verzameld bij de operatoren die alfabetiseringscursussen organiseren voor volwassenen die geen hoger diploma (of gelijkwaardige vaardigheden) dan het « Certificat d'Etudes de Base » hebben.

Daartoe nodigt de Franse Gemeenschap de betrokken operatoren uit om een online formulier in te vullen op haar website via een beveiligde toegang. De operatoren die door minstens één van de ondertekenende overheden georganiseerd, goedgekeurd, erkend of gesubsidieerd worden om de in lid 1 vermelde opleidingen te verstrekken, zijn verplicht het in lid 2 vermelde formulier in te vullen. Zij kunnen echter met de overheid waaronder hun organisatie, goedkeuring, erkenning of subsidiering ressorteren, overeenkomen dat deze overheid het formulier namens hen invult op basis van de gegevens waarover zij beschikt.

In afwijking hiervan worden de gegevens met betrekking tot de inrichtingen(instellingen) voor sociaal onderwijs, voor zover ze van toepassing zijn op dat onderwijs, verzameld door de Directie Sociale Promotie en door haar doorgegeven aan het Stuurcomité volgens de procedures die zijn vastgelegd in het in paragraaf 3 bedoelde protocol.

Bij wijze van afwijking worden de gegevens betreffende de operatoren die een overeenkomst met « Bruxelles Formation » hebben gesloten, door « Bruxelles Formation » verzameld en aan het Stuurcomité doorgegeven volgens de procedures die in het in paragraaf 3 bedoelde protocol zijn vastgesteld. § 2. De inhoud van het formulier bedoeld in paragraaf 1, lid 2, wordt bepaald door het Stuurcomité binnen de door dit artikel vastgestelde perken.

Het formulier moet het op zijn minst mogelijk maken om informatie te identificeren en te verzamelen over de regelgeving waaraan de betrokken operatoren onderworpen zijn, het soort activiteiten dat wordt uitgevoerd, de begrotingen die eraan worden toegekend, de financieringswijzen van de activiteiten en het betrokken personeel.

Onverminderd de mogelijkheid om ook gegevens te verzamelen die niet vallen onder de wetgeving ter bescherming van personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, mogen alleen de volgende persoonsgegevens worden verzameld : 1° de naam, voornamen, ambt en professionele contactgegevens van de persoon die is aangewezen als verantwoordelijke voor de operator en eventuele andere contactpersonen ;2° het geslacht, de geboortedatum, het kwalificatieniveau, de gevolgde opleidingen, het ambt, de tewerkstellingsstatus, de periode van activiteit, de wekelijkse werktijd en de financieringsbronnen van de betrekking, met betrekking tot de personeelsleden, vrijwilligers of stagiairs van de operator die betrokken zijn bij alfabetiseringsactiviteiten ;3° het geslacht, de geboortedatum, de nationaliteit, de geboorteplaats, de gemeente van verblijf, het jaar van verblijf in België (voor vreemdelingen), de gevolgde opleidingen, het opleidingsniveau en de socioprofessionele toestand van de deelnemers aan de activiteiten van de operator. De in lid 2 bedoelde persoonsgegevens worden uitsluitend om statistische en studiedoeleinden verzameld en verwerkt om de huidige toestand te evalueren met het oog op het begrijpen, ondersteunen en eventueel verbeteren van de tenuitvoerlegging van het beleid van de partijen inzake volwassenenalfabetisering. Alleen de departementen, directies, diensten, instellingen en verenigingen die lid zijn van het Stuurcomité en de studie- of onderzoekscentra waartoe zij opdracht geven, hebben toegang tot de in lid 3 bedoelde persoonsgegevens. Met uitzondering van de gegevens bedoeld in lid 3, 1°, mogen deze persoonsgegevens niet openbaar worden gemaakt of aan derden worden meegedeeld, tenzij de personen op wie ze betrekking hebben niet rechtstreeks kunnen worden geïdentificeerd, behoudens uitdrukkelijke toestemming van de betrokkenen.

Gegevens die overeenkomstig dit artikel zijn ingezameld, worden maximaal negen jaar bewaard. Een geaggregeerde versie mag echter voor onbepaalde tijd worden bewaard, op voorwaarde dat er geen persoon rechtstreeks uit kan worden geïdentificeerd. § 3. De departementen, directies, diensten, instellingen en verenigingen die lid zijn van het Stuurcomité ondertekenen een protocol dat de voorwaarden bepaalt voor hun samenwerking bij het verzamelen van de bovenvermelde gegevens en het uitvoeren van de inventaris.

Dit protocol specificeert inzonderheid : 1° de overheden die belast zijn met het invullen van het formulier bedoeld in § 1 voor rekening van de operatoren voor wie zij verantwoordelijk zijn ;2° de specifieke procedures voor het verzamelen en doorsturen van gegevens van de instellingen voor onderwijs voor sociale promotie, overeenkomstig paragraaf 1, derde lid, met inbegrip van de lijst van persoonsgegevens die, naast de gegevens vermeld in paragraaf 2, derde lid, van toepassing zijn op dat onderwijs ;3° de specifieke procedures voor het verzamelen en doorsturen van gegevens van operatoren die een overeenkomst hebben met « Bruxelles Formation », overeenkomstig de bepalingen van paragraaf 1, vierde lid. Dat protocol alsook eventuele latere wijzigingen ervan worden ter goedkeuring voorgelegd aan de Interministeriële Conferentie ».

Artikel 5.- Artikel 6 van hetzelfde samenwerkingsakkoord wordt opgeheven.

Gesloten te Brussel op 20 oktober 2023.

Voor de Regering van de Franse Gemeenschap : De Minister-President, P.-Y. JEHOLET De Vicepresident en Minister van Kind, Gezondheid, Cultuur, Media en Vrouwenrechten, B. LINARD De Minister van Hoger Onderwijs, Onderwijs voor Sociale Promotie, Universitaire Ziekenhuizen, Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Jeugd, Sport en de Promotie van Brussel, V. GLATIGNY Voor de Waalse Regering : De Minister-President, E. DI RUPO De Vicepresident en Minister van Tewerkstelling, Opleiding, Gezondheid, Sociale Actie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, Ch. MORREALE Voor het College van de Franse Gemeenschapscommissie : De Minister-President van het College, B. TRACHTE De Minister, Lid van het College, belast met Beroepsopleiding en Internationale Betrekkingen, B. CLERFAYT De Minister, Lid van het College, belast met Sociale Actie en Gezondheid, A. MARON De Staatssecretaris, Lid van het College, belast met Sociale Cohesie en Sportinfrastructuur, N. BEN HAMOU

^