gepubliceerd op 18 augustus 2022
Decreet tot wijziging van het decreet van 22 december 1994 betreffende de openbaarheid van het bestuur
23 JUNI 2022. - Decreet tot wijziging van het decreet van 22 december 1994 betreffende de openbaarheid van het bestuur
Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt:
Artikel 1.In artikel 2, vierde lid, van het decreet van 22 december 1994 betreffende de openbaarheid van het bestuur worden de woorden « of van de dienst van de Regering » ingevoegd tussen de woorden « de ambtenaar » en « die de bestemmeling kan inlichten te identificeren ».
Art. 2.In artikel 8, § 1 van hetzelfde decreet, wordt het tweede lid aangevuld met de woorden «, aangesteld door de Regering. »
Art. 3.In artikel 8, § 1, derde lid, van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de woorden « ambtenaren van de Franse Gemeenschap » worden vervangen door de woorden « personeelsleden van de diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap of de publiekrechtelijke rechtspersonen die onder de Franse Gemeenschap ressorteren » ;2° de woorden «, reglementering betreffende persoonsgegevens of reglementering betreffende het privéleven » worden opgeheven.
Art. 4.Artikel 8/4, § 2 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een lid, luidend als volgt : « De administratieve overheid informeert de Commissie binnen de termijn vastgesteld overeenkomstig het eerste lid over de opvolging van elke beslissing. ».
Art. 5.Artikel 8/6 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met drie leden, luidend als volgt : « De Commissie publiceert op een website, alsook in haar jaarverslag : 1° de lijst van de administratieve overheden die geen afschriften hebben gestuurd van de documenten bedoeld in artikel 8/2 ;2° de lijst van de administratieve overheden die een beslissing niet zouden uitgevoerd hebben binnen de termijn bepaald in artikel 8/4, § 2. Deze lijsten worden aangevuld met de redenen die de beslissing van de administratieve overheid rechtvaardigen, of, in voorkomend geval, het ontbreken van redenen of antwoorden op de verzoeken van de Commissie.
De Commissie kan, indien zij dit nodig acht, de toezichthoudende minister van de betrokken administratieve overheid daarvan op de hoogte stellen. Ze stuurt ook een afschrift van deze informatie naar de Minister van Ambtenarenzaken. » Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 23 juni 2022.
De Minister-President, P.-Y. JEHOLET De Vicepresident en Minister van Begroting, Ambtenarenzaken, Gelijke kansen en het toezicht op Wallonie-Bruxelles Enseignement, Fr. DAERDEN De Vicepresident en Minister van Kind, Gezondheid, Cultuur, Media en Vrouwenrechten, B. LINARD De Minister van Hoger Onderwijs, Onderwijs voor sociale promotie, Universitaire ziekenhuizen, Hulpverlening aan de jeugd, Justitiehuizen, Jeugd, Sport en de Promotie van Brussel, V. GLATIGNY De Minister van Onderwijs, C. DESIR _______ Nota Zitting 2021-2022 Stukken van het Parlement. - Ontwerp van decreet, nr. 400-1. - Verslag van de commissie, nr. 400-2. - Tekst aangenomen tijdens de plenaire vergadering, nr. 400-3 Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van 22 juni 2022.