gepubliceerd op 29 oktober 2021
Decreet betreffende het gebruik van het COVID Safe Ticket en de mondmaskerplicht
21 OKTOBER 2021. - Decreet betreffende het gebruik van het COVID Safe Ticket en de mondmaskerplicht (1)
Het Waals Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, bekrachtigen hetgeen volgt: HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepalingen en definities
Artikel 1.Dit decreet regelt, overeenkomstig artikel 138 van de Grondwet, aangelegenheden bedoeld in artikel 128 van de Grondwet.
Art. 2.Voor de toepassing van dit decreet wordt verstaan onder : 1° het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021 : het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021 tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de verwerking van gegevens met betrekking tot het digitaal EU-COVID-certificaat, het COVID Safe Ticket, het PLF en de verwerking van persoonsgegevens van in het buitenland wonende of verblijvende werknemers en zelfstandigen die activiteiten uitvoeren in België, zoals gewijzigd;1° het uitvoerend samenwerkingsakkoord van 15 oktober 2021Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 15/10/2021 pub. 15/10/2021 numac 2021022249 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Uitvoerend samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de verwerking van gegevens met betrekking tot het digitaal EU-COVID-certificaat, het COVID Safe Ticket, het PLF en de verwerking van persoonsgegevens van in het buitenland wonende of verblijvende werknemers en zelfstandigen die activiteiten uitvoeren in België sluiten : het samenwerkingsakkoord van 15 oktober 2021Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 15/10/2021 pub. 15/10/2021 numac 2021022249 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Uitvoerend samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de verwerking van gegevens met betrekking tot het digitaal EU-COVID-certificaat, het COVID Safe Ticket, het PLF en de verwerking van persoonsgegevens van in het buitenland wonende of verblijvende werknemers en zelfstandigen die activiteiten uitvoeren in België sluiten tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de verwerking van gegevens met betrekking tot het digitaal EU-COVID-certificaat, het COVID Safe Ticket, het PLF en de verwerking van persoonsgegevens van in het buitenland wonende of verblijvende werknemers en zelfstandigen die activiteiten uitvoeren in België;3° COVID Safe Ticket: het COVID Safe Ticket zoals bedoeld in het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021;4° massa-evenement : het evenement dat binnen wordt georganiseerd voor een publiek van minimaal 50 personen of buiten voor een publiek van minimaal 200 personen, medewerkers en organisatoren niet meegeteld, met naleving van de toepasselijke modaliteiten van het samenwerkingsakkoord.Het aantal personen wordt geraamd op basis van het hoogste van het aantal uitgenodigde personen of het aantal daadwerkelijk aanwezige personen. Bij gebreke van een lijst van genodigden of aanwezige personen wordt het aantal personen geraamd op basis van de theoretische capaciteit van de zaal.
Een betoging, optocht of bijeenkomst met het oogmerk eisen te stellen of een collectieve overtuiging tot uitdrukking te brengen, waarvoor de bevoegde lokale besturen op grond van hun bestuurlijke politieverordening toestemming hebben verleend, wordt niet aanzien als een massa-evenement; 5° proef- en pilootproject : de activiteit met een bepaalde risicograad dat binnen wordt georganiseerd voor een publiek van minimum 50 personen of buiten voor een publiek van minimum 200 personen, medewerkers en organisatoren niet meegeteld, waarbij wordt afgeweken van de maatregelen van bestuurlijke politie om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, die bijdraagt tot de toepassing van modaliteiten en protocollen en die een onderzoeksgerichte proef vormt om bijkomende kennis te verwerven over veiligheidsmodaliteiten en besmettingsrisico's bij een gelijkaardige activiteit en waarbij de toegang zal worden gecontroleerd op basis van een COVID Safe Ticket of bijkomende maatregelen.Het aantal personen wordt geraamd op basis van het hoogste van het aantal uitgenodigde personen of het aantal daadwerkelijk aanwezige personen. Bij gebreke van een lijst van genodigden of aanwezige personen wordt het aantal personen geraamd op basis van de theoretische capaciteit van de zaal. 6° voorzieningen van Horeca-activiteiten : elke voor het publiek toegankelijke plaats, ongeacht de toegangsvoorwaarden, waarvan de voornaamste en permanente activiteit bestaat in het bereiden of serveren van maaltijden en/of dranken voor consumptie ter plaatse, met name horecabedrijven en openbare gelegenheden.Sociale restaurants en voedselhulpdiensten zijn niet inbegrepen; 7° dancings en discotheken : de dancings en discotheken zoals bedoeld in het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021;8° sport- en fitnesscentra : de sport- en fitnesscentra zoals bedoeld in het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021;9° handelsbeurzen en congressen : de handelsbeurzen en congressen zoals bedoeld in het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021;10° voorzieningen die behoren tot de culturele, feestelijke en recreatieve sector : de voorziening gedefinieerd in het uitvoerend samenwerkingsakkoord van 15 oktober met uitzondering van de gewone activiteiten van jeugdbewegingen;11° voorzieningen voor residentiële opvang van kwetsbare personen : de ziekenhuizen en voorzieningen voor opvang of huisvesting van bejaarde personen, de dagverzorgingscentra, de revalidatiecentra, de instellingen voor personen met een handicap, de psychiatrische instellingen of instellingen voor mensen met psychische stoornissen;12° bezoekers : bezoekers ouder dan 12 jaar van voorzieningen voor residentiële opvang voor kwetsbare personen en bezoekers ouder dan 16 jaar van massa-evenementen of voorzieningen, met uitzondering van: a) een persoon die een voorziening van Horeca-activiteiten binnengaat met als enig doel een afhaalaankoop te doen, zonder ter plaatse iets te nuttigen, of die op een terras zit en het interieur betreedt om te bestellen, te betalen of van het toilet gebruik te maken;b) de organisator, personeel, zelfstandige of vrijwillige medewerkers of enige personen die (i) zich aanbieden om zorg te krijgen, (ii) deel nemen aan of in de zorgverlening en vanuit die optiek bekend zijn bij de directie of organisatie van deze voorzieningen of (iii) omwille van een noodzakelijkheid vanuit dienstverlening of zorg toegang tot de voorziening moeten verkrijgen en voor zover deze personen bij de voorziening gekend zijn;c) bezoekers die naar een voorziening voor residentiële opvang voor kwetsbare personen gaan om mensen aan het eind van hun leven, in de palliatieve zorg of met verschijnselen van achteruitgang te bezoeken, op basis van een beoordeling door de coördinerend arts of de verwijzend arts of de behandelend arts in overleg met hen, d) elke vakgroep die een voorziening voor residentiële opvang voor kwetsbare personen bezoekt en niet in contact komt met de bewoners;e) personen die stage lopen, met inbegrip van een stageperiode;f) de personen die een kwetsbare of zieke persoon begeleiden in een voorziening voor residentiële opvang van kwetsbare personen voor de duur van de verzorging;13° organisator : de organisator van een evenement of de uitbater van een voorziening; 14° deelnemer : elke persoon ouder dan 12 jaar die niet behoort tot een van de categorieën bedoeld bij de punten 12° t.e.m. 13°, die deelneemt aan een evenement of aanwezig is in een voorziening; 15° schoolgroep : een groep bezoekers die dezelfde school bezoeken en de personen die hen begeleiden die samen een evenement of voorziening bezoeken in het kader van een activiteit die door de school wordt georganiseerd in het kader van de activiteiten in verband met het onderwijs Art.3. In dit decreet worden de voorwaarden voor het gebruik van het COVID Safe Ticket en de voorwaarden voor de mondmakerplicht in het Franse taalgebied vastgesteld. HOOFDSTUK 2. - Het gebruik van het COVID safe ticket
Art. 4.Het gebruik van het COVID Safe Ticket is in overeenstemming met het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021 en het uitvoerend samenwerkingsakkoord van 15 oktober 2021Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 15/10/2021 pub. 15/10/2021 numac 2021022249 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Uitvoerend samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de verwerking van gegevens met betrekking tot het digitaal EU-COVID-certificaat, het COVID Safe Ticket, het PLF en de verwerking van persoonsgegevens van in het buitenland wonende of verblijvende werknemers en zelfstandigen die activiteiten uitvoeren in België sluiten. Doel is de druk op het gezondheidszorgstelsel te verlichten om te voorkomen dat de gezondheidscrisis een negatief effect heeft op de gezondheidszorg en op de algemene gezondheid van de bevolking.
Het gebruik van het COVID Safe Ticket impliceert dat : 1° de bezoeker een COVID Safe Ticket moet voorleggen om toegang te krijgen tot een evenement of een voorziening;2° de organisator van het evenement of de voorziening controleert of de bezoeker over een COVID Safe Ticket beschikt, overeenkomstig de procedures beschreven in de artikelen 12, 13 en 14, § 3, van het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021;3° de organisator verplicht is de bezoekers te informeren over het gebruik van het COVID Safe Ticket. Organisatoren en deelnemers hoeven geen COVID Safe Ticket te tonen om het evenement of de voorziening te organiseren of er toegang toe te krijgen.
Art. 5.In overeenstemming met en krachtens artikel 13 ter van het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021 wordt het gebruik van het COVID Safe Ticket op het grondgebied van het Franse taalgebied opgelegd voor de volgende evenementen en voorzieningen: 1° massa-evenementen ;2° proef- en pilootprojecten;3° voorzieningen van Horeca-activiteiten, 4° dancings en discotheken;5° sport- en fitnesscentra, 6° handelsbeurzen en congressen;7° de voorzieningen die behoren tot de culturele, feestelijke en recreatieve sector;8° voorzieningen voor residentiële opvang van kwetsbare personen. In afwijking van lid 1 is het gebruik van het COVID Safe Ticket niet vereist: 1° op handelsbeurzen en congressen en voorzieningen die behoren tot de culturele, feestelijke en recreatieve sector met minder dan 50 bezoekers tegelijk binnen;2° in de openluchtactiviteiten van beurzen en congressen, instellingen in de culturele, feestelijke en recreatieve sector, alsmede sport- en fitnessclubs met minder dan 200 bezoekers tegelijk;3° in de buitenruimten van voorzieningen van Horeca-activiteiten;4° voor schoolgroepen die in het kader van schoolactiviteiten toegang hebben tot de in het eerste lid bedoelde evenementen en voorzieningen, op voorwaarde dat tijdens deze activiteit de in schoolverband geldende beschermingsregels worden toegepast en dat de leden van de schoolgroep een masker of een ander alternatief in stof dragen;5° wanneer de toegang tot een evenement of een voorziening als bedoeld in het eerste lid geschiedt in het kader van of ter nakoming van een wettelijke of reglementaire verplichting en op voorwaarde dat de betrokken personen een masker of een ander alternatief in stof dragen en dat individuele beschermingsmaatregelen worden getroffen;6° tijdens vergaderingen van de wetgevende organen van instellingen die verband houden met de uitoefening van de democratie.
Art. 6.Met inachtneming van het evenredigheidsbeginsel en met instemming van de Regering kunnen de gouverneurs of, na het advies van de gouverneurs te hebben ingewonnen, de burgemeesters overeenkomstig artikel 13 bis, lid 3, en artikel 13 ter, lid 3, van het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021 bijzondere, strengere modaliteiten vaststellen, die uitsluitend betrekking hebben op de organisatie van en de te nemen veiligheidsmaatregelen in verband met massa-evenementen en proef- en pilootprojecten.
Art. 7.§ 1. Onverminderd de bevoegdheden van de officieren van gerechtelijke politie, zijn de burgemeesters belast met het toezicht op de toepassing van de maatregelen die in toepassing van dit decreet worden genomen door de organisatoren van evenementen en voorzieningen. § 2. Onverminderd de maatregelen die door de burgemeesters worden opgelegd ter uitvoering van de nieuwe Gemeentewet en de straffen die door het Strafwetboek en bijzondere wetten worden opgelegd, is iedere bezoeker die de bepalingen van de artikelen 4 en 5 overtreedt, strafbaar met een geldboete van 50 tot 500 euro.
Onverminderd de maatregelen die door de burgemeesters worden opgelegd ter uitvoering van de nieuwe gemeentewet en de straffen die door het wetboek van strafrecht en specifieke wetten worden opgelegd, wordt de organisator die de bepalingen van de artikelen 4 en 5 overtreedt, gestraft met een geldboete van 50 tot 2.500 euro. HOOFDSTUK 3. - Het dragen van het mondmasker
Art. 8.§ 1. Onverminderd de door de Minister van Binnenlandse Zaken opgelegde verplichtingen en met uitzondering van kinderen tot de volle leeftijd van 12 jaar, is iedereen verplicht zijn mond en neus met een masker of elk ander alternatief in stof te bedekken op de volgende locaties: 1° winkels en winkelcentra;2° vergaderzalen;3° in de binnenruimten van instellingen voor hoger onderwijs;4° gebouwen bestemd voor de eredienst en die bestemd voor de openbare uitoefening van de niet-confessionele zedelijke bijstand;5° bibliotheken, spelotheken en mediatheken;6° winkelstraten, markten, kermissen en elk drukbezochte private of openbare locatie, zoals bepaald door de bevoegde plaatselijke overheden en afgebakend door middel van borden die de tijden aangeven waarop de verplichting geldt;7° horeca-voorzieningen en locaties bestemd voor horeca-activiteiten, behalve tijdens het eten, drinken of wanneer mensen aan tafel of aan de bar zitten;8° voor het publiek toegankelijke ruimten in inrichtingen in de sectoren van cultuur, feesten, sport, recreatie en evenementen;9° bij verplaatsingen in de openbare en niet-openbare delen van de gerechtsgebouwen, alsmede in de rechtszalen bij elke verplaatsing en in de andere gevallen overeenkomstig de instructies van de voorzitter van de kamer;10° op handelsbeurzen en congressen;11° bij betogingen;12° markten, met inbegrip van jaarmarkten, braderieën, rommelmarkten, vlooienmarkten, kermissen;13° algemene, academische en psychiatrische ziekenhuizen, revalidatiecentra, revalidatieziekenhuizen en herstelcentra, rusthuizen, centra voor geestelijke gezondheidszorg, psychiatrische zorgcentra, de praktijken van het ambulant zorgpersoneel met inbegrip van thuiszorg, thuiszorg en thuishulp, verzorgingsinrichtingen voor gehandicapten en alle consultaties van beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg;14° in voor het publiek toegankelijke ruimten van overheidsdiensten;15° in de ruimten waar zittingen van de wetgevende organen van de instellingen in verband met de uitoefening van de democratie worden gehouden, voor het publiek dat de vergadering bijwoont.16° dancings en discotheken; § 2. In afwijking van paragraaf 1, wanneer het gebruik van het COVID Safe Ticket vereist is op grond van artikel 5: 1° de organisator en de deelnemer dragen een masker of elk ander stoffen alternatief en nemen passende persoonlijke beschermingsvoorschriften in acht;2° bezoekers hoeven geen masker te dragen, behalve in verzorgingstehuizen voor kwetsbare personen. § 3. Het masker of elk ander alternatief in stof mag af en toe worden afgedaan om te eten en te drinken, en wanneer de aard van de activiteit het dragen van het mondmasker onmogelijk maakt. § § 4. Wanneer het dragen van een mondmasker of elk ander alternatief in stof om medische redenen niet mogelijk is, mag een gezichtsscherm gebruikt worden.
De personen die wegens een door een medisch attest erkende handicapsituatie niet in staat zijn een mondmasker, een alternatief in stof of een gezichtsscherm te dragen, zijn niet gebonden door de verplichting voortvloeiende uit dit artikel.
Art. 9.§ 1. Onverminderd de bevoegdheden van de officieren van gerechtelijke politie, zijn de burgemeesters belast met het toezicht op de toepassing van de maatregelen die in toepassing van artikel 8 worden genomen. § 2. Onverminderd de maatregelen die door de burgemeesters worden opgelegd ter uitvoering van de nieuwe Gemeentewet en de straffen die door het Strafwetboek en bijzondere wetten worden opgelegd, is iedere persoon die de bepalingen van artikel 8 overtreedt, strafbaar met een geldboete van 50 tot 500 euro. HOOFDSTUK 4. - Social distancing
Art. 10.Onverminderd de door de Minister van Binnenlandse Zaken opgelegde verplichtingen, moeten de regels inzake sociale distancing worden nageleefd: 1° in voor het publiek toegankelijke lokalen van vennootschappen, overheidsbesturen en openbare gebouwen;2° in voor het publiek toegankelijke lokalen van voorzieningen die behoren tot de culturele, feestelijke, recreatieve en evenementensector, waartoe de toegang niet afhankelijk is van het voorleggen van het COVID Safe Ticket;3° in de buitenrijen van de plaatsen bedoeld in 1° en 2°. HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen
Art. 11.§ 1. Dit decreet treedt in werking op 1 november 2021. § 2. De artikelen 4 tot 7 houden op uitwerking te hebben op 15 januari 2022.
Vóór 15 januari 2022 kan de Regering bij besluit vervroegd een einde maken aan de uitwerking van de artikelen 4 tot en met 7, overeenkomstig de door hem bepaalde modaliteiten. Het Parlement bevestigt dit besluit van de Regering binnen een maand na de bekendmaking ervan. Bij gebrek aan bevestiging houdt het besluit op uitwerking te hebben. § 3. De Regering kan bij besluit een einde maken aan de uitwerking van de artikelen 8, 9 en 10, overeenkomstig de door hem bepaalde modaliteiten. Het Parlement bevestigt dit besluit van de Regering binnen een maand na de bekendmaking ervan. Bij gebrek aan bevestiging houdt het besluit op uitwerking te hebben.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Namen, 21 oktober 2021.
De Minister-President, E. DI RUPO De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, W. BORSUS De Vice-Minister-President en Minister van Klimaat, Energie en Mobiliteit, Ph. HENRY De Vice-Minister-President en Minister van Werk, Vorming, Gezondheid, Sociale Actie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, Ch. MORREALE De Minister van Begroting en Financiën, Luchthavens en Sportinfrastructuren, J.-L. CRUCKE De Minister van Huisvesting, de Plaatselijke Besturen en het Stedenbeleid, Ch. COLLIGNON De Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve Vereenvoudiging, belast met Kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en Verkeersveiligheid, V. DE BUE De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden en Dierenwelzijn, C. TELLIER _______ Nota (1) Zitting 2021-2022. Stukken van het Waals Parlement, 695 (2021-2022) Nrs. 1 tot 19.
Volledig verslag, plenaire vergadering van 20 oktober 2021.
Bespreking.
Stemming.