Etaamb.openjustice.be
Decreet van 19 mei 2006
gepubliceerd op 29 mei 2006

Decreet tot wijziging van sommige bepalingen in titel II van de decreten betreffende de radio-omroep en de televisie, gecoördineerd op 4 maart 2005

bron
vlaamse overheid
numac
2006035825
pub.
29/05/2006
prom.
19/05/2006
ELI
eli/decreet/2006/05/19/2006035825/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

19 MEI 2006. - Decreet tot wijziging van sommige bepalingen in titel II van de decreten betreffende de radio-omroep en de televisie, gecoördineerd op 4 maart 2005


Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : Decreet tot wijziging van sommige bepalingen in titel II van de decreten betreffende de radio-omroep en de televisie, gecoördineerd op 4 maart 2005.

Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.

Art. 2.In artikel 6 van de decreten betreffende de radio-omroep en de televisie, gecoördineerd op 4 maart 2005, wordt § 1 vervangen door wat volgt : « § 1. De VRT heeft als maatschappelijk doel om radioprogramma's, televisieprogramma's en andere soorten programma's te verzorgen binnen de opdracht van de openbare omroep die hierna wordt omschreven, alsook het uitvoeren van activiteiten die hiertoe rechtreeks of onrechtstreeks bijdragen, waaronder het produceren, laten produceren of verwerven van programma's, het samenstellen van het programma-aanbod, het omroepen, het laten omroepen en het bekendmaken hiervan, in de meest ruime omvang die in artikel 2 van die decreten aan elk van die begrippen is gegeven. § 2. Als openbare omroep heeft de VRT de opdracht een zo groot mogelijk aantal mediagebruikers te bereiken met een diversiteit aan hoogkwalitatieve programma's die de belangstelling van de mediagebruikers wekken en eraan voldoen.

De VRT zorgt voor een kwalitatief hoogstaand aanbod in de sectoren informatie, cultuur, educatie en ontspanning. Prioritair moet de VRT op de kijker en luisteraar gerichte informatie- en cultuurprogramma's brengen. Daarnaast worden ook sport, eigentijdse educatie, eigen drama en ontspanning verzorgd. Het hele aanbod van de VRT moet worden gekenmerkt door de hoge kwaliteit van de programma's zowel naar inhoud, naar vorm als naar taalgebruik. In al zijn programma's streeft de VRT naar een zo groot mogelijke kwaliteit, professionaliteit, creativiteit en originaliteit waarbij ook nieuwe talenten en vernieuwende expressievormen aangeboord moeten worden. Het programma-aanbod moet op een aangepaste manier worden gericht op bepaalde bevolkings- en leeftijdsgroepen, meer in het bijzonder op de kinderen en de jeugd.

De programma's moeten bijdragen tot de verdere ontwikkeling van de identiteit en de diversiteit van de Vlaamse cultuur en van een democratische en verdraagzame samenleving. De VRT moet via de programma's bijdragen tot een onafhankelijke, objectieve en pluralistische opinievorming in Vlaanderen. Daarom moet hij streven naar een leidinggevende rol op het gebied van informatie en cultuur.

Om de betrokkenheid van een zo groot mogelijk aantal Vlamingen bij de omroep te realiseren en om de geloofwaardigheid van de openbare omroep veilig te stellen, moet een voldoende aantal programma's erop gericht zijn een breed en algemeen publiek te boeien. Naast die algemene programma's zullen andere programma's aan specifieke belangstellingssferen van kijkers en luisteraars tegemoetkomen. De beoogde doelgroepen moeten voldoende ruim zijn en ze moeten door de programma's in kwestie ook worden bereikt.

De VRT volgt de technologische ontwikkelingen op de voet zodat hij zijn programma's, als dat nodig en wenselijk is, ook via nieuwe mediatoepassingen aan zijn kijkers en luisteraars kan aanbieden.

Tot de openbare opdracht van de VRT behoren eveneens alle activiteiten die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de uitvoering ervan. »

Art. 3.In artikel 6 van de dezelfde decreten wordt § 2 opgeheven.

Art. 4.In artikel 6 van de dezelfde decreten wordt § 3 opgeheven.

Art. 5.Artikel 8 van de dezelfde decreten wordt vervangen door wat volgt : «

Art. 8.Buiten zijn openbare omroepopdracht kan de VRT, als ze samenhangen of verband houden met de openbare-omroepopdracht, en als ze opgenomen zijn in een kader dat vooraf werd goedgekeurd door de raad van bestuur, merchandising- en nevenactiviteiten verrichten, rekening houdend met de volgende voorwaarden : a) de activiteiten hebben als doel de programma's uit het aanbod van de VRT en diensten binnen de publieke opdracht te ondersteunen, de verspreiding ervan te faciliteren of de kosten van het aanbieden ervan te verlichten;b) de activiteiten zijn zelfbedruipend en de transparantie van de ermee gepaard gaande uitgaven en inkomsten is via een gescheiden boekhouding verzekerd;c) de activiteiten worden tegen marktconforme voorwaarden uitgevoerd en brengen geen ernstige concurrentieverstoring met zich mee. Met merchandisingactiviteiten worden alle activiteiten bedoeld die gericht zijn op het behalen van voordeel uit de bekendheid van programma's uit het aanbod van de VRT. Met nevenactiviteiten worden alle andere activiteiten bedoeld. »

Art. 6.In hoofdstuk III, Afdeling 1 van titel II van dezelfde decreten wordt een artikel 9bis toegevoegd, dat luidt als volgt; «

Artikel 9bis.De raad van bestuur en de gedelegeerd bestuurder leggen in onderling overleg, en in overeenstemming met de bepalingen van deze decreten en de statuten, in een < VRT-Charter Deugdelijk Bestuur' de wijze vast waarop zij hun bevoegdheden, zoals bepaald in artikel 12 en 13 van deze decreten, uitoefenen. Het < VRT-Charter Deugdelijk Bestuur' wordt ter kennisgeving bezorgd aan de Vlaamse Regering.

Art. 7.In artikel 11 van de dezelfde decreten wordt § 1 vervangen door wat volgt : « § 1. De raad van bestuur bestaat uit minimaal twaalf en maximaal vijftien leden.

Twaalf leden van de raad van bestuur worden aangewezen door de Vlaamse Regering.

De door de Vlaamse Regering aangewezen leden van de raad van bestuur kunnen maximaal drie bestuurders coöpteren, op basis van aantoonbare expertise inzake het mediabeleid of het bedrijfsbeleid.

De raad van bestuur kiest onder zijn leden een voorzitter en een ondervoorzitter. »

Art. 8.In artikel 12 van de dezelfde decreten wordt § 1 vervangen door wat volgt : « § 1. De raad van bestuur heeft de volgende bevoegdheden : 1° het vastleggen van de algemene strategie van de VRT;2° het nemen van de beslissingen over aangelegenheden met strategisch karakter.Een aangelegenheid heeft een strategisch karakter indien ze belangrijke impact heeft op het handelen van de VRT in de Vlaamse samenleving of op het medialandschap. De Raad van Bestuur beslist over het strategisch karakter van een aangelegenheid; 3° het goedkeuren, namens de VRT, van de beheersovereenkomst alsook van elke wijziging ervan;4° het goedkeuren van het jaarlijkse ondernemingsplan en van strategische meerjarenplannen die de doelstellingen en de strategie op de halflange termijn vastleggen.Het jaarlijks ondernemingsplan bevat onder meer het algemene programmabeleid, de strategie inzake communicatie en public relations, de raming van de inkomsten en uitgaven en van het personeelscontingent; 5° het opmaken van de inventaris en de jaarrekening met de balans, de resultatenrekening en de toelichting, alsook het opstellen van het jaarverslag;6° het goedkeuren van de regels betreffende de aanwerving en de rechtspositie van het personeel;7° het aanstellen en ontslaan van de leden van het directiecomité, op voordracht van de gedelegeerd bestuurder;8° het uitoefenen van toezicht op de gedelegeerd bestuurder wat de uitvoering van de beheersovereenkomst, het ondernemingsplan en de beslissingen van de raad van bestuur betreft;9° het bemiddelen in personele conflicten binnen het directiecomité;10° het beslissen over deelneming van de VRT aan vennootschappen, verenigingen en samenwerkingsverbanden;11° het beslissen over de oprichting van vennootschappen door de VRT;12° het toezicht op de werking en de resultaten van de vennootschappen, verenigingen en samenwerkingsverbanden, vermeld in 9° en 10°;13° de aanwijzing van de vertegenwoordigers van de VRT in de bestuursorganen van de vennootschappen, verenigingen en samenwerkingsverbanden, vermeld in 9° en 10°;14° het bijeenroepen van de algemene vergadering en het vaststellen van de agenda;15° het opstellen van het kader waarbinnen de VRT merchandising- en nevenactiviteiten uitoefent.»

Art. 9.In artikel 12, § 2 van de dezelfde decreten wordt het tweede lid vervangen door wat volgt : « De beslissingen van de raad van bestuur worden genomen op initiatief en op voorstel van de gedelegeerd bestuurder, de voorzitter van de raad van bestuur of ten minste een derde van de leden van de raad van bestuur De gedelegeerd bestuurder verstrekt aan de raad van bestuur alle nuttige inlichtingen en brengt alle aangelegenheden die voor een behoorlijke uitoefening van de bevoegdheden van de raad van bestuur nuttig of nodig zijn op de agenda van de raad van bestuur. ».

Art. 10.In artikel 13 van de dezelfde decreten wordt § 2 vervangen door wat volgt : « § 2. De gedelegeerd bestuurder is belast met en exclusief bevoegd voor volgende taken van operationeel bestuur van de VRT : 1° inzake het management van de dienstverlening : de voorbereiding en de uitvoering van de jaarlijkse ondernemingsplannen en strategische meerjarenplannen, die voortvloeien uit de beheersovereenkomst en goedgekeurd worden door de raad van bestuur;2° inzake de productontwikkeling : het ontwikkelen van nieuwe en het verbeteren van bestaande diensten, producten en processen die passen in het beleid van de VRT;3° inzake het personeelsbeleid : het voeren van een coherent personeelsbeleid, afgestemd op de strategische ontwikkeling van de VRT en de omgevingsfactoren waarbinnen de dienstverlening plaatsvindt, overeenkomstig de rechtspositieregeling van het personeel alsook overeenkomstig de richtlijnen van de raad van bestuur binnen het jaarlijks ondernemingsplan hierover;4° inzake het financiële beleid : de uitvoering van alle budgettaire en boekhoudkundige verrichtingen binnen het jaarlijkse ondernemingsplan, met inbegrip van het registreren van de verbintenissen, de goedkeuring en de boeking van de verplichtingen, de boeking van de vorderingen en het doen van alle ontvangsten en uitgaven binnen de machtigende begroting;5° inzake het beheer van de infrastructuur : het voeren van een coherent beleid voor gebouwen, verbruiks- en patrimoniumgoederen, een efficiënt voorraadbeheer, alsmede het optimaal beheren van de infrastructuur van de VRT binnen de limieten van het door de raad van bestuur goedgekeurde investeringsprogramma;6° inzake communicatie en public relations : het voeren van een eigentijds intern en extern communicatiebeleid, in overeenstemming met de door de raad van bestuur vastgelegde richtlijnen hierover;7° het vaststellen van het programma-aanbod en het uitzendschema.8° het nemen van andere operationele beslissingen die nuttig of nodig zijn voor de goede werking van de VRT en die niet tot de bevoegdheden behoren van de raad van bestuur. De gedelegeerd bestuurder neemt met raadgevende stem deel aan de vergaderingen van de raad van bestuur. De gedelegeerd bestuurder is belast met de voorbereiding van de beslissingen van de raad van bestuur. Hij verstrekt aan de raad van bestuur alle nodige inlichtingen en brengt alle voorstellen die voor de werking van de VRT nuttig of nodig zijn op de agenda van de raad van bestuur.

De gedelegeerd bestuurder vertegenwoordigt de VRT in de gerechtelijke en buitengerechtelijke handelingen, inbegrepen het optreden voor administratieve rechtscolleges, en treedt rechtsgeldig op in naam en voor rekening van de VRT, zonder dat hij dat aan de hand van een beslissing van de raad van bestuur moet staven.

Onverminderd de rechtspositieregeling van het personeel mag de gedelegeerd bestuurder onder zijn verantwoordelijkheid één of meer specifieke bevoegdheden, met inbegrip van die welke vermeld worden in dit artikel, delegeren aan één of meer personeelsleden van de VRT. De gedelegeerd bestuurder voert de beslissingen van de raad van bestuur uit. ».

Art. 11.Aan hoofdstuk V van titel II van dezelfde decreten worden een artikel 20bis en 20ter toegevoegd, die luiden als volgt : «

Artikel 20bis.Het decreet van 7 mei 2004 houdende regeling van de begrotingen, de boekhouding, de controle inzake subsidies, en de controle door het Rekenhof, is van toepassing op de VRT.

Artikel 20ter.De VRT wordt gemachtigd om een reservefonds aan te leggen. In de begroting bevindt het reservefonds zich op het niveau van de totaliteit van de VRT. De VRT mag de middelen in het reservefonds aanwenden voor de uitoefening van de openbare omroepopdracht, met inbegrip van het verwerven en beheren van patrimonium. »

Art. 12.In artikel 25, § 1 van de dezelfde decreten wordt het eerste lid vervangen door wat volgt : « De Vlaamse Regering wijst een gemeenschapsafgevaardigde aan die erop toeziet dat de VRT zijn activiteiten uitvoert conform de wetten, decreten, besluiten en de beheersovereenkomst. De Vlaamse Gemeenschap draagt de kosten die verbonden zijn aan de uitoefening van zijn ambt. »

Art. 13.In hoofdstuk IX van titel II van dezelfde decreten wordt een artikel 25bis ingevoegd, dat luidt als volgt : «

Artikel 25bis.Een interne-auditentiteit binnen de VRT evalueert de doeltreffendheid van het risico- en controlebeheer en de beleidsprocessen, gaat na of ze adequaat zijn en formuleert aanbevelingen tot verbetering daarvan. Ze voert daartoe audits uit ten behoeve van een door de raad van bestuur ingesteld Auditcomité, dat wordt voorgezeten door een door de raad van bestuur aangewezen lid van de raad van bestuur, uitgezonderd de voorzitter en de gedelegeerd bestuurder. Ze voert eveneens audits uit ten behoeve van een auditcel bij het VRT-directiecomité met het oog op een zo optimaal mogelijk operationeel beheer.

De interne-auditentiteit opereert onafhankelijk van de gedelegeerd bestuurder en ressorteert rechtstreeks onder de voorzitter van de Auditcomité. »

Art. 14.In hoofdstuk IX van titel II van dezelfde decreten wordt een artikel 26bis ingevoegd, dat luidt als volgt : «

Artikel 26bis.§ 1. De entiteit Interne Audit van de Vlaamse Gemeenschap, vermeld in artikel 34 van het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid van 18 juli 2003, evalueert de interne controlesystemen van de VRT, gaat na of ze adequaat zijn en formuleert aanbevelingen tot verbetering ervan. Ze voert daartoe financiële audits, overeenstemmingsaudits en operationele audits uit en is gemachtigd alle bedrijfsprocessen en activiteiten te onderzoeken.

De entiteit Interne Audit is tevens bevoegd voor het uitvoeren van administratieve onderzoeken bij de VRT. De vertrouwelijkheid van commerciële en industriële informatie zoals gewaarborgd in artikel 14, 3° van het decreet van 26 maart 2004 inzake openbaarheid van bestuur, geldt onverkort. § 2. Om haar bevoegdheid te kunnen uitoefenen, heeft de entiteit Interne Audit toegang tot alle informatie en documenten van de VRT. Ze kan aan ieder personeelslid van de VRT de inlichtingen vragen die ze voor de uitvoering van haar opdrachten nodig acht. Ieder personeelslid van de VRT is ertoe gehouden op een volledige wijze te antwoorden en alle relevante informatie en documenten te verstrekken.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 19 mei 2006.

De minister-president van de Vlaamse Regering, Y. LETERME De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media en Toerisme, G. BOURGEOIS _______ Nota Zitting 2005-2006.

Stukken : 0ntwerp van decreet : 762 - Nr. 1 - Verslag : 762 - Nr. 2 - Amendement : 762 - Nr. 3 - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 762 - Nr. 4.

Handelingen : Bespreking en aanneming : Vergadering van 10 mei.

^