gepubliceerd op 29 december 2015
Decreet houdende wijziging van het decreet van 15 december 2011 houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering, het decreet van 5 maart 2008 houdende oprichting van het Agence wallonne de l'air et du climat en het Waalse Wetboek van Huisvesting en Duurzaam Wonen (1)
17 DECEMBER 2015. - Decreet houdende wijziging van het decreet van 15 december 2011 houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering, het decreet van 5 maart 2008 houdende oprichting van het Agence wallonne de l'air et du climat (Waals agentschap voor Lucht en Klimaat) en het Waalse Wetboek van Huisvesting en Duurzaam Wonen (1)
Het Waals Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : HOOFDSTUK I. - Wijzigingen in het decreet van 15 december 2011 houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering
Artikel 1.Dit decreet regelt gedeeltelijk, krachtens artikel 138 van de Grondwet, een aangelegenheid bedoeld in artikel 128, § 1, ervan.
Art. 2.Het opschrift van het decreet van 15 december 2011 houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering wordt vervangen als volgt : « Decreet van 15 december 2011 houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de verslaggeving van de Waalse openbare bestuurseenheid".
Art. 3.In hetzelfde decreet worden de woorden "Titel I. Machtiging, begripsomschrijving en toepassingsgebied" vervangen door de woorden "Boek I. Machtiging, begripsomschrijving en toepassingsgebied".
Art. 4.In hetzelfde decreet wordt artikel 1 aangevuld als volgt : "en zet gedeeltelijk Richtlijn 2011/85/EU van 8 november 2011 tot vaststelling van voorschriften voor de begrotingskaders van de lidstaten".
Art. 5.In artikel 2 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 23 december 2013, worden de volgende wijzigingen aangebracht : a) in punt 4° vervalt het woord "Waalse";b) punt 5° wordt vervangen als volgt : « 5° administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie : openbare bestuurseenheid waarvan het beheer en de boekhouding bij een wet of een decreet gescheiden worden van die van de diensten van algemeen bestuur, zonder dat haar een afzonderlijke rechtspersoonlijkheid wordt toegekend, en die beschikt over een autonome thesaurie en boekhouding; »; c) in 10°, d), wordt het woord "eenheid" vervangen door de woorden "openbare bestuurseenheid";d) in 20 ° van de Franse versie worden de woorden, "la mise ne oeuvre" vervangen door de woorden "la mise en oeuvre";c) het artikel wordt aangevuld met de punten 23°, 24°, 25°, 26°, 27°, 28°, 29°, 30°, 31°, 32° en 33, luidend als volgt : « 23° economische begroting : de begroting bedoeld in artikel 108, g), van de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, gewijzigd bij de wet van 28 februari 2014;24° INR : het Instituut voor nationale rekeningen bedoeld in artikel 107 van de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen;25° consolidatieperimeter : subsector 1312 "Deelstaatoverheid" van sector 13 "Overheid" in de zin van Verordening nr.549/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2013 betreffende het Europees systeem van nationale en regionale rekeningen in de Europese Unie, zoals bepaald door het INR; 26°ESR : het Europees systeem van nationale en regionale rekeningen in de Europese Unie in de zin van desbetreffende Verordening nr. 549/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2013; 27° openbare bestuurseenheid : de institutionele eenheid die deel uitmaakt van de consolidatieperimeter van het Waalse Gewest;28° gewestelijke onderneming : de openbare bestuurseenheid met een commercieel, industrieel of financieel karakter die geniet van een autonome regeling, zonder dat haar een afzonderlijke rechtspersoonlijkheid wordt toegekend; 29°orgaan : de openbare bestuurseenheid, gescheiden van de diensten van algemeen bestuur, met rechtspersoonlijkheid en met als doel de uitoefening van opdrachten van algemeen belang; 30° "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles"(Waals agentschap voor gezondheid, sociale bescherming, handicap en gezinnen) : de openbare bestuurseenheid opgericht en georganiseerd bij het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid;31° Voogdijminister : de Minister van de Regering die een bijzondere beheers- of toezichtbevoegdheid op een ander organisme heeft krachtens het decreet of een besluit houdende organisatie ervan en, in voorkomend geval, het besluit tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden binnen de Regering;32° financiële overdracht : het bedrag opgenomen in de in artikel 10 bedoelde uitgavenbegroting ten gunste van sommige openbare bestuurseenheden;33° beheerscontract : de overeenkomst gesloten tussen de Regering en de beheersinstelling van een orgaan om de bijzondere regels en voorwaarden te bepalen, krachtens welke dit orgaan zijn openbare opdrachten uitoefent.»
Art. 6.Artikel 3 van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt : «
Art. 3.§ 1. De bepalingen van dit decreet zijn van toepassing op de openbare beheerseenheden die verdeeld worden volgens de volgende categorieën : 1° de diensten van algemeen bestuur, de ministeriële kabinetten en de voor hun werking ermee gelijkgestelde diensten die samen een enige eenheid vormen;2° de gewestelijke ondernemingen; 3°de administratieve diensten met boekhoudkundige autonomie; 4° de organen gerangschikt volgens de volgende typen : a) van type 1 : de organen die rechtstreeks onder het gezag van een voogdijminister staan en waarvan het dagelijks bestuur toevertrouwd wordt aan aangewezen ambtenaren of mandatarissen;b) van type 2 : de organen die op autonome wijze door de beheersinstellingen aangewezen volgens hun rechtstatuut onverminderd de toezichts- en controlebevoegdheden van de Regering;c) van type 3 : de organen die : (1) ofwel beheerd worden overeenkomstig het Wetboek van de vennootschappen, ofwel onderworpen worden aan de wet van 27 juni 1921 over de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen;(2) en die een bepalende invloed van het Waalse Gewest ondergaan, ofwel door een beheerscontract met genoemd gewest te sluiten, ofwel door het feit dat het Gewest al dan niet rechtstreeks meer dan de helft van de leden van hun bestuurs-, beheers- of leidingsorgaan aanwijst of dat het één of meerdere personen aanwijst die belast zijn met het administratief toezicht van de Regering uit hun midden, ofwel dat het al dan niet rechtstreeks de meerderheid van het kapitaal bezit of dat het al dan niet rechtstreeks over de meeste stemmen gebonden aan de aandelen van het orgaan opgericht in de vorm van een vennootschap beschikt;5° het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" 6° het Parlement en de Ombudsdienst. § 2. De lijst en de rangschikking van de in § 1, 4°,bedoelde organen worden bij dit decreet gevoegd.
Minstens één keer per jaar en op voorstel van de Regering actualiseert het decreet de in het eerste lid bedoelde lijst. »
Art. 7.In hetzelfde decreet wordt, tussen de artikelen 3 en 4, een Boek II ingevoegd, luidend als volgt : "Algemene bepalingen".
Art. 8.In Boek II van hetzelfde decreet worden de woorden "Titel II. Bepalingen betreffende de begroting" vervangen door de woorden "Titel I. Bepalingen betreffende de begroting".
Art. 9.Artikel 4 van hetzelfde decreet wordt gewijzigd als volgt : 1°de termen " § 1" worden ingevoegd voor het woord "Overeenkomstig"; 2° het wordt aangevuld met de §§ 2 en 3, luidend als volgt : « § 2.Overeenkomstig artikel 16/9 van de wet tot vaststelling van de algemene bepalingen wordt de begroting uitgewerkt op basis van de macro-economische prognoses van de economische begroting van het Instituut voor de Nationale Rekeningen. De eventuele afwijkingen ten aanzien van deze prognoses worden uitdrukkelijk vermeld en gemotiveerd in de informatieve en rechtvaardigende documenten bij de begroting. § 3. Overeenkomstig artikel 16/3 van de wet tot vaststelling van de algemene bepalingen wordt om de drie jaar door een onafhankelijke instelling, op grond van objectieve criteria, van de begrotingsprognoses die worden gebruikt bij de uitwerking van de begroting, een evaluatie uitgevoerd. Indien uit de evaluatie een relevante afwijking blijkt, neemt de Regering de maatregelen die noodzakelijk zijn voor de verbetering van de methodologie van de volgende begrotingsprognoses en maakt die openbaar.
De onafhankelijke instelling wordt in een samenwerkingsakkoord aangesteld. »
Art. 10.Artikel 9, § 1, van hetzelfde decreet wordt 1° vervangen als volgt : "1° de algemene toelichting, die inzonderheid de volgende documenten voorstelt : a) de richtlijnen van de begroting;b) een synthese van de ontvangsten en uitgaven;c) een financieel verslag;d) overeenkomstig de artikelen 16/11 en 16/12 van de wet tot vaststelling van de algemene bepalingen en met inachtneming van de door de Regering bepaalde modaliteiten : (1) het begrotingskader voor de middellange termijn en de meerjarige begrotingsplanning, zoals bepaald in het derde lid, de eventuele aanpassingen ervan, alsook de uitleg voor elke afwijking van de jaarbegroting in vergelijking met het begrotingskader;(2) een gevoeligheidsanalyse met daarin een overzicht van de ontwikkelingen van de belangrijkste begrotingsvariabelen onder verschillende groei- en renteaannames;(3) de vermelding van alle instellingen en fondsen van de overheid die niet in de uitgavenbegroting zijn opgenomen maar die deel uitmaken van de consolidatieperimeter, alsook een analyse van de impact van die instellingen en fondsen op het vorderingensaldo en op de overheidsschuld;(4) de impact op gedetailleerde wijze van belastinguitgaven voor de ontvangsten, waarbij een inventaris van die uitgaven wordt gevoegd; deze omvat alle kortingen, verminderingen en uitzonderingen op het algemeen stelsel van de belastingheffing die tijdens het begrotingsjaar gelden ten gunste van de belastingplichtigen of van economische, sociale of culturele activiteiten.
Het begrotingskader op middellange termijn dekt de regeerperiode of minstens een minimale periode van drie jaar. Een nieuwe Regering mag het door een vorige Regering bepaalde begrotingskader op middellange termijn aanpassen aan haar nieuwe beleidsprioriteiten.
In dit geval geeft de nieuwe Regering de verschillen met het voorgaande begrotingskader op middellange termijn aan.
De meerjarige begrotingsplanning gegrond op de prognoses van de economische begroting bevat de volgende elementen : a) algemene en transparante meerjarige begrotingsdoelstellingen voor het overheidstekort, de overheidsschuld of eventuele andere samenvattende begrotingsindicatoren, zoals de uitgaven;b) prognoses voor elke belangrijke uitgaven- en ontvangstenpost bij ongewijzigd beleid;c) een beschrijving van de geplande beleidsmaatregelen voor de middellange termijn die gevolgen hebben voor de overheidsfinanciën, uitgesplitst naar de voornaamste ontvangsten- en uitgavenposten, waarbij wordt getoond op welke wijze de aanpassing aan de middellangetermijndoelstellingen voor de begroting wordt verwezenlijkt, afgezet tegen de prognoses bij ongewijzigd beleid;d) een beoordeling van de wijze waarop de voorgenomen beleidsmaatregelen in het licht van hun rechtstreekse langetermijnimpact op de overheidsfinanciën de houdbaarheid van de overheidsfinanciën op lange termijn zouden kunnen beïnvloeden.»
Art. 11.In artikel 10, § 1, van hetzelfde decreet wordt § 1 vervangen als volgt : « § 1. Overeenkomstig het in artikel 9, § 1, 1°, bedoelde begrotingskader op middellange termijn zorgt de Regering voor het opmaken van de decreetsontwerpen, waarbij het ene de ontvangsten van de begroting omvat, en het andere de uitgaven van de begroting, en van de in artikel 9 bedoelde documenten alsmede, in voorkomend geval, van de decreetsontwerpen tot aanpassing van de begroting en de in § 4 bedoelde documenten. »
Art. 12.In Boek II van hetzelfde decreet worden de woorden "Titel III. Bepalingen inzake uitvoering van de begroting en begrotingsboekhouding" vervangen door de woorden "Titel II. Bepalingen inzake uitvoering van de begroting en begrotingsboekhouding".
Art. 13.In artikel 15 van hetzelfde decreet worden de woorden "in titel IV" vervangen door de woorden "in titel III van dit Boek".
Art. 14.Artikel 16 van hetzelfde decreet wordt gewijzigd als volgt : 1° in punt 2°, wordt punt a) vervangen als volgt : « a) de bedragen die tijdens het begrotingsjaar worden vastgelegd uit hoofde van verbintenissen die zijn of zullen ontstaan of die zijn of zullen worden gesloten;»; 2° paragraaf 2 wordt vervangen als volgt : « § 2.De op 31 december van het begrotingsjaar vastgestelde rechten kunnen worden aangerekend op de vastleggings- en vereffeningskredieten van de begroting tot 31 januari van het volgende jaar. Bij gebrek worden ze aangerekend op de vastleggings- en vereffeningskredieten van het volgende begrotingsjaar. »
Art. 15.In Boek II van hetzelfde decreet worden de woorden "Titel IV. Bepalingen inzake de algemene boekhouding" vervangen door de woorden "Titel III. Bepalingen inzake de algemene boekhouding".
Art. 16.In artikel 33 van hetzelfde decreet worden de woorden "van Titel XI" vervangen door de woorden "van de artikelen 74 en 75".
Art. 17.In Boek II van hetzelfde decreet worden de woorden "Titel V. Bepalingen betreffende de algemene rekening" vervangen door de woorden "Titel IV. Bepalingen betreffende de algemene rekening en de verplichte verslaggevingen".
Art. 18.In artikel 42, eerste lid, van hetzelfde decreet worden de woorden "van de eenheid" ingevoegd tussen het woord "omvat" en de woorden "de algemene rekening".
Art. 19.Artikel 43, 4°, van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt : « 4° een verslag over de overdrachten van onroerende goederen bedoeld in de artikelen 57 en 63 evenals over de vervreemdingen ten bezwarende titel van de onroerende goederen verricht krachtens Titel VIII van dit Boek. »
Art. 20.Artikel 44 van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt : «
Art. 44.§ 1. Uiterlijk op 15 april maakt de Regering de overeenkomstig de artikelen 41 tot en met 43 opgestelde algemene rekening van de eenheid, en de overeenkomstig artikel 97 opgestelde jaarlijkse algemene rekeningen van de organen van type 1 en van de gewestelijke ondernemingen aan het Rekenhof over.
Het Rekenhof zendt die algemene rekeningen, samen met zijn opmerkingen en de certificering die het overeenkomstig de artikelen 52 en 102, § 1, verleent, aan het Parlement over tegen uiterlijk eind juni van het daaropvolgend jaar.
Daarbij voegt het Rekenhof een afschrift van zijn opmerkingen en de certificering : 1° aan de Regering, wat betreft de algemene rekening van de eenheid;2° aan de voogdijminister en de Minister van Begroting wat betreft de organen van type 1 en de gewestelijke ondernemingen. § 2. Tegen uiterlijk 31 augustus legt de Regering het ontwerp-decreet tot goedkeuring van de algemene rekening van de eenheid, waarbij de algemene rekeningen van de organen van type 1 en van de gewestelijke ondernemingen worden gevoegd, in het Parlement neer. De goedkeuring van dat ontwerp moet uiterlijk op 31 oktober plaatsvinden.
De hierboven vermelde algemene rekeningen van de organen van type 1 en van de gewestelijke ondernemingen worden door de aanneming van desbetreffende bepalingen goedgekeurd. § 3. De opmerkingen en certificeringen van het Rekenhof alsook de hierboven vermelde algemene rekeningen, met uitzondering van het gedeelte van de bijlage bij de uitvoeringsrekening van de begroting bedoeld in artikel 29, § 5, 1°, worden als bijlage bij het decreet tot goedkeuring ervan bekendgemaakt. »
Art. 21.In Boek II, Titel IV, van hetzelfde decreet wordt een artikel 45/1 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 45/1.§ 1. Overeenkomstig artikel 16/10 van de wet tot vaststelling van de algemene bepalingen, worden de begrotingsgegevens met betrekking tot de gerealiseerde uitgaven en ontvangsten op kasbasis of boekhoudkundige basis maandelijks voor publicatie overgemaakt aan de Federale Staat. Dit overzicht omvat de ontvangsten en uitgaven van alle openbare bestuurseenheden. § 2. Elke openbare bestuurseenheid deelt systematisch en voor de vijftiende van de volgende maand de in § 1 bedoelde noodzakelijke gegevens aan de door de Regering aangestelde dienst mee. § 3. De in § 2 bedoelde begrotingsgegevens met betrekking tot de uitgaven en ontvangsten worden : 1° als vastgestelde rechten opgesteld op grond van de begrotingsboekhouding of, indien deze gegevens niet beschikbaar zijn, op grond van de algemene boekhouding;2° aan het einde van elke vorige maand besloten.De maandelijkse bedragen worden afzonderlijk van maand tot maand gecumuleerd; 3° volgens het door de Regering bepaalde model voorgesteld. § 4. De begrotingsgegevens worden door de in § 2 bedoelde diensten geconsolideerd om de economische groepering van de subsector 1312 van het Waalse Gewest vast te stellen. Ze worden voor publicatie overgemaakt aan de bevoegde federale overheid. »
Art. 22.In Boek II, Titel IV, van hetzelfde decreet wordt een artikel 45/2 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 45/2.Overeenkomstig artikel 16/14 van de wet tot vaststelling van de algemene bepalingen publiceert de Regering relevante informatie over voorwaardelijke verplichtingen met mogelijk grote gevolgen voor de begroting, zoals onder meer overheidsgaranties, oninbare leningen en uit de exploitatie van overheidsbedrijven voortvloeiende verplichtingen, en informatie over participaties in kapitaal van particuliere en overheidsbedrijven, voor zover het om economisch significante bedragen gaat. De Regering bepaalt de publicatiemodaliteiten van die informatie. »
Art. 23.In Boek II, Titel IV, van hetzelfde decreet wordt een artikel 45/3 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 45/3.Overeenkomstig de voorschriften van de artikelen 45/1 en 45/2 maakt elke openbare bestuurseenheid aan de Regering de gegevens die haar betreffen over om te kunnen voldoen aan de gewestelijke, Belgische, Europese of internationale eisen inzake verslaggeving. De Regering bepaalt de reikwijdte, de periodiciteit en de modaliteiten van die informatieaanvragen. »
Art. 24.In Boek II van hetzelfde decreet worden de woorden "Titel VI. Bepalingen betreffende het toezicht en de controle" vervangen door de woorden "Titel V. Bepalingen betreffende het toezicht en de controle".
Art. 25.In Boek II, Titel V, van hetzelfde decreet wordt een hoofdstuk IV ingevoegd, met als opschrift "Externe controle van het boekhoudsysteem en geïntegreerd auditaanpak".
Art. 26.In hoofdstuk IV, ingevoegd bij artikel 24, wordt een artikel 52/1 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 52/1.§ 1. De openbare boekhoudsystemen van het Parlement, de Ombudsdienst, de organismen van type 1 en 2, van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles", van de gewestelijke ondernemingen en de administratieve diensten met een boekhoudige autonomie maakt het voorwerp uit van een onafhankelijk audit.
De audit heeft een geldigheidsduur van vijf jaar. In geval van overgang naar een nieuw informaticasysteem voor het houden van de rekeningen wordt een nieuwe audit uitgevoerd binnen een termijn van maximum twee jaar na het inwerking zetten ervan. § 2. De in § 1 bedoelde audit wordt aan het Rekenhof toevertrouwd wat de eenheid, de ombudsdienst, de organen van type 1 en 2, het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles", de gewestelijke ondernemingen en de administratieve diensten met een boekhoudige autonomie betreft.
Wat het Parlement betreft, wordt de audit naar keuze ofwel aan het Rekenhof, ofwel aan een openbare of private onafhankelijke instelling toevertrouwd. In het tweede geval mag eenzelfde onafhankelijke instelling niet gemandateerd worden om twee opeenvolgende audits in eenzelfde boekhoudsysteem uit te voeren. § 3. Met inachtneming van de door de Regering bepaalde modaliteiten worden de audits betreffende de boekhoudsystemen overgemaakt : 1° aan het Parlement wat hem betreft en wat de Ombudsdienst betreft;2° aan de Minister van Begroting wat de eenheid betreft;3° aan de Minister van Begroting en de voogdijministers of de bevoegde vakministers wat de administratieve diensten met een boekhoudige autonomie, de organen van type 1en 2, van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles", en de gewestelijke ondernemingen betreft.»
Art. 27.In hoofdstuk IV, ingevoegd bij artikel 24, wordt een artikel 52/2 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 52/2.Onverminderd de toepassing van specifieke wettelijke bepalingen legt de Regering modaliteiten voor de samenwerking tussen de verschillende interveniënten belast met de controles en audits van de openbare bestuurseenheden vast. »
Art. 28.In Boek II van hetzelfde decreet worden de woorden "Titel VII. Bepalingen betreffende de inning van de vastgestelde rechten van niet-fiscale aard" tussen de artikelen 52 en 53 vervangen door de woorden "Titel VI. Bepalingen betreffende de inning van de vastgestelde rechten van niet-fiscale aard".
Art. 29.In artikel 56, § 1, 2°, van hetzelfde decreet worden de woorden "van Titel XI" vervangen door de woorden "Titel X".
Art. 30.In Boek II van hetzelfde decreet worden de woorden "Titel VIII. Bepalingen betreffende de toekenning van toelagen en prijzen" vervangen door de woorden "Titel VII. Bepalingen betreffende de toekenning van toelagen en prijzen".
Art. 31.In Boek II van hetzelfde decreet worden de woorden "Titel IX. Bepalingen betreffende afgeschreven goederen" vervangen door de woorden "Titel VIII. Bepalingen betreffende afgeschreven goederen".
Art. 32.In Boek II van hetzelfde decreet worden de woorden "Titel X. Bepalingen die toepasselijk zijn op administratieve diensten met boekhoudkundige autonomie" vervangen door de woorden "Titel IX. Bepalingen die toepasselijk zijn op administratieve diensten met boekhoudkundige autonomie".
Art. 33.Artikel 68 van hetzelfde decreet wordt gewijzigd als volgt : a) 2° wordt vervangen als volgt : « 2°een jaarlijkse begroting wordt door de administratieve dienst met boekhoudige autonomie vastgesteld in de door de Regering bepaalde vormen en modaliteiten.Ze bevat alle ontvangsten en uitgaven zoals bedoeld in artikel 4 van de wet tot vaststelling van de algemene bepalingen, opgedeeld in basisallocaties overeenkomstig de economische classificatie; »; b) het wordt aangevuld met een 2°/1, luidend als volgt : « 2°/1.Overeenkomstig de artikelen 16/11 en 16/12 van de wet tot vaststelling van de algemene bepalingen wordt de jaarlijkse begroting via bewijsnota's en toelichtingen gedocumenteerd. Bij de uitwerking van zijn oorspronkelijke begroting voegt de administratieve dienst met een boekhoudige autonomie een meerjarige projectie over drie jaar van de ontvangsten en uitgaven met een bij ongewijzigd beleid en, in voorkomend geval, verbeterd om de hem toegewezen budgettaire doelstelling te bereiken; » b) het wordt aangevuld met een 2°/2, luidend als volgt : « 2° 2.De administratieve dienst met een boekhoudige autonomie bewijst de wijze waarop de doelstelling die voor hem door de Regering is bepaald, wordt bereikt; »; d) 4° wordt aangevuld met de volgende woorden : « en hoogstens voor de verrichtingen ervan;»; a) 10° wordt vervangen als volgt : « 10° bij ambtsbeëindiging maakt de ontvanger of de penningmeester onverwijld en op volledige wijze de budgettaire en boekhoudkundige gegevens aan de verantwoordelijke van de dienst;».
Art. 34.In artikel 69 van hetzelfde decreet worden de eerste en tweede leden vervangen als volgt : « Het voorontwerp van jaarlijkse ontvangsten- en uitgavenbegroting van elke administratieve dienst met een boekhoudige automie wordt aan de bevoegde vakministers volgens de door de Regering bepaalde modaliteiten overgemaakt.
Het ontwerp van begroting van de administratieve dienst met een boekhoudige automie wordt ingevoegd in het ontwerp van decreet houdende de uitgaven van de begroting van het Waalse Gewest. Onder de begrotingsbepalingen van dit ontwerp van decreet wordt melding gemaakt, ter goedkeuring door het Parlement, van het totaal van de ontvangsten en het totaal van de uitgaven van de betrokken administratieve diensten.
Bij gebrek aan goedkeuring op 1 januari van het begrotingsjaar van het ontwerp van begroting bedoeld in het tweede lid, zijn de bepalingen van artikel 12 van toepassing op de administratieve diensten met een boekhoudige autonomie. »
Art. 35.In Boek II van hetzelfde decreet wordt een artikel 69/1 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 69/1.Overeenkomstig de bepalingen van artikel 6 van de wet tot vaststelling van de algemene bepalingen voert elke administratieve dienst met een boekhoudige autonomie een algemene boekhouding volgens de gebruikelijke regels van het dubbel boekhouden. De bepalingen van de artikelen 30 tot 35 zijn van toepassing op de administratieve diensten met een boekhoudige automie volgens de door de Regering bepaalde modaliteiten.
De begrotingsboekhouding moet een permanente opvolging toelaten van de naleving van de begrotingsmachtigingen toegekend door het Parlement en van de uitvoering van de begroting. Ze wordt in de algemene boekhouding opgenomen. »
Art. 36.In hetzelfde decreet wordt artikel 71 vervangen als volgt : «
Art. 71.Overeenkomstig de bepalingen van artikel 51 van de bijzondere wet van 16 januari 1989 betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten, is de administratieve en begrotingscontrole bedoeld in de artikelen 48 en 49 toepasselijk op de administratieve diensten met boekhoudkundige autonomie volgens de door de Regering bepaalde modaliteiten. »
Art. 37.In hetzelfde decreet wordt artikel 72 vervangen als volgt : «
Art. 72.Het Rekenhof : 1° oefent toezicht uit op administratieve diensten met boekhoudkundige autonomie overeenkomstig artikel 10, § 1 en 3, van de wet tot vaststelling van de algemene bepalingen;2° verricht de certificering van de jaarrekeningen van de administratieve diensten met een boekhoudige autonomie die volgens de modaliteiten van artikel 73 opgesteld worden, overeenkomstig de bepalingen bedoeld in artikel 52, § 1.»"
Art. 38.In artikel 73,van hetzelfde decreet wordt het eerste lid vervangen als volgt : « De jaarrekening van elke administratieve dienst met een boekhoudkundige autonomie wordt uiterlijk voor 31 maart van het jaar volgend op het begrotingsjaar overgemaakt aan de bevoegde vakministers en aan de Minister van Begroting die ermee belast wordt ze uiterlijk op de eerstvolgende 15 april over te leggen aan het Rekenhof. Het Rekenhof zendt die algemene rekeningen, samen met zijn opmerkingen aan het Parlement over tegen uiterlijk eind juni van het daaropvolgend jaar en informeert tegelijkertijd de Minister van Begroting daarvan, die deze opmerkingen meedeelt aan de bevoegde vakministers. »
Art. 39.In Boek II van hetzelfde decreet worden de woorden "Titel XI. Bepalingen inzake verjaring" vervangen door de woorden "Titel X. Bepalingen inzake verjaring".
Art. 40.In artikel 74 van hetzelfde decreet wordt het woord "entiteiten" vervangen door de woorden "openbare beheerseenheden, met uitzondering van de organen van type 3".
Art. 41.In artikel 75 van hetzelfde decreet worden de woorden "de door de in artikel 2 bedoelde diensten ten onrechte uitbetaalde sommen" vervangen door de woorden "de sommen die door de in artikel 74 bedoelde openbare beheerseenheden ten onrechte zijn uitbetaald".
Art. 42.In Boek II van hetzelfde decreet worden de woorden "Titel XII. Bepalingen met betrekking tot de budgettaire, maatschappelijke, economische en leefmilieudoelstellingen", ingevoegd bij het decreet van 23 december 2013, vervangen door de woorden "Titel XII. Bepalingen met betrekking tot de budgettaire, maatschappelijke, economische en leefmilieudoelstellingen".
Art. 43.In artikel 78, § 2, 1°van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 23 december 2013 wordt het woord" [economische]" vervangen door het woord "economische".
Art. 44.In hetzelfde decreet wordt, tussen de artikelen 78 en 79, een Boek III ingevoegd, met als opschrift : « Bepalingen toepasselijk op de organen, het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles", de gewestelijke ondernemingen, het Parlement en de Ombudsdienst ».
Art. 45.In Boek III van hetzelfde decreet wordt een "Titel I" ingevoegd, met als opschrift : « Bepalingen betreffende de structuur en de inhoud van de begroting ».
Art. 46.In Boek III, Titel I, van hetzelfde decreet wordt een "Hoofdstuk I" ingevoegd, met als opschrift : « Algemene bepaling ».
Art. 47.In hoofdstuk I, ingevoegd bij artikel 45, wordt een artikel 79 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 79.§ 1. Voor alle organen en gewestelijke ondernemingen en voor het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles", wordt er een jaarlijkse begroting vastgelegd. Die begroting omvat alle ontvangsten en uitgaven, ongeacht de oorsprong of de oorzaak ervan. Het begrotingsjaar valt samen met het kalenderjaar.
Onder ontvangsten wordt verstaan de rechten vastgesteld door het orgaan, de gewestelijke onderneming of het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" uit hoofde van zijn relaties met de derden.
Onder uitgaven wordt verstaan de rechten vastgesteld t.o.v. derden ten laste van het orgaan, of van de gewestelijke onderneming of het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles". § 2. De bepalingen van § 1 zijn van toepassing op het Parlement en op de Ombudsdienst. »
Art. 48.In Boek III, Titel I, van hetzelfde decreet wordt een "Hoofdstuk II" ingevoegd, met als opschrift : « Specifieke bepalingen ».
Art. 49.In hoofdstuk II, ingevoegd bij artikel 47, wordt een artikel 80 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 80.Overeenkomstig de artikelen 16/11 en 16/12 van de wet tot vaststelling van de algemene bepalingen documenteren de organen, de gewestelijke ondernemingen en het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" van ambtswege hun begroting via bewijsnota's en toelichtingen. Bij de uitwerking van hun oorspronkelijke begroting voegen een meerjarige projectie over minstens drie jaar van hun ontvangsten en uitgaven met een bij ongewijzigd beleid en, in voorkomend geval, verbeterd om de hun toegewezen budgettaire doelstelling te bereiken.
De Regering bepaalt de in het eerste lid vereiste documenten. »
Art. 50.In hetzelfde hoofdstuk II, ingevoegd bij artikel 47, wordt een artikel 81 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 81.§ 1. Alle organen en gewestelijke ondernemingen alsook het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" maken hun oorspronkelijke begroting en hun aangepaste begroting over volgens de instructies, met inbegrip van de kalender, die overeenkomstig artikel 10 door de Regering worden besloten en die door de Minister van Begroting worden meegedeeld.
De Regering kan bij gemotiveerd besluit de financiële overdrachten aan de organen, de gewestelijke ondernemingen en het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles", die daarvan genieten, verhinderen of schorsen wanneer ze verzuimen hun begroting in te dienen ». § 2. De begrotingen van de organen, de gewestelijke ondernemingen en het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" moeten zich aanpassen aan de budgettaire en financiële doelstellingen van het Waalse Gewest, zoals bepaald door de Regering. Daartoe worden ze, in voorkomend geval, aangepast ten gevolge van de aanpassing van de uitgavenbegroting bedoeld in artikel 10.
Art. 51.In hetzelfde hoofdstuk II, ingevoegd bij artikel 47, wordt een artikel 82 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 82.§ 1. Alle organen van type 1 en 2, het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles", en de gewestelijke ondernemingen bewijzen de wijze waarop de doelstelling die voor hen door de Regering is bepaald, wordt bereikt, waarbij, in voorkomend geval, een onderscheiding wordt gemaakt tussen de aanvullende hulpmiddelen gevormd met name door de eigen ontvangsten of de heffingen op de reserves of het beroep op de lening. § 2. De opneming in de begroting van een heffing op de reserves of van een beroep op de lening vereist de voorafgaandelijke instemming van de Regering. »
Art. 52.In hetzelfde hoofdstuk II, ingevoegd bij artikel 47, wordt een artikel 83 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 83.Voor de organen van type 1 en 2 en de gewestelijke ondernemingen moeten alle uitgaven eerst vastgelegd worden om vereffend te kunnen worden. Elke uitgave wordt gespijsd met een vastleggings- en een vereffeningskrediet.
Die kredieten zijn limitatief, uitgezonderd voor de vereffeningskredieten wanneer de tekst ervan bepaalt dat ze niet limitatief zijn. Die mogelijkheid wordt beperkt tot de uitgaven waarvan het volume tijdens het begrotingsjaar kan schommelen naar gelang van eigen aangewende ontvangsten, tot de uitgaven die behoren tot subgroep 11 van de economische classificatie of tot de uitgaven voortvloeiend uit gerechtelijke procedures of beslissingen. De voorafgaandelijke instemming van de Voogdijminister en van de Minister van Begroting wordt vereist. »
Art. 53.In hetzelfde hoofdstuk II, ingevoegd bij artikel 47, wordt een artikel 84 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 84.§ 1. Voor het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" moeten alle uitgaven van de in het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid bedoelde beheersbegroting eerst vastgelegd worden om vereffend te kunnen worden. Elke uitgave wordt gespijsd met een vastleggings- en een vereffeningskrediet.
De op die beheersbegroting opgenomen kredieten zijn limitatief, uitgezonderd voor de vereffeningskredieten wanneer de tekst ervan bepaalt dat ze niet limitatief zijn. Die mogelijkheid wordt beperkt tot de uitgaven waarvan het volume tijdens het begrotingsjaar kan schommelen naar gelang van eigen aangewende ontvangsten, tot de uitgaven die behoren tot subgroep 11 van de economische classificatie of tot de uitgaven voortvloeiend uit gerechtelijke procedures of beslissingen. De voorafgaandelijke instemming van de Voogdijminister en van de Minister van Begroting wordt vereist. § 2. De kredieten toegekend voor de paritaire opdrachten van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles", zoals bepaald in het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, zijn limitatief met uitzondering van de in hetzelfde Wetboek bedoelde afwijkingen en voorwaarden. § 3. De kredieten toegekend voor andere opdrachten dan de paritaire opdrachten van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles", zoals bepaald in het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, zijn limitatief. »
Art. 54.In hetzelfde hoofdstuk II, ingevoegd bij artikel 47, wordt een artikel 85 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 85.Wanneer het orgaan ertoe gemachtigd wordt om een beroep te doen op de lening, wordt het maximumbedrag dat in aanmerking komt voor de garantie van het Gewest, opgenomen in de toelichting van het decreet houdende de uitgaven van de begroting van het Gewest. »
Art. 55.In hetzelfde hoofdstuk II, ingevoegd bij artikel 47, wordt een artikel 86 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 86.De Regering kan begrotingsstructuren specifiek voor elke categorie organen, voor de gewestelijke ondernemingen en voor het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles", vastleggen. Ze nemen de economische classificatie van de ontvangsten en uitgaven op. »
Art. 56.In Boek III van hetzelfde decreet wordt een "Titel II" ingevoegd, luidend als volgt : « Bepalingen betreffende de goedkeuring van de begroting ».
Art. 57.In Boek III, Titel II, van hetzelfde decreet wordt een artikel 87 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 87.§ 1. De Voogdijminister stelt het ontwerp van begroting van de organen van type 1 en van de gewestelijke ondernemingen op en maakt het aan de Minister van Begroting over.
De Regering bepaalt de normen en modaliteiten van dit ontwerp van begroting, dat ingevoegd wordt in het ontwerp van decreet houdende de uitgaven van de begroting bedoeld in artikel 10.
De bepalingen van het in het eerste lid bedoelde ontwerp van decreet vermelden per orgaan van type 1 en per gewestelijke onderneming het totaal van de ontvangsten en het totaal van de uitgaven opgenomen in hun individuele begroting.
De stemming van de uitgavenbegroting heeft de goedkeuring van elke van die begrotingen als gevolg. § 2. De beheersorganen stellen het ontwerp van begroting van de organen van type 2 op, dat door de Voogdijminister wordt goedgekeurd en dat door laatstgenoemde aan de Minister van Begroting wordt overgemaakt. Het gaat vergezeld van een bijzondere toelichting die de ontvangsten en uitgaven ten opzichte van de opdrachten van het betrokken orgaan rechtvaardigt en uitlegt.
De begroting van de organen van type 2 en haar bijzondere toelichting of, bij gebrek, een ontwerp van begroting opgesteld door de beheersorganen, wordt gevoegd bij de in artikel 9, § 1, 2°, bedoelde bijzondere toelichting.
De Voogdijminister deelt de definitieve begroting aan het Parlement mede binnen twee maande na de goedkeuring ervan. § 3.De begroting van de organen van type 3 wordt door beheersorganen opgesteld en goedgekeurd en wordt door hen overgemaakt aan de voogdijministers die ze aan de Minister van Begroting meedelen. § 4. Overeenkomstig het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid bestaat het ontwerp van begroting van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" uit een deel betreffende het beheer, een deel betreffende de paritaire opdrachten en een deel betreffende de andere opdrachten dan de paritaire opdrachten.
De Algemene raad stelt overeenkomstig het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid het deel van ontwerp van begroting betreffende het beheer en het deel betreffende de paritaire opdrachten op. Ze gaan vergezeld van een bijzondere toelichting die de ontvangsten en uitgaven ten opzichte van de opdrachten van het Agentschap rechtvaardigt en uitlegt.
De Voogdijminister stelt op voorstel van de Algemene raad en overeenkomstig het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid het deel van ontwerp van begroting betreffende het de andere opdrachten dan de paritaire opdrachten op. Dat deel wordt vergezeld van een bijzondere toelichting die de ontvangsten en uitgaven rechtvaardigt en uitlegt.
De Regering keurt het ontwerp van begroting goed.
De begroting of, bij gebrek, een ontwerp van begroting wordt gevoegd bij de bijzondere toelichting bedoeld in artikel 9, § 1, 2°.
De definitieve begroting wordt aan het Parlement meegedeeld. § 5. De in de §§ 1 tot 4 bedoelde regels zijn toepasselijk op de aanpassingen van die begrotingen in de loop van het jaar. § 6. De begroting van het Parlement en de begroting van de Ombudsdienst worden opgesteld overeenkomstig de op hen toepasselijke regels en worden door het Parlement goedgekeurd.
Er wordt op dezelfde manier gehandeld voor de aanpassing van de begrotingen in de loop van het jaar. »
Art. 58.In Boek III, Titel II, van hetzelfde decreet wordt een artikel 88 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 88.De begrotingen van de organen van type 1 en van de gewestelijke ondernemingen van een begrotingsjaar worden uiterlijk op 31 december van het vorige jaar goedgekeurd.
De aanpassingen worden uiterlijk op 31 december van het lopende begrotingsjaar goedgekeurd. »
Art. 59.In Boek III, Titel II, van hetzelfde decreet wordt een artikel 89 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 89.§ 1. Bij gebrek aan goedkeuring van de begroting op 1 januari van het begrotingsjaar overeenkomstig artikel 88, zijn de bepalingen van artikel 12 toepasselijk op de organen van type 1 en op de gewestelijke ondernemingen. § 2. Als de begroting voor de organen van type 2 niet is goedgekeurd op de eerste dag van het begrotingsjaar, mogen de kredieten waarin het begrotingsontwerp van het "Agence" voorziet desalniettemin gebruikt worden, behalve als het gaat om een nieuw soort uitgaven die de begroting van het vorige jaar niet toelaat. § 3. Als de begroting voor het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" niet is goedgekeurd op de eerste dag van het begrotingsjaar, mogen de kredieten waarin het begrotingsontwerp voorziet desalniettemin gebruikt worden.
De in het vorige lid bedoelde bepaling is niet van toepassing op het nieuw soort uitgaven die de begroting van het vorige jaar niet toelaat, die opgenomen zijn in de begroting van de opdrachten, noch op de uitgaven opgenomen in de beheersbegroting waarvoor de Regeringscommissarissen een ongunstig advies hebben uitgebracht wegens gebrek aan overeenstemming met de wettelijke en reglementaire bepalingen of met de bepalingen van het beheerscontract die een die een budgettaire of financiële draagwijdte hebben. »
Art. 60.In Boek III van hetzelfde decreet wordt een "Titel III ingevoegd, luidend als volgt : « Bepalingen betreffende de uitvoering van de begroting en de budgettaire boekhouding ».
Art. 61.In Boek III, Titel III, van hetzelfde decreet wordt een "Hoofdstuk I" ingevoegd, met als opschrift : « Algemene bepaling ».
Art. 62.In hoofdstuk I, ingevoegd bij artikel 60, wordt een artikel 90 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 90.De begrotingsboekhouding moet een permanente opvolging toelaten van de naleving van de begrotingsmachtigingen toegekend door het Parlement en van de uitvoering van de begroting. Ze wordt opgenomen in de algemene boekhouding bedoeld in hoofdstuk IV van deze titel. »
Art. 63.In Boek III, Titel III, van hetzelfde decreet wordt een "Hoofdstuk II" ingevoegd, met als opschrift : « Bijzondere bepalingen ».
Art. 64.In hoofdstuk II, ingevoegd bij artikel 62, wordt een artikel 91 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 91.§ 1. Worden voor een bepaald begrotingsjaar op de begroting van de organen van type 1 en 2, van het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" en van de gewestelijke ondernemingen aangerekend : 1° in ontvangsten, de rechten vastgesteld ten gunste van het orgaan, het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" of de tijdens dit begrotingsjaar;2° in uitgaven, a) ten laste van de vastleggingskredieten, de sommen die tijdens het begrotingsjaar vastgelegd worden;b) ten laste van de vereffeningskredieten, de sommen die tijdens het begrotingsjaar uit hoofde van vastgestelde rechten voortvloeiend uit de voorafgaandelijk vastgelegde verplichtingen vereffend worden; Het begrotingssaldo wordt verkregen door het verschil tussen de aangerekende ontvangsten en de uitgaven die vereffend zijn. § 2. De op 1 december van het begrotingsjaar vastgestelde rechten kunnen voor de organen van type 1 en de gewestelijke onderneming worden aangerekend op de vastleggings- en vereffeningskredieten van de begroting tot 31 januari van het volgende jaar. Bij gebrek worden ze aangerekend op de vastleggings- en vereffeningskredieten van het volgende begrotingsjaar. » § 3. De vereffeningskredieten die aan het einde van het begrotingsjaar niet gebruikt worden, worden geannuleerd. »
Art. 65.Hoofdstuk II, ingevoegd bij artikel 62, wordt aangevuld met een artikel 92, luidend als volgt : «
Art. 92.Bij gebrek aan bijzondere wettelijke of reglementaire bepalingen registreren de instellingen van type 1 en 2, het « Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles » en de gewestelijke ondernemingen in hun begrotingsboekhouding, enerzijds, ten laste van de vastleggingskredieten, de vastgelegde sommen en, anderzijds, ten laste van de vereffeningskredieten, de sommen vereffend in de loop van het begrotingsjaar.
De contracten en opdrachten voor werken, leveringen en diensten alsook elke akte waaruit niet voorwaardelijke verplichtingen jegens derden voortvloeien, worden pas aan derden meegedeeld nadat het bedrag ervan op de voorziene vastleggingskredieten is geboekt.
De voorwaardelijke verplichtingen worden in klasse 0 van de algemene boekhouding geregistreerd totdat de voorwaarden vervuld zijn. De overige uitgaven worden ten laste van de vastleggingskredieten geboekt op grond van een intern bewijsstuk aan de hand waarvan het bestaan en de exacte omvang van de verplichting worden vastgesteld.
De toegestane vastleggingskredieten die niet opgebruikt zijn na afloop van het begrotingsjaar worden onbruikbaar. »
Art. 66.Hoofdstuk II, ingevoegd bij artikel 62, wordt aangevuld met een artikel 93, luidend als volgt : «
Art. 93.§ 1. Voor zover het totaalbedrag van de toegestane kredieten in acht genomen wordt, kunnen de limitatieve vastleggings- en vereffeningskredieten die opgenomen zijn in de begrotingen van de instellingen van type 1 en van de gewestelijke ondernemingen tijdens het begrotingsjaar herverdeeld worden met de voorafgaande toestemming van de Minister van Begroting en van de toezichthoudend Minister.
Uitgesloten van elke herverdeling zijn evenwel de kredieten die opgenomen zijn in de artikelen van uitgaven betreffende de groepen 8 en 9 van de economische classificatie alsook de niet-limitatieve vereffeningskredieten, behalve om de uitgaven van subgroep 11 van de economische classificatie te dekken. § 2. Voor zover het totaalbedrag van de toegestane kredieten in acht genomen wordt, kunnen de limitatieve vastleggings- en vereffeningskredieten die opgenomen zijn in de begrotingen van de instellingen van type 2 tijdens het begrotingsjaar herverdeeld worden met de voorafgaande toestemming van de beheersorganen en van de toezichthoudend Minister.
Uitgesloten van elke herverdeling worden evenwel de kredieten die opgenomen zijn in de artikelen van uitgaven betreffende de groepen 8 en 9 van de economische classificatie alsook de niet-limitatieve vereffeningskredieten, behalve om de uitgaven van subgroep 11 van de economische classificatie te dekken. § 3. Voor zover het totaalbedrag van de toegestane kredieten in acht genomen wordt, kunnen de limitatieve vastleggings- en vereffeningskredieten die opgenomen zijn in de begrotingen van het « Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles » tijdens het begrotingsjaar herverdeeld worden met de toestemming van de Algemene raad, overeenkomstig het Waals wetboek van sociale actie en gezondheid, en van de toezichthoudend Minister, wat betreft de beheersbegroting en de begroting van de paritaire opdrachten, en met de toestemming van de Minister van Begroting en van de toezichthoudend Minister, wat betreft de begroting van andere opdrachten dan paritaire opdrachten. »
Art. 67.In boek I van hetzelfde decreet wordt een « titel IV » ingevoegd, luidend als volgt : « Bepalingen betreffende de algemene boekhouding ».
Art. 68.In Boek III, titel IV, hoofdstuk IV, van hetzelfde decreet wordt een artikel 94 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 94.§ 1. Overeenkomstig de bepalingen van artikel 6 van de wet algemene bepalingen, voeren de instellingen, het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" en de gewestelijke ondernemingen een algemene boekhouding volgens de gebruikelijke regels van de dubbele boekhouding. § 2. De regels betreffende het voeren van de algemene boekhouding per entiteit, bedoeld in de artikelen 30 en 32 tot 35, zijn van toepassing op de instellingen van type 1 en 2, op het « Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles » en op de gewestelijke ondernemingen.
In afwijking van artikel 30 en bij gebrek aan een specifiek boekhoudplan krachtens organieke of reglementaire bepalingen voeren de instellingen van type 1 en 2, het « Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles » of de gewestelijke ondernemingen hun algemene boekhouding volgens : 1° hetzij het boekhoudplan vastgelegd overeenkomstig artikel 5 van de wet algemene bepalingen;2° hetzij de minimumindeling van een algemeen rekeningstelsel overeenkomstig het koninklijk besluit van 12 september 1983 tot bepaling van de minimumindeling van een algemeen rekeningstelsel of overeenkomstig het koninklijk besluit van 19 december 2003 betreffende de boekhoudkundige verplichtingen en de openbaarmaking van de jaarrekening van bepaalde verenigingen zonder winstoogmerk, internationale verenigingen zonder winstoogmerk en stichtingen. De betrokken overheidsbestuurseenheden, wat punt 2° betreft, : a) leggen een verband met het rekeningstelsel bedoeld onder 1°, door middel van een overeenstemmingstabel, eenduidig en permanent, voor alle gebruikte rekeningen;b) vullen de gegevens aan die in de rechten en vastleggingen buiten balans moeten voorkomen naar gelang van de rubrieken opgenomen in klasse 0 van het rekeningstelsel bedoeld onder 1°. De Regering bepaalt het model van de overeenstemmingstabel bedoeld onder a). »
Art. 69.In Boek III, titel IV, van hetzelfde decreet wordt een artikel 95 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 95.Elke instelling van type 1 en 2, elke gewestelijke onderneming alsook het « Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles » bepalen, met inachtneming van de bepalingen van het boekhoudkundig recht waaraan ze onderworpen zijn, de regels inzake evaluatie, afschrijvingen, voorraadaanleg voor risico's en lasten alsook de regels inzake waardevermindering en herevaluatie. Die regels worden door de bevoegde autoriteit goedgekeurd en in de bijlage bij de algemene rekening gerechtvaardigd.
Ze worden stelselmatig toegepast van het ene boekjaar op het andere. »
Art. 70.In Boek III, titel IV, van hetzelfde decreet wordt een artikel 96 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 96.Bij gebrek aan bijzondere wettelijke of reglementaire bepalingen registreren de instellingen van type 1 en 2, het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" en de gewestelijke ondernemingen in hun begrotingsboekhouding, enerzijds, ten laste van de vastleggingskredieten, de vastgelegde sommen en, anderzijds, ten laste van de vereffeningskredieten, de sommen vereffend in de loop van het begrotingsjaar.
Art. 71.In boek III van hetzelfde decreet wordt een « titel V » ingevoegd, luidend als volgt : « Bepalingen betreffende de rapportage ».
Art. 72.In boek III, titel V, van hetzelfde decreet wordt een « hoofdstuk I » ingevoegd, luidend als volgt : « Algemene jaarrekening ».
Art. 73.Hoofdstuk I, ingevoegd bij artikel 71, wordt aangevuld met een artikel 97, luidend als volgt : «
Art. 97.§ . 1. De instellingen van type 1 en 2, het « Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles » en de gewestelijke ondernemingen maken jaarlijks hun algemene rekening betreffende het afgelopen begrotings- en boekhoudjaar op : 1° tegen 31 maart, wat betreft de instellingen van type 1 en de gewestelijke ondernemingen;2° tegen 30 april, wat betreft de instellingen van type 2 en het « Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles ». De algemene rekening omvat : 1° de balans;2° de resultatenrekening, opgemaakt op basis van de lasten en opbrengsten;3° de rekening van uitvoering van de begroting, opgemaakt in hetzelfde verplichte formaat als de goedgekeurde begroting en bevattende de ontvangstenramingen en de toegelaten uitgaven en, ertegenover, respectievelijk, de vastgestelde rechten geboekt als ontvangsten en de vastgestelde rechten geboekt als uitgaven;4° een bijlage met ondermeer : a) een samenvatting van de ramings- en afschrijvingsregels;b) een verklarend overzicht van de variaties van de immateriële, materiële en financiële vaste activa;c) een stand van de schuldvorderingen en schulden;d) een stand van de schatkist en de plaatsingen;e) een uitvoerige opgave van de rechten en verplichtingen buiten balans;f) desgevallend, een rechtvaardiging van de aanleg van een voorraad voor risico's en lasten;g) een verhouding op grond waarvan het begrotingssaldo in overeenstemming gebracht kan worden met het resultaat van het verschil tussen de lasten en de opbrengsten geregistreerd in de algemene boekhouding. § 2. De bedragen opgenomen in de verhouding bedoeld in paragraaf 1, tweede lid, 4°, g), zijn die welke vastgelegd zijn op 31 december van het afgelopen boekhoud- en begrotingsjaar. § 3. De autoriteiten die de begroting van de instellingen, van het « Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles » en van de gewestelijke ondernemingen goedkeuren, vervullen dezelfde opdracht ten opzichte van hun algemene jaarrekening. »
Art. 74.Boek III, titel V, van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een « hoofdstuk II », luidend als volgt : « Tussenrekeningen ».
Art. 75.Hoofdstuk II, ingevoegd bij artikel 73, wordt aangevuld met een artikel 98, luidend als volgt : «
Art. 98.Onverminderd de bepalingen die de aangelegenheid regelen in hun organiek decreet of in het boekhoudkundig recht waaraan ze onderworpen zijn, maken de instellingen van type 1 en 2, het « Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles » en de gewestelijke ondernemingen tussenrekeningen op voor de begrotingsaanpassingen in de loop van het boekjaar. »
Art. 76.In boek III van hetzelfde decreet wordt een « titel VI » ingevoegd, luidend als volgt : « Bepalingen betreffende de controles ».
Art. 77.In boek III, titel VI, van hetzelfde decreet wordt een « hoofdstuk I » ingevoegd, luidend als volgt : « Algemene bepaling ».
Art. 78.Hoofdstuk I, ingevoegd bij artikel 76, wordt aangevuld met een artikel 99, luidend als volgt : «
Art. 99.§ 1. Elke instelling van type 1 en 2, elke gewestelijke onderneming alsook het « Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles » passen in hun administratieve organisatie het beginsel van de functiesscheiding toe tussen de beslissings-, uitvoerings, registratie-, betalings- en toezichtsfuncties. § 2. De budgettaire en boekhoudkundige procedures worden schriftelijk bepaald en vastgesteld zodat ze een duidelijke documentatie vormen, die op elk vlak geformaliseerd en bijgewerkt wordt. »
Art. 79.In boek III, titel VI, van hetzelfde decreet wordt een « hoofdstuk II » ingevoegd, luidend als volgt : « Interne controle en audit ».
Art. 80.Hoofdstuk II, ingevoegd bij artikel 78, wordt aangevuld met een artikel 100, luidend als volgt : «
Art. 100.§ 1. Het systeem van openbare boekhouding integreert een interne controle en een interne audit.
De doelstellingen bepaald bij artikel 46 zijn van toepassing op de instellingen, op het « Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles » en op de gewestelijke ondernemingen.
De in artikel 47 bedoelde regels betreffende de interne audit zijn van toepassing op de instellingen van type 1 en op de gewestelijke ondernemingen. § 2. Elk personeelslid werkt aan de vlotte werking van de interne controle mee naar gelang van de opdrachten en verantwoordelijkheden die hem toegewezen worden. »
Art. 81.In boek III, titel VI, van hetzelfde decreet wordt een « hoofdstuk III » ingevoegd, luidend als volgt : « Administratieve en begrotingscontrole ».
Art. 82.Hoofdstuk III, ingevoegd bij artikel 78, wordt aangevuld met een artikel 101, luidend als volgt : «
Art. 101.De Regering ziet toe op de uitvoering van de begroting en op het financiële beheer van de instellingen van type 1, van de gewestelijke ondernemingen en van het « Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles, wat betreft zijn begroting van de andere dan paritaire opdrachten, zoals bepaald bij het Waals wetboek van Sociale actie en Gezondheid.
De Regering bepaalt de modaliteiten voor die controle, met name een eventueel beroep op de hulp van de inspecteurs van financiën die haar ter beschikking gesteld worden en op de toepassing van de artikelen 48 en 49. »
Art. 83.In boek III, titel VI, van hetzelfde decreet wordt een « hoofdstuk IV » ingevoegd, luidend als volgt : « Externe controle en certificering van de algemene rekening ».
Art. 84.Hoofdstuk IV, ingevoegd bij artikel 82, wordt aangevuld met een artikel 102, luidend als volgt : «
Art. 102.§ 1. Overeenkomstig artikel 10, § 2, van de wet algemene bepalingen, worden de instellingen van type 1 en 2, het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" en de gewestelijke ondernemingen onderworpen aan de controle van het Rekenhof, zoals bepaald bij artikel 50. » § 2. De jaarrekeningen en het rapport van de revisor van de instellingen van type 3 worden aan het Rekenhof overgemaakt binnen dertig dagen na goedkeuring door de algemene vergadering.
Onverminderd de geheimhouding van de zaken, kan het Rekenhof vragen aan de revisor richten i.v.m. zijn rapport. »
Art. 85.Hoofdstuk IV, ingevoegd bij artikel 82, wordt aangevuld met een artikel 103, luidend als volgt : «
Art. 103.§ 1. De bepalingen van artikel 52, § 1, betreffende de certificering uitgeoefend door het Rekenhof zijn van toepassing op de algemene rekeningen van de instellingen van type 1 en de gewestelijke ondernemingen. § 2. De algemene rekeningen van de instellingen van type 2 en van het « Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles worden gecertificeerd door minstens één rekeningencommissaris ingeschreven bij het openbaar register van het Instituut van bedrijfsrevisoren. Zijn rapport wordt samen met de gecertificeerde algemene rekening van de instelling uiterlijk 31 mei na het boekjaar waarop het betrekking heeft aan de Regering en aan het Rekenhof overgemaakt. »
Art. 86.In hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 23 december 2013, worden de woorden "titel XIII. Overgangs-, slot- en diverse bepalingen" vervangen door de woorden « boek IV. Diverse, overgangs- en slotbepalingen ».
Art. 87.In boek IV van hetzelfde decreet worden de woorden « Hoofdstuk I. Diverse bepalingen » vervangen door de woorden « titel I. Diverse bepalingen ».
Art. 88.De artikelen 79 tot 83 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 23 december 2013, worden de artikelen 104 tot 108.
Art. 89.In boek IV van hetzelfde decreet worden de woorden « Hoofdstuk II. Overgangsbepalingen » vervangen door de woorden « titel II. Overgangsbepalingen ».
Art. 90.Artikel 108 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 23 maart 2013, wordt vervangen als volgt : «
Art. 108.Onverminderd het in toepassing brengen van de bepalingen van hoofdstuk 2 van titel 3 van boek III van het Wetboek van economisch recht betreffende de boekhouding van de vennootschappen, blijven de gewestelijke ondernemingen onderworpen aan de bepalingen van titel III van de gecoördineerde wetten van 17 juli 1991 op de Rijkscomptabiliteit die betrekking hebben op de begroting en op de uitvoering ervan, op de controle alsook op de beheers- en schatkistregels voor de boekhoud- en begrotingsjaren die voorafgaan aan de datum van inwerkingtreding bedoeld in artikel 114 van dit decreet. »
Art. 91.In hoofdstuk II van hetzelfde decreet wordt een artikel 109 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 109.De verplichtingen m.b.t. de algemene jaarrekening of de jaarrekening van de instellingen en van de gewestelijke ondernemingen betreffende de begrotingsjaren die voorafgaan aan de inwerkingtredingsdatum bedoeld in artikel 114 van dit decreet blijven degene die voor die datum toepasselijk zijn op de overheidsbestuurseenheden. »
Art. 92.In boek IV van hetzelfde decreet worden de woorden « Hoofdstuk III. Opheffings- en slotbepalingen » vervangen door de woorden « titel III. Opheffings- en slotbepalingen ».
Art. 93.In hoofdstuk III van hetzelfde decreet wordt een artikel 110 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 110.De wet van 16 maart 1954 betreffende de controle op sommige instellingen van openbaar nut wordt opgeheven wat betreft de aangelegenheden bedoeld in dit decreet. »
Art. 94.In hoofdstuk III van hetzelfde decreet wordt een artikel 111 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 111.Onder voorbehoud van niet-overeenstemming of van tegenstrijdigheid met de bepalingen van dit decreet, wordt verder toepassing gemaakt van de bepalingen die toepasselijk zijn op de in genoemd decreet bedoelde overheidsbestuurseenheden, van wettelijke en reglementaire aard, met een organieke en statutaire draagwijdte, alsook van de bepalingen vervat in de beheerscontracten of in elke overeenkomst. »
Art. 95.In hoofdstuk III van hetzelfde decreet wordt een artikel 112 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 112.§ 1er. Treden in werking : 1° op 1 januari 2016 : a) de bepalingen die op de entiteit toepasselijk zijn;b) de artikelen 45/1 tot 45/3 wat betreft de instellingen, de gewestelijke ondernemingen, het « Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles », het Parlement, de Dienst Bemiddeling en de administratieve diensten met een autonome boekhouding;c) de bepalingen van boek III die toepasselijk zijn op het « Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles.De aanvankelijke begroting van het Agentschap voor het boekjaar 2016 wordt opgemaakt en goedgekeurd door de Regering; 2° op 1 januari 2017 : de bepalingen van de boeken II en III die toepasselijk zijn op de instellingen, de gewestelijke ondernemingen, het Parlement, de Dienst Bemiddeling en de administratieve diensten met een autonome boekhouding. § 2. In afwijking van paragraaf 1 en bij toepassing van, ondermeer, artikel 10, § 1/1, van de wet algemene bepalingen, bepaalt de Regering de datum van inwerkingtreding van de artikelen 52, 52/1, en 103, uiterlijk 1 januari 2020. » HOOFDSTUK II. - Wijzigingen in het decreet van 5 maart 2008 houdende oprichting van het « Agence wallonne de l'air et du climat »
Art. 96.In artikel 1 van het decreet van 5 maart 2008 houdende oprichting van het « Agence wallonne de l'air et du climat » wordt het eerste lid vervangen als volgt : « Het "Agence wallonne de l'air et du climat" wordt opgericht als administratieve dienst met een boekhoudkundige autonome in de zin van artikel 2, 5°, van het decreet van 15 december 2011 houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de rapportage van de Waalse overheidsbestuurseenheden. Het wordt hierna "het Agentschap" genoemd. »
Art. 97.In hetzelfde decreet wordt een artikel 1/1 ingevoegd, luidend als volgt : « Met inachtneming van de verplichtingen bepaald bij het decreet van 15 december 2011 houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de rapportage van de Waalse overheidsbestuurseenheden, vervult het « Agentschap de volgende taken : 1° het maakt een jaarbegroting op waarin het geheel van zijn ontvangsten en uitgaven opgenomen wordt;2° het voert een algemene boekhouding volgens de regels van de dubbele boekhouding;3° het voert een begrotingsboekhouding in verband met de algemene boekhouding;4° het voert een systeem inzake interne controle en audit in;5° het maakt een jaarrekening op.» HOOFDSTUK III. - Wijzigingen in het Waals wetboek van Huisvesting en Duurzaam Wonen
Art. 98.In artikel 179, 4°, van het Waals wetboek van Huisvesting en Duurzaam Wonen wordt het tweede lid vervangen als volgt : « De begroting van het Fonds wordt door het beheersorgaan opgemaakt en goedgekeurd. De begroting of, bij gebreke daarvan, een ontwerp van begroting, wordt gevoegd bij de bijzondere toelichting bedoeld in artikel 9, § 1, 2°, van het decreet van 15 december 2011 houdende organisatie van de begroting, van de boekhouding en de rapportage van de Waalse overheidsbestuurseenheden.
De Regering legt de definitieve begroting van het Fonds ter informatie aan het Waals Parlement over binnen twee maanden na de goedkeuring ervan. »
Art. 99.De artikelen 96 tot 98 van dit decreet treden in werking op 1 januari 2017.
BIJLAGE De instellingen bedoeld in artikel 3, § 1, 4°, van het decreet van 15 december 2011 houdende organisatie van de begroting, van de boekhouding en de rapportage van de Waalse overheidsbestuurseenheden zijn ingedeeld als volgt :
Benaming
Nr. ECB
Type
AEI
Type 3
Agence wallonne à l'Exportation et aux Investissements étrangers (AWEX)
267314479
Type 2
Agence wallonne du numérique
Type 3
Agence wallonne pour la promotion d'une agriculture de qualité (APAQ-W)
267400492
Type 1
AGROBOS TECHNOLOGY
472437213
Type 3
ARCEO
865732522
Type 3
B.E. Fin
419202029
Type 3
BIOTECH COACHING
883921903
Type 3
Building
401632260
Type 3
Caisse d'Investissement de Wallonie
811463495
Type 3
CAPITAL & CROISSANCE
890073384
Type 3
Centre régional d'aide aux communes (CRAC)
254714773
Type 1
Centre wallon de recherches agronomiques (CRA-W)
262172984
Type 1
Subregionale comités voor Tewerkstelling en Vorming
Type 2
Commissariat général au tourisme (CGT)
898739543
Type 1
Commission wallonne pour l'énergie (CWAPE)
850260131
Type 2
COMPAGNIE FINANCIERE DU VAL
866661841
Type 3
Conseil Economique et Social de Wallonie (CESW)
216754517
Type 3
Credissimo
403977482
Type 3
Credissimo Hainaut
402495065
Type 3
Crédit à l'épargne immobilière
401228127
Type 3
Crédit social de la Province du Brabant wallon
400351068
Type 3
Crédit social du Luxembourg
404370630
Type 3
Crédit social logement
202268754
Type 3
DGL MAINTENANCE SA
860911919
Type 3
Ecole d'Administration Publique
Type 2
EcoTechnoPôle-Wallonie
809581596
Type 3
ENTWICKLUNGS- UND BETEILIGUNGSGESELLSCHAFT OSTBELGIENS
437216117
Type 3
ESPACE FINANCEMENT
553753006
Type 3
FINANCIERE D'ENTREPRISE ET DE RENOVATION IMMOBILIERE
873769961
Type 3
Financière Spin-off luxembourgeoise
882104835
Type 3
FIWAPAC
421988404
Type 3
FONDS D'AIDES A L'INVESTISSEMENT TRANSFRONTALIER
464531317
Type 3
FONDS DE CAPITAL A RIQUE DE L'INVEST MONS-BORINAGE-CENTRE
454259413
Type 3
FONDS DE CAPITAL A RISQUE - CONVERGENCE
809505580
Type 3
FONDS DE CAPITAL A RISQUE - OBJECTIFNo 1 - DES ARRONDISSEMENTS DE CHARLEROI ET DE THUIN
454196164
Type 3
Fonds de participation - Wallonie
554780018
Type 3
Fonds d'égalisation des budgets de la Région wallonne
0
Type 1
FONDS D'INVESTISSEMENT DANS LES ENTREPRISES CULTURELLES "St'art"
812088849
Type 3
Fonds du Logement des Familles nombreuses de Wallonie (FLFNW)
421102536
Type 3
Fonds piscicole et halieutique
0
Type 1
Fonds wallon des calamités naturelles
0
Type 1
FOREIGN STRATEGIC INVESTMENTS HOLDING
480029442
Type 3
GELIGAR
811443701
Type 3
GEPART
871229947
Type 3
Habitation Lambotte
402550889
Type 3
HOCCINVEST - FONDS SPIN-OFF/SPIN-OUT
890497612
Type 3
IMBC Convergence
809432039
Type 3
IMBC SPINNOVA
870661013
Type 3
IMMO-DIGUE
847284310
Type 3
INNODEM
480662318
Type 3
INNODEM2
809550122
Type 3
Institut de formation permanente pour les classes moyennes et les petites et moyennes entreprises
254011128
Type 3
Institut du patrimoine wallon (IPW)
266436531
Type 1
Institut scientifique de service public (ISSEP)
241530493
Type 1
Institut wallon de l'évaluation, de la prospective et de la statistique (IWEPS)
866518618
Type 1
Institut wallon de formation en alternance et des indépendants et des petites et moyennes entreprises (IFAPME)
869559171
Type 2
Institut wallon virtuel de recherche d'excellence dans les domaines des sciences de la vie
812367476
Type 3
INVEST SERVICES
428590738
Type 3
INVESTPARTNER
808219836
Type 3
INVESTSUD
424971945
Type 3
LA FINANCIERE DU BOIS
882099588
Type 3
La Maison ouvrière de l'arrondissement de Charleroi et du Sud-Hainaut
401553373
Type 3
La Prévoyance
401778057
Type 3
La Terrienne du crédit social
401417672
Type 3
La Terrienne du Luxembourg
862775210
Type 3
Le Crédit hypothécaire O. Bricoult
405631729
Type 3
Le Crédit social et les Propriétaires réunis
401609593
Type 3
Le PASS
462311896
Type 3
Le Petit Propriétaire
402509715
Type 3
Le Travailleur chez Lui
402439340
Type 3
Liege airport
440516788
Type 3
Liège Airport-Security
894960602
Type 3
LOCINVEST
428036749
Type 3
L'Ouvrier chez Lui
401465578
Type 3
LUXEMBOURG DEVELOPPEMENT
862540628
Type 3
LUXEMBOURG DEVELOPPEMENT EUROPE
809720366
Type 3
NAMUR CAPITAL RISQUE
860503925
Type 3
NAMUR DEVELOPPEMENT COMPETITIVITE
809583675
Type 3
NAMUR INVEST
456316803
Type 3
NIVELLEASE
432218835
Type 3
NOVALLIA
812008774
Type 3
OFFICE ECONOMIQUE WALLON DU BOIS
816595290
Type 3
Office wallon de la Formation professionnelle et de l'Emploi (FOREm)
236363165
Type 2
Port Autonome de Charleroi (PAC)
208201095
Type 2
Port autonome de Liège (PAL)
Type 2
Port autonome de Namur (PAN)
Type 2
Port autonome du Centre et de l'Ouest (PACO)
475273274
Type 2
PREFACE
473771358
Type 3
Proxiprêt
401412625
Type 3
S.R.I.W. ENVIRONNEMENT
426516918
Type 3
S.R.I.W. FINANCE
429547573
Type 3
S.R.I.W. IMMOBILIER
434854760
Type 3
Synergie Wallonie
437249076
Type 3
SAMANDA
480028848
Type 3
SAMBRELEASE
430467687
Type 3
SAMBRINVEST SPIN-OFF/SPIN-OUT
884341575
Type 3
SILYA
477985712
Type 3
SOCIETE D'ASSAINISSEMENT ET DE RENOVATION DES SITES INDUSTRIELS DU BRABANT WALLON
260639790
Type 3
SOCIETE DE CAPITAL A RISQUE - OBJECTIF No1 DU HAINAUT OCCIDENTAL
454183890
Type 3
Société de crédit pour habitations sociales
402324326
Type 3
Société de Développement de l'Ouest du Brabant Wallon
460369126
Type 3
SOCIETE DE DEVELOPPEMENT ET DE LEASING DE LA REGION DE MONS, DU BORINAGE ET DU CENTRE
869752676
Type 3
SOCIETE DE DEVELOPPEMENT ET DE PARTICIPATION DE LA WALLONIE PICARDE
434279094
Type 3
Société de Développement et de Participation du Bassin de Charleroi
427908867
Type 3
SOCIETE DE DEVELOPPEMENT ET DE PARTICIPATION DU BASSIN DE LIEGE
426624509
Type 3
Société de Financement de Projets Structurants de l'Est du Brabant Wallon
807763936
Type 3
SOCIETE DE FINANCEMENT DES EAUX
466557627
Type 3
SOCIETE DE GESTION DU FRI DE LA REGION WALLONNE
240365703
Type 3
SOCIETE DE RENOVATION ET D'ASSAINISSEMENT DES SITES INDUSTRIELS
435532572
Type 3
Société de Transport en Commun de Charleroi
401567330
Type 2
Société de Transport en Commun de Liège - Verviers
242319658
Type 2
Société de Transport en Commun de Namur-Luxembourg
244309049
Type 2
Société de Transport en Commun du Brabant wallon
244308059
Type 2
Société de Transport en Commun du Hainaut
244311524
Type 2
SOCIETE DES CAUTIONS MUTUELLES DE WALLONIE
861927053
Type 3
Société d'Investissement Agricole de Wallonie
471517988
Type 3
SOCIETE D'INVESTISSEMENT DE MONS, DU BORINAGE ET DU CENTRE
436833758
Type 3
SOCIETE D'INVESTISSEMENT ET DE FINANCEMENT DU BRABANT WALLON
430636943
Type 3
Société Financière de l'Est du Brabant Wallon
807541826
Type 3
SOCIETE LIEGEOISE DE GESTION FONCIERE
873260316
Type 3
SOCIETE MIXTE DE DEVELOPPEMENT IMMOBILIER
816917469
Type 3
Société publique d'aide à la qualité de l'environnement
243929462
Type 3
Société Régionale d'Investissement de Wallonie
219919487
Type 3
Société régionale wallonne du transport (SRWT)
242069339
Type 2
Société terrienne du crédit social du Hainaut
401122615
Type 3
SOCIETE WALLONNE D'ACQUISITIONS ET DE CESSION D'ENTREPRISES
881746727
Type 3
SOCIETE WALLONNE DE FINANCEMENT COMPLEMENTAIRE DES INFRASTRUCTURES
252151302
Type 3
SOCIETE WALLONNE DE FINANCEMENT DE L'EXPORTATION ET DE L'INTERNALISATION DES ENTREPRISES WALLONNES - SOFINEX
860662588
Type 3
SOCIETE WALLONNE DE FINANCEMENT ET DE GARANTIE DES PETITES ET MOYENNES ENTREPRISES
227842904
Type 3
SOCIETE WALLONNE DE GESTION ET DE PARTICIPATIONS
426887397
Type 3
SOCIETE WALLONNE DE L'AERONAUTIQUE ET DE L'ESPACE
471250249
Type 3
SOCIETE WALLONNE DE L'EVALUATION ET DE LA PROSPECTIVE
472303391
Type 3
SOCIETE WALLONNE DE LOCATION-FINANCEMENT
426091207
Type 3
SOCIETE WALLONNE D'ECONOMIE SOCIALE MARCHANDE
455653441
Type 3
SOCIETE WALLONNE DES AEROPORTS
475247837
Type 3
Société wallonne du crédit social (SWCS)
473771754
Type 2
Société wallonne du Logement (SWL)
231550084
Type 2
SOCIETE WALLONNE POUR LA GESTION D'UN FINANCEMENT ALTERNATIF
877942347
Type 3
SOCIETE WALLONNE POUR LE FINANCEMENT DES INFRASTRUCTURES DES POLES DE COMPETITIVITES
877938090
Type 3
SOLAR CHEST
552710255
Type 3
SPARAXIS
452116307
Type 3
SPINVENTURE
465001172
Type 3
START UP
460291031
Type 3
START-UP INVEST
440028325
Type 3
Terre et Foyer
402436568
Type 3
Tous Propriétaires
401731339
Type 3
TRIAGE-LAVOIR DU CENTRE
480753576
Type 3
UDIL.GE
544978266
Type 3
WALLIMAGE
472062970
Type 3
WALLIMAGE COPRODUCTIONS
473372272
Type 3
WALLIMAGE ENTREPRISES
865277018
Type 3
WALLONIE - BRUXELLES tourisme
888366085
Type 3
WALLONIE PICARDE - CAPITAL A RISQUE
809506372
Type 3
Wallonie-Bruxelles International
810888623
Type 1
WESPAVIA
471925091
Type 3
WSL
466071439
Type 3
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Namen, 17 december 2015.
De Minister-President, P. MAGNETTE De Minister van Openbare Werken, Gezondheid, Sociale Actie en Erfgoed, M. PREVOT De Minister van Economie, Industrie, Innovatie en Digitale Technologieën, J.-C. MARCOURT De Minister van de Plaatselijke Besturen, de Stad, Huisvesting en Energie, P. FURLAN De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening, Mobiliteit en Vervoer, Luchthavens en Dierenwelzijn, C. DI ANTONIO De Minister van Tewerkstelling en Vorming, Mevr. E. TILLIEUX De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Administratieve Vereenvoudiging, C. LACROIX De Minister van Landbouw, Natuur, Landelijke Aangelegenheden, Toerisme en Sportinfrastructuren, afgevaardigde voor de Vertegenwoordiging bij de Grote Regio, R. COLLIN _______ Nota (1) Zitting 2015-2016. Stukken van het Waals Parlement, (2006-2007), nrs. 1 tot 4.
Volledig verslag, plenaire vergadering van 17 december 2015.
Bespreking.
Stemming.