Etaamb.openjustice.be
Decreet van 16 juni 2022
gepubliceerd op 05 september 2022

Decreet betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer

bron
waalse overheidsdienst
numac
2022021086
pub.
05/09/2022
prom.
16/06/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

16 JUNI 2022. - Decreet betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer (1)


Het Waals Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, bekrachtigen hetgeen volgt: HOOFDSTUK 1. - Inleidende

Artikel 1.Bij dit decreet wordt Richtlijn (EU) 2019/520 van het Europees Parlement en de Raad van 19 maart 2019 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer en ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over niet-betaling van wegentol in de Unie gedeeltelijk omgezet.

Verwijzingen in bestaande decretale bepalingen naar Richtlijn 2004/52/EG, ingetrokken bij Richtlijn 2019/520, gelden als verwijzingen naar Richtlijn 2019/520. HOOFDSTUK 2. - Algemene bepalingen

Art. 2.Voor de toepassing van dit decreet en de desbetreffende uitvoeringsbesluiten wordt verstaan onder: 1° de accreditatie : de bevestiging door de tolheffer aan de EETS-aanbieder dat hij voldoet aan alle voorwaarden om EETS aan te bieden in een EETS-gebied;2° geschiktheid voor gebruik: het vermogen van een interoperabiliteitsonderdeel om een specifieke prestatie te verrichten en te blijven verrichten zolang het in gebruik is, waarbij een representatieve integratie in de EETS met betrekking tot het systeem van een tolheffer gewaarborgd moet zijn;3° de backoffice: het centrale elektronische systeem dat in het kader van een elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer wordt gebruikt om informatie te verzamelen, te verwerken en te verzenden;4° het interoperabiliteitsonderdeel : een basiscomponent, groep componenten, deel van een samenstel of volledig samenstel van apparatuur die deel uitmaken of bestemd zijn om deel uit te maken van de EETS en waarvan de interoperabiliteit van deze dienst direct of indirect afhankelijk is, met inbegrip van zowel materiële als immateriële zaken zoals software;5° dienstverleningsovereenkomst: de overeenkomst tussen een EETS-gebruiker of een houder van een voertuig en een toldienstaanbieder, die wordt gesloten vóór het gebruik van een weg door een voertuig in een EETS-gebied;6° de tolmelding: een mededeling aan een tolheffer, in een vorm die is vastgesteld door de toldienstaanbieder en de tolheffer, waarmee de aanwezigheid van een voertuig in een EETS-gebied wordt bevestigd;7° de EETS-gebiedsverklaring: de verklaring bedoeld in artikel 6 van de EETS-richtlijn, waarmee een tolheffer de in artikel 6, §§ 2 en 9, van de EETS-richtlijn en bijlage II van de uitvoeringsverordening 2020/204 van 28 november 2019 genoemde algemene voorwaarden bepaalt waaraan EETS-aanbieders voldoen om toegang te krijgen tot het betrokken EETS-gebied;8° de houder van het voertuig: a) de natuurlijke of rechtspersoon op wiens naam het inschrijvingsnummer van het voertuig of, in geval van een samenstel van voertuigen, van het trekkende voertuig is ingeschreven bij de Belgische of buitenlandse overheidsinstantie die bevoegd is voor de inschrijving van voertuigen in België of in het buitenland, of b) bij gebreke van een inschrijving, de persoon die het voertuig daadwerkelijk tot zijn beschikking heeft;9° de EETS-Richtlijn: de Richtlijn (EU) 2019/520 van het Europees Parlement en de Raad van 19 maart 2019 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer en ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over niet-betaling van wegentol in de Unie gedeeltelijk 10 de tolcontextgegevens: de door de verantwoordelijke tolheffer vastgestelde informatie die noodzakelijk is om het tolgeld te bepalen dat voor een bepaald voertuig in een specifiek tolgebied moet worden betaald en om de toltransactie af te ronden;11° de Lidstaat: een lidstaat van de Europese Economische Ruimte;12° de boordapparatuur: alle aan boord van een voertuig geïnstalleerde of meegenomen hardware- en softwarecomponenten die worden gebruikt als onderdeel van de toldienst, teneinde gegevens te verzamelen, op te slaan, te verwerken en vanop afstand te ontvangen/verzenden, als een afzonderlijk toestel of geïntegreerd in het voertuig 13° de EETS-overeenkomst: de overeenkomst dat door de EETS-aanbieder wordt gesloten met de tolheffer voor het verlenen van toldiensten in een EETS-gebied;14° de niet-betaling van tolheffing : het strafbare feit dat bestaat in het niet betalen door de houder van het voertuig van de in een Lid-Staat verschuldigde tolheffing, zoals voorzien in de desbetreffende regelgeving van die Lid-Staat;15° de bemiddelende instantie: de in artikel 34 bedoelde instantie die tot doel heeft de bemiddeling te vergemakkelijken tussen de tolheffer en de EETS-aanbieders die EETS-overeenkomsten hebben gesloten met die tolheffers of met hen in onderhandeling zijn met het oog op het sluiten van dergelijke overeenkomsten;16° voertuigclassificatieparameters: de voertuiginformatie voor het berekenen van het tolgeld op basis van de tolcontextgegevens ;17° het tolgeld: de vergoeding die door de weggebruiker moet worden betaald om zich te mogen verplaatsen op een weg, een wegennet, een kunstwerk, zoals een brug of een tunnel, of een veerpont ;18° de tolheffer: een publieke of private entiteit die tolgelden heft op het gebruik van voertuigen in een EETS-gebied in het Waalse Gewest ;19° de hoofddienstaanbieder: een toldienstaanbieder met specifieke verplichtingen, zoals de verplichting om overeenkomsten te sluiten met alle belanghebbende gebruikers, of met specifieke rechten, zoals een specifieke vergoeding of een gegarandeerde langetermijnovereenkomst, die verschillen van de rechten en plichten van andere aanbieders van diensten;20° de toldienstaanbieder: de EETS-aanbieder of de hoofddienstaanbieder die toldiensten verleent in een of meer EETS-gebieden voor een of meer voertuigcategorieën 21° de EETS-aanbieder: de toldienstaanbieder die is geregistreerd in de lidstaat waar hij is gevestigd, die op grond van een afzonderlijke dienstverleningsovereenkomst een EETS-gebruiker toegang verleent tot EETS en de tolgelden overdraagt aan de betrokken tolheffer, en die daartoe een EETS-overeenkomst sluit met een tolheffer;22° de gedelegeerde Verordening 2020/203: 22° Gedelegeerde Verordening (EU) van de Commissie van 28 november 2019 betreffende de classificatie van voertuigen, verplichtingen van gebruikers van de Europese elektronische tolheffingsdienst, eisen voor interoperabiliteitsonderdelen en minimale geschiktheidscriteria voor aangemelde instanties ;23° de Uitvoeringsverordening 2020/204 : de Uitvoeringsverordening (EU) 2020/204 van de Commissie van 28 november 2019 inzake gedetailleerde verplichtingen van aanbieders van de Europese elektronische tolheffingsdienst, de minimuminhoud van de gebiedsverklaring van de Europese elektronische tolheffingsdienst, elektronische interfaces en eisen voor interoperabiliteitsonderdelen, en tot intrekking van Beschikking 2009/750/EG 24° de Algemene Verordening Gegevensbescherming : de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);25° het gebied : het EETS-gebied, hetzij een weg, een wegennet, een kunstwerk, zoals een brug of een tunnel, of een veerpont, waarvoor tolgeld wordt geïnd met gebruikmaking van een elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer;26° de toldienst: een dienst die EETS-gebruikers en houders van voertuigen in staat stelt gebruik te maken van een voertuig in een of meer gebieden onder één overeenkomst en indien nodig met één soort boordapparatuur; Deze dienst omvat: a) indien nodig, het verstrekken van op maat gemaakte boordapparatuur aan de gebruikers en het onderhouden van de functionaliteit ervan b) het waarborgen dat de door de gebruiker verschuldigde tol wordt betaald aan de tolheffer c) het beschikbaar stellen aan de gebruiker van betaalmethoden of het accepteren van een bestaande methode ;d) het innen van tolgelden bij de gebruiker ;e) het beheren van de klantenrelatie met de gebruiker, en f) het uitvoeren en naleven van het beveiligings- en privacybeleid voor de tolheffingssystemen voor het wegverkeer ;27° de EETS.De Europese elektronische tolheffingsdienst, hetzij de toldienst die door een EETS-aanbieder in het kader van een overeenkomst aan een EETS-gebruiker wordt verleend in een of meer gebieden 28° het elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer: een tolheffingssysteem waarbij de verplichting voor de gebruiker om tolgeld te betalen uitsluitend ontstaat door en gekoppeld is aan de automatische detectie van de aanwezigheid van het voertuig op een bepaalde locatie door middel van communicatie op afstand met boordapparatuur in het voertuig of automatische nummerplaatherkenning 29° ingrijpend gewijzigd systeem: een bestaand elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer dat een verandering heeft ondergaan of ondergaat waardoor EETS-aanbieders genoodzaakt zijn wijzigingen aan te brengen in de interoperabiliteitsonderdelen die zij gebruiken, zoals het herprogrammeren of het aanpassen van de interfaces van hun backoffice, en wel in die mate dat heraccreditatie nodig is;30° de EETS-gebruiker": een natuurlijke persoon of rechtspersoon onderworpen aan de tolheffing die een contract heeft met een EETS-aanbieder om toegang te krijgen tot EETS ;31° het voertuig: een motorvoertuig, of een samenstel van voertuigen, dat is bestemd of wordt gebruikt voor het vervoer over de weg van passagiers of goederen;32° licht voertuig: een voertuig met een maximaal toegestane massa van niet meer dan 3,5 ton ;33° zwaar voertuig: een voertuig met een maximaal toegestane massa van meer dan 3,5 In afwijking van de bepalingen van het eerste lid, 8°, a) en b), kan de houder van het voertuig, indien het voertuig door zijn eigenaar permanent of gewoonlijk aan een derde ter beschikking is gesteld door middel van huur, leasing of een andere overeenkomst, deze derde aanwijzen als houder van het voertuig, onder voorbehoud van onderlinge overeenstemming.De oorspronkelijke houder van het voertuig blijft hoofdelijk aansprakelijk voor de goede nakoming van de verplichtingen van voornoemde derde.

Art. 3.Dit decreet is van toepassing op de EETS-gebieden in het Waalse Gewest.

De artikelen 4 tot en met 36 zijn niet van toepassing op : 1° het niet-elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer;2° kleinschalige, louter lokale tolheffingssystemen waarbij de kosten van naleving van de eisen van de artikelen 4 tot en met 36 niet in verhouding zouden staan tot de baten. Het decreet is niet van toepassing op parkeertarieven. HOOFDSTUK 3. - De gebruikte technologieën

Art. 4.Alle nieuwe elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer waarvoor boordapparatuur moet worden geïnstalleerd of gebruikt, maken voor de afhandeling van elektronische tolheffingstransacties gebruik van een of meer van de volgende technologieën: 1° satellietplaatsbepaling;2° de mobiele communicatie;3° de 5,8 GHz microgolftechnologie. Bestaande elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer waarvoor boordapparatuur moet worden geïnstalleerd of gebruikt en die andere technologieën gebruiken, moeten voldoen aan de vereisten van het eerste lid indien substantiële technologische verbeteringen worden uitgevoerd.

Om de technische evolutie van de Europese elektronische tolheffingsdienst mogelijk te maken, kan de Regering de Europese Commissie, als bedoeld in artikel 22, lid 3, van de EETS-Richtlijn, toestemming vragen om af te wijken van een of meer bepalingen van dit decreet, teneinde op een beperkt deel van de EETS-gebieden piloottolheffingssystemen te testen waarin nieuwe technologieën of nieuwe concepten zijn geïntegreerd. EETS-aanbieders zijn niet verplicht deel te nemen aan piloottolheffingssystemen.

Art. 5.Onverminderd het bepaalde in lid 6 van dit artikel stellen de EETS-aanbieders de EETS-gebruikers boordapparatuur ter beschikking die : 1° geschikt is voor gebruik ;2° interoperabel is;3° voldoet aan de eisen van het koninklijk besluit van 25 maart 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/03/2016 pub. 11/05/2016 numac 2016011168 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende het op de markt aanbieden van radioapparatuur sluiten betreffende het op de markt aanbieden van radioapparatuur en het koninklijk besluit van 1 december 2016 betreffende de elektromagnetische compatibiliteit, en in staat is te communiceren met elektronische tolheffingssystemen die gebruikmaken van de technologieën bedoeld in artikel 4, eerste lid, en die worden gebruikt in het (de) EETS-gebied(en) van de lidstaten waar de EETS-aanbieder tolheffingsdiensten aanbiedt. Boordapparatuur dat gebruikmaakt van satellietplaatsbepalingstechnologie en die in de handel is gebracht in het Waalse Gewest na de inwerkingtreding van dit decreet moet verenigbaar zijn met de plaatsbepalingsdiensten die worden verleend door Galileo en Egnos De boordapparatuur mag gebruikmaken van eigen hardware en software, van elementen van andere hardware en software die in het voertuig aanwezig is of van beide.

Om met andere in het voertuig aanwezige hardwaresystemen te kunnen communiceren, mag de boordapparatuur gebruikmaken van andere dan de in artikel 4, lid 1 vermelde technologieën, op voorwaarde dat de veiligheid, de kwaliteit van de dienst en de privacy worden gewaarborgd.

EETS-boordapparatuur mag andere diensten dan tolheffing faciliteren, op voorwaarde dat de werking van die diensten niet de toldiensten in enig EETS-gebied belemmert Tot 31 december 2027, mogen EETS-aanbieders boordapparatuur dat alleen geschikt is voor gebruik met de 5,8 GHz microgolftechnologie ter beschikking stellen van lichte bedrijfsvoertuiggebruiker, met het oog op het gebruik ervan in EETS-gebieden waar geen technologieën voor satellietplaatsbepaling of mobiele communicatie nodig zijn. HOOFDSTUK 4. - Rechten van de EETS-gebruiker

Art. 6.EETS-gebruikers kunnen zich abonneren via om het even welke EETS-aanbieder, ongeacht hun nationaliteit, de lidstaat van verblijf of de lidstaat waar het voertuig is ingeschreven.

Alvorens een dienstverleningsovereenkomst met een EETS-aanbieder te sluiten, wordt de gebruiker schriftelijk naar behoren geïnformeerd over de geldige betalingswijzen, de verwerking van zijn persoonsgegevens en dit overeenkomstig de vigerende wetgeving inzake de bescherming van dergelijke gegevens.

EETS wordt aan haar gebruikers aangeboden als een ononderbroken dienst. Dit betekent dat: 1° zodra de voertuigclassificatieparameters, met inbegrip van de variabele parameters, zijn opgeslagen of aangegeven, of beide, tijdens het traject geen menselijke interventie meer vereist is in het voertuig, tenzij de kenmerken van het voertuig worden gewijzigd, en 2° de menselijke interactie met een specifiek onderdeel van de boordapparatuur identiek is voor elk EETS-gebied EETS-gebruikers hebben alleen in de volgende gevallen interactie met de tolheffers in het kader van de Europese elektronische tolheffingsdienst: 1° tijdens het facturatieproces overeenkomstig artikel 25, en 2° tijdens de controleprocessen. Interacties tussen EETS-gebruikers en EETS-aanbieders of hun boordapparatuur kunnen specifiek zijn per EETS-aanbieder, zonder dat de EETS-interoperabiliteit hierdoor in het gedrang komt

Art. 7.Indien twee of meer soorten boordapparatuur worden geïnstalleerd of worden meegenomen aan boord van een voertuig, is het de verantwoordelijkheid van de EETS-gebruiker de relevante boordapparatuur voor een specifiek EETS-gebied te gebruiken of te activeren.

Art. 8.De betaling van tolgeld door de EETS-gebruiker aan zijn EETS-aanbieder met wie hij een dienstverleningsovereenkomst heeft gesloten, geldt als voldoening van de betalingsverplichtingen van de EETS-gebruiker ten aanzien van de betrokken tolheffer. HOOFDSTUK 5. - Aanbiedersregistratie en het EETS-register

Art. 9.Een in het Waals Gewest gevestigde entiteit kan de daartoe door de regering aangewezen instantie, al dan niet in samenwerking met de regeringen van de andere gewesten, verzoeken om als EETS-aanbieder te worden ingeschreven in het EETS-register.

De registratie wordt verleend wanneer de entiteit kan aantonen dat zij: 1° in het bezit is van een EN ISO 9001-certificaat of gelijkwaardige erkenning;2° over de nodige technische apparatuur beschikt en in het bezit is van de EG-verklaring of -certificaat van conformiteit van de interoperabiliteitsonderdelen 3° bekwaam is om elektronische toldiensten te verstrekken of bekwaam is op andere relevante gebieden ;4° over de nodige financiële draagkracht beschikken ;5° een alomvattend risicobeheersplan handhaven dat minstens om de twee jaar aan een controle moet worden onderworpen, en 6° betrouwbaar zijn. De overeenkomstig lid 1er aangewezen instantie controleert ten minste eenmaal per jaar of de overeenkomstig lid 1 geregistreerde EETS-aanbieders nog steeds voldoen aan de in lid 2, 1°, 4°, 5° en 6° bedoelde eisen. De EETS-aanbieder verleent zijn medewerking aan deze verificatie.

De overeenkomstig lid 1 aangewezen instantie werkt het EETS-register bij op basis van het in lid 3 bedoelde onderzoek, dat ook de conclusies van de in lid 2, 5°, bedoelde controle bevat.

Indien wordt vastgesteld dat een EETS-aanbieder niet langer voldoet aan de in lid 2 bedoelde eisen, of indien de EETS-aanbieder niet langer voldoet aan de in artikel 20, lid 1 en lid 2, genoemde eisen, kan de aangewezen instantie de registratie van de EETS-aanbieder intrekken.

De Regering en de door haar aangewezen instantie kunnen niet verantwoordelijk worden gesteld voor de handelingen van EETS-aanbieders die in haar register zijn ingeschreven.

Art. 10.De overeenkomstig artikel 9, lid 1, aangewezen instantie houdt een elektronisch register bij, het "SET-register", waarin het volgende wordt opgenomen 1° de EETS-gebieden in het Waals Gewest met informatie over : a) de overeenkomstige tolheffers;b) de gebruikte heffingstechnologieën;c) gegevens over de tolheffingscontext ;d) de SET-gebiedsverklaring, en e) EETS-aanbieders met EETS-overeenkomsten met tolheffers van de betrokken EETS-gebieden 2° de EETS-aanbieders aan wie zij registratie heeft verleend overeenkomstig artikel 9, en 3° de contactgegevens van het in artikel 18 van de EETS-Richtlijn bedoelde contactbureau, met inbegrip van een e-mailadres voor contact en een telefoonnummer. De gegevens betreffende een EETS-gebied bedoeld in lid 1, 1°, en de wijzigingen daarvan, worden meegedeeld door de tolheffer die verantwoordelijk is voor dit EETS-gebied.

De overeenkomstig artikel 9, lid 1, aangewezen instantie neemt maatregelen om de nauwkeurigheid, tijdigheid en volledigheid van het EETS-register te waarborgen. Een tolheffer of EETS-aanbieder die gerede twijfel heeft over de juistheid van de in het EETS-register opgenomen gegevens, meldt deze twijfel, met opgave van redenen, aan de overeenkomstig artikel 9, lid 1 aangewezen instantie.

Het register is elektronisch toegankelijk voor het publiek.

Aan het eind van elk kalenderjaar deelt de overeenkomstig artikel 9, lid 1, aangewezen instantie het register langs elektronische weg mee aan de Europese Commissie. HOOFDSTUK 6 - Accreditatie en de accreditatieprocedure

Art. 11.Onverminderd lid 2 verlenen de tolheffers op niet-discriminerende wijze toestemming aan EETS-aanbieders die EETS willen aanbieden in een of meer gebieden waarvoor zij verantwoordelijk zijn.

De erkenning wordt verleend op voorwaarde dat de EETS-aanbieder voldoet aan de algemene voorwaarden en andere verplichtingen die zijn opgenomen in de EETS-gebiedsverklaring voor het betrokken gebied.

De tolheffers werken op niet-discriminerende wijze samen met EETS-aanbieders of fabrikanten of aangemelde instanties om de geschiktheid voor het gebruik van interoperabiliteitsonderdelen in hun EETS-gebieden te beoordelen.

Art. 12.De tolheffers en de toekomstige tolheffers stellen een EETS-gebiedsverklaring op en werken deze bij.

Zoals bepaald in bijlage II bij Uitvoeringsverordening 2020/204, bevat deze verklaring : 1° de algemene voorwaarden die gelden voor EETS-aanbieders met betrekking tot de toegang tot het EETS-gebied door de tolheffer;2° de procedurevoorwaarden, met inbegrip van de commerciële voorwaarden;3° een gedetailleerde planning van de procedure voor de beoordeling of de herbeoordeling van de conformiteit met de specificaties en de geschiktheid voor gebruik van de interoperabiliteitsonderdelen, met inbegrip van de inhoud en het formaat van de EG-verklaring en de indicatieve duur van de accreditatieprocedure of van de verlenging van de accreditatie;4° andere vastgestelde eisen.

Art. 13.Een toekomstige tolheffer die verantwoordelijk is voor de inbedrijfstelling van een nieuw elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer, publiceert de EETS-gebiedsverklaring voldoende op voorhand om de accreditatie van de geïnteresseerde EETS-aanbieders mogelijk te maken, ten minste één maand voor de operationele start van het nieuwe systeem, rekening houdend met de gedetailleerde planning en de indicatieve duur, bedoeld in artikel 12, tweede lid, 3°.

De tolheffer die verantwoordelijk is voor een bestaand elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer dat ingrijpend wordt gewijzigd, maakt de bijgewerkte EETS-gebiedsverklaring lang genoeg van tevoren bekend om belangstellende EETS-aanbieders in staat te stellen uiterlijk een maand voor de operationele start van het gewijzigde systeem te worden erkend, en om reeds erkende EETS-aanbieders in staat te stellen hun interoperabiliteitsonderdelen aan te passen aan de nieuwe eisen en uiterlijk een maand voor de operationele start van het gewijzigde systeem een verlenging van de accreditatie te verkrijgen, rekening houdend met de gedetailleerde planning en de indicatieve duur bedoeld in artikel 12, tweede lid, 3°.

Art. 14.De tolheffer brengt een testomgeving tot stand waarin de EETS-aanbieders, de kandidaat-aanbieders of hun gemachtigden kunnen controleren of hun boordapparatuur geschikt is voor gebruik in het gebied van de tolheffer en certificering kunnen verkrijgen voor de succesvolle voltooiing van de tests.

De tolheffers kunnen één testomgeving voor meer dan een EETS-gebied tot stand brengen.

De tolheffers kunnen één gemachtigde toelaten de geschiktheid voor gebruik van één soort boordapparatuur te controleren namens meer dan een EETS-aanbieder of een kandidaat-aanbieder.

De tolheffers kunnen van EETS-aanbieders, kandidaat-aanbieders of hun gemachtigden verlangen dat zij de kosten van de tests dekken.

Art. 15.De tolheffers laten in hun EETS-gebieden alle operationele boordapparatuur toe die wordt gebruikt door EETS-aanbieders met wie zij een EETS-contract hebben gesloten op voorwaarde dat : 1° de apparatuur voldoet aan de vereisten van het koninklijk besluit van 25 maart 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/03/2016 pub. 11/05/2016 numac 2016011168 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende het op de markt aanbieden van radioapparatuur sluiten betreffende het op de markt aanbieden van radioapparatuur en het koninklijk besluit van 1 december 2016 betreffende de elektromagnetische compatibiliteit gecertificeerd is overeenkomstig de in bijlage III van Uitvoeringsverordening 2020/204 omschreven procedure en 2° de apparatuur niet voorkomt op een lijst van ongeldig verklaarde boordapparatuur zoals bedoeld in artikel 21.

Art. 16.Bij een aan de tolheffer toerekenbare EETS-storing voorziet de tolheffer in een beperkte dienstverlening. De tolheffer controleert of de voertuigen die zijn uitgerust met de in artikel 15 bedoelde apparatuur zich veilig kunnen verplaatsen met zo min mogelijk oponthoud en zonder ervan te worden verdacht geen wegentol te hebben betaald.

Art. 17.De interoperabiliteitsonderdelen van een tolheffingssysteem stemmen overeen met de volgende cumulatieve eisen: 1° de eisen bepaald in bijlage II van Gedelegeerde Verordening 2020/203 en in bijlage III bij Uitvoeringsverordening 2020/204;2° de eisen bedoeld in artikel 5. Onverminderd het eerste lid van artikel 18: 1° mag het in de handel brengen van interoperabiliteitsonderdelen voor EETS-gebruik die voorzien zijn van de CE-markering of een verklaring van conformiteit met de specificaties of een verklaring van geschiktheid voor gebruik, of beide, niet verboden, beperkt of belemmerd worden;2° mogen geen verificaties die al zijn verricht in het kader van de procedure die tot de verklaring van conformiteit met de specificaties of geschiktheid voor gebruik, of beide, heeft geleid, verlangd worden.

Art. 18.De Regering kan, in voorkomend geval in samenwerking met de Regeringen van de andere Gewesten, het toepassingsgebied van interoperabiliteitsonderdelen voor EETS-gebruik beperken of het gebruik ervan verbieden zelfs indien deze met de CE-markering op de markt worden gebracht en overeenkomstig hun bestemming worden gebruikt, indien ze de naleving van de interoperabiliteitsvereisten in het gedrang dreigen te brengen overeenkomstig de bepalingen van artikel 17.

De Regering zal de Europese Commissie onverwijld van een dergelijke beslissing in kennis stellen. Zij motiveert haar beslissing en geeft aan of het gebrek aan overeenstemming het gevolg is van een onjuiste toepassing van de technische specificaties of van ontoereikende technische specificaties.

De in het eerste lid bedoelde beslissingen alsmede de beslissingen genomen door de tolheffer en betreffende de beoordeling van de conformiteit met de specificaties of de geschiktheid voor gebruik van de interoperabiliteitsonderdelen worden met redenen omkleed. Zij worden zo spoedig mogelijk ter kennis gebracht van de betrokken fabrikant, EETS-aanbieder of hun gemachtigden, onder vermelding van de rechtsmiddelen die beschikbaar zijn en de voor de toepassing van deze rechtsmiddelen toegestane termijnen.

Art. 19.De Regering kan, al dan niet in samenwerking met de Regeringen van de andere Gewesten, één of meerdere instanties aanwijzen die belast zijn met de uitvoering van, of het toezicht op de procedure voor de beoordeling van de conformiteit met de specificaties of de geschiktheid voor gebruik van de interoperabiliteitsonderdelen als bedoeld in bijlage III bij Uitvoeringsverordening 2020/204, die voldoen aan de eisen van bijlage III van Gedelegeerde Verordening 2020/203.

De Regering deelt de lijst van de op grond van het eerste lid aangewezen instanties aan de Europese Commissie en andere leden van de Europese Unie met vermelding van hun bevoegdheden en hun vooraf van de Europese Commissie verkregen respectieve identificatienummer.

Indien een instantie niet meer voldoet aan de criteria bedoeld in het eerste lid, trekt de Regering de erkenning van die instantie in. Hij brengt de Europese Commissie en de overige lidstaten van de Europese Unie onmiddellijk op de hoogte. HOOFDSTUK 7. - Overeenkomsten van de tolheffer en de EETS-aanbieder

Art. 20.De EETS-aanbieders die erkend zijn of wier erkenning verlengd is, sluiten een EETS-overeenkomst met de tolheffers voor alle EETS-gebieden op het Belgische grondgebied binnen 24 maanden na het sluiten van de eerste EETS-overeenkomst voor een EETS-gebied op het Belgische grondgebied en handhaven deze overeenkomst voor al deze gebieden.

EETS-aanbieders die erkend zijn of wier erkenning is verlengd, sluiten binnen 36 maanden na hun registratie als EETS-aanbieder overeenkomstig artikel 9 een EETS-overeenkomst met tolheffers voor alle EETS-gebieden op het grondgebied van ten minste vier EU-lidstaten en handhaven deze overeenkomst.

Een EETS-aanbieder die een EETS-gebied niet kan blijven bestrijken omdat de tolheffer dit decreet niet naleeft, moet de volledige dienstverlening voor het betrokken gebied zo snel mogelijk herstellen nadat de niet-naleving oor de tolheffer is gecorrigeerd De leden 1 en 2 zijn niet van toepassing op gebieden waarvoor de verantwoordelijke tolheffer niet voldoet aan de eisen van artikel 11, lid 1, 2 of 3 Een tolheffer die verantwoordelijk is voor een EETS-gebied in België waar de in artikel 4, lid 1 bedoelde technologie niet wordt toegepast of niet voldoet aan de technische of procedurele eisen, raadpleegt de EETS-aanbieder die erkend wenst te worden of die verlenging van zijn erkenning aanvraagt.

EETS-aanbieders mogen niet worden verplicht specifieke technische oplossingen of processen te gebruiken die de interoperabiliteit van hun interoperabiliteitsonderdelen met elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer in andere EETS-gebieden belemmeren.

Art. 21.Elke EETS-aanbieder houdt een lijst bij van ongeldig verklaarde boordapparatuur die verband houdt met hun EETS-overeenkomsten en met de EETS-gebruikers met wie hij een dienstverleningscontract heeft gesloten.

In de EETS-gebiedsverklaringen en, in voorkomend geval, in de EETS-overeenkomsten wordt het volgende vermeld : 1° het aantal zaken dat is opgenomen in de lijst van ongeldig verklaarde boordapparatuur ;2° het formaat van de lijst, en 3° de frequentie waarmee deze lijst wordt bijgewerkt. De lijst van ongeldig verklaarde boordapparatuur wordt bijgehouden overeenkomstig de toepasselijke voorschriften inzake de bescherming van persoonsgegevens.

Een EETS-aanbieder die een lijst van ongeldig verklaarde boordapparatuur aan een tolheffer heeft toegezonden, is niet aansprakelijk voor de betaling van de tol die verschuldigd is uit hoofde van de kennisgeving die voortvloeit uit het gebruik van de ongeldig verklaarde boordapparatuur.

Art. 22.EETS-aanbieders hebben recht om door de tolheffer te worden vergoed.

De methode voor het berekenen van de vergoeding van de EETS-aanbieders is transparant, niet-discriminerend en identiek voor alle EETS-aanbieders die voor een bepaald EETS-gebied zijn geaccrediteerd.

In EETS-gebieden met een hoofddienstaanbieder heeft de methode voor het berekenen van de vergoeding van EETS-aanbieders dezelfde structuur als voor de vergoeding van vergelijkbare diensten die worden verleend door de hoofddienstaanbieder. Het bedrag van de vergoeding van EETS-aanbieders kan verschillen van dat van de vergoeding van de hoofddienstaanbieder, mits dit wordt gerechtvaardigd door: 1° de kosten in verband met specifieke eisen en verplichtingen die de hoofddienstaanbieder heeft en de EETS-aanbieders niet, en 2° de noodzaak om van de vergoeding van EETS-aanbieders de vaste kosten af te trekken die door de tolheffer worden opgelegd op grond van de kosten die de tolheffer maakt door in zijn tolgebied een EETS-conform systeem dat alle elementen van een elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer omvat die specifiek noodzakelijk zijn voor de integratie van EETS-aanbieders in het systeem en de werking van EETS in zijn gebied beschikbaar te stellen, te bedienen en te onderhouden, met inbegrip van de accreditatiekosten, wanneer die kosten niet in het tolgeld zijn opgenomen.

Art. 23.Entiteiten die tolheffingsdiensten verlenen, voeren een financiële boekhouding waarin een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen kosten en opbrengsten met betrekking tot het verlenen van tolheffingsdiensten en kosten en opbrengsten met betrekking tot andere activiteiten.

Informatie over kosten en opbrengsten in verband met het verlenen van tolheffingsdiensten wordt op verzoek ter beschikking gesteld van de bevoegde bemiddelings- of rechterlijke instantie.

Kruissubsidiëring tussen de activiteiten die als EETS-aanbieder worden verricht en andere activiteiten is verboden. HOOFDSTUK 8. - De inning van tolgelden

Art. 24.De door de tolheffer bij de EETS-gebruikers geïnde bedragen mogen niet hoger zijn dan de aan de tolheffer verschuldigde tol.

Lid 1 doet geen afbreuk aan de mogelijkheid van terugbetalingen of kortingen door de tolheffers om het gebruik van elektronische tolheffing aan te moedigen. Terugbetalingen of kortingen aan EETS-gebruikers moeten transparant zijn, openbaar worden gemaakt en onder dezelfde voorwaarden aan alle EETS-gebruikers worden aangeboden.

Art. 25.De tolheffer kan eisen dat de EETS-aanbieder de factuur voor de gebruiker uitschrijft in naam van en voor rekening van de tolheffer. De EETS-aanbieder voldoet aan die eis.

Indien een tolheffer afziet van de in lid 1 genoemde eiser, moet de EETS-overeenkomst tussen de tolheffer en de EETS-aanbieder voorzien in de mogelijkheid dat de EETS-aanbieder de voor het gebruik van een EETS-gebied verschuldigde tolfactuur rechtstreeks naar de EETS-gebruiker zendt.

Art. 26.§ 1. EETS-aanbieders verstrekken de tolheffers van het betrokken gebied: 1° de informatie die de tolheffers nodig hebben voor het berekenen en heffen van tol op de voertuigen van EETS-gebruikers, 2° de informatie die de tolheffers nodig hebben om de berekening te kunnen verifiëren van de tol die door de EETS-aanbieders is geheven op de voertuigen van EETS-gebruikers. § 2. De tolheffers in tolheffingssystemen die werken op basis van microgolven, doen onderbouwde tolmeldingen toekomen aan de EETS-aanbieders met betrekking tot de verschuldigde tolgelden van hun respectieve EETS-gebruikers.

Art. 27.De tolheffer van een EETS-aanbieder kan eisen dat een EETS-aanbieder betaalt voor elke onderbouwde tolmelding en voor elke onderbouwde niet-tolmelding die betrekking heeft op een door die EETS-aanbieder beheerde EETS-gebruikersrekening.

Wanneer de voertuigclassificatie die door de EETS-aanbieder wordt gebruikt om het toepasselijke toltarief vast te stellen, verschilt van de classificatie die door een tolheffer is bepaald, prevaleert de classificatie van de tolheffer, tenzij een fout kan worden aangetoond. HOOFDSTUK 9. - Aanvullende verplichtingen van de EETS-aanbieder

Art. 28.Een EETS-aanbieder die in België is geregistreerd, maakt de volgende elementen elektronisch bekend: 1° de EETS-gebieden die hij bestrijkt;2° de daarin aangebrachte wijzigingen;3° gedetailleerde plannen die jaarlijks worden bijgewerkt om de diensten uit te breiden tot andere ETS-gebieden. De in lid 1, 3°, bedoelde plannen worden voor het eerst bekendgemaakt binnen een maand na de registratie van de EETS-aanbieder.

Art. 29.De EETS-aanbieders maken langs elektronische weg het beleid bekend dat zij toepassen wanneer zij dienstverleningscontracten sluiten met EETS-gebruikers, met inbegrip van de contractuele voorwaarden.

Art. 30.EETS-aanbieders werken samen met de tolheffers en de door de regering aangewezen instantie om vermoedelijke overtreders van de verplichting om wegentol te betalen, op te sporen.

Indien de door de regering of de tolheffer aangewezen instantie vermoedt dat het tolgeld niet is betaald, kan zij de EETS-aanbieder om informatie verzoeken over het voertuig dat betrokken is bij de niet-betaling van het tolgeld en over de houder en eigenaar van dat voertuig. De EETS-aanbieder stelt deze informatie onmiddellijk ter beschikking van de door de regering aangewezen instantie of van de tolheffer.

De tolheffer maakt de in lid 2 bedoelde gegevens niet bekend aan andere EETS-aanbieders. Indien de tolheffer en een EETS-aanbieder deel uitmaken van dezelfde entiteit, worden de gegevens alleen gebruikt om vermoedelijke overtreders te identificeren.

Indien de tolheffer of de door de Regering aangewezen instantie besluit tot vervolging wegens niet-betaling van wegentol, stelt de tolheffer of de aangewezen instantie de eigenaar, de houder van het voertuig of de anderszins geïdentificeerde persoon die ervan verdacht wordt de wegentol niet te hebben betaald, daarvan in kennis overeenkomstig het nationale en regionale recht en met vermelding van de juridische gevolgen.

Art. 31.Een tolheffer kan de volgende informatie opvragen bij een EETS-aanbieder als de tolheffer deze informatie nodig heeft om zijn verplichtingen tegenover de belastingautoriteiten na te komen: 1° gegevens over alle voertuigen die eigendom zijn van of in het bezit zijn van eigenaars en houders van voertuigen die een dienstverleningsovereenkomst hebben gesloten met de EETS-aanbieder, en die gedurende een bepaalde periode hebben gereden in het EETS-gebied waarvoor de tolheffer verantwoordelijk is;2° gegevens met betrekking tot de eigenaars of houders van deze voertuigen. De EETS-aanbieder verstrekt de gevraagde gegevens uiterlijk twee dagen na ontvangst van het verzoek.

De tolheffer maakt de in lid 1 bedoelde informatie niet bekend aan andere EETS-aanbieders. Indien de tolheffer en een EETS-aanbieder deel uitmaken van dezelfde entiteit, worden de gegevens alleen gebruikt om te voldoen aan verplichtingen tegenover de belastingautoriteiten.

Art. 32.Deze verkeersgegevens worden niet gebruikt om klanten te identificeren. HOOFDSTUK 1 0. - Gegevensbescherming

Art. 33.Iedere betrokkene als bedoeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming kan zo spoedig mogelijk informatie verkrijgen over de opgeslagen persoonsgegevens die worden doorgegeven na een verzoek om mededeling in geval van vermoedelijke niet-betaling van de in artikel 30, lid 2, bedoelde wegentol, met inbegrip van de datum van het verzoek en de bevoegde autoriteit van het Gewest op het grondgebied waarvan deze niet-betaling is vastgesteld. HOOFDSTUK 1 1. - Bemiddeling

Art. 34.De Regering wijst, al dan niet in samenwerking met de Regeringen van de andere Gewesten, een bemiddelaar aan of richt een bemiddelaar op om de bemiddeling te vergemakkelijken tussen de tolheffers en de EETS-aanbieders die EETS-overeenkomsten hebben gesloten met de genoemde tolheffers, die hierover in onderhandeling zijn of die niet tot een akkoord kunnen komen.

Het bemiddelingsorgaan : 1° gaat na of de contractuele voorwaarden die de tolheffer toepast op EETS-aanbieders niet discriminerend zijn;2° gaat na of de EETS-aanbieders worden bezoldigd overeenkomstig de beginselen van artikel 22;3° vraagt alle relevante informatie op bij tolheffers, EETS-aanbieders en derde partijen die betrokken zijn bij de EETS in het Waalse Gewest;4° wisselt informatie uit met de bemiddelingsorganen van andere lidstaten over hun activiteiten, richtsnoeren en praktijken.

Art. 35.Een tolheffer of een EETS-aanbieder kan het bemiddelingsorgaan verzoeken tussenbeide te komen in geschillen over hun contractuele betrekkingen of onderhandelingen.

Het bemiddelingsorgaan bepaalt binnen een maand na ontvangst van het verzoek om tussenkomst of het in het bezit is van alle voor de bemiddeling noodzakelijke documenten.

Het bemiddelingsorgaan brengt uiterlijk zes maanden na ontvangst van het verzoek om interventie een advies over het geschil uit. HOOFDSTUK 1 2. - Slotbepalingen

Art. 36.De registratie die vóór de inwerkingtreding van dit decreet aan EETS-aanbieder is toegekend overeenkomstig artikel 3 van Beschikking 2009/750/EG van de Commissie van 6 oktober 2009 tot definiëring van de Europese elektronische tolheffingsdienst en de bijbehorende technische onderdelen, wordt beschouwd als een registratie overeenkomstig artikel 9 van dit decreet.

Art. 37.De artikelen 2 en 3, §§ 2, 3 en 4 van de wet van 21 december 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2006 pub. 29/12/2006 numac 2006014293 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet houdende omzetting van richtlijn 2004/52/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer in de Gemeenschap type wet prom. 21/12/2006 pub. 31/12/2007 numac 2007001040 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende omzetting van richtlijn 2004/52/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer in de Gemeenschap. - Duitse vertaling sluiten houdende omzetting van richtlijn 2004/52/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer in de Gemeenschap worden opgeheven.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Namen, 16 juni 2022.

De Minister-President, E. DI RUPO De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, W. BORSUS De Vice-Minister-President en Minister van Klimaat, Energie, Infrastructuren en Mobiliteit, Ph. HENRY De Vice-Minister-President en Minister van Werk, Vorming, Gezondheid, Sociale Actie, Sociale Economie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, Ch. MORREALE De Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve Vereenvoudiging, belast met Kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en Verkeersveiligheid, V. DE BUE De Minister van Huisvesting, Plaatselijke Besturen, en Stedenbeleid, Ch. COLLIGNON De Minister van Begroting en Financiën, Luchthavens en Sportinfrastructuren, A. DOLIMONT De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden en Dierenwelzijn, C. TELLIER _______ Nota (1) Zitting 2021-2022. Stukken van het Waals Parlement, 929 (2021-2022) Nrs. 1 tot 4.

Volledig verslag, plenaire zitting van 15 juni 2022.

Bespreking.

Stemming.

^