Etaamb.openjustice.be
Decreet van 14 januari 2021
gepubliceerd op 25 januari 2021

Rondzendbrief die de praktische modaliteiten verduidelijkt van de publicatie in open data van de inventarissen van overheidsopdrachten en van subsidies beoogd door het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2021040080
pub.
25/01/2021
prom.
14/01/2021
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST


14 JANUARI 2021. - Rondzendbrief die de praktische modaliteiten verduidelijkt van de publicatie in open data van de inventarissen van overheidsopdrachten en van subsidies beoogd door het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019


Inhoudsopgave 1. Inleiding 1.1. Doelstelling 1.2. Algemeen 1.3. Belang van de open data 2. Definities 3.Toepassingsgebied 4. Instrumenten 4.1. Publicatiemodaliteiten 4.1.1. Maatregel 4.1.2. Doel 4.2. Model van data 4.2.1. Maatregel 4.2.2. Doel 4.3. Periodes beoogd door de rondzendbrief 5. Publicatietermijnen 6.Monitoring 7. Ondersteuning en contactpunt 8.Inwerkingtreding Aan de entiteiten beoogd in artikel 3 van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen, 1. Inleiding 1.1. Doelstelling De Brusselse Hoofdstedelijke Regering hoopt via deze rondzendbrief de transparantie van de overheidsdiensten een nieuwe impuls te geven. Het is immers de bedoeling gegevens met betrekking tot overheidsuitgaven op een zo toegankelijk mogelijke manier aan elk individu bekend te maken. Dankzij de "open data" zullen we de mogelijkheden tot analyse en het nemen van beslissingen op twee verschillende manieren kunnen verbeteren. De gebruiker zal ofwel een eenvoudig te hanteren tool kunnen gebruiken die visueel is en aanpasbaar aan de verschillende verzoeken. Ofwel zal hij/zij de ruwe gegevens kunnen gebruiken om ze te analyseren in zijn/haar tool naar keuze. Om dat te doen zullen de gegevens op regelmatige basis ter beschikking gesteld worden (met als uiteindelijk doel ze in real time te verspreiden). Aan de gewestelijke en plaatselijke besturen wordt gevraagd een bepaald formaat te gebruiken zodat vergelijkingen en gedetailleerde analyses mogelijk zijn om de democratische controle te verbeteren. Deze rondzendbrief beoogt dus de overdracht van gegevens door de besturen die nodig is om deze doelstelling te verwezenlijken. 1.2. Algemeen Op 16 mei 2019 werden het gezamenlijk decreet en ordonnantie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen goedgekeurd.

Deze regelgeving legt de Brusselse bestuurlijke overheden op te beschikken over een website met een rubriek "Transparantie" (op de homepage) waarin een aantal documenten gepubliceerd moeten worden die vermeld zijn in artikel 6 van dit gezamenlijk decreet en ordonnantie.

Die rubriek moet minstens het volgende bevatten: "1° Een document dat de bevoegdheden, de organisatie en de werkwijze van de bestuurlijke overheid beschrijft; 2° een inventaris van de subsidies die werden toegekend in de loop van het voorgaande jaar, met vermelding van de begunstigde, het voorwerp van de subsidie en het bedrag van de subsidie; 3° een inventaris van de studies die in de loop van het voorgaande jaar werden verricht voor rekening van de bestuurlijke overheid, voor zover ze werden verricht door een externe partner [...]; 4° een inventaris van de overheidsopdrachten die in de loop van het voorgaande jaar werden gesloten, met vermelding van de aanbesteder en van het vastgelegde bedrag. 5° De oproepen tot kandidaten en de voorwaarden inzake aanwerving, bevordering of vervanging voor alle betrekkingen die zij willen invullen[...] »(1).;

Het hierboven vermelde gezamenlijk decreet en ordonnantie is niet de enige belangrijke regelgevende tekst op het gebied van Open Data en transparantie. De Europese richtlijnen PSI en INSPIRE ondersteunen het beleid van de lidstaten van de Europese Unie om de data open te stellen en bieden een kader om dat beleid te ondersteunen: ? De richtlijn "INSPIRE" over het delen van ruimtelijke milieu-informatie om te helpen bij de uitwerking van een grensoverschrijdend beleid (Richtlijn EU 2007/2/EC van het Europees Parlement en de Raad van 14 maart 2007); ? De richtlijn "PSI" (Public Sector Information) over het hergebruik van overheidsinformatie (Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 betreffende open data en het hergebruik van overheidsinformatie, die de richtlijn 2013/37/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 juni 2013 vervangt).

Die laatste richtlijn werd omgezet via de ordonnantie van 27 oktober 2016 ertoe strekkende een opendatabeleid uit te stippelen en houdende omzetting van de Richtlijn 2013/37/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 juni 2013 inzake het hergebruik van overheidsinformatie.

Deze ordonnantie is van toepassing op alle bestaande documenten waarover de openbare overheden beschikken en waarvan overheden het hergebruik rechtmatig kunnen toestaan behoudens bij toepassing van de beperkingen en uitzonderingen bepaald bij de ordonnantie.

Tot slot is het opendatabeleid ook opgenomen in de Gemeenschappelijke Algemene Beleidsverklaring van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering en het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, voor de legislatuur 2019-2024. 1.3. Belang van de open data De digitale data zijn niet enkel van belang voor de overheidsinstellingen, maar ook voor onderzoekers, de pers, burgers, academici en bedrijven. Ze zijn evenwel niet altijd beschikbaar. Met open data bedoelt men de openstelling van alle overheidsgegevens of -informatie die door de overheden worden geïnformatiseerd en verzameld in verband met overheidstaken, en met overheidsmiddelen.

Die open data bieden tal van voordelen op het gebied van administratieve vereenvoudiging: een grotere transparantie van de werking van de overheden, wat hun doeltreffendheid verhoogt en er voor zorgt dat de burgers, bedrijven, de academische wereld en organisaties met of zonder commerciële bedoelingen die data innoverend kunnen hergebruiken. Op die manier kunnen ze nieuwe mogelijkheden creëren, bijvoorbeeld bij de combinatie van data voor de ontwikkeling van applicaties.

Deze rondzendbrief wil het hergebruik van door de bestuurlijke overheden gepubliceerde data bevorderen door de regels van actieve openbaarheid die vermeld zijn in het gezamenlijk decreet en ordonnantie te verduidelijken. 2. Definities Voor de toepassing van deze rondzendbrief wordt verstaan onder: a."Gewestelijke bestuurlijke overheden": 1. de bestuurlijke overheden die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met daarbij ook de gewestelijke organen die adviezen verstrekken in verband met milieu of ruimtelijke ordening;2. de bestuurlijke overheden die de aan de Brusselse Agglomeratie toegewezen bevoegdheden uitoefenen;3. iedere natuurlijke of rechtspersoon: a) die openbare bestuursfuncties uitoefent, met inbegrip van specifieke taken, activiteiten of diensten met betrekking tot het milieu of ruimtelijke ordening;b) die onder toezicht van een orgaan of persoon als bedoeld onder punt 1° of 3° a) belast is met openbare verantwoordelijkheden of functies, of openbare diensten met betrekking tot het milieu of ruimtelijke ordening verleent.b. "Andere bestuurlijke overheden": 1.de gemeentelijke bestuurlijke overheden, met inbegrip van de gemeentelijke organen die adviezen verstrekken in verband met milieu of ruimtelijke ordening; 2. de gewestelijke en gewestgrensoverschrijdende intercommunales die onder bestuurlijk toezicht staan van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en hun filialen, de gemeentelijke en meer gemeentelijke vzw's en de autonome gemeentebedrijven zoals bedoeld in de ordonnantie van 5 juli 2018 betreffende de specifieke gemeentelijke bestuursvormen en de samenwerking tussen gemeenten;3. de bestuurlijke overheden die afhangen van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie;4. de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;5. de verenigingen bedoeld in hoofdstuk XII en XIIbis van de organieke wet van 8 juli 1976Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/1976 pub. 18/04/2016 numac 2016000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits van de versie toepasselijk op de inwoners van het Duitse taalgebied sluiten betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;6. de bestuurlijke overheden die afhangen van de Franse Gemeenschapscommissie;c. "Brusselse overheden": de overheden als bedoeld onder punten a en b.d. "Gezamenlijk decreet en ordonnantie": het gezamenlijk decreet en ordonnantie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen.e. "Data": opeenvolging van één of meerdere symbolen die informatie verstrekken.Het samenvoegen van data vormt een document of een database. f. "Inventarissen": documenten die data bevatten in een courant digitaal formaat.g. "Subsidie": elke vorm van financiële steun, bijdrage, voordeel of hulp onder welke vorm of benaming ook, toegekend aan een activiteit georganiseerd door een derde onder welke benaming dan ook, met als rechtstreeks of onrechtstreeks doel het algemeen belang. Terugvorderbare renteloze voorschotten, toegekend om activiteiten van algemeen belang te bevorderen, vormen een subsidie. h. "Overheidsopdracht": overeenkomst onder bezwarende titel die wordt gesloten tussen een of meer opdrachtnemers en een of meer aanbesteders en die betrekking heeft op het uitvoeren van werken, het leveren van producten of het verlenen van diensten, zoals bepaald door de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten sluiten inzake overheidsopdrachten. i. "Gewestelijke website": www.datastore.brussels 3. Toepassingsgebied Deze rondzendbrief is van toepassing op de Brusselse overheden, zoals bepaald in punt 2, c, en betreft alle data met betrekking tot de inventarissen van overheidsopdrachten en subsidies bedoeld door artikel 6 van het gezamenlijk decreet en ordonnantie. 4. Instrumenten 4.1. Publicatiemodaliteiten 4.1.1. Maatregel De data met betrekking tot de inventarissen van overheidsopdrachten en subsidies worden gepubliceerd op de gewestelijke website.

De verwijzing naar de gewestelijke website door de Brusselse overheden in de rubriek "Transparantie" op hun websites beantwoordt aan de publicatievoorwaarden van het gezamenlijk decreet en ordonnantie, op voorwaarde dat de gezochte informatie onmiddellijk verschijnt door op de vermelde link te klikken of op voorwaarde dat de link verwijst naar de pagina die het document bevat of waar je het kan downloaden. 4.1.2. Doel De publicatie van de data op de gewestelijke website maakt het mogelijk de inventarissen te centraliseren en de data te hergebruiken via een uniek platform dat geschikt is voor dit soort data.

De op de gewestelijke website gepubliceerde data zullen vervolgens makkelijk opnieuw gebruikt kunnen worden door de Brusselse overheden in het kader van hun andere transparantieverplichtingen, bijvoorbeeld in het kader van het opmaken van verslagen. 4.2. Model van data 4.2.1. Maatregel De Brusselse overheden gebruiken een standaard datamodel voor het opvragen van boekhouddata met betrekking tot subsidies en overheidsopdrachten.

Dat model is beschikbaar op de gewestelijke website. 4.2.2. Doel Het gebruik van eenzelfde standaard moet het mogelijk maken de gepubliceerde data te uniformiseren, zo het hergebruik van de data te vergemakkelijken en de transparantie te verbeteren.

Een uniek datamodel moet het immers mogelijk maken: - dezelfde datatypes te vergelijken, en - overheidsuitgaven zichtbaar te maken op basis van extra gegeven elementen. 4.3. Periodes beoogd door de rondzendbrief De Brusselse overheden publiceren op de gewestelijke website data met betrekking tot het voorgaande jaar, binnen de termijnen bepaald in punt 5.

In afwijking van de voorgaande alinea publiceren ze in 2021 de data met betrekking tot de jaren 2018, 2019 en 2020. 5. Publicatietermijnen De data beoogd in punt 4 moeten jaarlijks op de gewestelijke website gepubliceerd worden op uiterlijk: - 1 maart, voor de gewestelijke bestuurlijke overheden; - 31 maart: voor de andere Brusselse overheden.

In afwijking van de voorgaande alinea neemt de Gewestelijk Overheidsdienst Brussels een leidende rol op zich op het gewestelijke niveau, en publiceert ze haar data met betrekking tot de jaren 2018 tot 2020 vóór 15 februari 2021. 6. Monitoring easy.brussels maakt elk jaar een verslag op over de publicatie van de data op de gewestelijke website.

Dat jaarverslag wordt gericht aan de Regering. 7. Ondersteuning en contactpunt easy.brussels biedt ondersteuning aan Brusselse entiteiten bij de toepassing van de maatregelen van deze rondzendbrief.

Die ondersteuning concretiseert zich door de opmaak van de procedures met betrekking tot de validering van de data en de publicatie op de gewestelijke website.

Ze concretiseert zich eveneens door het organiseren van infosessies en het invoeren van een ondersteuningspunt via info@easy.brussels. 8. Inwerkingtreding Deze rondzendbrief treedt in werking de dag volgend op de goedkeuring. Brussel, 14 januari 2021.

De Mnister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, E. VAN DEN BRANDT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor Klimaattransitie, Leefmilieu, Energie en Participatieve democratie, A. MARON De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor Financiën, Begroting, Openbaar Ambt, en de Promotie van meertaligheid, S. GATZ De Minister bevoegd voor Tewerkstelling en Beroepsopleiding, Digitale Transitie, Plaatselijke Besturen, Dierenwelzijn en Administratieve Vereenvoudiging, B. CLERFAYT _______ Nota (1) Gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen, art.6, § 1, tweede lid.

^