Etaamb.openjustice.be
Decreet van 11 februari 2022
gepubliceerd op 08 maart 2022

Decreet betreffende de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de oprichting van overlegcommissies met volksvertegenwoordigers en bij lottrekking uitgenodigde burgers door de Vergadering van de Franse Gemeenschapscommissie

bron
franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2022040196
pub.
08/03/2022
prom.
11/02/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

11 FEBRUARI 2022. - Decreet betreffende de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de oprichting van overlegcommissies met volksvertegenwoordigers en bij lottrekking uitgenodigde burgers door de Vergadering van de Franse Gemeenschapscommissie


De Vergadering van de Franse Gemeenschapscommissie heeft aangenomen en Wij, het College, bekrachtigen en verkondigen hetgeen volgt:

Artikel 1.Dit decreet regelt een aangelegenheid bedoeld in de artikelen 127 en 128 van de Grondwet, krachtens artikel 138 van de Grondwet.

Art. 2.§ 1. - De Vergadering van de Franse Gemeenschapscommissie, hierna `Vergadering' genoemd, verwerkt de persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de oprichting en het beheer van de overlegcommissies tussen volksvertegenwoordigers en bij lottrekking uitgenodigde burgers, hierna `overlegcommissie' genoemd, die zij nuttig acht te organiseren, overeenkomstig de door haar vastgestelde nadere regels.

In dat kader verwerkt zij de volgende gegevenscategorieën met betrekking tot burgers die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gedomicilieerd zijn, en kan zij deze gegevens raadplegen bij het Rijksregister van de natuurlijke personen: naam, voornamen, geslacht, geboortedatum, hoofdverblijfplaats, vermelding van het feit dat een persoon geen kiezer is en, in voorkomend geval, tot welke datum. § 2. - Voor de samenstelling van de overlegcommissies doet de Vergadering een beroep op het Rijksregister van de natuurlijke personen voor de loting van een steekproef van burgers die aan de volgende voorwaarden voldoen: - ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters of vreemdelingenregisters van een gemeente van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; - de volle leeftijd van 16 jaar bereikt hebben; - niet het voorwerp zijn van een veroordeling of een beslissing die, bij de gemeenteraadsverkiezingen, heeft geleid tot de uitsluiting of de schorsing van het stemrecht.

De Vergadering kan verzoeken dat een dergelijke loting van burgers plaatsvindt op basis van aanvullende relevante criteria die overeenkomstig haar reglement zijn vastgesteld.

Die criteria, die noodzakelijkerwijs beperkt in aantal zijn, moeten objectief verband houden met het onderwerp dat door de overlegcommissie wordt onderzocht. Het mogen geen persoonsgegevens zijn als bedoeld in de artikelen 9 en 10 van de GDPR, noch mogen ze op basis van dergelijke gegevens worden vastgesteld. § 3. - De lotingen voor de samenstelling en het beheer van de overlegcommissies gebeuren op onafhankelijke wijze en met een techniek die de eerlijkheid van de selectie en de afwezigheid van vooringenomenheid in de gebruikte selectiemethode waarborgt. De gebruikte selectiealgoritmen worden openbaar gemaakt wanneer ze beschikbaar zijn voor de Vergadering.

De persoonsgegevens die worden verwerkt met het oog op de samenstelling en het beheer van een overlegcommissie worden niet langer bewaard dan drie maanden na het verstrijken van de opdracht van de betrokken overlegcommissie wat betreft de niet-geselecteerde personen, en niet langer dan twaalf maanden na het verstrijken van de opdracht van de betrokken overlegcommissie wat betreft de personen die zijn uitgenodigd om deel te nemen aan de overlegcommissie. § 4. - De steun voor een burgervoorstel om een overlegcommissie op te richten, wordt schriftelijk ingediend via het door de Vergadering ter beschikking gestelde formulier, of wordt verzonden via een elektronische identificatiedienst, als bedoeld in artikel 9 van de wet van 18 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/07/2017 pub. 09/08/2017 numac 2017020539 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake elektronische identificatie sluiten inzake elektronische identificatie.

Schriftelijke steun voor een burgervoorstel moet door de petitionaris worden ondertekend en leesbaar zijn/haar naam en voornamen, geboortedatum en hoofdverblijfplaats vermelden.

De nodige organisatorische en technische maatregelen worden genomen om te voorkomen dat de persoonsgegevens van de ondertekenaars die een burgervoorstel steunen door middel van een elektronische identificatiedienst, worden bekendgemaakt aan andere ondertekenaars.

De Vergadering doet een beroep op het Rijksregister van de natuurlijke personen om de informatie te verkrijgen die nodig is om na te gaan of een burgervoorstel de steun heeft gekregen van minimaal 1.000 personen die hun woonplaats hebben in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en die de volle leeftijd van zestien jaar hebben bereikt.

De steunbetuigingen worden uiterlijk drie maanden na het einde van de verificatiewerkzaamheden vernietigd, behalve wanneer bewaring ervan noodzakelijk is voor het beheer van een geschil over de ontvankelijkheidsanalyse, en dit slechts zolang als nodig is voor het beheer van dat geschil. § 5. - De verantwoordelijke voor de verwerking van de gegevens in het kader van de samenstelling en het beheer van de overlegcommissies en het verifiëren van de steun voor de burgervoorstellen is de Vergadering. § 6. - De Vergadering is gemachtigd om aan de burgers die deelnemen aan de overlegcommissies een forfaitaire kostenvergoeding en een vergoeding voor verplaatsingskosten toe te kennen, in de zin van de wet van 3 juli 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/2005 pub. 29/08/2005 numac 2005022674 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet betreffende de rechten van vrijwilligers sluiten betreffende de rechten van vrijwilligers.

De Vergadering is gemachtigd presentie- en voorbereidingsgeld toe te kennen aan de leden van het begeleidingscomité die geen personeelsleden van de Vergadering zijn.

Art. 3.Dit decreet treedt in werking op de datum van de goedkeuring ervan door de Vergadering.

Brussel, 11 februari 2022.

De voorzitster, De secretaris, De griffier, Brussel, 11 februari 2022.

Namens de Franstalige Brusselse Regering, Barbara TRACHTE Minister-voorzitster

^