Etaamb.openjustice.be
Decreet van 07 maart 2024
gepubliceerd op 08 april 2024

Decreet tot omzetting van bepaalde aspecten van de Richtlijn 2019/1937 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2019 inzake de bescherming van personen die inbreuken op het Unierecht melden in de Franse Gemeenschap (1)

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2024002905
pub.
08/04/2024
prom.
07/03/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

7 MAART 2024. - Decreet tot omzetting van bepaalde aspecten van de Richtlijn (EU) 2019/1937 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2019 inzake de bescherming van personen die inbreuken op het Unierecht melden in de Franse Gemeenschap (1)


Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

Artikel 1.Dit decreet strekt tot gedeeltelijke omzetting van Richtlijn 2019/1937 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2019 inzake de bescherming van personen die inbreuken op het Unierecht melden.

Art. 2.In de zin van dit decreet wordt verstaan onder : 1. "melding" of "melden": de melding die wordt gegeven overeenkomstig de wet- en regelgeving tot omzetting van Richtlijn (EU) 2019/1937 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2019 inzake de bescherming van personen die inbreuken op het Unierecht melden in de Franse Gemeenschap;2. "openbaarmaking" of "openbaar maken": het publiek toegankelijk maken van informatie overeenkomstig de wet- en regelgeving tot omzetting van hoofdstuk IV van Richtlijn (EU) 2019/1937 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2019 inzake de bescherming van personen die inbreuken op het Unierecht melden in de Franse Gemeenschap;3. ""represaille": een directe of indirecte handeling of nalatigheid die in een werkgerelateerde context plaatsvindt naar aanleiding van een interne of externe melding of openbaarmaking, en die tot ongerechtvaardigde benadeling van de melder leidt of kan leiden; 4. "persoonsgegevens": persoonsgegevens in de zin van artikel 4.1 van Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens (algemene verordening gegevensbescherming) ; 5. "AVG": Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);6. "integriteitsreferent": de aangewezen persoon die verantwoordelijk is voor het ontvangen en onderzoeken van interne meldingen, overeenkomstig de procedure die door de regering is vastgesteld in het kader van de omzetting van Richtlijn (EU) 2019/1937 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2019 inzake de bescherming van personen die inbreuken op het Unierecht melden in de Franse Gemeenschap. HOOFDSTUK 1 - Sancties

Art. 3.§ 1. Worden bestraft met een gevangenisstraf van acht dagen tot één jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot tienduizend euro alle natuurlijke of rechtspersonen die : 1° een melding belemmeren of trachten te belemmeren;2° represailles nemen tegen melders of auteurs van openbaarmaking;3° onnodige of tergende procedures aanspannen tegen de personen bedoeld in punt 2°. De maximumgevangenisstraf bedoeld in het eerste lid wordt verhoogd tot twee jaar indien de overtreder : 1° direct of indirect persoonlijk materieel voordeel heeft behaald uit de gemelde onregelmatigheid of waarvan de melding wordt belemmerd ;2° kennis had van de vermeende onregelmatigheid wanneer deze frauduleus van aard is. § 2. Worden bestraft met een gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met een geldboete van zesentwintig euro tot tienduizend euro personen die willens en wetens gebruikmaken van de meldings- of openbaarmakingsmethoden die zijn vastgelegd in de decreten en verordeningen bedoeld in paragraaf 1 om valse beschuldigingen te verspreiden.

De maximumgevangenisstraf bedoeld in het eerste lid wordt verhoogd tot een jaar wanneer een van de motieven van het misdrijf de wens is om één of meer specifieke natuurlijke personen te schaden. HOOFDSTUK 2 - Beroepsgeheim

Art. 4.Personen die onderworpen zijn aan een geheimhoudingsplicht krachtens artikel 458 van het Strafwetboek of krachtens een wet- of regelgevende norm van de Franse Gemeenschap schenden deze verplichting niet wanneer zij de geheimen waarvan zij houder zijn onthullen en aan de volgende voorwaarden is voldaan: 1° de openbaarmaking geschiedt in het kader van een melding of een openbaarmaking overeenkomstig de vastgelegde vormen en voorwaarden ;2° De auteur van de openbaarmaking heeft redelijke gronden om aan te nemen dat de melding gegrond is en dat het zonder de melding niet mogelijk is het bevoegd gezag van de schending op de hoogte te stellen;onder de melding; 3° de openbaarmaking gaat niet verder dan wat nodig is om de betreffende schending effectief te melden. HOOFDSTUK 3- - Bescherming van persoonsgegevens

Art. 5.§ 1. De integriteitsreferent verwerkt persoonsgegevens in het kader van zijn of haar opdrachten om de melding te ontvangen, kennis te nemen van de melding en deze, indien nodig, te onderzoeken. § 2. De verantwoordelijke voor de verwerking bedoeld in paragraaf 1 is de dienst van de Regering of de instelling van openbaar nut waarin de integriteitsreferent zijn/haar opdrachten uitvoert.

Als de referent van de diensten van de Regering zijn ambten uitvoert namens een instelling, is de verantwoordelijke voor de verwerking de instelling waarin de melding wordt afgegeven.

Art. 6.§ 1. De Integriteitsreferent verwerkt de categorieën en persoonsgegevens van de volgende betrokkenen: 1° identificatie- en contactgegevens van een personeelslid, stagiair, externe stagiair of voormalig personeelslid dat de melding afgeeft ;2° de identificatie- en contactgegevens van personen die het voorwerp uitmaken van een melding van een onregelmatigheid ;3° de identificatie- en contactgegevens van eenieder die betrokken kan zijn bij een melding omdat hij/zij kan hebben bijgedragen tot, getuige kan zijn geweest van of het slachtoffer kan zijn van een onregelmatigheid of omdat hij/zij informatie kan verstrekken als onderdeel van het door de integriteitsreferent uitgevoerde onderzoek;4° alle andere noodzakelijke gegevens die door de melder zijn verstrekt of die zijn verzameld in het kader van de opdrachten van de integriteitsreferent zoals vastgesteld door de Regering die betrekking hebben tot de in de punten 1° tot en met 3° vermelde personen. § 2. De persoonsgegevens bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, 4° die duidelijk niet relevant zijn voor de verwerking van een specifieke melding, worden niet verwerkt.

Er zijn specifieke organisatorische en technische waarborgen ingesteld door de verantwoordelijke van de verwerking om de veiligheid en niet-verspreiding ervan te garanderen.

Aan het einde van de bewaarperiode waarnaar in artikel 9 wordt verwezen, worden de persoonsgegevens samen met het volledige bestand verwijderd. § 3. De integriteitsreferent kan de gegevens bedoeld in paragraaf 1 rechtstreeks verkrijgen van de personeelsdiensten van de Regering van de Franse Gemeenschap of van een openbare instelling.

Art. 7.§ 1. De integriteitsreferent geeft de persoonsgegevens bedoeld in artikel 6, § 1, alleen in de volgende gevallen door : 1° wanneer er uitdrukkelijke toestemming is gegeven door de persoon bedoeld bij de openbaarmaking;2° hij is van mening dat de procedure bedoeld in artikel 29 van het Wetboek van Strafvordering van toepassing is;3° om de secretaris-generaal, in het geval van diensten van de Regering, of de leidend ambtenaar, in het geval van een openbare instelling, in kennis te stellen van de identiteit van de gemelde persoon of personen, zodat passende maatregelen kunnen worden ondernomen;4° indien dit noodzakelijk en evenredig lijkt, in het kader van onderzoeken die worden uitgevoerd door de bevoegde autoriteiten voor het onderzoek naar overtredingen of in het kader van gerechtelijke procedures, met het oog op het waarborgen van de rechten van de verdediging van de betrokken personen ;5° de ambtenaar voor gegevensbescherming van de verantwoordelijke van de verwerking wanneer de melding betrekking heeft op zijn opdrachten. § 2. Wanneer de identiteit van een persoon of enige andere informatie waaruit deze identiteit direct of indirect kan worden afgeleid, overeenkomstig paragraaf 1 kan worden overgedragen of openbaargemaakt, stelt de integriteitsreferent de persoon aan wie de overdracht of openbaarmaking zal worden gedaan, hiervan van tevoren in kennis en geeft hij de redenen die de overdracht of openbaarmaking rechtvaardigen, tenzij deze voorafgaande kennisgeving lopende onderzoeken of gerechtelijke procedures in gevaar zou brengen.

De integriteitsreferent informeert de personeelsleden die het onderwerp zijn van een melding dat er een onderzoek naar hen loopt, tenzij dit het goede verloop van het onderzoek in gevaar zou brengen.

Art. 8.§ 1. Wanneer het risico bestaat dat de follow-up van de melding overeenkomstig artikel 23 van de AVG wordt gehinderd, voorkomen, belemmerd of vertraagd, kan de verantwoordelijke van de verwerking bedoeld in artikel 5, § 2, bepalen dat de artikelen 12 tot en met 22 en 34 van de AVG, alsook het beginsel van transparantie van de verwerking bedoeld in artikel 5 van de AVG, niet van toepassing zijn op de in artikel 18, § 1, bedoelde verwerking. § 2. De beperkingen bedoeld in paragraaf 1 zijn van toepassing op interne meldingskanalen en bevoegde autoriteiten en op alle gegevens die daarbinnen worden verwerkt. § 3. De beperkingen gelden vanaf de datum van de melding en voor de duur van de procedure. § 4. De verantwoordelijke van de verwerking bedoeld in artikel 5, § 2, stelt de betrokkenen proactief in kennis van de beperkingen bedoeld in paragraaf 1 en vermeldt uitdrukkelijk de rechtsmiddelen waarin de AVG en de geldende regelgeving voorzien.

Na ontvangst van een verzoek om informatie of toegang of in het geval van een verzoek om rectificatie, zorgt de verantwoordelijke voor de verwerking bedoeld in artikel 5, § 2, na het advies van de ambtenaar voor gegevensbescherming te hebben ingewonnen, ervoor dat de verzoeker op passende wijze wordt geïnformeerd in overeenstemming met artikel 12 van de AVG.

Art. 9.De persoonsgegevens bedoeld in artikel 6, § 1 worden gedurende vijf jaar na het verstrijken van de periode van zeven dagen na een schriftelijke of mondelinge melding bewaard.

Om te voldoen aan wettelijke termijnen in geval van strafrechtelijke vervolging of gerechtelijke actie, worden gegevens tien jaar bewaard vanaf het verstrijken van de periode van zeven dagen na een schriftelijke of mondelinge melding.

Art. 10.§ 1. Teneinde de beveiliging van de persoonsgegevens bedoeld in artikel 6, § 1 te waarborgen, neemt de verantwoordelijke van de verwerking bedoeld in artikel 5, § 2, ten minste specifieke maatregelen met betrekking tot de lokalen en IT-oplossingen die aan de integriteitsreferent ter beschikking worden gesteld. § 2. De maatregelen met betrekking tot de lokalen moeten minimaal voorzien in toegangsregelingen afhankelijk van het niveau van gegevensclassificatie. § 3. De maatregelen met betrekking tot IT-oplossingen moeten minimaal in de volgende elementen voorzien : a) beheer van beheerdersaccounts ;b) identificatiebeheer ;c) beheer van de authenticatie, passend bij de classificatie informatie ;d) toegangsbeheer in de beperkte IT-oplossing in overeenstemming met gegevensclassificatie ;e) toegangsbeheer tot broncode ;f) capaciteitsbeheer (monitoring en follow-up) ;g) beheer van kwetsbaarheden ;h) incidentenbeheer ;i) traceerbaarheidsbeheer ;j) netwerkbeveiligingsbeheer. Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 7 maart 2024.

De Minister-President, belast met Internationale Betrekkingen, Sport en Onderwijs voor sociale promotie, P.-Y. JEHOLET De Vicepresident en Minister van Begroting, Ambtenarenzaken, Gelijke kansen en het toezicht op Wallonie-Bruxelles Enseignement, F. DAERDEN De Vicepresidente en Minister van Kind, Gezondheid, Cultuur, Media en Vrouwenrechten, B. LINARD Minister van Hoger Onderwijs, Wetenschappelijk Onderzoek, Universitaire ziekenhuizen, Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Jeugd en Promotie van Brussel, F. BERTIEAUX De Minister van Onderwijs, C. DESIR _______ Nota (1) Zitting 2023-2024 Stukken van het Parlement.- Ontwerp van decreet, nr. 646-1 - Commissieverslag, nr. 646-2 - Tekst aangenomen tijdens de plenaire vergadering, nr. 646-3 Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van 6 maart 2024.

^