Etaamb.openjustice.be
Decreet van 03 juni 2022
gepubliceerd op 12 juli 2022

Decreet over elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer

bron
vlaamse overheid
numac
2022015253
pub.
12/07/2022
prom.
03/06/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

3 JUNI 2022. - Decreet over elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer (1)


Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt: DECREET over elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Dit decreet regelt een gewestaangelegenheid.

Art. 2.Dit decreet voorziet in de gedeeltelijke omzetting van richtlijn (EU) 2019/520 van het Europees Parlement en de Raad van 19 maart 2019 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer en ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over niet-betaling van wegentol in de Unie.

Art. 3.In dit decreet wordt verstaan onder: 1° accreditatie: de bevestiging van de tolheffer aan de EETS-aanbieder dat hij aan alle voorwaarden voldoet om EETS in een EETS-gebied aan te bieden;2° accreditatieprocedure: de procedure die opgezet en beheerd wordt door de tolheffer en die een EETS-aanbieder moet doorlopen vóór hij in een EETS-gebied EETS mag aanbieden;3° algemene verordening gegevensbescherming: verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);4° backoffice: het centrale elektronische systeem dat gebruikt wordt om in het kader van een elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer informatie te verzamelen, te verwerken en te verzenden;5° bemiddelende instantie: de instantie, vermeld in artikel 35, om bemiddeling mogelijk te maken tussen tolheffers en EETS-aanbieders die met die tolheffers EETS-overeenkomsten hebben gesloten of daarover onderhandelen;6° boordapparatuur: alle hardware- of softwarecomponenten die aan boord van een voertuig zijn geïnstalleerd of worden meegenomen, en die worden gebruikt als onderdeel van de toldienst, om gegevens te verzamelen, op te slaan, te verwerken en vanop afstand te ontvangen of te verzenden;7° dienstverleningsovereenkomst: de overeenkomst tussen de EETS-gebruiker of de houder van het voertuig en de toldienstaanbieder, die voorafgaand aan het gebruik van enige weg binnen het EETS-gebied voor dat voertuig moet worden gesloten;8° Europese elektronische tolheffingsdienst, afgekort EETS: de toldienst die door een EETS-aanbieder in het kader van een dienstverleningsovereenkomst aan een EETS-gebruiker wordt verleend in een of meer EETS-gebieden;9° EETS-aanbieder: de toldienstaanbieder die in zijn lidstaat van vestiging is geregistreerd en onder een afzonderlijke dienstverleningsovereenkomst aan een EETS-gebruiker toegang verleent tot de EETS voor een of meer voertuigcategorieën, de tolgelden bezorgt aan de tolheffer in kwestie, en die daarvoor met de tolheffer een EETS-overeenkomst sluit;10° EETS-conform systeem: een verzameling van elementen van een elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer die specifiek noodzakelijk is voor de integratie van EETS-aanbieders in het systeem en voor het functioneren van EETS;11° EETS-gebied: een weg, een wegennet, een kunstwerk, zoals een brug of een tunnel, of een veerpont, waarvoor tolgeld wordt geïnd met gebruikmaking van een elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer;12° EETS-gebiedsverklaring: de verklaring, vermeld in artikel 13, waarmee een tolheffer de algemene voorwaarden bepaalt waaraan de EETS-aanbieders moeten voldoen om toegang tot het betrokken EETS-gebied te verkrijgen;13° EETS-gebruiker: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die onderworpen is aan de wegentol, en die een contract heeft met een EETS-aanbieder om toegang te krijgen tot EETS;14° EETS-overeenkomst: de overeenkomst die een EETS-aanbieder sluit met de tolheffer van een EETS-gebied om toldiensten te verlenen;15° EETS-richtlijn: richtlijn (EU) 2019/520 van het Europees Parlement en de Raad van 19 maart 2019 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer en ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over niet-betaling van wegentol in de Unie;16° elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer: het tolheffingssysteem waarbij de verplichting om tolgeld te betalen uitsluitend ontstaat door en gekoppeld is aan de automatische detectie van de aanwezigheid van het voertuig of delen daarvan op een bepaalde locatie via communicatie op afstand met boordapparatuur in het voertuig of automatische nummerplaatherkenning;17° gedelegeerde verordening 2020/203: gedelegeerde verordening (EU) 2020/203 van de Commissie van 28 november 2019 betreffende de classificatie van voertuigen, verplichtingen van gebruikers van de Europese elektronische tolheffingsdienst, eisen voor interoperabiliteitsonderdelen en minimale geschiktheidscriteria voor aangemelde instanties;18° geschiktheid voor gebruik: het vermogen van een interoperabiliteitsonderdeel om een specifieke prestatie te verrichten en te blijven verrichten zolang het in gebruik is, waarbij een representatieve integratie in de EETS voor het systeem van een tolheffer gewaarborgd is;19° hoofddienstaanbieder: de toldienstaanbieder met specifieke verplichtingen, zoals de verplichting om dienstverleningsovereenkomsten te sluiten met alle belanghebbende gebruikers, of met specifieke rechten, zoals een specifieke vergoeding of een gegarandeerde lange-termijnovereenkomst, die verschillen van de rechten en plichten van de EETS-aanbieders;20° houder van het voertuig: a) de natuurlijke persoon of rechtspersoon op wiens naam het kenteken van het voertuig of van het trekkend voertuig is ingeschreven bij de Belgische of buitenlandse overheid die belast is met de inschrijving van de voertuigen;b) als er geen inschrijving van het kenteken is, de persoon die het voertuig of het trekkend voertuig feitelijk ter beschikking heeft;c) in afwijking van punt a) en b) kan de houder van het voertuig, indien het voertuig door de houder ervan bestendig of gewoonlijk ter beschikking is gesteld van een derde door verhuur, leasing of enige andere overeenkomst, die derde na hun gezamenlijk akkoord, aanduiden als de houder van het voertuig.De initiële houder van het voertuig blijft solidair aansprakelijk voor de goede uitvoering van de verplichtingen van de vermelde derde; 21° ingrijpend gewijzigd systeem: een bestaand elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer dat een verandering heeft ondergaan of ondergaat waardoor EETS-aanbieders genoodzaakt zijn wijzigingen aan te brengen in de interoperabiliteitsonderdelen die zij gebruiken, zoals het herprogrammeren of het aanpassen van de interfaces van hun backoffice, en wel in die mate dat heraccreditatie nodig is;22° interoperabiliteitsonderdeel: de basiscomponent, groep componenten, deel van een samenstel of volledig samenstel van apparatuur die deel uitmaken of bestemd zijn om deel uit te maken van de EETS en waarvan de interoperabiliteit van die dienst direct of indirect afhankelijk is, met inbegrip van zowel materiële als immateriële zaken, zoals software;23° licht voertuig: het voertuig met een maximaal toegestaan totaalgewicht van niet meer dan 3,5 ton;24° lidstaat: lidstaat van de Europese Economische Ruimte;25° lidstaat van inschrijving: de lidstaat waarin het voertuig waarvoor wegentol verschuldigd is, is ingeschreven;26° niet-betaling van wegentol: de overtreding die bestaat uit het niet-betalen door de houder van het voertuig van wegentol in een lidstaat, zoals bepaald in de voorschriften in kwestie van die lidstaat;27° tolcontextgegevens: de informatie die de verantwoordelijke tolheffer vaststelt en die noodzakelijk is om het tolgeld te bepalen dat voor een bepaald voertuig in een specifiek EETS-gebied moet worden betaald, en om de toltransactie af te ronden;28° toldienst: de dienst die EETS-gebruikers en houders van de voertuigen in staat stelt om een voertuig te gebruiken in een of meer EETS-gebieden onder één dienstverleningsovereenkomst, en als dat nodig is met één soort boordapparatuur, met inbegrip van: a) in voorkomend geval, het verschaffen van op maat gemaakte boordapparatuur aan de gebruikers en het onderhouden van de functionaliteit ervan;b) het waarborgen dat de door de gebruiker verschuldigde tol wordt betaald aan de tolheffer;c) het beschikbaar stellen aan de gebruiker van betaalmethoden of het accepteren van een bestaande methode;d) het innen van tolgelden bij de gebruiker;e) het beheren van de klantenrelatie met de gebruiker;f) het uitvoeren en naleven van het beveiligings-en privacybeleid voor de tolheffingssystemen voor het wegverkeer;29° toldienstaanbieder: de EETS-aanbieder of de hoofddienstaanbieder die toldiensten verleent in een of meer EETS-gebieden voor een of meer voertuigcategorieën;30° tolgeld: de wegentol;31° tolheffer: de publieke of private entiteit die tolgelden heft op het gebruik van voertuigen in een EETS-gebied in het Vlaamse Gewest;32° tolmelding: de mededeling aan een tolheffer, in een vorm die is vastgesteld door de toldienstaanbieder en de tolheffer, waarmee de aanwezigheid van een voertuig in een EETS-gebied wordt bevestigd;33° uitvoeringsverordening 2020/204: uitvoeringsverordening (EU) 2020/204 van de Commissie van 28 november 2019 inzake gedetailleerde verplichtingen van aanbieders van de Europese elektronische tolheffingsdienst, de minimuminhoud van de gebiedsverklaring van de Europese elektronische tolheffingsdienst, elektronische interfaces en eisen voor interoperabiliteitsonderdelen, en tot intrekking van Beschikking 2009/750/EG;34° voertuig: het motorvoertuig, of samenstel van voertuigen, dat is bestemd of wordt gebruikt voor het vervoer over de weg van personen of goederen;35° voertuigclassificatieparameters: de voertuiginformatie om het tolgeld op basis van de tolcontextgegevens te berekenen;36° wegentol: het tolgeld dat door de EETS-gebruiker of houder van het voertuig moet worden betaald om zich te mogen verplaatsen op een weg, een wegennet, een kunstwerk, zoals een brug of een tunnel, of een veerpont;37° zwaar voertuig: het voertuig met een maximaal toegestaan totaalgewicht van meer dan 3,5 ton.

Art. 4.Dit decreet is van toepassing op EETS-gebieden in het Vlaamse Gewest.

Artikel 5 tot en met 39 zijn niet van toepassing op: 1° niet-elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer;2° kleine, strikt lokale tolheffingssystemen, waarvoor de kosten van de aanpassing aan de bepalingen van artikel 6 tot en met 39 niet in verhouding zouden staan tot de opbrengst. Dit decreet is niet van toepassing op parkeergelden. HOOFDSTUK 2. - Gebruikte technologieën

Art. 5.Elk nieuw elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer waarvoor boordapparatuur wordt gebruikt, gebruikt een of meer van de volgende technologieën voor de afhandeling van elektronische toltransacties: 1° satellietplaatsbepaling;2° mobiele communicatie;3° 5,8 Ghz-microgolftechnologie. De bestaande elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer waarvoor boordapparatuur wordt gebruikt of geïnstalleerd en die andere technologieën gebruiken, moeten voldoen aan de eis, vermeld in het eerste lid, als aan dat elektronisch tolheffingssysteem substantiële technologische verbeteringen worden uitgevoerd.

Met het oog op de technische ontwikkeling van EETS kan de Vlaamse Regering toestemming vragen aan de Europese Commissie als vermeld in artikel 22, lid 3, van de EETS-richtlijn, om af te wijken van een of meer bepalingen van dit decreet om, in beperkte delen van de Vlaamse tolgebieden, experimentele tolheffingssystemen toe te passen voor het gebruik van nieuwe tolheffingstechnologieën of concepten.

EETS-aanbieders zijn niet verplicht om aan experimentele tolheffingssystemen deel te nemen.

Art. 6.Onder voorbehoud van het zesde lid stellen de EETS-aanbieders aan de EETS-gebruikers boordapparatuur ter beschikking die aan de volgende voorwaarden voldoen: 1° ze is geschikt voor gebruik;2° ze is interoperabel;3° ze voldoet aan de eisen, van het koninklijk besluit van 25 maart 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/03/2016 pub. 11/05/2016 numac 2016011168 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende het op de markt aanbieden van radioapparatuur sluiten betreffende het op de markt aanbieden van radioapparatuur en het koninklijk besluit van 1 december 2016 betreffende de elektromagnetische compatibiliteit, en kan communiceren met de elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer die aan al de volgende voorwaarden voldoen: a) ze gebruiken de technologieën, vermeld in artikel 5, eerste lid;b) ze worden gebruikt in de EETS-gebieden van de lidstaten waar de EETS-aanbieder toldiensten aanbiedt. Boordapparatuur die satellietplaatsbepalingstechnologie gebruikt en die na de inwerkingtreding van dit decreet in het Vlaamse Gewest in de handel is gebracht, moet verenigbaar zijn met de plaatsbepalingsdiensten die worden verleend door Galileo en Egnos.

De boordapparatuur mag eigen hardware en software of elementen van andere hardware en software die in het voertuig aanwezig is, gebruiken, of ze mag beide gebruiken.

Om met andere in het voertuig aanwezige hardwaresystemen te kunnen communiceren, mag de boordapparatuur andere technologieën dan de technologieën, vermeld in artikel 5, eerste lid, gebruiken, op voorwaarde dat de veiligheid, de kwaliteit van de dienst en de privacy worden gewaarborgd.

De boordapparatuur die de werking van andere diensten dan tolheffing faciliteert, mag de werking van de toldiensten in een EETS-gebied niet belemmeren.

Tot 31 december 2027 kunnen EETS-aanbieders aan gebruikers van lichte voertuigen ook boordapparatuur ter beschikking stellen die alleen geschikt is voor gebruik met 5,8 GHz-microgolftechnologie, met het oog op gebruik ervan in EETS-gebieden waar geen technologieën voor satellietplaatsbepaling of mobiele communicatie nodig zijn. HOOFDSTUK 3. - Rechten van de EETS-gebruiker

Art. 7.EETS-gebruikers kunnen zich op EETS abonneren via elke EETS-aanbieder, ongeacht hun nationaliteit, de lidstaat van verblijf of de lidstaat waar hun voertuig is ingeschreven.

Voor EETS-gebruikers de dienstverleningsovereenkomst met een EETS-aanbieder sluiten, worden ze schriftelijk geïnformeerd over geldige betaalmiddelen en over de verwerking van hun persoonsgegevens en de rechten die daaruit voortvloeien voor hen, conform de algemene verordening gegevensbescherming en de geldende privacywetgeving.

EETS wordt aan EETS-gebruikers aangeboden als één ononderbroken dienst. Onder één ononderbroken dienst wordt verstaan dat aan de volgende twee voorwaarden is voldaan: 1° tijdens het traject is er geen menselijke interventie meer vereist in het voertuig, zodra de voertuigclassificatieparameters, met inbegrip van de variabele parameters, zijn opgeslagen of aangegeven, of beide, tenzij de kenmerken van het voertuig worden gewijzigd;2° de menselijke interactie met een specifiek onderdeel van de boordapparatuur is identiek voor elk EETS-gebied. EETS-gebruikers hebben geen andere interactie met tolheffers als onderdeel van EETS dan de volgende interacties: 1° het factureringsproces conform artikel 26;2° de handhavingsprocessen. Interacties tussen EETS-aanbieders en EETS-gebruikers of hun boordapparatuur kunnen specifiek zijn per EETS-aanbieder, zonder dat de EETS-interoperabiliteit hierdoor in het gedrang komt.

Art. 8.Als twee of meer soorten boordapparatuur worden geïnstalleerd of meegenomen aan boord van een voertuig, is het de verantwoordelijkheid van de EETS-gebruiker om de relevante boordapparatuur voor een specifiek EETS-gebied te gebruiken of te activeren.

Art. 9.Als EETS-gebruikers tolgeld betalen aan de EETS-aanbieder waarmee ze een dienstverleningsovereenkomst hebben gesloten, voldoen ze aan hun betalingsverplichting ten aanzien van de tolheffer in kwestie. HOOFDSTUK 4. - Registratie EETS-aanbieders en EETS-register

Art. 10.Een entiteit die in het Vlaamse Gewest is gevestigd, kan de instantie die de Vlaamse Regering, al dan niet in samenwerking met de regeringen van de andere gewesten, daarvoor aanwijst, verzoeken om te worden geregistreerd als EETS-aanbieder in het EETS-register, vermeld in artikel 11.

De registratie wordt verleend als de entiteit, vermeld in het eerste lid, aan al de volgende voorwaarden voldoet: 1° in het bezit zijn van een EN ISO 9001-certificaat of gelijkwaardige erkenning;2° over de nodige technische apparatuur beschikken en in het bezit zijn van de EG-verklaring of het certificaat van conformiteit van de interoperabiliteitsonderdelen;3° bekwaam zijn om elektronische toldiensten te verlenen of bekwaam zijn op andere relevante gebieden;4° over de nodige financiële draagkracht beschikken;5° een alomvattend risicobeheersplan handhaven dat minstens om de twee jaar aan een controle wordt onderworpen;6° betrouwbaar zijn. De instantie, vermeld in het eerste lid, gaat ten minste één keer per jaar na of de EETS-aanbieders die zijn geregistreerd conform het eerste lid, nog voldoen aan de voorwaarden, vermeld in het tweede lid, 1° en 4° tot en met 6°.De EETS-aanbieder verleent medewerking aan dat nazicht.

De instantie, vermeld in het eerste lid, werkt het EETS-register, vermeld in artikel 11, bij op grond van het onderzoek, vermeld in het derde lid, en neemt daarin ook de conclusies op van de controle, vermeld in het tweede lid, 5°.

Als de instantie, vermeld in het eerste lid, vaststelt dat een EETS-aanbieder niet meer voldoet aan de voorwaarden, vermeld in het tweede lid, of als de EETS-aanbieder niet meer voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 21, eerste en tweede lid, kan de instantie, vermeld in het eerste lid, de registratie van de EETS-aanbieder intrekken.

De Vlaamse Regering en de instantie, vermeld in het eerste lid, zijn niet aansprakelijk voor de handelingen van de EETS-aanbieders die in het EETS-register, vermeld in artikel 11, zijn opgenomen.

Art. 11.De instantie, vermeld in artikel 10, eerste lid, houdt een EETS-register bij die de volgende gegevens bevat: 1° de EETS-gebieden in het Vlaamse Gewest met informatie over de volgende elementen: a) de tolheffers in kwestie;b) de tolheffingstechnologieën die worden gebruikt;c) de tolcontextgegevens;d) de EETS-gebiedsverklaring;e) de EETS-aanbieders die EETS-overeenkomsten hebben gesloten met de tolheffers van de EETS-gebieden in kwestie;2° de EETS-aanbieders die conform artikel 10 geregistreerd zijn;3° de gegevens van het contactbureau voor de EETS-aanbieders, waaronder een e-mailadres en een telefoonnummer. De tolheffer die voor een EETS-gebied verantwoordelijk is, bezorgt de gegevens over een EETS-gebied, vermeld in het eerste lid, 1°, en de wijzigingen daarvan, aan de instantie, vermeld in artikel 10, eerste lid.

De instantie, vermeld in artikel 10, eerste lid, neemt maatregelen om de juistheid, de actualiteit en de volledigheid van het EETS-register te verzekeren. Een tolheffer of een EETS-aanbieder die gemotiveerd twijfel heeft over de juistheid van gegevens die in het EETS-register zijn opgenomen, meldt die twijfel met de opgave van redenen ervan, aan de instantie, vermeld in artikel 10, eerste lid.

Het EETS-register is via elektronische weg beschikbaar voor het publiek.

Aan het eind van elk kalenderjaar bezorgt de instantie, vermeld in artikel 10, eerste lid, het EETS-register via elektronische weg aan de Europese Commissie. HOOFDSTUK 5. - Accreditatie en accreditatieprocedure

Art. 12.Onder voorbehoud van het tweede lid verlenen de tolheffers op niet-discriminerende wijze de accreditatie aan elke EETS-aanbieder die EETS wil aanbieden in een of meer van de EETS-gebieden waarvoor ze verantwoordelijk zijn.

De tolheffer verleent een EETS-aanbieder alleen de accreditatie in zijn EETS-gebied als hij voldoet aan de verplichtingen en algemene voorwaarden die opgenomen zijn in de EETS-gebiedsverklaring.

Tolheffers werken op niet-discriminerende wijze samen met EETS-aanbieders, fabrikanten of aangemelde instanties bij de beoordeling van de geschiktheid voor gebruik van interoperabiliteitsonderdelen in hun EETS-gebied.

Art. 13.De tolheffers en toekomstige tolheffers stellen een EETS-gebiedsverklaring op en houden ze in stand.

De EETS-gebiedsverklaring bevat al de volgende elementen: 1° de algemene voorwaarden voor EETS-aanbieders voor de toegang tot het EETS-gebied van de tolheffer;2° de procedurele voorwaarden, met inbegrip van de commerciële voorwaarden, waaronder ook de methode om de vergoeding van de EETS-aanbieders te berekenen;3° de gedetailleerde planning van de procedure, die is vastgesteld om de conformiteit met de specificaties en de geschiktheid voor gebruik van de interoperabiliteitsonderdelen met de inhoud en het formaat van de EG-verklaringen, en ook de indicatieve duur van de (her)accreditatieprocedure te beoordelen of te herbeoordelen;4° de overige eisen, bepaald in bijlage II bij de uitvoeringsverordening 2020/204.

Art. 14.Een toekomstige tolheffer die verantwoordelijk is voor een nieuw elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer dat in gebruik wordt genomen, maakt de EETS-gebiedsverklaring tijdig genoeg bekend om geïnteresseerde EETS-aanbieders uiterlijk een maand voor de operationele start van het systeem te kunnen accrediteren, rekening houdend met de gedetailleerde planning en indicatieve duur, vermeld in artikel 13, tweede lid, 3°.

Een tolheffer die verantwoordelijk is voor een bestaand elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer dat het voorwerp uitmaakt van een ingrijpende wijziging, maakt de nieuwe EETS-gebiedsverklaring tijdig genoeg bekend om geïnteresseerde EETS-aanbieders uiterlijk een maand voor de operationele start van het gewijzigde systeem te kunnen accrediteren en om de al geaccrediteerde EETS-aanbieders in staat te stellen hun interoperabiliteitsonderdelen aan te passen aan de nieuwe vereisten en om hen uiterlijk een maand voor de start van het gewijzigde systeem te kunnen heraccrediteren, rekening houdend met de gedetailleerde planning en indicatieve duur, vermeld in artikel 13, tweede lid, 3°.

Art. 15.Een tolheffer brengt een testomgeving tot stand waarin de EETS-aanbieders, de kandidaat-EETS-aanbieders of hun gemachtigde kunnen controleren of hun boordapparatuur geschikt is voor gebruik in het EETS-gebied van de tolheffer en certificering kan krijgen voor de succesvolle voltooiing van de tests.

Tolheffers kunnen een testomgeving gebruiken voor verschillende EETS-gebieden.

Tolheffers kunnen een gemachtigde toelaten die de geschiktheid voor gebruik van één soort boordapparatuur controleert namens meer dan één EETS-aanbieder of kandidaat-EETS-aanbieder.

Tolheffers kunnen van EETS-aanbieders, kandidaat-EETS-aanbieders of hun gemachtigden vragen om de kosten van de tests te dragen.

Art. 16.Tolheffers laten in hun EETS-gebieden alle boordapparatuur toe die wordt gebruikt door EETS-aanbieders met wie ze een EETS-overeenkomst hebben gesloten, als al de volgende voorwaarden zijn vervuld: 1° de apparatuur voldoet aan de eisen van het koninklijk besluit van 25 maart 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/03/2016 pub. 11/05/2016 numac 2016011168 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende het op de markt aanbieden van radioapparatuur sluiten betreffende het op de markt aanbieden van radioapparatuur en het koninklijk besluit van 1 december 2016 betreffende de elektromagnetische compatibiliteit, en is gecertificeerd conform de procedure bepaald in bijlage III bij de uitvoeringsverordening 2020/204;2° de apparatuur komt niet voor op een lijst van ongeldig verklaarde boordapparatuur als vermeld in artikel 22.

Art. 17.Bij een EETS-storing die aan de tolheffer wordt toegerekend, voorziet de tolheffer in een beperkte dienstverlening. De tolheffer zorgt ervoor dat voertuigen die uitgerust zijn met de boordapparatuur, vermeld in artikel 16, zich veilig kunnen verplaatsen met zo min mogelijk oponthoud en zonder ervan te worden verdacht geen wegentol te hebben betaald.

Art. 18.Interoperabiliteitsonderdelen van een elektronisch tolheffingssysteem voldoen aan de volgende twee voorwaarden: 1° de voorwaarden die zijn vastgesteld in bijlage II bij de gedelegeerde verordening 2020/203 en bijlage III bij de uitvoeringsverordening 2020/204;2° de voorwaarden, vermeld in artikel 6. Onverminderd hetgeen is bepaald in het eerste lid van artikel 19: 1° wordt het in de handel brengen van interoperabiliteitsonderdelen voor EETS-gebruik niet verboden, beperkt of verhinderd, wanneer zij voorzien zijn van de CE-markering of een verklaring van conformiteit met de specificaties of van geschiktheid voor gebruik of beide;2° worden interoperabiliteitsonderdelen niet onderworpen aan verificaties die al zijn verricht in het kader van de procedure die tot de verklaring van conformiteit met de specificaties of geschiktheid voor gebruik, of beide, heeft geleid.

Art. 19.De Vlaamse Regering kan, al dan niet in samenwerking met de andere gewestregeringen, het toepassingsgebied van interoperabiliteitsonderdelen beperken of het gebruik ervan voor een elektronische tolheffingssysteem verbieden, ook al zijn ze met CE-markering in de handel gebracht en worden ze gebruikt overeenkomstig hun bestemming, als ze naar verwachting niet voldoen aan de interoperabiliteitseisen van dat elektronisch tolheffingssysteem, vermeld in artikel 18.

De Vlaamse Regering brengt de Europese Commissie onmiddellijk op de hoogte van een beslissing als vermeld in het eerste lid. In die kennisgeving vermeldt de Vlaamse Regering de redenen en het feit of het conformiteitsgebrek een gevolg is van onjuiste toepassing van de technische specificaties of de ontoereikendheid van de technische specificaties.

De Vlaamse Regering verzoekt de fabrikant of zijn gemachtigde als die een vestiging in de Europese Unie heeft, om de conformiteit met de specificaties of de geschiktheid voor het gebruik van het interoperabiliteitsonderdeel in kwestie, of beide, te herstellen volgens de geldende voorschriften en brengt de Europese Commissie en de andere lidstaten van de Europese Unie daarvan op de hoogte.

De beslissingen, vermeld in het eerste lid, en de beslissingen van de tolheffer over de beoordeling van de conformiteit met de specificaties of de geschiktheid voor gebruik van de interoperabiliteitsonderdelen, worden gemotiveerd. De Vlaamse Regering brengt de betrokken fabrikant, EETS-aanbieder of hun gemachtigden zo spoedig mogelijk op de hoogte van die beslissingen en vermeldt daarbij de beschikbare rechtsmiddelen en de termijnen die voor de toepassing van die rechtsmiddelen zijn toegestaan.

Art. 20.De Vlaamse Regering kan, al dan niet in samenwerking met de andere gewestregeringen, een of meer instanties aanwijzen die belast zijn met de uitvoering van, of het toezicht op de procedure voor de beoordeling van de conformiteit met de specificaties of de geschiktheid voor het gebruik van interoperabiliteitsonderdelen als bepaald in bijlage III bij de uitvoeringsverordening 2020/204, en die moeten voldoen aan de eisen, bepaald in bijlage III bij de gedelegeerde verordening 2020/203.

De Vlaamse Regering meldt de instanties die op grond van het eerste lid zijn aangewezen aan bij de Europese Commissie en de andere lidstaten van de Europese Unie. In die melding vermeldt de Vlaamse Regering de bevoegdheden van die instanties en de identificatienummers die ze vooraf van de Europese Commissie heeft ontvangen.

Als een instantie als vermeld in het eerste lid niet meer voldoet aan de criteria, vermeld in het eerste lid, trekt de Vlaamse Regering de aanwijzing van die instantie in en brengt ze de Europese Commissie en de andere lidstaten van de Europese Unie daarvan op de hoogte. HOOFDSTUK 6. - Contractering tolheffers en EETS-aanbieders

Art. 21.De EETS-aanbieders die geaccrediteerd of geheraccrediteerd zijn, sluiten een EETS-overeenkomst met de tolheffers voor alle EETS-gebieden op het Belgische grondgebied binnen 24 maanden nadat ze de eerste EETS-overeenkomst over een EETS-gebied op het Belgische grondgebied hebben gesloten en houden die voor al die EETS-gebieden in stand.

De EETS-aanbieders die geaccrediteerd of geheraccrediteerd zijn, sluiten een EETS-overeenkomst met de tolheffers voor alle EETS-gebieden op het grondgebied van ten minste vier lidstaten binnen 36 maanden na de registratie als EETS-aanbieder, vermeld in artikel 10, en houden die in stand.

Een EETS-aanbieder die een EETS-gebied niet kan blijven bestrijken doordat de tolheffer dit decreet niet naleeft, herstelt de dienstverlening voor het gebied in kwestie zo spoedig mogelijk nadat de tolheffer het gebrek heeft hersteld.

Het eerste en het tweede lid zijn niet van toepassing op EETS-gebieden waarvoor de verantwoordelijke tolheffer niet voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 12, eerste, tweede of derde lid.

Een tolheffer die verantwoordelijk is voor een EETS-gebied waar de technologie, vermeld in artikel 5, eerste lid, niet wordt toegepast of die niet voldoet aan de technische of procedurele vereisten, treedt in overleg met de EETS-aanbieder die zich wil accrediteren of heraccrediteren.

Van EETS-aanbieders wordt niet verlangd dat ze specifieke technische oplossingen of processen gebruiken die de interoperabiliteit van hun interoperabiliteitsonderdelen met elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer in andere EETS-gebieden belemmeren.

Art. 22.EETS-aanbieders houden een lijst bij van ongeldig verklaarde boordapparatuur die verband houdt met hun EETS-overeenkomsten en met de EETS-gebruikers met wie ze een dienstverleningsovereenkomst hebben gesloten.

De EETS-gebiedsverklaring en in voorkomend geval de EETS-overeenkomst bepalen al de volgende elementen: 1° het aantal zaken dat in de lijst van ongeldig verklaarde boordapparatuur wordt opgenomen;2° de vorm van de lijst;3° de actualiseringsfrequentie. De lijst van ongeldig verklaarde boordapparatuur wordt bijgehouden conform de geldende privacywetgeving.

Een EETS-aanbieder die een lijst van ongeldig verklaarde boordapparatuur aan een tolheffer heeft gezonden, kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de betaling van de tolgelden die verschuldigd zijn vanaf de kennisgeving als gevolg van het gebruik van de ongeldig verklaarde boordapparatuur.

Art. 23.EETS-aanbieders hebben het recht om door de tolheffer te worden vergoed.

De vergoeding van de EETS-aanbieders wordt berekend aan de hand van een methode die transparant en niet-discriminerend is en identiek is voor alle EETS-aanbieders die voor een bepaald EETS-gebied zijn geaccrediteerd.

In EETS-gebieden met een hoofddienstaanbieder heeft de methode, vermeld in het tweede lid, dezelfde structuur als de methode voor het berekenen van de vergoeding van vergelijkbare diensten die worden verleend door de hoofddienstaanbieder. Daarbij kan het bedrag van de vergoeding verschillen, als dat wordt gerechtvaardigd door: 1° de kosten in verband met specifieke eisen en verplichtingen die de hoofddienstaanbieder heeft en de EETS-aanbieder niet;2° de noodzaak om van de vergoeding van EETS-aanbieders de vaste kosten af te trekken die de tolheffer oplegt op grond van de kosten die de tolheffer maakt door in zijn EETS-gebied een EETS-conform systeem beschikbaar te stellen, te bedienen en te onderhouden, met inbegrip van de accreditatiekosten, als die kosten niet in het tolgeld zijn opgenomen.

Art. 24.Entiteiten die toldiensten aanbieden, houden een financiële administratie bij waarin een duidelijk onderscheid kan worden gemaakt tussen de kosten en inkomsten in verband met het verlenen van toldiensten en de kosten en inkomsten in verband met andere activiteiten.

De informatie over de kosten en inkomsten in verband met het verlenen van toldiensten wordt op verzoek aan de bevoegde bemiddelende of rechterlijke instantie meegedeeld.

Het compenseren van verliezen op activiteiten die worden verricht in de hoedanigheid van toldienstaanbieder met de inkomsten of winsten uit andere activiteiten en omgekeerd alsook het dragen van kosten van activiteiten die worden verricht in de hoedanigheid van toldienstaanbieder met de inkomsten of winsten uit andere activiteiten en omgekeerd zijn verboden. HOOFDSTUK 7. - De inning van de tolgelden

Art. 25.De tolheffers innen van de EETS-gebruikers niet meer tolgeld dan het tolgeld dat verschuldigd is aan een tolheffer.

De bepaling in het eerste lid laat de mogelijkheid van restituties of kortingen door de tolheffers om het gebruik van elektronische tolbetalingen te stimuleren onverlet. Restituties of kortingen aan EETS-gebruikers zijn transparant, worden openbaar aangekondigd en zijn onder dezelfde voorwaarden beschikbaar voor alle EETS-gebruikers.

Art. 26.Een tolheffer kan eisen dat de EETS-aanbieder de tolgelden aanrekent of factureert aan de EETS-gebruiker in naam van en voor rekening van de tolheffer. De EETS-aanbieder voldoet aan die eis.

Als een tolheffer afziet van de eis, vermeld in het eerste lid, maakt de EETS-overeenkomst tussen de tolheffer en de EETS-aanbieder het mogelijk dat de factuur voor het tolgeld dat verschuldigd is voor het gebruik van een EETS-gebied, rechtstreeks door de EETS-aanbieder aan de EETS-gebruiker wordt gestuurd.

Art. 27.EETS-aanbieders verschaffen een van de volgende soorten informatie aan tolheffers van het EETS-gebied in kwestie: 1° de informatie die tolheffers nodig hebben voor het berekenen en heffen van wegentol op de voertuigen van EETS-gebruikers;2° de informatie die tolheffers nodig hebben om de berekening te kunnen verifiëren van de wegentol die door de EETS-aanbieders is geheven op de voertuigen van EETS-gebruikers. Tolheffers in tolheffingssystemen die werken op basis van microgolven, delen onderbouwde tolmeldingen aan de EETS-aanbieders mee met betrekking tot de verschuldigde tolgelden van hun EETS-gebruikers.

Art. 28.De tolheffer kan van een EETS-aanbieder betaling eisen voor elke onderbouwde tolmelding en voor elke onderbouwde niet-tolmelding die betrekking heeft op een rekening van de EETS-gebruiker die de EETS-aanbieder beheert.

Als de voertuigclassificatie die de EETS-aanbieder gebruikt voor het vaststellen van het toltarief dat geldt voor een voertuig, afwijkt van die van een tolheffer, prevaleert de classificatie van de tolheffer, tenzij wordt aangetoond dat er sprake is van een fout. HOOFDSTUK 8. - Bijkomende verplichtingen van de EETS-aanbieder

Art. 29.Geregistreerde EETS-aanbieders maken via elektronische weg de volgende informatie bekend: 1° de EETS-gebieden die ze bestrijken;2° de wijzigingen daarvan;3° de gedetailleerde, jaarlijks bijgewerkte plannen over de uitbreiding van diensten naar andere EETS-gebieden. De plannen, vermeld in het eerste lid, 3°, worden voor het eerst bekendgemaakt binnen een maand na de dag waarop de EETS-aanbieder is geregistreerd.

Art. 30.EETS-aanbieders maken via elektronische weg het beleid openbaar dat ze toepassen bij het sluiten van dienstverleningsovereenkomsten met EETS-gebruikers.

Art. 31.EETS-aanbieders werken samen met de tolheffers en de door de Vlaamse Regering aangewezen instantie om overtreders van de verplichting om wegentol te betalen te identificeren.

Als de tolheffer vaststelt dat een wegentol niet is betaald, kan de tolheffer bij de EETS-aanbieder de gegevens opvragen over het voertuig dat betrokken is bij de niet-betaling van wegentol en over de houder en de eigenaar van dat voertuig. De EETS-aanbieder stelt die gegevens onmiddellijk ter beschikking aan de tolheffer van het EETS-gebied in kwestie en aan de door de Vlaamse Regering aangewezen instantie.

De tolheffer maakt de gegevens, vermeld in het tweede lid, niet bekend aan andere toldienstaanbieders. Als de tolheffer en een toldienstaanbieder deel uitmaken van één entiteit, worden de gegevens uitsluitend gebruikt voor het identificeren van vermeende overtreders.

Als de tolheffer of de door de Vlaamse Regering aangewezen instantie beslissen om in geval van niet-betaling van wegentol een afhandelingsprocedure in te stellen, brengt die tolheffer of die instantie de eigenaar, de houder van het voertuig of de persoon die anderszins geïdentificeerd is als degene die ervan verdacht wordt de wegentol niet te hebben betaald, daarvan op de hoogte in overeenstemming met het nationale en regionale recht en met vermelding van de juridische gevolgen ervan.

De kennisgeving, bedoeld in het vierde lid, vermeldt minstens de aard van het geval van niet-betaling van wegentol, de overtreden artikelen, het recht van beroep en toegang tot informatie en de geldende sancties voor een dergelijke overtreding en, in voorkomend geval, gegevens betreffende de apparatuur die is gebruikt om vast te stellen dat er geen wegentol is betaald.

De kennisgeving, bedoeld in het vierde lid, wordt, met het oog op de eerbiediging van de grondrechten, verstuurd in de taal van het kentekenbewijs van het voertuig, voor zover dat beschikbaar is, of in één van de officiële talen van de lidstaat van inschrijving van het voertuig.

Art. 32.Een tolheffer kan bij een EETS-aanbieder de volgende gegevens opvragen, mits de tolheffer deze gegevens nodig heeft om zijn verplichtingen ten aanzien van de belastingautoriteiten na te komen: 1° de gegevens van alle voertuigen die eigendom zijn van of worden gehouden door eigenaars en houders van de voertuigen die met de EETS-aanbieder een dienstverleningsovereenkomst hebben gesloten, en die in een bepaalde periode hebben gereden in het EETS-gebied waarvoor de tolheffer verantwoordelijk is;2° de gegevens van de eigenaars of houders van de voertuigen die met de EETS-aanbieder een dienstverleningsovereenkomst hebben gesloten, en die in een bepaalde periode hebben gereden in het EETS-gebied waarvoor de tolheffer verantwoordelijk is. De EETS-aanbieder bezorgt de gevraagde gegevens uiterlijk twee dagen na ontvangst van het verzoek.

De tolheffer maakt de gegevens, vermeld in het eerste lid, niet bekend aan andere toldienstaanbieders. Als de tolheffer en een toldienstaanbieder deel uitmaken van één entiteit, worden de gegevens uitsluitend gebruikt om verplichtingen ten aanzien van de belastingautoriteiten na te komen.

Art. 33.Op eerste verzoek delen de toldienstaanbieders verkeersgegevens over hun EETS-gebruikers mee aan de instantie die de Vlaamse Regering aanwijst ten behoeve van het verkeersbeleid en ter verbetering van het verkeersbeheer. Deze verkeersgegevens worden niet gebruikt om de klanten te identificeren. HOOFDSTUK 9. - Bescherming van gegevens

Art. 34.Elke betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming kan onverwijld informatie krijgen over de opgeslagen persoonsgegevens die zijn doorgestuurd ingevolge een verzoek tot mededeling van persoonsgegevens indien niet-betaling van wegentol als vermeld in artikel 31, tweede lid, van dit decreet, wordt vermoed, met inbegrip van de datum van het verzoek en de bevoegde autoriteit van het gewest op wiens grondgebied de niet-betaling is vastgesteld. HOOFDSTUK 1 0. - Bemiddeling

Art. 35.De Vlaamse Regering, al dan niet in samenwerking met de regeringen van de andere gewesten, wijst een bemiddelende instantie aan of richt die op. Die instantie bemiddelt tussen: 1° tolheffers en de EETS-aanbieders die met die tolheffers EETS-overeenkomsten hebben gesloten;2° tolheffers en de EETS-aanbieders die onderhandelen over een EETS-overeenkomst;3° tolheffers en de EETS-aanbieders die geen overeenstemming kunnen bereiken over een EETS-overeenkomst. De bemiddelende instantie heeft de volgende taken: 1° nagaan of de contractvoorwaarden die de tolheffer aan EETS-aanbieders oplegt niet-discriminerend zijn;2° nagaan of de EETS-aanbieders conform artikel 23 worden vergoed;3° alle relevante informatie opvragen bij tolheffers, EETS-aanbieders en derden die betrokken zijn bij EETS in het Vlaamse Gewest;4° informatie uitwisselen met bemiddelende instanties van andere lidstaten over hun werkzaamheden, richtsnoeren en praktijken.

Art. 36.Een tolheffer of een EETS-aanbieder kan de bemiddelende instantie verzoeken tussenbeide te komen in geschillen over hun contractuele relatie of onderhandelingen.

De bemiddelende instantie bepaalt binnen een maand na de dag waarop ze het bemiddelingsverzoek heeft ontvangen, of ze over alle documenten beschikt die noodzakelijk zijn voor de bemiddeling.

De bemiddelende instantie brengt uiterlijk binnen zes maanden na de dag waarop ze het bemiddelingsverzoek heeft ontvangen, advies uit over het geschil. HOOFDSTUK 1 1. - Slotbepalingen

Art. 37.Een registratie op grond van artikel 3 van de beschikking 2009/750/EG van de Commissie van 6 oktober 2009 tot definiëring van de Europese elektronische tolheffingsdienst en de bijbehorende technische onderdelen wordt aangemerkt als een registratie conform artikel 10 van dit decreet.

Art. 38.Artikel 2 en 3, § 2, § 3 en § 4, van de wet van 21 december 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2006 pub. 29/12/2006 numac 2006014293 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet houdende omzetting van richtlijn 2004/52/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer in de Gemeenschap type wet prom. 21/12/2006 pub. 31/12/2007 numac 2007001040 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende omzetting van richtlijn 2004/52/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer in de Gemeenschap. - Duitse vertaling sluiten houdende omzetting van richtlijn 2004/52/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer in de Gemeenschap worden opgeheven.

Art. 39.Dit decreet treedt in werking op de dag van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 3 juni 2022.

De Minister-president van de Vlaamse Regering J. JAMBON De Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed, M. DIEPENDAELE De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, L. PEETERS _______ Nota Zitting 2021-2022 Documenten: - Ontwerp van decreet : 1254 - Nr. 1 - Verslag : 1254 - Nr. 2 - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 1254 - Nr. 3 Handelingen - Bespreking en aanneming: Vergadering van 1 juni 2022.

^