Etaamb.openjustice.be
Decreet van 02 mei 2025
gepubliceerd op 28 mei 2025

Decreet tot oprichting en regeling van het Vlaams Meldpunt voor Grensoverschrijdend Gedrag

bron
vlaamse overheid
numac
2025004058
pub.
28/05/2025
prom.
02/05/2025
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

2 MEI 2025. - Decreet tot oprichting en regeling van het Vlaams Meldpunt voor Grensoverschrijdend Gedrag (1)


Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt: DECREET tot oprichting en regeling van het Vlaams Meldpunt voor Grensoverschrijdend Gedrag

HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepalingen

Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschaps- en gewestaangelegenheid.

Art. 2.In dit decreet wordt verstaan onder: 1° Agentschap Justitie en Handhaving: het Agentschap Justitie en Handhaving, vermeld in artikel 2, eerste lid, van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 september 2021 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap "Agentschap Justitie en Handhaving";2° algemene verordening gegevensbescherming: verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);3° geweld: elke feitelijkheid waarbij iemand psychisch of fysiek wordt bedreigd of aangevallen;4° grensoverschrijdend gedrag: elke aantasting van de integriteit van een persoon wegens machtsmisbruik, ongewenst seksueel gedrag, geweld en pesterijen;5° intern meldpunt: een meldpunt of aanspreekpunt binnen de sector of organisatie waar meldingen van grensoverschrijdend gedrag worden behandeld;6° ongewenst seksueel gedrag: elke vorm van ongewenst verbaal, non-verbaal 7° of lichamelijk gedrag met een seksuele connotatie dat als doel of gevolg heeft dat de waardigheid van een persoon wordt aangetast of een bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende of kwetsende omgeving wordt gecreëerd;8° organisatie: een publieke of private organisatie, waaronder een overheid, een instelling, een voorziening, een vereniging of een onderneming;9° pesterijen: een onrechtmatig geheel van meerdere, vergelijkbare of uiteenlopende gedragingen die plaatshebben gedurende een bepaalde tijd, en die tot doel of gevolg hebben dat de persoonlijkheid, de waardigheid of de fysieke of psychische integriteit van een persoon worden aangetast, dat zijn betrekking in gevaar wordt gebracht of dat een bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende of kwetsende omgeving wordt gecreëerd;10° Meldpunt GOG: het Vlaams Meldpunt voor Grensoverschrijdend Gedrag, vermeld in artikel 3. HOOFDSTUK 2. - Oprichting van het Vlaams Meldpunt voor Grensoverschrijdend Gedrag

Art. 3.Er wordt een onafhankelijk Vlaams Meldpunt voor Grensoverschrijdend Gedrag opgericht dat de aanpak van grensoverschrijdend gedrag beoogt in alle aangelegenheden die onder de bevoegdheden van de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest vallen, en dat voorziet in ondersteuning van slachtoffers van grensoverschrijdend gedrag.

Het Meldpunt GOG werkt onafhankelijk van enige sector, organisatie, interne meldpunten of reguliere hulpverlening.

Het Meldpunt GOG is toegankelijk voor elke persoon met een melding over grensoverschrijdend gedrag dat plaatsvindt binnen of gelinkt is aan een organisatie.

Het Meldpunt GOG wordt ingebed binnen het Agentschap Justitie en Handhaving.

Het Meldpunt GOG zet in op maximale toegankelijkheid door: 1° kosteloos elke melding te behandelen;2° aan elke melder kosteloos alle redelijke en gepaste materiële bijstand aan te bieden;3° te waken over de fysieke en digitale toegankelijkheid.

Art. 4.Het Meldpunt GOG past de volgende werkingsprincipes toe: 1° het Meldpunt GOG en zijn personeelsleden voeren de opdrachten, vermeld in artikel 5, op onafhankelijke, objectieve, professionele, multidisciplinaire en zorgvuldige wijze uit;2° bij de uitvoering van de opdrachten, vermeld in artikel 5, vertrekt het Meldpunt GOG vanuit de behoeften van de melder;3° bij de uitvoering van de opdrachten, vermeld in artikel 5, wordt de veiligheid van de slachtoffers of potentiële slachtoffers centraal geplaatst;4° er wordt ingezet op samenwerking en maximale complementariteit met de bestaande dienstverlening en ondersteuning rond grensoverschrijdend gedrag. Conform het eerste lid, 2°, kan een melding op anonieme wijze gebeuren. Een anonieme melding is een melding waarvan de identiteit van de melder niet gekend is.

HOOFDSTUK 3. - Opdrachten en bevoegdheden

Art. 5.§ 1. In geval van een melding over grensoverschrijdend gedrag dat plaatsvindt binnen of gelinkt is aan een organisatie die valt onder de bevoegdheden van de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest, vervult het Meldpunt GOG de volgende opdrachten: 1° in een individueel aanbod voorzien voor personen die een melding doen van grensoverschrijdend gedrag dat plaatsvindt binnen of gelinkt is aan een organisatie;2° beleidsadviezen verstrekken aan en opvolgen en ondersteunen van sectoren en organisaties die betrokken zijn bij meldingen van grensoverschrijdend gedrag. De opdracht, vermeld in het eerste lid, 1°, omvat de volgende deelopdrachten: 1° meldingen van grensoverschrijdend gedrag ontvangen en op basis daarvan aan vraag- en aanbodverheldering doen;2° gesprekken voeren met het oog op ondersteuning en erkenning;3° ondersteuning bieden en een melding van grensoverschrijdend gedrag en de daaropvolgende procedure binnen een specifieke sector of organisatie opvolgen;4° een warme doorverwijzing bieden naar een extern aanbod;5° een kortdurend psychologisch ondersteunend traject aanbieden;6° een juridisch consult aanbieden over de burgerrechtelijke, strafrechtelijke of tuchtrechtelijke mogelijkheden;7° herstelgesprekken en bemiddelingsgesprekken voeren. Het verstrekken van beleidsadviezen, vermeld in het eerste lid, 2°, gebeurt op initiatief van het Meldpunt GOG of op verzoek van de sector of organisatie die betrokken is bij meldingen van grensoverschrijdend gedrag. § 2. In geval van een melding van grensoverschrijdend gedrag dat plaatsvindt binnen of gelinkt is aan een organisatie die niet valt onder de bevoegdheden van de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest, is de opdracht van het Meldpunt GOG beperkt tot het voorzien in een individueel aanbod voor het slachtoffer van het grensoverschrijdend gedrag waarvan melding wordt gedaan.

De opdracht, vermeld in het eerste lid, omvat de volgende deelopdrachten: 1° meldingen van grensoverschrijdend gedrag ontvangen en op basis daarvan aan vraag- en aanbodverheldering doen;2° gesprekken voeren met het oog op ondersteuning en erkenning;3° ondersteuning bieden en een melding van grensoverschrijdend gedrag en de daaropvolgende procedure binnen een specifieke sector of organisatie opvolgen;4° een warme doorverwijzing bieden naar een extern aanbod;5° een kortdurend psychologisch ondersteunend traject aanbieden;6° een juridisch consult aanbieden over de burgerrechtelijke, strafrechtelijke of tuchtrechtelijke mogelijkheden. § 3. In de volgende gevallen is de melding niet ontvankelijk: 1° de melding is kennelijk ongegrond;2° de melding is kennelijk roekeloos of tergend;3° de melding is al behandeld door het Meldpunt GOG, tenzij er voldoende nieuwe elementen voorliggen die een nieuwe behandeling verantwoorden;4° het Meldpunt GOG is niet bevoegd voor het behandelen van de melding. Als het Meldpunt GOG beslist dat een melding niet ontvankelijk is, brengt het de melder daarvan gemotiveerd op de hoogte.

Zo mogelijk verwijst het Meldpunt GOG de melder warm door naar een organisatie voor eventuele verdere bijstand.

Art. 6.Het Meldpunt GOG is bevoegd om, mits instemming van de melder, alle personen te horen en alle nodige informatie in te winnen en documentatie op te vragen als dat redelijkerwijze nodig is om de opdrachten, vermeld in artikel 5, uit te voeren.

Als het gaat om een melding als vermeld in artikel 5, § 1, kan het Meldpunt GOG ter plaatse gaan bij organisaties die vallen onder de bevoegdheden van de Vlaamse Gemeenschap of het Vlaamse Gewest, met uitzondering van de bewoonde lokalen, om de nodige vaststellingen te doen en om te vragen alle informatie en documentatie te bezorgen.

Als het gaat om een melding als vermeld in artikel 5, § 1, zijn de personen die gevraagd worden om informatie of documenten te bezorgen, ten aanzien van het Meldpunt GOG ontheven van hun plicht tot geheimhouding over feiten waarvan ze op de hoogte zijn en over gegevens waarover ze beschikken door hun staat of beroep, met uitzondering van de gegevens die door het medisch geheim beschermd zijn, en dit uitsluitend met het oog op de bescherming van slachtoffers van grensoverschrijdend gedrag en het vermijden van toekomstige slachtoffers.

Art. 7.Beleidsadviezen als vermeld in artikel 5, § 1, eerste lid, 2°, worden op schriftelijke wijze bezorgd aan de organisatie en, als dat nuttig is, aan gelijkaardige organisaties. Een kopie van het beleidsadvies wordt bezorgd aan de administratie en de minister bevoegd voor het beleidsdomein waar de organisatie in kwestie onder valt.

Eén jaar nadat de organisatie het beleidsadvies heeft ontvangen, rapporteert de organisatie aan het Meldpunt GOG over de wijze waarop ze aan het beleidsadvies is tegemoetgekomen. Een kopie van de rapportering wordt bezorgd aan de administratie en de minister bevoegd voor het beleidsdomein waar de organisatie in kwestie onder valt. In de voormelde rapportering wordt de volgende informatie opgenomen: 1° welke acties ondernomen werden voor elke aanbeveling uit het beleidsadvies, zowel op korte als op lange termijn, en wat de resultaten van die acties zijn;2° welke acties nog gepland zijn.

Art. 8.§ 1. Een al lopend traject bij een andere instantie, waaronder een intern meldpunt binnen een organisatie of een tuchtorgaan, verhindert een melding bij het Meldpunt GOG niet.

Als het Meldpunt GOG op de hoogte is van een lopend traject als vermeld in het eerste lid, vermijdt het eenzelfde aanbod te doen als de instantie waar er al een traject loopt. Hierbij wordt rekening gehouden met een redelijke termijn voor de behandeling van een melding in het kader van een lopend traject.

Bij een lopend strafrechtelijk onderzoek of in geval van strafrechtelijke vervolging kan het Meldpunt GOG de deelopdrachten, vermeld in artikel 5, § 1, tweede lid, 1° tot en met 6°, en § 2, tweede lid, uitvoeren. Om de deelopdracht, vermeld in artikel 5, § 1, tweede lid, 7°, uit te voeren, verwijst het Meldpunt GOG bij een lopend strafrechtelijk onderzoek of in geval van strafrechtelijke vervolging naar de organisaties die hiertoe gesubsidieerd worden conform hoofdstuk 2 van het besluit van de Vlaamse Regering van 15 februari 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 15/02/2019 pub. 11/04/2019 numac 2019011520 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende de subsidiëring van initiatieven die voorzien in een herstelgericht en constructief hulp- en dienstverleningsaanbod voor verdachten, in verdenking gestelde personen, beklaagden, veroordeelden of geïnterneerden, en voor slachtoffers van misdrijven, alsook voor hun onmiddellijke omgeving, dat niet wordt verstrekt ter uitvoering van een beslissing van een gerechtelijke of administratieve overheid sluiten houdende de subsidiëring van initiatieven die voorzien in een herstelgericht en constructief hulp- en dienstverleningsaanbod voor verdachten, in verdenking gestelde personen, beklaagden, veroordeelden of geïnterneerden, en voor slachtoffers van misdrijven, alsook voor hun onmiddellijke omgeving, dat niet wordt verstrekt ter uitvoering van een beslissing van een gerechtelijke of administratieve overheid. Als het Meldpunt GOG het voornemen heeft om bepaalde acties te ondernemen met betrekking tot de melding van grensoverschrijdend gedrag, met uitzondering van acties naar de melder toe, stemt het Meldpunt GOG voorafgaand en met akkoord van de melder af met het openbaar ministerie. § 2. De documenten die worden opgemaakt en de mededelingen die worden gedaan in het kader van een herstelgesprek of bemiddelingsgesprek als vermeld in artikel 5, § 1, tweede lid, 7°, zijn vertrouwelijk. De voormelde vertrouwelijkheid is niet van toepassing op de documenten waarvoor de partijen toestemming verlenen om de gerechtelijke instanties ervan op de hoogte te brengen.

Art. 9.§ 1. Om een gericht beleid voor grensoverschrijdend gedrag te kunnen voeren, bezorgt het Meldpunt GOG een jaarlijks rapport met geanonimiseerde gegevens over grensoverschrijdend gedrag aan de Vlaamse Regering en het Vlaams Parlement. De voormelde gegevens hebben betrekking op het aantal en de aard van de meldingen en het profiel van de melder. Het rapport omvat ook de ontwikkelingen in de problematiek en de aanpak van grensoverschrijdend gedrag.

De Vlaamse Regering kan de vorm, de inhoud en de wijze van de rapportering, vermeld in het eerste lid, nader bepalen. § 2. Het Meldpunt GOG kan op eigen initiatief of op vraag van de bevoegde minister beleidsaanbevelingen over grensoverschrijdend gedrag uitbrengen aan de Vlaamse Regering.

De Vlaamse Regering kan de vorm, de inhoud en de wijze van de voormelde beleidsaanbevelingen, vermeld in het eerste lid, nader bepalen.

Art. 10.Het Agentschap Justitie en Handhaving kan vrijwilligers als vermeld in artikel 3, 2°, van de wet van 3 juli 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/2005 pub. 29/08/2005 numac 2005022674 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet betreffende de rechten van vrijwilligers sluiten betreffende de rechten van vrijwilligers inschakelen voor de operationele werking van het Meldpunt GOG. In dat geval bepaalt de Vlaamse Regering voor welke opdrachten, vermeld in artikel 5 van dit decreet, vrijwilligers kunnen worden ingezet en de voorwaarden voor de inzet van die vrijwilligers.

De Vlaamse Regering kan de wijze waarop vrijwilligers, vermeld in het eerste lid, kunnen worden ingezet, nader bepalen.

HOOFDSTUK 4. - Verwerking van persoonsgegevens

Art. 11.§ 1. Voor zover het noodzakelijk is om de doelstellingen, vermeld in artikel 3, eerste lid, te realiseren, kan het Meldpunt GOG de volgende persoonsgegevens verwerken: 1° identificatiegegevens, waaronder voor- en achternaam, het rijksregisternummer en het identificatienummer bis, vermeld in artikel 8, § 1, 2° , van de wet van 15 januari 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/01/1990 pub. 08/07/2010 numac 2010000396 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid;2° contactgegevens;3° gegevens over beroep, werkcontext, beroepsbekwaamheid, opleiding en vorming;4° leeftijd, gender of geslacht, nationaliteit, burgerlijke staat en verblijfsstatuut;5° gegevens over schulden en solvabiliteit;6° gegevens over levensstijl, vrijetijdsbesteding en sociale context;7° gegevens over gezinssamenstelling;8° gegevens over woonomstandigheden;9° gedragsgegevens;10° politionele en gerechtelijke gegevens;11° gegevens waaruit de herkomst of afkomst blijkt;12° gegevens over de gezondheid;13° gegevens over risicosituaties en -gedragingen;14° gegevens over seksueel gedrag of seksuele oriëntatie;15° gegevens waaruit politieke, religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen blijken;16° andere gegevens die onontbeerlijk zijn voor een goed begrip van de context van het grensoverschrijdend gedrag dat wordt gemeld. De persoonsgegevens, vermeld in het eerste lid, 10° tot en met 15° , worden maar verwerkt voor zover deze onontbeerlijk zijn voor een goed begrip van de context van het grensoverschrijdend gedrag dat wordt gemeld.

De personen van wie de persoonsgegevens, vermeld in het eerste lid, kunnen worden verwerkt, zijn de melders van grensoverschrijdend gedrag en de personen die een relevante betrokkenheid vertonen met de context van het grensoverschrijdend gedrag dat wordt gemeld.

De personeelsleden van het Agentschap Justitie en Handhaving die instaan voor de operationele werking van het Meldpunt GOG, kunnen de persoonsgegevens, vermeld in het eerste lid: 1° verwerken om de opdrachten, vermeld in artikel 5, uit te voeren;2° delen met het openbaar ministerie als dat noodzakelijk is voor de afstemming, vermeld in artikel 8, § 1, derde lid;3° delen met de bestaande dienstverlening of ondersteuning met het oog op een doorverwijzing, op voorwaarde dat de persoon die wordt doorverwezen, minstens mondeling zijn akkoord heeft gegeven om die gegevens mee te delen;4° bezorgen aan de organisatie, het interne meldpunt of de entiteiten, bevoegd voor toezicht en handhaving, met het oog op de toepassing van artikel 6, als dat noodzakelijk is om de nodige informatie te verkrijgen en op voorwaarde dat de melder minstens mondeling zijn akkoord heeft gegeven om die gegevens te bezorgen.5° bezorgen aan de organisaties, vermeld in artikel 8, § 1, met het oog op de toepassing van artikel 8, § 1, als dat noodzakelijk is om de nodige informatie te verkrijgen en op voorwaarde dat de melder minstens mondeling zijn akkoord heeft gegeven om die gegevens te bezorgen. § 2. Het Agentschap Justitie en Handhaving treedt op als verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming. § 3. De maximale bewaartermijn van de persoonsgegevens die verwerkt worden naar aanleiding van een onontvankelijke melding, bedraagt één jaar. De voormelde termijn vangt aan op de datum van de melding.

De maximale bewaartermijn van de persoonsgegevens die verwerkt worden naar aanleiding van een melding van grensoverschrijdend gedrag waarin geen andere deelopdracht dan deze vermeld in artikel 5, § 1, tweede lid, 1° en 4° , en § 2, tweede lid, 1° en 4° , wordt uitgevoerd, bedraagt vijf jaar. De voormelde termijn vangt aan op de datum van het afsluiten van het dossier.

De maximale bewaartermijn van de persoonsgegevens die verwerkt worden naar aanleiding van een melding van grensoverschrijdend gedrag waarin een of meerdere deelopdrachten, vermeld in artikel 5, § 1, tweede lid, 2° , 3° , 5° , 6° en 7° , en § 2, tweede lid, 2° , 3° , 5° en 6° , worden uitgevoerd, bedraagt tien jaar.De voormelde termijn vangt aan op de datum van het afsluiten van het dossier.

Een dossier wordt afgesloten in een van de volgende gevallen: 1° er wordt in samenspraak met de melder beslist om het dossier af te sluiten;2° het contact wordt afgebroken door de melder. § 4. Met het oog op de rapportering, vermeld in artikel 9, verwerkt het Meldpunt GOG persoonsgegevens als vermeld in paragraaf 1, eerste lid. De voormelde rapportering bevat geen informatie waaruit de identiteit van een betrokkene rechtstreeks of onrechtstreeks kan worden afgeleid.

Art. 12.Met toepassing van artikel 23, lid 1, i), van de algemene verordening gegevensbescherming kan het Agentschap Justitie en Handhaving beslissen de verplichtingen en de rechten, vermeld in artikel 12 tot en met 22 en artikel 34 van de voormelde verordening, te beperken bij de doorgifte van persoonsgegevens overeenkomstig artikel 11, § 1, vierde lid, 5° , als voldaan wordt aan de voorwaarden, vermeld in het tweede tot en met het vierde lid.

Het Agentschap Justitie en Handhaving neemt voorafgaandelijk aan de doorgifte een gemotiveerde beslissing omtrent de toepassing van de afwijkingsmogelijkheid, vermeld in het eerste lid. Deze beslissing wordt niet medegedeeld aan de betrokkene omdat dit het doel van de afwijking schaadt.

De afwijkingsmogelijkheid, vermeld in het eerste lid, geldt alleen gedurende de periode waarin het ter bescherming van de slachtoffers of de potentiële slachtoffers noodzakelijk is of kan zijn dat de verplichtingen en de rechten, vermeld in artikel 12 tot en met 22 en artikel 34 van de voormelde verordening, niet worden toegepast.

In afwijking van het derde lid blijft de afwijkingsmogelijkheid, vermeld in het eerste lid, gelden ten aanzien van de verklaringen afgelegd door de melder. Dergelijke verklaringen vallen niet onder het inzagerecht, tenzij de melder hiertoe uitdrukkelijk zijn instemming geeft.

Zodra niet langer aan de voorwaarden, vermeld in het eerste tot en met het derde lid, wordt voldaan, worden de rechten en verplichtingen, vermeld in artikel 13 tot en met 22 en artikel 34 van de voormelde verordening, in voorkomend geval, conform artikel 12 van de voormelde verordening opnieuw toegepast. De bevoegde functionaris voor gegevensbescherming gaat jaarlijks na of aan deze verplichting wordt voldaan.

Als de betrokkene in het geval, vermeld in het eerste lid, tijdens de periode, vermeld in het derde lid, een verzoek indient op basis van artikel 12 tot en met 22 van de voormelde verordening, bevestigt de bevoegde functionaris voor gegevensbescherming de ontvangst daarvan.

De bevoegde functionaris voor gegevensbescherming brengt de betrokkene schriftelijk, zo snel mogelijk en in elk geval binnen een maand vanaf de dag die volgt op de dag waarop hij het verzoek heeft ontvangen, op de hoogte van elke weigering of beperking van de rechten, vermeld in het eerste lid. De verdere informatie over de nadere redenen voor die weigering of die beperking hoeft niet te worden verstrekt als dat de decretale opdrachten van het Meldpunt GOG zou ondermijnen.

Art. 13.De personeelsleden van het Agentschap Justitie en Handhaving die betrokken zijn bij de operationele werking van het Meldpunt GOG, zijn onderworpen aan het beroepsgeheim conform artikel 458 van het Strafwetboek.

Art. 14.Het Agentschap Justitie en Handhaving neemt passende maatregelen met het oog op transparantie ten aanzien van melders en andere personen die betrokken zijn bij een melding van grensoverschrijdend gedrag.

De maatregelen, vermeld in het eerste lid, hebben onder meer tot doel dat de globale regeling voor de gegevensverwerking in het kader van het Meldpunt GOG voldoende duidelijk is, en dat het voor de betrokkenen duidelijk is op welke wijze de verplichtingen en de rechten, vermeld in artikel 12 tot en met 21 van de algemene verordening gegevensbescherming, worden toegepast.

HOOFDSTUK 5. - Wijziging van de Codex Hoger Onderwijs van 11 oktober 2013

Art. 15.In artikel I.3, 33° /0, van de Codex Hoger Onderwijs van 11 oktober 2013, ingevoegd bij het decreet van 8 december 2023Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/12/2023 pub. 08/01/2024 numac 2023048788 bron vlaamse overheid 8 DECEMBER 2023 - Decreet over grensoverschrijdend gedrag in het hoger onderwijs sluiten over grensoverschrijdend gedrag in het hoger onderwijs, wordt het woord "waaronder" vervangen door het woord "wegens".

HOOFDSTUK 6. - Slotbepalingen

Art. 16.Het decreet wordt uiterlijk binnen drie jaar na de datum van inwerkingtreding geëvalueerd door de Vlaamse Regering.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 2 mei 2025.

De minister-president van de Vlaamse Regering, M. DIEPENDAELE. De Vlaamse minister van Onderwijs, Justitie en Werk, Z. DEMIR _______ Nota (1) Zitting 2024-2025 Documenten:- Ontwerp van decreet: 203 - Nr.1 - Verslag: 203 - Nr. 2 - Amendementen: 203 - Nr. 3 - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering: 203 - Nr. 4 Handelingen: - Bespreking en aanneming: Vergadering van 30 april 2025.


^