gepubliceerd op 30 mei 2023
Decreet tot oprichting van een Adviesraad voor personen met een handicap in de Franse Gemeenschap
2 MAART 2023. - Decreet tot oprichting van een Adviesraad voor personen met een handicap in de Franse Gemeenschap (1)
Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt: HOOFDSTUK 1. - Definities
Artikel 1.Voor de toepassing van dit decreet wordt verstaan onder: 1° "Personen met een handicap": de personen bedoeld in artikel 1 van het Verdrag van de Verenigde Naties inzake de rechten van personen met een handicap;2° "Raad": de Adviesraad voor personen met een handicap bedoeld in artikel 2 ;3° "Regering": de Regering van de Franse Gemeenschap ;4° "Administratie": de dienst die door de Regering is aangewezen voor de uitvoering van dit decreet;5° "Verdrag van de Verenigde Naties": het Verdrag van de Verenigde Naties inzake de rechten van personen met een handicap van 13 december 2006. HOOFDSTUK 2. - Opdrachten en adviesbevoegdheden
Art. 2.§ 1. Er wordt een Adviesraad voor personen met een handicap opgericht die tot doel heeft ervoor te zorgen dat personen met een handicap vertegenwoordigd worden bij de uitwerking en uitvoering van beleidsmaatregelen die hen aanbelangen en die onder de bevoegdheid van de Franse Gemeenschap vallen. § 2. Bij de uitoefening van zijn opdrachten ziet de Raad erop toe dat de in het Verdrag van de Verenigde Naties neergelegde beginselen in acht worden genomen, en inzonderheid dat personen met een handicap erbij worden geïncludeerd.
Art. 3.Het voorafgaand advies van de Raad is vereist over de voorontwerpen van decreten en besluiten van de Regering die een directe of indirecte weerslag hebben op aangelegenheden betreffende personen met een handicap.
Wanneer de Raad krachtens dit artikel om advies wordt verzocht, beschikt hij over 40 dagen om zijn advies te verlenen. Na deze termijn kan het advies van de Raad buiten beschouwing worden gelaten.
In naar behoren met redenen omklede spoedeisende gevallen brengt de Raad binnen 5 werkdagen advies uit.
Art. 4.De Raad kan de Regering op eigen initiatief adviezen verstrekken over thema's die onder zijn bevoegdheid vallen.
De Raad kan op eigen initiatief of op verzoek van de regering studies verwezenlijken.
Art. 5.De Raad dient elk kalenderjaar uiterlijk op 31 maart bij de Regering een verslag in over zijn werkzaamheden in het voorgaande jaar. Het verslag wordt binnen een maand na de indiening ervan aan het Parlement toegezonden.
Dat verslag beschrijft ook de situatie van personen met een handicap in de Franse Gemeenschap, in het kader van haar bevoegdheden, en haar uitvoering van het Verdrag van de Verenigde Naties. HOOFDSTUK 3. - Samenstelling en werking
Art. 6.De Raad streeft naar een evenwichtige samenstelling, met dien verstande dat: 1° de Raad representatief en pluralistisch is samengesteld.Daarbij wordt rekening gehouden met: - diversiteit in de groep van personen met een handicap ; - het belang van de vertegenwoordiging van personen met een handicap die het meest geconfronteerd worden met meerdere vormen van discriminatie, waaronder intersectionele discriminatie, waaronder discriminatie op grond van handicap en leeftijd, geslacht, huidskleur, genderidentiteit, seksuele geaardheid, enz; - de diversiteit van de onderwerpen waarmee de Franse Gemeenschap zich bezighoudt, inzonderheid onderwijs, cultuur, hulpverlening aan de jeugd, jonge kinderen, sport, media. 2° de leden van de Raad de doelstelling van inclusie en volledige participatie van personen met een handicap in de samenleving onderschrijven, zoals vermeld in het Verdrag van de Verenigde Naties;3° ten minste een kwart van de leden uit personen met een handicap bestaat;4° ten minste een kwart van de leden uit vertegenwoordigers bestaat van verenigingen van gehandicapten of hun gezinnen, met inbegrip van vertegenwoordigers van verenigingen van ouders van gehandicapte kinderen;5° niet meer dan twee derde van de leden van hetzelfde geslacht is.
Art. 7.§ 1. De Raad is samengesteld uit ten hoogste 15 werkende leden en evenveel plaatsvervangende leden, namelijk: a. 8 personen met een handicap of vertegenwoordigers van verenigingen van personen met een handicap of hun familieleden onder de voorwaarden van artikel 6, 3° en 4° ;b. een vertegenwoordiger van de Algemene Directie Coördinatie en Ondersteuning van het Ministerie van de FWB;c. een vertegenwoordiger van de minister voor gelijke kansen;d. een vertegenwoordiger van elke minister die bevoegd is voor de agendapunten;e. een vertegenwoordiger van Unia;f. een vertegenwoordiger van de algemeen afgevaardigde voor de rechten van het kind voor aangelegenheden die minderjarigen betreffen;g. 2 personen uit de academische wereld in sectoren die verband houden met de bevoegdheden van de Franse Gemeenschap. De Raad kan vertegenwoordigers van raadgevende en/of representatieve organen van de Franse Gemeenschap, adviesraden van andere deelstaten of federale entiteiten en elke andere deskundige die hij nuttig acht, uitnodigen om aan de vergaderingen deel te nemen.
Alleen de in lid 1 van dit artikel bedoelde leden van de Raad hebben stemrecht. § 2. De werkende en plaatsvervangende leden van de Raad bedoeld in paragraaf 1 a. worden benoemd door de Regering na een in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakte openbare oproep tot kandidaten.
Voor elke wijziging in de samenstelling van de Raad is een nieuwe beslissing van de Regering nodig.
Hun ambtstermijn bedraagt vijf jaar en kan eenmaal worden verlengd.
Art. 8.De Raad wordt voorgezeten door een voorzitter en een ondervoorzitter.
Tijdens zijn eerste zitting benoemt de Raad uit zijn midden de voorzitter en de ondervoorzitter en stelt zijn huishoudelijk reglement vast, dat hij ter goedkeuring aan de Regering voorlegt.
Dit huishoudelijk reglement bevat onder meer regels inzake het quorum, regels inzake het aftreden en de vervanging van een lid, bepalingen inzake belangenconflicten, verhinderingen, minderheidsnota's.
Het Secretariaat van de Raad wordt verzorgd door de Administratie.
De Raad komt bijeen wanneer hij dat in het licht van adviesaanvragen nodig acht.
De Raad komt bijeen op verzoek van de Regering of van een van haar ministers, op initiatief van zijn voorzitter of op schriftelijk en met redenen omkleed verzoek van ten minste vier leden.
De Raadsvergaderingen kunnen langs elektronische weg plaatsvinden.
De Raad voorziet in redelijke aanpassingen zoals omschreven in het decreet van 12 december 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/12/2008 pub. 13/01/2009 numac 2008029672 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de bestrijding van sommige vormen van discriminatie sluiten van de Franse Gemeenschap betreffende de strijd tegen bepaalde vormen van discriminatie voor leden met een handicap of voor elke persoon met een handicap die door de Raad wordt uitgenodigd, en verleent hun de nodige ondersteuning.
Art. 9.Binnen de perken van de beschikbare begrotingskredieten ontvangen de leden bedoeld in artikel 7, § 1, a) en g), alsmede de vertegenwoordigers van de adviesraden van de andere deelstaten of federale entiteiten en de uitgenodigde deskundigen voor elke deelname aan een vergadering van de Raad de volgende vergoedingen en toelagen: 1° een vergoeding van 40 euro per vergadering, jaarlijks geïndexeerd volgens de verhouding tussen de gezondheidsindex van januari van het lopende jaar en die van januari van het jaar waarin dit wijzigingsbesluit in werking treedt;2° in geval van een face-to-face vergadering, een vergoeding van de reiskosten voor het bijwonen van een vergadering of een werkbezoek, bestaande uit: a.de prijs van een kaartje in tweede klas, wanneer de reis per trein wordt gemaakt; b. of de prijs van een reis per bus, tram of metro, wanneer de reis met het openbaar vervoer wordt gemaakt;c. of op de binnen de Regeringsdiensten geldende kilometervergoeding, wanneer de reizen met het persoonlijke voertuig van het lid worden gemaakt.
Art. 10.De uitgaven voor de werking van de Raad komen ten laste van de uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap.
Art. 11.Dit decreet treedt in werking op 1 juni 2023.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, op 2 maart 2023.
De Minister-President, P.-Y. JEHOLET De Vicepresident en Minister van Begroting, Ambtenarenzaken, Gelijke Kansen en Toezicht op Wallonie-Bruxelles Enseignement, F. DAERDEN De Vicepresident en Minister van Kind, Gezondheid, Cultuur, Media en Vrouwenrechten, B. LINARD De Minister van Hoger Onderwijs, Onderwijs voor Sociale Promotie, Universitaire Ziekenhuizen, Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Jeugd, Sport en Promotie van Brussel, V. GLATIGNY De Minister van Onderwijs, C. DESIR _______ Nota (1) Zitting 2022-2023 Stukken van het Parlement.Ontwerpdecreet, nr. 492-1. - Amendement(en) in de commissie, nr. 492-2 - Commissieverslag, nr. 492-3 - Tekst aangenomen in de commissie, nr. 492-4 - Amendement(en) in de vergadering, nr. 492-5 - Tekst aangenomen in de plenaire vergadering, nr. 492-6 Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Zitting van 1 maart 2023.