gepubliceerd op 19 augustus 2022
Besluit van de Waalse Regering waarbij de huidige aanwijzing van ORES Assets als elektriciteitsdistributienetbeheerder voor het grondgebied van de gemeente Philippeville met twee jaar wordt verlengd
1 JULI 2022. - Besluit van de Waalse Regering waarbij de huidige aanwijzing van ORES Assets als elektriciteitsdistributienetbeheerder voor het grondgebied van de gemeente Philippeville met twee jaar wordt verlengd
De Waalse Regering, Gelet op het
decreet van 12 april 2001Relevante gevonden documenten
type
decreet
prom.
12/04/2001
pub.
01/05/2001
numac
2001027238
bron
ministerie van het waalse gewest
Decreet betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt
sluiten betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt, hierna "elektriciteitsdecreet" genoemd;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 21 maart 2002Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 21/03/2002 pub. 27/04/2002 numac 2002027372 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende de netbeheerders sluiten betreffende de netbeheerders;
Gelet op het besluit van de Waalse regering van 9 januari 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 09/01/2003 pub. 18/02/2003 numac 2003027110 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 12 september 2002 tot aanwijzing van de commissarissen van de « Société wallonne du Logement » binnen de openbare huisvestingsmaatschappijen type besluit van de waalse regering prom. 09/01/2003 pub. 12/02/2003 numac 2003200089 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Gewestelijke raad van de diensten voor geestelijke gezondheidszorg type besluit van de waalse regering prom. 09/01/2003 pub. 10/02/2003 numac 2003200063 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering tot aanwijzing van de raad van bestuur van de exploitatiemaatschappij Luik-Verviers sluiten waarbij de intercommunale IDEG wordt aangewezen als elektriciteitsdistributienetbeheerder voor het grondgebied van de gemeente Philippeville, tot 26 februari 2023;
Gelet op de overdracht van rechtswege van deze aanwijzing als distributienetbeheerder aan ORES Assets, door de werking van artikel 10 van het elektriciteitsdecreet, ten gevolge van de fusie van IDEG met andere intercommunales door de oprichting van een nieuwe vennootschap (ORES Assets), die in 2013 heeft plaatsgevonden;
Gelet op het advies met betrekking tot de hernieuwing van de aanwijzing van de elektriciteits- en gasdistributienetbeheerders in het Waalse Gewest, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 16 februari 2021;
Gelet op de richtlijnen CD-21e27-CWaPE-0033 betreffende de samenstelling van de aanvraagdossiers voor de aanwijzing als elektriciteitsdistributienetbeheerder in het Waals Gewest, uitgevaardigd door de CWaPE op 27 mei 2021;
Gelet op de openbare oproep tot kandidaatstelling voor het beheer van het elektriciteitsdistributienetwerk op haar grondgebied, die in de loop van het jaar 2021 op de website van de gemeente Philippeville is bekendgemaakt;
Gelet op de beraadslaging van 3 februari 2022 van de gemeenteraad van de gemeente Philippeville, waarin wordt voorgesteld ORES Assets aan te wijzen als elektriciteitsdistributienetbeheerder voor haar grondgebied, met ingang van de datum waarop de huidige aanwijzing verstrijkt;
Gelet op het kandidatuurdossier van ORES Assets tot aanwijzing als elektriciteitsdistributienetbeheerder voor het grondgebied van de gemeente, overgemaakt aan de "CWaPE" via een schrijven van 23 februari 2022;
Gelet op de aanvullende informatie die door de gemeente Philippeville bij brief van 13 april 2022 is verstrekt;
Gelet op het advies CD-22e24-CWaPE-0902 van de « CWaPE " uitgebracht op 24 mei 2022 en ontvangen op 25 mei 2022;
Overwegende dat de aanwijzing krachtens artikel 10, § 1, tweede lid, 1°, van het elektriciteitsdecreet moet worden voorgesteld door de gemeente op het grondgebied waarvan het betrokken distributienet zich bevindt, naar aanleiding van een openbare oproep tot kandidaten, op grond van een transparante en niet-discriminerende procedure en van vooraf bepaalde en bekendgemaakte criteria;
Overwegende dat de gemeente Philippeville de aanwijzing van ORES Assets heeft voorgesteld;
Overwegende dat de door de gemeente Philippeville gevoerde procedure als voldoende transparant kan worden beschouwd, aangezien een oproep tot kandidaatstelling op haar website is bekendgemaakt (en dus voor het publiek toegankelijk is gemaakt);
Overwegende evenwel dat de gemeente Philippeville in haar beraadslaging van 3 februari 2022 besloten heeft de ontvangen offertes (ORES Assets, AIEG, AIESH) niet te vergelijken op basis van de in de openbare oproep tot kandidaten aangekondigde criteria, omdat zij niet over de technische bekwaamheid en de financiële middelen daartoe beschikte, en haar keuze gebaseerd heeft op andere gronden die verband houden met de moeilijkheden en risico's die aan de vervanging van de distributienetbeheerder verbonden zijn;
Overwegende dat een dergelijke procedure volgens de CWaPE onverenigbaar is met de transparantie- en non-discriminatievereisten die in het elektriciteitsdecreet zijn vastgelegd;
Overwegende dat de verwijzingen die de gemeente Philippeville in haar brief van 13 april 2022 heeft gemaakt naar de rapporten waarin de offertes van ORES Assets en AIEG enerzijds en de offertes van ORES Assets en AIESH anderzijds worden vergeleken, opgesteld door andere gemeenten, volgens de CWaPE niet volstaan om te oordelen dat het voorstel van de gemeente Philippeville wel degelijk is gebaseerd op een vergelijking van de ontvangen aanbiedingen op basis van de in de oproep tot kandidaten aangekondigde criteria;
Overwegende dat deze verslagen niet afkomstig zijn van de gemeente Philippeville zelf en niet voorkomen onder de redenen voor de beraadslaging van 3 februari 2022;
Overwegende derhalve dat in het geval van de gemeente Philippeville niet is voldaan aan de voorwaarde van een transparante en niet-discriminerende procedure;
Overwegende dat de distributienetbeheerder, overeenkomstig artikel 10, § 1, tweede lid, 2°, van het elektriciteitsdecreet, gelezen in samenhang met artikel 3 van het elektriciteitsdecreet, moet beschikken over een eigendomsrecht of een recht dat hem het genot van de infrastructuur en uitrustingen van het net waarborgt;
Overwegende dat ORES Assets wel een eigendomsrecht heeft op de infrastructuur en de uitrusting van het netwerk die zich op het grondgebied van de gemeente Philippeville bevinden en dat de voorwaarde met betrekking tot het eigendomsrecht bijgevolg door ORES Assets wordt nageleefd;
Gelet op de bepaling van artikel 10, § 1, tweede lid, 2°, van het elektriciteitsdecreet, dat bepaalt dat de distributienetbeheerder over de technische en financiële middelen moet beschikken om het net te kunnen beheren;
Overwegende dat de CWaPE, na analyse, van oordeel is dat ORES Assets voldoet aan de in het decreet gestelde eisen inzake technische en financiële capaciteiten, en dit bij de continuïteit van haar huidige activiteiten;
Overwegende dat aan deze voorwaarde is voldaan in het geval van ORES Assets;
Overwegende dat de distributienetbeheerder, overeenkomstig artikel 10, § 1, tweede lid, 2°, van het elektriciteitsdecreet, gelezen in samenhang met artikelen 6, 7, 7bis, 8 en 16 van het elektriciteitsdecreet, de regels inzake onafhankelijkheid en bestuur moet naleven die bij het elektriciteitsdecreet bepaald zijn, zowel voor hemzelf als voor zijn dochtermaatschappij(en);
Overwegende dat deze bepalingen zowel door ORES Assets als door haar dochterondernemingen ORES scrl en COMNEXIO zijn nageleefd, onder voorbehoud evenwel van de verschillende verbintenissen die ORES Assets en haar dochterondernemingen zijn aangegaan om de activiteit in verband met de oplaadpunten voor elektriciteit te regulariseren, de definitieve splitsing van de activiteiten tussen N-Allo en COMNEXIO (verhuur van gebouwen en communicatieplatform) door te voeren en te voldoen aan artikel 8, § 2bis, van het elektriciteitsdecreet;
Overwegende dat deze voorbehouden evenwel niet a priori de kandidatuur van de distributienetbeheerder ORES Assets ter discussie stellen, voor zover formeel aan de CWaPE toezeggingen zijn gedaan om de situaties binnen de met de CWaPE overeengekomen termijnen te regulariseren;
Overwegende dat de bepaling van artikel 10, § 1, tweede lid, 3°, van het elektriciteitsdecreet, dat stelt dat de aanwijzing van de distributienetbeheerder geen insluiting van de betrokken gemeente mag veroorzaken, tenzij de distributienetbeheerder specifiek is voor de gemeente of de gemeente reeds ingesloten was bij de inwerkingtreding van het decreet van 8 november 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/11/2018 pub. 20/11/2018 numac 2018205733 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 12 april 2001 betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt en het decreet van 19 december 2002 betreffende de organisatie van de gewestelijke gasmarkt sluiten tot wijziging van het decreet van 12 april 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/04/2001 pub. 01/05/2001 numac 2001027238 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt en het decreet van 19 december 2002 betreffende de organisatie van de gewestelijke gasmarkt, nageleefd is;
Overwegende dat de bepaling van artikel 10, § 1, tweede lid, 4°, van het elektriciteitsdecreet, dat bepaalt dat de distributienetbeheerder de enige is die door de gemeente wordt voorgesteld voor het beheer van het elektriciteitsdistributienet op haar grondgebied, door de gemeente Philippeville nageleefd is;
Overwegende dat uit de door de CWaPE uitgevoerde analyse blijkt dat de aanvraag van ORES Assets niet voldoet aan alle voorwaarden van het decreet van 12 april 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/04/2001 pub. 01/05/2001 numac 2001027238 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt en de uitvoeringsbesluiten daarvan;
Overwegende dat het wenselijk is dat de gemeente Philippeville opnieuw een procedure start voor het voorstellen van een kandidaat-netbeheerder voor de elektriciteitsdistributie die voldoet aan de criteria van het elektriciteitsdecreet;
Overwegende dat de continuïteit van de openbare dienst moet worden gewaarborgd en dat de huidige benoeming van ORES-Assets moet worden verlengd ondanks het ontbreken van een voorstel overeenkomstig het elektriciteitsdecreet;
Overwegende dat de CWaPE in haar advies van 24 mei 2022 een negatief advies heeft uitgebracht over de aanwijzing, voor een periode van twintig jaar, van ORES Assets als elektriciteitsdistributienetbeheerder voor het grondgebied van de gemeente Philippeville en de Waalse Regering heeft aanbevolen de huidige aanwijzing van ORES Assets als elektriciteitsdistributienetbeheerder voor de gemeente Philippeville met een jaar te verlengen, zodat deze laatste een voorstel voor een kandidaat distributienetbeheerder voor elektriciteit kan herformuleren, overeenkomstig de criteria van het elektriciteitsdecreet;
Op de voordracht van de Minister van Energie;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.ORES Assets, waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is avenue Jean Mermoz 14, B-6041 Gosselies, wordt verlengd als elektriciteitsdistributienetbeheerder voor het grondgebied van de gemeenten Philippeville met ingang van 26 februari 2023 voor een periode van twee jaar, namelijk tot 26 februari 2025.
Art. 2.De Minister van Energie is belast met de uitvoering van dit besluit.
Namen, 1 juli 2022.
Voor de Regering : De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Klimaat, Energie, Mobiliteit en Infrastructuren, P. HENRY