Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 28 maart 2024
gepubliceerd op 06 mei 2024

Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Algemene Raad van het Waals agentschap voor gezondheid, sociale bescherming, beperkingen en gezinnen

bron
waalse overheidsdienst
numac
2024004216
pub.
06/05/2024
prom.
28/03/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

28 MAART 2024. - Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Algemene Raad van het Waals agentschap voor gezondheid, sociale bescherming, beperkingen en gezinnen


De Waalse Regering, Gelet op het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, gewijzigd bij het decreet van 3 december 2015Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/12/2015 pub. 14/12/2015 numac 2015205756 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" (1) type decreet prom. 03/12/2015 pub. 19/01/2016 numac 2016031021 bron franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest Decreet houdende instemming met het samenwerkingsakkoord van 15 juli 2014 tussen de Federale Staat, het Vlaams Gewest, het Waals Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de werkingsmodaliteiten van het Interfederaal Instituut voor de Statistiek, van de Raad van bestuur en van de wetenschappelijke Comités van het Instituut voor de Nationale Rekeningen sluiten, artikel 7/1, § 1, en bij het decreet van 12 oktober 2023 betreffende de organen van het Waals agentschap voor gezondheid, sociale bescherming, beperkingen en gezinnen en tot wijziging van het Waals Wetboek voor Sociale Actie en Gezondheid;

Gezien het huishoudelijk reglement dat op 18 januari 2024 door de Algemene Raad is goedgekeurd;

Over het voorstel van de minister van Sociale Actie en Gezondheid en de minister verantwoordeliijk voor de kinderbijslag;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Het huishoudelijk reglement van de Algemene Raad van het Waals agentschap voor gezondheid, sociale bescherming, beperkingen en gezinnen, dat als bijlage aan dit besluit is gehecht, wordt goedgekeurd.

Art. 2.De 1e bijlage van het besluit van de Waalse regering van donderdag 28 januari 2016 tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Algemene Raad van het Waals agentschap voor gezondheid, sociale bescherming, beperkingen en gezinnen wordt opgeheven.

Art. 3.De minister van Gezondheid en Sociale Actie en de minister verantwoordelijk voor de kinderbijslag zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van dit besluit.

Namen, 28 maart 2024.

Voor de Regering: De Minister-President, E. DI RUPO De minister van Werk, Vorming, Gezondheid, Sociale Actie en Sociale Economie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, Ch. MORREALE De minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve Vereenvoudiging belast met kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en Verkeersveiligheid, V. DE BUE

Bijlage Huishoudelijk reglement van de Algemene Raad van het Waalse agentschap voor gezondheid, sociale bescherming, beperkingen en gezinnen HOOFDSTUK I. - Oproepingen

Artikel 1.§ 1. De Voorzitter roept de leden van de Algemene Raad en andere personen die de vergaderingen met raadgevende stem bijwonen, bijeen.

De Algemene Raad legt elk jaar de datum en het uur van de gewone zittingen vast. § 2. Er kunnen buitengewone zittingen bijeen worden geroepen wanneer de Voorzitter dit nodig acht of op vraag van: 1. ten minste twee leden;2. de algemeen bestuurder;3. ministers die verantwoordelijk zijn voor de bevoegdheidsgebieden van het Agentschap;5. een Commissaris van de Waalse Regering. Verzoeken om zittingen te beleggen moeten schriftelijk worden ingediend bij de Voorzitter of tijdens een vergadering van de Algemene Raad. Zij bepalen welke punten op de agenda komen.

De Voorzitter legt het uur en de datum van de buitengewone zitting vast, na overleg met de Algemeen bestuurder binnen de 15 dagen na de aanvraag, tenzij de aanvragers hun akkoord geven voor een latere datum.

Art. 2.De oproeping voor de vergadering wordt ten minste acht dagen voor de vergadering naar de gewone en plaatsvervangende leden gestuurd. De agenda van de zitting wordt erbij vermeld. De oproepingen worden naar het adres dat de leden bij de Algemeen bestuurder hebben aangegeven, gestuurd. De plaats en het uur voor de vergadering worden vermeld. De termijn van acht dagen kan worden verkort in dringende gevallen waarin de administratie kan rechtvaardigen dat het uitblijven van een besluit het beheer van het Agentschap of de situatie van een van zijn begunstigden in gevaar brengt. Oproepingen voor de vergadering kunnen binnen twee dagen na de vergaderdatum per e-mail worden verzonden.

Art. 3.§ 1. De agenda wordt bepaald door de Voorzitter in overleg met de Algemeen bestuurder.

Bij de opening van de vergadering, wordt de agenda goedgekeurd. De agenda kan worden gewijzigd of aangevuld.

Elk lid dat een onderwerp op de agenda van een gewone vergadering wil laten plaatsen, moet daartoe een schriftelijk verzoek indienen bij de voorzitter, tenzij het verzoek tijdens de vergadering wordt gedaan. De Voorzitter stelt de datum van de vergadering vast waarop dit punt op de agenda wordt geplaatst.

Als de Algemene Raad besluit om de behandeling van een agendapunt uit te stellen, moet het punt op de agenda van de eerstvolgende vergadering worden geplaatst.

De Algemene Raad kan in noodgevallen en bij wijze van uitzondering besluiten om een schriftelijke ratificatieprocedure te gebruiken. De leden van de Algemene Raad dienen hun opmerkingen schriftelijk in binnen de door de Voorzitter vastgestelde termijn. In geval van onenigheid of tegenstrijdigheden in de antwoorden van de leden, verwijst de Voorzitter het punt naar de agenda voor de volgende vergadering. § 2. De agenda gaat vergezeld van een voorbereidende nota en een ontwerpbesluit voor elk punt. § 3. Alle zendingen en schriftelijke mededelingen, in het bijzonder verzoeken om vergaderingen bij te wonen, oproepingen voor vergaderingen, verzoeken om punten aan de agenda toe te voegen, mededelingen van documenten, enz. kunnen per post en/of elektronisch worden verzonden. HOOFDSTUK II. - Vergaderlocatie

Art. 4.De Algemene Raad vergadert in de lokalen van het Agentschap.

In uitzonderlijke gevallen kan het comité op een andere plaats vergaderen.

De Algemene Raad kan ook elektronische of hybride vergaderingen houden. HOOFDSTUK III. - Aanwezigheid bij vergaderingen

Art. 5.Het is de verantwoordelijkheid van het gewone lid dat verhinderd is om een plaatsvervangend lid te vragen om hem/haar te vervangen.

Oproepingen voor vergaderingen en werkdocumenten worden verstuurd naar zowel plaatsvervangende als effectieve leden.

Art. 6.Als de voorzitter en de vicevoorzitter afwezig of verhinderd zijn, worden hun taken uitgevoerd door het lid dat door de Algemene Raad is benoemd.

Art. 7.Assistent met raadgevende stem: 1. De voorzitters van de comités die bedoeld zijn in artikelen 11, 18 en 21 van het decreet van 3 december 2015Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/12/2015 pub. 14/12/2015 numac 2015205756 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" (1) type decreet prom. 03/12/2015 pub. 19/01/2016 numac 2016031021 bron franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest Decreet houdende instemming met het samenwerkingsakkoord van 15 juli 2014 tussen de Federale Staat, het Vlaams Gewest, het Waals Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de werkingsmodaliteiten van het Interfederaal Instituut voor de Statistiek, van de Raad van bestuur en van de wetenschappelijke Comités van het Instituut voor de Nationale Rekeningen sluiten; 2... 3. de commissarissen van de regering;4. de Algemeen bestuurder;5. de adjunct Algemeen bestuurder;6. de algemeen inspecteurs;7. personen die bij besluit van de Algemene Raad als deskundigen zijn uitgenodigd;8. de personeelsleden van het Agentschap die zijn aangewezen door de Algemeen bestuurder.

Art. 8.De Algemene Raad vergadert achter gesloten deuren. Iedereen die vergaderingen bijwoont, in welke hoedanigheid dan ook, moet: - zich onthouden van het leveren van persoonlijke bijdragen aan de beraadslagingen; - de vergaderdiscipline strikt in acht nemen; - de geheimhouding van de beraadslagingen bewaren; HOOFDSTUK V. - Aanwezigheden, beraadslagingen en stembiljetten

Art. 9.De leden van de Raad en mensen met een adviserende stem ondertekenen een aanwezigheidslijst.

De vergadering wordt door de Voorzitter geopend op voorwaarde dat er voldoende leden van de Raad zijn om geldig te beraadslagen. De Algemene Raad is geldig samengesteld als ten minste twee vertegenwoordigers van de organisaties die alle werkgevers vertegenwoordigen en de organisaties die alle zelfstandigen vertegenwoordigen, twee vertegenwoordigers van de organisaties die alle werknemers vertegenwoordigen, twee vertegenwoordigers van de Autoriteit en twee vertegenwoordigers van de Waalse verzekeringsorganen aanwezig zijn.

Indien de voorzitter vaststelt dat de Algemene Raad niet geldig is samengesteld overeenkomstig paragraaf 2, besluiten de aanwezige leden om binnen zes werkdagen een nieuwe vergadering bijeen te roepen of om de dag na de vergadering elektronisch te stemmen.

Wanneer een nieuwe vergadering wordt bijeengeroepen overeenkomstig paragraaf 3, wordt de Algemene Raad geacht geldig te zijn samengesteld als ten minste de helft van de leden aanwezig is.

Wanneer een elektronische stemming wordt gehouden overeenkomstig paragraaf 3, is de uitslag van de elektronische stemming geldig indien een volstrekte meerderheid van de leden eraan heeft deelgenomen. Het secretariaat informeert de effectieve en plaatsvervangende leden over de praktische regelingen voor elektronisch stemmen.

Voor alle taken van de Algemene Raad worden beslissingen genomen met een absolute meerderheid absolute van de aanwezige stemgerechtigde leden. Met onthoudingen wordt geen rekening gehouden.

Art. 10.De Voorzitter van de Raad opent, leidt en sluit de debatten en verleent, weigert of ontneemt het woord.

Hij zorgt ervoor dat de vergadering soepel verloopt, handhaaft de orde en handhaaft de regels.

Art. 11.Agendapunten worden behandeld in de volgorde waarin ze op de agenda staan. Deze volgorde kan echter worden gewijzigd bij besluit van de Voorzitter of de Raad.

Art. 12.De Algemeen bestuurder, bijgestaan door de adjunct Algemeen bestuurder en de algemeen inspecteurs, brengt verslag uit over elk van de agendapunten. Ze kunnen zich laten bijstaan door de personeelsleden van het Agentschap.

Art. 13.Alle leden hebben het recht om wijzigingen voor te stellen op ontwerpbesluiten die aan de Raad worden voorgelegd. Indien mogelijk moeten deze wijzigingen vóór de vergadering schriftelijk bij de Voorzitter worden ingediend.

Art. 14.Elk punt op de agenda kan op voorstel van de voorzitter bij besluit van de Raad worden verdaagd.

Art. 15.§ 1. De beslissingen worden met absolute meerderheid van de stemmen van de aanwezige stemgerechtigde effectieve of vervangende leden genomen. Met onthoudingen wordt geen rekening gehouden. § 2. De stemmingen gebeuren met opgestoken hand. Het lid dat zich onthoudt, mag zijn onthouding motiveren. Dit wordt opgenomen in de notulen. § 3. Tenzij anders bepaald door wet- of regelgeving, kan de Raad besluiten om over persoonlijke zaken geheim te stemmen. HOOFDSTUK VI. - Secretariaat van de Raden en Comités

Art. 16.De Algemeen bestuurder wijst de verantwoordelijke voor het secretariaat van de Raad aan. HOOFDSTUK VII. - De notulen

Art. 17.De secretaris stelt conceptnotulen op. In de notulen staan de namen van de aanwezige leden, degenen die zich hebben verontschuldigd of de vergadering hebben verlaten, degenen die met raadgevende stem aanwezig waren en degenen die zijn gehoord tijdens de bespreking van bepaalde agendapunten.

De notulen geven een beknopt verslag van de debatten, de uitslagen van de stemmingen en de formele redenen voor de genomen beslissingen.

Art. 18.De Raad kan in noodgevallen in een zitting de notulen volledig of gedeeltelijk goedkeuren.

De Raad beslist over de definitieve tekst van de notulen.

De notulen van de Raad zijn vertrouwelijk.

Art. 19.De goedgekeurde notulen worden ondertekend door de Voorzitter en de Algemeen bestuurder of door hun vervanger. Ze worden bewaard op de zetel van het Agentschap.

Art. 20.De leden van de Raad en mensen die eraan deelnemen met raadgevende stem hebben te allen tijde het recht om de notulen te raadplegen op een beveiligd elektronisch platform.

Art. 21.Uittreksels uit de notulen worden voor eensluidend verklaard door de Algemeen bestuurder. HOOFDSTUK VIII. - Uitvoering en publicatie van de beslissingen

Art. 22.De uitvoering van de beslissingen van de Raad en hun eventuele publicaties worden uitgevoerd door de Algemeen bestuurder.

De uitvoering vindt plaats zonder de goedkeuring van de notulen af te wachten, behalve voor punten waarvoor de Raad heeft besloten de uitvoering uit te stellen tot na de goedkeuring van de notulen. HOOFDSTUK IX. - Rechten en plichten van de leden van de Raad

Art. 23.Leden die aanvullende informatie over de agendapunten wensen, kunnen contact opnemen met de Algemeen inspecteur.

Art. 24.De algemeen administrateur stelt elk lid in elektronische vorm een compendium ter beschikking van de wet- en regelgeving met betrekking tot aangelegenheden die binnen het mandaat van de Raad vallen. Hij houdt dit compendium actueel.

Art. 25.De aanwezigheid van de leden van de Raad bij de vergaderingen is verplicht, onverminderd artikel 5.

Art. 26.De leden verbinden zich ertoe zich niet te laten leiden door individuele belangen, maar altijd te beslissen, te handelen in het belang van het Agentschap en onafhankelijk van alle politieke overwegingen beslissingen te nemen.

Art. 27.Het lid verdedigt niet publiekelijk standpunten die niet in overeenstemming zijn met de strategische opties waartoe de organen van de Raad hebben besloten.

Art. 28.Leden doen onvoorwaardelijk afstand van alle voordelen van welke aard dan ook die hen door derden worden aangeboden in ruil voor invloed op de besluitvorming binnen de Raad.

Art. 29.In het kader van de gunning van een overheidsopdracht of de lancering van een projectoproep door het Agentschap, mag een bestuurslid dat lid is van een inschrijvende of kandidaat-vereniging op geen enkel moment deelnemen aan of invloed uitoefenen op het besluitvormingsproces (vanaf de beslissing om een opdracht of projectoproep te lanceren tot de gunning van de opdracht of het project). Het bestuurslid moet de voorzitter vooraf op de hoogte brengen van een eventueel belangenconflict.

Art. 30.Leden zijn verplicht tot geheimhouding van alle informatie, beraadslagingen, stemmingen, notulen en mondelinge en schriftelijke besluiten die zij verkrijgen of waarvan zij kennis nemen tijdens of in verband met de uitvoering van hun taken. De besluiten van de Raad zijn strikt vertrouwelijk en de inhoud ervan mag niet openbaar worden gemaakt, tenzij de Raad uitdrukkelijk toestemming geeft voor verspreiding en deze toestemming in de notulen wordt opgenomen.

Art. 31.Leden mogen mondelinge of schriftelijke informatie die ze hebben verkregen tijdens of in verband met de uitoefening van hun functie niet onthullen of gebruiken ten eigen voordele of ten voordele van derden. HOOFDSTUK X - Uitoefening van de adviserende functie Deel 1. - Algemeen.

Art. 32.Voor de uitoefening van de adviserende functie bedoeld in artikel 4/1, § 5, 3., van het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid zijn de bepalingen van de hoofdstukken I tot IX van dit huishoudelijk reglement van toepassing onder voorbehoud van de specifieke bepalingen in dit hoofdstuk.

Deel 2. - Vertegenwoordigers van de autoriteit

Art. 33.De vertegenwoordigers van de Autoriteit bedoeld in artikel 4, § 1, paragraaf 1, 3., van het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid nemen niet deel aan de beraadslaging met betrekking tot de uitoefening van de adviesfunctie.

Vertegenwoordigers van de Autoriteit die een vergadering van de Algemene Raad met raadgevende stem bijwonen, worden op dezelfde wijze behandeld als de in artikel 7 bedoelde personen. Zij mogen zich in geen geval bemoeien met de inhoud van de beraadslagingen en het advies.

Art. 34.Voor de toepassing van artikel 9 wordt bij de uitoefening van de adviesfunctie geen rekening gehouden met de vertegenwoordigers van de Autoriteit bedoeld in artikel 4, § 1, paragraaf 1, 3., van het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid.

Deel 3. - Advies op vraag van de regering

Art. 35.Het Algemene Raad brengt op vraag van de Waalse Regering een advies uit.

De administratie stelt de adviesaanvraag onmiddellijk ter beschikking aan de effectieve en plaatsvervangende leden van de Algemene Raad en, ter informatie, aan de effectieve en plaatsvervangende leden van het comité "Gezondheid', het comité "Beperkingen" en comité "Gezinnen".

De administratie voorziet de effectieve en plaatsvervangende leden van de Algemene Raad zo snel mogelijk van de documentatie die ze nodig hebben om een gefundeerd advies te geven.

Zodra zij de in paragraaf 2 bedoelde documenten hebben ontvangen, hebben de effectieve en plaatsvervangende leden van de Algemene Raad de mogelijkheid om hun vragen, opmerkingen, meningen of standpunten aan het management mee te delen.

In de mate van het mogelijke stelt de administratie een ontwerpadvies voor aan de Algemene Raad op basis van de reacties van de effectieve en plaatsvervangende leden vóór de vergadering.

Art. 36.De Algemene Raad is soeverein in het uitbrengen van zijn adviezen. Het beslist alleen over de inhoud van de adviezen en moet eventuele tegenstrijdigheden met adviezen uitgegeven door andere adviesorganen buiten het Agentschap niet rechtvaardigen.

De Algemene Raad brengt één advies uit per aanvraag. In dit advies kunnen, indien nodig, afwijkende standpunten worden verwoord indien overeenstemming over een gemeenschappelijk standpunt van alle leden niet mogelijk is.

De Algemene Raad kan beslissen om geen advies uit te brengen. De beslissing om geen advies uit te brengen staat gelijk aan een advies.

Het advies van de Algemene Raad wordt door de administratie aan de regering meegedeeld.

Art. 37.De termijn voor het indienen van een advies is 35 kalenderdagen na ontvangst van de volledige adviesaanvraag.

De Algemene Raad kan de regering om extra tijd vragen als het niet in staat is om binnen de vereiste termijn advies uit te brengen. De regering is niet verplicht om deze extra tijd toe te kennen.

Art. 38.In dringende gevallen kan de regering verzoeken om binnen 35 kalenderdagen advies uit te brengen.

In dat geval komt de Algemene Raad uiterlijk twee dagen voor het verstrijken van de door de regering gestelde termijn bijeen.

Indien de voorzitter vaststelt dat de Algemene Raad niet geldig is samengesteld, overeenkomstig artikel 34, wordt de dag na de vergadering een elektronische stemming gehouden. Het resultaat van de elektronische stemming wordt goedgekeurd zodra de absolute meerderheid van de leden eraan hebben deelgenomen. Het secretariaat informeert de effectieve en plaatsvervangende leden over de praktische regelingen voor elektronisch stemmen.

Art. 39.De adviezen van de Algemene Raad worden, zonder termijn, door de administratie ter informatie doorgestuurd naar de effectieve en plaatsvervangende leden van het comité "Gezondheid", het comité "Beperkingen" en comité "Gezinnen", naar de Economische, sociale en milieuraad van Wallonië (CESE Wallonie) en gepubliceerd op de website van het Agentschap.

Door de Algemene Raad uitgebrachte adviezen kunnen door de administratie ter informatie worden toegezonden aan elk ander adviesorgaan dat deze informatie wenst te ontvangen.

Deel 4. - Initiatiefadvies.

Art. 40.De Algemene Raad kan op eigen initiatief adviezen uitbrengen over elk onderwerp dat onder zijn bevoegdheid valt.

Elk gewoon lid en plaatsvervangend lid van de Algemene Raad kan onderwerpen voor initiatiefadviezen voorstellen.

Het besluit om een initiatiefadvies op te stellen wordt genomen door de Algemene Raad. Deze zal een werkgroep oprichten om een initiatiefadvies op te stellen.

Het besluit om een initiatiefadvies op te stellen schept geen verplichting om een initiatiefadvies aan te nemen. Het staat de Algemene Raad vrij om het ontwerp van initiatiefadvies goed te keuren, te wijzigen of te verwerpen.

Art. 41.De initiatiefadviezen van de Algemene Raad worden door de administratie ter informatie doorgestuurd naar de effectieve en plaatsvervangende leden van het comité "Gezondheid", het comité "Beperkingen" en comité "Gezinnen", naar de Economische, sociale en milieuraad van Wallonië (CESE Wallonie) en gepubliceerd op de website van het Agentschap.

Door de Algemene Raad uitgebrachte initiatiefadviezen kunnen door de administratie ter informatie worden toegezonden aan elk ander adviesorgaan dat deze informatie wenst te ontvangen.

Deel 5. - Hulp van de administratie

Art. 42.De Algemene Raad krijgt bij de uitoefening van de adviserende functie hulp van de administratie.

De administratie geeft de leden van de Algemene Raad de documentatie die nodig is voor de uitvoering van de adviserende functie en bereidt ontwerpadviezen voor de Algemene Raad voor.

Deel 6. - Voorzitterschap

Art. 43.Wanneer de voorzitter een van de vertegenwoordigers van de autoriteit is als bedoeld in artikel 4, § 1, paragraaf 1, 3., van het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, zit hij de vergaderingen voor die betrekking hebben op de uitoefening van de adviserende functie, zonder zich uit te spreken over de ter advies voorgelegde teksten en zonder deel te nemen aan de stemmingen.

De mededelingen worden ondertekend door de Algemeen bestuurder.

Deel 7. - Werkgroepen

Art. 44.De Algemene Raad kan een werkgroep instellen om op verzoek een ontwerpadvies, een ontwerpinitiatiefadvies of een ontwerpstudie op te stellen.

De Algemene Raad kan het vergaderschema vaststellen voor de werkgroepen die het opricht.

Bij wijze van pragmatische aanpak kan de Algemene Raad een voorlopig jaarlijks tijdschema vaststellen voor de vergaderingen van de werkgroepen die het besluit op te richten om op verzoek adviezen op te stellen.

Art. 45.De Algemene Raad bepaalt de samenstelling van de werkgroep die het opricht, en zorgt voor een evenwichtige vertegenwoordiging van elke categorie van vertegenwoordigers bedoeld in artikel 4, § 1, paragraaf 1 van het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid.

De vertegenwoordigers van de Autoriteit bedoeld in artikel 4, § 1, paragraaf 1, 3., van het Waals Wetboek voor Sociale Actie en Gezondheid maken geen deel uit van de werkgroepen.

Leden van de werkgroep (niet op naam) kunnen zich laten vergezellen of vervangen door een of meer leden van de organisatie waar ze vandaan komen.

De werkgroep kan deskundigen uitnodigen om bij te dragen aan haar werkzaamheden.

De werkgroep wordt voorgezeten door een vertegenwoordiger van de administratie.

Art. 46.De werkgroepen zijn geen besluitorganen. Er wordt niet gestemd in de werkgroepen. Het resultaat van de werkzaamheden wordt meegedeeld met de Algemene Raad.

Deel 8. - Organisatie van de vergaderingen.

Art. 47.De adviserende functie is het onderwerp van specifieke vergaderingen van de Algemene Raad, los van de vergaderingen die aan andere taken zijn gewijd.

Voor deze specifieke vergaderingen worden specifieke oproepingen, specifieke agenda's en specifieke notulen opgesteld.

Deel 9. - Evaluatie van de uitoefening van de adviserende functie

Art. 48.De uitoefening van de adviserende functie door de Algemene Raad wordt minstens elke 5 jaar door deze Raad geëvalueerd.

In afwijking van paragraaf 1 vindt uiterlijk zes maanden nadat de Algemene Raad zijn adviserende taak is begonnen een eerste evaluatie plaats en vindt uiterlijk een jaar na de eerste evaluatie een tweede evaluatie plaats.

^