Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 28 februari 2002
gepubliceerd op 09 april 2002

Besluit van de Waalse Regering waarbij het huishoudelijk reglement en de werking van de Commissie voor de erkenning van de verenigingen voor geïntegreerde gezondheid en van de werking zijn goedgekeurd

bron
ministerie van het waalse gewest
numac
2002027335
pub.
09/04/2002
prom.
28/02/2002
ELI
eli/besluit/2002/02/28/2002027335/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

28 FEBRUARI 2002. - Besluit van de Waalse Regering waarbij het huishoudelijk reglement en de werking van de Commissie voor de erkenning van de verenigingen voor geïntegreerde gezondheid en van de werking zijn goedgekeurd


De Waalse Regering, Gelet op het decreet van de Franse Gemeenschap van 29 maart 1993 betreffende de erkenning en de toekenning van toelagen aan geïntegreerde gezondheidsverenigingen, gewijzigd bij het decreet van het Waalse Gewest van 24 november 1994 betreffende de erkenning en de subsidiëring van geïntegreerde gezondheidsverenigingen, inzonderheid op artikel 3;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 27 mei 1999 betreffende de erkenning en de evaluatie van geïntegreerde gezondheidsverenigingen alsook de aan die verenigingen toegekende toelagen, inzonderheid op hoofdstuk III;

Op de voordracht van de Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Het bijgaande huishoudelijk reglement van de Commissie voor de erkenning van de verenigingen voor geïntegreerde gezondheid is goedgekeurd door de Waalse Regering.

Art. 2.De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 28 februari 2002.

De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid, Th. DETIENNE

Bijlage Commissie voor de erkenning van de verenigingen voor geïntegreerde gezondheid Huishoudelijk reglement HOOFDSTUK I. - Samenstelling

Artikel 1.De Commissie voor de erkenning van de verenigingen voor geïntegreerde gezondheid, hierna « de Commissie » genoemd, bestaat uit twaalf gewone en twaalf plaatsvervangende leden die gekozen worden vanwege hun hoedanigheid van lid van een vereniging voor geïntegreerde gezondheid, van vertegenwoordiger van de huisartsen, van vertegenwoordiger van de paramedische beroepen en van een vertegenwoordiger van de ziekenfondsen.

Elk plaatsvervangend lid wordt aangewezen om een gewoon lid te vervangen.

Art. 2.De gewone en plaatsvervangende leden worden benoemd door de Waalse Regering.

Art. 3.De gewone en plaatsvervangende leden worden benoemd voor vier jaar. Hun mandaat kan verlengd worden.

Art. 4.De vergadering van de Commissie wordt bijgewoond door twee vertegenwoordigers van het bestuur van het Waalse Gewest die raadgevende stem hebben en die door de Regering worden aangewezen.

Art. 5.De voorzitter en de ondervoorzitter worden door de Regering aangewezen onder de gewone leden.

Art. 6.Het secretariaat van de Commissie wordt waargenomen door een personeelslid van het Waalse Gewest, Directoraat-generaal Sociale Aangelegenheden en Gezondheid.

Art. 7.De Commissie beschikt over een bureau dat bestaat uit vier leden, met name de voorzitter, de ondervoorzitter en twee leden, het ene gekozen onder de leden van de verenigingen voor geïntegreerde gezondheid en het andere gekozen onder de vertegenwoordigers van de huisartsen, de paramedische beroepen of de ziekenfondsen.

Bij wijze van uitzondering en met de goedkeuring van de Commissie, mag het bureau er twee andere leden bij nemen, maar enkel en alleen om technische vragen te bespreken.

De Minister of zijn vertegenwoordiger neemt van rechtswege deel aan de werkzaamheden van de Commissie. Hij heeft er slechts raadgevende stem.

Art. 8.Het bureau staat in voor de organisatie en de coördinatie van de werkzaamheden van de Commissie. Het ziet toe op de uitvoering van haar beslissingen. Het bureau bereidt de vergaderingen van de Commissie voor.

Het onderwerpt haar alle adviesaanvragen die het indient op eigen initiatief of op verzoek van het bestuur, de Minister of de meerderheid van de Commissieleden.

Art. 9.Het bureau komt veertien dagen vóór de vergadering van de Commissie van ambtswege in gewone zitting bijeen.

Het wordt bijeengeroepen door de voorzitter of, bij diens verhindering, door de ondervoorzitter.

De oproeping vermeldt de agendapunten van de vergadering.

De voorzitter kan het bureau ogenblikkelijk in een gemotiveerde oproeping voor een buitengewone zitting bijeenroepen.

Het bureau mag slechts verslag opmaken, advies uitbrengen of een adviesaanvraag indienen als drie vierde van zijn leden aanwezig zijn.

Als dat quorum niet bereikt is, worden de leden zo spoedig mogelijk opnieuw opgeroepen. He bureau bespreekt de agendapunten zonder ze te wijzigen, behoudens unanieme beslissing van het gezamenlijke bureau.

De beslissingen van het bureau worden met eenparigheid van stemmen genomen. HOOFDSTUK II. - Opdracht

Art. 10.De Commissie heeft als opdracht advies uit te brengen over de aanvragen om erkenning en om hernieuwing of intrekking van de erkenning volgens de modaliteiten van het decreet van 29 maart 1993, zoals gewijzigd bij het besluit van 24 november 1994, en het uitvoeringsbesluit ervan van 27 mei 1999. HOOFDSTUK III. - Organisatie

Art. 11.§ 1. De voorzitter roept de leden van de Commissie op. De Minister of zijn vertegenwoordiger mag de vergaderingen van de Commissie van rechtswege bijwonen. § 2. De voorzitter moet de Commissie bijeenroepen : - telkens als het nodig is; - op verzoek van het bestuur; - op verzoek van de Minister; - op verzoek van één vierde van haar leden.

Art. 12.Als de agenda daarin voorziet, kan de Commissie deskundigen op één van haar vergaderingen uitnodigen of kan ze één of meer vertegenwoordigers van de vereniging voor geïntegreerde gezondheid horen die bij een agendapunt betrokken zijn.

Art. 13.§ 1. Overeenkomstig artikel 11, § 1, wordt de oproeping ten minste acht dagen vóór de vergadering verzonden. De plaats en het uur worden erin vermeld. Voor elk punt en voor de notulen van de vorige vergadering worden eventueel voorbereidende nota's bij de oproeping gevoegd. § 2. Overeenkomstig artikel 11, § 2, moet de voorzitter de Commissie binnen hoogstens zes weken na ontvangst van de aanvraag bijeenroepen.

Die termijn kan ingekort worden tot veertien kalenderdagen in geval van dringende noodzakelijkheid gemotiveerd in de aanvraag. § 3. Elke dringende bijeenroeping van de vergadering is gemotiveerd.

Als de vergadering dringend wordt bijeengeroepen op verzoek van de Minister of de voorzitter, kan de oproeping verzonden worden binnen een kortere termijn die evenwel niet korter mag zijn dan drie kalenderdagen. § 4. De Commissie bepaalt jaarlijks de planning van de vergaderingen van haar gewone zittingen. De voorzitter stelt de datum, de plaats en het uur van de andere vergaderingen vast in overleg met het bureau en het bestuur. § 5. De Commissie vergadert bij voorkeur in de lokalen van het Directoraat-generaal Sociale Actie en Gezondheid van het Ministerie van het Waalse Gewest, avenue Gouverneur Bovesse 100, te 5100 Jambes, zetel van het secretariaat.

Als de lokalen niet beschikbaar zijn, kan ze vergaderen op elke andere plaats gekozen door het bureau.

Art. 14.De voorzitter zorgt ervoor dat het advies van de Commissie gegeven wordt binnen de termijnen waarin de desbetreffende wetgeving voorziet.

Art. 15.Bij verhindering van de voorzitter of de ondervoorzitter worden hun bevoegdheden uitgeoefend door het lid met de meeste dienstanciënniteit of, bij gelijke dienstanciënniteit, door het oudste lid.

Art. 16.Het plaatsvervangend lid heeft slechts zitting bij afwezigheid van het gewoon lid waarvan het plaatsvervanger is. In geval van afwezigheid, moet het gewoon lid zijn plaatsvervanger verwittigen en hem wijzen op de noodzaak van zijn vervanging. Het plaatsvervangend lid mag alle vergaderingen van de Commissie bijwonen.

Art. 17.De Commissie heeft zitting met gesloten deur.

Art. 18.De Commissie kan uit haar midden werkgroepen oprichten om vragen te onderzoeken of onderzoeken in te stellen i.v.m. met onderwerpen die ze bepaalt.

De Commissie bepaalt de samenstelling van die groepen, wijst de hun voorzitter aan en bepaalt eventueel voor hoelang ze worden opgericht.

Ze laat zich ook periodiek verslagen en conclusies overleggen.

Art. 19.Elke werkgroep mag de technici horen die hij nuttig acht voor de uitvoering van zijn opdracht.

Art. 20.Het lid van een werkgroep dat afwezig is op drie achtereenvolgende vergaderingen, wordt beschouwd als aftredend lid.

Art. 21.De voorzitter van de Commissie mag van rechtswege alle vergaderingen van de werkgroep(en) bijwonen. Hij mag de groep(en) voorzitten als hij het wenst. HOOFDSTUK IV. - Agenda

Art. 22.De agenda wordt door de voorzitter in overleg met het bureau bepaald. Als de vermelding van een punt gewenst wordt door ten minste één vierde van de leden van de Commissie, moet daarmee rekening worden gehouden als ze is aangevraagd op de vorige vergadering van de Commissie of, bij ter post aangetekend schrijven, minstens vijftien dagen vóór de datum van die vergadering.

Art. 23.De agendapunten worden besproken in de volgorde waarin ze op de agenda voorkomen. De volgorde kan echter gewijzigd worden bij beslissing van de voorzitter of de Commissie.

Alleen de agendapunten mogen op geldige wijze ter stemming onderworpen worden, behalve als eenparig beslist wordt ze te wijzigen of als de voltallige Commissie beslist punten aan de agenda toe te voegen.

Art. 24.Elke beraadslaging over één van de agendapunten kan op voorstel van de voorzitter van de vergadering uitgesteld worden bij besluit van de Commissie.

Dat punt wordt evenwel opgenomen op de agenda van de eerstkomende vergadering. HOOFDSTUK V. - Beraadslagingen en stemmingen

Art. 25.De Commissie heeft zitting op geldige wijze als minstens de helft van haar leden aanwezig is.

Bij voorzienbare afwezigheid of verhindering vergewissen de gewone leden zich ervan dat hun plaatsvervangers zitting kunnen hebben op de dag, het uur en de plaats vermeld in de oproeping.

Art. 26.De vergadering wordt door de voorzitter geopend voorzover een voldoend aantal leden van de Commissie aanwezig is om op geldige wijze te beraadslagen.

Indien het quorum na regelmatige bijeenroeping niet bereikt is, worden de leden uiterlijk binnen de veertien volgende dagen opnieuw opgeroepen.

De Commissie kan dan, ongeacht het aantal aanwezige leden, op geldige wijze beraadslagen over de punten die voor de twee keer op de agenda staan.

Art. 27.De voorzitter van de vergadering opent, leidt en sluit de debatten. Hij verleent, weigert of ontneemt het woord.

Hij zorgt voor het vlotte verloop van de vergadering en handhaaft de orde.

Art. 28.§ 1. De beslissingen worden genomen bij meerderheid van stemmen van de aanwezige leden. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend. § 2. De leden stemmen bij handopsteken. Het lid dat zich onthoudt, mag zijn onthouding motiveren. Ze wordt in de notulen vermeld.

Bij niet-eenparigheid van stemmen kan een nota van de minderheid bij de notulen van de vergadering worden gevoegd. § 3. Als een lid daarom verzoekt, worden stemmingen die personen betreffen op geheime wijze uitgevoerd, behalve andersluidende wets- of verordeningsbepalingen. HOOFDSTUK VI. - Notulen en gemotiveerde adviezen

Art. 29.De secretaris van de Commissie maakt een ontwerp van notulen op en, in voorkomend geval, een ontwerp van gemotiveerd advies.

De notulen vermelden de naam van de aanwezige en verschoonde leden of van de leden die de vergadering vroegtijdig hebben verlaten. Ze vermelden ook de naam en de hoedanigheden van de personen die uitgenodigd zijn of die gehoord worden tijdens de bespreking van bepaalde agendapunten.

De notulen bevatten een korte samenvatting van de debatten en de uitslag van de stemming.

Art. 30.In geval van dringende noodzakelijkheid kan de Commissie de notulen of de tekst van een gemotiveerd advies geheel of gedeeltelijk goedkeuren tijdens de zitting.

Art. 31.De Commissie kan ook bepalen dat de notulen of het gemotiveerd advies worden overgemaakt aan de leden, die hun opmerkingen binnen een bepaalde termijn mogen indienen. Bij gebrek aan opmerkingen worden de notulen of het gemotiveerd advies geacht goedgekeurd te zijn en worden de leden hiervan op de hoogte gebracht, hetzij op de volgende vergadering, hetzij per post.

Art. 32.De Commissie legt de definitieve tekst van de notulen en van de gemotiveerde adviezen vast.

Art. 33.De notulen en de gemotiveerde adviezen worden getekend door de voorzitter van de vergadering en de secretaris. Ze worden bewaard op de zetel van het Waalse Gewest, Directoraat-generaal Sociale Aangelegenheden en Gezondheid. De uittreksels uit de notulen en uit de adviezen worden voor eensluidend verklaard door de secretaris.

Art. 34.De notulen worden overgemaakt aan de gewone leden, de plaatsvervangende leden en de Minister.

De uitgenodigde of gehoorde personen mogen op het secretariaat inzage nemen van de notulen van de vergaderingen die ze hebben bijgewoond. HOOFDSTUK VII. - Rechten en plichten van de leden

Art. 35.De leden die informatie over de agendapunten wensen te verkrijgen of mee te delen, verwittigen het secretariaat.

Art. 36.Het bestuur van het Waalse Gewest, Directoraat-generaal Sociale Aangelegenheden en Gezondheid, bezorgt elk lid van de Commissie een verzameling van de wets- en verordeningsteksten betreffende de aangelegenheden die onder de bevoegdheid van de Commissie vallen. Het actualiseert de verzameling.

Art. 37.De leden zijn verplicht de vergaderingen bij te wonen. Bij verhindering zijn ze gehouden de secretaris en hun plaatsvervangers te verwittigen. Drie niet-verantwoorde achtereenvolgende afwezigheden in de loop van een kalenderjaar worden aan de Minister betekend.

Art. 38.De leden en doorgaans alle personen die aan de werkzaamheden van de Commissie hebben deelgenomen, zijn verplicht de beraadslagingen geheim te houden; die verplichting geldt ook voor alle gegevens die ze bij de uitvoering van hun opdrachten zouden kunnen inwinnen.

Als die verplichting niet in acht wordt genomen, wordt dat verzuim binnen de Commissie onderzocht en eventueel aan de Minister betekend. HOOFDSTUK VIII. - Onverenigbaarheden

Art. 39.De leden van de Commissie mogen niet aanwezig zijn op de beraadslagingen of de stemming van punten die betrekking hebben op onderwerpen waarbij ze een rechtstreeks belang hebben, hetzij persoonlijk, hetzij via een tussenpersoon tot en met de vierde graad, hetzij als gelastigde, administrateur of personeelslid.

Als de onverenigbaarheid de voorzitter van de Commissie betreft, worden zijn bevoegdheden uitgeoefend door de ondervoorzitter.

Als het bestaan van een rechtstreeks belang van een lid betwist wordt, beraadslaagt de Commissie daarover in aanwezigheid van het lid. Als de beraadslaging een staking van stemmen als gevolg heeft, behoort de beslissing tot de bevoegdheid van de voorzitter van de vergadering, wiens beslissing niet vatbaar is voor beroep. HOOFDSTUK IX. - Diverse bepalingen

Art. 40.Onder voorbehoud van de naleving van de wets- of verordeningsbepalingen beslist de Commissie over de gevallen waarin dit reglement niet voorziet.

Art. 41.De voorzitter staat in voor de toepassing van dit reglement.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 28 februari 2002 waarbij het huishoudelijk reglement en de werking van de Commissie voor de erkenning van de verenigingen voor geïntegreerde gezondheid zijn goedgekeurd Namen, 28 februari 2002.

De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid, Th. DETIENNE

^