Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 24 mei 2012
gepubliceerd op 06 juni 2012

Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de « Commission régionale d'avis pour l'exploitation des carrières » (Gewestelijke adviescommissie voor de exploitatie van groeven)

bron
waalse overheidsdienst
numac
2012202999
pub.
06/06/2012
prom.
24/05/2012
ELI
eli/besluit/2012/05/24/2012202999/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

24 MEI 2012. - Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de « Commission régionale d'avis pour l'exploitation des carrières (CRAEC) » (Gewestelijke adviescommissie voor de exploitatie van groeven)


De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 4 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/07/2002 pub. 09/08/2002 numac 2002027680 bron ministerie van het waalse gewest Decreet op de groeven en houdende wijziging van sommige bepalingen van het decreet van 11 maart 1999 betreffende de milieuvergunning sluiten op de groeven en houdende wijziging van sommige bepalingen van het decreet van 11 maart 1999 betreffende de milieuvergunning;

Gelet op het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 20/11/2008 numac 2008204173 bron waalse overheidsdienst Decreet tot goedkeuring van de eenmalige vergunning afgegeven met het oog op de tenuitvoerlegging van de antenne van Gosselies van de lichte metro van Charleroi, overeenkomstig het decreet van 17 juli 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van algemeen belang bestaan sluiten tot rationalisering van de adviesfunctie, inzonderheid op artikel 2, § 1, 19°;

Gelet op het huishoudelijk reglement van de "Commission régionale d'avis pour l'exploitation des carrières (CRAEC)", aangenomen op 30 juni 2011;

Op de voordracht van de Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit, Besluit :

Artikel 1.Het huishoudelijk reglement van de « Commission régionale d'avis pour l'exploitation des carrières (CRAEC) », waarvan een afschrift bij dit besluit gaat, is goedgekeurd door de Regering.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 3.De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 24 mei 2012.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit, Ph. HENRY

Bijlage Huishoudelijk reglement van de « Commission régionale d'avis pour l'exploitation des carrières (CRAEC) »

Artikel 1.Opdrachten De « CRAEC » wordt belast met de volgende opdrachten : - de Waalse Regering inlichten over alle aspecten betreffende de exploitatie en de delving van groeven; - advies geven over de ontwerpen van infrastructuurwerken m.b.t. de rationele exploitatie van minerale stoffen; - voorstellen doen i.v.m. de eventuele herziening van de gewestplannen; - advies geven over alle vraagstukken die haar door de Waalse Regering overgelegd worden.

Art. 2.Samenstelling De « CRAEC » bestaat voor een derde uit ambtenaren van de Waalse Overheidsdienst, voor een derde uit vertegenwoordigers van de groevenexploitanten en voor een derde uit vertegenwoordigers van de milieubeschermingsverenigingen, van de belangen van de landbouwers en van de Vereniging van Belgische Steden en Gemeenten.

Art. 3.Bureau van de « CRAEC » Het Bureau van de « CRAEC » is samengesteld uit de voorzitter, de ondervoorzitter en vier vertegenwoordigers van de componenten van de Commissie (twee ambtenaren, één vertegenwoordiger van de groevenexploitanten, één vertegenwoordiger van de verenigingen).

Het Bureau van de « CRAEC » organiseert de werkzaamheden van de Commissie en ziet toe op de goede werking ervan en op de uitvoering van de genomen beslissingen. Het kan beslissen om werkgroepen op te richten en hun opdrachten bepalen. Het staat in voor de voorbereiding van ministeriële contacten, voor de directie van het jaarlijks door het Waalse Gewest toegewezen budget en voor de leiding van het secretariaat. Het activiteitsverslag wordt jaarlijks eenstemmig goedgekeurd door het Bureau.

In geval van dringende noodzakelijkheid kan de Commissie bepaalde opdrachten aan het Bureau van de « CRAEC » delegeren.

Art. 4.Werkgroep De « CRAEC » kan gespecialiseerde werkgroepen oprichten met het oog op het voorbereidende onderzoek van bepaalde bijzondere vraagstukken.

De werkgroepen kiezen een voorzitter binnen hun midden.

Het verslag van de werkgroepen wordt overgemaakt aan het Bureau van de « CRAEC », die het voor advies aan de leden van de Commissie zal overleggen.

De werkgroepen van de « CRAEC » worden onderworpen aan de regels die in dit huishoudelijk reglement vastliggen.

Art. 5.Briefwisseling Elke briefwisseling betreffende de « CRAEC » wordt gericht aan het secretariaat, rue du Vertbois 13c, 4000 Liège.

Art. 6.Vergaderplaats De vergaderingen van de « CRAEC » vinden plaats in Namen, tenzij bijzondere omstandigheden een andere vergaderplaats rechtvaardigen.

Art. 7.Periodiciteit De vergaderingen van de « CRAEC » worden gehouden na oproeping door de voorzitter, zo vaak als vereist voor de vervulling van de opdrachten die haar toegewezen worden of op verzoek van de Regering.

De « CRAEC » en het Bureau van de « CRAEC » vergaderen minstens twee keer per jaar.

Art. 8.Oproepingen De « CRAEC » vergadert na elektronische oproeping door haar voorzitter of ondervoorzitter.

Het bureau van de « CRAEC » vergadert na elektronische oproeping door de voorzitter, hetzij op zijn initiatief, hetzij op verzoek van twee leden van het Bureau.

Voor elke oproeping kan de voorzitter van de « CRAEC », onder zijn verantwoordelijkheid, zijn handtekening aan het secretariaat opdragen.

De oproepingen vermelden de agendapunten. Ze worden minstens acht kalenderdagen vóór de datum van de vergadering elektronisch verstuurd en gaan vergezeld van de desbetreffende stukken.

Als de stukken betreffende de vergadering te omvangrijk zijn, worden ze, samen met de oproeping, minstens tien kalenderdagen vóór de datum van de vergadering per gewone post verstuurd.

De plaatsvervangende leden beschikken over dezelfde stukken betreffende de vergaderingen als de gewone leden. Die stukken worden gelijktijdig aan de gewone en aan de plaatsvervangende leden toegestuurd.

Art. 9.Agenda De agenda wordt in overleg met het secretariaat door de voorzitter van de « CRAEC » vastgelegd.

De organisatie van de dringende gevallen wordt door de voorzitter waargenomen met inachtneming van de decretale opdrachten, de algemene organisatie van de werkzaamheden van de « CRAEC » en van dit huishoudelijk reglement. De « CRAEC » beraadslaagt bij voorrang over de adviezen die door de Regering gevraagd worden.

Elk geschreven en getekend voorstel van minimum vier gewone leden dat minstens vijftien dagen vóór een vergadering ingediend wordt, moet op de agenda van die vergadering opgenomen worden.

De agenda van de vergaderingen bevat minstens de goedkeuring van de notulen van de vorige vergadering, alsook een punt « varia », waaronder korte mededelingen gedaan kunnen worden zonder dat de aanvraag op de hierboven bepaalde wijze geformuleerd wordt.

Art. 10.Quorum De « CRAEC » wordt voorgezeten door de voorzitter en, in geval van afwezigheid, door de ondervoorzitter of, bij ontstentenis, door het oudste van de aanwezige gewone leden.

Een plaatsvervangend lid kan slechts zitting hebben indien het gewone lid dat het vervangt afwezig is.

De « CRAEC » beraadslaagt slechts op geldige wijze als minstens de helft van haar leden aanwezig zijn. Het gebrek aan quorum stopt de werkzaamheden van de Commissie niet maar belet wel elke beraadslaging.

Bij gebrek aan quorum wordt binnen een korte termijn een nieuwe vergadering samengeroepen om over dezelfde agenda te beraadslagen. In geval van nieuwe oproeping beslist de « CRAEC » op geldige wijze, ongeacht het aantal aanwezige leden.

Art. 11.Uitnodigingen De vergaderingen van de « CRAEC » zijn niet openbaar.

Sommige personen kunnen evenwel door de voorzitter, het Bureau van de « CRAEC » of de voorzitter van de werkgroep uitgenodigd worden om de zittingen van de « CRAEC » bij te wonen.

Elke persoon met bijzondere bevoegdheden kan, binnen de grenzen van de beschikbare kredieten, uitgenodigd worden om aan de werkzaamheden van de « CRAEC » deel te nemen ten einde ze voor te lichten. Ze nemen enkel deel aan de voorstelling van het agendapunt waarvoor ze uitgenodigd werden en aan de besprekingen die eruit voortvloeien en zijn niet stemgerechtigd.

Op uitnodiging van het Bureau van de « CRAEC » mogen de beheerders van de dossiers die uitgaan van de besturen die betrokken zijn bij de door de « CRAEC » behandelde problemen de vergaderingen bijwonen. Ze zijn niet stemgerechtigd.

Het Bureau van de « CRAEC » kan ook de leden van de Waalse Regering of hun afgevaardigden op de vergaderingen van de « CRAEC » uitnodigen, waarbij ze niet stemgerechtigd zijn.

Waarnemers die door de Regering in hun bevoegdheden aangewezen worden kunnen ook zonder stemrecht aan de werkzaamheden deelnemen.

Gelet op hun specifieke bevoegdheden kunnen de plaatsvervangende leden uitgenodigd worden om in aanwezigheid van de gewone leden aan de vergaderingen deel te nemen. Dat mandaat wordt kosteloos en enkele met raadgevende stem uitgeoefend.

Art. 12.Stemming Elk gewoon lid beschikt over één stem. Als een gewoon lid afwezig is, kan hij vervangen worden door zijn plaatsvervanger, die dan over zijn stem beschikt.

De stemmingen zijn nominatief, tenzij twee derde van de leden de geheime stemming wensen.

Stemming bij volmacht is niet toegelaten. De standpunten van de afwezige leden worden evenwel vóór de stemming ter kennis gebracht van de andere leden als ze eerst schriftelijk overgemaakt worden aan het secretariaat.

De beslissingen van de « CRAEC » worden genomen bij gewone meerderheid van de stemgerechtigde leden. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend.

Als minstens vier leden het door de meerderheid uitgebrachte advies niet delen, vult de voorzitter dat advies aan met een melding die het afwijkende standpunt weergeeft.

Art. 13.Notulen Elke vergadering is het voorwerp van notulen die door het secretariaat opgemaakt worden.

De minderheidsadviezen worden vermeld in de notulen van de conclusies van de besprekingen die tijdens elke vergadering plaatsvinden. Een lid mag erom verzoeken dat één of meer van zijn tussenkomsten in de notulen opgenomen worden.

De ontwerpen van notulen van de vergaderingen worden tijdens de volgende vergadering ter goedkeuring aan de « CRAEC » overgelegd.

De goedgekeurde notulen worden ter inzage gelegd van alle leden van de « CRAEC » en van de voogdijminister.

Art. 14.Advies van de « CRAEC » De « CRAEC » brengt advies uit binnen een termijn van vijfendertig dagen na ontvangst van een aanvraag van de Regering, tenzij een andere termijn vastgelegd wordt. Na afloop van die termijn wordt het advies geacht gunstig te zijn.

De « CRAEC » kan ook op eigen initiatief advies uitbrengen over elk onderwerp betreffende de exploitatie en de delving van groeven.

De adviezen van de « CRAEC » die specifiek door één van de leden van de Regering gevraagd worden, worden gericht aan de Minister die daarom verzocht heeft. De door de « CRAEC » uitgebrachte initiatiefadviezen worden gericht aan de gezamenlijke Regering, alsook, ter informatie, aan de voogdijminister.

Art. 15.Jaarlijks activiteitsverslag Het jaarlijkse activiteitsverslag kan op verzoek bij het secretariaat verkregen worden. Het ligt ter inzage op de internetsite van de « Conseil économique et social de la Région wallonne (CESRW) » (Sociaal-economische Raad van het Waalse Gewest).

Art. 16.Lid dat geacht wordt aftredend te zijn - Absenteïsme Na beslissing van het Bureau van de « CRAEC » en overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 20/11/2008 numac 2008204173 bron waalse overheidsdienst Decreet tot goedkeuring van de eenmalige vergunning afgegeven met het oog op de tenuitvoerlegging van de antenne van Gosselies van de lichte metro van Charleroi, overeenkomstig het decreet van 17 juli 2008 betreffende enkele vergunningen waarvoor er dringende redenen van algemeen belang bestaan sluiten tot rationalisering van de adviesfunctie, wordt een lid geacht aftredend te zijn in één van de volgende gevallen : - het lid is op niet gerechtvaardigde wijze afwezig op meer dan 3 opeenvolgende vergaderingen waarvoor hij regelmatig is opgeroepen; - het lid is zonder medische reden afwezig op meer dan de helft van de tijdens de twaalf laatste maanden gehouden vergaderingen waarvoor hij regelmatig is opgeroepen.

Art. 17.Objectiviteit Geen enkel stuk betreffende de werkzaamheden van de « CRAEC » (oproeping, notulen, werkdocument...) mag onthuld worden zonder goedkeuring van de voorzitter, het Bureau of de « CRAEC ». Aan elk gewoon of plaatsvervangend lid en aan elke deelnemer aan een vergadering wordt een voorbehoudsplicht opgelegd.

De leden van de « CRAEC » laten zich niet leiden door persoonlijke politieke voorkeuren of door motieven inherent aan het ras, de herkomst, de overtuigingen of de seksuele geaardheid van de personen die bij een dossier betrokken zijn.

De leden laten zich niet beïnvloeden en dulden geen beïnvloedingspogingen in de dossiers. In voorkomend geval brengen ze het Bureau van de « CRAEC » daarvan op de hoogte.

Art. 18.Secretariaat Het secretariaat wordt belast met de briefwisseling, de voorbereiding van de vergaderingen en de oproepingen, de opvolging van de beslissingen, het opstellen van de notulen van de vergaderingen en de uitgebrachte adviezen, de bewaring van de archiefstukken en beheert de begroting in samenwerking met de bevoegde diensten van de Waalse Overheidsdienst.

In samenwerking met de betrokken diensten van de Waalse Overheidsdienst, zorgt het secretariaat ook voor de behandeling van de dossiers.

Het secretariaat woont alle vergaderingen bij.

Het secretariaat wordt onderworpen aan de regels die in dit reglement vastliggen.

Art. 19.Delegatie Als de voorzitter verhinderd is, worden zijn functies door de ondervoorzitter waargenomen.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 24 mei 2012 tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de « Commission régionale d'avis pour l'exploitation des carrières (CRAEC) ».

Namen, 24 mei 2012.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit, Ph. HENRY

^