gepubliceerd op 19 juli 2023
Besluit van de Waalse Regering tot vaststelling van de voorwaarden voor de toekenning van steun voor een strategisch internationaliseringsproject
23 MAART 2023. - Besluit van de Waalse Regering tot vaststelling van de voorwaarden voor de toekenning van steun voor een strategisch internationaliseringsproject
De Waalse Regering, Gelet op het
decreet van 2 april 1998Relevante gevonden documenten
type
decreet
prom.
02/04/1998
pub.
10/04/1998
numac
1998027237
bron
ministerie van het waalse gewest
Decreet houdende oprichting van het "Agence wallonne à l'Exportation" (1)
type
decreet
prom.
02/04/1998
pub.
28/04/1998
numac
1998027274
bron
ministerie van het waalse gewest
Decreet houdende wijziging van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
sluiten houdende oprichting van het "Agence wallonne à l'Exportation et aux investissements étrangers" (Waals Agentschap voor Export en Buitenlandse Investeringen), artikel 2, tweede lid, ingevoegd bij het decreet van 17 december 2015, en vijfde lid, ingevoegd bij het decreet van 28 april 2016;
Gelet op het rapport van 19 oktober 2022 opgesteld overeenkomstig artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 06/06/2014 numac 2014203532 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen sluiten houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 19 oktober 2022;
Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 27 oktober 2022;
Gelet op het advies van de raad van bestuur van het "Agence wallonne à l'Exportation et aux investissements étrangers", gegeven op 4 oktober 2022;
Gelet op het advies 72.945/2 van de Raad van State, gegeven op 20 februari 2023, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Gelet op het advies nr. 1520 van de "Conseil économique et social de la Région wallonne" (Sociaal-economische raad van het Waalse Gewest), gegeven op 4 januari 2023;
Op de voordracht van de Minister van Buitenlandse handel;
Na beraadslaging, Besluit : Hoofdstuk 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit dient te worden verstaan onder: 1° onderneming: elke entiteit, ongeacht de rechtsvorm ervan, die een economische activiteit uitoefent, waarbij aangemerkt wordt dat overeenkomstig Verordening (EU) nr.1407/2013 van 18 december 2013, alle entiteiten die onder de zeggenschap staan van dezelfde entiteit, als één onderneming dienen te worden beschouwd; 2° Minister: het lid van de Waalse Regering bevoegd voor Buitenlandse Handel;3° Agentschap: het Waals Agentschap voor Uitvoer en Buitenlandse Investeringen;4° aanvrager : de onderneming die een toelageaanvraag gegrond op dit besluit ingediend heeft;5° in aanmerking komende kosten : het geheel van de kosten die door de aanvrager rechtstreeks gemaakt worden en die geheel of gedeeltelijk kunnen worden gedekt door een toelage gegrond op dit besluit;deze kosten worden altijd exclusief BTW of andere belastingen of kortingen in aanmerking genomen; 6° project op internationaal vlak: de strategie gevolgd door de aanvrager om zijn internationale ontwikkeling te bevorderen;7° strategisch internationaliseringsproject: in het kader van de praktische uitvoering van het project op internationaal vlak, het buitengewoon project met sterke positieve economische spin-offs voor de onderneming en voor de Waalse economie, in termen van werkgelegenheid, innovatie, internationale zichtbaarheid of investering in Wallonië;8° diagnose digitale rijpheid voor de internationalisering: de digitale tool voor de segmentatie van de klanten die het Agentschap in het kader van het Herstelplan van Wallonië heeft ontwikkeld en die de rijpheid van Waalse ondernemingen bepaalt in hun internationaliseringsaanpak;9° slimme specialisatiestrategie van Wallonië: het strategisch kader voor het onderzoeks- en innovatiebeleid en het industrieel beleid van het Waalse Gewest, aangenomen door de Waalse Regering bij beslissing van 19 maart 2021, zoals later aangepast indien nodig;10° oproepperiode: de door het Agentschap vastgestelde termijn waarbinnen de aanvrager een toelageaanvraag kan indienen op basis van dit besluit;11° Verordening (EU) nr.1407/2013: Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun.
Met betrekking tot lid 1, 9°, is de volledige inhoud van de slimme specialisatiestrategie van Wallonië beschikbaar op de website van het Waalse Gewest.
Art. 2.De toelage waarop dit besluit betrekking heeft, is een specifieke steunmaatregel ter ondersteuning van het strategisch internationaliseringsproject van de aanvrager. Zij valt onder Verordening (EU) nr. 1407/2013 van 18 december 2013.
Ze vormt een aanvulling op de andere steunregelingen van het Agentschap.
Hoofdstuk 2. - Voorwaarden voor de aanvrager om voor steun in aanmerking te komen
Art. 3.Om in aanmerking te komen voor de toelage moet de aanvrager de volgende voorwaarden vervullen : 1° een onderneming zijn die met een actief statuut is ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen;2° zijn hoofdzetel in het Waalse Gewest hebben;3° met een "actief" statuut in de databank van de zakelijke ondernemingen van het Agentschap worden geregistreerd of daar een aanvraag tot registratie hebben ingediend;4° aan de wetsbepalingen die zijn activiteit regelen, en aan de fiscale, sociale en milieuwetgevingen alsook aan de deontologische code of het huishoudelijk reglement dat op zijn beroep van toepassing is, voldoen;5° een concreet en gestructureerd project op internationaal vlak hebben dat indien het tot een goed einde gebracht wordt, een meerwaarde voor de Waalse economie creëert, met name in termen van werkgelegenheidscreatie- of handhaving in het Waalse Gewest of in termen van ontwikkeling van de productie van goederen of diensten in het Waalse Gewest, of in termen van innovatie;6° een strategisch internationaliseringsproject hebben dat voldoet aan de voorwaarden van artikel 9;7° een score van ten minste vijftig procent hebben behaald in de door het Agentschap uitgevoerde diagnose digitale rijpheid voor de internationalisering of voldoen aan de cumulatieve criteria voor vrijstelling van de genoemde rijpheidsdiagnose, in overeenstemming met de algemene toegangs- en samenwerkingsvoorwaarden voor Waalse ondernemingen die beschikbaar zijn op de website van het Agentschap; 8° beschikken over een eigen vermogen en schulden van meer dan 100.000 euro op meer dan één jaar.
In lid 1, 2°, is de bedrijfszetel elke vestiging of elk activiteitencentrum met een zekere stabiliteit. De hoofdzetel is de vestiging die binnen het geheel van de activiteiten van de aanvrager de meeste werknemers tewerkstelt.
In lid 1, 7°, voldoet de aanvrager aan de cumulatieve criteria voor vrijstelling indien hij op de dag van de indiening van zijn aanvraag bedoeld in artikel 18: 1° een internationale omzet heeft die ten minste dertig procent vertegenwoordigt van zijn totale omzet over de laatste drie jaar;2° sinds ten minste vijf jaar een internationale omzet heeft;3° binnen de onderneming een manager of een afdeling heeft die zich toelegt op de internationale activiteiten van de onderneming;4° commerciële activiteiten ontwikkelt in ten minste drie vreemde landen;5° ten minste tien voltijds equivalente werknemers heeft.
Art. 4.Voor de subsidie komen niet in aanmerking: 1° de ondernemingen die het Agentschap bedragen verschuldigd zijn;2° de ondernemingen in vereffening, faillissement, stopzetting van activiteiten of collectieve insolventieprocedures, met inbegrip van gerechtelijke reorganisatieprocedures, ongeacht het stadium van de procedure voor het toekennen van subsidies in het kader van dit besluit;3° de groeperingen van ondernemingen, federaties of gemengde kamers van koophandel waarvan de steun wordt geregeld door het besluit van de Waalse Regering van 9 juli 2020 betreffende de ondersteuning van de internationalisering van groeperingen van ondernemingen, gemengde kamers van koophandel en hun leden. In het eerste lid, 1°, mag er geen compensatie worden verricht tussen de schulden van de aanvrager tegenover het Agentschap en de in dit besluit bedoelde toelage.
Art. 5.De aanvrager mag geen toelagen bedoeld bij dit besluit verkrijgen als hij de voorwaarden bedoeld bij Verordening (EU) nr. 1407/2013 van 18 december 2013 niet in acht neemt.
Het gevraagde toelagebedrag wordt verminderd met het beschikbare saldo onder het toegestane plafond of wordt hem geweigerd indien de toekenning ervan ertoe zou leiden dat de aanvrager de maximumbedragen van de toelagen bedoeld in Verordening (EU) nr. 1407/2013 van 18 december 2013 of de norm die daarvoor in de plaats is gekomen, overschrijdt.
Art. 6.De toelage wordt niet toegekend indien de aanvrager van plan is over te gaan tot een gedeeltelijke of gehele verplaatsing van zijn activiteit naar het buitenland, wat een vermindering of een stopzetting van activiteiten in het Waalse Gewest als gevolg zou hebben.
De aanvrager handhaaft zijn activiteiten op het grondgebied van het Waalse Gewest tijdens een duur van drie jaar te rekenen van de betaling van de toelage(n) bedoeld in dit besluit.
Art. 7.De aanvrager ontvangt de in dit besluit bedoelde toelage slechts één keer tijdens dezelfde periode van de oproep tot het indienen van projecten.
Hoofdstuk 3. - In aanmerking komend project, bedrag en subsidiabele kosten
Art. 8.Binnen de perken van de voor dit doel in de begroting van het Agentschap vastgelegde kredieten en op basis van een oproep tot het indienen van projecten kan aan aanvragers die aan de voorwaarden van dit besluit voldoen een toelage worden toegekend om de kosten in verband met het opzetten en uitvoeren van hun strategische internationaliseringsproject gedeeltelijk te dekken.
Art. 9.Om in aanmerking te komen voor de in dit besluit bedoelde toelage moet het strategische internationaliseringsproject van de aanvrager : 1° concreet en gestructureerd zijn, een redelijke graad van haalbaarheid hebben en, indien het slaagt, sterke positieve economische spin-offs genereren voor de onderneming van de aanvrager en voor de Waalse economie;2° betrekking hebben op één van de volgende elementen : a) het sluiten van een uitzonderlijk contract door de aanvrager;b) het sluiten van een nieuw commercieel of technologisch partnerschap met een buitenlandse onderneming;c) de lancering van een innovatief bedrijfsmodel voor de export;d) een diversificatie van de bevoorradingsbronnen als reactie op opeenvolgende crisissen;e) de versterking van het imago van de onderneming en van de zichtbaarheid van Wallonië in het buitenland;3° met de nationale en internationale normen die van toepassing zijn op de beroepssector van de aanvrager met inbegrip van de eventuele deontologische regels, overeenstemmen. Met betrekking tot het eerste lid, 2°, a), wordt een contract als uitzonderlijk beschouwd als het voldoet aan de volgende twee cumulatieve voorwaarden: 1° het vormt een referentie voor de onderneming van de aanvrager of betreft een project van grote technische waarde;2° het bevordert de werkgelegenheid in het Waalse Gewest. Het Agentschap verwerpt een project dat niet voldoet aan de voorwaarden van lid 1.
Art. 10.De in dit besluit bedoelde toelage dekt tachtig procent van de in aanmerking komende kosten voor het opzetten en uitvoeren van het strategische internationaliseringsproject.
De in dit besluit bedoelde toelage bedraagt maximaal 80.000 euro per onderneming en per project.
Art. 11.De in aanmerking komende kosten zijn alle kosten voor : 1° consultancy;2° verwerving van studies van buitenlandse markten, met inbegrip van marketingtests voor producten of diensten;3° advies of opleidingen door externe dienstverleners over juridische, regelgevende of fiscale aangelegenheden;4° initiële certificering en registratie van producten voor landen binnen of buiten de Europese Unie;5° registratie van handelsmerken voor landen binnen of buiten de Europese Unie;6° etikettering, markering en conform maken van producten voor markten buiten België;7° kosten van uitzonderlijke studies die niet aan de klant worden gefactureerd en die betrekking hebben op de ontwikkeling of de uitvoering van het project, ongeacht of deze worden uitgevoerd door externe dienstverleners of, in afwijking van artikel 13, tweede lid, 2°, door werknemers van de aanvrager of door andere leden van zijn bedrijf;8° opleidingen die door de Waalse onderneming worden aangeboden in het kader van het contract voor de verkoop van haar product of dienst met het oog op een optimaal gebruik ervan;9° haalbaarheidsstudies voorafgaand aan de oprichting van een joint venture;10° de voorbereiding van een proefproject of de ontwikkeling van een prototype;11° bezoeken aan handelsbeurzen in het buitenland om kennis te maken met opdrachtgevers of partners;12° uitgaven in het kader van prospectieactiviteiten, reizen naar het buitenland, uitnodigingen en het organiseren van bedrijfsbezoeken in het buitenland en in België.
Art. 12.Wanneer het strategische internationaliseringsproject de lancering van een nieuw product of de benadering van een nieuwe markt in het buitenland inhoudt, omvatten de in aanmerking komende kosten ook alle kosten voor: 1° het verwerven van klantenbestanden en buitenlandse lijsten met e-mailadressen;2° de uitvoering en verzending van e-mails door een specialist op het gebied van internetmarketing;3° de verwerving van e-mailkredieten; 4° callcenterdiensten voor oproepen in het buitenland; 5° de productie van een Webinar voor een buitenlands publiek door een specialist op het gebied van internetmarketing;6° de analyse van gegevens verzameld tijdens de lancering van een nieuw product of benadering van een nieuwe markt om de lopende campagne bij te sturen;7° internationale verwijzing op zoekmachines door een internetmarketingspecialist;8° de aankoop van advertenties en internationale verwijzing op zoekmachines, sociale netwerken en onlineplatforms;9° de diensten van online beïnvloeders of opinieleiders voor de promotie van de producten of diensten van de aanvrager;10° het voeren van een perscampagne in het buitenland;11° persberichten en artikels in de buitenlandse pers;12° het verzenden van stalen, demonstratiemateriaal en referentiemateriaal. In het eerste lid, 9° wordt verstaan onder: 1° online beïnvloeder: een natuurlijke of rechtspersoon die door zijn positie, status of reputatie op het internet het consumentengedrag kan beïnvloeden;2° opiniemaker: een natuurlijke of rechtspersoon die door zijn reputatie of sociale of beroepsactiviteit de meningen of handelingen van een groot aantal personen kan beïnvloeden.
Art. 13.Het Agentschap wijst alle kosten af die geen verband houden met het ontwerp of de uitvoering van het strategische internationaliseringsproject van de aanvrager.
Bovendien zijn de volgende kosten niet subsidiabel, zelfs als ze verband houden met het ontwerp of de uitvoering van het strategische internationaliseringsproject: 1° de belasting over de toegevoegde waarde;2° de betaling van de diensten die door de werknemers van de aanvrager of door andere leden van zijn onderneming worden geleverd;3° de betaling van producten of diensten die de aanvrager aan zijn eigen klanten verkoopt;4° kosten die in rekening worden gebracht door leveranciers of dienstverleners die een juridische, financiële, functionele of structurele band met de aanvrager hebben;5° normale en terugkerende werkingsuitgaven van de aanvrager;6° uitgaven die in contanten worden betaald of door middel van een vergoeding die voortvloeit uit de levering van goederen of diensten;7° uitgaven die door de aanvrager aan derden doorgefactureerd werden;8° uitgaven met een weeldekarakter;9° de kosten die rechtstreeks verband houden met de uitgevoerde hoeveelheden;10° de kosten voor het opzetten en exploiteren van een distributienetwerk in het buitenland of andere lopende uitgaven in verband met de uitvoeractiviteit;11° de kosten waarvoor de aanvrager van mening is toelagen te vragen, waarvoor hij toelagen of financieringen vraagt of heeft ontvangen bij het Agentschap of elk ander orgaan, instelling of openbare overheid;12° de kosten die zijn gemaakt vóór de datum van indiening van de in dit besluit bedoelde toelageaanvraag. Hoofdstuk 4. - Criteria voor projectselectie, samenstelling en rol van het selectiecomité
Art. 14.De selectiecriteria voor strategische internationaliseringsprojecten zijn : 1° de mate van haalbaarheid van het project en de technische en financiële capaciteit van de onderneming om het uit te voeren, in het bijzonder het bestaan van geloofwaardige commerciële mogelijkheden op de doelmarkt die in het project wordt beoogd;2° het belang van de positieve economische spin-offs voor de onderneming en voor de Waalse economie in termen van tewerkstelling, innovatie, internationale zichtbaarheid en investeringen in het Waalse Gewest;3° de mate waarin het project aansluit bij de vijf strategische innovatiedomeinen gedefinieerd in de slimme specialisatiestrategie van Wallonië;4° het innoverend karakter van het project;5° de kwaliteit van het project en de relevantie ervan voor de behoeften van de onderneming en de economische behoeften van het Waalse Gewest;6° de bijdrage van het project tot duurzame ontwikkeling, in het bijzonder met betrekking tot milieu-, sociale en bestuurscriteria. Elk criterium heeft hetzelfde gewicht bij het bepalen van de score van de geanalyseerde projecten.
Alleen projecten met een score van meer dan 50 worden geselecteerd.
Art. 15.De strategische internationaliseringsprojecten van de aanvragers worden door een selectiecomité getoetst aan de selectiecriteria.
De samenstelling van het selectiecomité wordt vóór de opening van elke oproepperiode vastgesteld.
Elk selectiecomité is samengesteld uit 1° één vertegenwoordiger van de Minister;2° één vertegenwoordiger van het Agentschap;3° één of meerdere vertegenwoordigers van: a) de Waalse Overheidsdienst Economie, Tewerkstelling en Onderzoek;b) "Wallonie Entreprendre";c) Waalse Concurrentiepolen;d) de "Conseil économique, social et environnemental de Wallonie" (Economische, sociaal en Milieuraad van Wallonië);e) elke andere Waalse organisatie die verantwoordelijk is voor de ondersteuning van de onderneming en die door de Minister van Economie is aangewezen. Vóór de opening van elke oproepperiode worden de hoofden van de in paragraaf 2, 3°, vermelde instanties en entiteiten door het Agentschap per post of e-mail uitgenodigd om een vertegenwoordiger in het selectiecomité aan te wijzen. De deelname van deze instanties en entiteiten aan het selectiecomité is niet verplicht.
Het selectiecomité is geldig samengesteld als het ten minste vijf leden telt, waaronder de vertegenwoordiger van de Minister en de vertegenwoordiger van het Agentschap.
Aan het begin van elke oproepperiode publiceert het Agentschap de precieze samenstelling van het selectiecomité op zijn website.
Art. 16.Het selectiecomité brengt een met redenen omkleed advies uit over de evaluatie en rangschikking van de projecten die tijdens dezelfde oproepperiode zijn ingediend op basis van de in artikel 14 bedoelde selectiecriteria.
Hoofdstuk 5. - Toekenningsprocedure Afdeling 1 - Indiening van de aanvragen
Art. 17.Het Agentschap bepaalt de openingsdatum en duur van de oproepperiode. Naar gelang van de kredieten die in zijn begroting zijn opgenomen voor de in dit besluit bedoelde toelagen, kan het Agentschap besluiten meerdere oproepperioden te openen.
Art. 18.De aanvrager dient zijn aanvraag om toelage in aan de hand van het elektronisch formulier dat op de website van het Agentschap ter beschikking wordt gesteld.
De aanvrager bevestigt uitdrukkelijk dat hij Verordening (UE) nr. 1407/2013 van 18 december 2013 en dit besluit naleeft.
Deze bevestiging belemmert de verificatie van die naleving door het Agentschap niet.
Bovendien verbindt de aanvrager er zich in dit formulier toe om de in artikel 29 bedoelde documenten, tijdens een periode van tien jaar te behouden te rekenen van de datum van storting van de toelage door het Agentschap, behalve verlenging van de termijn overeenkomstig de wettelijke bepalingen inzake verjaring.
Art. 19.Bij zijn toelageaanvraag voegt de aanvrager: 1° een beschrijving van zijn internationaal project;2° een beschrijving van zijn strategisch internationaliseringsproject, vergezeld van een uitvoeringsplan en een kostenraming;3° de laatste balansen en winst- en verliesrekeningen indien deze niet officieel gepubliceerd zijn;4° elk document dat hij nuttig acht om zijn aanvraag te ondersteunen. Met betrekking tot lid 1, 2°, bevat de beschrijving van het strategische internationaliseringsproject alle informatie die nodig is om de kwaliteit van het project te beoordelen in het licht van de selectiecriteria, vermeld in artikel 14.
Art. 20.De aanvraag wordt geacht geldig te zijn ingediend wanneer de aanvrager een ontvangstbevestiging ontvangt van zijn elektronische aanvraagformulier met vermelding van een dossiernummer en de datum en het tijdstip van ontvangst van het formulier door het Agentschap. Afdeling 2. - Onderzoek van de aanvragen, selectieprocedure en
toekenningsbeslissing
Art. 21.Het Agentschap ontvangt de toelageaanvragen.
Het Agentschap weigert elke aanvraag die de subsidiabiliteitsvoorwaarden niet naleeft.
In andere gevallen stuurt het Agentschap de aanvraag door naar het selectiecomité.
Art. 22.Het selectiecomité onderzoekt elke bij hem ingediende aanvraag in het licht van de in artikel 14 bedoelde selectiecriteria en kan de aanvrager via het Agentschap om aanvullende informatie verzoeken die het nuttig acht.
Art. 23.Na onderzoek van de ontvangen aanvragen en na beraadslaging door zijn leden rangschikt het selectiecomité de strategische internationaliseringsprojecten van de aanvragers op basis van de in artikel 14 vermelde selectiecriteria.
Het selectiecomité stelt op basis van consensus een score voor elk project voor. Bij gelijke stand beslist het selectiecomité tussen de projecten op basis van de hoogste score voor het criterium vermeld in artikel 14, 2° en, indien nog relevant, op basis van het criterium vermeld in artikel 14, 3°.
Art. 24.De door het selectiecomité voorgestelde rangschikking van strategische internationaliseringsprojecten wordt, samen met een met redenen omkleed advies over de rangschikking, via het Agentschap aan de Minister voorgelegd. De Minister is echter niet gebonden aan dit voorstel.
De Minister aanvaardt het voorstel, verwerpt het of wijzigt het.
De Minister kan de in het tweede lid bedoelde bevoegdheid overdragen.
Art. 25.Binnen de perken van de voor dit doel in de begroting van het Agentschap vastgelegde kredieten, stelt de Minister de beslissingen tot toekenning van de toelage vast, die elk het maximumbedrag vaststellen dat aan de betrokken aanvragers wordt toegekend, evenals de voorwaarden waaronder de toelage wordt toegekend.
De Minister kan de in het eerste lid bedoelde bevoegdheid overdragen.
Art. 26.Het Agentschap zorgt voor de opvolging van de beslissingen van de Minister en stelt de aanvragers daarvan op de hoogte. Afdeling 3. - Storting van de toelage en vervaltermijnen
Art. 27.Na kennisgeving van de toekenningsbeslissing dient de aanvrager een schuldvorderingsverklaring in volgens het model dat beschikbaar is op de website van het Agentschap.
Het Agentschap betaalt een voorschot ter hoogte van 75 van het maximale toelagebedrag dat op basis van de schuldvorderingsverklaring aan de aanvrager wordt toegekend.
Art. 28.Het gesubsidieerde strategische internationaliseringsproject moet uiterlijk twee jaar na de datum van kennisgeving door het Agentschap van de beslissing tot toekenning van de subsidie volledig zijn afgerond.
Art. 29.Zodra het strategische internationaliseringsproject volledig is uitgevoerd en uiterlijk drie maanden na afloop van de in artikel 28 bedoelde periode van twee jaar, stuurt de aanvrager het Agentschap langs elektronische weg het volgende toe: 1° een commercieel verslag over de uitvoering en de positieve economische weerslag van het strategisch internationaliseringsproject op zijn onderneming en op de Waalse economie;2° het overzicht van de gemaakte subsidiabele kosten;3° een schuldvorderingsverklaring voor de betaling van het saldo van de toelage. Het commerciële verslag over de uitvoering en de impact van het strategische internationaliseringsproject en de schuldvorderingsverklaring, vermeld in het eerste lid, 1° en 3°, worden opgesteld volgens de modellen die beschikbaar worden gesteld op de website van het Agentschap.
Het Agentschap betaalt de aanvrager het saldo van de toelage na ontvangst van de in het eerste lid, 1° en 2°, bedoelde documenten op basis van zijn schuldvorderingsverklaring, bedoeld in het eerste lid, 3°. Het bedrag van het saldo van de toelage wordt berekend op basis van het overzicht van de in het eerste lid, 2°, bedoelde gemaakte subsidiabele kosten na aftrek van het reeds aan de aanvrager betaalde voorschot in toepassing van artikel 27, tweede lid.
Hoofdstuk 6. - Controle en terugbetaling van de toelage
Art. 30.Het Agentschap kan te allen tijde de voorwaarden voor de toekenning van de toelage of van het in artikel 29, lid 1, 1°, bedoelde commercieel verslag controleren en de aanvrager verzoeken hem binnen een maand de volgende stukken te verstrekken: 1° de gedetailleerde facturen betreffende het gesubsidieerde initiatief die op naam van de aanvrager zijn opgesteld en in zijn boekhouding zijn opgenomen;2° de rekeninguittreksels of aftrekken van de kredietkaarten van de aanvrager waarin de identiteit van de aanvrager als opdrachtgever duidelijk wordt vermeld;3° elk ander document aangevraagd door het Agentschap. Met betrekking tot het eerste lid, 2°, zijn betalingen in contanten of als vergoeding voor goederen of diensten niet toegestaan. De in het eerste lid, 2°, bedoelde rekeninguittreksels of aftrekken van de kredietkaarten vormen het enige door het Agentschap aanvaarde betalingsbewijs.
Na onderzoek van de volledige bewijsstukken richt het Agentschap een elektronische kennisgeving aan de aanvrager om hem mede te delen of hij al dan niet bewijskrachtige documenten heeft verstrekt en of alle in dit besluit bedoelde voorwaarden voor de toekenning van de toelage zijn nageleefd.
Als de aanvrager niet heeft gereageerd op de uitnodiging van het Agentschap, wordt per e-mail een herinnering gestuurd. Er kan een tweede herinnering naar de aanvrager worden gestuurd.
Art. 31.Indien de aanvrager geen gevolg aan beide rappelbrieven bedoeld in artikel 30 heeft gegeven of als de documenten die hij aan het Agentschap heeft overgemaakt, niet bewijskrachtig zijn, verbindt hij zich ertoe de betrokken toelage geheel of gedeeltelijk terug te betalen.
Het Agentschap stuurt de aanvrager een aangetekende brief met de voorwaarden voor terugbetaling. Bij gebrek aan terugbetaling zal het Agentschap een vordering in rechte instellen.
Art. 32.Overeenkomstig de bepalingen van de artikelen 61 en 62 van het decreet van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027237 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027236 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de algemene ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2012 sluiten houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de verslaggeving van de Waalse openbare bestuurseenheid en de uitvoeringsbesluiten ervan betaalt de aanvrager die een toelage krachtens dit besluit heeft ontvangen, ze volledig aan het Agentschap terug indien hij: 1° aan één of meerdere van de toekenningsvoorwaarden van de toelage niet voldoet;2° de in artikel 30 bedoelde documenten niet binnen de voorgeschreven termijn heeft ingediend;3° zijn activiteiten op het grondgebied van het Waalse Gewest niet voortzet gedurende een periode van drie jaar vanaf de datum van betaling van de toelage;4° de fondsen ontvangen voor andere doeleinden dan welke waarvoor ze toegekend zijn, bestemt;5° de toelage heeft ontvangen of behouden en wetens onjuiste of onvolledige inlichtingen heeft verstrekt onverminderd een eventuele strafrechtelijke vervolging. Bovendien betaalt de aanvrager het deel van de toelage dat het door de aanvaarde bewijsstukken gestaafde maximumbedrag overschrijdt, aan het Agentschap terug.
Het Agentschap stuurt de aanvrager een aangetekende brief met de voorwaarden voor terugbetaling. Bij gebrek aan terugbetaling zal het Agentschap een vordering in rechte instellen.
De aanvragers die zich in ten minste een van de in het eerste lid bedoelde situaties bevindt, komt niet meer in aanmerking voor een nieuwe toelage van het Agentschap en wordt uitgesloten van elke collectieve actie van het Agentschap totdat hij de betrokken toelage heeft terugbetaald. Bovendien kan het Agentschap besluiten dat de aanvrager gedurende een periode van drie jaar vanaf de datum van terugbetaling van de betrokken toelage of het betrokken voorschot geen toelagen van het Agentschap mag aanvragen.
Hoofdstuk 7. - Slotbepaling
Art. 33.De Minister van Economie en Buitenlandse Handel is belast met de uitvoering van dit besluit.
Namen, 23 maart 2023.
Voor de Regering: De Minister-President, E.DI RUPO De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, W. BORSUS .