Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 22 augustus 2019
gepubliceerd op 03 december 2019

Besluit van de Waalse Regering tot uitvoering van artikel 3bis van het decreet van 19 maart 2009 betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein

bron
waalse overheidsdienst
numac
2019205602
pub.
03/12/2019
prom.
22/08/2019
ELI
eli/besluit/2019/08/22/2019205602/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

22 AUGUSTUS 2019. - Besluit van de Waalse Regering tot uitvoering van artikel 3bis van het decreet van 19 maart 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/03/2009 pub. 08/05/2009 numac 2009202017 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein sluiten betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein


De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 19 maart 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/03/2009 pub. 08/05/2009 numac 2009202017 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein sluiten betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein, artikel 3bis, ingevoegd bij het decreet van 20 december 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/12/2018 pub. 14/02/2019 numac 2019200630 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 19 maart 2009 betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein sluiten;

Gelet op het decreet van 20 december 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/12/2018 pub. 14/02/2019 numac 2019200630 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 19 maart 2009 betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein sluiten tot wijziging van het decreet van 19 maart 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/03/2009 pub. 08/05/2009 numac 2009202017 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein sluiten betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein, artikel 2;

Gelet op het verslag van 13 mei 2019 opgesteld overeenkomstig artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014 houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 15 juli 2017;

Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, Gelet op het advies van de Raad van State nr. 66.300/4, gegeven op 1 juli 2019, overeenkomstig artikel 84, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Openbare Werken;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen Afdeling 1. - Begripsomschrijvingen en toepassingsgebied

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit dient te worden verstaan onder : 1° het decreet van 19 maart 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/03/2009 pub. 08/05/2009 numac 2009202017 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein sluiten : het decreet van 19 maart 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/03/2009 pub. 08/05/2009 numac 2009202017 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein sluiten betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein;2° de Minister : de Minister bevoegd voor de openbare werken;3° de Administratie : de diensten van de Waalse Overheidsdienst Mobiliteit en Infrastructuur;4° de hulpverlener : de verzekeringsmaatschappij of de automobielclub gespecialiseerd in de hulpverlening en repatriëring van de gebruikers en van hun voertuigen;5° de Wegpolitie : de Directie Wegpolitie van het Directoraat-generaal van de administratieve politie van de Federale politie;6° de SOFICO : de "Société wallonne de Financement complémentaire des Infrastructures" (Waalse Maatschappij voor de aanvullende financiering van de infrastructuren);7° het CIC : het communicatie- en informatiecentrum van de Federale politie;8° het PEREX-centrum : het centrum belast met de permanente exploitatie van het Waalse autosnelweg- en wegennet.

Art. 2.Het hulpverleningssysteem bedoeld in artikel 3bis van het decreet van 19 maart 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/03/2009 pub. 08/05/2009 numac 2009202017 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein sluiten heeft betrekking op de wegen en snelwegen vermeld op de lijst in bijlage 1.

De takelbedrijven en hun personeel die ter plaatse interventies uitvoeren die niet over de geldige SIABIS+-erkenning beschikken, mogen niet op dit netwerk tussenkomen. Afdeling 2. - SIABIS+-platform

Art. 3.De interventies voor het takelen van voertuigen met een maximaal toegelaten massa van minder dan 3,5 ton en het weghalen van voorwerpen die het verkeer belemmeren worden enkel uitgevoerd via het enig SIABIS+-platform.

Dit platform is een IT-instrument die door de hulpverleners ter beschikking van de overheid gesteld worden. Het maakt het organiseren van snelle interventies op het netwerk mogelijk door de aanstelling van een hulpverlener die de takelopdracht aan een takelbedrijf toevertrouwt die over de SIABIS+-erkenning beschikt in de buurt van de plaats van de interventie.

Dit platform is een open dienstverlening, in die zin dat elke hulpverlener zijn toetreding kan aanvragen op voorwaarde dat hij bijstand verleent aan gebruikers en hun voertuigen op het ganse in artikel 2 bedoelde wegennet. Afdeling 3. - Aanrijtijden op de plaats van interventie

Art. 4.De opdracht start vanaf het moment dat een operator van het CIC of het PEREX-centrum de hulpverlener opbelt.

Het door de hulpverlener gecontacteerde takelbedrijf geeft onmiddellijk aan of het al dan niet beschikbaar is.

De hulpverlener geeft de opdracht aan een beschikbaar takelbedrijf dat zich dichtbij de plaats van de interventie bevindt en dat ter plaatse de omschreven opdracht uitvoert.

Behalve in uitzonderlijke omstandigheden die gemotiveerd dienen te worden, bedraagt de maximumtermijn waarin de eerste interventievoertuig op de plaats van de interventie moet toekomen 25 minuten, vanaf de ontvangst van de oproep van het CIC of het PEREX-centrum door de hulpverlener. Indien een tweede interventievoertuig nodig is, mag dit tweede interventievoertuig niet later toekomen dan 40 minuten na de ontvangst van de oproep van het CIC of het PEREX-centrum door de hulpverlener.

Die termijnen zijn niet van toepassing wat betreft de evacuatie van de voertuigen die zich binnen rustzones of parkeerterreinen bevinden.

Het takelbedrijf stelt het PEREX-centrum in kennis van zijn aankomst op de plaats van de interventie en van zijn vertrek zodra de interventie voltooid is, overeenkomstig de door de Minister of zijn afgevaardigde bepaalde modaliteiten. Afdeling 4. - Types opdrachten

Art. 5.Wanneer het voertuig met pech door het SIABIS+-systeem geïdentificeerd wordt, voert het takelbedrijf de takelopdracht overeenkomstig de geldende overeenkomsten met de hulpverleners uit.

In de andere gevallen zal het takelbedrijf zorgen voor de inzittenden van het voertuig waarvoor het takelen geregeld wordt en hun bagage.

Het voertuig wordt met de instemming van de geholpen persoon overgebracht naar: 1° de opslagplaats van het takelbedrijf;2° de eerstvolgende afrit van de autosnelweg of soortgelijke weg, op een veilige plaats die aan de voorschriften van de Wegcode voldoet;3° een dichtstbijzijnde veilige plaats die aan de voorschriften van de Wegcode voldoet;4° een andere plaats die de geholpen persoon mits toeslag verzocht heeft. Het takelbedrijf zorgt voor de reiniging van de weg, ook in geval van verlies van olie of andere vloeistoffen. Indien zijn uitrusting onvoldoende is, verwittigt het bedrijf onmiddellijk het PEREX-centrum.

Voor dit type interventie kan de ter plaatse aanwezige Wegpolitie een signalisatievoertuig aanvragen om de interventiezone te beveiligen.

Het takelbedrijf biedt gebruikers sanitaire voorzieningen met toiletten en een wastafel die schoon zijn.

Het takelbedrijf is toegankelijk tijdens de normale kantooruren voor klanten en politiediensten, met name voor de teruggave van voertuigen en voorwerpen.

Art. 6.Wanneer het verongelukte voertuig door het SIABIS+-systeem geïdentificeerd wordt, voert het takelbedrijf de takelopdracht overeenkomstig de geldende overeenkomsten met de hulpverleners uit.

In de andere gevallen wordt het voertuig naar de opslagplaats van het takelbedrijf overgebracht.

Het takelbedrijf verwijdert het puin en de accessoires die uit het voertuig zijn gevallen.

Het takelbedrijf zorgt voor de reiniging van de weg, ook in geval van verlies van olie of andere vloeistoffen. Indien zijn uitrusting onvoldoende is, verwittigt het bedrijf onmiddellijk het PEREX-centrum.

Voor dit type interventie wordt een signalisatievoertuig systematisch aangevraagd om de interventiezone te beveiligen, behoudens andersluidend advies van de ter plaatse aanwezige Wegpolitie.

Het takelbedrijf zorgt voor de ongedeerde inzittenden van het voertuig waarvoor het takelen geregeld wordt. Ze worden met hun instemming overgebracht naar: 1° het depot van het takelbedrijf; 2°de eerstvolgende afrit van de autosnelweg of soortgelijke weg, op een veilige plaats die aan de voorschriften van de Wegcode voldoet; 3° een dichtstbijzijnde veilige plaats die aan de voorschriften van de Wegcode voldoet;4° een andere plaats die de geholpen persoon mits toeslag verzocht heeft. Het takelbedrijf biedt gebruikers sanitaire voorzieningen met toiletten en een wastafel die schoon zijn.

Het takelbedrijf is toegankelijk tijdens de normale kantooruren voor klanten en politiediensten, met name voor de teruggave van voertuigen en voorwerpen.

Art. 7.Het ophalen van voorwerpen bestaat uit de evacuatie van ladingsverliezen of voorwerpen op de rijbaan waarvan het volume niet hoger is dan 1 m3. Dit geldt niet voor de verwijdering van krengen van dieren.

Wanneer het voorwerp te groot of te zwaar is om vervoerd te worden of wanneer de uitrusting onvoldoende is, verwittigt het takelbedrijf onmiddellijk het PEREX-centrum en vervult het zijn signalisatieopdracht.

Voor dit type interventie kan de ter plaatse aanwezige Wegpolitie een signalisatievoertuig aanvragen om de interventiezone te beveiligen.

Het takelbedrijf zorgt voor de reiniging van de weg.

Het takelbedrijf legt de opgehaalde voorwerpen aan de eerstvolgende afrit weg. Deze opslag vindt op gepaste wijze plaats zodat de voorwerpen op een veilige plaats liggen en niet het risico lopen weer op de rijbaan te liggen.

Zodra de voorwerpen weggelegd zijn brengt het takelbedrijf het PEREX-centrum daarvan op de hoogte met het oog op de evacuatie van de voorwerpen door de wegbeheerder.

Art. 8.De bewegwijzering komt overeen met de aanwezigheid ter plaatse van een signalisatievoertuig dat naast of onafhankelijk van de takelwagen of in geval van een operationele noodsituatie aangevraagd is.

Het gemachtigd takelbedrijf stuurt het signalisatievoertuig binnen 25 minuten ter plaatse. Krachtens de bepalingen van artikel 4 is het signalisatievoertuig normaliter het voertuig dat het eerste op de plaats van de interventie toekomt.

Het signalisatievoertuig vertrekt enkel wanneer de opdrachten met betrekking tot signalisatie, takelen, evacuatie van de verongelukte voertuigen en van voorwerpen volbracht zijn.

Wanner de Wegpolitie ter plaatse is mag het signalisatievoertuig enkel na diens toestemming vertrekken.

De Wegpolitie kan de operationele hoogdringendheid inroepen wanneer de situatie aan de volgende criteria voldoet: 1° het voorval is het onderwerp van ten minste één ernstige melding met relevante risico's voor de personen en waarvoor geen nummerplaat van een betrokken voertuig op het moment van de oproep doorgegeven kan worden;2° het voorval leidt ofwel tot het verhinderen van een of meer rijstroken, waarbij de pechstrook niet inbegrepen is, door een of meer geïmmobiliseerde voertuigen, ofwel tot de aanwezigheid van voertuigen die in de verkeerde richting van de rijbaan zijn geïmmobiliseerd, waarbij de pechstrook inbegrepen is;3° geen ploeg van de Wegpolitie kan binnen 25 minuten ter plaatse toekomen, te rekenen vanaf het toekennen van een opdracht door het CIC, met betrekking tot dit voorval, aan een ploeg van de Wegpolitie. De opdracht wordt in dat geval toegekend krachtens de modaliteiten betreffende een voertuig dat door het SIABIS+-systeem niet geïdentificeerd wordt.

Art. 9.Achtergelaten voertuigen die geen voorwerp zijn van een vordering, worden geëvacueerd naar het depot van de gemeente waar het goed werd gevonden overeenkomstig de wet van 30 december 1975 betreffende de goederen, buiten particuliere eigendommen gevonden of op de openbare weg geplaatst ter uitvoering van vonnissen tot uitzetting.

Na een ter plaatse uitgevoerde controle door de Wegpolitie, verzoekt het CIC of de Administratie de evacuatie van het achtergelaten voertuig via het SIABIS+-platform, vóór 10 uur, van maandag tot en met vrijdag behalve op feestdagen, met vermelding van het depot. Het aangeduide takelbedrijf zorgt ervoor om het voertuig te verwijderen en om het op dezelfde dag binnen de openingstijden naar het gemeentelijk depot over te brengen.

Indien de ligging van het achtergelaten voertuig als een gevaarlijke plaats beschouwd wordt, kan de Wegpolitie het verwijderen van het voertuig verzoeken krachtens dezelfde procedure als die voor de voertuigen met pech of de verongelukte voertuigen.

Als het gemeentelijk depot gesloten is, wordt het voertuig dan naar het depot van het takelbedrijf weggebracht en op de eerstvolgende werkdag overgebracht naar het gemeentelijk depot. In dat geval is de tweede handeling ook betalend. Afdeling 5. - Verbintenissen

Art. 10.De hulpverleners en de takelbedrijven voldoen aan de in bijlage 2 vermelde vereisten. Deze bijlage wordt op de website van de Administratie bekendgemaakt.

De takelbedrijven passen de wettelijke beginselen en interventiemodaliteiten toe die zij tijdens de in artikel 13, vierde lid, en artikel 14, § 3 bedoelde informatiesessies aangeleerd hebben. Afdeling 6. - Facturering

Art. 11.De hulpverleners en de takelbedrijven passen de in bijlage 3 omschreven tarieven, exclusief belasting over de toegevoegde waarde, toe in geval van een voertuig met pech of een verongelukte voertuig dat niet door een bijstandsverzekering gedekt wordt, in geval van een achtergelaten voertuig, bewegwijzering en verwijderen van voorwerpen op het in artikel 2 bedoelde wegennet.

De factuur voor de takelkosten wordt naar de bestuurder van het verongelukte of voertuig met pech gestuurd. De signalisatiekosten worden verhoudingsgewijs onder de bestuurders van alle betrokken voertuigen verdeeld.

De facturen met betrekking tot de achtergelaten voertuigen en het verwijderen van voorwerpen worden naar de SOFICO gestuurd.

Vanaf 1 januari 2021 en om de twee jaar bepaalt de Minister de bedragen van de tarievenrooster in functie van de evolutie van de brandstof-, arbeids-, verzekerings- en voertuigskosten.

De Minister of diens afgevaardigde bepaalt de facturatiemodaliteiten, inclusief de interventieverslagen en de bijkomende informatie nodig voor de traceerbaarheid en de verificatie van de goede uitvoering van de interventie. Afdeling 7. - Opvolgingscomité

Art. 12.Het opvolgingscomité is verantwoordelijk voor de coördinatie en de opvolging van de activiteiten alsook het onderzoek van de vastgestelde tekortkomingen en inbreuken.

Het opvolgingscomité bestaat uit een vertegenwoordiger van elke hieronder vermelde entiteit: 1° één vertegenwoordiger per hulpverlener;2° één vertegenwoordiger van de Beroepsverening van de Verzekeringsondernemingen ASSURALIA;3° één vertegenwoordiger van de federatie van de autosector en de aanverwante sectoren TRAXIO;4° één vertegenwoordiger van de Wegpolitie;5° één vertegenwoordiger van de SOFICO;6° één vertegenwoordiger van de Administratie. De vertegenwoordiger van elke entiteit wordt op voorstel van de entiteit door de Minister aangewezen.

Dit comité vergadert eenmaal per kwartaal of op verzoek van één van zijn leden. De beslissingen, inclusief de voorstellen tot sanctie, worden bij meerderheid van de stemmen van de aanwezige leden genomen.

De Administratie is belast met het secretariaat van dit comité.

Het opvolgingscomité stelt zijn huishoudelijk reglement op. HOOFDSTUK II. - SIABIS+-erkenning

Art. 13.De Minister verleent een SIABIS+-erkenning aan de takelbedrijven die op het in artikel 2 bedoelde wegennet actief zijn.

Om de SIABIS+-erkenning te krijgen voldoet het takelbedrijf aan de sociale en fiscale verplichtingen en aan de verplichtingen om gedekt te worden door een verzekering burgerrechtelijke aansprakelijkheid met betrekking tot de exploitatie van takel- en sleepverrichtingen, signalisatie, vervoer van voorwerpen, exploitatie van een bewakingsdienst voor voertuigen, vervoer van de inzittenden van getakelde voertuigen alsook de dekking van arbeidsongevallen van zijn personeel in dienst.

Het bedrijf kan bewijzen dat het over de uit te voeren middelen beschikt overeenkomstig artikel 10, lid 1, en dat het over de nodige beroepsbekwaamheid beschikt.

Het personeel dat op het terrein in actie komt, beschikt altijd over zijn attest met persoonsgegevens afgegeven door een instelling aangewezen door de Administratie. Dit attest dient op verzoek van eender welke Wegpolitieagent worden voorgelegd.

Art. 14.§ 1. Het takelbedrijf dient per aangetekende brief zijn aanvraag tot SIABIS+-erkenning in bij de Administratie.

De erkenningsaanvraag omvat de volgende vermeldingen: 1° de naam en contactgegevens van de aanvrager;2° in het geval van een rechtspersoon, zijn precieze identificatie, zijn status en het adres van de griffie van de Ondernemingsrechtbank waar het dossier van de rechtspersoon ingediend is;3° de titels, kwalificaties en referenties van de aanvrager en van het personeel dat door een arbeidsovereenkomst met hem is verbonden en van eventuele onderaannemers;4° de technische middelen waarover de aanvrager beschikt alsook de conformiteitsattesten van die middelen;5° de hulpverlener voor wie het aangewezen wordt om takelverrichtingen uit te voeren op het in artikel 2 bedoelde wegennet. § 2. Binnen twintig dagen na ontvangst van het verzoek overeenkomstig paragraaf 1 stelt de Administratie de aanvrager in kennis van het volgende, hetzij: 1° de ontvankelijkheid en de volledigheid van zijn aanvraag;2° de onontvankelijkheid van de erkenningsaanvraag, wanneer deze onvolledig of niet conform is. In het in lid 1, 2°, bedoelde geval vermeldt het schrijven de inlichtingen en documenten die ontbreken om de aanvraag volledig en conform te maken. De aanvrager beschikt over twintig dagen vanaf de datum van ontvangst van het schrijven met vermelding van de ontbrekende inlichtingen en documenten om de Administratie de aanvullende informatie te verstrekken.

De termijnen worden tijdens de perioden van 16 juli tot 15 augustus en van 24 december tot 2 januari opgeschort. § 3. Binnen negentig dagen na de verzending van de kennisgeving van de ontvankelijkheid van de aanvraag roept de Administratie de aanvrager en zijn personeel dat op het terrein werkzaam is op voor de informatievergadering die door een door de Administratie aangewezen instelling georganiseerd wordt. Die termijn wordt tijdens de perioden van 16 juli tot 15 augustus en van 24 december tot 2 januari opgeschort.

Een individueel attest wordt aan elke deelnemer van die informatiesessie door die door de Administratie aangewezen instelling overhandigd.

Tijdens de informatiesessie of op enig ander tijdstip controleert die door de Administratie aangewezen instantie het materiaal en de conformiteit ervan met betrekking tot bijlage 2. § 4. Binnen honderdtwintig dagen na verzending van de kennisgeving van de ontvankelijkheid van de aanvraag stelt de Minister de aanvrager in kennis van zijn besluit om al dan niet de SIABIS+-erkenning toe te kennen. Die termijn wordt tijdens de perioden van 16 juli tot 15 augustus en van 24 december tot 2 januari opgeschort.

De lijst van de SIABIS+-erkenningen wordt op de website van de Administratie bekendgemaakt.

Art. 15.Indien één van de elementen vermeld in de erkenningsaanvraag gewijzigd wordt, stelt de houder van de erkenning de Administratie onmiddellijk daarvan in kennis.

Art. 16.De erkenning mag niet overdragen worden maar kan gewijzigd, ingetrokken of opgeschort worden in de volgende gevallen: 1° in voorkomend geval wanneer één van de in de erkenningsaanvraag vermelde elementen gewijzigd is;2° wanneer de erkenningscriteria niet meer vervuld zijn;3° wanneer de kwaliteit van de interventies van de houder van de erkenning ontoereikend is en het voorwerp is geweest van een verslag dat door de ambtenaren van de Administratie of de Wegpolitie behoorlijk opgesteld is. HOOFDSTUK III. - Tekortkomingen, inbreuken, klachten en sancties

Art. 17.§ 1. Alle tekortkomingen en inbreuken maken het voorwerp van een progressieve sanctie uit, gaande van een waarschuwing tot een tijdelijke of permanente schorsing alsook een boete overeenkomstig artikel 5, § 1, 2°, van het decreet van 19 maart 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/03/2009 pub. 08/05/2009 numac 2009202017 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein sluiten.

De cumulatie van tekortkomingen, inbreuken en sancties is mogelijk.

De sancties zijn de volgende :

Tekortkomingen en inbreuken

Sancties

Niet-naleving van het vereiste materiaal

1° een waarschuwing van de Minister of zijn afgevaardigde aan het takelbedrijf en de eis om de situatie binnen de week recht te zetten;2° een schorsing van 3 maanden van het takelbedrijf door de Minister of zijn afgevaardigde indien dezelfde overtreding binnen 6 maanden vastgesteld wordt;3° een definitieve schorsing van het takelbedrijf door de Minister of zijn afgevaardigde in geval van recidive. Strafbaar feit

Naast het feit dat de Wegpolitie voor het misdrijf in kwestie een proces-verbaal opmaakt: 1° een waarschuwing van de Minister of zijn afgevaardigde aan het takelbedrijf; 2° een schorsing van 3 maanden van het takelbedrijf door de Minister of zijn afgevaardigde indien dezelfde overtreding binnen 6 maanden vastgesteld wordt;3° een definitieve schorsing van het takelbedrijf door de Minister of zijn afgevaardigde in geval van recidive. Niet nageleefde tarievenrooster

1° de onmiddellijke terugbetaling van de klant door het takelbedrijf en een waarschuwing van de Minister of zijn afgevaardigde aan het takelbedrijf;2° de onmiddellijke terugbetaling van de klant en een schorsing van 3 maanden van het takelbedrijf door de Minister of zijn afgevaardigde indien dezelfde overtreding binnen 6 maanden vastgesteld wordt;3° de onmiddellijke terugbetaling van de klant en een definitieve schorsing van het takelbedrijf door de Minister of zijn afgevaardigde in geval van recidive. Niet-naleving van de andere bepalingen van dit besluit en van de door de Minister of zijn afgevaardigde bepaalde modaliteiten

1° een waarschuwing van de Minister of zijn afgevaardigde aan het takelbedrijf;2° een boete of een schorsing van 3 maanden van het takelbedrijf door de Minister of zijn afgevaardigde indien dezelfde overtreding binnen 6 maanden vastgesteld wordt;3° een definitieve schorsing van het takelbedrijf door de Minister of zijn afgevaardigde in geval van recidive. Handelingen van een takelwagen die geen SIABIS+-erkenning heeft op het betrokken wegennet

Uitsluiting van het takelbedrijf van het in artikel 2 bedoelde wegennet en een boete van 1.500 euro voor het betrokken takelbedrijf.


§ 2. Indien de Minister, zijn afgevaardigde of de domaniale politieagent voornemens is op basis van het verslag van het in artikel 12 bedoelde opvolgingscomité een sanctie toe te passen, stelt hij de betrokken natuurlijke persoon via het takelbedrijf dat hem in dienst heeft of het betrokken takelbedrijf zelf in kennis van een bericht dat in voorkomend geval vergezeld gaat van een afschrift van het verslag van het opvolgingscomité, met vermelding van: 1° de feiten waarvoor hij overweegt een boete op te leggen;2° een uittreksel van de overtreden bepalingen;3° de sanctie die hij voornemens is op te leggen;4° het feit dat de betrokken natuurlijke persoon of het betrokken takelbedrijf het recht heeft om: a) binnen vijftien dagen na ontvangst van de kennisgeving per aangetekende brief zijn verweermiddelen schriftelijk in te dienen;b) binnen dezelfde termijn per aangetekende brief vragen om zijn verweermiddelen mondeling te kunnen voorleggen;c) zich door een raadsman te laten vertegenwoordigen of bijstaan;d) zijn dossier te raadplegen. Als de betrokken natuurlijke persoon of het betrokken takelbedrijf vraagt om zijn/haar verweermiddelen mondeling voor te leggen, stelt de Administratie hem/haar in kennis van de plaats, de dag en het tijdstip waarop hij/zij zal worden gehoord. Deze hoorzitting vindt ten vroegste plaats vijftien dagen na de datum van ontvangst van de kennisgeving.

Er wordt proces-verbaal van het verhoor opgemaakt door de ambtenaar bedoeld in artikel 9, § 1, van het decreet van 19 maart 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/03/2009 pub. 08/05/2009 numac 2009202017 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein sluiten. Bij dit proces-verbaal worden eventuele geschillen vermeld.

Na het verstrijken van de termijn van twintig dagen na de voor de hoorzitting vastgestelde datum, rekening houdend met de eventuele schriftelijke of mondelinge verweermiddelen, neemt de Minister of zijn afgevaardigde de volgende beslissing, hetzij: 1° de oorspronkelijk geplande sanctie opleggen;2° een minder zware sanctie opleggen;3° geen sanctie opleggen. De beslissing van de Minister of zijn afgevaardigde wordt bij aangetekende brief aan de betrokken natuurlijke persoon of het betrokken takelbedrijf meegedeeld.

Art. 18.Indien er zich een probleem voordoet bij de uitvoering van dit besluit kan elke gebruiker een klacht per aangetekende brief bij de Administratie indienen.

Om ontvankelijk te zijn dient de klacht de omstandigheden van de interventie en de redenen voor het ongenoegen te vermelden.

De Administratie beschikt over een termijn van zestig dagen na ontvangst van de klacht om haar beslissing aan de klager mee te delen.

Die termijn wordt tijdens de perioden van 16 juli tot 15 augustus en van 24 december tot 2 januari opgeschort.

De Administratie behandelt de klachten van de gebruikers rekening houdend met de informatie van de SOFICO, de Wegpolitie, de betrokken hulpverleners en takelbedrijven. HOOFDSTUK IV. - SLOTBEPALINGEN

Art. 19.Het decreet van 20 december 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/12/2018 pub. 14/02/2019 numac 2019200630 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 19 maart 2009 betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein sluiten tot wijziging van het decreet van 19 maart 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/03/2009 pub. 08/05/2009 numac 2009202017 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein sluiten betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein treedt in werking op dezelfde datum als dit besluit.

Art. 20.De Minister tot wiens bevoegdheden de openbare werken behoren, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 22 augustus 2019.

Voor de Regering : De Minister-President, W. BORSUS De Minister van Leefmilieu, Ecologische Overgang, Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken, Mobiliteit, Vervoer, Dierenwelzijn en Industriezones, C. DI ANTONIO

Eerste bijlage. Lijst van de wegen waaruit het SIABIS+-netwerk bestaat - A3 tussen Hélécine en Lichtenbusch (Duitse grens), van KP 44,2 tot 134,5; - A4 tussen Rosières en Sterpenich (Luxemburgse grens), van KP 13,5 tot 187,8; - A7 tussen de R0 te Haut-Ittre en Hensies (Franse grens), van KP 17,6 tot 78,2; - A8 tussen Rebecq en Lamain (Franse grens), van KP 7,7 tot 76,7; - A13 tussen Boirs en Vottem, agglomeratiegrens, van KP 100,2 tot 111,4; - A15 tussen Luik en Le Roeulx, van KP 0 tot 102,4; - A16 tussen Hautrage en Doornik, van KP 0 tot 35,9; - A17 tussen Marquain en Moeskroen, van KP 0 tot 17,5; - A25 tussen Visé en Luik, van KP 0 tot 15,5; - A26 tussen Luik en Neufchâteau, van KP 0 tot 102,5; - A27 tussen Battice en Steinebrück (Duitse grens), van KP 0 tot 61,4; - A28 tussen de RN81 en Aubange (Franse grens), van KP 11,6 tot 14,7; - A54 tussen Petit-Roeulx en Charleroi, van KP 0 tot 23,2; - A501 tussen de A7 en de A15, van KP 0 tot 5,6; - A503 tussen de R9 en de R3, van KP 0 tot 3,5; - A601 tussen de A13 en de A3, van KP 0 tot 4,7; - A602 tussen de A3 en de A26, van KP 0 tot 13,3; - A604 tussen Bierset en Seraing, van KP 0,3 tot 5,1; - B501 te Bergen, van KP 0 tot 2; - B601 te Spa, van KP 0,1 tot 1,8; - B602 te Tilff, van KP 0,1 tot 1,7; - R0 tussen Haut-Ittre en Waterloo, van KP 0 tot 12,4; - R0 tussen Tubeke en Haut-Ittre, van KP 71,4 tot 75,7; - R3 van KP 0 tot 32,7; - R5 oost te Bergen, van KP 0 tot 3,6; - R5a west te Bergen, van KP 0 tot 10,7; - R9 te Charleroi, van KP 0 tot 5,2; - RN4 tussen Gembloux en Aarlen, van KP 33,5 tot 55,1 en van KP 65,1 tot 178, behalve de agglomeratie van Namen en het doorkruisen van Tenneville, van KP 122,9 tot 126,2, van Martelange, van KP 159,9 tot 164,8, en van Aarlen, van KP 178 tot de Luxemburgse grens; - RN5 tussen Les-Bons-Villers en de agglomeratie van Couvin, van KP 59,4 tot 92,7; - RN25 tussen Grez-Doiceau, behalve de rotonde van Comte d'Ursel, en Nijvel, behalve de rotonde RN25 - RN93 - R24, van KP 17,2 tot 45,25, inclusief de toegangen maar behalve de rotondes RN25 - RN4 te Waver en te Mont-Saint-Guibert en de verkeerswisselaar RN25 - RN238; - RN25a tussen de A4, inclusief de verkeerswisselaar, en de rotonde RN4 - behalve de RN25a, van KP 0 tot 1,1; - RN52 te Antoing, van KP 2 tot 5,2; - RN54 tussen de R3, inclusief de verkeerswisselaar, en het kruispunt RN54 - behalve de RN59, van KP 0 tot 5,1; - RN55 tussen de A7, inclusief de verkeerswisselaar, en het kruispunt RN55 - behalve de RN27, van KP 22,7 tot 29,8; - RN59 van KP 0 tot 18,7; - RN60 van KP 43,5 tot 51,3; - RN81 tussen de A4 en Aubange (Franse grens), van KP 2,6 tot 11,7; - RN89 tussen de A4 en de "Barrière de Champlon", van KP 30 tot 57,4; - RN90 tussen de R3, inclusief de verkeerswisselaar, en behalve de rotonde Monceau, van KP 29,1 tot 31,5; - RN90 tussen de R9, inclusief de verkeerswisselaar, en het kruispunt RN922 - behalve de RN90, van KP 35,2 tot 61,7; - RN97 tussen Onhaye, behalve het kruispunt RN97 - RN936, en Ciney, behalve de rotonde RN97 - RN949, van KP 22 tot 43; - RN98 tussen Fosses-la-Ville, behalve het kruispunt RN98 - RN922, en Ligny, behalve het kruispunt RN98 - RN29, van KP 0 tot 15,6; - RN552 van KP 7,5 tot 10,5; - RN568 van KP 4,3 tot 10,3.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 22 augustus 2019 tot uitvoering van artikel 3bis van het decreet van 19 maart 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/03/2009 pub. 08/05/2009 numac 2009202017 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein sluiten betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein.

Namen, 22 augustus 2019.

Voor de Regering : De Minister-President, W. BORSUS De Minister van Leefmilieu, Ecologische Overgang, Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken, Mobiliteit, Vervoer, Dierenwelzijn en Industriezones, C. DI ANTONIO

Bijlage 2. Vereiste voorwaarden Het takelbedrijf leeft de regelgevingen na en voldoet aan zijn fiscale verplichtingen.

Het heeft de volgende verzekeringen afgesloten: 1° B.A. voor de exploitatie van takel- en sleepverrichtingen; 2° B.A. voor de signalisatie en het weghalen van voorwerpen; 3° B.A. voor de toevertrouwde voorwerpen bij takel- en sleepverrichtingen; 4° Arbeidsongeval voor het interventieteam; 5° B.A. voor de exploitatie van een bewakingsdienst voor voertuigen; 6° vervoer van inzittenden van getakelde voertuigen in de takelwagen of in elk ander bedrijfsvoertuig tijdens de uitvoering van de werkzaamheden. Het bedrijf beschikt over voldoende personeelsleden om efficiënte takelverrichtingen te kunnen uitvoeren.

Het gebruikt de gepaste middelen en doet een beroep op het gepast aantal werknemers voor de behoeften van de interventie. De medewerkers beschikken over de nodige vakbekwaamheid en worden regelmatig geregistreerd in overeenstemming met de relevante wettelijke voorschriften.

De personeelsleden van het takelbedrijf dragen de veiligheidskleding die aan de wettelijke voorschriften voldoet om de interventies op het betrokken netwerk uit te voeren. Onverminderd de wetgeving die van toepassing is bestaat deze kleding uit ten minste een broek en een jas, die elk voorzien zijn van retroreflecterende elementen.

Het personeel dat op het terrein in actie komt, beschikt bovendien over een attest met persoonsgegevens afgegeven door de instelling aangewezen door de Administratie. Dit attest dient op verzoek van eender welke Wegpolitieagent worden voorgelegd.

Om interventies in de verbinding E40-E25 te Luik uit te voeren moeten de personeelsleden van het takelbedrijf eerst aan een bezoek van het kunstwerk deelnemen en het grondig kennen (kenmerken, afmetingen, lengtes, toegangswegen, vluchtnissen,...). Na afloop van dit bezoek zal de Waalse Overheidsdienst een attest uitreiken aan het takelbedrijf in naam van de infrastructuurbeheerder SOFICO. Dit attest is noodzakelijk om in de verbinding E40-E25 interventies te mogen uitvoeren.

De voertuigen voldoen aan de vereisten qua registratie, technische controle, verzekeringen, uitrusting en boorddocumenten.

Alle op voertuigen gemonteerde hefwerktuigen worden regelmatig gecontroleerd door een erkend controlebedrijf dat een periodieke goedkeuring toekent.

De voertuigen van het takelbedrijf zijn uitgerust met de minimale uitrusting en materiaal die nodig zijn voor de veiligheid van de werkzaamheden en de reiniging van de rijbaan.

Op de plaats van elke interventie beschikt het takelbedrijf tenminste over de volgende uitrusting: - geschikte brandblusapparaten, - een schop, - een borstel, - twee zakken met absorberend product voor het verwijderen van vloeistoffen, - containers voor de verwijdering van diverse afvalstoffen, - een zaklantaarn of een gerichte projector, - sleutels voor personenwagenwielen, - een gordelsnijder, - tenminste 10 niet inklapbare en 75 cm hoge reflecterende verkeerskegels, - tenminste 10 aanvullende signaallichten voor de grond.

Het takelbedrijf beschikt tenminste over een takelwagen uitgerust met een kraan met een minimale hefvermogen van 3,5 ton en met een lier met een kabellengte van minstens 20 meter.

Het takelbedrijf gebruikt de takelwagen uitgerust met een kraan enkel en alleen wanneer dit expliciet verzocht wordt bij het oproep van het CIC of het PEREX-centrum.

In de andere gevallen gebruikt het een andere takelwagen uitgerust met een kantelplatform met een minimale laadvermogen van 3,5 ton, maar zonder kraan.

In het geval van een voertuig met speciale kenmerken (hoogte/lengte), gebruikt het een voertuig aangepast aan deze kenmerken. In het geval van een tweewielig voertuig moet het takelwagen dit type voertuig kunnen laden.

Het takelwagen kan uitgerust worden om als signalisatievoertuig gebruikt te worden.

Het weghalen van voorwerpen kan door middel van die ene takelwagen uitgevoerd worden als die ook als signalisatievoertuig uitgerust is.

Het signalisatievoertuig is een aangepast voertuig dat gebruikt wordt om de plaats van het takelen aan te duiden. Het kan ook voor het weghalen van voorwerpen gebruikt worden. In dat geval moet het ook voorwerpen kunnen vervoeren. Het kan ook voor het vervoer van personen gebruikt worden.

Het signalisatievoertuig moet aan de voor- en achterzijde voorzien zijn van afwisselend rode en witte strepen van tenminste 0,10 m breed, in een hoek van 45° ten opzichte van de verticale as van het voertuig.

De retroreflectie van die strepen moet tenminste voldoen aan de klasse RA2 van de norm NBN EN 12899-1 of gelijkwaardig.

Dit voertuig is ook uitgerust met knipperende oranje lichten, een lichtbalk met oranje lichten en een lichtgevend verkeersbord dat de interventiezone aankondigt.

Afhankelijk van het ontwerp van het signalisatievoertuig kan het verkeersbord op het dak of achter de cabine worden gemonteerd. In ieder geval moet de richtingspijl bij normaal zicht op meer dan 200 m volledig zichtbaar zijn.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 22 augustus 2019 tot uitvoering van artikel 3bis van het decreet van 19 maart 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/03/2009 pub. 08/05/2009 numac 2009202017 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein sluiten betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein.

Namen, 22 augustus 2019.

Voor de Regering : De Minister-President, W. BORSUS De Minister van Leefmilieu, Ecologische Overgang, Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken, Mobiliteit, Vervoer, Dierenwelzijn en Industriezones, C. DI ANTONIO

Bijlage 3. Tarievenrooster excl. BTW De tarievenrooster is van toepassing op de facturen gericht aan de SOFICO of aan de eigenaar van het voertuig dat niet gedekt wordt door een bijstandsverzekering.

De tarievenrooster is exclusief BTW. 1. Takelverrichting Het takelen is bestemd voor de verongelukte voertuigen, voertuigen met pech of de achtergelaten voertuigen. Het forfaitair bedrag voor een takelverrichting omvat de volgende elementen: 1° de verplaatsingen naar de plaats van de takelverrichting en terug naar het depot of het gemeentedepot in het geval van achtergelaten voertuigen;2° de takelverrichtingen;3° de nodige tijd voor het takelen van het voertuig, inclusief de kosten van de arbeidskracht;4° de immobilisatie ter plaatse;5° de terbeschikkingstelling van het personeel voor de opvang van de overheden en gebruikers;6° de bewaring van de sleutels, documenten en inschrijvingsmerktekens op een beveiligde plaats binnen het bedrijf;7° het stallen van het voertuig op de dag van het takelen;8° de teruggave van het voertuig;9° de reiniging van de rijbaan;10° het vervoer van de personen en hun bagage naar een overeengekomen locatie;11° het risico op wanbetaling. Met uitzondering van het vervoer naar de plaats van het takelen en de terugkeer naar het depot of het gemeentelijke depot voor de achtergelaten voertuigen, omvat het forfaitair bedrag van een takelverrichting tot 60 minuten interventie vanaf de aankomst van het eerste voertuig ter plaatse.

Het forfaitair bedrag dat de erkende takelbedrijven moeten ontvangen, is vastgesteld op 150 euro voor een takelverrichting van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 en 19.00 uur, behalve op feestdagen.

Voor de verplaatsingen die het in de artikelen 5 en 6 bedoelde forfaitair bedrag overschrijden, kan een kilometertoeslag van 1 EUR per km in rekening worden gebracht. De kilometertoeslag wordt berekend op basis van een heen- en terugreis vanaf het voor de gebruiker gunstigste punt als bedoeld in de artikelen 5 en 6.

Voor interventies boven het forfaitair bedrag kan een uurtoeslag van 20 euro per begonnen kwartier worden gevraagd.

Het forfaitair bedrag voor een takelverrichting evenals de kilometer- en uurtoeslagen worden met 50 procent verhoogd voor opdrachten die tussen 19.00 en 07.00 uur beginnen, alsook op zaterdag, zondag en feestdagen. De opdracht start vanaf het moment dat een operator van het CIC of het PEREX-centrum de hulpverlener opbelt.

Een toeslag kan gevraagd worden voor de volgende elementen: 1° geen trekoog op het voertuig: 15 euro;2° montage van een reservewiel: 25 euro;3° gebruik van de kraan: 50 euro;4° vergrendelde handrem, gesloten deuren: 25 euro;5° geen sleutels: 25 euro;6° zak met absorberend product: 15 euro per zak van 25 kg;7° uitschakeling van de batterij voor hybride of elektrische voertuigen: 15 euro. De punten 1° tot 5° zijn niet cumuleerbaar.

Een toeslag van 15 euro per dag kan worden gevraagd voor de bewaking van het voertuig boven het forfaitair bedrag, namelijk na de dag van het takelen van het voertuig. De bewakingsdagen worden berekend per periode van 24 uur en de berekening begint vanaf de dag na de aankomst aan het depot tot de dag van vertrek van het voertuig.

Wanneer de inzittenden van het getakelde voertuig niet allemaal door de takelwagen vervoerd kunnen worden, kan een forfaitaire toeslag van 50 euro in rekening worden gebracht voor het vervoer per taxi van de personen en hun bagage naar het depot van het takelbedrijf of naar een met hen overeengekomen beveiligde plaats buiten het in artikel 2 bedoelde wegennet. 2. Signalisatieverrichting Het forfaitair bedrag voor een signalisatieverrichting omvat de volgende elementen: 1° de verplaatsing naar de plaats van de signalisatie en de terugreis naar het depot;2° de immobilisatie ter plaatse;3° de signalisatieverrichtingen;4° het risico op wanbetaling. De immobilisatie ter plaatse voor een periode langer dan 60 minuten maakt geen deel uit van het forfaitair bedrag.

Het forfaitair bedrag dat de erkende takelbedrijven moeten ontvangen, is vastgesteld op 125 euro voor een signalisatieverrichting van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 en 19.00 uur, behalve op feestdagen.

Het forfaitair bedrag is vastgesteld op 150 euro voor opdrachten die tussen 19.00 en 07.00 uur beginnen, alsook op zaterdag, zondag en feestdagen. De opdracht start vanaf het moment dat een operator van het CIC of het PEREX-centrum de hulpverlener opbelt.

Een uurtoeslag van 20 euro per begonnen kwartier kan gevraagd worden voor de interventies die het forfait overschrijden tussen 7.00 en 19.00 uur van maandag tot vrijdag, behalve op feestdagen.

Een uurtoeslag van 30 euro per begonnen kwartier kan gevraagd worden voor de interventies die het forfait overschrijden tussen 19.00 en 7.00 uur, alsook op zaterdag, zondag en feestdagen. 3. Het weghalen van voorwerpen Het forfaitair bedrag voor het weghalen van voorwerpen omvat de volgende elementen: 1° de verplaatsing tot het weghaalpunt van voorwerpen en de terugreis naar het depot;2° de immobilisatie ter plaatse;3° de weghaalverrichtingen van voorwerpen;4° het depot op een vooraf bepaalde plaats. Met uitzondering van het vervoer naar het weghaalpunt van voorwerpen en de terugreis naar het depot, omvat het forfait voor een weghaalverrichting van voorwerpen tot 60 minuten interventie ter plaatse vanaf de aankomst van het eerste voertuig ter plaatse.

Het forfaitair bedrag dat de erkende takelbedrijven moeten ontvangen, is vastgesteld op 110 euro voor een weghaalverrichting van voorwerpen van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 en 19.00 uur, behalve op feestdagen.

Het forfaitair bedrag is vastgesteld op 135 euro voor de opdrachten die tussen 19.00 en 07.00 uur beginnen, alsook op zaterdag, zondag en feestdagen. De opdracht start vanaf het moment dat een operator van het CIC of het PEREX-centrum de hulpverlener opbelt.

Een uurtoeslag van 20 euro per begonnen kwartier kan gevraagd worden voor de interventies die het forfait overschrijden tussen 7.00 en 19.00 uur van maandag tot vrijdag, behalve op feestdagen.

Een uurtoeslag van 30 euro per begonnen kwartier kan gevraagd worden voor de interventies die het forfait overschrijden tussen 19.00 en 7.00 uur, alsook op zaterdag, zondag en feestdagen.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 22 augustus 2019 tot uitvoering van artikel 3bis van het decreet van 19 maart 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/03/2009 pub. 08/05/2009 numac 2009202017 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein sluiten betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein.

Namen, 22 augustus 2019.

Voor de Regering : De Minister-President, W. BORSUS De Minister van Leefmilieu, Ecologische Overgang, Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken, Mobiliteit, Vervoer, Dierenwelzijn en Industriezones, C. DI ANTONIO

^