gepubliceerd op 19 oktober 2007
Besluit van de Waalse Regering tot aanvulling van het besluit van 4 december 2003 waarbij beslist wordt het gewestplan Waver-Geldenaken-Perwez aan herziening te onderwerpen door opneming van een natuurgebied en een landbouwgebied als planologische compensatie en tot aanneming van het voorontwerp tot herziening met het oog op de opneming van een ontginningsgebied in het gehucht "Les Turluttes", te Chaumont-Gistoux en Walhain
21 JUNI 2007. - Besluit van de Waalse Regering tot aanvulling van het besluit van 4 december 2003 waarbij beslist wordt het gewestplan Waver-Geldenaken-Perwez (blad 40/2) aan herziening te onderwerpen door opneming van een natuurgebied en een landbouwgebied als planologische compensatie en tot aanneming van het voorontwerp tot herziening met het oog op de opneming van een ontginningsgebied in het gehucht "Les Turluttes", te Chaumont-Gistoux en Walhain
De Waalse Regering, Gelet op het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium, inzonderheid op de artikelen 1, 22, 23, 25, 32, 35, 38, 40 en 42 tot 46;
Gelet op het koninklijk besluit van 28 maart 1979 tot opstelling van het gewestplan Waver-Geldenaken-Perwez;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 4 december 2003 waarbij beslist wordt tot herziening van het gewestplan Waver-Geldenaken-Perwijs (blad 40/2) en tot aanneming van het voorontwerp van herziening met het oog op de opneming van een ontginningsgebied in het gehucht "Les Turluttes" op het grondgebied van de gemeenten Chaumont-Gistoux en Walhain;
Overwegende dat artikel 46, § 1, 2, van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium, zoals gewijzigd bij het programmadecreet van 3 februari 2005 tot economisch herstel en administratieve vereenvoudiging inhoudt dat de opneming van het ontginningsgebied, bepaald bij het voorontwerp van herziening van het gewestplan goedgekeurd op 4 december 2003, gecompenseerd wordt door de gelijkwaardige omvorming van bestaande bebouwingsgebieden tot niet-bebouwingsgebieden of door elke alternatieve compensatie, door de Regering bepaald;
Overwegende dat de Waalse Regering als planologische compensaties de omvorming in aanmerking genomen heeft van volgende ontginningsgebieden tot niet-bebouwingsgebieden : - opneming als natuurgebied van de locatie "Pas de Chien", dat deel uitmaakt van het Natura 2000-gebied BE 31007 "Vallée du Train", met een totaaloppervlakte van ongeveer 3,6 ha; - opneming als landbouwgebied van een voormalige stortplaats van klasse 2, met een oppervlakte van ongeveer 7,9 ha;
Overwegende dat de uitbating heden voor een extern verkeer zorgt van ongeveer 250 vrachtwagens per dag dat de "chaussée de Huy" neemt via het centrum van Chaumont-Gistoux en dat die toestand voor aanzienlijke hinder zorgt bij de omwonenden; dat een rechtstreekse verbinding van de uitbatingslocatie met een verkeerswisselaar die aangelegd zou worden op de autosnelweg E411, waardoor een einde gemaakt kan worden aan het doorrijdend vrachtverkeer in de dorpsgebieden, bijgevolg overwogen wordt als alternatieve compensatie; dat om dat te verwezenlijken, in een reserveringsomtrek voorzien wordt met het oog op de aanleg van een verkeerswisselaar op de E411 ter hoogte van Chaumont-Gistoux, ten laste van de uitbater tegen één miljoen euro;
Overwegende dat voornoemd besluit van de Waalse Regering van 4 december 2003 aangevuld moet worden door de invoering van die planologische en één alternatieve compensatie;
Overwegende dat er om leesbaarheidsredenen ook voorgesteld wordt het op 4 mei 2003 door de Waalse Regering aangenomen plan te vervangen door een nieuw plan waarop tegelijkertijd de opneming van een ontginningsgebied, natuurgebieden en een landbouwgebied, evenals een reserveringsomtrek voorkomen;
Overwegende dat bedoelde herziening van het gewestplan niet het voorwerp heeft uitgemaakt van een voorlopige aanneming en dat de overgangsmaatregelen bedoeld in artikel 101 van het economisch herstel- en administratieve vereenvoudigingsdecreet, dat in werking is getreden op 11 maart 2005 en bepaalt dat de voorheen in werking getreden procedures voortgezet mogen worden, niet toepasselijk zijn;
Overwegende dat het bestek, aangenomen door de Minister van Ruimtelijke Ordening op 2 oktober 2003, dus aangepast moet zijn om eenvormig te zijn met de nieuwe verplichte inhoud voor milieueffectenonderzoeken waarvan sprake in artikel 42, lid 2;
Overwegende dat dat milieueffectenonderzoek overigens de beoordeling moet inhouden van de effecten van de opneming van de planologische en de alternatieve compensaties, namelijk : - het landbouwgebied; - het natuurgebied, waarbij die beoordeling hoe dan ook verplicht is krachtens artikel 46, § 2, lid 2, van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium daar ze gelegen zijn in of in de nabijheid van een Natura 2000-omtrek; - en de reserveringsomtrek met het oog op de aanleg van de verkeerswisselaar die een rechtstreekse verbinding kan verzorgen tussen de uitbatingslocatie en de E411;
Overwegende dat de ontwerp-inhoud van het effectenonderzoek, gevoegd bij dit voorontwerp van plan, de algemene inhoud van het effectenonderzoek van plannen, verwoord in artikel 42, lid 2, van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium, uiteenzet; dat de bestanddelen van het onderzoek, omschreven met inoverwegingname van de specifieke kenmerken van het voorontwerp, beschouwd moeten worden als vaststelling van de omvang en de nauwkeurigheidsgraad van dat onderzoek;
Overwegende dat de als bijlage bij dit besluit gevoegde ontwerp-inhoud van het effectenonderzoek, met betrekking tot de opneming van het voorheen bepaalde ontginningsgebied en de planologische en alternatieve compensatie ingevoerd bij dit besluit, voor advies voorgelegd moet worden aan de "Commission régionale d'Aménagement du Territoire" (Gewestelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening), aan de "Conseil wallon de l'Environnement pour le Développement durable" (Waalse Milieuraad voor Duurzame Ontwikkeling) overeenkomstig artikel 42, lid 4, van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium, evenals aan het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu en aan het Directoraat-generaal Autosnelwegen en Wegen; dat de ontwerp-inhoud van de effectenonderzoek; eventueel aangepast, vervolgens opnieuw voorgelegd wordt aan de Regering voor definitieve aanneming;
Overwegende dat het effectenonderzoek met betrekking tot het voorontwerp van herziening van het plan, aangenomen op 4 december 2003, uitgevoerd door het kantoor Pissart - Van der Stricht, aangevuld zal moeten worden na definitieve aanneming van de inhoud ervan;
Op de voordracht van de Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, Besluit :
Artikel 1.Artikel 1 van het besluit van de Waalse Regering van 4 december 2003 waarbij beslist wordt tot herziening van het gewestplan Waver-Geldenaken-Perwijs (blad 40/2) en tot aanneming van het voorontwerp van herziening met het oog op de opneming van een ontginningsgebied in het gehucht "Les Turluttes" op het grondgebied van de gemeenten Chaumont-Gistoux en Walhain wordt vervangen door volgende bepaling : "Het gewestplan Waver-Geldenaken-Perwez (blad 40/2) wordt aan herziening onderworpen met het oog op de opneming van een ontginningsgebied in het gehucht "Les Turlutets", van een natuurgebied, een landbouwgebied en een reserveringsomtrek voor de verwezenlijking van een nieuwe verkeerswisselaar voor een autosnelweg op het grondgebied van de gemeenten Chaumont-Gistoux en Walhain."
Art. 2.Artikel 2 van het besluit van de Waalse Regering van 4 december 2003 waarbij beslist wordt tot herziening van het gewestplan Waver-Geldenaken-Perwijs (blad 40/2) en tot aanneming van het voorontwerp van herziening met het oog op de opneming van een ontginningsgebied in het gehucht "Les Turluttes" op het grondgebied van de gemeenten Chaumont-Gistoux en Walhain wordt vervangen door volgende bepaling : "Het voorontwerp van herziening van het gewestplan Waver-Geldenaken-Perwez (blad 40/2) met betrekking tot de opneming van een ontginningsgebied in het gehucht "Les Turluttes", een natuurgebied, een landbouwgebied, evenals een reserveringsomtrek voor de verwezenlijking van een nieuwe verkeerswisselaar voor een autosnelweg op het grondgebied van de gemeenten Chaumont-Gistoux en Walhain wordt aangenomen overeenkomstig bijgevoegd plan."
Art. 3.Het bij het besluit van de Waalse Regering van 4 december 2003 gevoegde plan wordt door het bij dit besluit gevoegde plan vervangen.
Art. 4.De Minister van Ruimtelijke Ontwikkeling wordt ermee belast bijgevoegde ontwerp-inhoud van het effectenonderzoek betreffende de opneming van het voorheen bepaalde ontginningsgegbied en de opneming van het natuurgebied en de reserveringsomtrek, ingediend bij dit besluit, voor advies voor te leggen aan de "Commission régionale d'Aménagement du Territoire", afdeling normatieve inrichting, aan de "Conseil wallon de l'Environnement pour le Développement durable", overeenkomstig artikel 42, lid 4, van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium, aan de Directie Natuur van het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu en aan het Directoraat-generaal Autosnelwegen en Wegen en hem na deze raadplegingen - eventueel aangepast - voor definitieve aanneming aan de Regering over te leggen.
Namen, 21 juni 2007.
De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, A. ANTOINE Het plan ligt ter inzage bij het Directoraat-generaal Ruimtelijke Ordening, Huisvesting en Patrimonium, rue des Brigades d'Irlande 1, à 5100 Jambes.
BIJLAGE ONTWERP-INHOUD VAN HET EFFECTENONDERZOEK BETREFFENDE HET GEWESTPLAN 1. Omvang Geen enkel bestanddeel van het voorontwerp is van het milieueffectenonderzoek vrijgesteld.2. Nauwkeurigheidsgraad van de gegevens Onderstaand bijzonder bestek is een type-document waarvan de nauwkeurigheidsgraad voldoende geacht wordt krachtens artikel 42 van het Wetboek. Er wordt bijzondere aandacht besteed aan het mobiliteitsbeheer.
EERSTE FASE Inleiding Doel van de inleiding is, het effectenonderzoek opnieuw in zijn context te plaatsen en is er met name op gericht de procedure voor het publiek duidelijk te maken (in het kader van de overlegvergaderingen ontstaat er vaak verwarring tussen de aspecten die onder de herziening van het gewestplan vallen en de aspecten die onder de stedenbouwkundige, milieu- en/of globale vergunningen vallen). 1. Verwijzing naar artikel 42 van het Wetboek Tabel die de verschillende stappen in de procedure voor de herziening van een gewestplan samenvat.Het effectenonderzoek opnieuw situeren in bedoelde procedure en de termijnen aangeven voor de uitvoering van het onderzoek : een tijdsschema voor de werkzaamheden opstellen. 2. Voorontwerp van herziening van het door de Waalse Regering aangenomen gewestplan Afschrift van het voorontwerpbesluit, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad, en kaartdocument. 3. Actoren van de herziening van het gewestplan 3.1. Beslissingmaker Waalse Regering vertegenwoordigd door de Minister tot wiens bevoegdheden Ruimtelijke Ordening behoort. 3.2. Initiatiefnemer van het verzoek Promotor van het project, vennootschap of natuurlijke persoon die de groeve uitbaat. De contactpersoon (-personen) en zijn (hun) personalia vermelden. 3.3. Auteur van het effectenonderzoek Erkend studiebureau : de categorieën erkenningen en de duur ervan nader omschrijven en de verschillende personen die aan het onderzoek hebben meegewerkt, vermelden en hun bevoegdheden specificeren. HOOFDSTUK I. - Omschrijving en bespreking van de doelstellingen van het voorontwerp van het plan 1. Samenvatting van de inhoud en omschrijving van de doelstellingen van het voorontwerp van het plan 1.1. Doel van de herziening 1.1.1. Ligging en oppervlakte van de ontginningszone(s) (of andere zones en/of omtrek(ken) opgenomen in het voorontwerp van plan : - exacte lokalisatie (provincie, gemeente(n), plaatsnaam, straat, bladnr. NGI, Lambert-coördinaten) en afbeelding op wegen- en topografische kaarten (1/50 000 en 1/10 000); - Lijst van de eigendommen en de eigenaars van de gronden betrokken bij het voorontwerp (kadastraal plan + legger met statuut van de percelen en de eigenaars of huurders) - Bestemmingen op het gewestplan (huidige en toekomstige) (kaarten 1/10 000e) 1.1.2. Soort afzetting beoogd door de uitbating en valorisering van de ontgonnen rotsgesteenten - Soort rots(en) en producten (nader erop ingaan) - Huidige en/of toekomstige valorisering(en), met inbegrip van "steriele" gesteenten, de gebruikswijzen en toepassingen uitleggen 1.1.3. Ligging en bodeminname van de verkeerswisselaar en de rechtstreekse verbinding met de uitbating 1.2. Doelstellingen van de herziening Hier worden de doelstellingen van de Regering uit het besluit van voorontwerp van het plan belicht. Die doelstellingen worden vastgesteld op grond van de nota's aan de Waalse Regering van 27 maart 2002 en 21 juni 2007. Ze kunnen gestaafd zijn door verschillende elementen, w.o., voor wat betreft het ontginningsgebied : - de reserves van het beoogde product (berekeningswijze uitleggen) : (A) Uitbreiding van een ontginningsgebied; ? Beschikbare reserves in het bestaande ontginningsgebied ? Uitputtingstermijn ? Geraamde reserves in de uitbreiding van het ontginningsgebied (B) Nieuw ontginningsgebied ? Geraamde reserves in het nieuwe ontginningsgebied ? Geraamde reserves in alle huidig opgenomen ontginningsgebieden (voor het soort rots bedoeld in het voorontwerp) - de kenmerken van de afzetting : - de bijzondere uitbatingstechnieken; - de marktevolutie voor het beoogde producttype; - het behoud of de ontwikkeling van een economische activiteit (rechtstreekse en onrechtstreekse werkgelegenheid, toevoer naar verwerkende bedrijven,...) 1.3. Eventuele opties voor de uitvoering van het project Bijvoorbeeld : - de bepaalde vestemmingen voor de precisering van de decreetsbepalingen; - de stedebouwkundige voorschriften; - een toename van de productie en/of de valorisering van nieuwe producten; - de ontginningstechnieken en behandeling van de rots; - fasering van de bezetting (met inbegrip het beheer van de steriele gesteenten, het opgepompte water en de heraanleg); - de regelingen voor leefmilieubeheer en landschapsintegratie; - de overwogen infrastructuren (in de omtrek van het voorontwerp en daarbuiten). ... 2. Kritische analyse van de doelstellingen van het voorontwerp van het plan 2.1. Controle van de verenigbaarheid van de doelstellingen van het voorontwerp met de belangen uiteengezet in de regelgevende en beleidsdocumenten van het Gewest Het betreft de verschillende plannen en programma's zoals het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium, het Waalse structuurplan, het leefmilieuplan voor de duurzame ontwikkeling, het Toekomstcontract voor Wallonië,...
Bovendien moet een onderscheid worden gemaakt tussen de aanvragen voor de uitbreiding van de bestaande groeven en de opening van nieuwe uitbatingen. 2. Controle van de relevantie van de doelstellingen van de bescherming van het leefmilieu overwogen in het kader van de uitwerking van het plan HOOFDSTUK II.- Sociaaleconomische verantwoording van het voorontwerp 1. Beoordeling van de noodzaak om een ontginningsgebied uit te breiden of op te richten op het gewestplan Beoordeling van de behoeften (noodzaak om het uitbreidingsgebied uit te breiden of een nieuw ontginningsgebied op te richten op het gewestplan ten opzichte van de nog beschikbare reserves in het ontginningsgebied of de bestaande ontginningsgebieden, en het beheer van de uitbating).Berekeningsmethodes nader bespreken.
Hier wordt nagegaan of er op kwantitatief en/of kwalitatief vlak genoeg reserves beschikbaar zijn in het heden uitgebate ontginningsgebied (bij een uitbreiding van een bestaande ontginningsactiviteit) of in de andere onontgonnen gebieden opgenomen op het gewestplan (bij een nieuwe ontginning).
Die gebieden moeten op een kaart aangeduid worden, met samenvatting van de kenmerken van de afzetting (ontginbaar, kwaliteit van de producten en geschatte reserves).
Bereikbaarheid van de locaties nagaan en uitbaatmogelijkheden in functie van de voornaamste bodembezettingen (gevolgen van de onverenigbaarheid van de ontginningsactiviteit met de andere bodembezettingen en de menselijke activiteiten).
De andere aanvragen tot herziening van het gewestplan die dezelfde doelstellingen in het Waalse Gewest beogen (rotsen), vermelden (ze op een kaart aangeven). 2. Kwantitatieve en kwalitatieve beoordeling van het economisch belang van de afzetting Die fase moet het belang valideren van de te ontginnen rotsgesteenten, alsook de potentiële economische effecten van hun uitbating. Daar moet met name : - nagegaan worden of de afzetting uitgebaat kan worden en moeten de reserves becijferd worden (de berekeningsmethodes uiteenzetten); - de kwaliteiten van de rotsgesteenten nader aangeven en de vermoedelijke afzetmarkten vermelden (toepassingen, beoogde markten, in voorkomend geval ingaan op het erfgoedbelang van het ontgonnen gesteente,...); - de hoeveelheden die ontgonnen zullen worden aangeven ten opzichte van de totale ontgonnen hoeveelheid in het Waalse Gewest en de andere ondernemingen situeren die hetzelfde soort gesteente uitbaten; - de potentiële ondernemingen vermelden en situeren en het belang noemen dat ze kunnen halen uit de inbedrijfstelling van de locatie (met inbegrip van de onderaannemers die het uitbatingsmaterieel onderhouden, de toegang tot de locatie schoonmaken, het vervoer...); - de (on)rechtstreekse werkgelegenheid ramen die door de voorziene activiteit tot stand komt; evenals de financiële impact (w.o. belastingen, retributies...); ... 3. Sociaal-economische verantwoording van de opneming van het ontginningsgebied. Goed- of afkeuring van de noodzaak om een ontginningsgebied uit te breiden of op te richten dat beantwoordt aan de doelstellingen uit het voorontwerp. 4. Verantwoording van de overwogen wegeninfrastructuur. Gevolgen van de ontwikkelingsperspectieven van het verkeer besproken onder 1 en 2. Onderzoek van de noodzaak om een nieuwe verkeerswisselaar op de E411 aan te leggen en een verbindingsstuk voor rechtstreekse verbinding met de ontginningslocatie.
TWEEDE FASE HOOFDSTUK III. - Bevestiging van het voorontwerp van het plan ten opzichte van de vermoedelijke effecten op mens en leefmilieu 1. Omschrijving van de menselijke en leefmilieukenmerken van het betrokken grondgebied 1.1. Leefmilieukenmerken 1.1.1. Geologie 1.1.1.1. Regionale situatie (structureel bekken of massief) 1.1.1.2. Afzetting (lithologie, ouderdom, formatie, lid, totaal en gevaloriseerd vermogen, structuur van de lagen (helling en richting), dekking,... - een uittreksel van de recentste geologische kaart bijvoegen) 1.1.1.3. Geotechnische drukfactoren (karst, tectonische accidenten (breuken en verschuivingen), hydrogeologie) 1.1.2. Pedologie (karakterisering van de bodemsoort, kwaliteit en zeldzaamheid, een uittreksel van de pedologische kaart bijvoegen) 1.1.3. Hydrologie en hydrogeologie (stroomgebieden, deelstroomgebieden, categorie van de waterlopen, watervlakken, hydrogeologische kaart, waterhoudende laag (soort opgeven), piëzometrie, waterwinningen, kwetsbare gebieden, beschermings- en bewakingsgebieden, gebieden onderhevig aan drukfactoren vanwege het leefmilieu,...) 1.1.4. Topografie en landschappen (geomorfologie en landschappelijk waardevolle omtrekken, ADESA-gezichtspunt of -lijn) 1.1.5. Lucht en klimaat (beschikbare gegevens over de luchtkwaliteit en klimatologische gegevens, heersende windrichtingen op basis van de metingen van het dichtstbijzijnde weerstation...) 1.1.6. Fauna en flora (de soorten en habitats inventariseren alsook de beschermde soorten en milieus) 1.2. Menselijke kenmerken 1.2.1. Materiële goeden en erfgoed : stedenbouwkundige structuur en architecturale morfologie van de bebouwing en de openbare ruimten, cultureel erfgoed (beschermde sites en goederen, beschermde gebieden,...) 1.2.2. Openbare infrastructuren en uitrustingen (wegen, hoogspanningslijnen en zeer hoge spanningslijnen, ondergrondse leidingen,...) 1.2.3. Menselijke activiteiten (aard en kenmerken van de huidige en potentiële activiteiten w.o. landbouw, toerisme, gevoelige sociaal-culturele uitrustingen zoals rusthuizen, scholen, kinderopvangcentra, ziekenhuizen, andere gevoelige menselijke bezigheden of (SEVESO) industriële activiteiten,...) 1.2.4. Geluidshinder (bestaande of gemeten gegevens, de meetplaatsen opgeven, data en uren) 1.2.5. Trillingen (bestaande of gemeten gegevens recht tegenover de woningen en de woongebieden, recreatiegebieden, dichtbijgelegen gebieden met een technologisch risico) 1.2.6. Aanwezigheid van mijnwerkzaamheden 2. Beschrijving van de regelgevingstoestand 2.1. Inrichtingsgebieden en -omtrekken conform de regelgeving 2.1.1. Gewestelijk niveau (gewestplan, gewestelijk stedenbouwkundig reglement, saneringsplan per onderstroomgebied, algemeen reglement op gebouwen in landbouwgebieden,...) 2.1.2. Gemeentelijk niveau (bijzonder plan van aanleg, gemeentelijk plan van aanleg, gemeentelijk milieuplan voor duurzame ontwikkeling, gemeentelijk natuurbevorderingsplan, gemeentelijk structuurplan, gemeentelijk stedenbouwkundig reglement, algemeen gemeentelijk afwateringsplan,...) 2.2. Goederen waarvoor een bijzondere regelgeving geldt 2.2.1. Fauna en flora (rechtsstatuut van de bossen en wouden, natuurpark, natuurreservaten, Natura Natura 2000-omtrekken, ruimten van gemeenschapsbelang, natuurlijke habitats (eventueel prioritair - decreet van 6 december 2001) en soorten van gemeenschapsbelang, beschermde soorten...) 2.2.2. Menselijke activiteiten (rechtsstatuut van de wegen en verkeerswegen, autonoom net voor traag verkeer, industrieën en uitrusting met een hoog SEVESO-risicogehalte,...) 2.3. Omtrekken met vergunningsplicht en beperking van burgerlijke rechten (bestaande verkavelingen, omtrekken waarin het Rampenfonds tussenbeide kwam, onroerende goeden met voorkooprecht, onroerende goeden met onteigening ten algemenen nutte,...) 2.4. Omtrekken die blijvend deel uitmaken van operationele inrichtingsmaatregelen (ruilverkavelingsomtrekken, stadheroplevingsomtrekken, stadsvernieuwingsomtrekken, bevoorrechte initiatiefgebieden,...) 2.5. Erfgoed- en archeologische sites (beschermde monumenten en sites, met inbegrip van de archeologische opgravingen, monumentaal erfgoed van België, lijst der waardevolle bomen en heggen,...) 2.6. Ecologische drukfactoren (wetenschappelijk waardevolle ondergrondse holtes, biologisch waardevolle vochtige gebieden, riviercontracten, gevoelige natuurgebieden, biologisch uiterst waardevolle gebieden, gebieden voor de speciale bescherming van de avifauna, landschappelijk waardevolle omtrekken, nabijgelegen, afgelegen en waterwinningsbewakingsgebieden, kwetsbare gebieden met de hoofdgrondwaterlagen, industriebedrijven en uitrustingen met hoog risico, gas- of brandstofleidingen, elektrische lijnen,...) 3. Identificatie van de potentialiteiten van het gebied dat bij het voorontwerp van gewestplan beoogd wordt De troeven van het gebied kort samenvatten ten opzichte van de punten 1, 2 en 3 4.Aanduiding van de waarschijnlijke gevolgen van de uitvoering van het ontwerp op mens en leefmilieu Doel is de niet-verwaarloosbare waarschijnlijke drukfactoren en effecten (cumulatieve secundaire synergische, korte-, middelange- en langetermijneffecten, permanente en tijdelijke zowel positieve als negatieve effecten) op mens en leefmilieu duidelijk te maken.
Indien de uitvoering van het (de) ontginningsgebied(-en) gefaseerd verloopt, dienen de effecten bepaald te worden in de verschillende stadia van die uitvoering.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de effecten op de site beoogd bij het voorontwerp en de effecten op de naburige gebieden 4.1. Hydrogeologie en hydrologie 4.1.1. Wijziging van het hydrogeologisch stelsel (verlaging van de grondwaterstand, grondverzakking, invloed op de waterwinningen, overstromingen na lozing van bemalingswater,...) 4.1.2. Wijziging van het hydrologisch stelsel (debiet en vuilvracht van de waterlopen, overstromingen na lozing van bemalingswater, verdwijning/ontstaan van vochtige gebieden,...) 4.1.3. Inzet van tot drinkwater verwerkbare watervoorraden 4.2. Topografie en landschappen (tijdens en na de ontginningsactiviteit, synthesefoto's maken) 4.3. Lucht en klimaat (stof, mistvorming, geurhinder,...) 4.4. Fauna, flora, biodiversiteit (tijdens en na de ontginningsactiviteit, potentiële impact van het project op de (eventueel prioritaire - Decreet van 6 december 2001) soorten en habitats van communautair belang) 4.5. Impact op de leefkwaliteit (gezondheid, veiligheid, hygiëne,...) 4.5.1. Verkeer (rechtstreeks en onrechtstreeks - aantal vrachtwagens per dag, reisweg, nuttig laadvermogen,...) 4.5.2. Mijnschoten (trillingen, effect op de site,...) 4.5.3. Stof 4.5.4. Geluid (recht tegenover de bestaande woningen, de woon- en de recreatiegebieden) 4.5.5. Geurhinder 4.5.6. Landschappen 4.5.7. Geotechnische drukfactoren en implicaties (karst, mijnwerkzaamheden, grondverschuiving, erosie,...) 4.5.8. Effecten op het autosnelwegennet, de infrastructuren en de verkeersstromen, verdwijning van gemeentewegen 4.6. Onroerende goederen 4.7. Erfgoed (de beschermde monumenten en landschappen, met inbegrip van de archeologische opgravingen) 4.8. Effecten op de menselijke activiteiten (SEVESO-activiteiten, land- en bosbouwactiviteiten,...) 4.9. Interactie tussen die verschillende factoren 5. Onderzoek naar de uit te voeren maatregelen ter voorkoming, vermindering of compensatie van de negatieve effecten of ter versterking of verhoging van de positieve effecten van het voorontwerp 5.1. Voorstelling van de afbakenings- en uitvoeringsvarianten De afbakeningsvarianten zijn wisseloplossingen voor de omtrek van het (de) ontginningsgebied(en).
De uitvoeringsvarianten beantwoorden bijvoorbeeld aan : - een nadere omschrijving van de bestemmingen van het (de) gebied(en) - een fasering van de bezetting, - technische uitrustingen of bijzondere inrichtingen,...
Op schaal van het invloedsgebied zijn de grondslagen voor de aanduiding van de afbakeningsvarianten en de uitvoeringsvarianten : - beantwoorden aan de doelstellingen van het voorontwerp; - beantwoorden aan het bepaalde van het Wetboek (art. 1, § 1) en andere gewestelijke regelgevende of beleidsbepalende documenten; - zo goed mogelijk gebruik maken van de potentialiteiten en de dwingende omstandigheden van het gebied : de negatieve effecten zo klein mogelijk houden en de positieve effecten begunstigen op sociaal, economisch en ecologisch vlak. 5.2. Uit te voeren maatregelen De uit te voeren maatregelen ter voorkoming, vermindering of compensatie van de negatieve effecten of ter versterking of verhoging van de positieve effecten op het leefmilieu dienen voor elke variant aangeduid te worden.
Als dergelijke maatregelen in het voorontwerp aanwezig zijn, dient nagegaan te worden of ze afgestemd zijn op de doelstellingen van de herziening en de bijzonderheden van de omgeving. Indien nodig kunnen nieuwe voorschriften worden toegevoegd. 5.2.1. Aanpassing van de regelgevende zonering 5.2.2. Opstellen van bijkomende voorschriften Die bijkomende voorschriften kunnen het volgende inhouden (artikel 41 van het Wetboek) : een nadere omschrijving van de bestemmingen van het (de) gebied(en;) ? de uitvoering van een gemeentelijk plan van aanleg; ? de fasering van de bezetting van het (de) gebied(en); ? de omkeerbaarheid van de bestemmingen indien er geen uitvoering is na verloop van een bepaalde tijd; ... 5.2.3. Aanduiding van technische uitrustingen en bijzondere inrichtingen 5.2.4. Geschatte doeltreffendheid van die niet-herleidbare maatregelen en residuele effecten 6. Schatting van de kosten en termijnen van de uitvoering Dit punt moet met name de kosten ten laste van de privéoperatoren en die ten laste van de gemeenschap onderscheiden.7. Waarschijnlijke evolutie van de leefmilieutoestand als het plan niet wordt uitgevoerd 8.Verantwoording en vergelijking van het voorontwerp en de verschillende afbakenings- en uitvoeringsvarianten De verantwoording gebeurt op grond van artikel 1, § 1, van het Wetboek en de analyse van voorgaande.
In de vorm van een tabel berust de vergelijking minstens op onderstaande elementen : effecten (zowel positieve als negatieve) op het leefmilieu, uit te voeren maatregelen ter verzachting van de maatregelen, overige effecten. HOOFDSTUK IV. - Bijkomende informatie 1. Voorstelling van de evaluatiemethode(s) De auteur van het onderzoek zet de methodekeuze die hij moest maken uiteen.2. Grenzen van het onderzoek Voor elke fase van het bestek geeft de auteur van het onderzoek aan welke moeilijkheden gerezen zijn en op welke punten hij niet dieper is kunnen ingaan en die eventueel uitgediept kunnen worden in toekomstige effectonderzoeken.3. In het vooruitzicht gestelde maatregelen voor de opvolging van de uitvoering van het gewestplan Doelstelling is om in een vroegtijdig stadium de onvoorziene negatieve effecten op te sporen en zo de geschikte correctiemaatregelen te kunnen invoeren. Zaak is, de lijst op te maken van de niet-verwaarloosbare effecten, opvolgingsindicatoren voor die effecten voor te stellen, berekeningswijze ervan, de gebruikte gegevens en hun bron, evenals hun grenswaarden. 4. Bijkomende technische gegevens De auteur van het onderzoek voegt aan zijn verslag een bibliografie en de notulen van de vergaderingen met de verschillende actoren (verantwoordelijken van de gemeenten, privé-initiatiefnemers;...) HOOFDSTUK V. - Conclusies en aanbevelingen In hoogstens twee bladzijden : - erop wijzen welke de voornaamste potentialiteiten en drukfactoren van het herzieningsontwerp van het gewestplan zijn; - advies uitbrengen over de aanvraag en indien nodig aanbevelingen verwoorden.
Niet-technische samenvatting Inhoudstafel, gevolgd door de lijst van de kaarten, figuren en foto's (met opgave van de nummer van de bladzijde waar ze zich bevinden).
De niet-technische samenvatting is een onafhankelijk document van hoogstens dertig tekstbladzijden. met een overvloedige kaart-, figuur- en kleurenfotodocumentatie.
Dat document moet het effectonderzoek van het plan samenvatten en het omzetten naar een niet-technische taal om het begrijpelijk te maken voor een publiek van niet-kenners en de deelneming van de burgers aan het openbaar onderzoek bevorderen.
De voorgestelde positieve en negatieve effecten en verzachtende maatregelen (aanbevelingen) worden in een samenvattingstabel gepresenteerd.
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Waalse Regering van 21 juni 2007 waarbij beslist wordt het gewestplan Waver-Geldenaken-Perwez (blad 40/2) aan herziening te onderwerpen door opneming van een natuurgebied en een landbouwgebied als planologische compensaties en tot aanneming van het voorontwerp tot herziening met het oog op de opneming van een ontginningsgebied in het gehucht "Les Turluttes", te Chaumont-Gistoux en Walhain.
Namen, 21 juni 200 7.
De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, A. ANTOINE