Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 14 december 2023
gepubliceerd op 05 februari 2024

Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van bijlage 120 van het reglementair deel van het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, met betrekking tot het beheer van incontinentie en voeding in rust- of rust- en verzorgingstehuizen

bron
waalse overheidsdienst
numac
2024200437
pub.
05/02/2024
prom.
14/12/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

14 DECEMBRE 2023. - Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van bijlage 120 van het reglementair deel van het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, met betrekking tot het beheer van incontinentie en voeding in rust- of rust- en verzorgingstehuizen


De Waalse Regering, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, zoals gewijzigd, artikel 20;

Gelet op het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, artikel 359, eerste lid;

Gelet op het reglementair deel van het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid;

Gelet op het verslag van 15 december 2022, opgesteld overeenkomstig artikel 4, 2°, van het decreet van 3 maart 2016 houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen, voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet;

Gelet op het advies van de Inspecteur van financiën, gegeven op 16 januari 2023;

Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 19 januari 2023;

Gelet op het advies van het inter-Franstalig overlegorgaan van 27 januari 2023;

Gelet op het advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 2 mei 2023;

Gelet op advies nr. 74.744/4 van de Raad van State, gegeven op 22 november 2023, overeenkomstig artikel 84, § l, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op het advies van de "Commission wallonne des Aînés" (Waalse Commissie voor Senioren), gegeven op 3 maart 2023;

Overwegende dat het beheer van incontinentie integraal deel uitmaakt van de preventie van besmetting en infecties, waarvan de essentiële aard uit de COVID-crisis is gebleken, met name in opvang- en huisvestingsinrichting voor senioren;

Overwegende dat een aanzienlijk deel van de bewoners van rusthuizen steeds afhankelijker wordt en speciale voedingszorg en alimentatie nodig heeft;

Overwegend dat er normen moeten worden opgesteld om de autonomie van bewoners te behouden, zowel op het gebied van het beheer van continentie als voeding, door middel van passende maatregelen;

Op de voordracht van de Minister van Sociale Actie en Gezondheid, Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Dit besluit regelt, overeenkomstig artikel 138 van de Grondwet, een aangelegenheid bedoeld in artikel 128, § 1, ervan.

Art. 2.In bijlage 120 van het reglementair deel van het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, gewijzigd bij het besluit van de Waalse Regering van 16 mei 2019, het besluit van de Waalse Regering van 16 september 2021 en het besluit van de Waalse Regering van 28 oktober 2021 worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in 3.1.5, worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) in het tweede lid, worden de volgende wijzigingen aangebracht: - in de inleidende zin wordt het woord "minstens" opgeheven; - punt 1° wordt vervangen door wat volgt: "1° de identificatie van de inwoner aan de hand van zijn sociaal zekerheidsnummer, naam, geslacht, geboortedatum, adres, telefoonnummers en, indien van toepassing, e-mailadres(sen)"; b) in lid 3 worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in de inleidende zin wordt het woord "minstens" opgeheven; - punt 1° wordt vervangen door wat volgt: "1° de medische gegevens verstrekt door de behandelende geneesheer bij opname en eventuele updates; "; - in 2°, wordt het woord "bijgehouden" ingevoegd tussen het woord "de" en het woord "verbindingsfiche"; - in 3°, worden de volgende wijzigingen aangebracht: i. de woorden "door zorgverleners die in contact staan met de bewoners" worden ingevoegd tussen de woorden "wordt maandelijks bijgehouden" en de woorden "Het bevat"; ii. de woorden "met name" worden opgeheven; iii. in c), worden de volgende wijzigingen aangebracht: iii./1 i. wordt vervangen door wat volgt: "i. de verpleegkundige instructies: het zorgplan, het actieplan met gezondheidsdoelen en de regelmatige bijwerking ervan, in overeenstemming met medische instructies; het verzorgingspersoneel voert regelmatige evaluaties uit zoals bepaald in punt 8.1.1. "; iii/2. c) wordt aangevuld met een v., luidend als volgt: "v. Voor de personen die volgens de huisarts het meeste risico lopen, en in ieder geval personen met cognitieve stoornissen of een score B of C op de Katz-schaal, zijn de paramedische dieetrichtlijnen: lengtemeting, maandelijkse weging met registratie van het gewicht op een gewichtscontrolekaart met alarmen voor de body mass indexen drieëntwintig, eenentwintig en achttien en alarmen bij gewichtsverlies van meer dan vijf procent in één maand en meer dan tien procent in zes maanden, monitoring van nutritionele beoordeling met behulp van de Mini Nutritional Assesment (MNA) schaal en classificatie volgens voedingstoestand, het voedingsactieplan en regelmatige bijwerking van dit plan, in overeenstemming met medische richtlijnen en de evaluatie van acties;"; iv. d) wordt aangevuld met de woorden "en het levenseinde."; v. 3° wordt aangevuld met een e), luidend als volgt: "e) de procedure voor het monitoren van de mondconditie van de bewoner, waaronder een visueel onderzoek van de mondconditie van de bewoner in geval van een klacht, de frequentie van dit onderzoek en het noteren ervan in het individuele zorgdossier; 2° in 7, worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) in 7.1, wordt de tekst vervangen door: "De bewoners krijgen ten minste 3 keer per dag complete en evenwichtige maaltijden, waaronder ten minste één warme maaltijd, en hebben altijd toegang tot gratis drinkwater en gezonde snacks en drankjes in de vorm van fruit, sappen of snacks.

De alimentatie is aangepast aan de kwalitatieve en kwantitatieve voedingsbehoeften van de oudere persoon.

De door de huisarts voorgeschreven diëten worden in acht genomen.

Er wordt rekening gehouden met de culturele diversiteit en gewoonten van de bewoners."; b) in 7.2, worden de volgende wijzigingen aangebracht: - in het eerste lid, worden de woorden "met name" opgeheven; 2° er wordt een lid ingevoegd tussen het eerste en het tweede lid, luidend als volgt: "Ze bieden voldoende keuze voor maaltijden en snacks en regelmatige toegang tot verse producten."; - het derde lid wordt vervangen door wat volgt: "Er wordt een register bijgehouden door de instelling waarin minstens de lijst van de menu's van de afgelopen maand voorkomt. Dit register is voortdurend toegankelijk voor de met de controle belaste personeelsleden van het Agentschap."; c) punt 7.3 wordt vervangen door wat volgt: "7.3 Elk rust- of rust- en verzorgingstehuis publiceert op zijn website alle informatie met betrekking tot de catering, waaronder ten minste: a) informatie volgens welke de inrichting de maaltijden zelf bereidt, gebruik maakt van de centrale keuken van de beheerder of de bereiding uitbesteedt aan een derde, met vermelding van de derde;b) indien de maaltijden zijn ontworpen en goedgekeurd door een diëtist, met vermelding of het een interne of externe diëtist betreft; c) indien de inrichting het label "Plan Nutrition Santé et Bien-être des Aînés" heeft gekregen en op welke datum."; d) 7.4 wordt vervangen door wat volgt: "7.4 De ochtendmaaltijd mag niet vóór 7 uur worden opgediend, de middagmaaltijd niet vóór twaalf uur en de avondmaaltijd vóór 17.30 uur. De nodige voorzorgsmaatregelen worden genomen om vasten gedurende meer dan twaalf uur 's nachts te vermijden, vooral voor bewoners die het risico lopen op ondervoeding of die ondervoed zijn.

Een avondsnack is beschikbaar na 20.00 uur zonder extra kosten. Zij wordt aangeboden aan bewoners die het risico lopen op ondervoeding of die ondervoed zijn.

Om de gastvrijheid te verzekeren, sociaal isolement te voorkomen en het levensproject van de instelling in acht te nemen, worden de maaltijden bij voorkeur in een restaurant genomen. Om medische redenen of op verzoek van de bewoner kunnen maaltijden echter op de kamer van de bewoner worden genomen. "; e) punt 7.5. wordt vervangen door wat volgt: " § 7.5. Twee menu's naar keuze met dezelfde voedingswaarde zijn voorzien voor de avondmaaltijd."; f) 7.wordt aangevuld met de 7.6, 7.7, 7.8, 7.9 en 7.10, luidend als volgt: "7.6. Het rust- of rust- en verzorgingstehuis is ertoe gehouden de nodige hulp te verstrekken aan de personen die moeilijkheden ondervinden om alleen te eten of te drinken.

Om de continuïteit en kwaliteit van de begeleiding van de bewoner te waarborgen, vermeldt het individuele zorgdossier of de bewoner hulp nodig heeft bij het eten en de aard van deze hulp, evenals de begindatum en, indien van toepassing, de einddatum als de hulp tijdelijk is.

De informatie wordt uitsluitend bewaard om deze hulp te kunnen bieden.

In het restaurant of de gemeenschappelijke eetruimten is ten minste één verzorgings- of reactiveringspersoneelslid aanwezig om adequate hulp te bieden tijdens de maaltijden aan de bewoners die dit nodig hebben.

Het verzorgingspersoneel is aanwezig in de eetzalen.

Wat technische hulpmiddelen betreft, is er geschikte materieel beschikbaar om de bewoners die dat nodig hebben te helpen met eten en drinken. 7.7. Elke bewoner heeft een smaakfiche, waarop zijn voorkeuren en eetgewoonten staan vermeld, waaraan men zal proberen te voldoen, evenals zijn aversies en allergieën. 7.8. Om de opvolging en continuïteit van de voedingszorg voor bewoners met een geïdentificeerd risico te garanderen, is het individuele voedingszorgplan opgenomen in het individuele zorgdossier en bevat het de volgende gegevens: - lengtemeting, maandelijkse weging met gewicht overgeschreven naar een gewichtstabel inclusief alarmen (body mass index en fenotypische criteria); - de resultaten van het opsporen op ondervoeding en de voedingsbeoordeling van de bewoner door de "Mini Nutritional Assesment" (MNA); - de voedingstoestand van de bewoner; - het voedingsactieplan, de regelmatige bijwerking ervan en de evaluatie van de acties op basis van multidisciplinair overleg, rekening houdend met de algemene toestand van de bewoner en in overeenstemming met de medische instructies. 7.9. De voedselrantsoenen en hun textuur worden aangepast aan de voedingsbehoeften en, voor zover mogelijk, aan de wensen en smaak van de bewoner, zodat elke bewoner ten minste een adequate inname krijgt die is afgestemd op zijn lichamelijke en geestelijke gezondheidstoestand. 7.10. De instelling organiseert overleg over alle zaken met betrekking tot voeding in het rusthuis.

Ze bevordert een gezonde en duurzame voeding die hygiëne, voedingsbehoeften, diëtetiek en eetplezier met elkaar in overeenstemming brengt, door weegkaarten te analyseren en te controleren, ondervoeding systematisch op te sporen, een actieplan voor ondervoede bewoners uit te voeren en verrijkte voeding of orale voedingssupplementen te verstrekken in geval van onvoldoende energie- of eiwitinname, op basis van het advies van de huisarts.

De coördinerende en adviserende arts wordt erbij betrokken."; 3° in 8., wordt 8.1.1. aangevuld met de volgende leden, luidend als volgt: "Beoordelingen worden door het zorgpersoneel opgesteld bij opname van de bewoner in de instelling en worden bijgewerkt om de opvolging en continuïteit van de zorg te garanderen, met betrekking tot continentie door middel van hulpmiddelen die specifiek zijn voor urine- of fecale continentie, voedingstoestand, risico op vallen en doorligwonden.

De gegevens en resultaten van de beoordelingen worden vastgelegd in het geïndividualiseerde zorgdossier om de evolutie van de gezondheid van de bewoner op te volgen en acties te plannen om de levenskwaliteit van de bewoner te verbeteren.

De keuze van het interval tussen twee beoordelingen wordt individueel bepaald, maar er wordt een herbeoordeling uitgevoerd en genoteerd in het dossier van de bewoner wanneer zijn gezondheidstoestand dit vereist en minstens één keer per jaar, en in alle gevallen na een val of ziekenhuisopname.

Het verzamelen en delen van gegevens tussen zorgverleners volgt de door de instelling vastgestelde schriftelijke procedure voor het uitvoeren van de zorg die aan de persoon wordt verleend, volgens de regels van de kunst die van toepassing zijn op zorgverleners."; 4° in 9° worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) in 9.2, wordt het zesde lid aangevuld met de volgende woorden: "en behandelt minstens de onderwerpen met betrekking tot voeding"; b) in 9.3.8, wordt het tweede lid aangevuld met de volgende woorden: "en behandelt minstens de onderwerpen met betrekking tot voeding, hygiëne en incontinentie"; 5° in 20., worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) in 20.3., wordt het tweede lid vervangen door wat volgt: "Deze registers, die in het rust- of rust- en verzorgingstehuis worden bewaard, bevatten: 1° de naam van de bewoner;2° de verwijzing naar de procedure die overeenstemt met de zorg;3° de begindatum van het voorval en van elke wijziging. De opnames maken het voorwerp uit van een analyse om de kwaliteit van de zorg systematisch te beoordelen.

Deze richtlijnen worden opgenomen in het kwaliteitsprogramma van de instelling."; b) 20.4 wordt aangevuld met twee leden, luidend als volgt: "Elk rust- of rust- en verzorgingstehuis heeft schriftelijke procedures betreffende de evaluatie, de behandeling van continentie en de middelen die worden ingezet om deze te behouden. Het beschikt over geschikt incontinentiemateriaal in voldoende hoeveelheid en kwaliteit om te voldoen aan de persoonlijke behoeften van de bewoner die zijn vastgesteld in het individuele zorgdossier van de patiënt, na beoordeling en bijwerking daarvan. Dit materiaal is te allen tijde toegankelijk.

Het verzamelen en delen van gegevens tussen zorgverleners volgt de door de instelling vastgestelde schriftelijke procedure voor het uitvoeren van de zorg die aan de persoon wordt verleend, volgens de regels van de kunst die van toepassing zijn op zorgverleners.".

Art. 3.Rust- of rust- en verzorgingstehuizen beschikken over een termijn van één jaar vanaf de inwerkingtreding van dit besluit om de bepalingen van dit besluit uit te voeren en hun actieplan met het oog op continue verbetering vast te stellen in de vorm van een schriftelijk document, met het oog op de uitvoering van de maatregelen inzake continentie en voeding bedoeld in artikel 2, 3°, artikel 2, 4°, a), en artikel 2, 4°, b).

Aan het einde van deze periode van een jaar moeten de maatregelen zijn uitgevoerd overeenkomstig de in het actieplan vastgestelde termijnen.

De inspectiedienst is verantwoordelijk voor het toezicht op de effectieve uitvoering van de maatregelen van dit besluit.

Art. 4.De Minister bevoegd voor Sociale Economie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 14 december 2023.

Voor de Regering: De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Tewerkstelling, Vorming, Gezondheid, Sociale Actie en Sociale Economie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, Ch. MORREALE

^