gepubliceerd op 28 maart 2025
Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Commissie ingesteld bij het decreet van 10 juli 2013 betreffende de centra voor socioprofessionele inschakeling
13 MAART 2025. - Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Commissie ingesteld bij het decreet van 10 juli 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/07/2013 pub. 20/08/2013 numac 2013204704 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de centra voor socioprofessionele inschakeling sluiten betreffende de centra voor socioprofessionele inschakeling
De Waalse Regering, Gelet op het kader
decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten
type
decreet
prom.
06/11/2008
pub.
19/12/2008
numac
2008204572
bron
waalse overheidsdienst
Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet
type
decreet
prom.
06/11/2008
pub.
18/12/2008
numac
2008204571
bron
waalse overheidsdienst
Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie
sluiten houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet, inzonderheid op artikel 3, § 1, 19° ;
Gelet op het decreet van 10 juli 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/07/2013 pub. 20/08/2013 numac 2013204704 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de centra voor socioprofessionele inschakeling sluiten betreffende de centra voor socioprofessionele inschakeling, inzonderheid op artikel 16;
Overwegende dat de bij het decreet van 10 juli 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/07/2013 pub. 20/08/2013 numac 2013204704 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de centra voor socioprofessionele inschakeling sluiten betreffende de centra voor socioprofessionele inschakeling opgerichte Commissie op 31 januari 2025 een huishoudelijk reglement heeft opgesteld;
Overwegende dat het aan de Regering is om dit huishoudelijk reglement goed te keuren krachtens artikel 3, § 1, 19°, van het kader decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet;
Op de voordracht van de Minister van Vorming;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.Het bij dit besluit gevoegde huishoudelijk reglement van de Commissie die bij het decreet van 10 juli 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/07/2013 pub. 20/08/2013 numac 2013204704 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de centra voor socioprofessionele inschakeling sluiten betreffende de centra voor socioprofessionele inschakeling is ingesteld, wordt goedgekeurd.
Het huishoudelijk reglement treedt in werking op de 10de dag na de bekendmaking van dit besluit in het Belgisch Staatsblad.
Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt wordt.
Art. 3.De Minister bevoegd voor Vorming is belast met de uitvoering van dit besluit.
Namen, 13 maart 2025.
Voor de Regering: De Minister-President en Minister van Begroting, Financiën, Onderzoek en Dierenwelzijn, A. DOLIMONT De Minister van Economie, Industrie, Digitale Technologieën, Tewerkstelling en Vorming, P-Y. JEHOLET
HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN DE ADVIESCOMMISSIE VOOR DE CENTRA VOOR SOCIOPROFESSIONELE INSCHAKELING (in het Frans "COMMISSION CISP") Aangenomen door de Commissie op 31/01/2025 Goedgekeurd door de Waalse Regering op 13/03/2025 Het huishoudelijk reglement wordt opgesteld in overeenstemming met artikel 3, § 1, 19°, van het
decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten
type
decreet
prom.
06/11/2008
pub.
19/12/2008
numac
2008204572
bron
waalse overheidsdienst
Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet
type
decreet
prom.
06/11/2008
pub.
18/12/2008
numac
2008204571
bron
waalse overheidsdienst
Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie
sluiten houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie.
Het is opgesteld door de Commissie op basis van het door het de "CESE Wallonie" (Economische, sociaal en Milieuraad van Wallonië) uitgewerkte schema om de werkingsregels van de daar gevestigde adviesorganen te standaardiseren. Het omvat alleen de maatregelen die een aanvulling vormen op de decretale en reglementaire regels met betrekking tot de regeling.
TITEL 1. - ALGEMEEN
Artikel 1.Begripsomschrijvingen Voor het gehele huishoudelijk reglement wordt verstaan onder: 1° ) " decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten": het kader decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet;2° ) " decreet van 10 juli 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/07/2013 pub. 20/08/2013 numac 2013204704 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de centra voor socioprofessionele inschakeling sluiten": het decreet van 10 juli 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/07/2013 pub. 20/08/2013 numac 2013204704 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de centra voor socioprofessionele inschakeling sluiten betreffende de centra voor socioprofessionele inschakeling;3° ) "besluit": het besluit van de Waalse Regering van 15 december 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 15/12/2016 pub. 30/01/2017 numac 2017200405 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot uitvoering van het decreet van 10 juli 2013 betreffende de centra voor socioprofessionele inschakeling sluiten tot uitvoering van het decreet van 10 juli 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/07/2013 pub. 20/08/2013 numac 2013204704 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de centra voor socioprofessionele inschakeling sluiten betreffende de centra voor socioprofessionele inschakeling;4° ) "huishoudelijk reglement ": het huishoudelijk reglement van de adviescommissie voor de centra voor socioprofessionele inschakeling;5° ) "Commissie": de adviescommissie voor de centra voor socioprofessionele inschakeling opgericht bij artikel 16 van het decreet van 10 juli 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/07/2013 pub. 20/08/2013 numac 2013204704 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de centra voor socioprofessionele inschakeling sluiten, ook in het Frans genoemd "Commission CISP";6° ) "CESE Wallonie": de « Conseil économique, social et environnemental de Wallonie » (Economische, sociaal en Milieuraad van Wallonië);7° ) "Minister": de Minister van Vorming;8° ) "Administratie": de Directie Beroepsopleiding van het Departement Werk en Beroepsopleiding van het Operationeel Directoraat-generaal Economie, Werk en Onderzoek van de Waalse Overheidsdienst;9° ) "Dienst": de "Office wallon de la Formation professionnelle et de l'Emploi" (Waalse dienst voor beroepsopleiding en tewerkstelling);10° ) "Centrum": de door de Regering erkende instelling die belast is met de organisatie van één of meerdere opleidingsfilières voor socioprofessionele inschakeling in het kader van het decreet van 10 juli 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/07/2013 pub. 20/08/2013 numac 2013204704 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de centra voor socioprofessionele inschakeling sluiten.11° ) "lid": zowel het gewoon lid als het plaatsvervangend lid van de Commissie, beide aangewezen door de Waalse Regering;12° ) "organisatie": een orgaan, vereniging of groepering die een of meerdere natuurlijke personen opdracht geeft om haar bij de Commissie te vertegenwoordigen;13° ) "zetelen": aan een vergadering als lid van de Commissie deelnemen;14° ) "vergadering": de vergadering die door de Commissie is bijeengeroepen;15° ) "discussies": debatten over het begrijpen van onderwerpen;16° ) "beraadslagingen": debatten over het standpunt van de organisatie over het onderwerp dat besproken wordt, een soort "pre-beslissingen" maar die zover kunnen gaan als "beslissingen" als ze bij consensus bereikt worden;17° ) "stemmingen": beslissingen indien deze worden genomen door het formaliseren van een specifieke fase met verificatie van het stemquorum.
Art. 2.Opdrachten Geen aanvullende bepalingen op de toepasselijke decretale en/of reglementaire regels.
Art. 3.Zetel De zetel van de Commissie is op de zetel van de "CESE Wallonie" (rue du Vertbois 13c te 4000 Luik) gevestigd.
Art. 4.Briefwisseling Elke briefwisseling in verband met de Commissie en haar activiteiten, met inbegrip van e-mails, moet worden gericht aan het adres van haar zetel (Commission CISP - CESE Wallonie, rue du Vertbois, 13c à 4000 LIEGE; cisp@cesewallonie.be).
TITEL 2. - SAMENSTELLING, AANWIJZING EN ROLLEN
Art. 5.Samenstelling van de Commissie Leden die een organisatie vertegenwoordigen worden door die organisatie gemandateerd en nemen niet deel in eigen naam.
Art. 6.Aanwijzing van de leden In de geest van de gemeenschappelijke bepalingen van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten voor de organen inzake werkgelegenheid en opleiding worden de leden door de Regering aangewezen.
Art. 7.Aanwijzing van de voorzitter/ster en van de ondervoorzitter/ster
Op de voordracht van de "CESE Wallonie" wijst de Minister een voorzitter/ster en een ondervoorzitter/ster onder de gewone leden aan.
Art. 8.Duur van de mandaten van de leden, vervanging en hernieuwing In de volgende gevallen eindigt het mandaat van een lid vóór de vastgestelde termijn: 1° ) in geval van ontslag van het lid, met inbegrip van de gevallen waarin het lid geacht wordt ontslag te hebben genomen overeenkomstig artikel 3, § 1, 13°, van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten;2° ) indien de organisatie die een lid heeft gemandateerd, om diens vervanging verzoekt;3° ) indien een lid de hoedanigheid verliest die zijn mandaat rechtvaardigde;4° ) in geval van overlijden. Wanneer een van de bovenstaande gevallen zich voordoet, wordt het betrokken lid niet meer voor de vergaderingen opgeroepen, heeft het geen toegang meer tot documenten en wordt het niet meer meegeteld bij de berekening van het aanwezigheidsquorum.
Zodra de betrokken organisatie de Commissie echter de naam meedeelt van de persoon die aan de Regering is voorgedragen als plaatsvervanger, wordt het kandidaat-lid, in afwachting van zijn daadwerkelijke aanwijzing, reeds uitgenodigd om deel te nemen aan de vergaderingen, zonder stemrecht en zonder te worden meegeteld voor het aanwezigheidsquorum, en heeft het toegang tot documenten op het elektronische platform.
In geval van een vacature werkt het secretariaat samen met de betrokken organisatie en het ministerieel kabinet waaronder de Commissie ressorteert, om ervoor te zorgen dat het betrokken lid zo spoedig mogelijk door de Regering wordt vervangen, overeenkomstig de bepalingen van het decreet en het besluit.
Ten minste drie maanden voor het verstrijken van het mandaat van vijf jaar zorgt het secretariaat ervoor dat de oproepen tot kandidaatstellingen op de voorgeschreven wijze worden bekendgemaakt en stuurt het de kandidaturen door naar de Minister, samen met een overzichtstabel.
Art. 9.Als ontslagnemend beschouwd lid Naast de gevallen bedoeld in artikel 3, § 1, 13°, van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten, wordt een lid geacht ontslag te hebben genomen als hij het voorwerp uitmaakt van een veroordeling voor een misdrijf of overtreding, die kracht van gewijsde heeft.
Bovendien stuurt het secretariaat van de Commissie, alvorens over te gaan tot de strikte toepassing van artikel 3, § 1, 13°, van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten, een e-mail naar de vertegenwoordigde organisatie om te wijzen op de herhaalde afwezigheden van het betrokken lid en eventueel zijn vervanging voor te stellen.
Een lid wordt geacht automatisch verontschuldigd te zijn als hij/zij een geval van overmacht kan inroepen, d.w.z. een externe, onvoorzienbare en onoverkomelijke situatie die hem/haar verhindert de vergadering bij te wonen.
In ieder geval wordt voor het vaststellen van het aandeel van afwezigheid bij vergaderingen geen rekening gehouden met: - vergaderingen georganiseerd na een nieuwe bijeenroeping na een vergadering waar het quorum niet werd gehaald; - vergaderingen van werkgroepen; - vergaderingen die alleen worden georganiseerd om leden te informeren; - elektronische beraadslagingen.
Het secretariaat is verantwoordelijk voor het bijhouden van een register van de afwezigheden.
Art. 10.Rol van de voorzitter/ster en van de ondervoorzitter/ster Voor alle activiteiten van de Commissie zorgt de voorzitter/ster voor de opdrachten die aan de Commissie zijn toegewezen en ziet hij/zij toe op de correcte toepassing van de transversale maatregelen van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten en de bepalingen die de werking en de organisatie van het orgaan regelen (ongeacht of deze bepalingen zijn opgenomen in een decreet, een besluit of in het huishoudelijk reglement).
Te dien einde wordt de voorzitter/ster belast met de volgende taken : - de vergaderingen bijeenroepen; - de agenda vaststellen in overleg met het secretariaat; - de vergaderingen openen, schorsen en sluiten en debatten leiden op een neutrale manier, met behoud van zijn/haar hoedanigheid van lid en dus zijn recht om zijn mening te uiten; - de in buitengewone omstandigheden en spoedgevallen vereiste maatregelen nemen na de leden van de Commissie te hebben geraadpleegd; - alle briefwisselingen en adviezen ondertekenen.
De voorzitter/ster kan zijn/haar bevoegdheid tot ondertekening opdragen aan de ondervoorzitter/ster en aan een lid van het secretariaat.
Bij afwezigheid van de voorzitter/ster vervangt de ondervoorzitter/ster hem/haar.
Bij afwezigheid van de voorzitter/ster en van de ondervoorzitter/ster wordt het voorzitterschap door het oudste lid waargenomen.
Art. 11.Secretariaat Het secretariaat voert alle taken uit die het krachtens de bepalingen inzake de werkmethoden en de organisatie van de Commissie worden opgedragen.
Het secretariaat wordt onder andere belast met de volgende taken: - de vergaderingen, agenda's en oproepingen voorbereiden; - de oproepingen naar de leden verzenden; - documentatie en informatie verzamelen die nuttig zijn voor de werkzaamheden en alle contacten leggen die nodig zijn voor een soepel verloop van de werkzaamheden; - zorgen voor de opvolging van de beslissingen; - de notulen, adviezen en andere documenten opstellen; - bij volmacht van de voorzitter/ster documenten ondertekenen (oproepingen, brieven, enz.); - de archieven van de Commissie bewaren; - de aan- en afwezigheden van de leden registreren in een register; - het activiteitenverslag van de Commissie opstellen; - de briefwisseling beheren; - de centra voor hoorzittingen oproepen; - de externe deskundigen en technici uitnodigen; - in voorkomend geval, controleren of dossiers volledig zijn en, indien nodig, ontbrekende documenten opvragen bij de betrokken personen of autoriteiten.
De leden van het secretariaat zijn gehouden tot terughoudendheid en discretie met betrekking tot de werkzaamheden en werkdocumenten van de Commissie. De regels inzake belangenconflicten bedoeld in artikel 23 van het huishoudelijk reglement zijn van toepassing op de leden van het secretariaat.
Art. 12.Samenwerking met de Administratie Voor de uitvoering van haar taken werkt de Commissie samen met de Administratie, die de volgende taken uitvoert: - in de gevallen bedoeld in artikel 16 van het decreet van 10 juli 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/07/2013 pub. 20/08/2013 numac 2013204704 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de centra voor socioprofessionele inschakeling sluiten, de zaak bij de Commissie aanhangig maken door na onderzoek de te onderzoeken dossiers aan het secretariaat toe te sturen, overeenkomstig de wijze van aanhangigmaking bepaald in de artikelen 15 en 16 van het huishoudelijk reglement; - controleren of aan de erkenningsvoorwaarden is voldaan; - de dossiers tijdens de vergadering voorleggen; - de Commissie in voorkomend geval alle documenten toe te zenden die nuttig kunnen zijn voor haar werkzaamheden (bv. : inspectieverslagen); - in voorkomend geval, optreden als tussenpersoon tussen de Commissie en het Departement Inspectie in het geval van een problematisch dossier (bijv. verzoek om extra controles); - in voorkomend geval, optreden als tussenpersoon tussen de Commissie en de operatoren in geval van een verzoek om aanvullende informatie van de Commissie; - de Commissie een afschrift van elke beslissing van de Minister zenden voor dossiers waarvoor de Commissie advies heeft uitgebracht.
TITEL 3. - MODALITEITEN BETREFFENDE DE ORGANISATIE EN HET HOUDEN VAN VERGADERINGEN
Art. 13.Plaats van de vergaderingen en videoconferenties § 1. Overeenkomstig artikel 3, § 1, 19°, van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten vinden alle vergaderingen die voor de werkzaamheden van de Commissie worden georganiseerd, plaats in de lokalen van de "CESE Wallonie".
Om praktische organisatorische redenen die door de voorzitter/ster worden bepaald, kunnen vergaderingen op een andere plaats worden gehouden. § 2. Om legitieme redenen kunnen de vergaderingen bij beslissing van de voorzitter/ster via videoconferentie, ofwel volledig, ofwel in een gemengde vorm (met sommige deelnemers face-to-face en anderen op afstand), worden gehouden.
Voor elke vergadering op afstand moet gebruik worden gemaakt van het videoconferentiesysteem dat is gedefinieerd door de "CESE Wallonie".
Dit systeem moet voldoen aan technische kenmerken die de identificatie van de leden garanderen en hun actieve deelname mogelijk maken, dankzij het uitzenden van het beeld van de deelnemers, of ten minste hun stem, en de continue en simultane uitzending van discussies en beraadslagingen. Het systeem moet ook zorgen voor een veilige toegang tot de vergaderingen op afstand (voor leden en andere potentiële deelnemers) en de beveiliging van de uitgewisselde informatie en documenten.
Vergaderingen die per videoconferentie worden georganiseerd, mogen worden opgenomen op voorwaarde dat de deelnemers vóór de opname toestemming hebben gegeven. Opnames van vergaderingen worden uitsluitend gebruikt door het secretariaat en worden vernietigd zodra de notulen betreffende de betrokken vergadering zijn goedgekeurd. Als langere opslag van de opname wordt overwogen, moeten deelnemers hiervan op de hoogte worden gesteld en van de manier waarop ze toegang kunnen krijgen tot de kenmerken van deze opslag (duur, doeleinden, categorieën van gerelateerde rechten, enz.).
Vanwege de gevoeligheid van een onderwerp dat tijdens een vergadering wordt behandeld, kan een meerderheid van de opgeroepen leden bezwaar maken tegen het gebruik van videoconferentie. Leden die bezwaar willen maken, moeten binnen 48 uur na ontvangst van de oproeping een e-mail sturen naar het secretariaat.
In voorkomend geval kan een korte videoconferentie worden georganiseerd om formeel te stemmen over het uitstellen van een of ander agendapunt naar een latere face-to-face- vergadering.
Art. 14.Frequentie en vergaderkalender De Commissie stelt haar vergaderkalender naar behoefte en zo vaak als nodig vast, afhankelijk van de taken die haar zijn toevertrouwd.
Naast de vergaderingen die worden bijeengeroepen naar aanleiding van een verzoek om advies van de Administratie, kan de Commissie ook vergaderen op verzoek van de voorzitter/ster, de ondervoorzitter/ster of ten minste een kwart van de leden.
Art. 15.Voorwaarden voor aanhangigmaking § 1. Zodra de Administratie beschikt over een volledig dossier waarover de Commissie advies dient uit te brengen, overeenkomstig artikel 16, § 1er, 1° tot 5°, van het decreet van 10 juli 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/07/2013 pub. 20/08/2013 numac 2013204704 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de centra voor socioprofessionele inschakeling sluiten en artikel 24, § 2, tweede en derde lid, van het decreet (Categorieën van het publiek/erkenning/vernieuwing/schorsing/intrekking/weigering van een erkenning of een filiere/overdracht van een filiere/overtredingen), legt ze het voor advies voor aan de Commissie.
Bij wijze van uitzondering kan in dringende gevallen enige flexibiliteit worden toegepast. De aanvraag kan als volledig worden beschouwd als de ontbrekende documenten niet als doorslaggevend worden beschouwd. § 2. Verzoeken om advies worden verzonden door het volledige dossier uiterlijk 10 kalenderdagen voor de datum van de vergadering van de Commissie in te dienen op een IT-platform dat wordt gedeeld door de Waalse Overheidsdienst en tegelijkertijd het secretariaat per e-mail op de hoogte te stellen van de indiening. Bij wijze van uitzondering zal het secretariaat voor dringende gevallen (overtredingen) in overleg met de voorzitter enige flexibiliteit toestaan; De zaak wordt bij de Commissie aanhangig gemaakt op de dag waarop deze de e-mail ontvangt waarin wordt meegedeeld dat het volledige dossier bij het secretariaat is ingediend (zie de artikelen 12 en 16 van het huishoudelijk reglement). Indien het gedeelde IT-platform tijdelijk niet beschikbaar is, kunnen het secretariaat en de administratie andere modaliteiten voor gegevensoverdracht overeenkomen. In dat geval wordt de zaak bij de Commissie aanhangig gemaakt op de dag dat de volledige dossiers worden ontvangen.
Wanneer het adviesaanvraagdossier onvolledig is, verzoekt het secretariaat de Administratie om de ontbrekende documenten en deelt het haar mee dat de termijnen voor het uitbrengen van het advies van de Commissie pas ingaan op de datum van ontvangst van deze documenten door het secretariaat van de Commissie. § 3. Bovendien kan de Commissie specifieke onderwerpen onderzoeken die zij relevant acht voor de uitvoering van haar opdrachten, met name om de deskundigheid van haar leden te versterken of om eventuele aanvullende informatie te vragen aan de Administratie.
Art. 16.Termijn voor het uitbrengen van adviezen In het geval van een hoorzitting wordt het met redenen omklede verzoek van de Commissie om de termijn voor het uitbrengen van haar advies te verlengen naar de Administratie gestuurd, hetzij tijdens de vergadering, in welk geval het antwoord in de notulen wordt opgenomen, hetzij per e-mail waaraan een ontvangstbewijs is gehecht. In het laatste geval wordt in de e-mail uitdrukkelijk vermeld dat het verzoek wordt geacht te zijn aanvaard als er binnen twee werkdagen na de datum van bevestiging geen antwoord is ontvangen.
Voor de toepassing van artikel 24, § 2, en artikel 26, § 3, lid 2, van het besluit wordt de Commissie geacht haar advies te hebben uitgebracht wanneer bedoeld advies per e-mail of via het gedeelde IT-platform aan de bestemmeling is toegezonden, door middel van een e-mail waarin wordt vermeld dat de adviezen beschikbaar zijn op het platform. De termijnen beginnen te lopen op de dag dat het volledige dossier voor de adviesaanvraag is ontvangen.
Art. 17.Agenda De agenda wordt vastgesteld door de voorzitter, op voorstel van het secretariaat of, bij delegatie, door het secretariaat. Elk lid kan de voorzitter verzoeken om bepaalde punten op de agenda te plaatsen voordat de oproeping wordt verstuurd. Als de voorzitter om redenen van goed beheer en organisatie het gevraagde punt niet op de agenda plaatst, wordt het op de agenda van de volgende vergadering geplaatst.
Op de agenda staat op zijn minst: - de goedkeuring van de notulen van de vorige vergadering; - een punt "Allerlei" voor korte mededelingen die niet worden besproken en die niet van tevoren hoeven te worden aangevraagd.
Punten die niet op de agenda staan, mogen niet worden besproken, tenzij er een dringende reden voor is en de voorzitter hiermee instemt.
Als er niet genoeg punten op de agenda staan, kan de voorzitter besluiten de vergadering te annuleren.
Art. 18.Toegang tot documenten voor de leden Overeenkomstig artikel 3, § 1, 19°, van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten zijn documenten die door de Commissie worden ontvangen of opgesteld en die in elektronisch formaat beschikbaar zijn, voor alle leden toegankelijk op het gedeelde IT-platform van de Commissie.
Art. 19.Oproepingen Overeenkomstig artikel 3, § 1, 19°, van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten vermelden de door het secretariaat opgestelde oproepingen de datum, het uur en de plaats van de vergaderingen alsook de agendapunten en nemen ze de relevante documenten op in een bijlage.
Ze worden ondertekend door de voorzitter van de Commissie. De voorzitter mag zijn bevoegdheid tot ondertekening opdragen aan een lid van het secretariaat van de Commissie.
De oproepingen worden ten minste zeven kalenderdagen vóór de vergadering per e-mail naar de bij de vergaderingen betrokken leden gestuurd en de begeleidende documenten zijn toegankelijk op het gedeelde IT-platform van de Commissie. Bij wijze van uitzondering en indien dit om dringende redenen noodzakelijk is, kan de oproeping voor een vergadering binnen een kortere termijn worden verzonden en kunnen de bijbehorende bijlagen bij wijze van uitzondering tijdens de vergadering onder de leden worden verspreid.
Art. 20.Uitnodigingen voor deskundigen Naar gelang van de agendapunten neemt het secretariaat contact op met de door de Commissie uitgenodigde personen (Ministers, vertegenwoordigers van ministeriële kabinetten, leden van de Administratie, leden van het Departement Inspectie, deskundigen) .
Wanneer het voor de toekomstige werkzaamheden van de Commissie van belang is dat een plaatsvervangend lid een presentatie bijwoont van een spreker van buiten over een onderwerp van algemeen belang of over een dossier van specifiek belang, kan het plaatsvervangend lid ook door de Commissie worden uitgenodigd ondanks de aanwezigheid van zijn gewoon lid.
Personen die op grond van een van de voorgaande paragrafen voor een vergadering van de Commissie worden uitgenodigd, nemen alleen deel aan de presentatie van het agendapunt waarvoor zij zijn uitgenodigd en aan de daaropvolgende besprekingen. Ze nemen in ieder geval niet deel aan de beraadslagingen of stemmingen.
Wanneer een vergadering face-to-face wordt gehouden, kan de voorzitter besluiten de deskundige uit te nodigen om via videoconferentie deel te nemen.
Art. 21.Hoorzittingen De naar behoren gemachtigde persoon die gehoord moet worden, wordt ten minste 15 kalenderdagen vóór de hoorzitting op de hoogte gesteld van de datum van de hoorzitting en de redenen daarvoor. In dringende gevallen of in bijzonder gerechtvaardigde omstandigheden kan de termijn voor de bijeenroeping worden verkort, waarbij een redelijke termijn in acht moet worden genomen, met name gelet op het doel van de hoorzitting.
In alle gevallen wordt het centrum op de hoogte gesteld van de punten die tijdens de hoorzitting worden besproken. In geval van schorsing of intrekking van de erkenning heeft het centrum de waarschuwingsbrief bedoeld in artikel 28, § 2, tweede lid van het besluit ontvangen van de Administratie, evenals de relevante documenten. In het geval van een erkenningsprocedure of een verlenging van een erkenning worden in de uitnodiging voor de hoorzitting de punten vermeld waarover de Commissie het centrum wenst te horen; deze punten kunnen eventueel nader worden toegelicht in een door de Administratie opgesteld bijgevoegd document.
Hoorzittingen kunnen face tot face of per videoconferentie worden gehouden (met sommige deelnemers in persoon en anderen op afstand). De beslissing om een van beide vergadervormen te gebruiken wordt genomen door de voorzitter, waarbij, indien van toepassing, rekening wordt gehouden met de uitdrukkelijke, schriftelijk kenbaar gemaakte wens van de gehoorde persoon om de vergadering uitsluitend face-to-face te houden.
Art. 22.Deelneming aan de vergaderingen Als het gewoon lid de vergadering niet kan bijwonen, moet hij zijn plaatsvervanger verwittigen zodat laatstgenoemde in zijn afwezigheid kan zetelen, en indien nodig het secretariaat verwittigen.
Aan het begin van de vergadering stelt de voorzitter het aantal aanwezigen vast met betrekking tot de quorumregels.
Onverminderd lid 1 van dit artikel kan de Commissie besluiten een plaatsvervangend lid uit te nodigen om aan een vergadering deel te nemen ondanks de aanwezigheid van zijn gewoon lid, gelet op de noodzaak de continuïteit van de werkzaamheden te waarborgen en de deskundigheid die voor bepaalde specifieke dossiers vereist is, te garanderen: - wanneer hij één van de op de agenda geplaatste dossiers heeft behandeld. Dit kan betrekking hebben op het plaatsvervangend lid dat de Administratie vertegenwoordigt; - wanneer hij deelgenomen heeft aan de werkgroep die een agendapunt heeft voorbereid; - wanneer hij specifieke expertise kan leveren die nuttig is voor het dossier; - wanneer hij aanwezig moet zijn bij de presentatie van een onderwerp van algemeen belang of een dossier van specifiek belang voor de toekomstige werkzaamheden van de Commissie.
In dergelijke gevallen heeft het plaatsvervangend lid dat deelneemt aan de werkzaamheden in aanwezigheid van zijn gewoon lid geen stemrecht.
Leden die deelnemen aan de vergadering per videoconferentie overeenkomstig artikel 13 van het huishoudelijk reglement worden geacht aanwezig te zijn voor de berekening van het aanwezigheidsquorum en het stemquorum.
In het kader van de werkgroepen die krachtens Titel 4 van dit huishoudelijk reglement zijn opgericht, worden gewone leden en plaatsvervangende leden uitgenodigd om deel te nemen aan de besprekingen, zonder onderscheid op basis van hun titel binnen het paar dat, in het besluit tot vaststelling van de samenstelling, bestaat uit het gewoon lid en het plaatsvervangend lid.
Art. 23.Belangenconflicten Het verbod op belangenconflicten bedoeld in artikel 3, § 1, 11, van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten geldt zowel tijdens de stemmingsfase als tijdens voorafgaande debatten.
De financiële of persoonlijke belangen die van invloed kunnen zijn op de onafhankelijkheid en onpartijdigheid van het oordeel van een lid, zijn de belangen die naar voren komen, hetzij rechtstreeks in het hoofd van het lid of als zaakgelastigde ("directe belangen"), hetzij via een bloed- of aanverwant tot en met de vierde graad, of zelfs een persoon uit de naaste kennissenkring van het lid met wie hij of zij een speciale band heeft ("indirecte belangen").
Tijdens de behandeling van elk aan de Commissie voorgelegd dossier beslist de Commissie, in geval van een door het betrokken lid zelf of door een ander lid gemeld risico van belangenconflict, of het wenselijk is dat het lid zich terugtrekt uit de gehele procedure in verband met dit dossier, met inbegrip van de besprekingen, de beraadslagingen en de stemmingen. Als dit het geval is, wordt de terugtrekking opgenomen in de notulen.
Indien er ernstige aanwijzingen zijn dat de onpartijdigheid en onafhankelijkheid van het oordeel van een lid in het gedrang kunnen komen, verzoekt de voorzitter, of in voorkomend geval het secretariaat, het betrokken lid te allen tijde een belangenverklaring op te stellen waarin de verschillende functies en situaties (direct of indirect) worden uiteengezet die met de activiteiten van de Commissie verband kunnen houden en afbreuk kunnen doen aan de onpartijdigheid en/of onafhankelijkheid van het lid.
Art. 24.Aanwezigheidsquorum Als het quorum niet bereikt wordt aan het begin van de vergadering of niet meer bereikt wordt tijdens de vergadering, moet de voorzitter of zijn vervanger dit vaststellen en een van de volgende beslissingen nemen. 1° ) Ofwel beslist hij de zitting op te heffen.Er wordt dan een nieuwe vergadering bijeengeroepen met toepassing van de regels van artikel 3, § 1er, 15°, van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten.
Voor de toepassing van artikel 3, § 1, 15°, van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten moet er rekening mee worden gehouden dat de termijn voor het houden van deze tweede vergadering maximaal tien dagen na de eerste vergadering mag bedragen, behalve voor naar behoren gemotiveerde spoedprocedures waarvoor de termijn maximaal vijf dagen mag bedragen. 2° ) Ofwel beslist de voorzitter dat de Commissie blijft zitting hebben en de agenda geheel of gedeeltelijk behandelt en dat in dat geval de voorgestelde beslissingen: - ofwel op de agenda worden geplaatst van een nieuwe vergadering die wordt georganiseerd volgens de regels bepaald in punt 1°, ) van dit lid; - ofwel, zo snel mogelijk, elektronisch ter goedkeuring voorgelegd worden aan de leden zonder dat een quorum vereist is, in overeenstemming met de "elektronische afrondingsprocedure" beschreven in artikel 29 van het huishoudelijk reglement. Dit alternatief is echter niet toegestaan wanneer een operator wordt gehoord in het kader van een procedure tot opschorting of intrekking van een erkenning.
Art. 25.Beslissingen en stemprocedures Beslissingen worden zoveel mogelijk bij consensus genomen. Zo niet wordt er gestemd.
Voor de toepassing van het stemquorum bepaald in artikel 3, § 1, 14°, van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten heeft elk gewoon lid één stem. Als een gewoon lid afwezig of verhinderd is, beschikt zijn plaatsvervanger over zijn stem. Onthoudingen worden niet meegeteld bij de berekening van het stemquorum (noch voor het bereiken van de meerderheid, noch voor het tellen van de uitgebrachte stemmen).
De stemming bij volmacht is niet toegelaten. De standpunten van afwezige leden worden echter vóór de stemming onder de aandacht van de andere leden gebracht, mits zij schriftelijk en in beknopte vorm bij het secretariaat zijn ingediend om de discussies en beraadslagingen te vergemakkelijken.
Er wordt bij handopsteken gestemd. Er wordt van ambtswege een geheime stemming gehouden als het om persoonlijke zaken gaat of als de helft van de aanwezige leden daarom vraagt.
Art. 26.Aanneming en verzending van de adviezen § 1. In ieder geval moet de Commissie haar adviezen motiveren.
De adviezen worden op naam van de Commissie uitgebracht. In voorkomend geval worden afwijkende meningen geuit namens de organisaties die de leden vertegenwoordigen en niet rechtstreeks namens individuele leden. § 2. De Commissie probeert unanieme adviezen uit te brengen. Bij een meningsverschil wordt echter gestemd volgens de modaliteiten bepaald in artikel 25 van het huishoudelijk reglement.
De Commissie vermeldt de verschillende standpunten van de organisaties in het hoofddeel van het advies en neemt in de conclusie van het advies de door elke organisatie uitgebrachte stemmen op om het meerderheidsstandpunt te bepalen. Bij staking van stemmen wordt het advies geformuleerd in de vorm van een verslag waarin de verschillende standpunten worden weergegeven.
Indien (een) afwijkende mening(en) een schriftelijke bijdrage van de betrokken organisatie(s) vereist, wordt deze bijdrage, opgesteld in beknopte vorm, binnen 24 uur na het einde van de vergadering naar het secretariaat gestuurd, tenzij de uiterste termijnen voor het nemen van een besluit vereisen dat de bijdrage tijdens de vergadering wordt ingediend. § 3. In dringende gevallen kunnen adviezen, rekening houdend met de opdrachten en de werking van de Commissie en met de algemene organisatie van haar werkzaamheden, definitief worden aangenomen volgens een elektronische procedure als bedoeld in artikel 29 van het huishoudelijk reglement, of zelfs ter plaatse worden goedgekeurd.
De tekst van het tijdens de vergadering aangenomen advies kan ook langs elektronische weg worden bekrachtigd, overeenkomstig de regels bepaald in artikel 29, eerste lid, 1° van het huishoudelijk reglement. § 4. Zodra de adviezen door de Commissie definitief zijn aangenomen, worden ze door het secretariaat van de Commissie via het door de Waalse Overheidsdienst gedeelde elektronische platform of per e-mail naar de Administratie en/of de Minister gestuurd. Het secretariaat geeft tegelijkertijd kennis van de indiening per e-mail binnen een termijn die in overeenstemming is met de modaliteiten van artikel 16 van het huishoudelijk reglement.
Art. 27.Opschorting van de zitting Indien hij het nodig acht kent de voorzitter een zittingopschorting toe.
Het mogelijke gebruik van een videoconferentiesysteem verhindert niet dat de vergadering wordt opgeschort.
Art. 28.Notulen Van elke vergadering stelt het secretariaat ontwerpnotulen op die tijdens de volgende vergadering van de Commissie ter goedkeuring aan de leden worden voorgelegd.
De notulen zijn beknopt, d.w.z. dat vooral de genomen beslissingen worden vermeld, met vermelding van de stemmingen en de verschillende adviezen. Een lid mag erom verzoeken dat één of meerdere van zijn tussenkomsten in de notulen opgenomen worden. In voorkomend geval moet het gebruik van een videoconferentiesysteem worden vermeld in de notulen van de vergadering, evenals het optreden van een technisch incident dat de werking ervan verstoort, met inbegrip van de onmogelijkheid voor een lid om deel te nemen aan de stemming als gevolg van de storing.
Voor elke vergadering van de Commissie wordt een presentielijst opgesteld die door alle aanwezige leden wordt ondertekend. Alle notulen bevatten een lijst met aanwezigen en verontschuldigden. Ze vermelden ook de namen en functies van personen die zijn uitgenodigd om bepaalde agendapunten bij te wonen. Indien de vergadering per videoconferentie wordt gehouden of indien een van de leden per videoconferentie deelneemt overeenkomstig artikel 13 van het huishoudelijk reglement, wordt de aanwezigheid geregistreerd door het secretariaat, dat de naam/namen vermeldt van het lid/de leden dat/die per videoconferentie heeft/hebben deelgenomen.
De goedgekeurde notulen worden ter beschikking gesteld van de leden van de Commissie, zowel de gewone als de plaatsvervangende leden.
Op basis van een aan het secretariaat gericht verzoek kunnen personen die zijn uitgenodigd om de vergadering bij te wonen, uittreksels uit de notulen die hen betreffen, raadplegen.
In naar behoren gemotiveerde spoedeisende gevallen kunnen de notulen ter plaatse geheel of gedeeltelijk worden goedgekeurd.
Art. 29.Elektronische procedures voor de aanneming van adviezen De adviezen van de Commissie kunnen in twee afzonderlijke gevallen elektronisch worden aangenomen: 1° ) Enerzijds is het mogelijk om een "elektronische afrondingsprocedure" uit te voeren voor adviezen die in een vergadering worden besproken wanneer het aanwezigheidsquorum niet is bereikt, met uitzondering van bepaalde procedures die een hoorzitting inhouden (zie artikel 24 van het huishoudelijk reglement). In dit geval moeten het standpunt van de leden (akkoord of niet akkoord) en eventuele formele opmerkingen worden gemaakt binnen een door de voorzitter/ster vastgestelde termijn. Indien binnen de gestelde termijn geen reactie van de leden is ontvangen, wordt het door het secretariaat ingediende voorstel geacht zonder voorbehoud te zijn aanvaard. In geval van opmerkingen over de meegedeelde voorstellen voor beslissingen en naargelang zij uiteenlopend, vernieuwend of overbodig zijn, beslist de voorzitter/ster, op voorstel van het secretariaat en rekening houdend met de termijnen voor het indienen van adviezen, of een meerderheidsadvies over de zaak uitgebracht moet worden in de in artikel 26, § 2, van het huishoudelijk reglement voorgeschreven vorm, dan wel of dit moet worden uitgesteld tot een volgende vergadering; 2° ) Anderzijds kan het advies van de Commissie in spoedeisende gevallen of in bijzonder gerechtvaardigde omstandigheden via een "volledig elektronische schriftelijke procedure" worden uitgebracht (zie Artikel 3, § 1, 17° van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten). Indien voor de aanneming van een advies gebruik wordt gemaakt van een volledig elektronische procedure, zendt het secretariaat, in overleg met de voorzitter/ster, het verzoek om advies en de desbetreffende documenten per e-mail aan de leden van de Commissie, die hun opmerkingen binnen een door de voorzitter vastgestelde termijn van ten minste drie kalenderdagen aan het secretariaat toezenden. Het secretariaat stuurt vervolgens een ontwerpadvies per e-mail naar de leden. De leden sturen hun opmerkingen naar het secretariaat, dat ze in de tekst verwerkt. In geval van uiteenlopende standpunten van de leden zendt het secretariaat een definitief ontwerpadvies, waarin deze standpunten zijn verwerkt overeenkomstig de in artikel 26, § 2, van het huishoudelijk reglement vastgelegde modaliteiten.
Deze verschillende taken worden uitgevoerd binnen flexibele tijdschema's en met inachtneming van de totale voorgeschreven termijn.
In het aangenomen advies moet worden vermeld dat het is uitgebracht op basis van de in dit artikel beschreven elektronische modaliteiten. Het advies dat via een volledig elektronische procedure is aangenomen, wordt vervolgens doorgestuurd op basis van de regels in artikel 26, § 4, van het huishoudelijk reglement.
Art. 30.Gezamenlijke werkzaamheden Wanneer een dossier of problematiek betrekking heeft op meerdere instanties waarvan het secretariaat wordt waargenomen door de "CESE Wallonie", stellen deze instanties alles in het werk om hun werkzaamheden te coördineren en synergieën te bevorderen.
TITEL 4. - WERKGROEPEN
Art. 31.Oprichting van een werkgroep De Commissie kan werkgroepen waarvan ze de doelstellingen bepaalt, samenstellen en belasten met het onderzoek van een bijzondere vraag.
Art. 32.Opdrachten, vergaderingen en opvolging van de wekzaamheden Het bestaan van de werkgroepen wordt beperkt tot het onderzoek van de vraag(vragen) waarvoor ze werden opgericht. Na afloop van zijn opdracht wordt de werkgroep van rechtswege ontbonden.
Op de werkzaamheden van de werkgroepen zijn de werkingsregels van toepassing die zijn vastgelegd in de bepalingen die de werking en de organisatie van het orgaan regelen (ongeacht of deze bepalingen zijn vastgelegd in een decreet, een besluit of in het huishoudelijk reglement), tenzij een specifieke bepaling is opgenomen in deze Titel of uitdrukkelijk is vastgesteld bij de oprichting van een werkgroep.
De agenda bestaat voornamelijk uit de bespreking van het specifieke onderwerp dat aan de werkgroep is toevertrouwd.
De werkgroep vergadert ongeacht het aantal aanwezige leden.
De werkgroep brengt verslag uit aan de Commissie over de resultaten van haar werkzaamheden, in een kort verslag waarin de verschillende standpunten worden weergegeven. Indien een lid van de Commissie elementen meedeelt die de basis van het opgestelde verslag in twijfel kunnen trekken, wordt het verslag door de werkgroep opnieuw besproken in het licht van deze nieuwe elementen.
Art. 33.Samenstelling De werkgroep wordt opgericht door de gewone en plaatsvervangende leden van de structuur die de werkgroep heeft opgericht, uit te nodigen zich kandidaat te stellen.
Art. 34.Voorzitterschap De werkgroep wordt voorgezeten door een gewoon lid of een plaatsvervangend lid dat wordt verkozen door een gewone meerderheid van de stemgerechtigde leden die aanwezig zijn op de vergadering waarop de werkgroep wordt opgericht of, indien van toepassing, op de eerste vergadering van de werkgroep.
Op dezelfde manier kan ook een ondervoorzitter/ster worden verkozen.
TITEL 5. - EXTERNE COMMUNICATIES EN VERTEGENWOORDIGINGEN
Art. 35.Vertrouwelijkheid § 1. De vergaderingen van de Commissie en van de werkgroepen zijn niet openbaar. Alle deelnemers aan een vergadering per videoconferentie verplichten zich om ervoor te zorgen dat niemand in hun omgeving aanwezig is of de discussies die tijdens de vergadering plaatsvinden kan horen of zien.
De leden en de personen die in welke hoedanigheid dan ook aan deze vergaderingen deelnemen, zijn gehouden tot strikte geheimhouding en terughoudendheid met betrekking tot de werkdocumenten van de Commissie (door haar opgesteld of aan haar voorgelegd) en documenten van vertrouwelijke en/of persoonlijke aard die aan hen worden meegedeeld of voor hen toegankelijk worden gemaakt. Ze zijn verplicht tot geheimhouding van de stemmingen en beraadslagingen.
De leden mogen echter wel communiceren binnen de organisatie die zij vertegenwoordigen voor raadplegingsdoeleinden, mits dit in het belang is van de Commissie en/of de organisatie in het kader van het toegekende mandaat. In dergelijke gevallen zijn DE leden er verantwoordelijk voor dat de personen aan wie zij informatie of documenten doorgeven, zich houden aan de geheimhoudingsclausule. § 2. De leden mogen ook geen contactgegevens van leden van de Commissie bekendmaken. Alleen het secretariaat is gemachtigd om deze gegevens buiten de betrokken instantie mee te delen, met de uitdrukkelijke toestemming van de voorzitter/ster en alleen als de toezending van deze gegevens noodzakelijk is voor de uitvoering van de taken van de Commissie, met inachtneming van de AVG (1) Als algemene regel geldt dat de persoonsgegevens van de leden waarover het secretariaat en de "CESE Wallonie" beschikken, onder de "Verklaring gegevensbescherming voor leden van de "CESE Wallonie" en de adviesorganen die daar zijn gevestigd" vallen, die aan de leden wordt meegedeeld en op het gedeelde IT-platform van de Commissie kan worden geraadpleegd.
Art. 36.Openbaarmaking van de documenten Het huishoudelijk reglement en de activiteitenverslagen van de Commissie zijn openbaar en kunnen worden geraadpleegd op de website van de "CESE Wallonie".
In principe worden de volgende stukken echter niet openbaar gemaakt, behalve voor intern overleg binnen de onderdelen van de Commissie: - dossiers die voor advies aan de Commissie zijn voorgelegd, adviezen en inspectieverslagen of enig ander document betreffende het centrum, omdat het documenten zijn die zijn gebaseerd op persoonsgegevens of verband houden met bedrijfs- of commerciële geheimen; en - werkdocumenten en notulen die na de vergaderingen van de Commissie worden opgesteld, aangezien dit interne documenten zijn met onder andere beraadslagingen die vertrouwelijk moeten blijven.
In afwijking van het in lid 2 van dit artikel neergelegde beginsel wordt het advies van de Commissie over een dossier van een centrum, eventueel in de vorm van een uittreksel, gevoegd bij de beslissing van de Minister over dit dossier, die ter kennis wordt gebracht van het betrokken centrum.
In afwijking van het in lid 2 van dit artikel neergelegde beginsel moet een aanvraag om toegang tot notulen leiden tot de openbaarmaking ervan (zelfs indien slechts gedeeltelijk) indien uit de afweging van de betrokken belangen, onderzocht in het licht van het specifieke geval in kwestie, blijkt dat het openbaar belang dat is gediend met openbaarmaking zwaarder weegt dan het belang dat is gediend met de weigering om openbaar te maken. De bij de Commissie ingediende aanvragen om toegang worden behandeld door het secretariaat, dat, overeenkomstig de regels die van toepassing zijn op openbaarheid van bestuur, de afweging van de betrokken onderzoekt en, indien het dit wegens de specifieke aard van het geval nodig acht, het advies inwint van de voorzitter/ster en/of de leden van de Commissie.
Deze verduidelijking van de interne procedure doet geenszins afbreuk aan aanvragen om toegang die rechtstreeks kunnen worden ingediend bij de Administratie of bij andere autoriteiten die ook onderworpen zijn aan de plicht tot openbaarheid van bestuur.
Art. 37.Activiteitenverslag Het secretariaat stelt een ontwerp van jaarlijks activiteitenverslag op dat door de Commissie wordt goedgekeurd.
Het goedgekeurde activiteitenverslag kan worden geraadpleegd op de website van de "CESE Wallonie" of op verzoek worden toegestuurd.
Art. 38.Externe communicaties De externe communicatie van de Commissie zal worden ondersteund door de dienst Communicatie van de "CESE Wallonie", zijn methodologie en de beschikbare instrumenten: publicaties, website, sociale netwerken, evenementen, enz.
De voorzitter/ster delegeert aan het secretariaat de uitvoering van communicatieacties: opstellen van samenvattingen van adviezen en artikelen voor de verschillende media (publicaties, website, sociale netwerken, enz.); praktische organisatie van evenementen, enz.
Wanneer de voorzitter/ster namens de Commissie mondeling of schriftelijk met de buitenwereld spreekt, zorgt hij/zij ervoor dat hij/zij de standpunten vertegenwoordigt die de leden binnen de structuur collectief verdedigen.
TITEL 6. - FINANCIELE BEPALINGEN
Art. 39.Begroting De begroting van de Commissie wordt beheerd door de "CESE WALLONIE" op basis van de financiering toegekend door het Waalse Gewest.
TITEL 7. - SLOTBEPALINGEN
Art. 40.Goedkeuring van het huishoudelijk reglement Met het oog op de goedkeuring ervan door de Commissie stelt het secretariaat een ontwerp van huishoudelijk reglement op.
Art. 41.Inwerkingtreding van het huishoudelijk reglement Bij gebreke van een specifieke regel in de goedkeuringsbeslissing treedt het huishoudelijk reglement in werking op de tiende dag na de goedkeuring ervan door de Regering, met dien verstande dat de goedkeuring vóór het verstrijken van deze termijn ter kennis wordt gebracht van het Secretariaat van de Commissie.
Art. 42.Wijzigingen in het huishoudelijk reglement Het huishoudelijk reglement kan telkens als het nodig blijkt, gewijzigd worden voor een betere werking van de Commissie. Op verzoek van een lid wordt het punt overeenkomstig artikel 17 van het huishoudelijk reglement op de agenda van de eerstvolgende vergadering van de Commissie geplaatst.
Voor wijzigingen in het huishoudelijk reglement gelden dezelfde modaliteiten voor uitwerking en inwerkingtreding als voor de oorspronkelijke goedkeuring. _______ Nota (1) AVG = Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.