Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 13 februari 2020
gepubliceerd op 23 maart 2020

Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van de huishoudelijke reglementen van het Beheerscomité en de Raad van financiële opvolging van het « Caisse publique wallonne d'allocations familiales » . - Addendum

bron
waalse overheidsdienst
numac
2020201523
pub.
23/03/2020
prom.
13/02/2020
ELI
eli/besluit/2020/02/13/2020201523/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

13 FEBRUARI 2020. - Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van de huishoudelijke reglementen van het Beheerscomité en de Raad van financiële opvolging van het « Caisse publique wallonne d'allocations familiales » (Waals Openbaar Kinderbijslagfonds). - Addendum


Bovenvermeld besluit, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 11 maart 2020, op blz. 14780, moet worden aangevuld met de volgende bijlagen: Bijlage 1 Huishoudelijk reglement Beheerscomité van FAMIWAL

Artikel 1.Definities In dit huishoudelijk reglement wordt verstaan onder: 1° leden: de stemgerechtigde gewone en plaatsvervangende leden;2° fonds: het openbaar kinderbijslagfonds Famiwal.

Art. 2.Periodiciteit van de vergaderingen § 1. Het Beheerscomité vergadert om de 2 maanden. De vergaderingen worden gehouden op de eerste vrijdag van de betreffende maand (behalve in juli en augustus).

Indien deze vrijdag samenvalt met een feestdag of een dag waarop het fonds gesloten is, wordt de vergadering uitgesteld tot de volgende vrijdag.

De datum en het uur van de gewone vergaderingen worden voor elk jaar door het Beheerscomité in samenwerking met de directeur-generaal vastgesteld.

Indien nodig kan het Beheerscomité vaker bijeenkomen. De data worden in samenwerking met de directeur-generaal vastgesteld. § 2. De voorzitter roept het Beheerscomité bijeen voor een buitengewone vergadering wanneer hij dit nuttig acht of op verzoek van de Regering, van een commissaris of van ten minste twee leden.

Het verzoek tot bijeenroeping van een buitengewone vergadering wordt per e-mail aan de voorzitter gestuurd of tijdens de vergadering ingediend. Het bevat de agendapunten.

In samenwerking met directeur-generaal bepaalt de voorzitter het uur en de datum van de buitengewone vergadering binnen vijftien dagen na het verzoek, tenzij de aanvrager(s) met een latere datum instemt(men).

Art. 3.Agenda § 1. De agenda wordt door de voorzitter vastgelegd op de voordracht van de directeur-generaal.

Het lid dat een punt wenst toe te voegen op de agenda van een gewone vergadering moet zijn aanvraag per-email bij de voorzitter indienen, tenzij bedoeld lid ze tijdens de zitting formuleert.

Indien een lid tijdens de zitting verzoekt een punt op de agenda te plaatsen, stelt de voorzitter de datum van de vergadering vast waarop dat punt zal worden opgenomen.

De regeringscommissarissen kunnen elk punt met betrekking tot de uitvoering van hun opdracht op de agenda laten plaatsen. § 2. Alleen de agendapunten worden besproken in de volgorde waarin ze op de agenda voorkomen.

In geval van behoorlijk gemotiveerde dringende noodzakelijkheid en op uitzonderlijke wijze besluit het Beheerscomité met een meerderheid van de aanwezige leden om elk ander vraagstuk dat niet op de agenda staat, staande de vergadering te behandelen of om de volgorde van behandeling van de punten te wijzigen. § 3. De behandeling van een agendapunt kan worden uitgesteld indien een commissaris, de directeur-generaal of ten minste de meerderheid van de aanwezige leden hierom bij het begin van de vergadering verzoeken.

In geval van uitstel wordt het uitgestelde punt op de agenda van de volgende vergadering geplaatst.

In geval van dringende bijeenroeping kan het uitstel van een punt alleen bij eenstemmigheid van de aanwezige leden worden besloten.

Art. 4.Oproepingen De oproepingen tot de vergaderingen worden door de directeur-generaal ondertekend.

Zij bevatten de voorlopige agenda voor de vergadering en stellen bij benadering het begin- en einduur vast.

Ze worden minstens 10 kalenderdagen vóór de datum van de vergadering per e-mail ter beschikking gesteld van de gewone en plaatsvervangende leden.

In dringende noodzakelijkheid, die door de voorzitter in samenwerking met de directeur-generaal wordt vastgesteld, wordt deze termijn verkort tot 48 uur vóór de vergadering.

De punten die ter informatie/beraadslaging aan het Beheerscomité worden voorgelegd, maken het voorwerp van een nota uit. Alle stukken en nota's betreffende de punten die op de agenda worden geplaatst, worden, per e-mail, ter beschikking gesteld van de leden uiterlijk 4 werkdagen vóór de datum van de vergadering met de definitieve agenda.

In dringende noodzakelijkheid, die door de voorzitter in samenwerking met de directeur-generaal wordt vastgesteld, wordt deze termijn verkort tot 24 uur vóór de vergadering.

Art. 5.Plaatsvervangende leden Een plaatsvervangend lid mag slechts zitting hebben indien een gewoon lid dat het vervangt afwezig is. Het gewoon lid dat een vergadering niet kan bijwonen, stelt zijn plaatsvervanger daarvan in kennis, behalve in geval van overmacht, en verwittigt het secretariaat.

Art. 6.Aanwezigheidsquorum Het Beheerscomité beraadslaagt op geldige wijze als minstens de helft van de leden die het samenstellen aanwezig zijn. Als het in het eerste lid bedoelde quorum niet bereikt wordt, stelt de voorzitter het vast: - ofwel beslist hij de zitting op te heffen. Een nieuwe vergadering wordt binnen een termijn van 10 dagen bijeengeroepen, behalve voor de behoorlijk met redenen omklede noodprocedures waarin de termijn niet hoger dan 3 dagen mag zijn. Tijdens die nieuwe vergadering kan op geldige wijze worden beraadslaagd over dezelfde punten als degene die op de agenda van de eerste vergadering stonden, ongeacht het aantal aanwezige leden; - ofwel beslist hij dat het Beheerscomité blijft zitting hebben en de agenda geheel of gedeeltelijk behandelt. In dit geval worden de genomen beslissingen ter bekrachtiging aan de afwezige leden per e-mail (bekrachtiging) voorgelegd. Het gebrek aan antwoord van het lid binnen de gestelde termijn geldt als bekrachtiging.

Art. 7.Beraadslagingregels Er wordt in het Beheerscomité bij voorkeur naar consensus gestreefd.

Is het bereiken van consensus voor een beslissing moeilijk, dan brengt de voorzitter het punt ter stemming. Er wordt gestemd bij handopsteking of per geheime stemming als minstens twee leden daarom verzoeken.

In geval van een stemming worden de beslissingen genomen bij meerderheid van stemmen. Om die meerderheid te berekenen worden de onthoudingen niet in aanmerking genomen.

Bij gelijk stemmenaantal is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Art. 8.Raadpleging van het Beheerscomité langs elektronische weg Bij dringende noodzakelijkheid en/of indien het aan het Beheerscomité voorgelegde probleem op zich de organisatie van een vergadering niet verantwoordt, kan de voorzitter beslissen om de gewone leden per e-mail te raadplegen.

In dat geval bereidt het secretariaat een voorstel tot advies of beslissing voor, maakt het dit over aan de gewone en plaatsvervangende leden en verzoekt om de goedkeuring van dit voorstel door de gewone leden.

Indien niet binnen 48 uur wordt geantwoord, geldt dit als toestemming.

Op de volgende vergadering van het Beheerscomité brengt de voorzitter verplicht verslag over deze raadpleging via e-mail en over de daaraan gegeven gevolgen aan de leden uit.

Art. 9.Deskundigen en technici § 1. Voor de uitoefening van zijn bevoegdheden kan het Beheerscomité punctueel een beroep doen op externe deskundigen die door de voorzitter worden uitgenodigd om deel te nemen aan de vergadering waarin het punt dat verduidelijking behoeft, op de agenda wordt geplaatst. De geraadpleegde personen verlaten de zitting als de voorzitter acht dat hun aanwezigheid niet meer nodig is. § 2. De directeur-generaal kan zich tijdens de debatten over een agendapunt laten bijstaan door personeelsleden van het Fonds. Deze personeelsleden verlaten de zitting als de voorzitter acht dat hun aanwezigheid niet meer nodig is.

Art. 10.Vergaderingen achter gesloten deuren De vergaderingen van het Beheerscomité worden achter gesloten deuren gehouden.

Documenten en processen-verbaal zijn vertrouwelijk. De vertrouwelijkheid van documenten is niet van toepassing tussen de leden van het Beheerscomité en de leden van de Raad van financiële opvolging.

Art. 11.Vertrouwelijkheid van de debatten Personen die in welke hoedanigheid dan ook de vergaderingen van het Beheerscomité bijwonen, zijn verplicht het geheim van de beraadslagingen en de stemmingen te eerbiedigen.

Art. 12.Rol van de voorzitter § 1. De voorzitter opent, schorst en sluit de vergaderingen van het Beheerscomité. Hij leidt de besprekingen, geeft of ontneemt het woord, zorgt voor de orde van de vergaderingen en laat het huishoudelijk reglement naleven. De voorzitter is de woordvoerder van het Beheerscomité. § 2. Bij afwezigheid of verhindering van de voorzitter, worden de bevoegdheden uitgeoefend door de ondervoorzitter.

Bij afwezigheid of verhindering van de voorzitter en van de ondervoorzitter wordt het voorzitterschap waargenomen door het oudste lid of door het lid dat de voorzitter voor die functie heeft aangewezen.

Art. 13.De wijze waarop de driemaandelijkse verslagen door de directeur-generaal worden opgemaakt Het driemaandelijks verslag wordt voorgesteld bij de eerstvolgende vergadering van het beheerscomité na afloop van het betreffende kwartaal.

Het verslag wordt door het Directoraat-generaal voorgesteld tijdens de zitting en vervolgens naar elk van de gewone en plaatsvervangende leden gestuurd. Het maakt volledig deel uit van het proces-verbaal van de zitting waarin het is voorgesteld.

Het bevat een algemene inleiding, evenals een luik per directie, namelijk : - Directie Coördinatie en Steun; - Directie Communicatie; - Juridische Directie; - Directie Logistiek; - Directie Financiën; - Directie interne audit; - Directie Informatica;

Het bevat informatie over : - de organisatie en de evolutie van de verschillende directies; - de lopende projecten per directie of op overkoepelende wijze wanneer zij betrekking hebben op meer dan één Directie; - de beschikbare cijfers per directie: personeelscijfers, aantal dossiers, binnenkomende en uitgaande briefwisseling, aantal bezoekers per gewestelijk bureau, aantal externe en interne communicatie, overheidsopdrachten, voortgang in de uitvoering van de opdrachtbegroting, geschillen (gezinsbijslagen en andere), sociale fraude,...

De inhoud kan evolueren naargelang de verzoeken van de leden en de mogelijkheden van Famiwal inzake de inzameling van gegevens.

De gestelde vragen en de antwoorden daarop worden in het proces-verbaal opgenomen.

Art. 14.Processen-verbaal De secretaris stelt een beknopt verslag op van de besprekingen. Er staat ook in: - de namen van de aanwezige leden, van de verontschuldigde leden; - de genomen beslissingen; - het resultaat van de stemmingen.

Nadat het proces-verbaal aan de directeur-generaal en de voorzitter zijn voorgelegd, wordt het ter goedkeuring op de agenda van de volgende vergadering geplaatst.

Het goedgekeurde proces-verbaal wordt door de voorzitter en de directeur-generaal getekend. Ze worden bewaard in de zetel van het "Caisse publique d'allocations familiales" (het openbaar kinderbijslagfonds) Famiwal.

Een beslissing van het Beheerscomité is uitvoerbaar zonder de goedkeuring van het proces-verbaal af te wachten met inachtneming van de beroepstermijnen van de regeringscommissarissen.

Art. 15.Aanwezigheidslijst De leden van het Beheerscomité en de regeringscommissarissen ondertekenen bij elke vergadering een aanwezigheidslijst.

Deze lijst is bij het proces-verbaal gevoegd.

Art. 16.Zetel en vergaderplaats Het Beheerscomité vergadert op de zetel van het fonds.

In uitzonderlijke gevallen komt het Beheerscomité op een andere plaats bijeen.

Art. 17.Absenteïsme - Ontslag § 1. Wordt geacht ontslagnemend te zijn, bij beslissing van het Beheerscomité, het lid - dat zonder rechtvaardiging afwezig is geweest op meer dan drie achtereenvolgende vergaderingen waarvoor het regelmatig werd opgeroepen; - dat zonder medische reden afwezig is geweest op de helft van de in de loop van de laatste twaalf maanden gehouden vergaderingen waarvoor het regelmatig werd opgeroepen; - dat zich niet houdt aan de vertrouwelijke aard van de beraadslagingen of stukken wanneer die erkend is overeenkomstig de wettelijke of reglementaire bepalingen, met inbegrip van de bepalingen waarin dit huishoudelijk reglement voorziet.

Wanneer een lid als ontslagnemend beschouwd wordt, verwittigt de voorzitter zo spoedig mogelijk het lid en de vakorganisatie waarvan hij afhangt, per brief. § 2. Het lid stelt de voorzitter schriftelijk op de hoogte van elk vrijwillig ontslag in de loop van het mandaat.

Het wordt zo spoedig mogelijk vervangen.

Art. 18.Belangenconflicten Onverminderd de toepassing van andere verbodsbepalingen die voortvloeien uit een wettelijke of reglementaire tekst, neemt een lid van het Beheerscomité niet deel aan de bespreking en de stemming over een agendapunt waar hij een rechtstreeks of onrechtstreeks persoonlijk belang bij heeft.

Hij stelt de voorzitter hiervan aan het begin van de vergadering op de hoogte en trekt zich terug uit de vergadering wanneer het punt wordt besproken.

Art. 19.Slotbepaling Dit reglement kan worden aangepast om de werking van het Beheerscomité te verbeteren. Op verzoek van een lid wordt dit punt op de agenda van de eerstkomende vergadering geplaatst.

Bijlage 2 Huishoudelijk reglement Raad van financiële opvolging van FAMIWAL

Artikel 1.

Artikel 1.Definities In dit huishoudelijk reglement wordt verstaan onder: 1° leden: de stemgerechtigde gewone en plaatsvervangende leden;2° fonds: het "Caisse publique d'allocations familiales" (het openbaar kinderbijslagfonds) Famiwal.

Art. 2.Periodiciteit van de vergaderingen § 1. De Raad van financiële opvolging komt één keer per kwartaal bijeen. De vergaderingen vinden plaats op de 3e vrijdag van een van de maanden van het kwartaal (behalve in juli en augustus).

Indien deze vrijdag samenvalt met een feestdag of een dag waarop het fonds gesloten is, wordt de vergadering uitgesteld tot de volgende vrijdag.

De datum en het uur van de gewone vergaderingen worden voor elk jaar door de Raad van financiële opvolging in samenwerking met de directeur-generaal vastgesteld.

Indien nodig kan de Raad van financiële opvolging vaker bijeenkomen.

De data worden in samenwerking met de directeur-generaal vastgesteld. § 2. De voorzitter roept de Raad van financiële opvolging bijeen voor een buitengewone vergadering wanneer hij dit nuttig acht of op verzoek van de Regering, van een commissaris of van ten minste twee leden.

Het verzoek tot bijeenroeping van een buitengewone vergadering wordt per e-mail aan de voorzitter gestuurd of tijdens de vergadering ingediend. Het bevat de agendapunten.

In samenwerking met directeur-generaal bepaalt de voorzitter het uur en de datum van de buitengewone vergadering binnen vijftien dagen na het verzoek, tenzij de aanvrager(s) met een latere datum instemt(men).

Art. 3.Agenda § 1. De agenda wordt door de voorzitter vastgelegd op de voordracht van de directeur-generaal.

Het lid dat een punt wenst toe te voegen op de agenda van een gewone vergadering moet zijn aanvraag per-email bij de voorzitter indienen, tenzij bedoeld lid ze tijdens de zitting formuleert.

Indien een lid tijdens de zitting verzoekt een punt op de agenda te plaatsen, stelt de voorzitter de datum van de vergadering vast waarop dat punt zal worden opgenomen.

De regeringscommissarissen kunnen elk punt met betrekking tot de uitvoering van hun opdracht op de agenda laten plaatsen. § 2. Alleen de agendapunten worden besproken in de volgorde waarin ze op de agenda voorkomen.

In geval van behoorlijk gemotiveerde dringende noodzakelijkheid en op uitzonderlijke wijze besluit de Raad van financiële opvolging met een meerderheid van de aanwezige leden om elk ander vraagstuk dat niet op de agenda staat, staande de vergadering te behandelen of om de volgorde van behandeling van de punten te wijzigen. § 3. De behandeling van een agendapunt kan worden uitgesteld indien een commissaris, de directeur-generaal of ten minste de meerderheid van de aanwezige leden hierom bij het begin van de vergadering verzoeken.

In geval van uitstel wordt het uitgestelde punt op de agenda van de volgende vergadering geplaatst.

In geval van dringende bijeenroeping kan het uitstel van een punt alleen bij eenstemmigheid van de aanwezige leden worden besloten.

Art. 4.Oproepingen De oproepingen tot de vergaderingen worden door de directeur-generaal ondertekend.

Zij bevatten de voorlopige agenda voor de vergadering en stellen bij benadering het begin- en einduur vast.

Ze worden uiterlijk 10 werkdagen voor de datum van de vergadering via email aan de gewone en plaatsvervangende leden gericht.

In dringende noodzakelijkheid, die door de voorzitter in samenwerking met de directeur-generaal wordt vastgesteld, wordt deze termijn verkort tot 48 uur vóór de vergadering.

De punten die ter informatie/beraadslaging van de Raad van financiële opvolging worden voorgelegd, maken het voorwerp van een nota uit. Alle stukken en nota's betreffende de punten die op de agenda worden geplaatst, worden, per e-mail, ter beschikking gesteld van de leden uiterlijk 4 werkdagen vóór de datum van de vergadering met de definitieve agenda.

In dringende noodzakelijkheid, die door de voorzitter in samenwerking met de directeur-generaal wordt vastgesteld, wordt deze termijn verkort tot 24 uur vóór de vergadering.

Art. 5.Plaatsvervangende leden Een plaatsvervangend lid mag slechts zitting hebben indien een gewoon lid dat het vervangt afwezig is.

Het gewoon lid dat een vergadering niet kan bijwonen, stelt zijn plaatsvervanger daarvan in kennis, behalve in geval van overmacht, en verwittigt het secretariaat.

Art. 6.Aanwezigheidsquorum De Raad van financiële opvolging beraadslaagt op geldige wijze als minstens de helft van de leden die het samenstellen, aanwezig zijn.

Als het in het eerste lid bedoelde quorum niet bereikt wordt, stelt de voorzitter het vast: - ofwel beslist hij de zitting op te heffen. Een nieuwe vergadering wordt binnen een termijn van 10 dagen bijeengeroepen, behalve voor de behoorlijk met redenen omklede noodprocedures waarin de termijn niet hoger dan 3 dagen mag zijn. Tijdens die nieuwe vergadering kan op geldige wijze worden beraadslaagd over dezelfde punten als degene die op de agenda van de eerste vergadering stonden, ongeacht het aantal aanwezige leden; - ofwel beslist hij dat de Raad van financiële opvolging blijft zitting hebben en de agenda geheel of gedeeltelijk behandelt. In dit geval worden de genomen beslissingen ter bekrachtiging aan de afwezige leden per e-mail (bekrachtiging) voorgelegd. Het gebrek aan antwoord van het lid binnen de gestelde termijn geldt als bekrachtiging.

Art. 7.Beraadslagingregels Er wordt in de Raad van financiële opvolging bij voorkeur naar consensus gestreefd.

Is het bereiken van consensus voor een beslissing moeilijk, dan brengt de voorzitter het punt ter stemming. Er wordt gestemd bij handopsteking of per geheime stemming als minstens twee leden daarom verzoeken.

In geval van een stemming worden de beslissingen genomen bij meerderheid van stemmen. Om die meerderheid te berekenen worden de onthoudingen niet in aanmerking genomen.

Bij gelijk stemmenaantal is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Art. 8.Raadpleging van de Raad van financiële opvolging langs elektronische weg Bij dringende noodzakelijkheid en/of indien het aan de Raad van financiële opvolging voorgelegde probleem op zich de organisatie van een vergadering niet verantwoordt, kan de voorzitter beslissen om de gewone leden per e-mail te raadplegen.

In dat geval bereidt het secretariaat een voorstel tot advies of beslissing voor, maakt het dit over aan de gewone en plaatsvervangende leden en verzoekt om de goedkeuring van dit voorstel door de gewone leden.

Indien niet binnen 48 uur wordt geantwoord, geldt dit als toestemming.

Op de volgende vergadering van de Raad van financiële opvolging, brengt de voorzitter verplicht verslag over deze raadpleging langs elektronische weg en over het gevolg dat eraan is gegeven aan de leden uit.

Art. 9.Deskundigen en technici § 1. Voor de uitoefening van zijn bevoegdheden, kan de Raad van financiële opvolging punctueel een beroep doen op externe deskundigen die door de voorzitter worden uitgenodigd om deel te nemen aan de vergadering waarin het punt dat verduidelijking behoeft, op de agenda wordt geplaatst. De geraadpleegde personen verlaten de zitting als de voorzitter acht dat hun aanwezigheid niet meer nodig is. § 2. De directeur-generaal kan zich tijdens de debatten over een agendapunt laten bijstaan door personeelsleden van het Fonds. Deze personeelsleden verlaten de zitting als de voorzitter acht dat hun aanwezigheid niet meer nodig is.

Art. 10.Vergaderingen achter gesloten deuren De vergaderingen van de Raad van financiële opvolging worden gehouden achter gesloten deuren.

Documenten en processen-verbaal zijn vertrouwelijk. De vertrouwelijkheid van documenten is niet van toepassing tussen de leden van het Beheerscomité en de leden van de Raad van financiële opvolging.

Art. 11.Vertrouwelijkheid van de debatten Personen die in welke hoedanigheid dan ook de vergaderingen van de Raad van financiële opvolging bijwonen, zijn verplicht het geheim van de beraadslagingen en de stemmingen te eerbiedigen.

Art. 12.Rol van de voorzitter § 1. De voorzitter opent, schorst en sluit de vergaderingen van de Raad van financiële opvolging. Hij leidt de besprekingen, geeft of ontneemt het woord, zorgt voor de orde van de vergaderingen en laat het huishoudelijk reglement naleven.

De voorzitter is de woordvoerder van de Raad van financiële opvolging. § 2. Bij afwezigheid of verhindering van de voorzitter en van hun respectieve plaatsvervangers, wordt de vergadering uitgesteld tot een latere datum.

Art. 13.Processen-verbaal De secretaris stelt een beknopt verslag op van de besprekingen. Er staat ook in: - de namen van de aanwezige leden, van de verontschuldigde leden; - de genomen beslissingen; - het resultaat van de stemmingen.

Nadat het proces-verbaal aan de directeur-generaal en de voorzitter is voorgelegd, wordt het ter goedkeuring op de agenda van de volgende vergadering geplaatst.

Het goedgekeurde proces-verbaal wordt door de voorzitter en de directeur-generaal ondertekend. Ze worden bewaard in de zetel van het "Caisse publique d'allocations familiales" (het openbaar kinderbijslagfonds) Famiwal.

Een beslissing van de Raad van financiële opvolging is uitvoerbaar zonder de goedkeuring van het proces-verbaal af te wachten met inachtneming van de beroepstermijnen van de regeringscommissarissen.

Art. 14.Aanwezigheidslijst De leden van de Raad van financiële opvolging en de regeringscommissarissen ondertekenen bij elke vergadering een aanwezigheidslijst.

Deze lijst is bij het proces-verbaal gevoegd.

Art. 15.Zetel en vergaderplaats De Raad van financiële opvolging vergadert op de zetel van het fonds.

In uitzonderlijke gevallen komt de Raad van financiële opvolging op een andere plaats bijeen.

Art. 16.Absenteïsme - Ontslag Het lid stelt de voorzitter van de Raad van financiële opvolging en de voorzitter van het Beheerscomité schriftelijk op de hoogte van elk vrijwillig ontslag in de loop van het mandaat.

Het wordt zo spoedig mogelijk vervangen.

Art. 17.Belangenconflicten Onverminderd de toepassing van andere verbodsbepalingen die voortvloeien uit een wettelijke of reglementaire tekst, neemt elk lid van de Raad van financiële opvolging niet deel aan de bespreking en de stemming over een agendapunt waar hij een rechtstreeks of onrechtstreeks persoonlijk belang bij heeft.

Hij stelt de voorzitter hiervan aan het begin van de vergadering op de hoogte en trekt zich terug uit de vergadering wanneer het punt wordt besproken.

Art. 18.Slotbepaling Dit reglement kan worden aangepast om de werking van de Raad van financiële opvolging te verbeteren.

Op verzoek van een lid wordt dit punt op de agenda van de eerstkomende vergadering geplaatst.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 13 februari 2020 tot goedkeuring van de huishoudelijke reglementen van het Beheerscomité en de Raad van financiële opvolging van het "Caisse publique wallonne d'allocations familiales" (Waals Openbaar Kinderbijslagfonds).

Namen, 13 februari 2020.

De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve Vereenvoudiging, belast met Kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en Verkeersveiligheid, V. DE BUE

^