Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 11 december 2003
gepubliceerd op 02 februari 2004

Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 7 november 2002 betreffende de opdrachten, de erkenning en de subsidiëring van de centra voor beroepsopleiding

bron
ministerie van het waalse gewest
numac
2004200198
pub.
02/02/2004
prom.
11/12/2003
ELI
eli/besluit/2003/12/11/2004200198/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

11 DECEMBER 2003. - Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 7 november 2002 betreffende de opdrachten, de erkenning en de subsidiëring van de centra voor beroepsopleiding


De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 6 april 1995 betreffende de integratie van de gehandicapte personen, inzonderheid op de artikelen 14, 15 en 24, 4o;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 7 november 2002 betreffende de opdrachten, de erkenning en de subsidiëring van de centra voor beroepsopleiding;

Gelet op het advies van het Beheerscomité van het "Agence wallonne pour l'intégration des personnes handicapées (Waals agentschap voor de integratie van gehandicapte personen), gegeven op 27 november 2003;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 14 oktober 2003;

Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 16 oktober 2003;

Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen bij de wet van 4 juli 1989 en gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996;

Gelet op dringende noodzakelijkheid;

Overwegende dat de op 16 mei 2000 gesloten Kaderovereenkomst voor de non-profit sector voorziet in een loonharmonisering voor het personeel van de diensten van de sector van de gehandicapte personen die toepasselijk is op 1 oktober 2000;

Overwegende dat, wat de loonharmonisering betreft, krachtens die overeenkomst bepaald werd dat een tripartiete commissie (Waals Gewest, werkgevers, werknemers) in september 2000 een onderzoek zou doen naar het werk verricht binnen de verschillende paritaire commissies i.v.m. de omzetting van de schalen en de budgettaire weerslag daarvan;

Overwegende dat de Regering op 15 december 2000 en 25 oktober 2001 akte heeft genomen van de vordering van de toepassing van bovenbedoelde Kaderovereenkomst; dat ze op laatstgenoemde datum ten gunste van de centra voor beroepsopleiding een bedrag van 146.257,18 euro (5 900 000 BEF) heeft uitgetrokken met het oog op de harmonisering van de loonschalen;

Overwegende dat de Waalse Regering hoe dan ook besloten heeft dat geen enkele wijziging aangebracht mag worden aan de minimale kwalificaties vereist voor de uitoefening van een ambt en bedoeld in de bijlage I bij het besluit van de Waalse Regering van 7 november 2002 betreffende de opdrachten, de erkenning en de subsidiëring van de centra voor beroepsopleiding;

Overwegende dat een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten werd op 16 september 2002;

Overwegende bijgevolg dat het Waalse Gewest zo spoedig mogelijk bovenbedoeld bedrag moet uitbetalen aan de centra voor beroepsopleiding opdat de werknemers er voordeel uit kunnen halen met terugwerkende kracht;

Overwegende bijgevolg dat artikel 40 en bijlage I bij het besluit van de Waalse Regering van 7 november 2002 betreffende de opdrachten, de erkenning en de subsidiëring van de centra voor beroepsopleiding aangepast moeten worden maar dat ze niet met terugwerkende kracht op 1 oktober 2000 toegepast moeten worden;

Overwegende bovendien dat artikel 59 van bovenbedoeld besluit van de Waalse Regering van 7 november 2002 bepaalt dat de uitkering toegekend aan de gehandicapte personen die een overeenkomst voor beroepsaanpassing hebben gesloten, afgetrokken moet worden van het integratie-inkomen, zoals bedoeld in titel II van het besluit van de Waalse Regering van 5 november 1998 tot bevordering van de kansen van de gehandicapte personen op de arbeidsmarkt;

Overwegende dat de gehandicapte personen tewerkgesteld middels een omscholingsovereenkomst billijkheidshalve op dezelfde wijze behandeld moeten worden als stagiairs die een opleiding volgen in een centrum erkend door het "Agence wallonne" en die niet het voorwerp uitmaken van dergelijke aftrek;

Overwegende dat derhalve voorzien moet worden in de opheffing van artikel 59 van het besluit van de Waalse Regering van 7 november 2002 betreffende de opdrachten, de erkenning en de subsidiëring van de centra voor beroepsopleiding, met terugwerkende kracht op 1 januari 2003;

Overwegende bovendien dat de artikelen 2, 3, 4, 8, 10 en 12 van dit besluit tot doel hebben hetzij materiële vergissingen recht te zetten, hetzij leemtes van bovenbedoeld besluit van de Waalse Regering van 7 november 2002 op te vullen;

Overwegende tot slot dat artikel 5 van dit besluit, waarbij een nieuwe regel vastgelegd wordt, echter voordeliger is voor de gehandicapte persoon;

Overwegende dat de bovenvermelde artikelen dan ook op dezelfde datum als bedoeld besluit in werking moeten treden, namelijk op 1 januari 2003;

Op de voordracht van de Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Dit besluit regelt krachtens artikel 138 van de Grondwet een materie bedoeld in artikel 128 van de Grondwet.

Art. 2.In artikel 12, 2o, van het besluit van de Waalse Regering van 7 november 2002 betreffende de opdrachten, de erkenning en de subsidiëring van de centra voor beroepsopleiding worden de woorden "artikel 26, § 5, derde lid" vervangen door de woorden "artikel 26, § 2, derde lid".

Art. 3.In artikel 21, § 1, derde lid, van hetzelfde besluit worden de woorden "artikel 5, 2o" vervangen door de woorden "artikel 2, 5o".

Art. 4.Artikel 26, § 2, 1o, b), van hetzelfde besluit wordt aangevuld met de volgende bepaling : « In dat geval onderwerpt het gewestelijk bureau de begunstigde aan een onderzoek dat verricht wordt door de dienst van de arbeidsgeneeskunde erkend door het benaderde centrum om zich te kunnen uitspreken over eventuele medische tegenindicaties. »

Art. 5.Artikel 26 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met een paragraaf 5, luidend als volgt : « § 5. In het geval van de voortgezette opleiding bedoeld in artikel 2, 5o, 4, wordt geen nieuwe beslissing van het bevoegde gewestelijk bureau van het Agentschap vereist als de begunstigde al het voorwerp is van een gunstige beslissing inzake beroepsintegratie die nog steeds geldig is. »

Art. 6.Artikel 40 van hetzelfde besluit wordt vervangen voor de volgende bepaling :

Art. 40.De lasten die middels het jaarlijkse krediet worden gefinancierd, worden door het Agentschap toegelaten op grond van de toelaatbaarheidsbeginselen betreffende de lasten bedoeld in bijlage IV. De lasten van het personeel dat door het centrum wordt tewerkgesteld middels een arbeidsovereenkomst, worden in aanmerking genomen op grond van de functies, profielen, kwalificaties en weddeschalen die vastliggen in bijlage I. Die lasten zijn toelaatbaar op grond van de weddeschalen en volgens de berekeningsmethode van de anciënniteit die toepasselijk zijn op de werknemer krachtens de artikelen 13 en 17 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 16 september 2002 tot bepaling van de indeling van de functies en de bezoldigingsvoorwaarden voor de sectoren van de paritaire commissie betreffende de onder het Waalse Gewest ressorterende sociaal-culturele sector (versie van 16 september 2002). »

Art. 7.In hetzelfde besluit wordt een artikel 42bis ingevoegd, luidend als volgt : « Art. 42bis . § 1. Binnen de perken van de beschikbare kredieten verleent het Agentschap een specifieke toelage aan de centra krachtens de kaderovereenkomst van 16 mei 2000 voor de Waalse non-profit sector om de financiering van de uit bedoelde overeenkomst resulterende weddeschaalharmonisering te waarborgen. § 2. Het Agentschap verdeelt de toelage onder de centra volgens onderstaande tabel.

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Die bedragen zijn gekoppeld aan de schommelingen van de prijzenindex (gezondheidsindex), overeenkomstig de regels voorgeschreven bij de wet van 1 maart 1977 houdende inrichting van een stelsel waarbij sommige uitgaven in de overheidssector aan het indexcijfer van de consumptieprijzen van het Rijk worden gekoppeld.

Ze worden gekoppeld aan de basisindex 105,21 van 1 juli 2000. § 3. Vanaf 1 januari 2006 is de toelage die krachtens de Kaderovereenkomst van 16 mei 2 000 ten gunste van de Waalse non-profit sector toegekend wordt dezelfde als die van 2005, onder voorbehoud van een wijziging die eventueel aangebracht zou worden bij de hernieuwing van de erkenning. »

Art. 8.In artikel 8 van hetzelfde besluit wordt het getal "44" ingevoegd tussen de woorden "artikel" en ", gedeeld".

Art. 9.Bijlage I bij hetzelfde besluit wordt vervangen door de bepalingen van de bijlage bij dit besluit.

Art. 10.In bijlage III bij hetzelfde besluit wordt het getal "863.811", vermeld op de 16e regel van de tabel, vervangen door het getal "863.812".

Art. 11.Artikel 59 van hetzelfde besluit wordt geschrapt.

Art. 12.Bijlage II bij hetzelfde besluit wordt opgeheven.

Art. 13.In artikel 24bis, derde lid, van het besluit van de Waalse Regering van 16 januari 1997 tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de adviesraden van het "Agence wallonne pour l'intégration des personnes handicapées" wordt punt 2o vervangen als volgt : "het evaluatieverslag bedoeld in artikel 61 van genoemd besluit".

Art. 14.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2003, met uitzondering van artikel 7, dat in werking treedt op 1 oktober 2000.

Art. 15.De Minister van Sociale Aangelegenheden is belast met de toepassing van dit besluit.

Namen, 11 december 2003.

De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid, Th. DETIENNE

Bijlage Functies, profielen, kwalificaties en weddeschalen van het personeel 1. Interieurverzorger Functiebeschrijving : Schoonmaken van de lokalen en de uitrusting Beheer van de onderhoudsproducten Profiel : Vermogen om zich aan te passen aan en zich te integreren in een team Vermogen om zijn werk te organiseren Een gepaste houding aannemen ten overstaan van de gehandicapte personen Minimaal vereiste kwalificaties : nihil Weddeschaal : schaal 1 2.Polyvalent arbeider Functiebeschrijving : Onderhoud der gebouwen en lokalen Onderhoud van het klein materieel en opvolging eventueel wagenpark Toepassing van de naleving van de normen (meer bepaald inzake veiligheid en hygiëne) Opvolging en/of onderhoud van de werkkledij Actieve deelname aan de doelstellingen van het centrum Personen- en goederenvervoer Profiel : Vermogen om zich aan te passen aan en zich te integreren in een team Rijbewijs C en/of D (indien vereist door wagenpark) Verantwoordelijkheidszin, zelfstandigheid en initiatiefrijk Een gepaste houding aannemen ten overstaan van de gehandicapte personen Minimaal vereiste kwalificaties : getuigschrift secundair onderwijs tweede graad (CESDD) Weddeschaal : schaal 2 3. Bestuursassistent Functiebeschrijving : Lopende administratieve taken Onthaal, telefoon, classering Opstellen en verzenden briefwisseling Algemene administratiezaken Beheer kantoorbenodigdheden Dossierbeheer Agendabeheer Profiel : Vermogen om zich aan te passen aan en zich te integreren in een team Polyvalentie Verantwoordelijkheidszin Kennis gebruikelijke software Zin voor organisatie, stiptheid Beroepsethiek Vermogen tot zelfopleiding (software, wetgeving...) Openheid tegenover de problemen van in moeilijkheden verkerende doelgroepen en kennis van de gehandicaptenwereld Minimaal vereiste kwalificaties : getuigschrift hoger secundair onderwijs (CESS) of kwalificatiegetuigschrift zevende jaar (CQ7) Weddeschaal : schaal 3 4. Technicus Functiebeschrijving : Beheer machinepark - Installatie - Onderhoud - Herstellingen Administratief beheer machinepark - Inventaris - Vervanging - Programmatie Profiel : Vermogen om zich aan te passen aan en zich te integreren in een team Rijbewijs C en/of D (indien vereist door wagenpark) Verantwoordelijkheidszin, zelfstandigheid en initiatiefrijk Een gepaste houding aannemen ten overstaan van de gehandicapte personen Minimaal vereiste kwalificaties : graduaat Weddeschaal : schaal 4.1 5. Boekhouder Functiebeschrijving : Voorraadbeheer Opvolging en afhandeling verrichtingen (bank, kassa, allerlei verrichtingen, facturen...) van de Algemene Boekhouding (nazicht, aanrekening, invoeren, balans, eindbalans, resultatenrekening) Analytische boekhouding Balans, resultatenrekeningen van de v.z.w.

Profiel : Vermogen om zich aan te passen aan en zich te integreren in een team Polyvalentie Verantwoordelijkheidszin Kennis gebruikelijke software Zin voor organisatie, stiptheid Beroepsethiek Vermogen tot zelfopleiding (software, wetgeving...) Openheid tegenover de problemen van in moeilijkheden verkerende doelgroepen en kennis van de gehandicaptenwereld Minimaal vereiste kwalificaties : graduaat boekhouden Weddeschaal : schaal 4.1 6. Bestuurssecretaris Functiebeschrijving : Lopende boekhouding van het centrum : - Opvolging en afhandeling van alle verrichtingen - Nazicht, aanrekening, invoeren, balans,... - Eindbalans en resultatenrekening van de v.z.w. i.s.m. externe boekhouddienst Loonberekening stagiairs, uitkeringen, reiskosten Voorbereiding vergaderingen en dossiers Gegevensbewerking voor AWIPH, sociaal secretariaat Opvolging administratieve dossiers Profiel : Vermogen om zich aan te passen aan en zich te integreren in een team Polyvalentie Verantwoordelijkheidszin Kennis gebruikelijke software Zin voor organisatie, stiptheid Beroepsethiek Vermogen tot zelfopleiding (software, wetgeving...) Openheid tegenover de problemen van in moeilijkheden verkerende doelgroepen en kennis van de gehandicaptenwereld Kwalificatie : graduaat directiesecretariaat/administratie Weddeschaal : schaal 4.1 7. Opleider Functiebeschrijving : Aanleren knowhow en attitudes : - De stagiair voorbereiden met het oog op aanleren beroepsattitudes Pedagogisch groepswerk met gehandicapte personen : - Uitwerken van de inhoud van de opleiding - Inhoud van de opleiding aanpassen aan evolutie van de techniek en van de arbeidsmarkt - Deelname aan uitwerking en evolutie van evaluatie-instrumenten - Opleiding aanpassen aan stagiair en aan diens project - Deelname aan globale evaluatie van de stagiair (tegenover diens gezamenlijk programma) - Aanpassing programma en methode op grond van de evaluaties - Deelname aan waarneming en oriëntatie van de kandidaat-stagiair Contact buitenwereld : - Opvolging stagiair in bedrijven en diens vooruitgang evalueren - Deelname aan zoektocht naar bedrijfsopleidingen - Organisatie bedrijfsbezoeken en andere bezoeken i.v.m. opleiding Deelname aan werking van het centrum : - Pedagogische opvolging stagiair onder omscholingsovereenkomst - Voorraadbeheer van materiaal nodig voor opleiding - Opvolging bestellingen - Deelname aan sociale integratie en inschakeling stagiair in beroepsleven Profiel : Openheid tegenover de problemen van in moeilijkheden verkerende doelgroepen en kennis van de gehandicaptenwereld Vermogen om een gedifferentieerde pedagogie toe te passen (opleiding of geïndividualiseerd of in groepjes) Teamworkbereidheid Zelfstandigheid - verantwoordelijkheid Aanpassingsvermogen Beroepsethiek Minimaal vereiste kwalificaties : Graduaat of getuigschrift hoger secundair onderwijs (CESS) of kwalificatiegetuigschrift zevende jaar (CQ7) of getuigschrift secundair onderwijs tweede graad (CESDD) Minimale nuttige ervaring : Voor de CESS en de CQ7 : 5 jaar praktijkervaring Voor de CESDD : 10 jaar praktijkervaring.

Verplichte bijkomende voorwaarden Getuigschrift pedagogische bekwaamheid of getuigschrift of diploma opvoeder, zo spoedig mogelijk te halen, uiterlijk vier jaar na indiensttreding.

Gelijkstelling met een ander type pedagogische opleiding kan door de Minister goedgekeurd worden op grond van een behoorlijk gemotiveerde voorafgaande aanvraag.

Weddeschaal : schaal 4.1 8. Personeelslid bevoegd voor beroepsintegratie Functiebeschrijving : Contact buitenwereld : - Beheer overeenkomsten i.v.m. bedrijfsopleidingen - Bevordering tewerkstellingstegemoetkomingen bij bedrijven - Zoeken naar partnerbedrijven (in het kader van het traject opleiding-inschakeling) en toegang tot betrekkingen - Bemiddeling stageplaatsen - Samenwerking met arbeidsbemiddelingsinstellingen - Begeleiding stagiairs in hun zoektocht naar werk en hun sociale integratie en hun inschakeling op de arbeidsmarkt Deelname aan werking van het centrum : - Werkagenda trajecten opleiding-inschakeling - Uitwerking met stagiair van realistisch beroepsproject (samen met het team) - Voorbereiding stagiairs bij zoeken naar werk - Informatieverlening aan het centrum over evolutie beroepen Profiel : Openheid tegenover de problemen van in moeilijkheden verkerende doelgroepen en kennis van de gehandicaptenwereld Vaardigheden als werker, bemiddelaar en onderhandelaar Beheer gesprekstechnieken Zin voor organisatie Kennis marketing, arbeidsleer Vermogen om een grote hoeveelheid informatie te verwerken (meer bepaald van juridische en maatschappelijke aard), om ze af te handelen en naar de verschillende doelgroepen toe te hertalen Beroepservaring hebben (kennis bedrijfswereld) Commercieel aangelegd zijn Aanpasbaarheid en beschikbaarheid Beroepsethiek Ervaring handel Minimaal vereiste kwalificaties :o Ofwel Graduaat marketing Graduaat menswetenschappen of niet-universitair hoger onderwijs in één of verschillende professionele einddoelen van het Centrum voor Beroepsopleiding (CFP) Weddeschaal : schaal 4.1 9. Maatschappelijk assistent Functiebeschrijving : Informatieverlening aan de diensten die in contact staan met gehandicapte doelgroepen over opleidingenaanbod en toegangsvoorwaarden Centrum Deelname aan oriëntatie en interne selectie kandidaat-stagiairs Maatschappelijke en gezinsopvolging stagiairs Opvolging van de evolutie van de stagiair in opleiding (op maatschappelijk vlak) Verbinding met het gewestelijk bureau AWIPH in het kader van de aanvragen voor opleidingen (formulier voor indiening aanvraag, contract,...) Sensibilisering van het team voor behoeften gehandicapte personen Informatieverlening aan stagiairs over rechten en plichten en meer in het bijzonder in hun hoedanigheid van gehandicapte personen Toegang van de gehandicapte personen tot deze rechten vergemakkelijken Begeleiding stagiair bij instellingen en personen « buitenwereld » (FOREm, huisvesting,...) De integratie van de stagiair in het CFP vergemakkelijken De betrekkingen tussen de stagiairs onderling en tussen stagiairs en teamleden vergemakkelijken Af en toe pedagogisch inspringen (sociale wetgeving,...) Profiel : Juridische en sociale vaardigheden Luisterbereidheid Groepswerking Bemiddelingsbekwaamheden Openheid tegenover de problemen van in moeilijkheden verkerende doelgroepen en kennis van de gehandicaptenwereld Beroepsethiek Minimaal vereiste kwalificaties : Graduaat maatschappelijk assistent Weddeschaal : schaal 4.1 10. Psycholoog Functiebeschrijving : De psycholoog werkt mee aan de elaboratie en de consolidering van een project inzake sociale integratie en inschakeling op de arbeidsmarkt : - Werkt mee aan het oriënteringsproces stroomopwaarts van de opleiding - Maakt een balans van de vaardigheden, analyseert de verwachtingen, evalueert de verworvenheden, niveaus en potentialiteiten.Maakt kennis met de stagiairs (oor hebben voor een verzoek, waarnemen, analyseren, informatie uitwisselen met andere partners, onderhoud...) - Geeft advies, werkt mee aan de uitstippeling van het opleidingstraject, identificeert de prestaties waar de persoon naartoe geleid moet worden en oriënteert naar die voorzieningen.

Profiel : Openheid tegenover de problemen van in moeilijkheden verkerende doelgroepen en kennis van de gehandicaptenwereld Vermogen om de aard van de behoefte te analyseren en om een diagnose van de stand van zaken op te maken Vermogen om een tussenkomstmethodologie te bedenken, kennis van de groepstechnieken en pedagogische aanpaktechnieken Vermogen om evaluatie-instrumenten te kiezen, aan te passen of tot stand te brengen Vermogen om de motivatie, de potentialiteiten, de leercapaciteiten te evalueren Werken binnen een pluridisciplinaire ploeg Zijn praktijk controleren en verrijken (lectuur, voortgezette opleiding, onderzoek).

Qualificatie : licentiaat psychologie of psychopedagogie Weddeschaal : schaal 4.2 11. Directeur Functiebeschrijving : Pedagogische bezieling van het centrum : - Vormgeving, uitwerking van en toezicht op opleidingsprogramma's - Evaluatie en aanpassing opleidingsprogramma's - Bezieling team « opleidingen » Dagelijkse leiding en dagelijks beheer van het centrum : - Begroting en opvolging boekhouding - Beheer en opvolging bestuur met inbegrip van Europese subsidiëring - Beheer menselijke hulpbronnen Contact buitenwereld : - Verantwoordelijk tegenover machten en overheden (inrichtende macht, subsidiërende overheid) - Leggen en opvolgen van contacten met plaatselijk en subgewestelijk maatschappelijk middenveld en bedrijfswereld Studie en prospectie : - Zoeken naar nieuwe werkmethodes, nieuwe marktniches en instelling van strategieën die aangepast zijn aan evolutiecentra - Beheer eventuele bijkomende projecten (Europese, vennootschappen met maatschappelijk doel...) Profiel : Bekwaamheden leiding en beheer (bestuurszaken, boekhouding, menselijke hulpbronnen) « Kennis » t.o.v. georganiseerde einddoelen Pedagogische vaardigheden Openheid tegenover de problemen van in moeilijkheden verkerende doelgroepen en kennis van de gehandicaptenwereld Minimaal vereiste kwalificaties : ofwel Licentiaat (of graduaat) pedagogische wetenschappen Licentiaat (of graduaat) technische en/of economische en/of menswetenschappen met getuigschrift pedagogische bekwaamheid Nuttige ervaring : 3 jaar Weddeschaal : schaal 6 Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Waalse Regering van 7 november 2002 betreffende de opdrachten, de erkenning en de subsidiëring van de centra voor beroepsopleiding.

Namen, 11 december 2003.

De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid, Th. DETIENNE

^