Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 07 september 2023
gepubliceerd op 28 november 2023

Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van de wijzigingen die in de statuten van de "Société wallonne des Eaux" zijn aangebracht

bron
waalse overheidsdienst
numac
2023047329
pub.
28/11/2023
prom.
07/09/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

7 SEPTEMBER 2023. - Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van de wijzigingen die in de statuten van de "Société wallonne des Eaux" (Waalse Watermaatschappij) zijn aangebracht


De Waalse Regering, Gelet op Boek II van het Milieuwetboek houdende het Waterwetboek;

Gelet op de artikelen D.346 tot en met D.391 van het Waterwetboek die het organieke regime van de Société wallonne des eaux regelen, artikel D.349;

Gelet op de statuten van de Société wallonne des eaux, aangenomen op 30 november 2006, goedgekeurd door de Waalse Regering op 25 januari 2007;

Gelet op de wijzigingen van de statuten van de Société wallonne des eaux, goedgekeurd door de Waalse Regering op 28 juni 2012, 7 november 2013, 20 juli 2017 en 18 juli 2019;

Gezien het besluit van de buitengewone algemene vergadering van de Société wallonne des eaux van 30 mei 2023 tot goedkeuring van statutaire wijzigingen;

Op voordracht van de Minister van Leefmilieu;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.De Regering stemt in met de statutaire wijzigingen goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van de "Société wallonne des eaux" (SWDE) van 30 mei 2023: - artikel 1 wordt vervangen als volgt: "De maatschappij "Société wallonne des eaux" (afgekort "S.W.D.E." of "SWDE") is een publiekrechtelijke rechtspersoon die is opgericht bij artikel D.346 van Boek II van het Milieuwetboek houdende het Waterwetboek ( Decreet van 27 mei 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 27/05/2004 pub. 23/09/2004 numac 2004202818 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoudt sluiten betreffende Boek II van het Milieuwetboek vormende het Waterwetboek - M.B. 23.09.2004 - en latere wijzigingen), hierna "het Waterwetboek" genoemd.

Ze heeft de vorm van een coöperatieve vennootschap (CV). "; - artikel 2 wordt vervangen als volgt: "In het kader van haar maatschappelijk doel en door middel van haar opdrachten, zoals gedefinieerd door het Waterwetboek, is het belangrijkste doel van de SWDE te voldoen aan de behoeften aan drinkwater en, als uitvloeisel daarvan, bij te dragen aan het scheppen van voorwaarden die gunstig zijn voor de ontwikkeling van de economische en sociale activiteiten van haar aandeelhouders, hun burgers, hun inwoners, hun economische en sociale actoren, ...

Zij streeft deze coöperatieve doelstelling in de eerste plaats na door de uitvoering van haar opdrachten van openbare dienst, met name de productie en distributie van water voor menselijke consumptie in het geografische gebied waarvoor haar gemeentelijke aandeelhouders haar deze verantwoordelijkheid hebben toevertrouwd, maar ook op ruimere schaal in heel Wallonië in het kader van de opdrachten die haar door haar gewestelijke aandeelhouder of haar andere aandeelhouders zijn toevertrouwd.

In het bijzonder voert zij werkzaamheden uit om een openbaar netwerk voor de productie en distributie van drinkwater op te zetten en te onderhouden, levert zij water aan haar particuliere klanten of waterproducenten/-distributeurs, en levert zij andere diensten aan haar aandeelhouders of andere belanghebbende derden in verband met de menselijke kringloop van het water.

Via haar participaties in het beheer van de menselijke kringloop van het water wil ze ook de optimale uitvoering van de opdrachten voor openbare dienstverlening van alle operatoren in de watersector in Wallonië bevorderen.

De maatschappij streeft er niet naar om haar aandeelhouders te verrijken, maar alleen om het algemeen belang te dienen op basis van de waarden die gewoonlijk met openbare dienstverlening worden geassocieerd, zoals respect voor de wet, gelijke behandeling van klanten en continuïteit van de dienstverlening. De maatschappij streeft er ook naar om een zo breed mogelijke toegang tot drinkwater te garanderen en de kosten van deze toegang onder controle te houden, en tegelijkertijd te zorgen voor een duurzaam beheer waarbij de natuurlijke hulpbronnen worden gerespecteerd.

De nevenactiviteiten die zij buiten haar openbaredienstopdrachten kan ontwikkelen, dragen direct of indirect bij tot het nastreven van haar doelstelling van algemeen belang. "; - artikel 3 wordt vervangen als volgt: De maatschappelijke zetel van de SWDE is gevestigd in het Waalse Gewest. Deze wordt bepaald overeenkomstig het Waterwetboek.

De website van de SWDE is www.swde.be . "; - artikel 4 wordt vervangen als volgt: "Het maatschappelijk doel en de openbaredienstopdrachten van de SWDE zijn vastgelegd in het Waterwetboek. "; - artikel 5 wordt vervangen als volgt: "De SWDE wordt opgericht voor onbeperkte duur.

De ontbinding ervan kan alleen worden besloten door een decreet in overeenstemming met het Waterwetboek.

In geval van vereffening, al dan niet bij decreet, worden de activa van de SWDE toegewezen aan het Waalse Gewest en/of aan een of meer publiekrechtelijke instellingen die tot doel hebben water te produceren en/of water via pijpleidingen te distribueren. "; - artikel 6 wordt vervangen als volgt: "Onder degenen die door het Waterwetboek zijn toegestaan, zijn aandeelhouders rechtspersonen die oprichter zijn of als aandeelhouder zijn toegelaten en als zodanig in het aandelenregister zijn ingeschreven. "; - artikel 7 wordt vervangen als volgt: "Binnen het eigen kapitaal zijn inbrengen uitsluitend onbeschikbaar in de zin van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen. "; - artikel 8 wordt vervangen als volgt: " § 1. Onverminderd paragraaf 7, is er een aandelenklasse die "gewone aandelen" wordt genoemd.

Gewone aandelen omvatten: a) A-aandelen, waarop kan worden ingeschreven door gemeenten, intercommunales, provincies, het Gewest en de openbare maatschappij voor waterbeheer (SPGE);ze worden Ap-aandelen genoemd wanneer ze historisch gezien betrekking hebben op inbrengen voor waterproductie, en Ad-aandelen wanneer ze historisch gezien betrekking hebben op inbrengen voor waterdistributie.

Bovendien worden gemeentelijke aandelen specifiek geïdentificeerd. b) B-aandelen, die betrekking hebben op specifieke activiteiten in verband met het maatschappelijk doel en waarop kan worden ingeschreven door het Waalse Gewest, de SPGE, de provincies, de intercommunales, de gemeenten en andere publiekrechtelijke personen.Deze krijgen een andere index om ze te identificeren. ° C-aandelen, die constitutieve aandelen zijn. § 2. De totale participatie van de SPGE mag niet meer bedragen dan 20% van het totale aantal aandelen. § 3. Afgezien van de aandelen die de inbreng vertegenwoordigen, mogen er geen effecten van welke aard dan ook worden gecreëerd die maatschappelijke rechten vertegenwoordigen of recht geven op een aandeel in de winst. § 4. Het besluit om nieuwe aandelen uit te geven, bepaalt welk deel van de inbreng op het moment van inschrijving moet worden gestort. § 5. De raad van bestuur kan nieuwe aandelen uitgeven, met inbegrip van aandelen van nieuwe klassen. Hij bepaalt de rechten die eraan verbonden zijn, bij gebreke waarvan voor deze aandelen dezelfde rechten gelden als voor gewone aandelen. "; - artikel 9 wordt vervangen als volgt: "Aandeelhouders zijn noch hoofdelijk noch ondeelbaar aansprakelijk. "; - artikel 10 wordt vervangen als volgt: "Aandelen mogen alleen overgedragen worden in de gevallen waarin het Waterwetboek voorziet en met toestemming van het directiecomité, die de beslissing kan voorleggen aan de raad van bestuur. "; - artikel 11 wordt vervangen als volgt: " § 1. De SWDE houdt op haar maatschappelijke zetel een aandelenregister bij in overeenstemming met de geldende wettelijke bepalingen. § 2. Aan aandeelhouders die daar schriftelijk om verzoeken, wordt een kopie van hun gegevens in het aandelenregister verstrekt.

Dergelijke kopieën mogen niet worden gebruikt als bewijs tegen de gegevens in het aandelenregister. "; - artikel 12 wordt vervangen als volgt: "Elke Waalse gemeente die de waterdistributiedienst voor haar hele grondgebied of een deel ervan aan de SWDE wil toevertrouwen, moet aandeelhouder worden.

Wanneer een gemeente toetreedt, staat zij automatisch en op exclusieve basis haar verantwoordelijkheid voor de openbare productie en/of distributie van water in het betrokken geografische gebied af aan de SWDE. In geval van uittreding of uitsluiting van een gemeentelijke aandeelhouder behoudt de SWDE deze bevoegdheid, evenals de eigendom van de ingebrachte rechten op onroerend goed, tenzij de partijen anders overeenkomen. "; - artikel 13 wordt vervangen als volgt: "Aandeelhouders houden op deel uit te maken van de SWDE door uittreding, uitsluiting, verbod, liquidatie, faillissement of insolventie. "; - artikel 14 wordt vervangen als volgt: " § 1. Elk verzoek tot uittreding door een aandeelhouder wordt gericht aan de raad van bestuur, die een verslag over het verzoek opstelt. Het verzoek moet in de loop van de tweede helft van het boekjaar door de maatschappij worden ontvangen om ten vroegste op de agenda van de jaarlijkse algemene vergadering van het volgende boekjaar te worden geplaatst.

De raad van bestuur legt het verzoek van de aandeelhouder, samen met het verslag van de raad van bestuur, voor aan de algemene vergadering, die over het verzoek beslist in overeenstemming met het Waterwetboek. § 2. Een aandeelhouder dient uit te treden voor al zijn aandelen, die worden ingetrokken. § 3. Tenzij anders overeengekomen, wordt de uittreding van kracht op de eerste dag van het boekjaar volgend op het besluit van de algemene vergadering waarin het ontslag wordt aanvaard. § 4. Het bedrag van de intrekking voor de aandelen waarvoor de betreffende aandeelhouder de uittreding aanvraagt, wordt vastgesteld door de raad van bestuur. Het is gelijk aan het daadwerkelijk gestorte en nog niet terugbetaalde bedrag voor deze aandelen, maar mag niet hoger zijn dan het bedrag van de nettovermogenswaarde van deze aandelen zoals weergegeven in de laatste goedgekeurde jaarrekening. "; - artikel 15 wordt vervangen als volgt: " § 1. Indien een aandeelhouder zijn verplichtingen jegens SWDE niet nakomt, kan de algemene vergadering besluiten hem uit te sluiten op basis van een gemotiveerd voorstel van de raad van bestuur en in overeenstemming met de wettelijke bepalingen. § 2. Het bedrag van de intrekking voor de aandelen waarvoor de betreffende aandeelhouder is uitgesloten, wordt vastgesteld door de raad van bestuur. Het is gelijk aan het daadwerkelijk gestorte en nog niet terugbetaalde bedrag voor deze aandelen, maar mag niet hoger zijn dan het bedrag van de nettovermogenswaarde van deze aandelen zoals weergegeven in de laatste goedgekeurde jaarrekening. "; - artikel 16 wordt vervangen als volgt: " § 1. De SWDE wordt bestuurd door een raad van bestuur en een directiecomité in overeenstemming met het Waterwetboek.

De samenstelling, bevoegdheden en werking van deze organen worden geregeld door het Waterwetboek en alle andere toepasselijke wettelijke of regelgevende bepalingen, met name het Wetboek van vennootschappen en verenigingen voor zover daarvan niet wordt afgeweken, en het decreet van 12 februari 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200763 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder type decreet prom. 12/02/2004 pub. 23/03/2004 numac 2004200762 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet sluiten betreffende de overheidsbestuurder.

Ze zijn ook onderworpen aan de aanvullende bepalingen van deze statuten en, indien van toepassing, aan huishoudelijke reglementen.

Bij de benoeming van bestuurders houdt de Regering rekening met de samenstelling van het aandeelhoudersbestand van de maatschappij en met het grondgebied waarop de maatschappij actief is. § 2. Tenzij anders beslist door een decreet van de Waalse wetgever, is de raad van bestuur, naast de bevoegdheden die haar uitdrukkelijk worden toegekend door het Waterwetboek of door deze statuten, verantwoordelijk voor alle maatschappelijke zaken, in het bijzonder: - Hij beslist over de uitgifte van nieuwe aandelen overeenkomstig artikel 9. - Hij stelt de tarieven vast voor de diensten die worden geleverd in het kader van de openbaredienstopdrachten van de maatschappij, met uitzondering van bijzondere contracten. - Hij stelt de reële kostprijs van de distributie (RKD) vast die ter goedkeuring aan de Waalse Regering wordt voorgelegd. - Hij stelt de administratieve en financiële status van het personeel, het personeelsstatuut en het arbeidsreglement vast. - Hij benoemt personeelsleden en werft personeel van niveau A aan. - Hij behandelt beroepen in verband met schorsing en ontslag van personeelsleden. - Hij beslist over onteigeningen en vraagt namens de SWDE toestemming aan de Waalse regering. - Hij beslist over de overname van distributienetwerken of watervoorzieningsinfrastructuren. - Elk jaar maakt hij een inventaris op en stelt hij de jaarrekeningen en een jaarverslag op in de door de wet voorgeschreven vorm, en stuurt hij de Waalse Regering of het lid dat daartoe door deze laatste aangewezen is een verslag over de verrichtingen en de situatie van de SWDE. De laatste balans wordt bijgevoegd. - Hij beslist met een tweederde meerderheid over de verwerving van elke rechtstreekse of onrechtstreekse participatie in Belgische of buitenlandse vennootschappen, verenigingen of publiek- of privaatrechtelijke instellingen waarvan het maatschappelijk doel verband houdt met het doel van de SWDE. - Hij legt elk jaar een verslag voor aan de algemene vergadering van aandeelhouders over de status van voornoemde participaties. - Hij benoemt de afgevaardigden van de SWDE onder de bestuurders, de leden van het directiecomité en de personeelsleden van de SWDE of van de bedrijven, verenigingen of instellingen waarin de SWDE een belang heeft verworven. - Hij keurt met een tweederde meerderheid het beheerscontract goed dat met het Waalse Gewest moet worden gesloten. - Hij bepaalt de financieringsplannen en jaarlijkse begrotingen. - Hij bepaalt het financiële beleid van de maatschappij en keurt leningen en de uitgifte van obligaties goed. - Hij bepaalt het investeringsbeleid en de bijbehorende begrotingen. - Hij neemt het werkprogramma aan.

Totdat de Waalse wetgever anders beslist, is de raad van bestuur verantwoordelijk voor het dagelijkse bestuur van de maatschappij, wat met name het volgende inhoudt: - De uitvoering van het beheerscontract. - De aanwerving van personeelsleden, met uitzondering van personeelsleden van niveau A, de schorsing en het ontslag van alle personeelsleden en de vaststelling van hun taken en opdrachten. - De organisatie van vergelijkende examens of examens voor de werving van personeelsleden. - Het uitschrijven van vacatures voor heel de SWDE. - Het verwerven of vervreemden van alle roerende en onroerende goederen. - Het afsluiten van alle verdragen, aankopen en contracten voor de exploitatie van diensten binnen de door de raad van bestuur vastgelegde grenzen. - Het aangaan van leningen en de uitgifte van obligaties; het bieden van garanties voor de zekerheid van de verbintenissen aangegaan door de SWDE, en het aanvaarden van de aangeboden waarborgen voor de zekerheid van de verbintenissen die ten overstaan van de maatschappij zijn aangegaan. - Het beleggen van beschikbare gelden en beschikken over gelden die de maatschappij in deposito of op een lopende rekening bezit. - De interne organisatie - De oprichting van de technische comités en andere comités die als nodig worden beschouwd. - Het instellen van gerechtelijke procedures. - De bevoegdheid om schikkingen te treffen en compromissen te sluiten. - De boeking van alle sommen en waarden die aan de SWDE toekomen. - De overdracht van alle zakelijke rechten, voorrechten en rechtsvorderingen tot ontbinding, en de verlening van de opheffing van alle bevoorrechte of hypothecaire inschrijvingen, overdrachten, inbeslagnemingen, verzetten en andere belemmeringen zonder enige betaling te moeten rechtvaardigen. - Het sluiten van alle overeenkomsten en akten zonder enige volmacht te moeten voorleggen. - Het leveren van kopieën en uittreksels van notulen van de raad van bestuur, de algemene vergadering en de exploitatieraden. - De inschrijvingen in het register van de aandeelhouders en de afgifte van de uittreksels van dat register. - De vakbondsonderhandelingen en de vertegenwoordiging van de SWDE binnen de overleg- en onderhandelingsorganen.

De raad van bestuur kan het directiecomité machtigen om binnen de grenzen die de Raad vaststelt, bepaalde bevoegdheden die aan het directiecomité zijn gedelegeerd, af te vaardigen aan zijn leden of personeelsleden. § 3. De laatste versie van het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur werd aangenomen op de vergadering van ... en gewijzigd op de vergaderingen van ..."; - artikel 17 wordt vervangen als volgt: "De raad van bestuur richt uit zijn leden een strategisch comité, een auditcomité en een bezoldigingscomité op om specifieke kwesties te onderzoeken en daarover advies uit te brengen. "; - artikel 18 wordt vervangen als volgt: " § 1. De voorzitter van de raad van bestuur bepaalt de agenda van de Raad en zit de besprekingen voor. § 2. Bij afwezigheid of verhindering wordt de voorzitter vervangen door de ondervoorzitter.

Bij afwezigheid of verhindering van de ondervoorzitter, wordt de Raad voorgezeten door het oudste raadslid. Bij gelijke anciënniteit wordt de Raad voorgezeten door het oudste raadslid. "; - artikel 19 wordt vervangen als volgt: Als een plaats van bestuurder vacant is, hebben de overblijvende bestuurders het recht om ze in te vullen totdat de Regering een definitieve benoeming uitspreekt.

De persoon die aangewezen wordt om een voorzitter, een ondervoorzitter of een bestuurder te vervangen vóór het verstrijken van diens mandaat, voleindigt het onderbroken mandaat. "; - artikel 20 wordt vervangen als volgt: " § 1. De raad van bestuur vergadert zo vaak als het belang van de SWDE het vergt, na bijeenroeping van zijn voorzitter of van diens plaatsvervanger. Hij moet bijeenkomen op verzoek van minstens een derde van de bestuurders. § 2. Indien bijzondere omstandigheden dit vereisen, kan de voorzitter sommige of alle bestuurders en andere personen die de vergadering van de raad van bestuur bijwonen, toestemming geven om aan de vergadering deel te nemen door middel van een telefoonconferentie, videoconferentie of enig ander communicatiemiddel dat alle deelnemers in staat stelt om met elkaar te communiceren. Zij worden dan beschouwd als aanwezig op de vergadering. § 3. Behoudens dwingende redenen mag de raad van bestuur niet beslissen over een punt dat niet op de agenda staat. § 4. De beraadslagingen van de raad van bestuur worden genotuleerd in een speciaal register dat op de zetel van de SWDE wordt bijgehouden.

De notulen worden ondertekend door de voorzitter of de ondervoorzitter, en door de secretaris. Een lid van het directiecomité staat in voor het secretariaat. § 5. De raad van bestuur bepaalt zijn huishoudelijk reglement, waarin met name de oproeptermijnen voor de vergaderingen en de oproepmodaliteiten vastliggen. § 6. In uitzonderlijke gevallen, naar behoren gerechtvaardigd door de urgentie en het maatschappelijk belang, kunnen besluiten van de raad van bestuur worden genomen met unanieme, schriftelijke toestemming van de bestuurders. Deze instemming kan per brief, fax of elektronisch bericht worden medegedeeld. Deze procedure mag echter niet gebruikt worden om de jaarrekening goed te keuren of voor enige uitkering in de zin van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen. "; - artikel 21 wordt vervangen als volgt: "Het grondgebied van de filialen is als volgt afgebakend: - filiaal 1: het grondgebied van de gemeenten in de deelstroomgebieden Schelde-Leie en Dender; - filiaal 2: het grondgebied van de gemeenten in het deelstroomgebied Hene; - filiaal 3: het grondgebied van de gemeenten in de deelstroomgebieden Senne en Dijle-Gete; - filiaal 4: het grondgebied van de gemeenten in het deelstroomgebied Samber; - filiaal 5: het grondgebied van de gemeenten in de deelstroomgebieden Vesder, Amblève en de Duitstalige gemeenten; - filiaal 6: het grondgebied van de gemeenten in het deelstroomgebied Beneden-Maas; - filiaal 7: het grondgebied van de gemeenten in de deelstroomgebieden Boven-Maas en Oise; - filiaal 8: het grondgebied van de gemeenten in de deelstroomgebieden Lesse, Semois-Chiers, Ourthe en Moezel. "; - artikel 22 wordt vervangen als volgt: " § 1. De exploitatieraad benoemt uit zijn leden een voorzitter. § 2. Behalve in geval van ontslag of een andere reden tot vroegtijdige beëindiging, eindigt het mandaat van een lid van een exploitatieraad met de volledige vernieuwing van de exploitatieraad na de gemeenteraadsverkiezingen. § 3. Als een plaats van een lid van de exploitatieraad vacant is, benoemt de betrokken gemeente een nieuwe vertegenwoordiger. § 4. Een lid van een exploitatieraad dat geen lid meer is van de gemeenteraad, wordt geacht van rechtswege ontslag te hebben genomen en zetelt niet langer in de exploitatieraad. § 5. Het mandaat van lid van een exploitatieraad is onverenigbaar met de functie van personeelslid van de SWDE. "; - artikel 23 wordt vervangen als volgt: " § 1. De Regering benoemt de leden van het directiecomité volgens de in paragrafen1 tot en met 3 bedoelde procedure.

De raad van bestuur legt aan de Regering ter goedkeuring voor: 1° een ambstomschrijving;2° een memorandum met een omschrijving van de algemene opdrachten en de te bereiken collectieve en individuele doelstellingen, zowel op vlak van beheer als van strategie;3° de benoeming van de leden van de jury, die voor ten hoogste twee derde uit leden van hetzelfde geslacht bestaat en als volgt is samengesteld: a) de voorzitter en de ondervoorzitter van de raad van bestuur en de voorzitter van het bezoldigingscomité;b) twee externe deskundigen gekozen buiten de ministeriële kabinetten, de diensten van de Waalse Regering en de instellingen van openbaar nut bedoeld in het decreet van 22 januari 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/01/1998 pub. 04/02/1998 numac 1998027050 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut die onder het Waalse Gewest ressorteren sluiten betreffende het statuut van het personeel van sommige instellingen onder het gezag van het Waalse Gewest, met minstens tien jaar ervaring in verband met het vastgestelde ambtsprofiel en benoemd door de Regering.Ten minste één van deze twee deskundigen moet tien jaar ervaring hebben op het gebied van management of human resources; c) een lid van een Franstalige Belgische universiteit wiens vakgebied verband houdt met de vacante functie of met management of human resources;d) in voorkomend geval, de directeur(en)-generaal van de Waalse Overheidsdienst (SPW) waarvan de functionele competenties verband houden met de opdrachten van de instelling, of zijn/haar vertegenwoordiger. Het voorstel voor de jury van de raad van bestuur bepaalt wie van de juryleden bedoeld in b) of c) de jury zal voorzitten. § 2. De raad van bestuur doet een oproep voor externe en interne kandidaten, met minstens: 1° de ambtsomschrijving;2° de methode en de uiterste datum voor kandidaturen;3° de voor de functie vereiste diploma's en ervaring;4° de modaliteiten voor de organisatie van de proeven en de gebruikte selectiecriteria;5° de documenten die de kandidatuurakte op straffe van onontvankelijkheid moet omvatten;6° de dienst waar het memorandum bedoeld in paragraaf 1, lid 2, 2°, en alle andere nuttige inlichtingen of documenten kunnen worden verkregen;7° de bezoldiging die voor het mandaat wordt voorgesteld en de modaliteiten voor beëindiging van het mandaat. § 3. De jury organiseert selectieproeven die haar in staat stellen om aan de hand van de selectiecriteria bedoeld in paragraaf 2, 4°, de management- en organisatorische vaardigheden en de persoonlijkheid van de kandidaten vast te stellen.

Op basis van de resultaten van de selectieproeven stelt de jury een schriftelijk verslag op waarin de bekwaamheden van elk van de kandidaten worden uiteengezet en in twee categorieën worden ingedeeld: "geschikt" en "ongeschikt". De selectiejury bezorgt dit verslag aan de Regering.

Op basis van het juryverslag benoemt de Regering de leden van het directiecomité onder de door de jury geschikt bevonden kandidaten. De benoeming wordt doorgestuurd naar de SWDE. § 4. De raad van bestuur draagt zijn bezoldigingscomité op om het directiecomité en zijn leden te onderwerpen aan: 1° een jaarlijkse evaluatie van de verwezenlijking van de doelstellingen van het voorgaande jaar. Deze evaluatie is met name gebaseerd op het jaarlijkse evaluatieverslag van het beheerscontract, het financiële verslag en de verwezenlijking van de doelstellingen die door de raad van bestuur werden vastgelegd.

Het directiecomité stelt een zelfevaluatieverslag op en legt dit voor aan het bezoldigingscomité uiterlijk aan het einde van het eerste kwartaal na de jaarlijkse evaluatieperiode.

Het bezoldigingscomité stelt een verslag op en legt dit voor aan de raad van bestuur samen met het beheersverslag en de jaarrekening voor het jaar van de betreffende evaluatie. De raad van bestuur keurt de evaluatie van het directiecomité en zijn leden goed en stelt de daaraan gekoppelde variabele bezoldiging vast.

De jaarlijkse doelstellingen van het directiecomité en zijn leden worden vastgesteld op de laatste vergadering van de raad van bestuur van het jaar dat voorafgaat aan de periode waarop de doelstellingen betrekking hebben. 2° een tussentijdse evaluatie, in principe dertig maanden na de benoeming, en een eindevaluatie, in principe zestig maanden na de benoeming, die beide betrekking hebben op de uitoefening van de in de ambtsomschrijving vermelde competenties, de verwezenlijking van de in het beheerscontract opgenomen doelstellingen en de als lid van het directiecomité te verwezenlijken algemene beheersopdrachten en doelstellingen, zowel op het vlak van beheer als strategie, opgenomen in het memorandum bedoeld in paragraaf 1, lid 2, 2°. Het bezoldigingscomité kan een beroep doen op externe personen voor de tussentijdse evaluatie, en doet een beroep op externe personen voor de eindevaluatie. De externe personen beschikken over de ervaring bedoeld in paragraaf 1, lid 2, 3°, b).

Wanneer de Regering oordeelt dat de situatie of de reputatie van de SWDE dit vereist, kan zij op eigen initiatief een evaluatie van de leden van het directiecomité vragen. Deze evaluatie wordt uitgevoerd overeenkomstig paragrafen 4 tot en met 6. Bij deze gelegenheid wordt de raad van bestuur bijgestaan door externe personen die voldoen aan de voorwaarden bedoeld in paragraaf 1, lid 2, 3°, b). In geval van een negatieve evaluatie kan de Regering, op advies van de raad van bestuur, de benoeming van de leden van het directiecomité beëindigen.

Over de jaarlijkse, tussentijdse en eindevaluaties wordt een gemotiveerd verslag opgesteld dat per aangetekende post met bericht van ontvangst naar de directiecomité wordt gestuurd. De evaluatie kan positief of negatief zijn. § 5. Het directiecomité of een van zijn leden kan bij aangetekend schrijven binnen tien dagen na ontvangst beroep aantekenen bij de raad van bestuur tegen een negatieve tussentijdse of eindevaluatie. Bij gebrek daaraan is de evaluatie definitief.

Indien het directiecomité of een van zijn leden tijdig beroep aantekent, kan deze binnen tien dagen na kennisgeving van het beroep aan de raad van bestuur de redenen uiteenzetten waarom hij de evaluatie betwist. Hij kan een hoorzitting aanvragen, die de raad van bestuur op verzoek zal toestaan.

Na onderzoek van de gronden van het beroep, kan de raad van bestuur de evaluatie wijzigen. Als de evaluatie ondanks het beroep negatief blijft, worden het beroep en de redenen daarvoor in het evaluatieverslag opgenomen.

De raad van bestuur stuurt zijn beslissing, het evaluatieverslag - desgevallend met inbegrip van het beroep en de redenen ervoor - naar de Regering en kan voorstellen om het mandaat van één of meer leden te beëindigen. § 6. De definitieve tussentijdse of eindevaluatieverslagen worden door de raad van bestuur aan de Regering overlegd.

In geval van een negatieve eindevaluatie vervalt de benoeming van het directiecomité of een van zijn leden aan het einde van de vaste termijn. Er wordt een nieuwe benoemingsprocedure gestart. Het aftredende directiecomité of een van zijn leden die het onderwerp was van de negatieve eindevaluatie, mag niet deelnemen aan deze nieuwe procedure.

Het directiecomité of zijn leden die een positieve eindevaluatie krijgen, kunnen door de Regering herbenoemd worden voor een periode van vijf jaar zonder dat een nieuwe benoemingsprocedure nodig is.

Het directiecomité of zijn leden die een positieve eindevaluatie krijgen, kunnen aan het einde van de eerste benoeming van rechtswege herbenoemd worden voor een nieuwe termijn van vijf jaar, zonder dat een nieuwe benoemingsprocedure nodig is voor benoeming van het directiecomité. "; - artikel 24 wordt vervangen als volgt: " § 1. Het directiecomité kan alleen geldig beraadslagen als ten minste de helft van zijn leden aanwezig is. § 2. Indien bijzondere omstandigheden dit vereisen, kan de voorzitter de leden van het directiecomité of sommigen onder hen toestemming geven om aan de vergadering deel te nemen door middel van een telefoonconferentie, videoconferentie of enig ander communicatiemiddel dat alle deelnemers in staat stelt om met elkaar te communiceren. Zij worden dan beschouwd als aanwezig op de vergadering. § 3. Voor beslissingen van het directiecomité is ten minste een meerderheid van de stemmen van de aanwezige leden vereist. § 4. Indien de voorzitter afwezig of verhinderd is, worden zijn taken door een ander lid van het directiecomité waargenomen. § 5. Het directiecomité kan een huishoudelijk reglement aannemen ter aanvulling of specificatie van zijn werkingsregels. Dit reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de raad van bestuur. § 6. Bij overdracht van bevoegdheden van het directiecomité aan een personeelslid worden het doel, het bedrag en de duur ervan vastgelegd. "; - artikel 25 wordt vervangen als volgt: " § 1. De samenstelling, bevoegdheden en werking van de algemene vergadering van aandeelhouders van de SDWE worden geregeld door het Waterwetboek en alle andere toepasselijke wettelijke of regelgevende bepalingen, met name het Wetboek van vennootschappen en verenigingen voor zover daarvan niet wordt afgeweken.

Ze zijn ook onderworpen aan de aanvullende bepalingen van deze statuten en, indien van toepassing, aan huishoudelijke reglementen. § 2. Alle aandeelhouders mogen de algemene vergadering bijwonen. De leden en waarnemers van de raad van bestuur, de commissarissen van de Regering, de leden van het directiecomité en de leden van het college van commissarissen worden uitgenodigd om de vergadering bij te wonen zonder stemrecht. "; - artikel 26 wordt vervangen als volgt: " § 1. De oproeping tot de algemene vergadering geschiedt ten minste twintig dagen vóór de algemene vergadering. In dringende gevallen kan deze termijn tot vijftien dagen worden teruggebracht. § 2. De algemene vergadering mag niet stemmen over een punt dat niet op de agenda staat, behalve in dringende gevallen waarbij de geringste vertraging nadelig zou zijn voor de maatschappij of de aandeelhouders.

Een dergelijke urgentie wordt door ten minste twee derde van de aanwezige of vertegenwoordigde aandeelhouders bevestigd. Elk voorstel dat niet op de agenda staat, moet vóór de algemene vergadering schriftelijk bij de voorzitter worden ingediend. Het moet vergezeld zijn van een toelichting of enig ander document dat de vergadering kan inlichten ter zake. § 3. In de oproeping voor de algemene vergadering wordt vermeld of het een gewone vergadering, een buitengewone vergadering of beide is. De agenda en notulen geven aan welke punten, indien van toepassing, tijdens de gewone vergadering moeten worden behandeld en welke punten, indien van toepassing, tijdens de buitengewone vergadering moeten worden behandeld. "; - artikel 27 wordt vervangen als volgt: " § 1. Het bureau van de algemene vergadering bestaat uit de voorzitter en de ondervoorzitter van de raad van bestuur, alsmede uit de voorzitten van het directiecomité.

De vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur. Bij afwezigheid of verhindering wordt de voorzitter vervangen door de ondervoorzitter. Bij afwezigheid of verhindering van de ondervoorzitter, wordt de algemene vergadering voorgezeten door het raadslid met de hoogste anciënniteit. Bij gelijke anciënniteit wordt de algemene vergadering voorgezeten door het oudste raadslid.

De voorzitter van het directiecomité staat ook in voor het secretariaat. Bij afwezigheid of verhindering wordt hij vervangen door een ander lid van het directiecomité. § 2. Tenzij de voorzitter anders beslist, worden de notulen van de algemene vergadering ter plaatse opgesteld. "; - artikel 28 wordt vervangen als volgt: "Als een afgevaardigde op de algemene vergadering een aandeelhouder vertegenwoordigt die op meer dan een vijfde van de op de algemene vergadering vertegenwoordigde aandelen heeft ingeschreven, is zijn stemrecht beperkt tot een vijfde van deze aandelen, onverminderd de uitvoering van mandaten die door andere aandeelhouders zijn gegeven. "; - artikel 29 wordt vervangen als volgt: " § 1. Indien de oproeping dit bepaalt, kunnen aandeelhouders schriftelijk stemmen vóór de algemene vergadering. De oproeping vermeldt de procedures en uiterste termijnen voor het indienen van schriftelijke stemmen. Voor de berekening van het aanwezigheidsquorum worden aandeelhouders die vóór de algemene vergadering geldig schriftelijk hebben gestemd, beschouwd als aanwezig op de vergadering. § 2. Indien de oproeping dit bepaalt, kunnen aandeelhouders vóór de algemene vergadering elektronisch stemmen op afstand. De maatschappij verschaft de aandeelhouders een elektronisch communicatiemiddel waarmee de stemgerechtigde aandeelhouder kan worden geïdentificeerd.

De raad van bestuur of het huishoudelijk reglement kunnen aanvullende voorwaarden opleggen om de veiligheid van dit elektronisch middel te garanderen. Voor de berekening van het aanwezigheidsquorum worden aandeelhouders die vóór de algemene vergadering geldig op afstand hebben gestemd, beschouwd als aanwezig op de vergadering. "; - artikel 30 wordt vervangen als volgt: " § 1. Op de laatste dinsdag van de maand mei, om vijftien uur, wordt jaarlijks een gewone algemene vergadering van de aandeelhouders gehouden in Verviers, zoals vereist door het Wetboek van vennootschappen en verenigingen. § 2. De gewone algemene vergadering beslist over de jaarrekening, over de kwijting van de bestuurders en het college van commissarissen, over de benoeming van commissaris-revisoren ter vervanging van aftredende, ontslagnemende of overleden commissaris-revisoren, en over elk agendapunt waarvoor geen buitengewone algemene vergadering vereist is. § 3. Tijdens gewone algemene vergaderingen wordt geldig beraadslaagd ongeacht het aantal vertegenwoordigde aandelen. § 4. Tijdens gewone algemene vergaderingen worden beslissingen genomen bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Bij een gelijk aantal stemmen wordt het voorstel verworpen. "; - artikel 31 wordt vervangen als volgt: " § 1. De buitengewone algemene vergadering beslist over elke wijziging van de statuten, over elke wijziging van de rechten die verbonden zijn aan aandelenklassen, over de uitsluiting van een aandeelhouder en over de gehele of gedeeltelijke verkoop van de waterdistributie-infrastructuur van de maatschappij. § 2. Buitengewone algemene vergaderingen kunnen alleen geldig beraadslagen als ten minste de helft van de aandelen waarop is ingeschreven, vertegenwoordigd is en ten minste de helft van de aandelen waarop is ingeschreven door gemeentelijke aandeelhouders vertegenwoordigd is. Als niet aan deze dubbele voorwaarde wordt voldaan, wordt een nieuwe vergadering bijeengeroepen, die ongeacht het aantal vertegenwoordigde aandelen geldig beraadslaagt over de punten die tweemaal na elkaar op de agenda zijn geplaatst. § 3. Op buitengewone algemene vergaderingen worden beslissingen genomen met een meerderheid van de uitgebrachte stemmen, behalve in de gevallen waarin een speciale meerderheid vereist is volgens het Waterwetboek. "; - artikel 32 wordt vervangen als volgt: "De maatschappij stelt een financieringsplan en een jaarlijkse werkingsbegroting op. Deze worden jaarlijks opgevolgd en bijgewerkt. " - artikel 33 wordt vervangen als volgt: "De winst van de maatschappij wordt aangewend in overeenstemming met de boekhoudwet, met uitzondering van de uitkering van dividenden aan aandeelhouders. ".

Art. 2.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2024, met uitzondering van artikel 23, §§ 1 tot 3, die in werking treden op de dag van publicatie in het Belgisch Staatsblad.

Art. 3.De Minister van Leefmilieu is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 7 september 2023.

De Minister-president, E. DI RUPO De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bos, Rurale Renovatie en Dierenwelzijn, C. TELLIER

^