Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 06 februari 2025
gepubliceerd op 19 februari 2025

Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Commissie ingesteld bij het decreet van 20 juli 2022 betreffende de basisopleiding digitale vaardigheden

bron
waalse overheidsdienst
numac
2025001556
pub.
19/02/2025
prom.
06/02/2025
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

6 FEBRUARI 2025. - Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Commissie ingesteld bij het decreet van 20 juli 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/07/2022 pub. 26/08/2022 numac 2022204816 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de basisopleiding digitale vaardigheden type decreet prom. 20/07/2022 pub. 09/01/2023 numac 2023030019 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2022 sluiten betreffende de basisopleiding digitale vaardigheden


De Waalse Regering, Gelet op het kader decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet, zoals gewijzigd, artikel 3, § 1, 9° ;

Gelet op het decreet van 20 juli 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/07/2022 pub. 26/08/2022 numac 2022204816 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de basisopleiding digitale vaardigheden type decreet prom. 20/07/2022 pub. 09/01/2023 numac 2023030019 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2022 sluiten betreffende de basisopleiding digitale vaardigheden, artikel 11;

Gelet op het rapport van 13 juni 2024 opgesteld overeenkomstig artikel 4, 2°, van het decreet van 3 maart 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2016 pub. 14/03/2016 numac 2016201315 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen, voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet sluiten houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet;

Overwegende dat de bij het decreet van 20 juli 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/07/2022 pub. 26/08/2022 numac 2022204816 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de basisopleiding digitale vaardigheden type decreet prom. 20/07/2022 pub. 09/01/2023 numac 2023030019 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2022 sluiten betreffende de basisopleiding digitale vaardigheden opgerichte Commissie op 15 mei 2024 een huishoudelijk reglement heeft opgesteld;

Overwegende dat het aan de Regering is om dit huishoudelijk reglement goed te keuren krachtens artikel 3, § 1, 19°, van het kader decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet;

Op de voordracht van de Minister van Vorming;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Het bij dit besluit gevoegde huishoudelijk reglement van de Commissie ingesteld bij het decreet van 20 juli 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/07/2022 pub. 26/08/2022 numac 2022204816 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de basisopleiding digitale vaardigheden type decreet prom. 20/07/2022 pub. 09/01/2023 numac 2023030019 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2022 sluiten betreffende de basisopleiding digitale vaardigheden wordt goedgekeurd.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt wordt.

Art. 3.De Minister bevoegd voor Vorming is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 6 februari 2025 Voor de Regering: De Minister-President en Minister van Begroting, Financiën, Onderzoek en Dierenwelzijn, A. DOLIMONT De Minister van Economie, Industrie, Digitale Technologieën, Tewerkstelling en Vorming, P-Y. JEHOLET


Bijlage HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN DE COMMISSIE DIGISTART TITEL 1 - ALGEMEEN.

Artikel 1.Definities Voor het gehele huishoudelijk reglement wordt verstaan onder: 1° ) "kader decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten": het kader decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet;2° ) "decreet": het decreet van 20 juli 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/07/2022 pub. 26/08/2022 numac 2022204816 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de basisopleiding digitale vaardigheden type decreet prom. 20/07/2022 pub. 09/01/2023 numac 2023030019 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2022 sluiten betreffende de basisopleiding digitale vaardigheden;3° ) "besluit": het besluit van de Waalse Regering van 14 september 2023Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 14/09/2023 pub. 30/10/2023 numac 2023205395 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot uitvoering van het decreet van 20 juli 2022 betreffende de basisopleiding digitale vaardigheden en tot wijziging van verschillende bepalingen terzake sluiten tot uitvoering van het decreet van 20 juli 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/07/2022 pub. 26/08/2022 numac 2022204816 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de basisopleiding digitale vaardigheden type decreet prom. 20/07/2022 pub. 09/01/2023 numac 2023030019 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2022 sluiten betreffende de basisopleiding digitale vaardigheden en tot wijziging van verschillende bepalingen terzake;4° ) "huishoudelijk reglement ": dit huishoudelijk reglement;5° ) "Commissie": de Adviescommissie opgericht bij artikel 11 van het decreet van 20 juli 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/07/2022 pub. 26/08/2022 numac 2022204816 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de basisopleiding digitale vaardigheden type decreet prom. 20/07/2022 pub. 09/01/2023 numac 2023030019 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2022 sluiten, ook "Commissie DIGISTART" genoemd;6° ) "CESE Wallonie": de « Conseil économique, social et environnemental de Wallonie" (Economische, sociaal en Milieuraad van Wallonië);7° ) "Minister": de Minister van Vorming;8° ) "Administratie": de Directie Beroepsopleiding van het Departement Werk en Beroepsopleiding van de Waalse Overheidsdienst Economie, Werk en Onderzoek;9° ) "Dienst": de "Office wallon de la Formation professionnelle et de l'Emploi" (Waalse dienst voor beroepsopleiding en tewerkstelling);10° ) "pedagogisch deskundige": de deskundige bedoeld in artikel 12 van het decreet van 20 juli 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/07/2022 pub. 26/08/2022 numac 2022204816 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de basisopleiding digitale vaardigheden type decreet prom. 20/07/2022 pub. 09/01/2023 numac 2023030019 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2022 sluiten;11° ) "operator": de opleidingsoperator die een opleiding wenst te verstrekken in het kader van het decreet van 20 juli 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/07/2022 pub. 26/08/2022 numac 2022204816 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de basisopleiding digitale vaardigheden type decreet prom. 20/07/2022 pub. 09/01/2023 numac 2023030019 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2022 sluiten;12° ) "lid": zowel het gewoon lid als het plaatsvervangend lid van de Commissie, beide aangewezen door de Minister;13° ) "organisatie": een orgaan, vereniging of groepering die een of meerdere natuurlijke personen opdracht geeft om haar bij de Commissie te vertegenwoordigen;14° ) "zetelen": als lid van de Commissie aan een vergadering deelnemen;15° ) "discussies: de debatten over het begrijpen van onderwerpen; 16° ) "beraadslagingen": debatten over het standpunt van de organisatie over het onderwerp dat besproken wordt, een soort "pre-beslissingen" maar die zover kunnen gaan als "beslissingen" als ze bij consensus bereikt worden;17° ) "stemmingen": beslissingen indien deze worden genomen door het formaliseren van een specifieke fase met verificatie van het stemquorum.

Artikel 2.Zetel De zetel van de Commissie is op de zetel van de "CESE Wallonie" (rue du Vertbois 13c te 4000 Luik) gevestigd.

Artikel 3.Briefwisseling Elke briefwisseling in verband met de Commissie en haar activiteiten, met inbegrip van e-mails, moet worden gericht aan het adres van de maatschappelijke zetel (Commission DIGISTART - CESE Wallonie, rue du Vertbois, 13c à 4000 LIEGE; digistart@cesewallonie.be).

TITEL 2 - SAMENSTELLING, AANWIJZING EN ROLEN

Artikel 4.Samenstelling Met inachtneming van de regels voor de plaatsvervanging (zie artikel 19 van het huishoudelijk reglement) hebben alle leden stemrecht.

Leden die een organisatie vertegenwoordigen worden gemandateerd door die organisatie en nemen niet deel in eigen naam.

Artikel 5.Duur van de mandaten van de leden, vervanging en hernieuwing Het mandaat van de leden gaat in op de datum van inwerkingtreding van het ministerieel besluit tot benoeming van de leden van de Commissie.

In de volgende gevallen eindigt het mandaat van een lid vóór de vastgestelde termijn: 1° ) in geval van ontslag van het lid, met inbegrip van de gevallen waarin het lid geacht wordt ontslag te hebben genomen overeenkomstig artikel 3, § 1, 13°, van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten;2° ) wanneer de organisatie die een lid gemandateerd heeft, zijn vervanging vraagt;3° ) wanneer een lid de hoedanigheid verliest die zijn mandaat rechtvaardigde; 4° in geval van overlijden. Wanneer een van de bovenstaande gevallen zich voordoet, wordt het betrokken lid niet meer voor de vergaderingen opgeroepen, heeft het geen toegang meer tot documenten en wordt het niet meer meegeteld bij de berekening van het aanwezigheidsquorum.

Zodra de betrokken organisatie de Commissie echter de naam meedeelt van de persoon die aan de Minister is voorgedragen als plaatsvervanger, wordt het kandidaat-lid, in afwachting van zijn daadwerkelijke aanwijzing, reeds uitgenodigd om deel te nemen aan de vergaderingen, zonder stemrecht en zonder te worden meegeteld voor het aanwezigheidsquorum, en heeft het toegang tot documenten op het elektronische platform.

In geval van een vacature werkt het secretariaat van de Commissie samen met de betrokken organisatie en het ministerieel kabinet waaronder de Commissie ressorteert, om ervoor te zorgen dat het betrokken lid zo spoedig mogelijk door de Minister wordt vervangen, overeenkomstig de bepalingen van het decreet en het besluit.

Het aldus aangewezen nieuwe lid voleindigt de duur van het nog te lopen mandaat.

Ten minste drie maanden voor het verstrijken van het mandaat van vijf jaar zorgt het secretariaat van de Commissie ervoor dat de oproepen tot kandidaatstellingen voor de verlenging van de mandaten op de voorgeschreven wijze worden bekendgemaakt en stuurt het de kandidaturen door naar de Minister, samen met een overzichtstabel.

Artikel 6.Aanwijzing van de voorzitter en van de ondervoorzitter

Op de voordracht van de "CESE Wallonie" wijst de Minister een voorzitter en een ondervoorzitter onder de gewone leden aan.

Artikel 7.Rol van de voorzitter en van de ondervoorzitter Voor alle activiteiten is de voorzitter de bewaker van de taken die aan de Commissie zijn toegewezen. Hij zorgt voor de correcte toepassing van de bepalingen die de werking en organisatie van de organisatie regelen (of deze bepalingen nu zijn vastgelegd in een decreet, een besluit of in het huishoudelijk reglement).

Te dien einde wordt de voorzitter belast met de volgende taken : - de vergaderingen bijeenroepen; - de agenda vaststellen in overleg met het secretariaat; - de vergaderingen openen, schorsen en sluiten en debatten leiden op een neutrale manier, met behoud van zijn hoedanigheid van lid en dus zijn recht om zijn mening te uiten; - de in buitengewone omstandigheden en spoedgevallen vereiste maatregelen nemen na de gewone leden van de organisaties te hebben geraadpleegd; - alle adviezen en brieven ondertekenen.

De voorzitter kan zijn bevoegdheid tot ondertekening opdragen aan de ondervoorzitter en aan een lid van het secretariaat.

Bij afwezigheid van de voorzitter vervangt de ondervoorzitter hem. Bij afwezigheid van de voorzitter en van de ondervoorzitter wordt het voorzitterschap door het oudste lid waargenomen.

Artikel 8.Secretariaat Het secretariaat voert alle taken uit die het krachtens de bepalingen inzake de werkmethoden en de organisatie van de Commissie worden opgedragen.

Het secretariaat wordt onder andere belast met de volgende taken: - de vergaderingen, agenda's en oproepingen voorbereiden; - de oproepingen naar de leden verzenden; - documentatie en informatie verzamelen die nuttig zijn voor de werkzaamheden en alle contacten leggen die nodig zijn voor een soepel verloop van de werkzaamheden; - zorgen voor de opvolging van de beslissingen; - de notulen, adviezen en andere documenten opstellen; - bij volmacht van de voorzitter documenten ondertekenen (oproepingen, brieven, enz.); - de archieven van de Commissie bewaren; - het activiteitenverslag van de Commissie opstellen; - de briefwisseling beheren; - de opleidingsoperatoren voor hoorzittingen oproepen; - externe deskundigen en technici uitnodigen; - controleren of dossiers volledig zijn en, indien nodig, ontbrekende documenten opvragen bij de betrokken personen of autoriteiten.

De leden van het secretariaat zijn gehouden tot terughoudendheid en discretie met betrekking tot de werkzaamheden en werkdocumenten van de Commissie. De regels inzake belangenconflicten bedoeld in artikel 20 van het huishoudelijk reglement zijn van toepassing op de leden van het secretariaat.

Artikel 9.Samenwerking met de Administratie Voor de uitvoering van haar taken werkt de Commissie samen met de Administratie, die met name de volgende taken uitvoert: - in de gevallen bedoeld in artikel 12 van het huishoudelijk reglement, de zaak bij de Commissie aanhangig maken door na onderzoek de te onderzoeken dossiers (in het kader van de verdeling van de opleidingsuren tussen de erkende operatoren of de herziening van het aantal erkende uren, of in het kader van de procedures voor de toekenning, hernieuwing, weigering, schorsing of intrekking van de erkenning en de feiten in verband met overtredingen op of schendingen van de bepalingen van het decreet en het uitvoeringsbesluit) via een door de Waalse Overheidsdienst gedeeld elektronisch platform aan het secretariaat toe te zenden uiterlijk 10 kalenderdagen vóór de datum van de vergadering van de Commissie en tegelijkertijd het secretariaat per e-mail van de indiening in kennis te stellen. Bij wijze van uitzondering zal het secretariaat voor dringende gevallen (overtredingen) in overleg met de voorzitter enige flexibiliteit toestaan; - controleren of aan de voorwaarden voor erkenning is voldaan; - de dossiers tijdens de vergadering voorleggen; - de Commissie in voorkomend geval alle documenten toezenden die relevant zijn voor haar werkzaamheden (bv. het deel van inspectieverslagen dat in zijn oorspronkelijke vorm openbaar mag worden gemaakt); - indien nodig, optreden als tussenpersoon tussen de Commissie en het Departement Inspectie in problematische gevallen (bijv. verzoek om extra controles); - indien nodig, optreden als tussenpersoon tussen de Commissie en de operatoren in geval van een verzoek om aanvullende informatie van de Commissie; - de Commissie een afschrift van elke beslissing van de Minister zenden in gevallen waarin de Commissie advies heeft uitgebracht.

TITEL 3 - MODALITEITEN BETREFFENDE DE ORGANISATIE EN HET HOUDEN VAN VERGADERINGEN

Artikel 10.Plaats van de vergaderingen en videoconferenties § 1. Alle vergaderingen die voor de werkzaamheden van de Commissie worden georganiseerd, vinden plaats in de gebouwen van de "CESE Wallonie".

Vergaderingen kunnen om praktische organisatorische redenen op een andere plaats worden gehouden die door de leden of, in noodgevallen, door de voorzitter worden bepaald. § 2. Om legitieme redenen kunnen de vergaderingen bij beslissing van de voorzitter via videoconferentie, ofwel volledig, ofwel in een gemengde vorm (met sommige deelnemers face-to-face en anderen op afstand), worden gehouden.

Voor elke vergadering op afstand moet gebruik worden gemaakt van het videoconferentiesysteem dat is gedefinieerd door de "CESE Wallonie".

Dit systeem moet voldoen aan technische kenmerken die de identificatie van de leden garanderen en hun actieve deelname mogelijk maken, dankzij het uitzenden van het beeld van de deelnemers, of ten minste hun stem, en de continue en simultane uitzending van discussies en beraadslagingen. Het systeem moet ook zorgen voor een veilige toegang tot de vergaderingen op afstand (voor leden en andere potentiële deelnemers) en de beveiliging van de uitgewisselde informatie en documenten.

Vergaderingen die per videoconferentie worden georganiseerd, mogen worden opgenomen op voorwaarde dat de deelnemers vóór de opname toestemming hebben gegeven. Opnames van vergaderingen worden uitsluitend gebruikt door het secretariaat en worden vernietigd zodra de notulen betreffende de betrokken vergadering zijn goedgekeurd. Als langere opslag van de opname wordt overwogen, moeten deelnemers hiervan op de hoogte worden gesteld en van de manier waarop ze toegang kunnen krijgen tot de kenmerken van deze opslag (duur, doeleinden, categorieën van gerelateerde rechten, enz.).

Vanwege de gevoeligheid van een onderwerp dat tijdens een vergadering wordt behandeld, kan een meerderheid van de opgeroepen leden bezwaar maken tegen het gebruik van videoconferentie. Leden die bezwaar willen maken, moeten binnen 48 uur na ontvangst van de oproeping een e-mail sturen naar het secretariaat.

In voorkomend geval kan een korte videoconferentie worden georganiseerd om formeel te stemmen over het uitstellen van een of ander agendapunt naar een latere face-to-face- vergadering.

Artikel 11.Frequentie en vergaderkalender De Commissie stelt haar vergaderkalender naar behoefte en zo vaak als nodig vast, afhankelijk van de taken die haar zijn toevertrouwd.

Artikel 12.Voorwaarden voor aanhangigmaking § 1. Zodra de Administratie beschikt over een volledig dossier waarover de Commissie advies moet uitbrengen, hetzij krachtens artikel 11, lid 1, 1° tot 4°, van het decreet (opleidingsuren/erkenningen/verlengingen/schorsingen, intrekking of weigering van erkenning/boetes), hetzij krachtens artikel 7, § 3, lid 6, en artikel 11, § 5, lid 2, van het besluit (nieuw advies indien de omstandigheden aanzienlijk zijn gewijzigd sinds het laatste advies werd uitgebracht), legt zij het voor advies voor aan de Commissie.

Opdat de Commissie jaarlijks zou kunnen deelnemen aan de evaluatie van de impact van de opleidingen, zoals voorzien in artikel 11, lid 1, 5° van het decreet, zal de Administratie er bovendien voor zorgen dat zij zo snel mogelijk de verslagen bedoeld in artikel 14 van het decreet en artikel 18 van het besluit ontvangt. § 2. Adviesaanvragen worden verstuurd door het volledige dossier in te dienen op een IT-platform dat wordt gedeeld door de Waalse Overheidsdienst. De zaak wordt bij de Commissie aanhangig wordt gemaakt op de dag waarop deze de e-mail ontvangt waarin wordt meegedeeld dat het volledige dossier bij het secretariaat is ingediend (zie de artikelen 9 en 13 van het huishoudelijk reglement). Indien het gedeelde IT-platform tijdelijk niet beschikbaar is, kunnen het secretariaat en de administratie andere modaliteiten voor gegevensoverdracht overeenkomen. In dat geval wordt de zaak bij de Commissie aanhangig gemaakt op de dag dat de volledige dossiers worden ontvangen.

Wanneer het adviesaanvraagdossier onvolledig is, verzoekt het secretariaat de Administratie om de ontbrekende documenten en deelt het haar mee dat de termijnen voor het uitbrengen van het advies van de Commissie pas ingaan op de datum van ontvangst van deze documenten door het secretariaat van de Commissie. § 3. Bovendien kan de Commissie specifieke onderwerpen onderzoeken die zij relevant acht voor de uitvoering van haar taken, met name om de deskundigheid van haar leden te versterken of om eventuele aanvullende informatie te vragen aan de Administratie.

Artikel 13.Termijn voor het uitbrengen van adviezen Naast de termijnen voor het uitbrengen van adviezen die in het besluit zijn vastgesteld, is in de volgende procedures voorzien: - Voor procedures met betrekking tot de verdeling of herziening van erkende opleidingsuren: vijfendertig dagen.

Voor de toepassing van artikel 7, § 3, en artikel 11, § 4, van het besluit wordt de Commissie geacht haar advies te hebben uitgebracht wanneer bedoeld advies per e-mail of via het gedeelde IT-platform aan de geadresseerde is toegezonden, door middel van een e-mail waarin wordt vermeld dat de adviezen beschikbaar zijn op het platform.

In het geval van een hoorzitting wordt het met redenen omklede verzoek van de Commissie om de termijn voor het uitbrengen van haar advies te verlengen naar de Administratie gestuurd, hetzij tijdens de vergadering, in welk geval het antwoord in de notulen wordt opgenomen, hetzij per e-mail waaraan een ontvangstbewijs is gehecht. In het laatste geval wordt in de e-mail uitdrukkelijk vermeld dat het verzoek wordt geacht te zijn aanvaard als er binnen twee werkdagen na de datum van bevestiging geen antwoord is ontvangen.

Artikel 14.Agenda De agenda wordt vastgesteld door de voorzitter, op voorstel van het secretariaat of, bij delegatie, door het secretariaat. Elk lid kan de voorzitter verzoeken om bepaalde punten op de agenda te plaatsen voordat de oproeping wordt verstuurd. Als de voorzitter om redenen van goed beheer en organisatie het gevraagde punt niet op de agenda plaatst, wordt het op de agenda van de volgende vergadering geplaatst.

Op de agenda staan onder andere: - de goedkeuring van de notulen van de vorige vergadering; - een onderdeel "Diversen" voor korte mededelingen die niet worden besproken en die niet van tevoren hoeven te worden aangevraagd.

Als er niet genoeg punten op de agenda staan, kan de voorzitter besluiten de vergadering te annuleren.

Artikel 15.Toegang tot documenten voor de leden Overeenkomstig artikel 3, § 1, 19°, van het kader decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten zijn documenten die door de Commissie worden ontvangen of opgesteld en die in elektronisch formaat beschikbaar zijn, voor alle leden toegankelijk op het gedeelde IT-platform van de Commissie.

Artikel 16.Oproepingen Overeenkomstig artikel 3, § 1, 19°, van het kader decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten vermelden de door het secretariaat opgestelde oproepingen de datum, het uur en de plaats van de vergaderingen alsook de agendapunten en nemen ze de relevante documenten op in een bijlage.

Ze wordt ondertekend door de voorzitter van de Commissie. De voorzitter mag zijn bevoegdheid tot ondertekening opdragen aan een lid van het secretariaat van de Commissie.

De oproepingen worden ten minste zeven kalenderdagen vóór de vergadering per e-mail naar de bij de vergaderingen betrokken leden gestuurd en de begeleidende documenten zijn toegankelijk op het gedeelde IT-platform van de Commissie. Bij wijze van uitzondering en indien dit om dringende redenen noodzakelijk is, kan de oproeping voor een vergadering binnen een kortere termijn worden verzonden en kunnen de bijbehorende bijlagen bij wijze van uitzondering tijdens de vergadering onder de leden worden verspreid.

Artikel 17.Erelonen deskundigen Naar gelang van de agendapunten neemt het secretariaat contact op met de door de Commissie uitgenodigde personen (Ministers, vertegenwoordigers van ministeriële kabinetten, leden van de Administratie, deskundigen) .

Wanneer het voor de toekomstige werkzaamheden van de Commissie van belang is dat een plaatsvervangend lid een presentatie bijwoont van een spreker van buiten over een onderwerp van algemeen belang of over een dossier van specifiek belang, kan het plaatsvervangend lid ook door de Commissie worden uitgenodigd ondanks de aanwezigheid van zijn gewoon lid.

Personen die op grond van een van de voorgaande paragrafen voor een vergadering van de Commissie worden uitgenodigd, nemen alleen deel aan de presentatie van het agendapunt waarvoor zij zijn uitgenodigd en aan de daaropvolgende besprekingen. Ze nemen in ieder geval niet deel aan de beraadslagingen of stemmingen.

Wanneer een vergadering face-to-face wordt gehouden, kan de voorzitter besluiten de deskundige uit te nodigen om via videoconferentie deel te nemen.

Artikel 18.Hoorzittingen Wanneer de Commissie een vermindering van het aantal opleidingsuren voorstelt op grond van een duidelijke onderbenutting, biedt zij de betrokken operator de gelegenheid zijn argumenten tijdens een hoorzitting naar voren te brengen of zich schriftelijk te verdedigen.

Als de operator de hoorzitting niet bijwoont, maar zijn verdedigingsargumenten schriftelijk indient, houdt de Commissie daar op dezelfde manier rekening mee als wanneer de hoorzitting had plaatsgevonden.

De naar behoren gemachtigde persoon die gehoord moet worden, wordt ten minste 15 kalenderdagen vóór de hoorzitting op de hoogte gesteld van de datum van de hoorzitting en de redenen daarvoor.

In dringende gevallen of in bijzonder gerechtvaardigde omstandigheden kan de termijn voor het bijeenroepen van de hoorzitting worden verkort, waarbij een redelijke termijn in acht moet worden genomen, met name gelet op het doel van de hoorzitting.

Hoorzittingen kunnen face-to-face of per videoconferentie plaatsvinden (zoals bepaald in artikel 7, § 3, lid 2, en artikel 8, lid 3, van het decreet), met eventueel sommige deelnemers face-to-face en anderen op afstand. De beslissing om een van beide vergadervormen te gebruiken wordt genomen door de voorzitter, waarbij, indien van toepassing, rekening wordt gehouden met de uitdrukkelijke, schriftelijk kenbaar gemaakte wens van de gehoorde persoon om de vergadering uitsluitend face-to-face te houden.

Artikel 19.Deelneming aan de vergaderingen Als het gewoon lid de vergadering niet kan bijwonen, moet hij zijn plaatsvervanger verwittigen zodat laatstgenoemde in zijn afwezigheid kan zetelen, en indien nodig het secretariaat verwittigen.

Aan het begin van de vergadering stelt de voorzitter het aantal aanwezigen vast met betrekking tot de quorumregels.

Onverminderd lid 1 van dit artikel kan de Commissie besluiten een plaatsvervangend lid uit te nodigen om aan een vergadering deel te nemen ondanks de aanwezigheid van zijn gewoon lid, gelet op de noodzaak de continuïteit van de werkzaamheden te waarborgen en de deskundigheid die voor bepaalde specifieke dossiers vereist is, te garanderen: - wanneer hij één van de op de agenda geplaatste dossiers heeft behandeld. Dit kan betrekking hebben op het plaatsvervangend lid dat de Administratie vertegenwoordigt; - wanneer hij deelgenomen heeft aan de werkgroep die een agendapunt heeft voorbereid; - wanneer hij specifieke expertise kan leveren die nuttig is voor het dossier; - wanneer hij aanwezig moet zijn bij de presentatie van een onderwerp van algemeen belang of een dossier van specifiek belang voor de toekomstige werkzaamheden van de Commissie.

In dergelijke gevallen heeft het plaatsvervangend lid dat deelneemt aan de werkzaamheden in aanwezigheid van zijn gewoon lid geen stemrecht.

Leden die deelnemen aan de vergadering per videoconferentie overeenkomstig artikel 10 van het huishoudelijk reglement worden geacht aanwezig te zijn voor de berekening van het aanwezigheidsquorum en het stemquorum.

In het kader van de werkgroepen die krachtens Titel 4 van dit huishoudelijk reglement zijn opgericht, worden gewone leden en plaatsvervangende leden uitgenodigd om deel te nemen aan de besprekingen, zonder onderscheid op basis van hun titel binnen het paar dat, in het besluit tot vaststelling van de samenstelling, bestaat uit het gewoon lid en het plaatsvervangend lid.

Artikel 20.Belangenconflicten Het verbod op belangenconflicten geldt zowel tijdens de stemmingsfase als tijdens voorafgaande debatten.

De financiële of persoonlijke belangen die van invloed kunnen zijn op de onafhankelijkheid en onpartijdigheid van het oordeel van een lid, zijn de belangen die naar voren komen, hetzij rechtstreeks in het hoofd van het lid of als zaakgelastigde ("directe belangen"), hetzij via een bloed- of aanverwant tot en met de vierde graad, of zelfs een persoon uit de naaste kennissenkring van het lid met wie hij of zij een speciale band heeft ("indirecte belangen").

Tijdens de behandeling van elk aan de Commissie voorgelegd dossier beslist de Commissie, in geval van een door het betrokken lid zelf of door een ander lid gemeld risico van belangenconflict, of het wenselijk is dat het lid zich terugtrekt uit de gehele procedure in verband met dit dossier, met inbegrip van de besprekingen, de beraadslagingen en de stemmingen. Als dit het geval is, wordt de terugtrekking opgenomen in de notulen.

Indien er ernstige aanwijzingen zijn dat de onpartijdigheid en onafhankelijkheid van het oordeel van een lid in het gedrang kunnen komen, verzoekt de voorzitter, of in voorkomend geval het secretariaat, het betrokken lid te allen tijde een belangenverklaring op te stellen waarin de verschillende functies en situaties (direct of indirect) worden uiteengezet die met de activiteiten van de Commissie verband kunnen houden en afbreuk kunnen doen aan de onpartijdigheid en/of onafhankelijkheid van het lid.

Artikel 21.Aanwezigheidsquorum Als het quorum niet bereikt wordt aan het begin van de vergadering of niet meer bereikt wordt tijdens de vergadering, moet de voorzitter of zijn vervanger dit vaststellen en een van de volgende beslissingen nemen. 1° ) Ofwel beslist hij de zitting op te heffen.Voor de toepassing van artikel 3, § 1, 15°, van het kader decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten moet er rekening mee worden gehouden dat de termijn voor het houden van deze tweede vergadering maximaal tien dagen na de eerste vergadering mag bedragen, behalve voor naar behoren gemotiveerde spoedprocedures waarvoor de termijn maximaal vijf dagen mag bedragen. 2° ) Ofwel beslist de voorzitter dat de Commissie blijft zitting hebben en de agenda geheel of gedeeltelijk behandelt en dat in dat geval de voorgestelde beslissingen: - ofwel op de agenda worden geplaatst van een nieuwe vergadering die wordt georganiseerd volgens de regels bepaald in 1° ), - ofwel, zo snel mogelijk, elektronisch ter goedkeuring voorgelegd worden aan de leden zonder dat een quorum vereist is, in overeenstemming met de "elektronische afrondingsprocedure" beschreven in artikel 26 van het huishoudelijk reglement.Dit alternatief is echter niet toegestaan in het geval van een hoorzitting van een operator betreffende één of meerdere inbreuken op het decreet of het besluit of betreffende een vermindering van de uren zoals bedoeld in artikel 13, § 4, van het besluit.

Artikel 22.Beslissingen en stemprocedures Beslissingen worden zoveel mogelijk bij consensus genomen. Zo niet wordt er gestemd.

Voor de toepassing van het stemquorum bepaald in artikel 3, § 1, 14°, van het kader decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten heeft elk gewoon lid één stem. Als een gewoon lid afwezig of verhinderd is, beschikt zijn plaatsvervanger over zijn stem. Onthoudingen worden niet meegeteld bij de berekening van het stemquorum (noch voor het bereiken van de meerderheid, noch voor het tellen van de te boeken uitgebrachte stemmen).

De stemming bij volmacht is niet toegelaten. De standpunten van afwezige leden worden echter vóór de stemming onder de aandacht van de andere leden gebracht, mits zij schriftelijk en in beknopte vorm bij het secretariaat zijn ingediend om de discussies en beraadslagingen te vergemakkelijken.

Er wordt bij handopsteken gestemd. Er wordt van ambtswege een geheime stemming gehouden als het om persoonlijke zaken gaat of als de helft van de aanwezige leden daarom vraagt.

Artikel 23.Aanneming en verzending van de adviezen § 1. In ieder geval moet de Commissie haar adviezen motiveren.

De adviezen worden op naam van de Commissie uitgebracht. In voorkomend geval worden afwijkende meningen geuit namens de organisaties die de leden vertegenwoordigen en niet rechtstreeks namens individuele leden. § 2. De Commissie probeert unanieme adviezen uit te brengen. Bij een meningsverschil wordt echter gestemd volgens de modaliteiten bepaald in artikel 22 van het huishoudelijk reglement.

De Commissie vermeldt de verschillende standpunten van de organisaties in het hoofddeel van het advies en neemt in de conclusie van het advies de door elke organisatie uitgebrachte stemmen op om het meerderheidsstandpunt te bepalen. Bij staking van stemmen wordt het advies geformuleerd in de vorm van een verslag waarin de verschillende standpunten worden weergegeven.

Indien (een) afwijkende mening(en) een schriftelijke bijdrage van de betrokken organisatie(s) vereist, wordt deze bijdrage, opgesteld in beknopte vorm, binnen 24 uur na het einde van de vergadering naar het secretariaat gestuurd, tenzij de uiterste termijnen voor het nemen van een besluit vereisen dat de bijdrage tijdens de vergadering wordt ingediend. § 3. In dringende gevallen kunnen adviezen, rekening houdend met de opdrachten en de werking van de Commissie en met de algemene organisatie van haar werkzaamheden, definitief worden aangenomen volgens een elektronische procedure als bedoeld in artikel 26 van het huishoudelijk reglement, of zelfs ter plaatse worden goedgekeurd.

De tekst van het tijdens de vergadering aangenomen advies kan ook langs elektronische weg worden bekrachtigd, overeenkomstig de regels bepaald in artikel 26, eerste lid, 1° van het huishoudelijk reglement. § 4. Zodra de adviezen door de Commissie definitief zijn aangenomen, worden ze door het secretariaat van de Commissie via het door de Waalse Overheidsdienst gedeelde elektronische platform of per e-mail naar de Administratie en/of de Minister gestuurd. Als de adviezen worden verzonden via het elektronische platform dat wordt gedeeld door de Waalse Overheidsdienst, geeft het secretariaat tegelijkertijd kennis van de indiening per e-mail binnen een termijn die in overeenstemming is met de modaliteiten van artikel 13 van het huishoudelijk reglement.

Artikel 24.Opschorting van de zitting Indien hij het nodig acht of op verzoek van een lid van de Commissie schort de voorzitter de zitting op.

Het mogelijke gebruik van een videoconferentiesysteem verhindert niet dat de vergadering wordt opgeschort.

Artikel 25.Notulen Van elke vergadering stelt het secretariaat ontwerpnotulen op die tijdens de volgende vergadering ter goedkeuring aan de leden worden voorgelegd.

De notulen zijn beknopt, d.w.z. dat vooral de genomen beslissingen worden vermeld, met vermelding van de stemmingen en de verschillende adviezen. Een lid mag erom verzoeken dat één of meerdere van zijn tussenkomsten in de notulen opgenomen worden.

In voorkomend geval moet het gebruik van een videoconferentiesysteem worden vermeld in de notulen van de vergadering, evenals het optreden van een technisch incident dat de werking ervan verstoort, met inbegrip van de onmogelijkheid voor een lid om deel te nemen aan de stemming als gevolg van de storing.

Voor elke vergadering van de Commissie wordt een presentielijst opgesteld. Alle notulen bevatten een lijst met aanwezigen en verontschuldigden. Ze vermelden ook de namen en functies van personen die zijn uitgenodigd om bepaalde agendapunten bij te wonen.

Als de vergadering face-to-face wordt gehouden, wordt de presentielijst door alle aanwezige leden ondertekend. Indien de vergadering per videoconferentie wordt gehouden of indien een van de leden per videoconferentie deelneemt overeenkomstig artikel 10 van het huishoudelijk reglement, wordt de aanwezigheid geregistreerd door het secretariaat, dat de naam/namen vermeldt van het lid/de leden dat/die per videoconferentie heeft/hebben deelgenomen.

De goedgekeurde notulen worden ter beschikking gesteld van de leden van de Commissie, zowel de gewone als de plaatsvervangende leden.

Op basis van een aan het secretariaat gericht verzoek kunnen personen die zijn uitgenodigd om de vergadering bij te wonen, uittreksels uit de notulen die hen betreffen, raadplegen.

In naar behoren gemotiveerde spoedeisende gevallen kunnen de notulen ter plaatse geheel of gedeeltelijk worden goedgekeurd.

Artikel 26.Elektronische procedures voor de aanneming van adviezen De adviezen van de Commissie kunnen in twee afzonderlijke gevallen elektronisch worden aangenomen. 1° ) Enerzijds is het mogelijk om een "elektronische afrondingsprocedure" uit te voeren voor adviezen die in een vergadering worden besproken wanneer het aanwezigheidsquorum niet is bereikt, met uitzondering van bepaalde procedures die een hoorzitting inhouden (zie artikel 21 van het huishoudelijk reglement). In dit geval moeten het standpunt van de leden (akkoord of niet akkoord) en eventuele formele opmerkingen worden gemaakt binnen een door de voorzitter vastgestelde termijn.

Indien binnen de gestelde termijn geen reactie van de leden is ontvangen, wordt het door het secretariaat ingediende voorstel geacht zonder voorbehoud te zijn aanvaard.

In geval van opmerkingen over de meegedeelde voorstellen voor beslissingen en naargelang zij uiteenlopend, vernieuwend of overbodig zijn, beslist de voorzitter, op voorstel van het secretariaat en rekening houdend met de termijnen voor het indienen van adviezen, of een meerderheidsadvies over de zaak uitgebracht moet worden in de in artikel 23, § 2, van het huishoudelijk reglement voorgeschreven vorm, dan wel of dit moet worden uitgesteld tot een volgende vergadering. 2° ) Anderzijds kan het advies van de Commissie in spoedeisende gevallen of in bijzonder gerechtvaardigde omstandigheden via een "volledig elektronische schriftelijke procedure" worden uitgebracht. Indien voor de aanneming van een advies gebruik wordt gemaakt van een volledig elektronische procedure, zendt het secretariaat, in overleg met de voorzitter, het verzoek om advies en de desbetreffende documenten per e-mail aan de leden van de Commissie, die hun opmerkingen binnen een door de voorzitter vastgestelde termijn van ten minste drie kalenderdagen aan het secretariaat toezenden. Het secretariaat stuurt vervolgens een ontwerpadvies per e-mail naar de leden. De leden sturen hun opmerkingen naar het secretariaat, dat ze in de tekst verwerkt. In geval van uiteenlopende standpunten van de leden zendt het secretariaat een definitief ontwerpadvies, waarin deze standpunten eventueel zijn verwerkt overeenkomstig de in artikel 23, lid 2, van het huishoudelijk reglement vastgelegde modaliteiten.

Deze verschillende taken worden uitgevoerd binnen flexibele tijdschema's en met inachtneming van de totale voorgeschreven termijn.

In het aangenomen advies moet worden vermeld dat het is uitgebracht op basis van de in dit artikel beschreven elektronische modaliteiten. Het advies dat via een volledig elektronische procedure is aangenomen, wordt vervolgens doorgestuurd op basis van de regels in artikel 23, § 4, van het huishoudelijk reglement.

Artikel 27.Gezamenlijke werkzaamheden Wanneer een dossier of problematiek betrekking heeft op meerdere instanties waarvan het secretariaat wordt waargenomen door de "CESE Wallonie", stellen deze instanties alles in het werk om hun werkzaamheden te coördineren en synergiën te bevorderen.

TITEL 4 - WERKGROEPEN

Artikel 28.Opdrachten, vergaderingen en opvolging van de werkzaamheden Het bestaan van de werkgroepen wordt beperkt tot het onderzoek van de vraag(vragen) waarvoor ze werden opgericht. Na afloop van zijn opdracht wordt de werkgroep van rechtswege ontbonden.

Op de werkzaamheden van de werkgroepen zijn de werkingsregels van toepassing die zijn vastgelegd in de bepalingen die de werking en de organisatie van het orgaan regelen (ongeacht of deze bepalingen zijn vastgelegd in een decreet, een besluit of in het huishoudelijk reglement), tenzij een specifieke bepaling is opgenomen in deze Titel of uitdrukkelijk is vastgesteld bij de oprichting van een werkgroep.

De agenda bestaat voornamelijk uit de bespreking van het specifieke onderwerp dat aan de werkgroep is toevertrouwd.

De werkgroep vergadert ongeacht het aantal aanwezige leden.

De werkgroep brengt verslag uit aan de Commissie over de resultaten van haar werkzaamheden, in een kort verslag waarin de verschillende standpunten worden weergegeven. Indien een lid van de Commissie elementen meedeelt die de basis van het opgestelde verslag in twijfel kunnen trekken, wordt het verslag door de werkgroep opnieuw besproken in het licht van deze nieuwe elementen.

Artikel 29.Samenstelling De werkgroep wordt opgericht door de gewone en plaatsvervangende leden van de structuur die de werkgroep heeft opgericht, uit te nodigen zich kandidaat te stellen.

Artikel 30.Voorzitterschap De werkgroep wordt voorgezeten door een gewoon lid of een plaatsvervangend lid dat wordt verkozen door een gewone meerderheid van de stemgerechtigde leden die aanwezig zijn op de vergadering waarop de werkgroep wordt opgericht of, indien van toepassing, op de eerste vergadering van de werkgroep.

Op dezelfde manier kan ook een ondervoorzitter worden verkozen.

TITEL 5 - COMMUNICATIES

Artikel 31.Vertrouwelijkheid § 1. De vergaderingen van de Commissie en van de werkgroepen zijn niet openbaar. Alle deelnemers aan een vergadering per videoconferentie verplichten zich om ervoor te zorgen dat niemand in hun omgeving aanwezig is of de discussies die tijdens de vergadering plaatsvinden kan horen of zien.

De leden en de personen die in welke hoedanigheid dan ook aan deze vergaderingen deelnemen, zijn gehouden tot strikte geheimhouding en terughoudendheid met betrekking tot de werkdocumenten van de Commissie (door haar opgesteld of aan haar voorgelegd) en documenten van vertrouwelijke en/of persoonlijke aard die aan hen worden meegedeeld of voor hen toegankelijk worden gemaakt. Ze zijn verplicht tot geheimhouding van de stemmingen en beraadslagingen.

De leden mogen echter wel communiceren binnen de organisatie die zij vertegenwoordigen voor raadplegingsdoeleinden, mits dit in het belang is van de Commissie en/of de organisatie in het kader van het toegekende mandaat. In dergelijke gevallen zijn DE leden er verantwoordelijk voor dat de personen aan wie zij informatie of documenten doorgeven, zich houden aan de geheimhoudingsclausule. § 2. De leden mogen ook geen contactgegevens van leden van de Commissie bekendmaken. Alleen het secretariaat is gemachtigd om deze gegevens buiten de betrokken instantie mee te delen, met de uitdrukkelijke toestemming van de voorzitter en alleen als de toezending van deze gegevens noodzakelijk is voor de uitvoering van de taken van de Commissie, met inachtneming van de bepalingen van de AVG. Als algemene regel geldt dat de persoonsgegevens van de leden waarover het secretariaat en de "CESE Wallonie" beschikken, onder de "Verklaring gegevensbescherming voor leden van de "CESE Wallonie" en de adviesorganen die daar zijn gevestigd" vallen, die aan de leden wordt meegedeeld en op het gedeelde IT-platform van de Commissie kan worden geraadpleegd.

Artikel 32.Openbaarmaking van de documenten Het huishoudelijk reglement en de activiteitenverslagen van de Commissie zijn openbaar en kunnen worden geraadpleegd op de website van de "CESE Wallonie".

In principe worden de volgende stukken echter niet openbaar gemaakt, behalve voor intern overleg binnen de onderdelen van de Commissie: - dossiers die voor advies aan de Commissie zijn voorgelegd, adviezen en inspectieverslagen of enig ander document betreffende een operator, omdat het documenten zijn die zijn gebaseerd op persoonsgegevens of verband houden met specifieke aspecten van hun beheer; en - werkdocumenten en notulen die na de vergaderingen van de commissie worden opgesteld, aangezien dit interne documenten zijn met onder andere beraadslagingen die vertrouwelijk moeten blijven.

In afwijking van het in lid 2 van dit artikel neergelegde beginsel wordt het advies van de Commissie over een dossier van een operator, eventueel in de vorm van een uittreksel, gevoegd bij de beslissing van de Minister over dit dossier, die ter kennis wordt gebracht van de betrokken operator.

In afwijking van het in lid 2 van dit artikel neergelegde beginsel moet een aanvraag om toegang tot notulen leiden tot de openbaarmaking ervan (zelfs indien slechts gedeeltelijk) indien uit de afweging van de betrokken belangen, onderzocht in het licht van het specifieke geval in kwestie, blijkt dat het openbaar belang dat is gediend met openbaarmaking zwaarder weegt dan het belang dat is gediend met de weigering om openbaar te maken. De bij de Commissie ingediende aanvragen om toegang worden behandeld door het secretariaat, dat, overeenkomstig de regels die van toepassing zijn op openbaarheid van bestuur, de afweging van de betrokken onderzoekt en, indien het dit wegens de specifieke aard van het geval nodig acht, het advies inwint van de voorzitter en/of de leden van de Commissie.

Deze verduidelijking van de interne procedure doet geenszins afbreuk aan aanvragen om toegang die rechtstreeks kunnen worden ingediend bij de Administratie of bij andere autoriteiten die ook onderworpen zijn aan de plicht tot openbaarheid van bestuur.

Artikel 33.Activiteitenverslag Het secretariaat stelt een ontwerp van jaarlijks activiteitenverslag op dat door de Commissie wordt goedgekeurd.

Het goedgekeurde activiteitenverslag kan worden geraadpleegd op de website van de "CESE Wallonie" of op verzoek worden toegestuurd.

Bovendien wordt het verslag, in de geest van de transversale maatregelen van de adviesfunctie, tegelijkertijd naar de Waalse Regering en het Waalse Parlement gestuurd, uiterlijk eind september van het jaar dat volgt op het jaar waarop het betrekking heeft.

Artikel 34.Externe communicaties De externe communicatie van de Commissie zal worden ondersteund door de dienst Communicatie van de "CESE Wallonie", zijn methodologie en de beschikbare instrumenten: publicaties, website, sociale netwerken, evenementen, enz.

De voorzitter delegeert aan het secretariaat de uitvoering van communicatieacties: opstellen van samenvattingen van adviezen en artikelen voor de verschillende media (publicaties, website, sociale netwerken, enz.); praktische organisatie van evenementen, enz.

Wanneer de voorzitter namens de Commissie mondeling of schriftelijk met de buitenwereld spreekt, zorgt hij ervoor dat hij de standpunten vertegenwoordigt die de leden binnen de structuur collectief verdedigen.

TITEL 6 - FINANCIELE BEPALINGEN

Artikel 35.Begroting De begroting van de Commissie wordt beheerd door de "CESE WALLONIE" op basis van de financiering toegekend door het Waalse Gewest.

TITEL 7 - SLOTBEPALINGEN

Artikel 36.Goedkeuring van het huishoudelijk reglement Met het oog op de goedkeuring ervan door de Commissie stelt het secretariaat een ontwerp van huishoudelijk reglement op.

Artikel 37.Inwerkingtreding van het huishoudelijk reglement Bij gebreke van een specifieke regel in de goedkeuringsbeslissing treedt het huishoudelijk reglement in werking op de tiende dag na de goedkeuring ervan door de Regering, met dien verstande dat de goedkeuring vóór het verstrijken van deze termijn ter kennis wordt gebracht van het Secretariaat van de Commissie.

Artikel 38.Wijzigingen in het huishoudelijk reglement Het huishoudelijk reglement kan telkens als het nodig blijkt, gewijzigd worden voor een betere werking van de Commissie. Op verzoek van een lid wordt het punt overeenkomstig artikel 14 van het huishoudelijk reglement op de agenda van de eerstvolgende vergadering van de Commissie geplaatst.

Voor wijzigingen in het huishoudelijk reglement gelden dezelfde modaliteiten voor uitwerking en inwerkingtreding als voor de oorspronkelijke goedkeuring.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Commissie ingesteld bij het decreet van 20 juli 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/07/2022 pub. 26/08/2022 numac 2022204816 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de basisopleiding digitale vaardigheden type decreet prom. 20/07/2022 pub. 09/01/2023 numac 2023030019 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2022 sluiten betreffende de basisopleiding digitale vaardigheden.

Namen, 6 februari 2025 Voor de Regering: De Minister-President en Minister van Begroting, Financiën, Onderzoek en Dierenwelzijn, A. DOLIMONT De Minister van Economie, Industrie, Digitale Technologieën, Tewerkstelling en Vorming, P-Y. JEHOLET


^