gepubliceerd op 26 juni 2009
Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 28 juli 2004 tot uitvoering van het decreet van 27 mei 2004 betreffende de erkenning en de subsidiëring van de diensten "Espaces-Rencontres"
5 JUNI 2009. - Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 28 juli 2004 tot uitvoering van het decreet van 27 mei 2004 betreffende de erkenning en de subsidiëring van de diensten "Espaces-Rencontres" (Ontmoetingsruimten)
De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 27 mei 2004 betreffende de erkenning en de subsidiëring van de diensten "Espaces-Rencontres", inzonderheid op artikel 13;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 28 juli 2004 tot uitvoering van het decreet van 27 mei 2004 betreffende de erkenning en de subsidiëring van de diensten "Espaces-Rencontres";
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 24 april 2009;
Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 30 april 2009;
Gelet op het advies 46.593/4 van de Raad van State, gegeven op 2 juni 2009, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister-President;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.Dit besluit regelt krachtens artikel 138 van de Grondwet een materie bedoeld in artikel 128 van de Grondwet.
Art. 2.In artikel 2, 1°, van het besluit van de Waalse Regering van 28 juli 2004 tot uitvoering van het decreet van 27 mei 2004 betreffende de erkenning en de subsidiëring van de diensten "Espaces-Rencontres" worden de woorden "Directie Sociale Actie en Gezondheid van het Ministerie van het Waalse Gewest" vervangen door de woorden "Operationele directie Plaatselijke Besturen, Sociale Actie en Gezondheid van de Waalse Overheidsdienst".
Hetzelfde artikel wordt aangevuld als volgt : "6° dossier beheerd door een dienst : een administratieve of rechterlijke beslissing of een overeenkomst tussen partijen waarvoor de dienst minstens een stap heeft ondernomen bij een persoon die geen deel van hem uitmaakt en waarvan de schriftelijke opstelling in het dossier terug te vinden is."
Art. 3.Artikel 17 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met de paragrafen 1/1, 1/2, 1/3 en 1/4, luidend als volgt : "§ 1/1. Naast de subsidie bedoeld in § 1 geniet de beherende dienst per jaar van 101 à 200 dossiers een subsidietoeslag ter dekking van de volgende personeelskosten : 1° 0,5 voltijds equivalent universitair;2° 0,5 voltijds equivalent maatschappelijk werker. § 1/2. Naast de subsidie bedoeld in § 1 geniet de beherende dienst per jaar van 201 à 300 dossiers een subsidietoeslag ter dekking van de volgende personeelskosten : ofwel 1° 1 voltijds equivalent universitair;2° 1 voltijds equivalent maatschappelijk werker; ofwel 1° 1 voltijds equivalent universitair;2° 0,8 voltijds equivalent maatschappelijk werker;3° 0,2 voltijds equivalent administratief personeelslid. § 1/3. Naast de subsidie bedoeld in § 1 geniet de beherende dienst per jaar van meer dan 300 dossiers een subsidietoeslag ter dekking van de volgende personeelskosten : ofwel 1° 1,5 voltijds equivalent universitair;2° 1,5 voltijds equivalent maatschappelijk werker; ofwel 1° 1,5 voltijds equivalent universitair;2° 1,3 voltijds equivalent maatschappelijk werker;3° 0,2 voltijds equivalent administratief personeelslid. § 1/4. Het personeel dat voor de toekenning van de subsidies in aanmerking komt voldoet aan de diplomavereisten bedoeld in artikel 15, § 1."
Art. 4.In artikel 18, § 2, van hetzelfde besluit worden het tweede en het derde lid opgeheven.
Art. 5.In artikel 20 van hetzelfde besluit wordt tussen het tweede en het derde lid volgend lid ingevoegd : "Naast de subsidie bedoeld in het tweede lid geniet de beherende dienst een werkingssubsidietoeslag van : 1° 2.500 euro per jaar van 101 à 200 dossiers; 2° 5.000 euro per jaar van 201 à 300 dossiers; 3° 7.500 euro per jaar van meer dan 300 dossiers."
Art. 6.Na artikel 22 van hetzelfde besluit wordt een nieuwe afdeling met de volgende bepalingen ingevoegd : "Afdeling 2/1. - Voordeel van de subsidietoeslagen
Art. 22/1.Om de personeels- en werkingssubsidietoeslagen te genieten moet de dienst gedurende één burgerlijk jaar gewerkt hebben overeenkomstig het criterium inzake toekenning van de aangevraagde toeslagen.
De subsidietoeslag wordt uiterlijk 30 april van het volgend jaar bij de administratie aangevraagd. De administratie gaat na of de aanvraag gegrond is.
Het voordeel van de subsidietoeslagen begint te lopen op 1 januari van het jaar na de indiening van de aanvraag.
Art. 22/2.Het besluit tot erkenning van de dienst wordt aangevuld met de vermelding van de subsidietoeslagen die hij geniet.
Art. 22/3.Wanneer een dienst gedurende twee achtereenvolgende jaren niet het minimumaantal dossiers beheert dat overeenstemt met de subsidietoeslagen die hij geniet, worden die subsidietoeslagen het derde jaar ambtshalve verminderd tot het niveau van het gemiddeld aantal dossiers beheerd gedurende de twee vorige jaren. ".
Art. 7.Hetzelfde besluit wordt aangevuld met een artikel 35/1, luidend als volgt : "
Art. 35/1.In afwijking van artikel 17, § 1/4, kan het personeel dat op 1 januari 2005 door de dienst tewerkgesteld is en niet over de vereiste diploma's beschikt gesubsidieerd worden. De aanvraag tot afwijking wordt bij de Minister ingediend."
Art. 8.Hetzelfde besluit wordt aangevuld met een artikel 36/1, luidend als volgt : "
Art. 36/1.Om de personeels- en werkingssubsidietoeslagen vanaf 1 mei 2009 te genieten moet de dienst in 2007 gewerkt hebben overeenkomstig het criterium inzake toekenning van de aangevraagde toeslagen.
De subsidietoeslagen worden uiterlijk 30 september 2009 bij de administratie aangevraagd. De aanvraag gaat vergezeld van een attest op erewoord met vermelding van het aantal dossiers, zoals bedoeld in artikel 2, beheerd in 2007."
Art. 9.Hetzelfde besluit wordt aangevuld met een artikel 36/2, luidend als volgt : "
Art. 36/2.Voor het jaar 2009 genieten de beherende diensten, naast de subsidie bedoeld in het tweede lid van het besluit van de Waalse Regering van 28 juli 2004 tot uitvoering van het decreet van 27 mei 2004 betreffende de erkenning en de subsidiëring van de diensten "Espaces-Rencontres", een werkingssubsidietoeslag van : 1° 1.458 euro voor het beheer van 101 à 200 dossiers in 2007; 2° 2.917 euro voor het beheer van 201 à 300 dossiers in 2007; 3° 4.375 euro voor het beheer van meer dan 300 dossiers in 2007.
Die bedragen worden geïndexeerd overeenkomstig artikel 22 van het besluit van de Waalse Regering van 28 juli 2004 tot uitvoering van het decreet van 27 mei 2004 betreffende de erkenning en de subsidiëring van de diensten "Espaces-Rencontres"."
Art. 10.Dit besluit treedt in werking op 1 juni 2009, met uitzondering van artikel 5 en van artikel 6 daar het een artikel 22/1 toevoegt, die in werking treden op 1 januari 2010.
Art. 11.De Minister bevoegd voor Hulpverlening aan Personen is belast met de uitvoering van dit besluit.
Namen, 5 juni 2009.
De Minister-President, R. DEMOTTE