gepubliceerd op 10 augustus 2004
Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 27 mei 1999 betreffende de erkenning en de evaluatie van geïntegreerde gezondheidsverenigingen alsook de aan die verenigingen toegekende toelagen
3 JUNI 2004. - Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 27 mei 1999 betreffende de erkenning en de evaluatie van geïntegreerde gezondheidsverenigingen alsook de aan die verenigingen toegekende toelagen
De Waalse Regering, Gelet op het decreet van de Franse Gemeenschap van 29 maart 1993 betreffende de erkenning en de toekenning van toelagen aan geïntegreerde gezondheidsverenigingen, gewijzigd bij het decreet van de Waalse Gewestraad van 24 november 1994;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 27 mei 1999 betreffende de erkenning en de evaluatie van geïntegreerde gezondheidsverenigingen alsook de aan die verenigingen toegekende toelagen, inzonderheid op de artikelen 15 en 16;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 2 juni 2004;
Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting, gegeven op 3 juni 2004;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 1989 en 4 augustus 1996;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid, gemotiveerd door het feit dat de wijzigingen in het systeem voor de subsidiëring van de geïntegreerde gezondheidsverenigingen zo spoedig mogelijk in werking moeten treden om die verenigingen de nodige financiële zekerheid te verschaffen voor de uitvoering van hun opdrachten inzake eerstelijnzorg;
Op de voordracht van de Minister van Sociale Actie en Gezondheid;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.Dit besluit regelt overeenkomstig artikel 138 van de Grondwet een materie bedoeld in artikel 128, § 1, ervan.
Art. 2.Artikel 15 van het besluit van de Waalse Regering van 27 mei 1999 betreffende de erkenning en de evaluatie van geïntegreerde gezondheidsverenigingen alsook de aan die verenigingen toegekende toelagen wordt vervangen als volgt : «
Art. 15.Binnen de perken van de begrotingskredieten kan de Waalse Regering toelagen aan de erkende verenigingen toekennen met inachtneming van de volgende regels : 1° voor de coördinatie wordt 2,75 euro toegekend per patiënt ten laste genomen in de loop van het afgelopen jaar als de ploeg zich één uur per week coördineert;dat bedrag wordt tot 4 euro verhoogd als de ploeg zich twee uur per week coördineert. Voor de berekening van de coördinatiesubsidie wordt een maximumaantal van 4 000 patiënten in aanmerking genomen.
Voor de verenigingen die het forfaitaire financieringssysteem van het RIZIV toepassen, wordt rekening gehouden met het aantal patiënten dat in het forfaitaire systeem van het RIZIV opgenomen is op 31 december van het afgelopen jaar.
Voor de verenigingen die het systeem van betaling per prestatie toepassen wordt het aantal patiënten (N) berekend aan de hand van onderstaande formule : N = N asi/N moy waarbij N asi = het totaalaantal contacten die tijdens het afgelopen jaar inzake algemene geneeskunde gepresteerd werden binnen de vereniging;
N moy = het laatste gemiddeld aantal jaarlijkse contacten inzake algemene geneeskunde in België, berekend door het RIZIV; 2° voor de onthaalfunctie wordt 25.000 euro aan de vereniging toegekend voorzover die functie minstens 38 uren per week door één of meer door de vereniging bezoldigde personen waargenomen wordt en voorzover ze niet het voorwerp is van andere financieringen; 3° voor de integratie wordt 2.750 euro toegekend als de vereniging kan bewijzen dat haar werknemers minstens 100 uren per jaar wijden aan activiteiten m.b.t. gemeenschapszorg; 4° voor de inzameling van gegevens wordt 2.500 euro toegekend aan de vereniging die anonieme informatie en gegevens van epidemiologische aard verstrekken d.m.v. een door de Minister bepaald typeformulier. »
Art. 3.Artikel 16 van bovenbedoeld besluit wordt opgeheven.
Art. 4.De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.
Namen, 3 juni 2004.
De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid, Th. DETIENNE