Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 22 mei 2015
gepubliceerd op 03 juli 2015

Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008 tot regeling van de steun aan projecten van onderzoek en ontwikkeling van het bedrijfsleven in Vlaanderen

bron
vlaamse overheid
numac
2015035829
pub.
03/07/2015
prom.
22/05/2015
ELI
eli/besluit/2015/05/22/2015035829/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

22 MEI 2015. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 12/12/2008 pub. 10/03/2009 numac 2009200846 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van de steun aan projecten van onderzoek en ontwikkeling van het bedrijfsleven in Vlaanderen sluiten tot regeling van de steun aan projecten van onderzoek en ontwikkeling van het bedrijfsleven in Vlaanderen


De Vlaamse Regering, Gelet op het decreet van 30 april 2009 betreffende de organisatie en financiering van het wetenschaps- en innovatiebeleid, artikel 5, § 1, 1°, en § 4;

Gelet op de verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 12/12/2008 pub. 10/03/2009 numac 2009200846 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van de steun aan projecten van onderzoek en ontwikkeling van het bedrijfsleven in Vlaanderen sluiten tot regeling van de steun aan projecten van onderzoek en ontwikkeling van het bedrijfsleven in Vlaanderen;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister bevoegd voor de begroting, gegeven op 6 februari 2015;

Gelet op het advies van de Vlaamse Raad voor Wetenschap en Innovatie, gegeven op 13 maart 2015;

Gelet op het advies van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen, gegeven op 16 maart 2015;

Gelet op het advies van de raad van bestuur van het Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie, gegeven op 19 maart 2015;

Gelet op advies 57.325/1 van de Raad van State, gegeven op 27 april 2015, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende de Kaderregeling betreffende staatssteun voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie (2014/C 198/01);

Op voorstel van de Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.In artikel 1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 12/12/2008 pub. 10/03/2009 numac 2009200846 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van de steun aan projecten van onderzoek en ontwikkeling van het bedrijfsleven in Vlaanderen sluiten tot regeling van de steun aan projecten van onderzoek en ontwikkeling van het bedrijfsleven in Vlaanderen worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° punt 5° wordt opgeheven;2° punt 6° wordt vervangen door wat volgt : "6° industrieel onderzoek : het planmatig of kritisch onderzoek dat is gericht op het opdoen van nieuwe kennis en vaardigheden met het oog op de ontwikkeling van nieuwe producten, procedés of diensten, of met het oog op de aanmerkelijke verbetering van bestaande producten, procedés of diensten.Het omvat de creatie van onderdelen voor complexe systemen en kan ook de bouw omvatten van prototypes in een laboratoriumomgeving en/of in een omgeving met gesimuleerde interfaces voor bestaande systemen, alsook pilootlijnen, als dat nodig is voor het industriële onderzoek en meer bepaald voor de validering van generieke technologie;"; 3° punt 7° wordt vervangen door wat volgt : "7° experimentele ontwikkeling : het verwerven, combineren, vormgeven en gebruiken van bestaande wetenschappelijke, technologische, zakelijke en andere relevante kennis en vaardigheden, gericht op het ontwikkelen van nieuwe of verbeterde producten, procedés of diensten. Dit kan ook activiteiten omvatten die gericht zijn op de conceptuele formulering, de planning en documentering van nieuwe producten, procedés of diensten. Experimentele ontwikkeling kan prototyping, demonstraties, pilootontwikkeling, tests en validatie omvatten van nieuwe of verbeterde producten, procédés of diensten in omgevingen die representatief zijn voor het functioneren onder reële omstandigheden, met als hoofddoel verdere technische verbeteringen aan te brengen aan producten, procedés of diensten die niet grotendeels vaststaan. Dit kan de ontwikkeling omvatten van een commercieel bruikbaar prototype dat of een commercieel bruikbare pilot die noodzakelijkerwijs het commerciële eindproduct is en te duur is om te produceren alleen met het oog op het gebruik voor demonstratie- en validatiedoeleinden.

Onder experimentele ontwikkeling wordt niet verstaan de routinematige of periodieke wijziging van bestaande producten, productielijnen, fabricageprocessen, diensten en andere courante activiteiten, zelfs als die wijzigingen verbeteringen kunnen inhouden;"; 4° punt 8° wordt vervangen door wat volgt : "8° kleine en middelgrote ondernemingen of kmo's, kleine ondernemingen en middelgrote ondernemingen : de ondernemingen die voldoen aan de criteria, vermeld in de aanbeveling van de Commissie van 6 mei 2003 betreffende de definitie van kleine, middelgrote en micro-ondernemingen;"; 5° punt 9° wordt vervangen door wat volgt : "9° onderzoeksorganisatie : een entiteit, zoals universiteiten of onderzoeksinstellingen, agentschappen voor technologieoverdracht, innovatie-intermediairs, entiteiten voor fysieke of virtuele onderzoeksgerichte samenwerking, ongeacht haar rechtsvorm, publiek- of privaatrechtelijke organisatie of financieringswijze, die zich hoofdzakelijk bezighoudt met het onafhankelijk verrichten van fundamenteel onderzoek, industrieel onderzoek of experimentele ontwikkeling, of het breed verspreiden van de resultaten daarvan door middel van onderwijs, publicaties of kennisoverdracht.Als dit soort entiteit ook economische activiteiten uitoefent, moet met betrekking tot de financiering van, de kosten van en de inkomsten uit die economische activiteiten een gescheiden boekhouding worden gevoerd.

Ondernemingen die een beslissende invloed op een dergelijke entiteit kunnen uitoefenen in hun hoedanigheid van bijvoorbeeld aandeelhouder of lid van de organisatie, mogen geen preferentiële toegang tot de door deze entiteit verkregen onderzoeksresultaten genieten;"; 6° in punt 10° wordt de zin "Wordt steun in een andere vorm dan een subsidie verleend, dan is het steunbedrag het subsidie-equivalent van de steun" vervangen door de zin "Wordt steun in een andere vorm dan een subsidie verleend, dan is het steunbedrag het bruto-subsidie-equivalent van de steun."; 7° er worden een punt 15° tot en met 18° toegevoegd, die luiden als volgt : "15° tijdstip van toekenning van de steun : het tijdstip waarop de wettelijke aanspraak om steun te ontvangen, krachtens de nationale wettelijke regeling aan de begunstigde wordt verleend;16° daadwerkelijke samenwerking : de samenwerking tussen ten minste twee onafhankelijke partijen om kennis of technologie uit te wisselen of om een gemeenschappelijke doelstelling op basis van een taakverdeling te bereiken, waarbij de partijen samen de omvang van het samenwerkingsproject bepalen, bijdragen aan de tenuitvoerlegging ervan, en het risico en de resultaten ervan delen.Een of meer partijen kunnen de volledige kosten van het project dragen en zodoende de andere partijen bevrijden van de aan het project verbonden financiële risico's. Contractonderzoek en het verrichten van onderzoeksdiensten worden niet als vormen van samenwerking beschouwd; 17° bruto-subsidie-equivalent : het bedrag van de steun als die in de vorm van een subsidie aan de begunstigde was toegekend, vóór aftrek van belastingen of andere heffingen;18° O&O-project : een project van industrieel onderzoek of van experimentele ontwikkeling welke bestaat uit een actie met een reeks activiteiten die één of meer categorieën onderzoek en ontwikkeling in de zin van dit besluit bestrijkt en die bedoeld is om een ondeelbare taak van nauwkeurig omschreven economische, wetenschappelijke of technische aard, met vooraf duidelijk omschreven doelen, te vervullen. Een O&O-project kan bestaan uit meerdere werkpakketten, activiteiten of diensten en omvat duidelijke doelstellingen, activiteiten die voor het bereiken van die doelstellingen moeten worden uitgevoerd (met inbegrip van de verwachte kosten ervan) en concrete deliverables om de uitkomsten van die activiteiten in beeld te krijgen en deze aan de desbetreffende doelstellingen te kunnen aftoetsen. Als twee of meer O&O-projecten niet duidelijk van elkaar te scheiden zijn, en meer bepaald als zij onafhankelijk van elkaar geen kansen op technologisch succes hebben, worden deze projecten als één project beschouwd.".

Art. 2.In artikel 4 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° het vierde lid wordt vervangen door wat volgt : "Steun voor technische haalbaarheidsstudies ter voorbereiding van activiteiten op het gebied van industrieel onderzoek bedraagt maximaal 70 % en voor studies ter voorbereiding van experimentele ontwikkeling maximaal 50 % voor kleine ondernemingen.Voor middelgrote ondernemingen is dit respectievelijk 60 % en 50 %. Voor grote ondernemingen is dit respectievelijk 50 % en 40 %."; 2° er wordt een vijfde lid toegevoegd, dat luidt als volgt : "In het vierde lid wordt verstaan onder haalbaarheidsstudie : het onderzoek en de analyse van het potentieel van een project, met als doel de besluitvorming te ondersteunen door objectief en rationeel de sterke en zwakke punten en de kansen en risico's van een project in kaart te brengen, waarbij ook wordt aangegeven welke middelen nodig zijn om het project te kunnen doorvoeren en wat uiteindelijk de slaagkansen zijn.".

Art. 3.In artikel 5 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de zinsnede "industrieel onderzoek, experimentele ontwikkeling" wordt vervangen door de woorden "industrieel onderzoek of experimentele ontwikkeling";2° de zinsnede ", of niet behorend tot één van deze categorieën" wordt opgeheven.

Art. 4.Artikel 8 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt : "

Art. 8.Een bijzondere steunverlening kan worden toegekend aan een begunstigde onderneming die voldoet aan beide van de criteria overeenkomstig de artikelen 2, punt 80, en artikel 22, lid 2, van Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard, om beschouwd te worden als een innovatieve starter. De modaliteiten voor de evaluatie van de vervulling van het criterium overeenkomstig het artikel 2, punt 80 a) worden vastgelegd door de raad van bestuur.

Met toepassing van artikel 22, lid 5, van Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard, gelden voor innovatieve starters de volgende maximumbedragen. De steun, die in de vorm van een subsidie wordt verleend, bedraagt niet meer dan 0,8 miljoen euro. Deze steun bedraagt maximaal 1,5 miljoen euro in steungebieden uit hoofde van artikel 107, lid 3, a), van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie en 1,2 miljoen euro in steungebieden uit hoofde van artikel 107, lid 3, c) van het voormelde verdrag.

De begunstigde onderneming kan de steun slechts eenmaal ontvangen in de periode dat zij als innovatieve starter wordt beschouwd. De steun mag worden gecumuleerd met andere, in het kader van de communautaire kaderregeling inzake staatssteun voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie (2006/c 323/01) of de kaderregeling betreffende staatssteun voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie (2014/c 198/01) toegekende steun, met steun die krachtens verordening (EG) nr. 364/2004 van de Commissie van 25 februari 2004 tot wijziging van Verordening (EG) nr. 70/2001 wat betreft uitbreiding van het toepassingsgebied tot steun voor onderzoek en ontwikkeling of krachtens verordening (EG) nr. 800/2008 van de Commissie van 6 augustus 2008 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 87 en 88 van het Verdrag met de gemeenschappelijke markt verenigbaar worden verklaard of krachtens verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard, is vrijgesteld en met steun die de Commissie op grond van de richtsnoeren staatssteun en risicokapitaal heeft goedgekeurd.

Andere steun dan O&O&I-steun en steun voor risicokapitaal mag de begunstigde onderneming pas drie jaar nadat de steun voor innovatieve starters is verleend, ontvangen.

Als de steun, steun zonder identificeerbare in aanmerking komende kosten betreft, mag deze worden gecumuleerd overeenkomstig artikel 8, lid 4, van Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard.".

Art. 5.In artikel 12 van hetzelfde besluit wordt het eerste lid aangevuld met volgende zin : "Deze beslissing geldt als het tijdstip van toekenning van de steun.".

Art. 6.In punt 1° van de bijlage bij hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in punt b) en c) wordt het woord "afschrijfkosten" vervangen door het woord "afschrijvingskosten";2° in punt c) wordt het woord "grond" telkens vervangen door het woord "gronden";3° in punt c) wordt het woord "investeringskosten" vervangen door het woord "kapitaalkosten";4° punt d) wordt vervangen door wat volgt : "d) kosten van contractonderzoek, kennis en octrooien die op arm's length-voorwaarden worden ingekocht bij of waarvoor een licentie wordt verleend door externe bronnen, alsook kosten voor consultancy en gelijkwaardige diensten die uitsluitend voor het onderzoeksproject worden gebruikt. Arm's length voorwaarden dienen te worden begrepen als de voorwaarden van de transactie tussen de contractpartijen welke niet afwijken van die welke zouden worden overeengekomen tussen onafhankelijke ondernemingen, en geen enkele vorm van heimelijke verstandhouding behelzen. Iedere transactie die voortvloeit uit een open, transparante en niet-discriminerende procedure, wordt geacht te voldoen aan het arm's length-beginsel; "; 5° in punt f) worden de woorden "de onderzoeksactiviteit" vervangen door de woorden "het onderzoeksproject".

Art. 7.De Vlaamse minister, bevoegd voor het technologisch innovatiebeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 22 mei 2015.

De minister-president van de Vlaamse Regering, G. BOURGEOIS De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, Ph. MUYTERS

^