Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 22 april 2022
gepubliceerd op 30 juni 2022

Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 8 november 2019 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer

bron
vlaamse overheid
numac
2022032225
pub.
30/06/2022
prom.
22/04/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

22 APRIL 2022. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 8 november 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 08/11/2019 pub. 26/11/2019 numac 2019042552 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer sluiten betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer


Rechtsgronden Dit besluit is gebaseerd op: - de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 20; - het decreet van 29 maart 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2019 pub. 14/05/2019 numac 2019012097 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer sluiten betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer, artikel 7, § 2, artikel 18, § 2, artikel 21, § 2, 1°, 2°, 4°, 5° en 6°, artikel 23, § 2, artikel 31, § 3, en artikel 35, § 7 gewijzigd bij het decreet van 9 oktober 2020.

Vormvereisten De volgende vormvereisten zijn vervuld: - De Inspectie van Financiën heeft advies gegeven op 13 december 2021; - De Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens heeft advies nr. 2022/003 gegeven op 18 januari 2022; - De Mobiliteitsraad van Vlaanderen heeft advies gegeven op 21 januari 2022; - De Raad van State heeft advies 71.099/3 gegeven op 25 maart 2022, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.

Initiatiefnemer Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken.

Na beraadslaging, DE VLAAMSE REGERING BESLUIT:

Artikel 1.In artikel 23, eerste lid, 1°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 8 november 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 08/11/2019 pub. 26/11/2019 numac 2019042552 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer sluiten betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer wordt de zin "Bij een adreswijziging binnen de gemeente, blijft de bestuurderspas geldig;" opgeheven.

Art. 2.In artikel 24, § 1, van hetzelfde besluit wordt punt 1° opgeheven.

Art. 3.In artikel 29 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 18 september 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 18/09/2020 pub. 09/10/2020 numac 2020031407 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 8 november 2019 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° het derde lid wordt vervangen door wat volgt: "Het voertuig voldoet aan de volgende milieucriteria: 1° met ingang van 1 januari 2020: als het voertuig voor de eerste keer als taxivoertuig is ingeschreven bij de Dienst Immatriculatie van Voertuigen van de federale overheidsdienst Mobiliteit na 1 januari 2020: a) een minimale ecoscore van 67 WLTP of 71 NEDC of NEDC2.0 voor voertuigen tot vijf zitplaatsen; b) een minimale ecoscore van 63 WLTP of 66 NEDC of NEDC2.0 voor voertuigen met meer dan vijf zitplaatsen; c) een minimale ecoscore van 54 WLTP of 56 NEDC of NEDC2.0: 1) voor voertuigen met meer dan vijf zitplaatsen die voldoen aan de definitie van een minibus, vermeld in artikel 1, § 2, 48, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen;2) voor voertuigen met vier of vijf zitplaatsen, langer dan 5,1 meter; 2° met ingang van 1 januari 2025: a) als het voertuig voor de eerste keer als taxivoertuig is ingeschreven bij de Dienst Immatriculatie van Voertuigen van de federale overheidsdienst Mobiliteit voor 1 januari 2025: 1) een minimale ecoscore van 67 WLTP of 71 NEDC of NEDC2.0 voor voertuigen tot vijf zitplaatsen; 2) een minimale ecoscore van 63 WLTP of 66 NEDC of NEDC2.0 voor voertuigen met meer dan vijf zitplaatsen; 3) een minimale ecoscore van 54 WLTP of 56 NEDC of NEDC2.0: i) voor voertuigen met meer dan vijf zitplaatsen die voldoen aan de definitie van een minibus, vermeld in artikel 1, § 2, 48, van het voormelde koninklijk besluit; ii) voor voertuigen met vier of vijf zitplaatsen, langer dan 5,1 meter; b) als het voertuig voor de eerste keer als taxivoertuig is ingeschreven bij de Dienst Immatriculatie van Voertuigen van de federale overheidsdienst Mobiliteit na 1 januari 2025: 1) een minimale ecoscore van 74 WLTP voor voertuigen tot vijf zitplaatsen;2) een minimale ecoscore van 71 WLTP voor voertuigen met meer dan vijf zitplaatsen;3) een minimale ecoscore van 61 WLTP: i) voor voertuigen met meer dan vijf zitplaatsen die voldoen aan de definitie van een minibus, vermeld in artikel 1, § 2, 48, van het voormelde koninklijk besluit; ii) voor voertuigen tot vijf zitplaatsen, langer dan 5,1 meter; 3° met ingang van 1 januari 2030: a) als het voertuig voor de eerste keer als taxivoertuig is ingeschreven bij de Dienst Immatriculatie van Voertuigen van de federale overheidsdienst Mobiliteit voor 1 januari 2030: 1) een minimale ecoscore van 74 WLTP voor voertuigen tot vijf zitplaatsen;2) een minimale ecoscore van 71 WLTP voor voertuigen met meer dan vijf zitplaatsen;3) een minimale ecoscore van 61 WLTP: i) voor voertuigen met meer dan vijf zitplaatsen die voldoen aan de definitie van een minibus, vermeld in artikel 1, § 2, 48, van het voormelde koninklijk besluit; ii) voor voertuigen met vier of vijf zitplaatsen, langer dan 5,1 meter; b) als het voertuig voor de eerste keer als taxivoertuig is ingeschreven bij de Dienst Immatriculatie van Voertuigen van de federale overheidsdienst Mobiliteit na 1 januari 2030: zero-emissie voor alle voertuigen."; 2° tussen het derde en het vierde lid worden twee leden ingevoegd, die luiden als volgt: "De ecoscores op basis van de NEDC zijn enkel van toepassing op voertuigen gebouwd voor 2017.De ecoscores op basis van de NEDC 2.0 zijn enkel van toepassing op voertuigen gebouwd tussen 2017 en 2021.

Voor voertuigen gebouwd na 2021 zijn de ecoscores op basis van de WLTP van toepassing.

In het derde en vierde lid wordt verstaan onder: 1° NEDC: testprocedure voor het meten van de CO2-emissies en het brandstofverbruik van lichte voertuigen als vermeld in bijlage XII van de verordening (EG) nr.692/2008 van de Commissie van 18 juli 2008 tot uitvoering en wijziging van verordening (EG) nr. 715/2007 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking tot emissies van lichte personen- en bedrijfsvoertuigen (Euro 5 en Euro 6) en de toegang tot reparatie- en onderhoudsinformatie; 2° WLTP: testprocedure voor het meten van de CO2-emissies en het brandstofverbruik van lichte voertuigen als vermeld in bijlage XXI van de verordening (EU) 2017/1151 van de Commissie van 1 juni 2017 tot aanvulling van verordening (EG) nr.715/2007 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking tot emissies van lichte personen- en bedrijfsvoertuigen (Euro 5 en Euro 6) en de toegang tot reparatie- en onderhoudsinformatie, tot wijziging van richtlijn 2007/46/EG van het Europees Parlement en de Raad, verordening (EG) nr. 692/2008 van de Commissie en verordening (EU) nr. 1230/2012 van de Commissie en tot intrekking van verordening (EG) nr. 692/2008 van de Commissie; 3° NEDC2.0: rekenmethode om een emissiewaarde vergelijkbaar met de NEDC te verkrijgen op basis van WLTP-emissiewaarden als vermeld in artikel 7 en bijlage I van de uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153 van de Commissie van 2 juni 2017 tot vaststelling van een methode voor het bepalen van de correlatieparameters die nodig zijn om veranderingen in de regelgevende testprocedure weer te geven, en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1014/2010.".

Art. 4.In artikel 30, § 1, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 18 september 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 18/09/2020 pub. 09/10/2020 numac 2020031407 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 8 november 2019 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer sluiten, wordt de zinsnede "vermeld in artikel 4, § 4" vervangen door de zinsnede "vermeld in artikel 4, § 5".

Art. 5.In artikel 32, paragraaf 3, derde lid van hetzelfde besluit worden de woorden "bepaalt de wijze" vervangen door de woorden "kan de wijze bepalen".

Art. 6.In artikel 34, § 1, eerste lid, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 18 september 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 18/09/2020 pub. 09/10/2020 numac 2020031407 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 8 november 2019 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer sluiten, wordt punt 5° vervangen door wat volgt: "5° de voor- en achternaam van de bestuurder;".

Art. 7.In artikel 54 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° aan paragraaf 3, eerste lid, 2°, worden de woorden "en ook de geldigheid van de bestuurderspassen van andere bestuurders" toegevoegd;2° aan paragraaf 3, eerste lid, worden een punt 6° en een punt 7° toegevoegd, die luiden als volgt: "6° voor het klachtenorgaan, vermeld in hoofdstuk 4, van dit besluit: het raadplegen van alle gegevens; 7° voor de federale overheidsdiensten: het raadplegen van alle gegevens."; 3° aan paragraaf 3, tweede lid, wordt de volgende zin toegevoegd: "De federale overheidsdiensten hebben alleen toegang tot de gegevens, vermeld in het eerste lid, als ze gemachtigd zijn die te kennen op basis van een wet.".

Art. 8.Bijlage 2 bij hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 18 september 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 18/09/2020 pub. 09/10/2020 numac 2020031407 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 8 november 2019 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer sluiten, wordt vervangen door bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 9.Bijlage 3 bij hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 18 september 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 18/09/2020 pub. 09/10/2020 numac 2020031407 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 8 november 2019 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer sluiten, wordt vervangen door bijlage 2, die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 10.Bijlage 10 bij hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 18 september 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 18/09/2020 pub. 09/10/2020 numac 2020031407 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 8 november 2019 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer sluiten, wordt vervangen door bijlage 3, die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 11.De Vlaamse minister, bevoegd voor het gemeenschappelijk vervoer, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 22 april 2022.

De minister-president van de Vlaamse Regering, J. JAMBON De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, L. PEETERS

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^