Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 22 april 2022
gepubliceerd op 15 juli 2022

Besluit van de Vlaamse Regering tot gedeeltelijke opheffing van het rooilijnplan nr. AL.3/301/147.WA.1381/1 van de gewestweg N301

bron
vlaamse overheid
numac
2022032023
pub.
15/07/2022
prom.
22/04/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

22 APRIL 2022. - Besluit van de Vlaamse Regering tot gedeeltelijke opheffing van het rooilijnplan nr. AL.3/301/147.WA.1381/1 van de gewestweg N301


Rechtsgrond Dit besluit is gebaseerd op: - het decreet van 8 mei 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/05/2009 pub. 03/07/2009 numac 2009035594 bron vlaamse overheid Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen sluiten houdende vaststelling en realisatie van de gewestelijke rooilijnen, artikel 4, eerste lid.

Vormvereiste De volgende vormvereiste is vervuld: - De Inspectie van Financiën heeft advies gegeven op 14 december 2021.

Motivering Dit besluit is gebaseerd op de volgende motieven: - het koninklijk besluit van 4 augustus 1969 betreffende de goedkeuring van het rooilijnplan nr. AL.3/301/147.WA.1381/1 van de gewestweg N301, vastgesteld door de gemeenteraad van Poelkapelle op 4 oktober 1968. - De rooilijn die werd vastgesteld in 1969, is gebaseerd op een verouderde visie op stadskernversterking, waarbij de auto een grote rol toebedeeld kreeg, terwijl vandaag wordt ingezet op verkeersluwe stadscentra. Het hedendaagse mobiliteitsbeleid en de infrastructuurwerken van de voorbije tien jaar zetten in op traag verkeer via smalle rijbanen met gebouwen die dichter bij elkaar staan en een vertragend effect hebben, terwijl de brede rooilijn die vastgesteld is in 1969, gericht was op gemotoriseerd en snel verkeer.

Het Agentschap Wegen en Verkeer vond het, in het kader van de recente en ingrijpende infrastructuurwerken, vanuit mobiliteitsoogpunt niet noodzakelijk om zich te beroepen op de rooilijn die in 1969 vastgesteld werd, maar heeft de feitelijke rooilijn die gebaseerd was op de bestaande bebouwing, gehanteerd. - De rooilijn die werd vastgesteld in 1969 voor de toenmalige rijksweg nr. 301 en de huidige gewestweg N301, voor het deel vanaf huisnummer 1 tot en met huisnummer 13, hindert een hedendaagse ruimtelijke ordening en een duurzaam mobiliteitsbeleid. De ruime breedte van de rooilijn die werd vastgesteld in 1969, komt niet overeen met de oorspronkelijke, bestaande en vaak recent gerenoveerde lagere bebouwing en strookt ook niet met de individuele renovatie van de aanwezige rijwoningen of de uitwerking van kleinschalige nieuwbouwprojecten die vandaag wordt nagestreefd. De rooilijn en de verplichte bouwlijn die in 1969 werd vastgesteld, ligt regelmatig op de helft van een bebouwbaar perceel en legt zo een grote last op nieuwe projecten op die percelen, terwijl er op die locatie net nood is aan vergunbare renovatie-impulsen om jongere bewoners opnieuw naar het stadscentrum te krijgen en leegstand en verkrotting tegen te gaan.

Initiatiefnemer Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken.

Na beraadslaging, DE VLAAMSE REGERING BESLUIT:

Artikel 1.Het rooilijnplan nr. AL.3/301/147.WA.1381/1 van de gewestweg N301, dat is goedgekeurd bij het koninklijk besluit van 4 augustus 1969 betreffende de goedkeuring van het rooilijnplan nr.

AL.3/301/147.WA.1381/1 van de rijksweg nr. 301, vastgesteld door de gemeenteraad van Poelkapelle op 26 april 1968, wordt opgeheven tussen huisnummer 1 tot en met huisnummer 13 conform het verordenende plan dat is opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 2.De Vlaamse minister, bevoegd voor de weginfrastructuur en het wegenbeleid is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 22 april 2022.

De minister-president van de Vlaamse Regering, J. JAMBON De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, L. PEETERS

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^