Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 19 oktober 2012
gepubliceerd op 04 december 2012

Besluit van de Vlaamse Regering tot subsidiëring van stadsvernieuwingsprojecten in het kader van de oproep 2012

bron
vlaamse overheid
numac
2012036214
pub.
04/12/2012
prom.
19/10/2012
ELI
eli/besluit/2012/10/19/2012036214/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

19 OKTOBER 2012. - Besluit van de Vlaamse Regering tot subsidiëring van stadsvernieuwingsprojecten in het kader van de oproep 2012


De Vlaamse Regering, Gelet op het decreet van 22 maart 2002 houdende de ondersteuning van stadsvernieuwingsprojecten, gewijzigd bij de decreten van 19 december 2003, 24 december 2004, 22 december 2006, 27 maart 2009, 9 juli 2010 en 1 juni 2012;

Gelet op het decreet van 8 juli 2011 houdende regeling van de begroting, de boekhouding, de toekenning van subsidies en de controle op de aanwending ervan, en de controle door het Rekenhof, artikel 54;

Gelet op het decreet van 23 december 2011 houdende de algemene uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2012, gewijzigd bij het decreet van 1 juni 2012 en van 13 juli 2012;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 16 maart 2007 betreffende de subsidiëring van stadsvernieuwingsprojecten, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 30 april 2010, van 3 februari 2012 en van 7 september 2012;

Gelet op het advies van de jury voor de stadsvernieuwingsprojecten van 14, 15, en 22 mei en 4 juni 2012;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 11 oktober 2012;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Energie, Wonen, Steden en Sociale Economie;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - De conceptsubsidies 2012

Artikel 1.De conceptsubsidies zijn een instrument van algemeen belang en worden op basis van duidelijke kwaliteitscriteria verleend voor de ontwikkeling van een stevige projectbasis en een innoverende projectvisie voor een nieuw, innoverend stadsvernieuwingsproject of om de stad te begeleiden bij een lopend stadsvernieuwingsproject Deze projecten beogen een ingrijpende en duurzame vernieuwing van de stedelijke bebouwde ruimte, onder meer door samenlevingsopbouw en coproductie. Deze conceptsubsidiëring verhoogt de kwaliteit van de geplande projecten en versterkt de bestuurskracht van de steden in de ontwerpfase of bij problemen tijdens de uitvoeringsfase.

Art. 2.§ 1. In het kader van de subsidiëring van de stadsvernieuwingsprojecten wordt aan het project Antwerpen, Nieuw Zuid, ingediend in het kader van de oproep 2012, een conceptsubsidie van 60.000 euro toegekend. § 2. Nieuw Zuid, een 'restgebied' aan de rand van de binnenstad zal uitgebouwd worden tot een volwaardig nieuw stadsdeel. Het masterplan Nieuw Zuid is momenteel in opmaak en beslaat een ruimer gebied dan enkel de gronden van de private partij. Het plan moet immers uitdrukking geven aan zowel de grootstedelijke als ecologische ambities die het Ruimtelijk Structuurplan voor dit ruimere gebied vooropstelt. De conceptsubsidie zal worden aangewend voor het aantrekken van externe expertise inzake de implementatie van een collectief warmtenet op Nieuw Zuid. De studie zal een haalbaar businessmodel, onder meer het uitwerken van de meest geschikte exploitatievorm en organisatiestructuur, rol en taakstelling van publieke en private partners, inclusief de technische en ruimtelijke inpassing, moeten onderzoeken. Via deze investering in kennisopbouw wenst de stad de private ontwikkeling van Nieuw Zuid en de daar beoogde kwaliteitsslag inzake energiebeheer te ondersteunen. § 3. De motivering van de jury luidt als volgt : « De aanvraag voor conceptsubsidie kadert in een belangrijke opgave voor duurzame stadsontwikkeling en zal een wezenlijke bijdrage leveren tot een kwalitatieve sprong in dit domein. De case Nieuw Zuid heeft het potentieel om uit te groeien tot een voorbeeld voor alle steden in Vlaanderen. De werking van de conceptsubsidiëring biedt de kans om een belangrijk leertraject af te leggen voor het Vlaamse Stedenbeleid met betrekking tot de rol en haalbaarheid van de ontwikkeling van warmtenetten voor duurzame stadsontwikkeling. » § 4. De jury formuleert volgende aanbevelingen, waaraan de stad gevolg dient te geven : - Aandacht voor de noodzaak aan brede mobilisatie van stakeholders die voor de noodzakelijke gevarieerde warmtevraag kunnen instaan. - Aandacht voor het zichtbaar maken van de ontwikkelde kennis, gezien het potentieel exemplarisch karakter van deze opgave. De jury stelt voor om in te gaan op de suggestie in het aanvraagdossier om met het oog op kennisverspreiding naar andere steden een nauwe samenwerking op te zetten in het kader van deze studie tussen de stad en het team stedenbeleid. De jury ziet mogelijke synergie met de aangevraagde conceptsubsidie in Eeklo. - Voldoende aandacht voor de sociaal rechtvaardigheidsdimensie van het energievraagstuk. - Aandacht voor de verdeling van de kosten, baten en risico's in het onderliggende project en desgevallend capteren van meerwaarden die zouden kunnen ontstaan in de private vastgoedontwikkeling uit subsidies en gesubsidieerde openbare voorzieningen. § 5. Het bedrag van de conceptsubsidie wordt gestort op rekeningnummer 091-0101660-33 van de stad met vermelding « Conceptsubsidie Nieuw Zuid ».

Art. 3.§ 1. In het kader van de subsidiëring van de stadsvernieuwingsprojecten wordt aan het project Antwerpen, Parkloods, ingediend in het kader van de oproep 2012, een conceptsubsidie van 60.000 euro toegekend. § 2. De gerenoveerde Parkloods ligt centraal in het Park Spoor Noord en wordt beschouwd als waardevol industrieel erfgoed. De ligging ervan maakt het pand een centrale plek voor de omliggende wijken (Dam, Stuivenberg, Sint-Amandus,...).Het project beoogt de creatie van een hotspot voor de multimediasector in Vlaanderen om op die manier de creatieve economie in Antwerpen te versterken (inclusief werkgelegenheid), de film- en multimediasector naar Antwerpen aantrekken, een economische impuls te geven aan een buurt in volle ontwikkeling. Met deze nieuwe economische en publieke functies beoogt de stad een positieve impact op de buurt. De conceptbegeleiding zal ingezet worden om met externe expertise te komen tot een gedragen en volwaardig stadsontwerp dat het business model, dat momenteel uitgewerkt wordt, verbindt met het bestaande economische weefsel. Om een maximaal hefboomeffect voor de buurt te creëren en de loods echt als een ontmoetingsplaats voor de wijk te laten fungeren moet er nagegaan worden welke ruimtelijke aanpassingen er moeten gebeuren en welke publieke functies eventueel mee fysiek opgenomen moeten worden binnen het huidige concept. § 3. De motivering van de jury luidt als volgt : « Het project 'De Loods' is een belangrijk project waarin een vervolg geschreven kan worden aan het innoverend project « Spoor Noord ». De conceptsubsidie kan een interessant laboratorium vormen voor studie met betrekking tot de kruisbestuiving tussen sociale innovatie, economische ontwikkeling en een integraal stedelijk vernieuwingsbeleid. » § 4. De jury formuleert volgende aanbevelingen, waaraan de stad gevolg dient te geven : - De inzet van de conceptsubsidie moet meer zijn dan het opbouwen van draagvlak voor het business model gericht op de realisatie van een hotspot, een dynamische media-cluster in een aantrekkelijk kader. Het exploreren van de lokale meerwaarde, het breed mobiliseren van het aanwezig sociaal, cultureel en economisch kapitaal van de ruimere omgeving moet deel uitmaken van de verfijning en verbreding van de basisvisie op het project. - De jury ondersteunt het idee van een multidisciplinair team. De noodzakelijke expertises die in het team moeten samengebracht worden zijn: expertise op vlak van participatie en 'sociale innovatie', expertise op vlak van ontwerp/ programmastudie, expertise op vlak van sociale economie. Bovendien moeten elk van deze expertises blijk geven van openheid voor de andere en van zin voor interdisciplinaire synergie. § 5. Het bedrag van de conceptsubsidie wordt gestort op rekeningnummer 091-0101660-33 van de stad met vermelding « Conceptsubsidie Parkloods ».

Art. 4.§ 1. In het kader van de subsidiëring van de stadsvernieuwingsprojecten wordt aan het project Geel, Omgeving Nieuwstraat, ingediend in het kader van de oproep 2012, een conceptsubsidie van 60.000 euro toegekend. § 2. De bedoeling van het project is om in het projectgebied een mogelijkheid te creëren om het bestaande handelsapparaat van Nieuwstraat te versterken. Een uitbreiding en herstructurering van het handelsapparaat mag echter niet ten koste gaan van de typische Geelse uitstraling van de omgeving, met haar porositeit en kleinschaligheid, noch van de traditionele functies - zorg en onderwijs - die Geel zo hoog in het vaandel draagt. De buitenruimte moet een groene plek worden waar alle gebruikers kunnen samenkomen. Er zal in het gebied ook een grote ondergrondse publieke parking worden ingebracht, en de randen van het gebied worden ontwikkeld met woonfuncties. Het samenbrengen van de commerciële functie met het zorg- en onderwijsaspect is een bijzondere uitdaging in het gebied. De conceptsubsidie zal onder meer aangewend worden voor het gericht aftoetsen van de verschillende ruimtelijke scenario's uit het Masterplan aan de krijtlijnen van het strategisch plan, de commerciële logica en specifieke functionele randvoorwaarden, tegen de achtergrond van maatschappelijke waarden en identiteit. § 3. De motivering van de jury luidt als volgt : « Het stadsvernieuwingsproject in wording draagt een belangrijke uitdaging in zich. Het zorgproject waarvoor Geel sinds lang gekend is, kan hier een nieuwe hedendaagse betekenis en elan krijgen. De conceptsubsidie kan ingezet worden om een multidisciplinair team aan het werk te zetten. De werking ervan heeft echter niet de bedoeling alle tegengestelde belangen op te lossen in een perfecte synthese maar wel de basis te leggen van een goed stadsvernieuwingsproject.

Zonder twijfel is meer onderzoek nodig dan vandaag voorhanden. Op zichzelf kan de conceptsubsidie deze lacune niet wegwerken maar wel helpen gericht onderzoek op te zetten. Het multidisciplinair team moet in de eerste plaats elementen aanreiken die een intense samenwerking tussen de verschillende partners (o.a. de psychiatrische zorgverstrekkers) mogelijk maken ter voorbereiding van een volwaardig stadsvernieuwingsproject. De werking van de conceptsubsidiëring en het stadsvernieuwingsproject in wording kunnen een voorbeeld worden in het zoeken naar samenwerkingsverbanden tussen de sociale en de economische actoren. Het reeds voorhanden zijnde ruimtelijke onderzoek moet daartoe worden verrijkt vanuit andere relevante disciplinaire invalshoeken. In de loop van het proces moeten uit dit alles relevante en haalbare ruimtelijke, infrastructurele en functionele interventies gedistilleerd worden. In dat opzicht kan dit project een duidelijke voorbeeldfunctie voor Vlaanderen krijgen. Uiteraard mag men daarbij de specifieke projectnoden en mogelijkheden van Geel niet uit het oog verliezen. » § 4. De jury formuleert volgende aanbevelingen, waaraan de stad gevolg dient te geven : - Er zal samen met een multidisciplinair team moeten gezocht worden naar een eigen invulling van de Geelse zorgverstrekking. Daarvoor moeten nieuwe modellen ontwikkeld worden in breed overleg met de sociale en economische actoren en in wisselwerking met de ruimtelijke concepten aangereikt door het ontwerpend onderzoek. Er moet dus in de eerste plaats los van de klassieke shoppingmodellen gedacht worden. - Belangrijk zal zijn het basisuitgangspunt van het project in wording en het werkprogramma van de conceptsubsidiëring helder te definiëren.

De jury stelt voor hierbij het zorgverhaal centraal te stellen. § 5. Het bedrag van de conceptsubsidie wordt gestort op rekeningnummer 000-0019382-79 van de stad met vermelding « Conceptsubsidie Omgeving Nieuwstraat ».

Art. 5.§ 1. In het kader van de subsidiëring van de stadsvernieuwingsprojecten wordt aan het project Eeklo, De HARTwijk, ingediend in het kader van de oproep 2012, een conceptsubsidie van 60.000 euro toegekend. § 2. De HARTwijk komt in 2016 vrij door de bouw van een nieuwe kliniek (AZ Alma) aan de Ringlaan, binnen het stedelijk gebied. Met de herlocatie van het ziekenhuis zal in het centrum een groot aantal gebouwen leeg komen te staan. Op dat moment wordt de site in de stadskern eigendom van de stad Eeklo. De site heeft een strategische ligging, tussen het centrum en de open ruimte van de Lange Moeie, op 200 m van de Markt. De HARTwijk moet optimaal geïntegreerd worden in de omgeving. Dit biedt heel wat kansen en opportuniteiten op vlak van duurzaam wonen, aanleg van publieke ruimte, mobiliteitsbeheersing, en het versterken van het sociaal weefsel in het centrum. Al deze aspecten zullen binnen de conceptbegeleiding onderzocht worden. § 3. De motivering van de jury luidt als volgt : « Op meerdere terreinen biedt dit op het eerste gezicht eerder klassiek stadsvernieuwingsproject kansen op een moedige en vernieuwende aanpak waardoor het een ervaring kan worden waarvan ook andere steden zullen kunnen leren.

De jury is ervan overtuigd dat de ontwikkeling van de HARTwijk een voorloper kan worden voor stadsvernieuwingsprojecten in kleinstedelijk gebied, zeker als de wijk energiepositief wordt. Het stadsbestuur heeft op vlak van duurzaamheid reeds enkele interessante successen geboekt, wat kansen biedt voor dit project. Ook het experimenteren met bewonersgroepen, cohousing en coproductie kan waardevolle kennis opleveren. Verder verdienen onder meer de ambities op het vlak van duurzame mobiliteit en intergenerationeel wonen ondersteuning. Het stadsbestuur wil de conceptiesubsidie gebruiken voor 'multidisciplinair' onderzoek omtrent de voorgestelde innovaties. Dit past perfect binnen de doelstellingen van de conceptsubsidiëring. » § 4. De jury formuleert volgende aanbevelingen, waaraan de stad gevolg dient te geven : - De jury vraagt voldoende aandacht te hebben voor integratie met omliggende wijken, niet in het minst omdat deze worden gekenmerkt door woonvormen die zich niet gemakkelijk lenen tot ingrijpende verbeteringen met het oog op duurzaam stedelijk wonen. - De jury raadt aan om de financiële 'return' die het stadsbestuur wenst/verwacht van dit project niet als een te beperkende voorwaarde voorop te stellen. Het is immers niet evident om financiële winst te maken en tegelijk in te zetten op experimenten van cohousing en andere innovatieve woonvormen en daarbij nog het verschil te willen maken op het vlak van duurzaamheid. Anderzijds kan men een redelijke return eveneens als een aspect van duurzaam ontwikkelen beschouwen. Het lijkt de jury daarom aangewezen de vernieuwende ambities centraal te plaatsen en daarbij een zo groot mogelijke return te betrachten. - De jury denkt dat het zinvol is om na te denken over het behoud van de grondposities op deze site en deze te beschouwen als een schaars en waardevol publiek goed. § 5. Het bedrag van de conceptsubsidie wordt gestort op rekeningnummer 091-0002746-59 van de stad met vermelding « Conceptsubsidie De HARTwijk ».

Art. 6.§ 1. In het kader van de subsidiëring van de stadsvernieuwingsprojecten wordt aan het project Aalst, Rechteroever, ingediend in het kader van de oproep 2012, een conceptsubsidie van 60.000 euro toegekend. § 2. Het projectgebied omvat een niet homogeen gebied, namelijk de site van de carnavalshallen en de Moorselbaan, die als stedelijke as de toegang vormt tot het projectgebied en lijdt onder de leegstand van woningen en handelspanden. Het kampt met een neerwaartse spiraal en een sterk toegenomen multiculturalisering. Het projectgebied heeft nood aan een ruimtelijke strategie, gekoppeld aan de versterking van het sociaal netwerk, de ontsluiting van de wijk in een groter stedelijk netwerk en het opbouwen van een vernieuwd imago van deze wijk. Met het project wil de stad een duidelijke identiteit creëren voor dit gebied en de neerwaartse spiraal omkeren. Via de conceptbegeleiding zal ondersteuning geboden worden bij het aftoetsen van de haalbaarheid van ideeën, zal een nieuwe projectstructuur uitgewerkt worden en zal een zinvolle participatie opgezet worden met de bewoners en de gebruikers van de wijk om te komen tot een creatief plan. § 3. De motivering van de jury luidt als volgt : « Wat voorligt is niet zozeer een project in wording, maar de behoefte aan een andere projectbenadering in Aalst. Deze behoefte wordt overtuigend verwoord; men wil, naast het oplossen van acute problemen, veel meer nadruk leggen op het aanboren van nieuwe kansen. Het ambitieniveau ligt hoog, het vernieuwend potentieel is aanzienlijk.

Garanties op succes zijn er niet. Wel schat de jury de omkadering en de realiseerbaarheid van de gevraagde conceptsubsidiëring als 'voldoende' in. » § 4. De jury formuleert volgende aanbevelingen, waaraan de stad gevolg dient te geven : - Hier gaat het om meer dan een zuivere stedenbouwkundige conceptontwikkeling. Tegelijk is het niet de bedoeling deze te vervangen door een louter socio-culturele of een dominante participatieve benadering. Het gaat om een oefening in transdisciplinair werken (waarbij vermoedelijk op socio-cultureel of participatief vlak een zekere inhaalbeweging nodig is). Om het transdisciplinair karakter te bewaken moet een duidelijk orderboek worden afgesproken waarin input en begeleiding vanuit alle disciplines wordt verzekerd. Een sterk begeleidingscomité zal nodig zijn.

Documenteren en aanspreken van kennis en ervaring uit andere steden is aangewezen. - Het is zeker niet de bedoeling het carnavalgebeuren als wondermiddel voor alle stadsproblemen in Aalst te zien. Het gaat om het verkennen van mogelijke synergieën tussen de sociale economie, de creatieve economie en het carnavalgebeuren waarbij vernieuwende impulsen ontstaan voor alle drie, mede gedragen door ontwerpend onderzoek. § 5. Het bedrag van de conceptsubsidie wordt gestort op rekeningnummer 091-0002616-26 van de stad met vermelding « Conceptsubsidie Rechteroever ».

Art. 7.§ 1. In het kader van de subsidiëring van de stadsvernieuwingsprojecten wordt aan het project Leuven, Stadspoort Bodart, ingediend in het kader van de oproep 2012, een conceptsubsidie van 60.000 euro toegekend. § 2. In het projectgebied domineert het bestaande viaduct het projectgebied, de omliggende publieke ruimtes hebben geen betekenis, de zachte verkeerverbinding tussen de Zuidelijke Dijlevallei en de binnenstad is ondermaats, er bestaat geen interactie tussen de dichtbebouwde binnenstad en de open ruimte ten zuiden van de vesten.

Specifiek voor voorliggend projectgebied stelt het ruimtelijk structuurplan Leuven dat de inplanting van een grootschalige centrumfunctie mogelijk is. Gezien de strategische ligging op het einde van de Koning Boudewijnlaan moet deze ontwikkeling een representatief karakter hebben. Hierbij mag niet enkel gefocust worden op het snijpunt tussen primaire weg en vesten maar dienen eveneens de publieke ruimte en de randen van de Tervuursevest (tussen Kapucijnenvoer en Naamsepoort) opgewaardeerd. Enerzijds dient met de conceptbegeleiding de optimale ruimtelijke inpassing van de rol van het projectgebied als schakel verder uitgewerkt. Anderzijds dient de programmatorische invulling van deze multifunctionele ontwikkelingspool onderzocht. § 3. De motivering van de jury luidt als volgt : « Stadspoort Bodart is een klassieke vraag voor conceptsubsidie, ingegeven door de noodzaak een integrale visie te ontwikkelen voor een tot hiertoe sectoraal aangestuurd infrastructuurproject. Deze verruiming is belangrijk voor de ontwikkeling van dit stadsdeel en kan het project laten uitgroeien tot een echt vernieuwend stadsproject.

Hiervoor is het nodig de verkeerstechnische projectomschrijving stedenbouwkundig te verbreden en een coproductie- en participatietraject uit te werken, met oog voor de verschillende in dit project aanwezige actoren (Grondmaatschappij, Universiteit, Langzaam Verkeer, Omwonenden, studenten). De noodzaak van een goede afstemming van infrastructuur- en stadsontwikkeling binnen een brede landschappelijke context maakt deze opgave potentieel vernieuwend en exemplarisch. De conceptsubsidiëring kan hierbij het verschil helpen maken. Om de beschikbare middelen en de armslag ervan uit te breiden zegt de stad een belangrijke cofinanciering toe. » § 4. De jury formuleert volgende aanbevelingen, waaraan de stad gevolg dient te geven : - Zoeken naar manieren om de urgentie te verzoenen met de noodzaak aan verruiming. Hoogdringendheid mag niet leiden tot ongelukkige beslissingen met verstrekkende gevolgen. - De jury suggereert om niet-hypothekerende tijdelijke oplossingen te onderzoeken. § 5. Het bedrag van de conceptsubsidie wordt gestort op rekeningnummer 091-0001642-22 van de stad met vermelding « Conceptsubsidie Stadspoort Bodart ».

Art. 8.Deze conceptsubsidies worden aangerekend op het artikel BD0 1BIF2B-WT - Werking en toelagen - Ondersteuning naar duurzame en creatieve steden, van de begroting van de Vlaamse Gemeenschap van het begrotingsjaar 2012.

Art. 9.§ 1. De conceptsubsidies moeten aangewend worden voor de betaling van het multidisciplinaire team van dienstverleners, dat voor de conceptbegeleiding door de stad is aangesteld, na overleg met het Regieteam. § 2. De stad dient bij de uitvoering van de conceptbegeleiding rekening te houden met de aanbevelingen van de jury voor de stadsvernieuwingsprojecten, zoals geformuleerd in haar advies van 4 juni 2012 en zoals hierboven opgenomen.

Art. 10.§ 1. De conceptsubsidies worden als volgt uitbetaald : 1° een eerste schijf van 50 % van de conceptsubsidie na vastlegging van de middelen;2° een tweede schijf van 50 % van de conceptsubsidie nadat de volgende stukken bij het team Stedenbeleid van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur ingediend werden;a) het ondertekende contract met het multidisciplinaire team, dat voor de conceptbegeleiding door de stad is aangesteld, na overleg met het Regieteam;b) de betalingsbewijzen aan dat multidisciplinaire team. § 2. Voor de tweede schijf van de conceptsubsidie dient de stad een aanvraag in bij het team Stedenbeleid van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur. De aanvraag gebeurt aan de hand van een door de burgemeester en secretaris getekende schuldvordering. § 3. De conceptsubsidies blijven beperkt tot de som van de werkelijk gedane uitgaven die bewezen worden na afloop van het begeleidingstraject. HOOFDSTUK 2. - De projectsubsidies 2012

Art. 11.§ 1. De projectsubsidies zijn een instrument van algemeen belang, en worden op basis van duidelijke kwaliteitscriteria verleend voor de concrete realisatie van innoverende en multifunctionele stadsvernieuwingsprojecten. Deze projecten werken aan de stedelijke ontwikkeling, en koppelen een ingrijpende en duurzame vernieuwing van de stedelijke bebouwde ruimte aan initiatieven van samenlevingsopbouw via coproductie. Zij hebben tot doel om de kwaliteit van de fysieke leefomgeving in een bepaald stadsdeel te verbeteren en vervullen een hefboomfunctie voor het betrokken stadsdeel. Zij verhogen er de algemene leefkwaliteit. § 2. De projectsubsidie heeft enkel betrekking op het publieke aandeel van een project.

Art. 12.§ 1. In het kader van de subsidiëring van de stadsvernieuwingsprojecten wordt aan het project Gent, Herontwikkeling UCO-site, ingediend in het kader van de oproep 2012, een projectsubsidie van 3.500.000 euro toegekend. § 2. De 11 ha grote UCO-site is gelegen in de grenszone tussen een economisch gebied in reconversie en de dichtbevolkte 19de eeuwse, volkse Bloemekenswijk. In 2010 besliste de stad tot de aankoop van deze verlaten site. Dankzij een conceptstudie kwam men tot een gedragen masterplan, waarbij men ruimtelijk fysiek een functioneel bedrijventerrein en een aangenaam buurtpark wil creëren. De strategische ligging van de site en de aanwezige, bruikbare gebouwen bieden een ideale oplossing voor de geclusterde herlocalisatie van enkele Gentse sociale economiebedrijven. Het project zal bovendien tegemoet komen aan diverse knelpunten waarmee de omgeving kampt: het realiseren van een park voor de wijk, het adequaat aantakken op het mobiliteitsnetwerk tussen Wondelgem en de binnenstad, de herwaardering van de Lieve, het creëren van ruimte voor wijkvoorzieningen. § 3. Dit stadsvernieuwingsproject bestaat uit volgende onderdelen :

PROJECTONDERDEEL

UITVOERDER

KOSTPRIJS (in euro)

Start

Einde

0.

Aankoop

Stad Gent

12.000.000

2010

2010

1.

Communicatie, participatie, coproductie

Stad Gent

250.000

2012

2016

2.

Ontsluiting gebied

Stad Gent

748.044

2012

2014

3.

Herontwikkeling gebouw

Stad Gent OCMW Sociale Economie bedrijven

19.226.166

2012

2016

4.

Balenmagazijn

Stad Gent Sociale Economie cluster

3.327.795

2012

2014

5.

Openbare ruimte

Stad Gent

4.380.000

2013

2016

6.

Recyclagepark Ivago

Ivago

555.875

2012

2013

7.

Bloemekenspark fase 2

Stad Gent

450.000

2011

2013

Baten stad Gent

- 8.314.153


TOTAAL

32.623.727


§ 4. De geraamde totale kostprijs van het volledige stadsvernieuwingsproject bedraagt 32.623.727 euro. De inbreng van de publieke partners (inclusief de stad) bedraagt 20.290.448 euro. De inbreng van de stad bedraagt 17.159.574 euro. De private inbreng bedraagt 12.333.278 euro; dit is 37,8 % van de geraamde totale kostprijs. § 5. De subsidie van 3.500.000 euro dient besteed te worden aan volgende projectonderdelen :

NR. PROJECTONDERDEEL

UITVOERDER

KOSTPRIJS (in euro)

AANDEEL STAD (in euro)

1

Communicatie, participatie, coproductie

Stad Gent

250.000

250.000

2

Herontwikkeling gebouw

Stad Gent OCMW Sociale Economie bedrijven

19.226.166

4.617.888

3

Balenmagazijn

Stad Gent Sociale Economie cluster

3.327.795

3.027.795

4

Openbare ruimte

Stad Gent

4.380.000

4.380.000

TOTAAL

12.275.683


§ 6. Het financieel aandeel van de stad in dit project, dat voor deze subsidie in aanmerking wordt genomen, bedraagt 12.275.683 euro. § 7. De subsidie wordt - conform artikel 11 van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 maart 2007 betreffende subsidiëring van stadsvernieuwingsprojecten - als volgt uitbetaald : 1° een eerste subsidieschijf van 30 % na de vastlegging van deze middelen; 2° een tweede subsidieschijf van 30 % wanneer kan aangetoond worden dat de stad 30 % van haar aandeel zoals omschreven in § 6, namelijk 3.682.705 euro, heeft gerealiseerd; 3° een derde subsidieschijf van 30 % wanneer kan aangetoond worden dat de stad 60 % van haar aandeel zoals omschreven in § 6, namelijk 7.365.410 euro, heeft gerealiseerd; 4° het saldo van de subsidie wanneer kan aangetoond worden dat de stad haar volledige aandeel zoals omschreven in § 6, namelijk 12.275.683 euro, heeft gerealiseerd. § 8. De motivering van de jury luidt als volgt : « De jury wenst uitdrukkelijk haar waardering uit te spreken over de aanwending van de site door de stad en de expliciete keuze om de sociale economie te ondersteunen en op te waarderen tot een volwaardige en toekomstgerichte economische partner. De clustering van deze bedrijven biedt voor de deelnemende bedrijven een belangrijke meerwaarde, onder meer in functie van de organisatie van een aantal gemeenschappelijke functies en de kwaliteitsvolle landschappelijke aanleg en architecturale uitwerking.

De ambities van het project gaan echter veel verder; het wil een hefboom vormen voor de aanpalende wijk en deze in haar totaliteit herwaarderen zonder afbreuk te doen aan haar geschiedenis en eigenheid.

Natuur en landschapsherstel vormen een derde doelstelling van het project. Deze vormt een derde pijler van wat kan uitgroeien tot een voorbeeld van integrale duurzaamheid.

De jury is van oordeel dat de stad de conceptsubsidie zeer adequaat heeft aangewend. Dit voorbereidend werk bracht een proces op gang dat resulteerde in een krachtig ruimtelijk ontwerp en tegelijk de verschillende stakeholders dichter bij elkaar bracht. » § 9. De jury formuleert volgende aanbevelingen, waaraan de stad gevolg dient te geven : - De jury wenst uitdrukkelijk de aandacht te vestigen op de noodzaak van het verder versterken van de relatie tussen de Bloemekenswijk, de SE cluster op de UCO site en het aangrenzende bedrijventerrein. Net zoals De Lijn (de tramstelplaats) kunnen de aangrenzende bedrijven beter worden betrokken bij het gehele project. - De jury wenst ook de aandacht te vestigen op het belang en de kracht van het samengaan van de publieke en de private investeringen. Dit element zal immers mede bepalend zijn voor het succes van het betrokken project. De overheidspartners dienen waakzaam te zijn dat ze de engagementen van de private partijen niet uithollen door hun eigen financiële inspanningen rechtstreeks of onrechtstreeks substantieel op te drijven. § 10. Het bedrag van de projectsubsidie wordt gestort op rekeningnummer 091-0002777-90 van de stad met vermelding « SVP Herontwikkeling UCO-site ».

Art. 13.§ 1. In het kader van de subsidiëring van de stadsvernieuwingsprojecten wordt aan het project Antwerpen, Scheldekaaien, ingediend in het kader van de oproep 2012, een projectsubsidie van 3.500.000 euro toegekend. § 2. Het masterplan voor de heraanleg van de Scheldekaaien heeft de ambitie om van de huidige kaaien een kwalitatieve en samenhangende publieke ruimte te maken die van noord naar zuid de verschillende wijken van de stad terug met de stroom verbindt. Het projectgebied betreft de deelzone langs de wijken Sint-Andries en Zuid. Het betreft een gebied van ongeveer 13 ha. De kaaivlakte behoudt haar huidige maritieme karakter en wordt gebruikt als vrijplaats. Een herprofilering van de huidige rijbaan creëert een betere synergie tussen verkeer en verblijf, en biedt groene gebruikruimtes op maat van de noden van de aanpalende wijken. Deze fiets- en wandelboulevard vormt een groene verbinding van noord naar zuid. Een ondergrondse parking fungeert als filter voor het doorgaand verkeer. De stadszijde van de dijk wordt opgewaardeerd tot een lineair park. § 3. Dit stadsvernieuwingsproject bestaat uit volgende onderdelen :

PROJECTONDERDEEL

UITVOERDER

KOSTPRIJS (in euro)

Start

Einde

1.

Kaaivlakte

Waterwegen en Zeekanaal nv AG Stadsplanning Antwerpen

7.941.153

2014

2017

2.

Dijklichaam

Waterwegen en Zeekanaal nv AG Stadsplanning Antwerpen

4.422.252

2014

2017

3.

Lineair park

Waterwegen en Zeekanaal nv AG Stadsplanning Antwerpen Private partner

6.031.267

2014

2017

4.

Kaaiweg

Rio-link De Lijn nv AG Stadsplanning Antwerpen Private partner

14.733.760

2013

2017

5.

Ondergrondse parking

Waterwegen en Zeekanaal nv Aquafin nv Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Stad Antwerpen Private partner

35.697.579

2013

2015

TOTAAL

68.826.011


§ 4. De geraamde totale kostprijs van het volledige stadsvernieuwingsproject bedraagt 68.826.011 euro. De inbreng van de publieke partners (inclusief de stad en AG Stadsplanning) bedraagt 30.878.424 euro. De inbreng van de stad en van AG Stadsplanning bedraagt 25.585.983 euro. De private inbreng bedraagt 35.626.687 euro; dit is 51,8 % van de geraamde totale kostprijs. § 5. De subsidie van 3.500.000 euro dient besteed te worden aan volgende projectonderdelen :

NR. PROJECTONDERDEEL

UITVOERDER

KOSTPRIJS (in euro)

AANDEEL STAD en AG Stadsplanning (in euro)

1.

Lineair park

Waterwegen en Zeekanaal nv AG Stadsplanning Antwerpen Private partner

6.031.267

4.169.768


§ 6. Het financieel aandeel van de stad en de AG Stadsplanning in dit project dat voor deze subsidie in aanmerking wordt genomen, bedraagt 4.169.768 euro. § 7. De subsidie wordt - conform artikel 11 van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 maart 2007 betreffende subsidiëring van stadsvernieuwingsprojecten - als volgt uitbetaald: 1° een eerste subsidieschijf van 30 % na de vastlegging van deze middelen; 2° een tweede subsidieschijf van 30 % wanneer kan aangetoond worden dat de stad en AG Stadsplanning 30 % van hun aandeel zoals omschreven in § 6, namelijk 1.250.930 euro, hebben gerealiseerd; 3° een derde subsidieschijf van 30 % wanneer kan aangetoond worden dat de stad en AG Stadsplanning 60 % van hun aandeel zoals omschreven in § 6, namelijk 2.501.680 euro, hebben gerealiseerd; 4° het saldo van de subsidie wanneer kan aangetoond worden dat de stad en AG Stadsplanning hun volledige aandeel zoals omschreven in § 6, namelijk 4.169.768 euro, hebben gerealiseerd. § 8. De motivering van de jury luidt als volgt : « De jury is onder de indruk van de integrale aanpak waarvan dit stadsproject het resultaat is. Het stadsvernieuwingsproject is vernieuwend op verschillende fronten: meerschaligheid, participatie benadering, ontwerpbenadering, processturing, sectoroverschrijdende werking, Het objectief betreft de realisatie van een vernieuwende stedelijke ruimte met grote positieve impact op de aangrenzende buurten, de hele stad, het ruimer stedelijk bereik.

Het project Sint Andries en Zuid is de eerste schakel in de realisatie van het Masterplan Scheldekaaien. De goede uitvoering is van dit eerste project is heeft een belangrijk voorbeeld stellend karakter voor de realisatie van de volgende delen.

De subsidieaanvraag formuleert de intentie om het eventueel verkregen subsidie bedrag te besteden aan het kwaliteitsniveau van de inrichting van het openbaar domein (groene verblijfsplekken, speelzones, zitruimten, oversteekbaarheid van het dijklichaam, bereikbaarheid van het water, publieke functies in de ondergrondse parking etc.). De jury ondersteunt deze intentie. » § 9. De jury formuleert volgende aanbevelingen, waaraan de stad gevolg dient te geven : - De ontwikkeling van een duidelijke beleidsvisie (gekoppeld aan gepaste vormen van inrichting, beheer, gebruik e.d.) op het nagestreefde karakter van deze plek als vrijplaats. - Het verzekeren en versterking van structurele (politieke, administratieve, financiële) condities op de kwaliteitsvolle continuering van dit zeer ambitieuze project. - Anticipeer op eventuele belangenconflicten die zouden kunnen ontstaan binnen de stadsvernieuwingsprojecten in het kader van de participatieve PPS. § 10. Het bedrag van de projectsubsidie wordt gestort op rekeningnummer 091-0101660-33 van de stad met vermelding « SVP Scheldekaaien ».

Art. 14.§ 1. In het kader van de subsidiëring van de stadsvernieuwingsprojecten wordt aan het project Kortrijk, Overleie, ingediend in het kader van de oproep 2012, een projectsubsidie van 2.500.000 euro toegekend. § 2. Overleie zal zich ontwikkelen tot een aantrekkelijke stadsbuurt met een aanzienlijk aanbod aan woongelegenheden, een verbeterde inwendige ruimtelijke structuur en verbindingen met de stad. Een wijkontwikkelingsplan zorgt ervoor dat dat proces in goede banen wordt geleid. Bovendien beoogt de stad om Overleie een impuls en identiteit te geven op het vlak van innovatie, creativiteit en gemeenschapsversterking. Grotere groenzones en een opeenvolging van secret gardens worden aaneen geknoopt. Hierdoor worden nieuwe publieke ruimtes gecreëerd, worden afzonderlijke nieuwe ontwikkelingen in relatie met elkaar gebracht en ontstaan verbindingen met de binnenstad. Met dit project wil de stad tevens voorzien in een duidelijke regiefunctie en een doorgedreven communicatie- en participatieproces. § 3. Dit stadsvernieuwingsproject bestaat uit volgende onderdelen :

PROJECTONDERDEEL

UITVOERDER

KOSTPRIJS (in euro)

Start

Einde

1.

St-Amandscollege

Stad Kortrijk AWV Waterwegen en Zeekanaal nv PPS-partner Private partner

64.965.000

2011

2016

2.

Astrid-Stade

Stad Kortrijk AWV Private partner

1.742.000

2011

2018

3.

Nieuw Overleie

Stad Kortrijk Provincie W Vl Toerisme Vl Waterwegen en Zeekanaal nv Goedkope Woning Stedelijk Parkeerbedrijf Parko PPS-partner Private partners

57.847.882

2010

2018

4.

Overleie Centrum

Stad Kortrijk OCMW Kortrijk SHM W Vl Private partners

15.442.000

2010

2018

5.

Creatief web

Stad Kortrijk

1.620.000

2013

2017

TOTAAL

141.616.882


§ 4. De geraamde totale kostprijs van het volledige stadsvernieuwingsproject bedraagt 141.616.882 euro. De inbreng van de publieke partners (inclusief de stad) bedraagt 29.724.882 euro. De inbreng van de stad bedraagt 12.823.000 euro.

De private inbreng in het totale project bedraagt 110.142.000 euro. De inbreng van de private partners voor Nieuw Overleie zal voor een bedrag van minimum 19.915.000 euro tijdens de duurtijd van het stadsvernieuwingsproject worden gerealiseerd. Dit brengt de private inbreng voor de duur van het stadsvernieuwingsproject op 90.227.000 euro, dit is 64 % van de geraamde totale kostprijs van het stadsvernieuwingsproject. § 5. De subsidie van 2.500.000 euro dient besteed te worden aan volgende projectonderdelen :

NR. PROJECTONDERDEEL

UITVOERDER

KOSTPRIJS (in euro)

AANDEEL STAD (in euro)

1

Sint-Amandscollege

Stad Kortrijk AWV Waterwegen en Zeekanaal nv PPS-partner Private partner

64.965.000

825.000

2

Astrid-Stade

Stad Kortrijk AWV Private partner

1.742.000

1.692.000

3

Nieuw Overleie

Stad Kortrijk Provincie W Vl Toerisme Vl Waterwegen en Zeekanaal nv Goedkope Woning Stedelijk Parkeerbedrijf Parko PPS-partner Private partners

57.847.882

6.226.000

4

Overleie Centrum

Stad Kortrijk OCMW Kortrijk SHM W Vl Private partners

15.442.000

2.460.000

5

Creatief web

Stad Kortrijk

1.620.000

1.620.000

TOTAAL

12.823.000


§ 6. Het financieel aandeel van de stad in dit project dat voor deze subsidie in aanmerking wordt genomen, bedraagt 12.823.000 euro. § 7. De subsidie wordt - conform artikel 11 van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 maart 2007 betreffende subsidiëring van stadsvernieuwingsprojecten - als volgt uitbetaald : 1° een eerste subsidieschijf van 30 % na de vastlegging van deze middelen; 2° een tweede subsidieschijf van 30 % wanneer kan aangetoond worden dat de stad 30 % van haar aandeel zoals omschreven in § 6, namelijk 3.846.900 euro, heeft gerealiseerd; 3° een derde subsidieschijf van 30 % wanneer kan aangetoond worden dat de stad 60 % van haar aandeel zoals omschreven in § 6, namelijk 7.693.800 euro, heeft gerealiseerd; 4° het saldo van de subsidie wanneer kan aangetoond worden dat de stad haar volledige aandeel zoals omschreven in § 6, namelijk 12.823.000 euro, heeft gerealiseerd. § 8. De motivering van de jury luidt als volgt : « De jury waardeert de brede visie op stadsontwikkeling en de manier waarop deze wordt geoperationaliseerd in diverse projectdelen (clusters) en deelprojecten. De veelheid aan initiatieven verwerft samenhang binnen een sterke algemene planningsvisie. Op alle schaalniveaus is ontwerpkwaliteit aan de orde. Niet alle initiatieven zijn even overtuigend, aanvullende concretisering en het instellen van prioriteiten zijn nodig en mogelijk bij de verdere uitwerking. De stad weet talrijke en erg uiteenlopende publieke en private partners te betrekken bij haar project. Zij beschikt over heel wat projectervaring en over een goede projectcapaciteit. » § 9. De jury formuleert volgende aanbevelingen, waaraan de stad gevolg dient te geven : - De jury beveelt aan strategische prioriteiten af te lijnen binnen de veelheid en de verscheidenheid van deelprojecten zonder afbreuk te doen aan het integrerende en multifunctionele opzet. Hetzelfde geldt in feite voor de besteding van het gevraagde subsidiebedrag : alle rubrieken zijn in principe verantwoord maar strategische keuzen dringen zich op. - De veelheid van publiek en private partners mag geen hinderpaal vormen om enkele goed gekozen initiatieven van effectieve participatie en coproductie op het getouw te zetten. - De jury beveelt aan om extra aandacht te besteden aan het opvolgen en zo nodig bijsturen van fenomenen van sociale verdringing. - In enkele domeinen zou wat meer zin voor innovatie welkom zijn. Het betreft in de eerste plaats alternatieve manieren van woningverwerving, ecologische duurzaamheid (energie, emissie, waterbeheer) en duurzame mobiliteit. Andere interventies missen overtuigingskracht (Fiber in the Home) en hebben nood aan concrete ontwikkelingsgerichte invulling. § 10. Het bedrag van de projectsubsidie wordt gestort op rekeningnummer 091-0002300-01 van de stad met vermelding « SVP Overleie ».

Art. 15.§ 1. In het kader van de subsidiëring van de stadsvernieuwingsprojecten wordt aan het project Waregem, Waregem Zuid, ingediend in het kader van de oproep 2012, een projectsubsidie van 2.704.000 euro toegekend. § 2. Het gebied Waregem-Zuid vult verschillende functies in, zoals cultuur, ontspanning, sport, jeugd, park,..., die nood hebben aan een ruimtelijke sociale samenhang, synergie en coproductie. Met een vroegere conceptsubsidie werd een masterplan « open ruimte » opgemaakt, waarbij elk aspect van de open ruimte werd geanalyseerd en ontwerpmatig onderzocht, om tot een nieuwe identiteit te komen. Het project omvat onder meer de bouw van een nieuwe bibliotheek, een nieuwe wandelboulevard, een uitbreiding van het voetbalstadion, de verdere ontwikkeling van het jeugdeiland en het afwerken van het park Zuid met de heraanleg van een aantal paden. § 3. Dit stadsvernieuwingsproject bestaat uit volgende onderdelen :

PROJECTONDERDEEL

UITVOERDER

KOSTPRIJS (in euro)

Start

Einde

1.

Ware Heem, zuidboulevard

Stad Waregem Private partner

18.733.256

2012

2017

2.

Esplanade

Stad Waregem

2.564.760

2015

2017

3.

Regenboogstadion

Stad Waregem Private partner

60.271.028

2013

2020

4.

Verder ontwikkelen jeugdeiland

Stad Waregem

1.338.430

2016

2021

5.

Afwerken van Park Zuid

Stad Waregem

1.350.000

2012

2022

TOTAAL

84.257.474


§ 4. De geraamde totale kostprijs van het volledige stadsvernieuwingsproject bedraagt 84.257.474 euro. De inbreng van de stad bedraagt 53.597.574 euro. Er zijn geen andere publieke partners.

De private inbreng bedraagt 30.659.000 euro; dit is 36 % van de geraamde totale kostprijs. § 5. De subsidie van 2.704.000 euro dient besteed te worden aan volgende projectonderdelen :

NR. PROJECTONDERDEEL

UITVOERDER

KOSTPRIJS (in euro)

AANDEEL STAD (in euro)

1

Ware Heem, zuidboulevard,

Stad Waregem Private partner

18.733.256


onderdeel « realisatie van de boulevard »

2.206.276

onderdeel Verbinding Pand

350.000

2.

Esplanade

Stad Waregem

2.564.760

2.564.760

TOTAAL

5.121.036


§ 6. Het financieel aandeel van de stad in dit project dat voor deze subsidie in aanmerking wordt genomen, bedraagt 5.121.036 euro. § 7. De subsidie wordt - conform artikel 11 van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 maart 2007 betreffende subsidiëring van stadsvernieuwingsprojecten - als volgt uitbetaald : 1° een eerste subsidieschijf van 30 % na de vastlegging van deze middelen; 2° een tweede subsidieschijf van 30 % wanneer kan aangetoond worden dat de stad 30 % van haar aandeel zoals omschreven in § 6, namelijk 1.536.310 euro, heeft gerealiseerd; 3° een derde subsidieschijf van 30 % wanneer kan aangetoond worden dat de stad 60 % van haar aandeel zoals omschreven in § 6, namelijk 3.072.622 euro, heeft gerealiseerd; 4° het saldo van de subsidie wanneer kan aangetoond worden dat de stad haar volledige aandeel zoals omschreven in § 6, namelijk 5.121.036 euro, heeft gerealiseerd. § 8. De motivering van de jury luidt als volgt : « De jury treft in Waregem Zuid een zorgvuldig opgezet stadsproject dat naar ruimtelijke, functionele en maatschappelijke synergie zoekt tussen de verschillende centrumfuncties die zich historisch in dit kwadrant van de stad genesteld hebben. Het project kan bogen op een goed masterplan waarin bestaande of te renoveren voorzieningen en nieuwe bouwprojecten worden opgenomen in een krachtige en vernieuwende ruimtelijke figuur georganiseerd rond een te herwaarderen park Zuid en een her in te richten Zuiderlaan. Het voorgestelde project zal een grote centrumvormende impact hebben op de gehele stadsregio. De reeds uitgewerkte projectonderdelen geven blijk van grote ambitie op het vlak van architecturale kwaliteit die aansluit bij het ambitieniveau van het te renoveren ensemble van het Pand.

De stad vervult zeker haar regierol. De nagestreefde samenhang tussen de verschillende projectonderdelen wordt gedragen door een goede organisatiestructuur waarin de verschillende stakeholders aanwezig zijn. Van diverse projectonderdelen is de realisatie nabij of in voorbereiding.

Tegelijk wijst de jury op cruciale aspecten van het project die een veeleisende verdere uitwerking vergen (zoals de esplanade/boulevard) of waarvoor nog onvoldoende garanties op realisatie werden aangebracht (zoals de herinrichting van de Zuiderlaan). Ook suggereert de jury enkele aspecten wat meer ambitieus uit te werken in het verdere verloop van het project (zoals de parkeervisie of de (energetische) duurzaamheid). Verder wordt aandacht gevraagd voor de complementariteit van het nieuwe geheel met de bestaande handelslinten en voor de architecturale kwaliteit van de renovatie van het regenboogstadion. Al deze opmerkingen en suggesties kunnen worden opgevangen bij de verdere uitwerking van het project en doen geen afbreuk aan de waarde en kwaliteit van het dossier.

De subsidieaanvraag formuleert de intentie om het eventueel verkregen subsidie bedrag te besteden aan het ondersteunen van de aanleg van het boulevard en het esplanade, beide essentiële componenten in de realisatie van een integrerend publiek domein. De jury ondersteunt deze intentie. » § 9. De jury formuleert volgende aanbevelingen, waaraan de stad gevolg dient te geven : - Bijkomend onderzoek naar meervoudig gebruik van totale parkeercapaciteit in het gebied met het oog op het progressief afbouwen van het totaal aantal parkeerplaatsen. Meer doorgedreven faciliteren van openbaar en zacht vervoer. - Maximale inspanning voor het functioneel en programmatisch opladen van de esplanade. - Aandacht voor de complementaire programmering ten aanzien van de bestaande handelslinten. - Aandacht voor de architecturale kwaliteit van het ontwerp voor de vernieuwing en uitrusting van het Regenboogstadion. - Aandacht voor een maximale contractuele verankering van de private inspanningen en investeringen en een goede opvolging van dit aspect zodat het project op dit punt niet in de problemen geraakt. - Maximale inspanningen voor de 'verstedelijking' van de Zuiderlaan (pleinvorming, oversteekbaarheid, groenaanleg e.d.) als integraal onderdeel van het gehele propject. - Aandacht voor een meer gedifferentieerd en open participatietraject bij de verdere projectuitwerking. § 10. Het bedrag van de projectsubsidie wordt gestort op rekeningnummer 091-0002524-31 van de stad met vermelding « SVP Waregem Zuid ».

Art. 16.Deze projectsubsidies worden aangerekend op het artikel BD0 1BIF2B-WT - Werking en toelagen - Ondersteuning naar duurzame en creatieve steden, van de begroting van de Vlaamse Gemeenschap van het begrotingsjaar 2012.

Art. 17.De stad dient bij de uitvoering van het project rekening te houden met de aanbevelingen van de jury voor de stadsvernieuwingsprojecten, zoals geformuleerd in haar advies van 4 juni 2012 en zoals hierboven opgenomen.

Art. 18.Voor de controle ter plaatse door ambtenaren van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur, houdt de stad een bijzonder klassement bij van alle facturen die betrekking hebben op het financiële aandeel van de stad in het project.

Art. 19.§ 1. Voor het ontvangen van het tweede voorschot, het derde voorschot en het saldo van de subsidie dient de stad een aanvraag in bij het team Stedenbeleid van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.

De aanvraag gebeurt aan de hand van een door de burgemeester en secretaris getekende schuldvordering en een aanvraagformulier waarin de stad verslag uitbrengt over de vooruitgang en eventuele wijzigingen van het project, zowel administratief, financieel als inhoudelijk. § 2. Dit aanvraagformulier en eventuele bijlagen worden ingediend in een digitale en een schriftelijke versie.

Art. 20.§ 1. Aan de hand van het verslag vermeld in voorgaand artikel kan vóór de uitbetaling van het tweede voorschot, het derde voorschot en het saldo van de subsidie het project geëvalueerd worden door de jury Stadsvernieuwingsprojecten, die dan optreedt als kwaliteitsbewaker van het project. § 2. Bij de vrijgave van het tweede voorschot en het derde voorschot kan de jury nieuwe of aanvullende aanbevelingen formuleren.

Art. 21.§ 1.De stad zal op alle werfborden, infoborden en publicaties vermelden dat het project gerealiseerd wordt met steun van de Vlaamse overheid. De logo's van de Vlaamse overheid en 'Thuis in de stad' moeten volgens de richtlijnen van de Vlaamse overheid vermeld worden. § 2. De stad verwittigt het team Stedenbeleid en het kabinet van de Vlaamse minister bevoegd voor het stedenbeleid schriftelijk over elk publieksmoment rond het project.

Art. 22.De Vlaamse minister, bevoegd voor het stedenbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 19 oktober 2012.

De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Energie, Wonen, Steden en Sociale Economie, Mevr. F. VAN DEN BOSSCHE

^